REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Seat Ateca 2.0 TDI 190 KM 4Drive

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Test Seat Ateca 2.0 TDI 190 KM 4Drive
Test Seat Ateca 2.0 TDI 190 KM 4Drive
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Seat Ateca to gorący debiut 2016 r. W teście sprawdzamy, jak jeździ w najbogatszej wersji Xcellence z silnikiem Diesla o mocy 190 KM.

Nowy model Seata – Ateca to bez wątpienia jedna z najgłośniejszych premier motoryzacyjnych zeszłego roku. Typowany przed oficjalnym debiutem na bliźniaka Volkswagena Tiguana okazał się być od niego mniejszy. Czy to oznacza, że jest dużo mniej praktyczny? Nic bardziej błędnego. Seat Ateca to największe pozytywne zaskoczenie zeszłego roku.

REKLAMA

REKLAMA

Test Seat Ateca 2.0 TDI 190 KM 4Drive

Tomasz Korniejew

Długość nadwozia nowego suva Seata wynosi 436,3 cm, szerokość – 184,1 cm, a wysokość 161,5 cm. Auto zostało zbudowane na platformie MQB, czyli tej samej, na której Volkswagen Tiguan, ale ten drugi jest od Seata sporo dłuższy i wyższy - mierzy 448,6 cm długości, 183,9 cm szerokości oraz 167,2 cm wysokości. Rozstaw osi w Seacie Ateca wynosi 263,8 cm, a w Tiguanie 267,7 cm.

W sylwetce nowego Seata widać niemieckie geny. Stosunkowo kanciasta bryła, przetłoczenia i kształt świateł przywodzą na myśl konstrukcje rodem z Wolfsburga. Całość może nie jest porywająca, ale trzeba przyznać, ze nowy Seat prezentuje się dobrze, a bryła nadwozia ma odpowiednie proporcje.

Od wersji Style (pośredniej) wyposażeniem standardowym są reflektory full LED, co dodaje sylwetce nowoczesnego sznytu.

REKLAMA

Zobacz też: Test Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Seat Ateca 2.0 TDI 190 KM 4Drive - wnętrze/wyposażenie

Przedział pasażerski Seata Ateca jest bardzo przestronny. Przednie fotele są wygodne, wystarczająco obszerne i mają bardzo szeroki zakres regulacji. Nikt nie powinien narzekać na brak przestrzeni, czy niewygodę.

Odpowiedni komfort podróży zapewnia także tylna kanapa. Miejsca jest tam pod dostatkiem.

Cieszy jakość wykończenia. Tablica przyrządów została wykonana z materiałów bardzo dobrej jakości. Wszelkie elementy kokpitu spasowano z dokładnością.

Do redakcyjnej recenzji trafiła najbogatsza odmiana Xcellence, której standardowym wyposażeniem jest m.in. czarna podsufitka. Zastosowanie czarnego materiału stwarza specyficzny klimat we wnętrzu, który akurat naszej redakcji przypadł bardzo do gustu.

Design kokpitu przypomina deskę rozdzielczą Leona - jest przejrzysta ale nie efektowna. Tablica przyrządów jest uporządkowana, a jej obsługa intuicyjna. Tym bardziej zaskoczyło nas jedno rażąco nieergonomiczne rozwiązanie. Otóż, żeby włączyć podgrzewanie przedniej szyby (opcja za 745 zł) trzeba zagłębić się poprzez dotykowy ekran w ustawienia nawiewu… W większości samochodów podgrzewanie przedniej szyby włącza się po prostu przyciskiem zlokalizowanym gdzieś w okolicach podgrzewania tylnej szyby.

Test Seat Ateca 2.0 TDI 190 KM 4Drive

Seat

SEAT

Recenzowany egzemplarz został wyposażony w układ ogrzewania postojowego, które bardzo doceniliśmy użytkując Atecę podczas siarczystych mrozów. Ogrzewanie można uruchamiać zdalnie pilotem, lub zaprogramować uruchomienie z poziomu systemu pokładowego. Trzeba przyznać, że w mroźne dni układ ogrzewania wnętrza sprawdza się doskonale, a my nie traciliśmy czasu na odmrażanie szyb. Rano wchodziliśmy do nagrzanego auta, po którego szybach spływały resztki śniegu.

Bagażnik w wersji z napędem na obie osie ma regularny kształt i pojemność 485 l, odmiana z napędem na przód ma przestrzeń bagażową o objętości 510 l.

Test Seat Ateca 2.0 TDI 190 KM 4Drive

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Seat Toledo 1.4 TSI/125 KM DSG FR-line

Test Seat Ateca 2.0 TDI 190 KM 4Drive - napęd/układ jezdny

Opisywany egzemplarz Seata Ateca jest napędzany przez wysokoprężny silnik 2.0 TDI, który rozwija moc maksymalną 190 KM przy 3500 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm w zakresie od 1900 do 3300 obr./min. Z napędem współpracuje siedmiobiegowa przekładnia DSG, ponadto auto jest wyposażone w napęd na obie osie. Według danych technicznych 190 konny Seat przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7 s i może pojechać z maksymalną prędkością 212 km/h.

Kierowca ma do wyboru aż sześć profili jazdy: NORMAL, SPORT, ECO i INDIVIDUAL, które umożliwiają ustawienie reakcji silnika, wspomagania kierownicy oraz przełożeń skrzyni DSG oraz dwa profile jazdy w utrudnionych warunkach drogowych SNOW i OFF-ROAD.

Ateca nie jest wyposażona w adaptacyjne zwieszenie, niemniej nie stanowi to problemu.

Zobacz też: Test Seat Leon X-Perience 2.0 TDI 184 4Drive DSG

Dalsza część testu Seata Ateca na następnej stronie


Cały układ jezdny Seata Ateci zrobił na nas dobre wrażenie. Precyzyjny układ kierowniczy, zwłaszcza w trybie Sport pracuje z przyjemnym dla odczuć prowadzącego oporem. Zawieszenie jest sprężyste, a nadwozie zwarte, co dodaje pewności kierowcy podczas szybszej jady po łukach. Prowadzenie Ateca przypomina kierowanie tradycyjnym autem osobowym, a nie suvem z podwyższonym prześwitem.

Pomijając zwłokę w reakcji skrzyni DSG na wciskanie pedału przyspieszania, cały układ napędowy jest ponadprzeciętnie dynamiczny. Opisywany Seat nie traci wigoru nawet podczas bardzo szybkiej jazdy po autostradzie z kompletem pasażerów i bagażem.

A to wszystko przy akceptowalnym zapotrzebowaniu na paliwo. Podczas jazdy w gęstym ruchu miejskim, czteronapędowy, 190 konny Seat zużywał 9,2 l oleju napędowego na 100 km.

Test Seat Ateca 2.0 TDI 190 KM 4Drive

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Seat Ibiza 1.0 MPI - sprawdzone rozwiązanie

Test Seat Ateca 2.0 TDI 190 KM 4Drive - podsumowanie

Najgorętsza premiera motoryzacyjna zeszłego roku nie rozczarowuje. Seat Ateca, to przemyślany, świetnie wykończony, kompaktowy suv. Ma ponadprzeciętnie przestronne, praktyczne i starannie wykończone wnętrze, dopracowany układ jezdny i bogate wyposażenie. 190 konna odmiana 4Drive w wersji Xcellence to najdroższa pozycja w cenniku modelu, której cena wynosi 148 300 zł. Najbogatsza wersja Tiguana z tym samym silnikiem jest o ok. 8 tys. zł droższa. Nowość Skody – model Kodiaq jest w wersji 190 konnej i najbogatszej odmianie droższy o ok. 1500 zł. Dla wielu potencjalnych nabywców może to być zbyt mała różnica w cenie, żeby zdecydować się na wybór mniejszego Seata. Dlatego pewnie większość potencjalnych nabywców zwróci uwagę na odmianę pośrednią Style, z napędem na obie osie i 150 konnym silnikiem benzynowym. Jej wyposażenie nie pozostawia wiele do życzenia, a cena została ustalona na 111 200 zł. To ogromna różnica.

Seat Ateca 2.0 TDI 190 KM 4Drive – dane techniczne

Test Seat Ateca 2.0 TDI 190 KM 4Drive
Tomasz Korniejew
Test Seat Ateca 2.0 TDI 190 KM 4Drive
Tomasz Korniejew
Test Seat Ateca 2.0 TDI 190 KM 4Drive
Tomasz Korniejew
Test Seat Ateca 2.0 TDI 190 KM 4Drive
Seat
SEAT
Test Seat Ateca 2.0 TDI 190 KM 4Drive
Seat
SEAT
Test Seat Ateca 2.0 TDI 190 KM 4Drive
Tomasz Korniejew
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA