REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Land Rover Freelander I (1998 – 2006) – wady i zalety

Kamil Borowski
Land Rover Freelander
Land Rover Freelander
Land Rover

REKLAMA

REKLAMA

W 2002 roku Land Rover Freelander został najlepiej sprzedającym się autem z napędem 4×4 w Europie. Czy zakup używanego Freelandera I ma sens? Jakie są typowe usterki modelu?

Land Rover przeprowadził kilka akcji serwisowych,w których wzięło udział ponad 40 000 sztuk Freelandera. Naprawiano wtedy awarie: zawieszenia, instalacji elektrycznej, hamulca ręcznego, mocowań i regulacji przednich foteli jak również blokad zamków w tylnych drzwiach. W 2000 roku Freelander przeszedł delikatny lifting. Ulepszenia widać głownie z przodu, gdzie zmieniono: reflektory, zderzaki oraz atrapę chłodnicy. Elementy z czarnego plastiku zastąpiono polakierowanymi na kolor nadwozia.

REKLAMA

REKLAMA

Używany Land Rover Freelander I (1998 – 2006) – wygląd zewnętrzny

Land Rover Freelander występuje aż w trzech wersjach nadwoziowych.  Do wyboru jest wersja 5-drzwiowa i dwie 3-drzwiowe, które z tyłu są całkiem przestronne, ponieważ mają wymiary większej wersji. Poza tym obie odmiany mają otwierany miękki bądź twardy dach w tylnej części.

REKLAMA

Zobacz też: Toyota RAV 4 (2005 - 2012) - miejska bulwarówka

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używany Land Rover Freelander I (1998 – 2006) – wnętrze

Wnętrze Freelandera utrzymane jest raczej w surowym klimacie. Kształty są bardzo proste, a zastosowane do wykończenia tworzywa są bardzo przeciętnej jakości. W przestronnej kabinie kierowca zajmuje wysoką pozycję za kierownicą dzięki czemu zyskuje doskonały widok na wszystko co się dzieje na drodze. Z przykrością trzeba stwierdzić, że bagażnik nie jest za duży, ma raptem 370 l pojemności, ale można go powiększyć poprzez rozłożenie siedzeń i uzyskać w ten sposób łączną przestrzeń wynoszącą 1315 litrów.

Zobacz też: Używana Toyota Carina E (1992-1998) – powrót do przeszłości

Używany Land Rover Freelander I (1998 – 2006) – silniki benzynowe

Podstawowa jednostka 1.8 ma raczej mierne osiągi i nie spełnia oczekiwań kierowców. Auto wyposażone w ten silnik osiąga prędkość 100 km/h dopiero po blisko 13 s. Spalanie też nie należy do najniższych i kształtuje się w granicach 11-12 l/100km przy próbie w miarę dynamicznej jazdy. Co więcej silnik 1.8 prześladują awarie układu chłodzenia co w konsekwencji może prowadzić nawet do uszkodzenia uszczelki pod głowicą. O wiele lepszym wyborem wydaje się być sześciocylindrowy motor 2.5 który co prawda do „setki” przyspiesza w około 10 s, ale jest w miarę elastyczny. Ten silnik jest też najmniej problemowy pod kątem awaryjności, jednakże trzeba mieć na uwadze wysokie zużycie paliwa. Auto podczas dynamicznej miejskiej jazdy potrafi spalić nawet 15 l/100km.

Używany Land Rover Freelander I (1998 – 2006)- silniki Diesla

W gamie diesli do wyboru są dwa silniki wysokoprężne. Słabszy 2.0 Di konstrukcji Rovera miewa stosunkowo częste problemy z osprzętem. Notorycznie potrafią psuć się różnego rodzaju czujniki. Jednakowoż tym na co kierowcy narzekają najczęściej jest dynamika, której nie rekompensuje nawet relatywnie niskie spalanie. Drugim silnikiem w ofercie jest jednostka 2.0 TD4 produkcji BMW oznaczona symbolem M47. W porównaniu do swojej słabszej alternatywy charakteryzuje się wyższą kulturą pracy i znacznie lepszą dynamiką a to wszystko przy takim samym zapotrzebowaniu na olej napędowy. Niestety przed zakupem auta z tą wersją silnikową trzeba liczyć się koniecznością naprawy turbosprężarki bądź układu wtryskowego.

Zobacz też: Używane BMW X3 E83 (2003 – 2010) – czy warto kupić?

Używany Land Rover Freelander I (1998 – 2006) – awaryjność

Przed zakupem koniecznie należy sprawdzić w jakim stanie znajduje się zawieszenie pojazdu. Najbardziej podatnymi na uszkodzenia elementami są łączniki stabilizatora, sworzenie wahaczy, tuleje oraz stabilizator. Niestety bardzo często awarii ulega też, ułatwiający pokonywanie zjazdów, system HDC.  W autach z początkowych lat produkcji nierzadko bywają problemy z nagrzewnicą. Elektronika i elektryka też nie są mocną stroną Freelandera. Niejednokrotnie odnotowano również kłopoty z osprzętem silnika, klimatyzacją czy czujnikiem systemu ABS. Niemiłe niespodzianki potrafi też sprawiać elektronika odpowiedzialna za sterowanie szyb.  Ogromną czujność trzeba zachować też podczas sprawdzania działania przekładni kątowej IRD. Jeżeli po jej uruchomieniu z napędu będą słyszalne wyraźne odgłosy, jest to znak, że ten element będzie potrzebował rychłej naprawy. Obfite wycieki w okolicach przekładni oznaczają, że trzeba w jak najkrótszym czasie uzupełnić poziom oleju oraz odpowiedni uszczelniacz. W dużej ilości egzemplarzy potrafi zepsuć się sprzęgło wiskotyczne. Szwankować potrafi także przekładnia kierownicza.

Zobacz też: Używany Hyundai Sonata IV (2005 - ) – usterki

Używany Land Rover Freelander I (1998 – 2006) – podsumowanie

Zakup używanego Land Rovera Freelandera powiązany jest z dużym ryzykiem ze względu na ogromną ilość bardzo zaniedbanych egzemplarzy. Na naszym rynku jest również spora ilość aut, po niefachowych przeróbkach, sprowadzonych z Anglii. Ponadto, niezależnie od tego jaką wersję silnikową wybierzemy, musimy być przygotowani na konieczność wizyty w warsztacie i zostawienia tam niemałej ilości pieniędzy. Ten kto zdecyduje się wybrać silnik w układzie V6 powinien być świadomy tego ile przyjdzie mu zapłacić podczas każdej wizyty na stacji paliw. Znalezienie naprawdę zadbanego Freelandera może  kosztować trochę czasu i wysiłku. Jeśli już zdecydujemy się na zakup to najlepiej celować w jak najmłodsze roczniki, ponieważ z czasem wyeliminowano część nietrwałych podzespołów oraz znacznie poprawiono jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza. Fundamentalną zaletą Freelandera są w głównej mierze interesujące dodatki, które znacznie uatrakcyjniają jazdę w terenie takie jak system kontroli zjazdu HDC i przekładnia kątowa. Na plus policzyć trzeba też całkiem spory prześwit ułatwiający pokonywanie przeszkód. Dla potencjalnego nabywcy z pewnością atrakcyjny może być także ciekawy design, funkcjonalne i przestronne wnętrze oraz wysoki komfort jazdy nawet podczas długich podróży.

Land Rover Freelander
Land Rover
Land Rover Freelander
Land Rover
Land Rover Freelander
Land Rover
Land Rover Freelander
Land Rover
Land Rover Freelander
Land Rover
Land Rover Freelander
Land Rover
Land Rover Freelander
Land Rover
Land Rover Freelander
Land Rover
Land Rover Freelander
Land Rover
Land Rover Freelander
Land Rover
Land Rover Freelander
Land Rover
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA