REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Land Rover Freelander I (1998 – 2006) – wady i zalety

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamil Borowski
Land Rover Freelander
Land Rover Freelander
Land Rover

REKLAMA

REKLAMA

W 2002 roku Land Rover Freelander został najlepiej sprzedającym się autem z napędem 4×4 w Europie. Czy zakup używanego Freelandera I ma sens? Jakie są typowe usterki modelu?

Land Rover przeprowadził kilka akcji serwisowych,w których wzięło udział ponad 40 000 sztuk Freelandera. Naprawiano wtedy awarie: zawieszenia, instalacji elektrycznej, hamulca ręcznego, mocowań i regulacji przednich foteli jak również blokad zamków w tylnych drzwiach. W 2000 roku Freelander przeszedł delikatny lifting. Ulepszenia widać głownie z przodu, gdzie zmieniono: reflektory, zderzaki oraz atrapę chłodnicy. Elementy z czarnego plastiku zastąpiono polakierowanymi na kolor nadwozia.

REKLAMA

REKLAMA

Używany Land Rover Freelander I (1998 – 2006) – wygląd zewnętrzny

Land Rover Freelander występuje aż w trzech wersjach nadwoziowych.  Do wyboru jest wersja 5-drzwiowa i dwie 3-drzwiowe, które z tyłu są całkiem przestronne, ponieważ mają wymiary większej wersji. Poza tym obie odmiany mają otwierany miękki bądź twardy dach w tylnej części.

REKLAMA

Zobacz też: Toyota RAV 4 (2005 - 2012) - miejska bulwarówka

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używany Land Rover Freelander I (1998 – 2006) – wnętrze

Wnętrze Freelandera utrzymane jest raczej w surowym klimacie. Kształty są bardzo proste, a zastosowane do wykończenia tworzywa są bardzo przeciętnej jakości. W przestronnej kabinie kierowca zajmuje wysoką pozycję za kierownicą dzięki czemu zyskuje doskonały widok na wszystko co się dzieje na drodze. Z przykrością trzeba stwierdzić, że bagażnik nie jest za duży, ma raptem 370 l pojemności, ale można go powiększyć poprzez rozłożenie siedzeń i uzyskać w ten sposób łączną przestrzeń wynoszącą 1315 litrów.

Zobacz też: Używana Toyota Carina E (1992-1998) – powrót do przeszłości

Używany Land Rover Freelander I (1998 – 2006) – silniki benzynowe

Podstawowa jednostka 1.8 ma raczej mierne osiągi i nie spełnia oczekiwań kierowców. Auto wyposażone w ten silnik osiąga prędkość 100 km/h dopiero po blisko 13 s. Spalanie też nie należy do najniższych i kształtuje się w granicach 11-12 l/100km przy próbie w miarę dynamicznej jazdy. Co więcej silnik 1.8 prześladują awarie układu chłodzenia co w konsekwencji może prowadzić nawet do uszkodzenia uszczelki pod głowicą. O wiele lepszym wyborem wydaje się być sześciocylindrowy motor 2.5 który co prawda do „setki” przyspiesza w około 10 s, ale jest w miarę elastyczny. Ten silnik jest też najmniej problemowy pod kątem awaryjności, jednakże trzeba mieć na uwadze wysokie zużycie paliwa. Auto podczas dynamicznej miejskiej jazdy potrafi spalić nawet 15 l/100km.

Używany Land Rover Freelander I (1998 – 2006)- silniki Diesla

W gamie diesli do wyboru są dwa silniki wysokoprężne. Słabszy 2.0 Di konstrukcji Rovera miewa stosunkowo częste problemy z osprzętem. Notorycznie potrafią psuć się różnego rodzaju czujniki. Jednakowoż tym na co kierowcy narzekają najczęściej jest dynamika, której nie rekompensuje nawet relatywnie niskie spalanie. Drugim silnikiem w ofercie jest jednostka 2.0 TD4 produkcji BMW oznaczona symbolem M47. W porównaniu do swojej słabszej alternatywy charakteryzuje się wyższą kulturą pracy i znacznie lepszą dynamiką a to wszystko przy takim samym zapotrzebowaniu na olej napędowy. Niestety przed zakupem auta z tą wersją silnikową trzeba liczyć się koniecznością naprawy turbosprężarki bądź układu wtryskowego.

Zobacz też: Używane BMW X3 E83 (2003 – 2010) – czy warto kupić?

Używany Land Rover Freelander I (1998 – 2006) – awaryjność

Przed zakupem koniecznie należy sprawdzić w jakim stanie znajduje się zawieszenie pojazdu. Najbardziej podatnymi na uszkodzenia elementami są łączniki stabilizatora, sworzenie wahaczy, tuleje oraz stabilizator. Niestety bardzo często awarii ulega też, ułatwiający pokonywanie zjazdów, system HDC.  W autach z początkowych lat produkcji nierzadko bywają problemy z nagrzewnicą. Elektronika i elektryka też nie są mocną stroną Freelandera. Niejednokrotnie odnotowano również kłopoty z osprzętem silnika, klimatyzacją czy czujnikiem systemu ABS. Niemiłe niespodzianki potrafi też sprawiać elektronika odpowiedzialna za sterowanie szyb.  Ogromną czujność trzeba zachować też podczas sprawdzania działania przekładni kątowej IRD. Jeżeli po jej uruchomieniu z napędu będą słyszalne wyraźne odgłosy, jest to znak, że ten element będzie potrzebował rychłej naprawy. Obfite wycieki w okolicach przekładni oznaczają, że trzeba w jak najkrótszym czasie uzupełnić poziom oleju oraz odpowiedni uszczelniacz. W dużej ilości egzemplarzy potrafi zepsuć się sprzęgło wiskotyczne. Szwankować potrafi także przekładnia kierownicza.

Zobacz też: Używany Hyundai Sonata IV (2005 - ) – usterki

Używany Land Rover Freelander I (1998 – 2006) – podsumowanie

Zakup używanego Land Rovera Freelandera powiązany jest z dużym ryzykiem ze względu na ogromną ilość bardzo zaniedbanych egzemplarzy. Na naszym rynku jest również spora ilość aut, po niefachowych przeróbkach, sprowadzonych z Anglii. Ponadto, niezależnie od tego jaką wersję silnikową wybierzemy, musimy być przygotowani na konieczność wizyty w warsztacie i zostawienia tam niemałej ilości pieniędzy. Ten kto zdecyduje się wybrać silnik w układzie V6 powinien być świadomy tego ile przyjdzie mu zapłacić podczas każdej wizyty na stacji paliw. Znalezienie naprawdę zadbanego Freelandera może  kosztować trochę czasu i wysiłku. Jeśli już zdecydujemy się na zakup to najlepiej celować w jak najmłodsze roczniki, ponieważ z czasem wyeliminowano część nietrwałych podzespołów oraz znacznie poprawiono jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza. Fundamentalną zaletą Freelandera są w głównej mierze interesujące dodatki, które znacznie uatrakcyjniają jazdę w terenie takie jak system kontroli zjazdu HDC i przekładnia kątowa. Na plus policzyć trzeba też całkiem spory prześwit ułatwiający pokonywanie przeszkód. Dla potencjalnego nabywcy z pewnością atrakcyjny może być także ciekawy design, funkcjonalne i przestronne wnętrze oraz wysoki komfort jazdy nawet podczas długich podróży.

Land Rover Freelander
Land Rover
Land Rover Freelander
Land Rover
Land Rover Freelander
Land Rover
Land Rover Freelander
Land Rover
Land Rover Freelander
Land Rover
Land Rover Freelander
Land Rover
Land Rover Freelander
Land Rover
Land Rover Freelander
Land Rover
Land Rover Freelander
Land Rover
Land Rover Freelander
Land Rover
Land Rover Freelander
Land Rover
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA