REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) - Mondeo z kotem na masce

Kamil Borowski
Jaguar X-Type
Jaguar X-Type
Jaguar

REKLAMA

REKLAMA

Przy okazji premiery X-Type, opinia publiczna nie szczędziła Jaguarowi przykrych komentarzy. Po 12 latach od pojawienia się pierwszego egzemplarza sprawdźmy czy stawiane zarzuty były słuszne. Jak niepokorny kocur radzi sobie z upływem lat? Jakie są opinie o używanym Jaguarze X-Type?

X-Type chociaż najmniejszy w swojej rodzinie posiada wszystkie cechy większych modeli.  Elegancka linia nadwozia sprawia, że  można na nim zawiesić oko… na dłużej. 

REKLAMA

REKLAMA

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – wygląd zewnętrzny

Przetłoczenia na długiej masce będące przedłużeniem owalnych i drapieżnych reflektorów, zdecydowanie wyeksponowane nadkola, delikatnie opadająca linia pokrywy bagażnika, wytworna atrapa chłodnicy, oraz felgi ze stopów lekkich o agresywnym kroju – wszystko to składa się na obraz arystokratycznego i wyrafinowanego auta, czyli esencję najlepszych przymiotów prawdziwego Jaguara.

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – wnętrze

X=Type charakteryzuję się ograniczoną ilością miejsca w środku.  Na przednich fotelach jest wystarczająco dużo przestrzeni, jednak na tylnej kanapie jest jej zdecydowanie mniej niż powinno być.  Pozytywne wrażenie robi za to rozbudowana deska rozdzielcza, masywna kierownica i szeroka konsola środkowa. Na plus należy policzyć bardzo solidnie wykończony bagażnik o pojemności nieco ponad 450 litrów. To co zachwyca najbardziej to wyposażenie. Już w podstawowej wersji można znaleźć 6 poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzację manualną, ABS i ESP. Ponadto znaczna większość egzemplarzy na rynku wtórnym jest wyposażona w skórzane fotele, ksenony, nawigację oraz wysokiej jakości zestaw audio.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Volkswagen Bora (1998-2005) – między Golfem a Passatem

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – silniki benzynowe

Na początku produkcji w sprzedaży dostępne były tylko dwie wersje silnika 2.5 V6 oraz 3.0 V6, oba łączone z napędem na cztery koła. Jednostki te są konstrukcjami Forda, ale wyposażono je w osprzęt opracowany przez Jaguara. Silniki te są w całości wykonane z aluminium i zastosowano w nich nowoczesne rozwiązania takie jak np. zmienne fazy zaworów lub zmienną długość dolotu. Niestety, jednostki te wyjątkowo źle znoszą instalację LPG. W 2003 do gamy silników benzynowych dołączył motor 2.1 V6. Wszystkie wyżej wymienione jednostki napędowe są udanymi konstrukcjami, zapewniają niezłe osiągi zachowując przy tym całkiem akceptowalny poziom spalania. Co więcej dźwięk 6-cylindrowych silników w układzie widlastym zadowoli nawet tych wybrednych. Jak wiadomo, każdy medal ma dwie strony, więc trzeba się też liczyć z problemami. Zawieść potrafią elementy osprzętu takie jak: czujniki, cewki zapłonowe czy termostat, jednak zdarza się to sporadycznie.

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – silniki Diesla

W przypadku diesli nie jest już tak kolorowo. Podstawowy 2.0 TDCi konstrukcji Forda, boryka się z problemami podobnymi do tych znanych z Mondeo. Awarii ulegają wtryskiwacze, często dochodzi do zatarcia turbosprężarki. Na porządku dziennym jest również uszkodzenie koła zamachowego. Ponadto zastosowany w X-Type napęd paska wielorowkowego jest wyjątkowo nietrwały. Spora część użytkowników narzeka też na szwankujący zawór EGR. Stosowany od 2005 roku silnik 2.2 D o mocy 155 KM jest znacznie lepiej skonstruowany, choć nie jest też idealny. Boryka się z tymi samymi problemami co wersja podstawowa, ale zdarzają się one o wiele rzadziej. Decydując się na zakup auta z silnikiem wysokoprężnym zdecydowanie lepiej wybrać tę mocniejszą odmianę. Jednakże tu też należy zachować czujność, niektóre egzemplarze zostały wyposażone w kłopotliwy filtr DPF, który podczas jazdy po mieście zapycha się wyjątkowo szybko, a jego wymiana może kosztować nawet kilka tysięcy złotych.

Zobacz też: Używany VW Corrado (1988-1995) – czy warto kupić?

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – układ jezdny

Ford wyposażył najmniejszego „kociaka” w bardzo dopracowane i perfekcyjnie sprawujące się zawieszenie przeniesione bez większych zmian z Mondeo. I w tym aspekcie stało się to z korzyścią dla X-Type, które prowadzi się ogromną przyjemnością. Niezwykle precyzyjny układ kierowniczy wraz z odrobiną umiejętności sprawią, że auto poradzi sobie praktycznie na każdej nawierzchni nawet przy złych warunkach atmosferycznych.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat: Pan porządny

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – awaryjność

Jeżeli decydujemy się na zakup auta w wersji AWD, warto sprawdzić stan całego układu napędowego. W modelach sprzed 2004 roku może on już wymagać naprawy. Stosunkowo często dość szybkiemu zużyciu ulegają też półosie napędowe. Trwałością nie grzeszą również skrzynie automatyczne, szczególnie te z pierwszych lat produkcji. Ich główne przypadłości to szwankująca elektryka sterująca i pękająca zębatka biegu wstecznego. Niestety skrzynie manualnie też nie są bezawaryjne, psują się w nich przede wszystkim synchronizatory. Z innych typowych dla tego modelu bolączek trzeba wymienić chłodnicę, której radiator jest wysoko podatny na uszkodzenia, czasami potrafi też pęknąć zbiorniczek wyrównawczy. Bardzo często spotykaną przypadłością Jaguara X-Type są wycieki płynu z układu wspomagania kierowniczego w okolicach pompy. Niestety zdarzają się też modele które ulegają korozji, ale są to głównie auta powypadkowe. W bezwypadkowym modelu rdza może się znaleźć tylko  pod uszczelkami tylnych drzwi. Co gorsza nie wszystkie części da radę dopasować z Mondeo, więc niektóre naprawy mogą być bardzo kosztowne jak na luksusową markę przystało.

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – podsumowanie

Głównymi atutami X-Type są stosunkowo niskie ceny aut użyuwanych, oryginalność i bogate wyposażenie. Po stronie wad należy policzyć małą jak na taką klasę auta praktyczność. Silniki V6 są bardzo dynamiczne, ale źle znoszą instalację LPG. Natomiast fordowskie diesle mają wysoce awaryjny osprzęt. Biorąc pod uwagę dość wysoką awaryjność, trzeba pamiętać, że części specyficzne dla Jaguara potrafią kosztować krocie. Dlatego, żeby uniknąć przykrych niespodzianek, trzeba koniecznie bardzo dokładnie sprawdzić auto przed zakupem. Zadbany X-Type odwdzięczy się wysokim komfortem podróżowania oraz wyjątkowym, niecodziennym wyglądem typowym dla marki Jaguar.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Audi A6 3.0 TDI - Przewaga dzięki technice?

Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA