Używane: Volkswagen Polo V (2009 - 2017) – co się psuje?
REKLAMA
REKLAMA
Podstawą dla Volkswagena Polo 6R stała się płyta podłogowa PQ25. To na niej inżynierowie Volkswagena poza Polo zbudowali m.in. Audi A1, Seata Ibizę i Toledo czy Skodę Fabię i Rapid. Nowe auto zostało szybko docenione przez międzynarodowych dziennikarzy. W roku 2010 zgarnęło dwie wielkie nagrody - Europejskiego Samochodu Roku i World Car of the Year.
REKLAMA
Za projektem nadwozia Volkswagena Polo V stoi Walter de Silva. Ciężko jednak powiedzieć, że to najbardziej przełomowy model w portfolio tego twórcy. Hatchback choć ma harmonijną i całkiem nowoczesną linię karoserii, z całą pewnością nie oferuje stylistycznej rewolucji. Zachowawcze podejście jest niezwykle charakterystyczne dla niemieckiej marki, a w tym przypadku zostało dodatkowo połączone ze znanym wcześniej schematem. Nadwozie Polo jest mocno profilowane w kierunku Golfa.
Zobacz też: Volkswagen Passat B6 (2005-2011)
Obok nadwozia 3- i 5-drzwiowego w europejskiej sprzedaży pojawiła się również wersja CrossPolo. Auto choć za sprawą plastikowych nakładek na nadkola i dużych obręczy aluminiowych robi nieco terenowe wrażenie, z offroadem nie ma nic wspólnego. To standardowy model napędzany standardowymi silnikami i przekazujący siłę motoru wyłącznie na jedną oś.
Używane: Volkswagen Polo V (od 2009) – większy od poprzednika
REKLAMA
Polo piątej generacji zdecydowanie urosło w stosunku do poprzednika. Auto oferuje większą ilość miejsca dla pasażerów siedzących na tylnej kanapie. Bagażnik ma pojemność od 280 do 952 litrów. Konsola prezentuje się dorośle - bardzo podobnie wyglądająca deska była stosowana m.in. w Golfie szóstej generacji. Ogromną zaletą małego Volkswagena jest też wysoka ergonomia oraz jakość materiałów wykończeniowych. Tapicerki są solidne, a plastiki w większości miękkie.
Volkswagena Polo daje szeroki wybór jednostek napędowych - w palecie pojawiło się prawie 20 silników. W modelach kupionych w polskich salonach najczęściej spotykany jest 1,2-litrowy, wolnossący trzycylindrowiec o mocy 60 lub 70 koni mechanicznych. Po usunięciu problemów z łańcuchem rozrządu występujących w poprzedniej generacji Polo, jednostka cieszy się wysoką trwałością. Niestety wiele do życzenia pozostawia jej kultura pracy, dynamika i oszczędność. Mocniejszy wariant rozpędza auto do pierwszej setki w 14 sekund, podczas gdy spalanie w mieście wynosi 8 litrów.
O wiele lepszy wybór stanowi 1,4-litrowy benzyniak o mocy 85 koni mechanicznych. Gwarantuje sprint ze startu do 100 km/h w niespełna 12 sekund. W tym samym czasie potrzebuje w mieście nieco ponad 8 litrów paliwa na pokonanie stu kilometrów. Co z jego trwałością? Najczęściej po kilku latach pada czujnik położenia wału oraz warto zimą uważać na zamarzające odmy olejowe. Poza tym to motor bezobsługowy, który dodatkowo bardzo dobrze współpracuje z instalacjami gazowymi.
Zobacz też: Volkswagen Passat B7 (2010-2014)
Używane: Volkswagen Polo V (od 2009) - TSI to dobry wybór?
Popularnością w Volkswagenie Polo 6R cieszy się jednostka 1,2 TSI. 90-konny wariant rozpędza hatchbacka do setki w 10,8 sekundy i pali w mieście nieco ponad 6 litrów benzyny. Do małolitrażowego motoru zamontowanego w aucie używanym warto jednak podchodzić z rezerwą. Bardzo słabym punktem jest chociażby łańcuch rozrządu - może się rozciągnąć jeszcze przed przekroczeniem przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów. Poza tym wadliwe działanie elektroniki regulującej pracę silnika prowadzi do wypalenia tłoków, a problem ze sterowaniem turbiną skończy się wymianą modułu zawierającego i sprężarkę, i sterownik. Wszystkie problemy z trwałością motoru 1,2 TSI usunięto dopiero w 2012 roku. To wtedy m.in. łańcuch został zastąpiony paskiem.
Często spotykanym dieslem jest 1,2-litrowy silnik TDI o mocy 75 koni mechanicznych. Symboliczna pojemność w połączeniu z niską mocą sprawiają, że tak skonfigurowane Polo oferuje mizerną dynamikę jazdy. Sprint do setki trwa prawie 14 sekund. Cierpliwi kierowcy odbiorą jednak nagrodę na stacji benzynowej i w warsztacie. Spalanie w mieście to tylko 4,6 litra oleju napędowego. Dodatkowo silnik nie wymaga częstego serwisowania.
Alternatywę stanowi 1,6-litrowy diesel zwłaszcza o mocy 90 koni mechanicznych. W tej wersji Polo przyspiesza do 100 km/h w 11,5 sekundy. Lepsza dynamika na szczęście nie wpływa zasadniczo na spalanie. W mieście Volkswagen powinien zadowolić się około 5 litrami ropy. 1,6-litrowy silnik TDI to kolejna udana konstrukcja z Niemiec. Motor ma tak właściwie tylko dwie wady. Jego układ wtryskowy jest wrażliwy na jakość paliwa, a ponadto inżynierowie zastosowali filtr cząstek stałych, który będzie wymagał z czasem wymiany.
W palecie Polo piątej generacji znajdziemy też 1,4-litrowego diesla oraz litrowego, 3-cylindrowego benzyniaka. Obydwie konstrukcje choć udane i raczej bezawaryjne, nie cieszą się dużą popularnością na rynku wtórnym. Duża ilość aut wyposażonych w te jednostki nie trafiła na rynek wtórny z prostej przyczyny - pojawiły się w sprzedaży dopiero w roku 2014 wraz z liftingiem.
Zobacz też: Volkswagen Passat B5 (1996-2005)
Używane: Volkswagen Polo V (od 2009) - po prostu trwały
Zawieszenie Volkswagena Polo V jest proste. Z przodu inżynierowie zastosowali kolumny McPhersona, a z tyłu belkę skrętną. Hatchback dobrze trzyma się drogi, pewnie zachowuje się w zakręcie, a jednocześnie jest całkiem komfortowy. Do tego podwozie jest trwałe. Przed przebiegiem na poziomie 100 tysięcy kilometrów zazwyczaj z resorowania nie dochodzą żadne stuki. Później zużywają się drobne elementy w postaci chociażby łączników stabilizatora.
Polo jest konstrukcją niezwykle udaną. Trwałość małego hatchbacka zdążyły już potwierdzić wszystkie, najważniejsze ośrodki badające awaryjność aut. Lista charakterystycznych usterek? Podczas zakupu warto sprawdzić czy w manualnej skrzyni biegów nie popsuły się synchronizatory, a w skrzyniach DSG nie ma problemów z mechatroniką. Co więcej, wiązki elektryczne w niektórych autach już fabrycznie zostały źle rozlokowane. Przez to przecierały się, ewentualnie hałasowały podczas jazdy.
Pierwsze egzemplarze Polo 6R mają już 8 lat. W związku z tym ich ceny mocno stopniały. Za najtańsze, używane modele należy zapłacić dzisiaj minimum 18 tysięcy złotych. Ogromny udział w ogłoszeniach mają Volkswageny pochodzące z importu. Jest ich aż 70 procent. Jako że w przypadku aut spoza kraju nie zawsze można prześledzić historię serwisową, warto wykazać się wzmożoną uwagą podczas zakupu.
Używane: Volkswagen Polo V (od 2009) - podsumowanie
Volkswagen Polo zaprezentował w roku 2009 nową jakość w segmencie B. Model mocno inspirowany większym Golfem wniósł do grupy małych aut miejskich dużo dojrzałej technologii i stylizacji. I na szczęście zmiana jest bardzo pozytywna. Piąta generacja Polo - po dużo mniej udanym poprzedniku - wreszcie powróciła do panteonu samochodów niemalże bezawaryjnych i tym samym odzyskała największą zaletę. Na co warto uważać? Przede wszystkim na silniki 1,2 TSI sprzed 2012 roku oraz wyeksploatowane diesle.
Volkswagen Polo V - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 36 zł
- filtr powietrza - od 52 zł
- filtr paliwa - od 81 zł
- filtr kabinowy - od 22 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 342 zł
- zestaw paska rozrządu - od 580 zł
- tarcza hamulcowa przód - od 117 zł
- tarcza hamulcowa tył - od 90 zł
- klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 66 zł
- końcówka drążka kierowniczego - od 40 zł
- amortyzator - od 170 zł
- sprzęgło komplet - od 530 zł
- koło dwumasowe - od 1258 zł
Dane techniczne - silniki benzynowe:
Silnik |
Moc |
Przyspieszenie do 100 km/h |
Prędkość maksymalna |
Spalanie w cyklu miejskim/mieszanym w l/100 km |
1,0 MPI |
60 KM |
15,5 s. |
161 km/h |
6,4/5,0 |
1,0 MPI |
75 KM |
14,3 s. |
173 km/h |
6,4/5,1 |
1,2 MPI |
60 KM |
16,1 s. |
157 km/h |
7,7/5,5 |
1,2 MPI |
70 KM |
14,1 s. |
165 km/h |
7,7/5,5 |
1,2 TSI |
90 KM |
10,8 s. |
184 km/h |
6,3/4,7 |
1,2 TSI |
105 KM |
9,7 s. |
190 km/h |
7,0/5,5 |
1,2 TSI |
110 KM |
9,3 s. |
196 km/h |
6,3/4,8 |
1,4 16v |
85 KM |
11,9 s. |
177 km/h |
8,2/6,1 |
1,4 TSI GTI |
180 KM |
6,9 s. |
229 km/h |
7,9/5,9 |
1,8 TSI GTI |
192 KM |
6,7 s. |
236 km/h |
8,0/6,0 |
Dane techniczne - silniki diesla:
Silnik |
Moc |
Przyspieszenie do 100 km/h |
Prędkość maksymalna |
Spalanie w cyklu miejskim/mieszanym w l/100 km |
1,2 TDI |
75 KM |
13,9 s. |
170 km/h |
4,6/3,8 |
1,4 TDI |
75 KM |
12,9 s. |
173 km/h |
4,0/3,4 |
1,4 TDI |
90 KM |
10,9 s. |
184 km/h |
4,0/3,4 |
1,4 TDI |
105 KM |
9,9 s. |
194 km/h |
4,1/3,6 |
1,6 TDi |
75 KM |
14,0 s. |
170 km/h |
5,1/4,2 |
1,6 TDI |
90 KM |
11,5 s. |
180 km/h |
5,1/4,2 |
1,6 TDI |
105 KM |
10,4 s. |
189 km/h |
5,2/4,3 |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.