REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Seat Leon II (2005 - 2012) - hiszpański golf

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Seat Leon - Walter da Silva twórca m.in Alfy Romeo 156 wykonał kawał dobrej roboty. Auto jest odporne na upływ lat.
Seat Leon - Walter da Silva twórca m.in Alfy Romeo 156 wykonał kawał dobrej roboty. Auto jest odporne na upływ lat.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Seat Leon uważany jest za bardziej sportową wersję VW Golfa. Sprawdź jakie jeszcze posiada walory.

Hiszpańska marka dzięki mariażowi z koncernem Volkswagena wypłynęła na szerokie wody. Pierwszy Leon był wielkim hitem sprzedażowym Seata. Łączył w sobie sportowy styl, niezłą trwałość i dobre walory użytkowe. Czy kolejna odsłona tego auta przejęła dobre geny poprzednika?

REKLAMA

REKLAMA

Seat Leon: nadwozie

Zobacz też: Seat Toledo III (2004 - 2009) - brzydkie kaczątko

Karoseria auta zaprojektowana przez Waltera da Silvę cały czas świetnie wygląda. Smukła i dynamiczna linia, ukryte w słupkach klamki tylnych drzwi sprawiają wrażenie, że mamy do czynienia ze sportowym samochodem. Mimo upływu lat to ciągle jeden z ładniejszych kompaktów poruszających się po drogach. Zastrzeżeń nie budzi jakość zabezpieczenia antykorozyjnego. Niskiej jakości lakier podatny na odpryski.Leon produkowany był tylko w jednej 5-cio drzwiowej wersji nadwoziowej. W 2009 Leon przeszedł facelifting zmieniający detale (np. kształt tylnych lamp).

Zobacz też: Używana Skoda Octavia II (2004 - ) - pojemna "Czeszka"

REKLAMA

Seat Leon: wnętrze

We wnętrzu zerwano z typowo niemiecką, zimną stylizacją. Oko cieszy ciekawie zaprojektowana deska rozdzielcza, która jest łatwa w obsłudze. Na uwagę zasługują sportowo wystylizowane zegary podświetlane już nie jak w poprzedniku krwistym czerwonym kolorem (męczącym w nocy),a neutralnym białym. Niestety plastiki użyte do wykonania wnętrza są słabej jakości. Łatwo je zarysować i usłyszeć trzaski dobiegające z okolic kokpitu. Może to i dobrze, w aucie o sportowym zacięciu lepiej skupić się na drodze, a nie na wnętrzu! Miejsca w środku jest mało. Zwłaszcza pasażerowie tylnej kanapy będą narzekać na ciasnotę i mocno opadającą linię dachu. Denerwuje typowa przypadłość aut grupy Volkswagena czyli ścieranie się metalizowanych powłok elementów wnętrza np. klamek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Peugeot 308 (2007 - )- francuski Golf

Seat Leon: silniki

W Seacie montowano całą gamę silników znaną z koncernu VW. Najbezpieczniejsze są więc wolnossące motory.

Seat Leon: benzynowe

Zobacz też: Używane Renault Megane III (2008 - )-nowe otwarcie

Mówiliśmy o sportowym zacięciu Leona zapomnijmy więc przy wyborze silników o jednostce 1.4. Nie zapewnia ona choćby odrobiny dynamiki, a o wyprzedzaniu lepiej zapomnieć. Lepiej sprawa ma się z silnikiem 1.6. Ta sprawdzona 8-zaworowa konstrukcja radzi sobie o wiele lepiej z napędzaniem auta i do tego jest to najbezpieczniejszy wybór z pośród oferowanych silników benzynowych. Eksploatacja przebiega właściwie bezproblemowo, typową usterką było falowanie obrotów na biegu jałowym, które eliminowano zmieniając oprogramowanie sterujące silnikiem. Świetnie współpracuje z LPG co pozwala obniżyć koszt przejechania 1 kilometra.

Na rynku spotkamy także jednostki wyposażone w bezpośredni wtrysk benzyny oznaczone jako FSI. Byłaby to świetna alternatywa dla starszych „benzyniaków” gdyby nie problem z osadzającym się nagarem na zaworach ssących. Jeśli znajdziemy egzemplarz, w którym problem ten nie występuje warto się nim zainteresować. Lepsze osiągi i niższe spalanie to nagroda za ponoszone ryzyko wystąpienia tej usterki. Nawet 150 konne 2-litrowe FSI realnie spala w mieście ok. 10 l benzyny na 100 kilometrów co jest dobrym wynikiem. Z punktu widzenia suchych danych technicznych, bardzo obiecująco prezentują się silniki z rodziny TSI. Ich duża moc generowana z małej pojemności połączona z niskim spalaniem i dobrymi osiągami to najmocniejsze atuty jednostek TSI. Leon napędzany motorem 1.4 TSI o mocy 125 koni osiąga „setkę” w mniej niż 10 sekund spalając przy tym ok. 8l/100km. Niestety uważać trzeba na modele z pierwszych lat produkcji. Przede wszystkim nietrwałe są łańcuchy rozrządu, które mogą przeskoczyć o "ząbek" i spowodować uszkodzenie silnika (wadliwy napinacz). Koszt wymiany to ok. 3 tys. złotych. Znaną usterką jest także psucie się magnetycznego sprzęgła pompy wody objawiające się piszczeniem dobiegającym z pod maski po przekroczeniu 2000 obr/min. Za naprawę trzeba zapłacić ok. 800 złotych. Rzadko kiedy zawodzi układ wtryskowy, ale jeśli do tego dojdzie liczy się z wydatkiem na poziomie 1000 złotych za jeden wtryskiwacz. Większość usterek wyeliminowano do 2008 roku. Ciężko jednak przewidzieć jak bardzo poprawiła się ogólna trwałość silników TSI. Budzącą największe emocje wersją jest oczywiście Cupra. Do jej napędu posłużył 2-litrowy silnik TSI rozwijający najpierw 240KM, a później 265KM (Cupra R) czyli znacznie więcej od bratniego Golfa V GTI. Ich osiągi nie różnią się jednak znacząco, ponieważ ciężko jest przenieść tak dużą moc tylko za pośrednictwem napędu na jedną oś.

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100km/h [s] v-max [km/h] śr.spalanie [l]
1.4 85 132 14,1 172 6,3
1.6 102 148 11,5 184 7,5
1.6 FSI 115 160 10,3 190 7
2.0 FSI 150 200 8,8 210 8,2
1.2 TSI 105 175 10,9 187 5,7
1.4 TSI 125 200 9,8 200 6,2
1.8 TSI 160 250 8 213 6,8
2.0 TSI 200 280 7,4 230 7,9
2.0 TSI 240 300 6,4 247 8,1
2.0 TSI 265 350 6,2 250 8,2

 Seat Leon: diesle

Zobacz też: Używany Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM - koszty eksploatacji

Wybór jest spory, ale bezproblemową eksploatacją cieszyć się będziemy tylko w przypadku nielicznych silników. Przede wszystkim 1.9 TDI PD. Ten motor ma swoje problemy ale na tle dzisiejszych konstrukcji wypada znakomicie pod względem trwałości. Popsuć się mogą pompowtryski, przepływomierze, zawory EGR. Zdarza się podwyższone zużycie oleju. Niestety nie montowano go do końca produkcji, więc egzemplarze napędzane nim mają wysokie przebiegi. Zdecydowanie omijajcie motory 2.0 TDI PD. Spotkamy je w Leonach, które zjeżdżały z taśm do 2007 roku i są wyjątkowo awaryjne. Pisaliśmy o nich już nie raz (przy okazji Skody Octavii II czy VW Passata) więc wymienię tylko co może się w nich przytrafić. A więc pękają głowice, wadliwy napęd pompy oleju może doprowadzić do braku smarowania i zatarcia jednostki, niską trwałością odznaczają się pompowtryskiwacze, koła dwumasowe, przy większych przebiegach trzeba zająć się turbiną czy zaworem recyrkulacji spalin. Nawet w przypadku jasnej historii serwisowej ryzyko usterek jest zbyt duże by na poważnie brać pod uwagę ten napęd. Znacznie lepszym wyborem jest 2.0 TDI CR pozbawiony wad poprzednika. Wymiana wtryskiwaczy czy „dwumasy” może być niezbędna, ale jest to typowe dla dzisiejszych konstrukcji wysokoprężnych. Poza wszelkimi niedomaganiami, Leon z 2.0 TDI pod maską jeździ bardzo szybko i oszczędnie. Dlatego warto zapłacić trochę więcej za pewny egzemplarz. Zostaje jeszcze najmniejszy motor o pojemności 1,6 litra. To dobry wybór dla oszczędnych kierowców. Na razie niewiele słychać o awaryjności tej konstrukcji. Jedynie wtryskiwacze są wrażliwe na słabej jakości paliwo. Osiągami dorównuje jednostce 1.9 TDI.

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100km/h [s] v-max [km/h] śr.spalanie [l]
1.6 TDI 105 250 11,5 185 4,5
1.9 TDI 90 210 12,7 180 5,1
1.9 TDI 105 250 11,3 185 5,2
2.0 TDI 140 320 9,3 205 5
2.0 TDI 170 350 8 214 5,7

Seat Leon: zawieszenie

Zobacz też: Używany Saab 9-3 Turbo X – wady i zalety

Zawieszenie oparto na kolumnie MacPerhsona z przodu i układzie wahaczy z tyłu. Takie rozwiązanie pozwala na bardzo dynamiczną jazdę hiszpańskim kompaktem bez obawy o utratę kontroli nad pojazdem. Nastawy zawieszenia są jednak twarde więc na polskich drogach o komforcie podróżowania możemy zapomnieć. Najczęściej do wymiany w układzie jezdnym kwalifikują się łączniki stabilizatorów z tyłu i tuleje wahaczy z przodu.

Seat Leon: skrzynia biegów

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf hitem polskiego Internetu

W zależności od wersji silnikowej spotkamy w skrzynie 5-cio lub 6-cio biegowe manualne bądź skrzynię automatyczną DSG o 6-ciu przełożeniach. Skrzynie DSG miały swoje problemy. Po pierwsze przy ostrym traktowaniu zdarzało się przegrzewanie oleju w skrzyni co groziło uszkodzeniem przekładni. Druga sprawa, że zdarzało się iż Leony wyposażone w nią po prostu szarpały przy zmianie biegów. Panaceum na tę dolegliwość była aktualizacja oprogramowania sterującego.

Seat Leon: Ceny części zamiennych dla wersji 1.4 TSI 125 KM

części cena [PLN]
filtr oleju od 25
napinacz łańcucha rozrządu  od 182
amortyzator tył od 132
sprzęgło kpl. od 1018
zestaw łozyska koła od 250
cewka zapłonowa  od 150
klocki hamulcowe kpl. od 129

Przeglądy należy wykonywać nie rzadziej niż co 15 tys. kilometrów, co 30 tys. warto skontrolować geometrię tylnej osi.

Podsumowanie

Seat Leon mimo upływu lat to jeden z najładniejszych kompaktów poruszających się obecnie po drogach. Nie jest mistrzem przestronności ani ergonomii, ale zapewnia dużą frajdę z jazdy. Jeśli wybierzemy odpowiedni napęd będziemy cieszyć się bezproblemową eksploatacją.

Seat Leon - tył
newspress.co.uk
Seat Leon - wnętrze
Seat Leon - linia boczna
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA