Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM
![Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nMi/5pbmZvci5wbC9wL19maWxl/cy8zMTMwMDAvOF9pbWdfNT/IzNS5qcGciLCJ3Ijo3NzF9.jpg)
REKLAMA
REKLAMA
Tak naprawdę to już ostatni dzwonek na zakup recenzowanej – 290 konnej wersji Leona Cupry. Do salonów sprzedaży właśnie wjeżdża wersja zmodernizowana z silnikiem o mocy podwyższonej do 300 KM. Co więcej, szefowie Seata w końcu zdecydowali się na wprowadzenie do oferty Cupry odmiany z napędem na obie osie (dotyczy wersji poliftingowej). Niemniej, chętni na zakup najgorętszej wersji Leona mogą skusić się na ofertę wyprzedaży modelu sprzed modernizacji, bo ta może się okazać bardzo atrakcyjna.
REKLAMA
![Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9/nMi5pbmZvci5wbC9wL1/9maWxlcy8zMTMwMDAvO/F9pbWdfNTIzNS5qcGcifQ.jpg)
Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM
Choć wydźwięk słowa Cupra jest porażający, Leon Cupra nie razi efekciarskim wyglądem rodem z ilustracji hiszpańskich pism tuningowych. Wygląd recenzowanego egzemplarza jest wręcz zaskakująco zachowawczy, co wiele osób uzna za duży atut.
Fakt, że mamy do czynienia z najmocniejszą wersją kompaktowego Seata zdradzają detale. Olbrzymie (opcjonalne) obręcze kół ze stopów lekkich o średnicy 19 cali dodają sylwetce szczypty pikanterii jednak wciąż nie zdradzają potencjału drzemiącego pod maską tej wersji Leona. Wątpliwości rozwiewają dopiero znaki szczególne widoczne w tylnej części nadwozia – dwie końcówki układu wydechowego wyprowadzone po bokach oraz duży napis Cupra rozciągnięty na tylnej klapie.
Zobacz też: Test Seat Ibiza Cupra 1.4 BT DSG 180 KM
Podobny „klimat” panuje we wnętrzu. Jest stonowane, wręcz zachowawcze. Wygodne fotele, gdyby zasłonić wyszyte na ich oparciach oznaczenia modelu nie zdradziłyby, że mamy do czynienia z najmocniejszą wersją kompaktowego Seata.
Także kokpit od „cywilnych” odmian Leona wyróżniają detale – spłaszczona u dołu kierownica z emblematem Cupra, czarne słupki i podsufitka, oraz – to chyba najważniejsze - prędkościomierz wyskalowany do 300 km/h, który na tarczy ma umieszczony dodatkowo emblemat Cupra.
![Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9/nMTAuaW5mb3IucGwvcC/9fZmlsZXMvMzEzMDAwL/zhfaW1nXzUyNDMuanBnIn0.jpg)
Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM
Poza tym, wszystko wygląda jak w słabszych wersjach modelu. Przedział pasażerski jest tak samo przestrony, także w tylnej części kabiny nikt nie powinien narzekać na ciasnotę choć miejsca jest tam wyraźnie mniej niż z przodu.
Obsługa deski rozdzielczej nie sprawia kłopotu, całość rozplanowano intuicyjnie. Nie można narzekać także na jakość materiałów wykończeniowych, czy dokładność montażu.
Bagażnik ma regularny kształt i objętość 380 l, choć jego wygodnie pakowanie utrudnia wysoki próg załadunku.
Zobacz też: Test Seat Leon X-Perience 2.0 TDI 184 4Drive DSG
Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM – napęd/układ jezdny
Pod maską opisywanego egzemplarza Seata Leona Cupra pracuje dwulitrowy, turbodoładowany, czterocylindrowy silnik z serii TSI rozwijający moc maksymalną 290 KM przy 5900 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 350 Nm w zakresie od 1700 do 5800 obr./min.
Według danych producenta ważący 1320 kg Seat rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,8 s. Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h.
Dane są imponujące, a jak Cupra sprawuje się w codziennym użytkowaniu?
Ogromny potencjał układu napędowego daje o sobie znać już od najniższych obrotów jednostki napędowej. Leon Cupra błyskawicznie przyspiesza od startu i pewnie prze do przodu aż wskazówka obrotomierza dotrze do końca skali. Rozpędzaniu towarzyszy basowy dźwięk silnika, niestety generowany z głośników.
![Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9/nMS5pbmZvci5wbC9wL1/9maWxlcy8zMTMwMDAvO/F9pbWdfNTIzNi5qcGcifQ.jpg)
Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM
Jak wspomniałem na początku tekstu, 290 konny Leon Cupra jest wyposażony w napęd na przednią oś. Żeby poprawić trakcję podczas jazdy po zakrętach producent wyposażył go w blokadę dyferencjału przedniej osi, co skutecznie niweluje podsterowność podczas szybkiej jazdy po ciasnych łukach. Na suchym asfalcie, opisywany Seat nie ma najmniejszego problemu ze sprawnym nabieraniem prędkości i wygra większość sprintów spod świateł. Problem zaczyna się, gdy asfalt staje się mokry. Wtedy o dynamicznym starcie nie ma mowy. Jadąc w deszczu, kierowca Seata jest w stanie zerwać przyczepność przednich kół podczas prób przyspieszania nawet na trzecim biegu. To skutecznie ogranicza zabawę Cuprą.
Zobacz też: Test Seat Ibiza 1.0 MPI - sprawdzone rozwiązanie
Dalsza część testu Seata Leona Cupra na następnej stronie
I w takim przypadku, poruszając się po mokrych drogach, w ruchu miejskim doceniliśmy drugie oblicze bohatera recenzji. Bo Cupra, okazuje się samochodem przyjemnym w użytkowaniu na co dzień. Nie jest radykalna, jak np. o wiele mocniejszy Focus RS. Leon Cupra jest zaskakująco zwrotny, a dzięki dostępnym profilom jazdy (można regulować m.in. czułość reakcji na gaz, twardość zawieszenia, czy siłę wspomagania układu kierowniczego) z łatwością można go „przerobić” na pojazd całkiem komfortowy, który nie męczy w codziennym użytkowaniu.
![Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9/nMS5pbmZvci5wbC9wL1/9maWxlcy8zMTMwMDAvO/F9pbWdfNTIzNy5qcGcifQ.jpg)
Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM
Nieźle Cupra wypada pod względem zużycia paliwa. Podczas mrozów, w ruchu miejskim zazwyczaj zużycie paliwa oscylowało wokół 11 l na 100 km. Z kolei, gdy ruch na ulicach był mniejszy, delikatnie obchodząc się z pedałem gazu można osiągnąć wynik zużycia paliwa na poziomie 7,8 l benzyny na 100 km.
Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM - podsumowanie
REKLAMA
Przy bliższym poznaniu 290 konny Seat Leon Cupra okazuje się samochodem, którego ogromny potencjał drzemiący w układzie napędowym nie gra roli pierwszoplanowej. Oczywiście, zawsze czuć ponadprzeciętnie dobrą dynamikę i precyzyjną pracę układu kierowniczego, a także dopracowanego zawieszenia, ale Cupra nie uderza od pierwszego kontaktu swoim sportowym charakterem. Nawet sprzęgło wciska się lekko, nie stawia wyraźnego oporu, jak to zazwyczaj ma miejsce w przypadku samochodów sportowych.
Nie oznacza to, że opisywany Seat nie jest w stanie podnieść ciśnienia kierowcy. Wręcz przeciwnie, jeżeli tylko prowadzący ma ochotę w pełni wykorzystać drzemiący w aucie potencjał – będzie usatysfakcjonowany. W tym przypadku wisienką na torcie jest atrakcyjna cena (Leon Cupra jest tańszy o około 7 tys. zł od Peugeota 308 GTI i kosztuje praktycznie tyle samo co Golf GTI Clubsport ale jest od niego o 25 KM mocniejszy). Tym bardziej, że mając na uwadze debiut wersji zmodernizowanej łatwo jest tę cenę jeszcze obniżyć.
Zobacz też: Test Seat Toledo 1.4 TSI/125 KM DSG FR-line
Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM - dane techniczne
Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM | |
Typ silnika | benzynowy, turbo |
Pojemność | 1984 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16V |
Maksymalna moc | 290 KM/5900 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 350 Nm/1700-5800 obr./min. |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut. 6-bieg. |
Pojemność bagażnika | 380/1210 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 427,1/181,6/143,5 cm |
Rozstaw osi | 263,1 cm |
V-max | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,8 s |
Zużycie paliwa* | 6,5l/100 km |
Cena od | 123 100 zł |
*cykl mieszany |
![](https://g1.infor.pl/p/_files/313000/8_img_5237.jpg)
![](https://g1.infor.pl/p/_files/313000/8_img_5238.jpg)
![](https://g1.infor.pl/p/_files/313000/8_img_5239.jpg)
![](https://g9.infor.pl/p/_files/313000/8_img_5241.jpg)
![](https://g10.infor.pl/p/_files/313000/8_img_5243.jpg)
![](https://g2.infor.pl/p/_files/313000/8_img_5244.jpg)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.