REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG

Tomasz Korniejew
Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG
Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Choć moda na SUVy trwa w najlepsze, Audi nie przestaje rozwijać alternatywnej linii modelowej – podwyższonych kombi. Dla wielu tego typu samochody są sensowniejsze niż wszelkiej maści SUVy i Crossovery. Niedawno rynkowy debiut zanotowało Audi A4 Allroad Quattro. Co ciekawe, opisywany egzemplarz został wyposażony w najnowszy typ napędu 4x4. W teście A4 Allroad z benzynowym silnikiem o mocy 252 KM.

W porównaniu do klasycznej wersji Audi A4 Avant Quattro, Allroad ma zwiększony prześwit o 3,4 cm (efekt podniesienia zawieszenia i zastosowania większych kół). Wersja Allroad jest o około 8 tys zł droższa od porównywalnego A4 Avant i można ją z łatwością rozpoznać m.in. nakładkach na nadkola z tworzywa sztucznego oraz osłonach progów i zderzaków.

REKLAMA

Całość prezentuje się dobrze, sylwetka jest proporcjonalna i pozbawiona efekciarskich detali. Trzeba przyznać, że niewątpliwym atutem wyglądu opisywanego Audi jest fakt, że nie wygląda na aż tak drogie, jak jest w rzeczywistości. Żeby stać się właścicielem A4 Allroad trzeba wysupłać z portfela co najmniej 197 200 zł. Tyle kosztuje najtańsza dostępna wersja, napędzana przez czterocylindrowy, dwulitrowy silnik benzynowy rozwijający moc maksymalną 252 KM. Wersja ze 190 konnym silnikiem Diesla pod maską jest droższa o ok. 1500 zł.

Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG

Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Audi RS6 Performance

Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG  - wnętrze

Kokpit Allroad jest identyczny, jak w pozostałych odmianach A4. Został wykonany z materiałów bardzo wysokiej jakości, a wszelkie jego elementy zostały spasowane z najwyższą dokładnością.

Początkowo mnogość wyświetlaczy i funkcji komputera pokładowego jest przytłaczająca. Na szczęście system pokładowy Audi jest łatwy w obsłudze, a jego menu rozplanowano intuicyjnie, dlatego stosunkowo szybko można się nauczyć sprawnego wyszukiwania poszczególnych funkcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doskonała nota należy się także fotelom. Ich profil odpowiednio podpiera plecy, a obszerne siedziska sprzyjają długim podróżom.

Zarówno w przedniej, jak i tylnej części kabiny nikt nie powinien narzekać na ciasnotę. Większość kierowców bez problemu odnajdzie optymalną pozycję za kierownicą dzięki szerokim zakresom regulacji fotela i kolumny kierowniczej.

Bagażnik wersji Allroad ma objętość  505 l.

Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG

Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 190 KM S tronic (B9)

Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG   - napęd/układ jezdny

Sercem układu napędowego egzemplarza, który trafił do naszej redakcji jest czetrocylidrowy silnik benzynowy z serii TFSI, o pojemności 2 l, który rozwija moc maksymalną 252 KM przy 5000 obr./min, oraz maksymalny moment obrotowy 370 Nm w zakresie od 1600 do 4500 obr./min. Z silnikiem współpracuje siedmiobiegowa zautomatyzowana przekładania DSG.

Jak wspomnieliśmy na początku recenzji, wraz z Audi Allroad B9 zadebiutował nowy napęd Quattro, nazwany przez producenta Quattro Ultra.

Nowy napęd jest rozwiązaniem przeznaczonym do modeli, które w wersjach czteronapędowych miały do tej pory montowane silniki wzdłużnie, czyli od A4 w górę. W poprzednim A4 Allroad pracował układ napędu 4x4 z centralnym dyferencjałem typu Torsen. W mniejszych modelach, np. A3, które mają zawsze silniki montowane poprzecznie, napęd Quattro jest oparty o sprzęgło Haldex, co de facto oznacza, że wersje 4x4 kompaktowego Audi to tak naprawdę samochody z przednim napędem, w których komputer sterujący dołącza napęd tylnej osi w momencie wykrycia uślizgu kół przedniej osi.

W modelach, które do tej pory były sprzedawane z napędem typu Torsen, napęd na obie osie występował permanentnie, czyli stale.

REKLAMA

Czym zatem jest nowe Quattro Ultra? W dużym uproszczeniu jest to mechanizm działający odwrotnie do sprzęgło Haldex, które w razie potrzeby dołącza napęd na tylną oś. W przypadku najnowszego rozwiązania napęd (w normalnych warunkach drogowych) jest stale przekazywany na obie osie w optymalnym stosunku, jednak zazwyczaj większy moment obrotowy jest przekazywany na koła tylnej osi. Jednak jeżeli komputer „wykryje”, że poruszamy się ze stałą prędkością po prostej drodze o dobrej przyczepności jest w stanie odłączyć napęd tylnej osi.

Natychmiastowe dołączenie napędu nastąpi od razu (czas reakcji 0,2 s) po tym jak dodamy gazu, czy skręcimy koła. Mało tego, system jest w stanie działać proaktywnie i analizując dane z czujników dołączyć napęd tylnej osi „przewidując”, że za chwilę zajdzie potrzeba jego wykorzystania.

A po co to wszystko? W jakim celu Audi poświęca czas inżynierów i środki na rozwijanie tego typu rozwiązania zamiast doskonalić doceniany układ napędowy typu Torsen? Chodzi oczywiście o emisję toksycznych związków do atmosfery. Napęd Quattro Ultra jest lżejszy od Torsena i dzięki opcji odłączania tylnej osi (w sposób w który niwelowane są opory toczenia wytwarzane przez różnego rodzaju zębatki) przyczynia się też do ograniczenia zużycia paliwa.  

Dalsza część testu Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG na następnej stronie


A jak to działa w praktyce?

Prawdę pisząc, na tyle doskonale, że w normalnych warunkach drogowych, mimo usilnych starań nie udało nam się wychwycić jakiejkolwiek różnicy w działaniu względem starszego rozwiązania typu Torsen.

Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG

Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Audi A3 Limousine - delikatny facelifting

REKLAMA

252 konny Allroad, według danych producenta przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 s, czyli jest samochodem bardzo dynamicznym. Podczas ruszania z miejsca, siedmiobiegowa skrzynia DSG wykazuje lekkie opóźnienie w reakcji na gaz, ale później - zmienia poszczególne przełożenia wręcz niezauważalnie. Audi z werwą wyrywa do przodu i nie traci wigoru nawet podczas bardzo wysokich prędkości.

Recenzowany egzemplarz został wyposażony w zawieszenie adaptacyjne, które w zależności od stylu jazdy lub aktualnej zachcianki kierowcy może się utwardzić, lub pracować tak, jakby pomiędzy nawierzchnią a siedziskami foteli zamontowana była poduszka powietrzna. Warto przy tym zaznaczyć, że nie jest to zawieszenie pneumatyczne.

Bez względu na to, czy poruszamy się w gęstym ruchu miejskim, czy po autostradzie, prowadzenie Audi to przyjemność. Nawet dynamiczna jazda po ciasnych łukach (mimo zwiększonego prześwitu) nie wpływa negatywnie na odczucia prowadzącego.

Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG

Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG

Tomasz Korniejew

Zachowując obiektywizm trudno jest narzekać także na zużycie paliwa. Choć przemieszczając się po mieście w gęstym ruchu uzyskaliśmy wynik na poziomie ok. 11 l benzyny na 100 km, należy wziąć pod uwagę, że to spore, 252 konne kombi z napędem na cztery koła i „automatem”. Podobne wartości zużycia paliwa w gęstym ruchu miejskim można uzyskać poruszając się dużo mniejszymi samochodami z mniejszymi silnikami.

Zobacz też: Test Audi Q7 3.0 TFSI 333 KM - zupełnie nowa konstrukcja

Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG  - podsumowanie

Najnowsze Audi A4 Allroad Ultra Quattro to doskonale wykonany samochód, który spełni oczekiwania nawet najbardziej wymagających kierowców. Zdajemy sobie sprawę z faktu, że ortodoksyjni miłośnicy motoryzacji będą narzekać na fakt, że producent nie zamontował w 252 konnej wersji napędu typu Torsen, choć dla wrażeń z jazdy i skuteczności napędu w warunkach drogowych nie ma to znaczenia.

A po doświadczeniach z konfiguracją modelu A3, podczas której z łatwością można przekroczyć cenę 220 tys. zł, kwota, która widnieje w cenniku A4 Allroad także wydaje się rozsądna.

   

Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG

Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG

Tomasz Korniejew

Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG – dane techniczne

Audi A4 Allroad 2.0 TFSI 252 KM Quattro Ultra DSG
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1984 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 252 KM/5000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 370 Nm/1600-4500 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut. 7-bieg.
Pojemność bagażnika 505/1510 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 475/184,2/149,3 cm
Rozstaw osi 281,8 cm
V-max 246 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,1 s
Zużycie paliwa* 7,9/5,6/6,4 l/100 km
Cena od 197 200 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG
Tomasz Korniejew
Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG
Tomasz Korniejew
Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG
Tomasz Korniejew
Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG
Tomasz Korniejew
Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG
Tomasz Korniejew
Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG
Tomasz Korniejew
Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG
Tomasz Korniejew
Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG
Tomasz Korniejew
Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG
Tomasz Korniejew
Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG
Tomasz Korniejew
Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG
Tomasz Korniejew
Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG
Tomasz Korniejew
Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG
Tomasz Korniejew
Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG
Tomasz Korniejew
Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG
Tomasz Korniejew
Test Audi A4 Allroad Quattro Ultra 2.0 TFSI 252 KM DSG
Tomasz Korniejew
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

    Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

    Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

    Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

    Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

    Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

    Twój e-PIT 2024. Roczne rozliczenie podatku a ulga lub podatek za samochód. Gdzie wpisać kwotę w elektronicznym druku?

    Rozliczenie roczne w usłudze "Twój e-PIT" jest naprawdę proste. Wystarczy zalogować się na rządowej stronie. Tylko czy można rozliczyć w elektronicznym PIT ulgę rehabilitacyjną za samochód, koszty dojazdy do pracy i podatek od sprzedaży auta? Można. Oto instrukcja.

    REKLAMA

    Prognozy dla globalnego handlu i logistyki na 2024 rok wiszą na włosku
    Stacje wodorowe w Polsce. Orlen zbuduje 17 ogólnodostępnych punktów

    Orlen idzie w wodorową rewolucję. Koncern paliwowy w najbliższym czasie chce postawić w Polsce 17 stacji wodorowych. Lokalizacje zostały już wybrane. Kiedy ruszy realizacja projektu?

    Co pokazuje policjant kierujący ruchem? Gesty w białych rękawiczkach [video]

    Co pokazuje policjant kierujący ruchem? Co oznaczają gesty umundurowanego funkcjonariusz w białych rękawiczkach, który wychodzi na środek skrzyżowania? Zobacz nagranie video!

    Kiedy nietrzeźwy kierowca dożywotnio traci prawo jazdy w 2024 r.?

    Polskie przepisy przewidują taki środek karny, jak dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów. Co więcej, w przypadku niektórych przestępstw jest on obligatoryjny. Kiedy nietrzeźwy kierowca dożywotnio pożegna się z prawem jazdy?

    REKLAMA

    Paliwo HVO100. Czym jest ekologiczny "olej napędowy"?

    W Europie pojawił się właśnie olej napędowy, który tak naprawdę oleju napędowego nie zawiera. A to dopiero połowa informacji. Nowe paliwo ON o oznaczeniu HVO100 ma pochodzenie roślinne i pozwala na obniżenie emisji CO2 aż o 90 proc. Czy można nim tankować każdego diesla?

    Utrata prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 30 km/h w mieście. Propozycja nowych przepisów

    Włodarze unijni biorą się za kierowców przekraczających prędkość w mieście. Chcą wprowadzenia przepisów, które pozwolą na odebranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h na obszarze zabudowanym. Kiedy pojawią się nowe regulacje?

    REKLAMA