Land Rover Discovery 4 (2009-2017) – typowe usterki
REKLAMA
REKLAMA
Czwarta odsłona Land Rovera Discovery pojawiła się na rynku w roku 2009, czyli dokładnie w dwie dekady po premierze pierwszego modelu. Niestety producent nieco zawiódł fanów auta. Otóż zamiast zaoferować rewolucję, postawił raczej na bardzo dyskretną ewolucję. Disco 4 wygląda bardziej jak wersja poliftingowa swojego poprzednika. Otrzymał przezroczyste klosze tylnych lamp i nieznacznie przeprojektowane zderzaki.
REKLAMA
Zobacz też: Używane: Range Rover III (2002-2012) – co się psuje?
Dobra informacja? Zachowany został ponadczasowy kształt i elementy. Nadwozie Land Rovera nadal przywodzi na myśl lekcje geometrii i prezentuje się jak odrysowane od pudełka zapałek. Co więcej, posiada charakterystyczną szybę na wysokości bagażnika, która zachodzi aż na linię dachu oraz załamaną szybę w tylnej klapie.
Dużo większa przemiana została zafundowana kabinie pasażerskiej. Ta stylizacyjnie stała się bliższa luksusowemu bratu - Range Roverowi. Materiały wykończeniowe i sposób ich spasowania zostały niemalże wprost zapożyczone z luksusowej limuzyny. Identycznie stało się z bogatym wyposażeniem. Dodatkowo prestiż został okraszony rodzinną funkcjonalnością. Land Rover Discovery może zostać wyposażony w 7 foteli. Gdy na pokładzie znajduje się komplet pasażerów, w kufrze zmieści się tylko 280 litrów bagażu. Po demontażu ostatniego rzędu siedzeń przestrzeń rośnie do imponujących 1192 litrów oraz maksymalnie osiąga 2558 litrów.
Zobacz też: Używany Land Rover Freelander I (1998 – 2006) – wady i zalety
Używane: Land Rover Discovery 4 (2009-2017) - masa wymaga mocy
Brytyjczycy twierdzą, że największa przemiana w stosunku do poprzednika zaszła w kwestii technologii. Discovery czwartej generacji otrzymał modernizację mechaniczną w obrębie silnika, zawieszenia i hamulców. Modyfikacje niestety nie usunęły największej wady auta - mianowicie potężnej masy. Już bazowa wersja Land Rovera waży 2,5 tony. A to rzuca cień i na osiągi, i wyniki spalania.
Zobacz też: Range Rover Grand Evoque
Najpopularniejszym motorem w Discovery 4 jest 3-litrowy diesel SDV6 o mocy 255 koni mechanicznych produkowany od roku 2011. Najmocniejszy z ropniaków rozpędza auto do 100 km/h w 9,3 sekundy. W tym samym czasie jednak spala w mieście aż niespełna 10 litrów oleju napędowego. Co ważne, jak na razie jednostka opracowana razem z inżynierami Forda i PSA wykazuje właściwie tylko dwie słabości. Pierwszą jest filtr cząstek stałych - tak jak we wszystkich dieslach nie lubi jazdy w mieście. Druga dotyczy układu wtryskowego wrażliwego na jakość paliwa.
Dalsza część opisu używanego Land Rovera Discovery 4 na następnej stronie
Alternatywę stanowi słabsza, 245-konna wersja jednostki 3,0 SDV6 (produkowana do 2011 roku). Na szczęście wśród ogłoszeń sporadycznie spotykane są diesle 2,7 TDV6. Motor również opracowany razem z Fordem i PSA okazuje się dużo droższy w eksploatacji. Nierzadko miewa problemy z wtryskiwaczami lejącymi paliwem i zatartą turbosprężarką. Największą słabością tego diesla jest jednak wał korbowy. Okazuje się zbyt cienki i z czasem po prostu pęka.
Zobacz też: Volkswagen Passat B7 (2010-2014)
REKLAMA
Na polskim rynku wtórnym bardzo sporadycznie pojawiają się Land Rovery Discovery 4 napędzane silnikiem benzynowym. Jeżeli już, mowa głównie o 5-litrowej V-ósemce. Jednostka naprawdę ładnie brzmi, oferuje 375 koni mechanicznych mocy i aż 510 Nm momentu obrotowego. Do tego jest trwała i dobrze współpracuje z instalacjami gazowymi. Gdzie ukrywa się ale? Nie ma żadnych oporów w pragnieniu. W mieście benzyniak zbudowany przez Jaguara potrafi „wypić” prawie 20 litrów benzyny!
Zawieszenie w Land Roverze jest w pełni niezależne. Do tego zostało ono sprzężone z układem pneumatycznym, który gwarantuje komfort jazdy oraz możliwość regulowania prześwitu podczas przejazdów terenowych. Układ sterujący jest inteligentny i dlatego np. w sytuacji, w której czujniki wyczują zbliżanie się ramy do podłoża, komputer zasugeruje podniesienie auta. W chwili obecnej właściciele Discovery 4 nie raportują podwyższonej awaryjności zawieszenia. To jednak nie może uśpić czujności nabywcy Land Rovera z drugiej ręki. Resorowanie składa się z drogich wahaczy, sfer i kompresora. A te z pewnością kiedyś będą wymagać wymiany.
Zobacz też: Volkswagen Passat B6 (2005-2011)
Używane: Land Rover Discovery 4 (2009-2017) - 4x4 na miarę legendy, a co z usterkowością?
Disco otrzymał stały napęd na cztery koła wyposażony w centralny dyferencjał, reduktor i opcjonalnie blokadę tylnego mechanizmu różnicowego. Standardem jest też system Terrain Response. Kierowca za pomocą pokrętła wybiera warunki terenowe i drogowe, w których będzie się poruszał. Na podstawie tej informacji komputer dobiera sposób pracy układu napędowego oraz zawieszenia. Według opinii użytkowników rozwiązanie spisuje się bardzo dobrze i jest jednym z lepszych obecnie stosowanych na rynku.
Najstarsze egzemplarze Discovery 4 mają obecnie 8 lat. Jako że dodatkowo auto jest stosunkowo rzadko spotykane, ciężko o raporty, które jednoznacznie wskażą listę charakterystycznych usterek. Na razie podwyższona ilość obserwacji właścicieli Land Roverów dotyczy jednej usterki, a mianowicie stosunkowo szybkiego zużycia akumulatora. Ten może wymagać wymiany jeszcze przed przekroczeniem przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów. Prawdopodobnie decyduje o tym działanie jednego mechanizmu - bateria jest mocno obciążona przed ogromną ilość pokładowych urządzeń i nie wytrzymuje tempa pracy.
REKLAMA
Potencjalny nabywca musi być świadomy dwóch zasad, które są kluczowe do szczęśliwej eksploatacji Land Rovera Discovery. Po pierwsze nie da się tanio jeździć tym samochodem. Klasa pojazdu sprawia, że nawet ceny zamienników ciężko uznać za konkurencyjne. Po drugie absolutną podstawą jest specjalistyczny i naprawdę „troskliwy” serwis. Istnieje prawdopodobieństwo, że mechanik-partacz uszkodzi skomplikowaną konstrukcję Brytyjczyka nieumiejętnym działaniem.
Najtańsze, używane Discovery 4 z polskiego rynku wtórnego kosztuje 75 tysięcy złotych. Za model 3-letni trzeba zapłacić między 200 a 230 tysięcy złotych. Land Rover nie jest tani, rynek wtórny ma jednak dobrą informację. Być może ogłoszeń sprzedaży nie jest zbyt wiele - na ogół od 40 do 50, mimo wszystko 90 procent aut pochodzi z polskich salonów. A to zdecydowanie ułatwia sprawdzenie historii serwisowej przed zakupem.
Używane: Land Rover Discovery 4 (2009-2017) - podsumowanie
Land Rover Discovery 4 z całą pewnością ma masę uroku. To nieco nieokrzesany brytyjski gospodarz, który choć trafił do miasta i zaczął nosić modne ubrania, nadal lubi założyć kalosze i pójść na spacer szlakiem, który jest wyznaczony śladami błota. To w połączeniu z kosztowną eksploatacją sprawia, że Disco zawsze będzie typem motoryzacyjnego indywidualisty, który nigdy nie ma szansy na zdominowanie ulic. I dobrze.
Land Rover Discovery 4 (2009-2017) - ceny części
- filtr oleju - od 28 zł
- filtr powietrza - od 51 zł
- filtr paliwa - od 236 zł
- filtr kabinowy - od 42 zł
- zestaw paska rozrządu - od 572 zł
- tarcza hamulcowa przód - od 267 zł
- tarcza hamulcowa tył - od 254 zł
- klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 178 zł
- sworzeń wahacza - od 72 zł
- tuleja wahacza - od 42 zł
- łącznik stabilizatora - od 49 zł
- końcówka drążka kierowniczego - od 78 zł
- amortyzator - od 342 zł
- sprzęgło komplet - od 1021 zł
Dane techniczne - silniki benzynowe:
Silnik |
Moc |
Przyspieszenie do 100 km/h |
Prędkość maksymalna |
Spalanie w cyklu miejskim/mieszanym w l/100 km |
5,0 V8 |
375 KM |
7,9 s |
195 km/h |
19,8/14,1 |
3,0 V6 kompr. |
340 KM |
8,1 s |
195 km/h |
14,4/11,5 |
Dane techniczne - silniki Diesla:
Silnik |
Moc |
Przyspieszenie do 100 km/h |
Prędkość maksymalna |
Spalanie w cyklu miejskim/mieszanym w l/100 km |
2,7 TDV6 |
190 KM |
11,7 s |
180 km/h |
11,1/9,2 |
3,0 TDV6 twin-turbo |
211 KM |
10,7 s |
182 km/h |
9,8/8,8 |
3,0 SDV6 twin-turbo |
245 KM |
9,6 s |
190 km/h |
11,0/9,0 |
3,0 SDV6 twin-turbo |
255 KM |
8,3 s |
191 km/h |
11,2/9,3 |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.