REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) - Mondeo z kotem na masce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamil Borowski
Jaguar X-Type
Jaguar X-Type
Jaguar

REKLAMA

REKLAMA

Przy okazji premiery X-Type, opinia publiczna nie szczędziła Jaguarowi przykrych komentarzy. Po 12 latach od pojawienia się pierwszego egzemplarza sprawdźmy czy stawiane zarzuty były słuszne. Jak niepokorny kocur radzi sobie z upływem lat? Jakie są opinie o używanym Jaguarze X-Type?

X-Type chociaż najmniejszy w swojej rodzinie posiada wszystkie cechy większych modeli.  Elegancka linia nadwozia sprawia, że  można na nim zawiesić oko… na dłużej. 

REKLAMA

REKLAMA

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – wygląd zewnętrzny

Przetłoczenia na długiej masce będące przedłużeniem owalnych i drapieżnych reflektorów, zdecydowanie wyeksponowane nadkola, delikatnie opadająca linia pokrywy bagażnika, wytworna atrapa chłodnicy, oraz felgi ze stopów lekkich o agresywnym kroju – wszystko to składa się na obraz arystokratycznego i wyrafinowanego auta, czyli esencję najlepszych przymiotów prawdziwego Jaguara.

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – wnętrze

X=Type charakteryzuję się ograniczoną ilością miejsca w środku.  Na przednich fotelach jest wystarczająco dużo przestrzeni, jednak na tylnej kanapie jest jej zdecydowanie mniej niż powinno być.  Pozytywne wrażenie robi za to rozbudowana deska rozdzielcza, masywna kierownica i szeroka konsola środkowa. Na plus należy policzyć bardzo solidnie wykończony bagażnik o pojemności nieco ponad 450 litrów. To co zachwyca najbardziej to wyposażenie. Już w podstawowej wersji można znaleźć 6 poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzację manualną, ABS i ESP. Ponadto znaczna większość egzemplarzy na rynku wtórnym jest wyposażona w skórzane fotele, ksenony, nawigację oraz wysokiej jakości zestaw audio.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Volkswagen Bora (1998-2005) – między Golfem a Passatem

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – silniki benzynowe

Na początku produkcji w sprzedaży dostępne były tylko dwie wersje silnika 2.5 V6 oraz 3.0 V6, oba łączone z napędem na cztery koła. Jednostki te są konstrukcjami Forda, ale wyposażono je w osprzęt opracowany przez Jaguara. Silniki te są w całości wykonane z aluminium i zastosowano w nich nowoczesne rozwiązania takie jak np. zmienne fazy zaworów lub zmienną długość dolotu. Niestety, jednostki te wyjątkowo źle znoszą instalację LPG. W 2003 do gamy silników benzynowych dołączył motor 2.1 V6. Wszystkie wyżej wymienione jednostki napędowe są udanymi konstrukcjami, zapewniają niezłe osiągi zachowując przy tym całkiem akceptowalny poziom spalania. Co więcej dźwięk 6-cylindrowych silników w układzie widlastym zadowoli nawet tych wybrednych. Jak wiadomo, każdy medal ma dwie strony, więc trzeba się też liczyć z problemami. Zawieść potrafią elementy osprzętu takie jak: czujniki, cewki zapłonowe czy termostat, jednak zdarza się to sporadycznie.

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – silniki Diesla

W przypadku diesli nie jest już tak kolorowo. Podstawowy 2.0 TDCi konstrukcji Forda, boryka się z problemami podobnymi do tych znanych z Mondeo. Awarii ulegają wtryskiwacze, często dochodzi do zatarcia turbosprężarki. Na porządku dziennym jest również uszkodzenie koła zamachowego. Ponadto zastosowany w X-Type napęd paska wielorowkowego jest wyjątkowo nietrwały. Spora część użytkowników narzeka też na szwankujący zawór EGR. Stosowany od 2005 roku silnik 2.2 D o mocy 155 KM jest znacznie lepiej skonstruowany, choć nie jest też idealny. Boryka się z tymi samymi problemami co wersja podstawowa, ale zdarzają się one o wiele rzadziej. Decydując się na zakup auta z silnikiem wysokoprężnym zdecydowanie lepiej wybrać tę mocniejszą odmianę. Jednakże tu też należy zachować czujność, niektóre egzemplarze zostały wyposażone w kłopotliwy filtr DPF, który podczas jazdy po mieście zapycha się wyjątkowo szybko, a jego wymiana może kosztować nawet kilka tysięcy złotych.

Zobacz też: Używany VW Corrado (1988-1995) – czy warto kupić?

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – układ jezdny

Ford wyposażył najmniejszego „kociaka” w bardzo dopracowane i perfekcyjnie sprawujące się zawieszenie przeniesione bez większych zmian z Mondeo. I w tym aspekcie stało się to z korzyścią dla X-Type, które prowadzi się ogromną przyjemnością. Niezwykle precyzyjny układ kierowniczy wraz z odrobiną umiejętności sprawią, że auto poradzi sobie praktycznie na każdej nawierzchni nawet przy złych warunkach atmosferycznych.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat: Pan porządny

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – awaryjność

Jeżeli decydujemy się na zakup auta w wersji AWD, warto sprawdzić stan całego układu napędowego. W modelach sprzed 2004 roku może on już wymagać naprawy. Stosunkowo często dość szybkiemu zużyciu ulegają też półosie napędowe. Trwałością nie grzeszą również skrzynie automatyczne, szczególnie te z pierwszych lat produkcji. Ich główne przypadłości to szwankująca elektryka sterująca i pękająca zębatka biegu wstecznego. Niestety skrzynie manualnie też nie są bezawaryjne, psują się w nich przede wszystkim synchronizatory. Z innych typowych dla tego modelu bolączek trzeba wymienić chłodnicę, której radiator jest wysoko podatny na uszkodzenia, czasami potrafi też pęknąć zbiorniczek wyrównawczy. Bardzo często spotykaną przypadłością Jaguara X-Type są wycieki płynu z układu wspomagania kierowniczego w okolicach pompy. Niestety zdarzają się też modele które ulegają korozji, ale są to głównie auta powypadkowe. W bezwypadkowym modelu rdza może się znaleźć tylko  pod uszczelkami tylnych drzwi. Co gorsza nie wszystkie części da radę dopasować z Mondeo, więc niektóre naprawy mogą być bardzo kosztowne jak na luksusową markę przystało.

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – podsumowanie

Głównymi atutami X-Type są stosunkowo niskie ceny aut użyuwanych, oryginalność i bogate wyposażenie. Po stronie wad należy policzyć małą jak na taką klasę auta praktyczność. Silniki V6 są bardzo dynamiczne, ale źle znoszą instalację LPG. Natomiast fordowskie diesle mają wysoce awaryjny osprzęt. Biorąc pod uwagę dość wysoką awaryjność, trzeba pamiętać, że części specyficzne dla Jaguara potrafią kosztować krocie. Dlatego, żeby uniknąć przykrych niespodzianek, trzeba koniecznie bardzo dokładnie sprawdzić auto przed zakupem. Zadbany X-Type odwdzięczy się wysokim komfortem podróżowania oraz wyjątkowym, niecodziennym wyglądem typowym dla marki Jaguar.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Audi A6 3.0 TDI - Przewaga dzięki technice?

Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA