REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) - Mondeo z kotem na masce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamil Borowski
Jaguar X-Type
Jaguar X-Type
Jaguar

REKLAMA

REKLAMA

Przy okazji premiery X-Type, opinia publiczna nie szczędziła Jaguarowi przykrych komentarzy. Po 12 latach od pojawienia się pierwszego egzemplarza sprawdźmy czy stawiane zarzuty były słuszne. Jak niepokorny kocur radzi sobie z upływem lat? Jakie są opinie o używanym Jaguarze X-Type?

X-Type chociaż najmniejszy w swojej rodzinie posiada wszystkie cechy większych modeli.  Elegancka linia nadwozia sprawia, że  można na nim zawiesić oko… na dłużej. 

REKLAMA

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – wygląd zewnętrzny

Przetłoczenia na długiej masce będące przedłużeniem owalnych i drapieżnych reflektorów, zdecydowanie wyeksponowane nadkola, delikatnie opadająca linia pokrywy bagażnika, wytworna atrapa chłodnicy, oraz felgi ze stopów lekkich o agresywnym kroju – wszystko to składa się na obraz arystokratycznego i wyrafinowanego auta, czyli esencję najlepszych przymiotów prawdziwego Jaguara.

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – wnętrze

X=Type charakteryzuję się ograniczoną ilością miejsca w środku.  Na przednich fotelach jest wystarczająco dużo przestrzeni, jednak na tylnej kanapie jest jej zdecydowanie mniej niż powinno być.  Pozytywne wrażenie robi za to rozbudowana deska rozdzielcza, masywna kierownica i szeroka konsola środkowa. Na plus należy policzyć bardzo solidnie wykończony bagażnik o pojemności nieco ponad 450 litrów. To co zachwyca najbardziej to wyposażenie. Już w podstawowej wersji można znaleźć 6 poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzację manualną, ABS i ESP. Ponadto znaczna większość egzemplarzy na rynku wtórnym jest wyposażona w skórzane fotele, ksenony, nawigację oraz wysokiej jakości zestaw audio.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Volkswagen Bora (1998-2005) – między Golfem a Passatem

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – silniki benzynowe

Na początku produkcji w sprzedaży dostępne były tylko dwie wersje silnika 2.5 V6 oraz 3.0 V6, oba łączone z napędem na cztery koła. Jednostki te są konstrukcjami Forda, ale wyposażono je w osprzęt opracowany przez Jaguara. Silniki te są w całości wykonane z aluminium i zastosowano w nich nowoczesne rozwiązania takie jak np. zmienne fazy zaworów lub zmienną długość dolotu. Niestety, jednostki te wyjątkowo źle znoszą instalację LPG. W 2003 do gamy silników benzynowych dołączył motor 2.1 V6. Wszystkie wyżej wymienione jednostki napędowe są udanymi konstrukcjami, zapewniają niezłe osiągi zachowując przy tym całkiem akceptowalny poziom spalania. Co więcej dźwięk 6-cylindrowych silników w układzie widlastym zadowoli nawet tych wybrednych. Jak wiadomo, każdy medal ma dwie strony, więc trzeba się też liczyć z problemami. Zawieść potrafią elementy osprzętu takie jak: czujniki, cewki zapłonowe czy termostat, jednak zdarza się to sporadycznie.

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – silniki Diesla

W przypadku diesli nie jest już tak kolorowo. Podstawowy 2.0 TDCi konstrukcji Forda, boryka się z problemami podobnymi do tych znanych z Mondeo. Awarii ulegają wtryskiwacze, często dochodzi do zatarcia turbosprężarki. Na porządku dziennym jest również uszkodzenie koła zamachowego. Ponadto zastosowany w X-Type napęd paska wielorowkowego jest wyjątkowo nietrwały. Spora część użytkowników narzeka też na szwankujący zawór EGR. Stosowany od 2005 roku silnik 2.2 D o mocy 155 KM jest znacznie lepiej skonstruowany, choć nie jest też idealny. Boryka się z tymi samymi problemami co wersja podstawowa, ale zdarzają się one o wiele rzadziej. Decydując się na zakup auta z silnikiem wysokoprężnym zdecydowanie lepiej wybrać tę mocniejszą odmianę. Jednakże tu też należy zachować czujność, niektóre egzemplarze zostały wyposażone w kłopotliwy filtr DPF, który podczas jazdy po mieście zapycha się wyjątkowo szybko, a jego wymiana może kosztować nawet kilka tysięcy złotych.

Zobacz też: Używany VW Corrado (1988-1995) – czy warto kupić?

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – układ jezdny

Ford wyposażył najmniejszego „kociaka” w bardzo dopracowane i perfekcyjnie sprawujące się zawieszenie przeniesione bez większych zmian z Mondeo. I w tym aspekcie stało się to z korzyścią dla X-Type, które prowadzi się ogromną przyjemnością. Niezwykle precyzyjny układ kierowniczy wraz z odrobiną umiejętności sprawią, że auto poradzi sobie praktycznie na każdej nawierzchni nawet przy złych warunkach atmosferycznych.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat: Pan porządny

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – awaryjność

Jeżeli decydujemy się na zakup auta w wersji AWD, warto sprawdzić stan całego układu napędowego. W modelach sprzed 2004 roku może on już wymagać naprawy. Stosunkowo często dość szybkiemu zużyciu ulegają też półosie napędowe. Trwałością nie grzeszą również skrzynie automatyczne, szczególnie te z pierwszych lat produkcji. Ich główne przypadłości to szwankująca elektryka sterująca i pękająca zębatka biegu wstecznego. Niestety skrzynie manualnie też nie są bezawaryjne, psują się w nich przede wszystkim synchronizatory. Z innych typowych dla tego modelu bolączek trzeba wymienić chłodnicę, której radiator jest wysoko podatny na uszkodzenia, czasami potrafi też pęknąć zbiorniczek wyrównawczy. Bardzo często spotykaną przypadłością Jaguara X-Type są wycieki płynu z układu wspomagania kierowniczego w okolicach pompy. Niestety zdarzają się też modele które ulegają korozji, ale są to głównie auta powypadkowe. W bezwypadkowym modelu rdza może się znaleźć tylko  pod uszczelkami tylnych drzwi. Co gorsza nie wszystkie części da radę dopasować z Mondeo, więc niektóre naprawy mogą być bardzo kosztowne jak na luksusową markę przystało.

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – podsumowanie

Głównymi atutami X-Type są stosunkowo niskie ceny aut użyuwanych, oryginalność i bogate wyposażenie. Po stronie wad należy policzyć małą jak na taką klasę auta praktyczność. Silniki V6 są bardzo dynamiczne, ale źle znoszą instalację LPG. Natomiast fordowskie diesle mają wysoce awaryjny osprzęt. Biorąc pod uwagę dość wysoką awaryjność, trzeba pamiętać, że części specyficzne dla Jaguara potrafią kosztować krocie. Dlatego, żeby uniknąć przykrych niespodzianek, trzeba koniecznie bardzo dokładnie sprawdzić auto przed zakupem. Zadbany X-Type odwdzięczy się wysokim komfortem podróżowania oraz wyjątkowym, niecodziennym wyglądem typowym dla marki Jaguar.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Audi A6 3.0 TDI - Przewaga dzięki technice?

Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA