REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Volkswagen Golf IV GTI - opinie

Tomasz Kurowski
Golf GTI - przód
Golf GTI - przód

REKLAMA

REKLAMA

Używany Volkswagen Golf IV to obecnie najchętniej kupowany kompakt z końca lat ‘90. Swoją ogromną popularnością model cieszy się już od pierwszej generacji. W parze idą solidność oraz wizerunek marki Volkswagen. Nie inaczej jest z wersją GTI.

W roku 1997 Volkswagen zaprezentował następcę swojego kluczowego modelu – Golfa czwartej generacji. Kilka miesięcy później, po premierze owego modelu pojawiła się jego usportowiona wersja – GTI. Nie była to niestety kontynuacja kultowego GTI, co spotkało się ze sporym rozczarowaniem fanów marki oraz modelu. Jednakże sprzedaż auta cieszyła się stosunkowo sporym powodzeniem, przez co na rynku aut używanych możemy znaleźć obecnie niejeden, ciekawy egzemplarz.

REKLAMA

Używany Volkswagen Golf MK4 GTI (1997-2003) – wnętrze

Wnętrze VW Golfa IV reprezentuje typowy, znany wszystkim, volkswagenowski styl. Jest ono ergonomiczne, solidne oraz poprawne. Wersja GTI wprowadza do wnętrza tego „grzecznego” samochodu odrobinę sportowej nutki. Auto niestety  nie jest typowym GTI, kontynuującym kultowy wizerunek modelu I i II generacji. Nie znajdziemy charakterystycznej kratki na fotelach, gałki zmiany biegów wzorowanej na piłeczkę golfową czy czerwonych akcentów. Jednakże mamy świetnie wyglądające i trzymające fotele kultowej firmy Recaro (występują w różnych wariantach kolorów, np. Recaro Blue) z tapicerką typu Bändchen oraz pełną regulacją a także skórzaną, trójramienną kierownicę (regulowana w dwóch płaszczyznach). Niestety  to by było tyle jeśli chodzi o  sportowe akcenty w tym modelu. Pod tym względem Volkswagen nie rozpieszczał klientów. Postawił za to na świetne wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. Wersja GTI figurowała w cennikach wyżej od topowej Highline, dzięki czemu seryjnie GTI stanowiło najbogatszą wersję. Praktycznie każdy egzemplarz posiada klimatyzację automatyczną climatronic, elektryczne szyby, lusterka, szyberdach,  radio ze zmieniarką na sześć płyt, osiem głośników, przyciemniane szyby, cupholdery itp. Z zakresu bezpieczeństwa to m.in. cztery poduszki powietrzne, ABS i elektroniczna szpera EDS. Charakterystyczne są też czarne wnętrze (deska rozdzielcza, boczki, dywan) a także zdecydowanie bardziej eleganckie, niż sportowe, wstawki z czarnego „drewna” wokół konsoli środkowej, pokrywy popielniczki i rączek do zamykania drzwi. Materiały zastosowane we wnętrzu są zdecydowanie dobrej jakości choć po latach eksploatacji wychodzi typowa wada Volkswagenów z tamtych lat – łuszczy się guma pokrywająca rączki drzwi, tunel środkowy i obudowę kierownicy; skórzana kierownica często zdarta „do żywego” a także wysiedziany i niekiedy przetarty fotel kierowcy. Wygląda to nieciekawie, zwłaszcza w aucie marki, która słynie z solidności. Wnętrze również potrafi skrzypieć na nierównościach czy nawet podczas wsiadania do samochodu. Miejsce w kabinie: jak to w golfie. Z przodu przestronnie, każdy znajdzie dla siebie dobrą pozycję. Z tyłu zaś ciasno, zwłaszcza mało miejsca na kolona plus dochodzi  niski sufit. Wyższe osoby nie będą podróżowały komfortowo. Oczywiście wersja GTI posiada również charakterystyczne dla Volkswagena z tego okresu, niebieskie podświetlenie.

Zobacz też: Używane Audi TT 8N (1998-2006) – usterki i problemy

Używany Volkswagen Golf MK4 GTI (1997-2003) – silniki

REKLAMA

Zdecydowanie najczęściej pod maskę Volkswagena Golfa IV GTI trafiały silniki benzynowe 1.8 Turbo w dwóch wariantach mocy – 150 oraz 180 koni z edycji 25-Jahre (odpowiednio 210 i 235 Nm). Silnik ten uważany jest za najlepszą jednostkę benzynową Volkswagena tamtych lat. Oparty jest na pancernym bloku jeszcze znanym z Golfa III, Passata B4 czy Audi 80. Został zgrany z nowoczesną (jak na tamte lata) 20-zaworową (3 zawory ssące, 2 wydechowe), dwuwałkową głowicą z wielopunktowym wtryskiem oraz turbosprężarką. Mimo zawansowania technicznego jest stosunkowo bezawaryjny, choć wymaga dbałości. Należy rozgrzewać oraz wychładzać turbosprężarkę (uszkodzone łopatki mogą zniszczyć wnętrze silnika), stosować olej syntetyczny wg zaleceń Volkswagena. Znane są przypadki, że zużycie oleju jest często ponad normę, choć nie ma reguły kiedy  to następuje. Wszystko zależy od eksploatacji konkretnego egzemplarza. Dość kosztowne mogą okazać się epizodyczne problemy z układem rozrządu. Charakterystyczne stukanie może być zapowiedzią potrzeby wymiany napinacza małego łańcucha (koszt nawet do 3000 zł), łączącego wałki rozrządu bądź też kompensatorów luzów zaworowych (tzw. szklanek), które najlepiej wymienić już wszystkie, niż pojedynczo w różnych odstępach czasu (sztuka ok. 15-20 zł). W młodszych egzemplarzach problem ten zdarza się jeszcze rzadziej. Przytrafiają się też drobne awarie osprzętu, np. przepływomierza. Objawami są falowanie wolnych obrotów i nieprzyjemne drgania. Często wystarczy tylko przeczyścić. Jednostka ta zadowala się akceptowalnym zużyciem paliwa na poziomie ok. 8-9l/100 km w mieście, przy normalnej jeździe. Intensywniejsza i bardziej wyczynowa jazda spowoduje spalanie rzędu 10l/100 km, co również jest zadowalającym wynikiem jak na moc i wagę auta. Silnik 1.8 Turbo stanowi idealny kompromis między kosztami eksploatacji (wspomniane usterki są naprawdę sporadyczne), zużyciem paliwa a przyjemnością z jazdy. Moc i moment w tym silniku rozprowadzone są bardzo równomiernie, dzięki czemu auto chętnie przyspiesza nawet z 5-tego biegu. Silnik jest bardzo podatny na modyfikacje. Wersja 150-konna, po samym programie, jest w stanie zaoferować stabilne i bezpieczne 185 KM. Dalsze modyfikacje i dążenie za większą mocą wymagają wymiany osprzętu na wydajniejszy, min. turbosprężarki, intercoolera czy wtryskiwaczy, aby to wszystko działało bezawaryjnie. Dlatego lepiej kupić seryjny, pewny egzemplarz i samemu organizować modyfikacje, niż kupić niepewny egzemplarz po młodym i gniewnym wojowniku szos.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co ciekawe, wersja GTI oferowana również była… z dieslem. Znaleźć jakikolwiek egzemplarz w tej specyfikacji nie jest łatwo, choć czasem się trafia. Wersja ta ma popularny i legendarny silnik 1.9 TDI na pompowtryskiwaczach i charakteryzuje się najwyższą, seryjną mocą wśród dieslowskich 1.9, mianowicie 150 KM oraz 320 Nm (we wcześniejszych latach, 1999-2000,  montowano diesle 110 KM oraz 115 KM, ale o sportowych wrażeniach raczej nie można mówić). Silnik wydobywa z siebie charakterystyczny klekot, ale strzał momentu obrotowego, już od 1900 obr/min robi wrażenie. Auto jest naprawdę dynamiczne i oszczędne. Osiągi porównywalne ze 150-konnym 1.8 Turbo a spalanie znacznie niższe. Diesel wymaga jednak więcej opieki ze względu na swoją naturę. Poza tym jednostki 1.9 TDI, niezależnie od modelu w którym się znajdują i z którego są roku, posiadają już realne przebiegi grubo ponad 200 tys km i wymagają pewnych inwestycji serwisowych. Mimo wszystko, bezpieczniejszym i pewniejszym zakupem będzie benzynowy silnik.

Oznaczenie Moc [KM] i moment obrotowy [Nm] Przyspieszenie do 100 km/h [s] Prędkość maksymalna [km/h] Średnie spalanie [l/100km]
1.8 Turbo (AGU, AUM, ARZ, ARX) 150 / 210 8,5 216 8,1
1.8 Turbo (AUQ) 180 / 235 7,9 228 8,1
1.9 TDI (ARL) 150 / 320 8,6 216 6,5

Używany Volkswagen Golf MK4 GTI (1997-2003) – zawieszenie

Wersja GTI pod względem zawieszenia jest praktycznie seryjnym Golfem. Z przodu tradycyjny, niezawodny układ McPhersona a z tyłu niezniszczalna belka skrętna. Ogólnie jest wytrzymałe i tanie w naprawach. GTI dodatkowo ma minimalnie obniżające i usztywniające sprężyny. Zestrojone dość komfortowo, jednak przy szybszej jeździe lubi wychylać się na boki.  Przykładowo amortyzator przedni, dobrej jakości zamiennik, kosztuje w granicach 200 zł. Auto niestety ma tendencję do podsterowności, zwłaszcza przy dynamicznym i ostrym wchodzeniu zakręty. Elektroniczna szpera (30%) wspiera sprawny start z pod świateł.

Zobacz też: Używany VW Corrado (1988-1995) – czy warto kupić?

Używany Volkswagen Golf MK4 GTI (1997-2003) – awaryjność

Ogólnie VW Golf IV GTI cieszy się dobrą opinią wśród użytkowników i uchodzi za mało awaryjne auto. Przeważnie psują się detale, których awarie jednak są irytujące w codziennym użytkowaniu. Mogą to być uszkodzenia włącznika świateł, mechanizm podnoszenia/opuszczania szyb (czasami wariuje), zacinające się klamki zewnętrzne (wkładki zamków), zacierający się mechanizm wycieraczek przednich oraz tylnej (tutaj dodatkowo może zawieźć spryskiwacz). Zdarzają się uszkodzenia sprężarki klimatyzacji. Z poważniejszych awarii, to wspomniany wcześniej napinacz małego łańcucha rozrządu oraz popychacze zaworowe. Również zaniedbanie w postaci braku wymiany pompy wody przy rozrządzie generuje potem dodatkowe koszty (ponowny koszt robocizny). Dbanie od początku o turbosprężarkę gwarantuje nawet 250.000 km bezawaryjnej jazdy. Należy kontrolować stan oleju i zalewać środki smarne tylko rekomendowane przez Volkswagena o wymaganej normie. Psującemu się termostatowi w benzynówce często wystarczy tylko czyszczenie. W dieslu raczej konieczna będzie wymiana. Golfy z reguły nie rdzewieją. Zasługą tego faktu jest ocynkowane nadwozie oraz dobre zabezpieczenie antykorozyjne podwozia. Ew. ślady korozji świadczą o niefachowej naprawie powypadkowej, choć np. klamka tylnej klapy (aluminiowa) czasami się utlenia ot tak. W wersjach 1.8 Turbo na intensywną eksploatację narażone są przeguby oraz półosie – intensywne ruszanie na skręconych kołach nie jest wskazane. Trochę za szybko koroduje układ wydechowy. Wg rankingów GTU, TUV czy Dekra, Golf IV generacji jest mniej awaryjny od nowszych modeli. Dotyczy to również wersji GTI. Wśród samochodów kilkunastoletnich znajduje się w zdecydowanej czołówce.

Zobacz też: Używany Alfa Romeo 145/146 (1994 - 2001) - ciągle piękna

Używany Volkswagen Golf MK4 GTI (1997-2003) – podsumowanie

Na rynku aut używanych Golf IV GTI jest raczej niszowym produktem, choć intensywne poszukiwania pomogą na pewno znaleźć interesujący egzemplarz. Występował w wersji zarówno 3-y jaki 5-cio drzwiowej. W kwestii wyposażenia wszystkie reprezentują praktycznie taki sam standard GTI. Niektóre są troszkę doposażone np. o nawigację czy inne alufelgi od standardowych. Jednostki napędowe z całym układem uchodzą powszechnie za bezawaryjne. Auto jest solidne, stanowi wzór w swojej klasie, choć ma tylu samu zwolenników, co przeciwników. Dobrze i przyjemnie się prowadzi, choć nie można go określić mianem rasowego sportowca. Jest to zdecydowanie komfortowe i przyjemne auto, które ma trochę więcej „pod butem” od innych kompaktów. Auto jest sprawdzone, znane i wiadomo czego po nim się spodziewać. Większość mechaników poradzi sobie z jego ewentualnymi awariami. Niestety jest też „ulubieńcem” amatorów cudzej własności, podobnie jak jego starszy brat – Volkswagen Passat. Skrót GTI w Golfie 4-tej generacji nadaje raczej ton topowemu wyposażeniu, niż sportowemu charakterowi i osiągom. Auto zdecydowanie nie jest kultowe, jak jego poprzednicy Mk1 i Mk2. Choć swój urok ma. Zwłaszcza wersja 25-Jahre, która posiadała dodatkowo pakiet dokładek i z zewnątrz (oprócz emblematów na klapie i grillu) dało się zauważyć, że to GTI. Niestety takich egzemplarzy jest jak na lekarstwo. Można ewentualnie próbować je namierzyć na niemieckich czy szwajcarskich stronach aukcyjnych. Decydując się na zakup Volkswagena Golfa IV GTI trzeba się kierować bardziej rozsądkiem, niż sercem. Wiele egzemplarzy jest już mocno wyeksploatowanych i zdecydowana większość ma pokolizyjną przeszłość. Najważniejszy jest stan silnika, osprzętu i układu napędowego: turbosprężarka, skrzynia biegów. Lepiej wybrać starszy i pewniejszy egzemplarz, niż któryś z ostatnich lat produkcji, ale ledwo zipiący. Zadbany i dobrze eksploatowany Golf IV GTI będzie służył bezawaryjnie i cieszył właściciela przez długi czas.

Zobacz też: Używany Seat Leon II (2005 - 2012) - hiszpański golf

Golf GTI - tył
Golf GTI - przód
Golf GTI - przód
golf wnętrze
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Vr5
    2024-01-28 00:05:05
    Autor chyba zapomnial o silniku 2.3 V5 150 lub 170 koni który był stosowany w GTI mk4.
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

REKLAMA

Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

REKLAMA