REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Seat Leon II (2005 - 2012) - hiszpański golf

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Seat Leon - Walter da Silva twórca m.in Alfy Romeo 156 wykonał kawał dobrej roboty. Auto jest odporne na upływ lat.
Seat Leon - Walter da Silva twórca m.in Alfy Romeo 156 wykonał kawał dobrej roboty. Auto jest odporne na upływ lat.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Seat Leon uważany jest za bardziej sportową wersję VW Golfa. Sprawdź jakie jeszcze posiada walory.

Hiszpańska marka dzięki mariażowi z koncernem Volkswagena wypłynęła na szerokie wody. Pierwszy Leon był wielkim hitem sprzedażowym Seata. Łączył w sobie sportowy styl, niezłą trwałość i dobre walory użytkowe. Czy kolejna odsłona tego auta przejęła dobre geny poprzednika?

REKLAMA

Seat Leon: nadwozie

Zobacz też: Seat Toledo III (2004 - 2009) - brzydkie kaczątko

Karoseria auta zaprojektowana przez Waltera da Silvę cały czas świetnie wygląda. Smukła i dynamiczna linia, ukryte w słupkach klamki tylnych drzwi sprawiają wrażenie, że mamy do czynienia ze sportowym samochodem. Mimo upływu lat to ciągle jeden z ładniejszych kompaktów poruszających się po drogach. Zastrzeżeń nie budzi jakość zabezpieczenia antykorozyjnego. Niskiej jakości lakier podatny na odpryski.Leon produkowany był tylko w jednej 5-cio drzwiowej wersji nadwoziowej. W 2009 Leon przeszedł facelifting zmieniający detale (np. kształt tylnych lamp).

Zobacz też: Używana Skoda Octavia II (2004 - ) - pojemna "Czeszka"

Seat Leon: wnętrze

We wnętrzu zerwano z typowo niemiecką, zimną stylizacją. Oko cieszy ciekawie zaprojektowana deska rozdzielcza, która jest łatwa w obsłudze. Na uwagę zasługują sportowo wystylizowane zegary podświetlane już nie jak w poprzedniku krwistym czerwonym kolorem (męczącym w nocy),a neutralnym białym. Niestety plastiki użyte do wykonania wnętrza są słabej jakości. Łatwo je zarysować i usłyszeć trzaski dobiegające z okolic kokpitu. Może to i dobrze, w aucie o sportowym zacięciu lepiej skupić się na drodze, a nie na wnętrzu! Miejsca w środku jest mało. Zwłaszcza pasażerowie tylnej kanapy będą narzekać na ciasnotę i mocno opadającą linię dachu. Denerwuje typowa przypadłość aut grupy Volkswagena czyli ścieranie się metalizowanych powłok elementów wnętrza np. klamek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Peugeot 308 (2007 - )- francuski Golf

Seat Leon: silniki

W Seacie montowano całą gamę silników znaną z koncernu VW. Najbezpieczniejsze są więc wolnossące motory.

Seat Leon: benzynowe

Zobacz też: Używane Renault Megane III (2008 - )-nowe otwarcie

REKLAMA

Mówiliśmy o sportowym zacięciu Leona zapomnijmy więc przy wyborze silników o jednostce 1.4. Nie zapewnia ona choćby odrobiny dynamiki, a o wyprzedzaniu lepiej zapomnieć. Lepiej sprawa ma się z silnikiem 1.6. Ta sprawdzona 8-zaworowa konstrukcja radzi sobie o wiele lepiej z napędzaniem auta i do tego jest to najbezpieczniejszy wybór z pośród oferowanych silników benzynowych. Eksploatacja przebiega właściwie bezproblemowo, typową usterką było falowanie obrotów na biegu jałowym, które eliminowano zmieniając oprogramowanie sterujące silnikiem. Świetnie współpracuje z LPG co pozwala obniżyć koszt przejechania 1 kilometra.

Na rynku spotkamy także jednostki wyposażone w bezpośredni wtrysk benzyny oznaczone jako FSI. Byłaby to świetna alternatywa dla starszych „benzyniaków” gdyby nie problem z osadzającym się nagarem na zaworach ssących. Jeśli znajdziemy egzemplarz, w którym problem ten nie występuje warto się nim zainteresować. Lepsze osiągi i niższe spalanie to nagroda za ponoszone ryzyko wystąpienia tej usterki. Nawet 150 konne 2-litrowe FSI realnie spala w mieście ok. 10 l benzyny na 100 kilometrów co jest dobrym wynikiem. Z punktu widzenia suchych danych technicznych, bardzo obiecująco prezentują się silniki z rodziny TSI. Ich duża moc generowana z małej pojemności połączona z niskim spalaniem i dobrymi osiągami to najmocniejsze atuty jednostek TSI. Leon napędzany motorem 1.4 TSI o mocy 125 koni osiąga „setkę” w mniej niż 10 sekund spalając przy tym ok. 8l/100km. Niestety uważać trzeba na modele z pierwszych lat produkcji. Przede wszystkim nietrwałe są łańcuchy rozrządu, które mogą przeskoczyć o "ząbek" i spowodować uszkodzenie silnika (wadliwy napinacz). Koszt wymiany to ok. 3 tys. złotych. Znaną usterką jest także psucie się magnetycznego sprzęgła pompy wody objawiające się piszczeniem dobiegającym z pod maski po przekroczeniu 2000 obr/min. Za naprawę trzeba zapłacić ok. 800 złotych. Rzadko kiedy zawodzi układ wtryskowy, ale jeśli do tego dojdzie liczy się z wydatkiem na poziomie 1000 złotych za jeden wtryskiwacz. Większość usterek wyeliminowano do 2008 roku. Ciężko jednak przewidzieć jak bardzo poprawiła się ogólna trwałość silników TSI. Budzącą największe emocje wersją jest oczywiście Cupra. Do jej napędu posłużył 2-litrowy silnik TSI rozwijający najpierw 240KM, a później 265KM (Cupra R) czyli znacznie więcej od bratniego Golfa V GTI. Ich osiągi nie różnią się jednak znacząco, ponieważ ciężko jest przenieść tak dużą moc tylko za pośrednictwem napędu na jedną oś.

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100km/h [s] v-max [km/h] śr.spalanie [l]
1.4 85 132 14,1 172 6,3
1.6 102 148 11,5 184 7,5
1.6 FSI 115 160 10,3 190 7
2.0 FSI 150 200 8,8 210 8,2
1.2 TSI 105 175 10,9 187 5,7
1.4 TSI 125 200 9,8 200 6,2
1.8 TSI 160 250 8 213 6,8
2.0 TSI 200 280 7,4 230 7,9
2.0 TSI 240 300 6,4 247 8,1
2.0 TSI 265 350 6,2 250 8,2

 Seat Leon: diesle

Zobacz też: Używany Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM - koszty eksploatacji

Wybór jest spory, ale bezproblemową eksploatacją cieszyć się będziemy tylko w przypadku nielicznych silników. Przede wszystkim 1.9 TDI PD. Ten motor ma swoje problemy ale na tle dzisiejszych konstrukcji wypada znakomicie pod względem trwałości. Popsuć się mogą pompowtryski, przepływomierze, zawory EGR. Zdarza się podwyższone zużycie oleju. Niestety nie montowano go do końca produkcji, więc egzemplarze napędzane nim mają wysokie przebiegi. Zdecydowanie omijajcie motory 2.0 TDI PD. Spotkamy je w Leonach, które zjeżdżały z taśm do 2007 roku i są wyjątkowo awaryjne. Pisaliśmy o nich już nie raz (przy okazji Skody Octavii II czy VW Passata) więc wymienię tylko co może się w nich przytrafić. A więc pękają głowice, wadliwy napęd pompy oleju może doprowadzić do braku smarowania i zatarcia jednostki, niską trwałością odznaczają się pompowtryskiwacze, koła dwumasowe, przy większych przebiegach trzeba zająć się turbiną czy zaworem recyrkulacji spalin. Nawet w przypadku jasnej historii serwisowej ryzyko usterek jest zbyt duże by na poważnie brać pod uwagę ten napęd. Znacznie lepszym wyborem jest 2.0 TDI CR pozbawiony wad poprzednika. Wymiana wtryskiwaczy czy „dwumasy” może być niezbędna, ale jest to typowe dla dzisiejszych konstrukcji wysokoprężnych. Poza wszelkimi niedomaganiami, Leon z 2.0 TDI pod maską jeździ bardzo szybko i oszczędnie. Dlatego warto zapłacić trochę więcej za pewny egzemplarz. Zostaje jeszcze najmniejszy motor o pojemności 1,6 litra. To dobry wybór dla oszczędnych kierowców. Na razie niewiele słychać o awaryjności tej konstrukcji. Jedynie wtryskiwacze są wrażliwe na słabej jakości paliwo. Osiągami dorównuje jednostce 1.9 TDI.

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100km/h [s] v-max [km/h] śr.spalanie [l]
1.6 TDI 105 250 11,5 185 4,5
1.9 TDI 90 210 12,7 180 5,1
1.9 TDI 105 250 11,3 185 5,2
2.0 TDI 140 320 9,3 205 5
2.0 TDI 170 350 8 214 5,7

Seat Leon: zawieszenie

Zobacz też: Używany Saab 9-3 Turbo X – wady i zalety

Zawieszenie oparto na kolumnie MacPerhsona z przodu i układzie wahaczy z tyłu. Takie rozwiązanie pozwala na bardzo dynamiczną jazdę hiszpańskim kompaktem bez obawy o utratę kontroli nad pojazdem. Nastawy zawieszenia są jednak twarde więc na polskich drogach o komforcie podróżowania możemy zapomnieć. Najczęściej do wymiany w układzie jezdnym kwalifikują się łączniki stabilizatorów z tyłu i tuleje wahaczy z przodu.

Seat Leon: skrzynia biegów

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf hitem polskiego Internetu

W zależności od wersji silnikowej spotkamy w skrzynie 5-cio lub 6-cio biegowe manualne bądź skrzynię automatyczną DSG o 6-ciu przełożeniach. Skrzynie DSG miały swoje problemy. Po pierwsze przy ostrym traktowaniu zdarzało się przegrzewanie oleju w skrzyni co groziło uszkodzeniem przekładni. Druga sprawa, że zdarzało się iż Leony wyposażone w nią po prostu szarpały przy zmianie biegów. Panaceum na tę dolegliwość była aktualizacja oprogramowania sterującego.

Seat Leon: Ceny części zamiennych dla wersji 1.4 TSI 125 KM

części cena [PLN]
filtr oleju od 25
napinacz łańcucha rozrządu  od 182
amortyzator tył od 132
sprzęgło kpl. od 1018
zestaw łozyska koła od 250
cewka zapłonowa  od 150
klocki hamulcowe kpl. od 129

Przeglądy należy wykonywać nie rzadziej niż co 15 tys. kilometrów, co 30 tys. warto skontrolować geometrię tylnej osi.

Podsumowanie

Seat Leon mimo upływu lat to jeden z najładniejszych kompaktów poruszających się obecnie po drogach. Nie jest mistrzem przestronności ani ergonomii, ale zapewnia dużą frajdę z jazdy. Jeśli wybierzemy odpowiedni napęd będziemy cieszyć się bezproblemową eksploatacją.

Seat Leon - tył
newspress.co.uk
Seat Leon - wnętrze
Seat Leon - linia boczna
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

    Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

    Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

    Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

    Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

    Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

    Twój e-PIT 2024. Roczne rozliczenie podatku a ulga lub podatek za samochód. Gdzie wpisać kwotę w elektronicznym druku?

    Rozliczenie roczne w usłudze "Twój e-PIT" jest naprawdę proste. Wystarczy zalogować się na rządowej stronie. Tylko czy można rozliczyć w elektronicznym PIT ulgę rehabilitacyjną za samochód, koszty dojazdy do pracy i podatek od sprzedaży auta? Można. Oto instrukcja.

    REKLAMA

    Prognozy dla globalnego handlu i logistyki na 2024 rok wiszą na włosku
    Stacje wodorowe w Polsce. Orlen zbuduje 17 ogólnodostępnych punktów

    Orlen idzie w wodorową rewolucję. Koncern paliwowy w najbliższym czasie chce postawić w Polsce 17 stacji wodorowych. Lokalizacje zostały już wybrane. Kiedy ruszy realizacja projektu?

    Co pokazuje policjant kierujący ruchem? Gesty w białych rękawiczkach [video]

    Co pokazuje policjant kierujący ruchem? Co oznaczają gesty umundurowanego funkcjonariusz w białych rękawiczkach, który wychodzi na środek skrzyżowania? Zobacz nagranie video!

    Kiedy nietrzeźwy kierowca dożywotnio traci prawo jazdy w 2024 r.?

    Polskie przepisy przewidują taki środek karny, jak dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów. Co więcej, w przypadku niektórych przestępstw jest on obligatoryjny. Kiedy nietrzeźwy kierowca dożywotnio pożegna się z prawem jazdy?

    REKLAMA

    Paliwo HVO100. Czym jest ekologiczny "olej napędowy"?

    W Europie pojawił się właśnie olej napędowy, który tak naprawdę oleju napędowego nie zawiera. A to dopiero połowa informacji. Nowe paliwo ON o oznaczeniu HVO100 ma pochodzenie roślinne i pozwala na obniżenie emisji CO2 aż o 90 proc. Czy można nim tankować każdego diesla?

    Utrata prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 30 km/h w mieście. Propozycja nowych przepisów

    Włodarze unijni biorą się za kierowców przekraczających prędkość w mieście. Chcą wprowadzenia przepisów, które pozwolą na odebranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h na obszarze zabudowanym. Kiedy pojawią się nowe regulacje?

    REKLAMA