REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Seat Leon II (2005 - 2012) - hiszpański golf

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Seat Leon - Walter da Silva twórca m.in Alfy Romeo 156 wykonał kawał dobrej roboty. Auto jest odporne na upływ lat.
Seat Leon - Walter da Silva twórca m.in Alfy Romeo 156 wykonał kawał dobrej roboty. Auto jest odporne na upływ lat.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Seat Leon uważany jest za bardziej sportową wersję VW Golfa. Sprawdź jakie jeszcze posiada walory.

Hiszpańska marka dzięki mariażowi z koncernem Volkswagena wypłynęła na szerokie wody. Pierwszy Leon był wielkim hitem sprzedażowym Seata. Łączył w sobie sportowy styl, niezłą trwałość i dobre walory użytkowe. Czy kolejna odsłona tego auta przejęła dobre geny poprzednika?

REKLAMA

Seat Leon: nadwozie

Zobacz też: Seat Toledo III (2004 - 2009) - brzydkie kaczątko

Karoseria auta zaprojektowana przez Waltera da Silvę cały czas świetnie wygląda. Smukła i dynamiczna linia, ukryte w słupkach klamki tylnych drzwi sprawiają wrażenie, że mamy do czynienia ze sportowym samochodem. Mimo upływu lat to ciągle jeden z ładniejszych kompaktów poruszających się po drogach. Zastrzeżeń nie budzi jakość zabezpieczenia antykorozyjnego. Niskiej jakości lakier podatny na odpryski.Leon produkowany był tylko w jednej 5-cio drzwiowej wersji nadwoziowej. W 2009 Leon przeszedł facelifting zmieniający detale (np. kształt tylnych lamp).

Zobacz też: Używana Skoda Octavia II (2004 - ) - pojemna "Czeszka"

Seat Leon: wnętrze

We wnętrzu zerwano z typowo niemiecką, zimną stylizacją. Oko cieszy ciekawie zaprojektowana deska rozdzielcza, która jest łatwa w obsłudze. Na uwagę zasługują sportowo wystylizowane zegary podświetlane już nie jak w poprzedniku krwistym czerwonym kolorem (męczącym w nocy),a neutralnym białym. Niestety plastiki użyte do wykonania wnętrza są słabej jakości. Łatwo je zarysować i usłyszeć trzaski dobiegające z okolic kokpitu. Może to i dobrze, w aucie o sportowym zacięciu lepiej skupić się na drodze, a nie na wnętrzu! Miejsca w środku jest mało. Zwłaszcza pasażerowie tylnej kanapy będą narzekać na ciasnotę i mocno opadającą linię dachu. Denerwuje typowa przypadłość aut grupy Volkswagena czyli ścieranie się metalizowanych powłok elementów wnętrza np. klamek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Peugeot 308 (2007 - )- francuski Golf

Seat Leon: silniki

W Seacie montowano całą gamę silników znaną z koncernu VW. Najbezpieczniejsze są więc wolnossące motory.

Seat Leon: benzynowe

Zobacz też: Używane Renault Megane III (2008 - )-nowe otwarcie

REKLAMA

Mówiliśmy o sportowym zacięciu Leona zapomnijmy więc przy wyborze silników o jednostce 1.4. Nie zapewnia ona choćby odrobiny dynamiki, a o wyprzedzaniu lepiej zapomnieć. Lepiej sprawa ma się z silnikiem 1.6. Ta sprawdzona 8-zaworowa konstrukcja radzi sobie o wiele lepiej z napędzaniem auta i do tego jest to najbezpieczniejszy wybór z pośród oferowanych silników benzynowych. Eksploatacja przebiega właściwie bezproblemowo, typową usterką było falowanie obrotów na biegu jałowym, które eliminowano zmieniając oprogramowanie sterujące silnikiem. Świetnie współpracuje z LPG co pozwala obniżyć koszt przejechania 1 kilometra.

Na rynku spotkamy także jednostki wyposażone w bezpośredni wtrysk benzyny oznaczone jako FSI. Byłaby to świetna alternatywa dla starszych „benzyniaków” gdyby nie problem z osadzającym się nagarem na zaworach ssących. Jeśli znajdziemy egzemplarz, w którym problem ten nie występuje warto się nim zainteresować. Lepsze osiągi i niższe spalanie to nagroda za ponoszone ryzyko wystąpienia tej usterki. Nawet 150 konne 2-litrowe FSI realnie spala w mieście ok. 10 l benzyny na 100 kilometrów co jest dobrym wynikiem. Z punktu widzenia suchych danych technicznych, bardzo obiecująco prezentują się silniki z rodziny TSI. Ich duża moc generowana z małej pojemności połączona z niskim spalaniem i dobrymi osiągami to najmocniejsze atuty jednostek TSI. Leon napędzany motorem 1.4 TSI o mocy 125 koni osiąga „setkę” w mniej niż 10 sekund spalając przy tym ok. 8l/100km. Niestety uważać trzeba na modele z pierwszych lat produkcji. Przede wszystkim nietrwałe są łańcuchy rozrządu, które mogą przeskoczyć o "ząbek" i spowodować uszkodzenie silnika (wadliwy napinacz). Koszt wymiany to ok. 3 tys. złotych. Znaną usterką jest także psucie się magnetycznego sprzęgła pompy wody objawiające się piszczeniem dobiegającym z pod maski po przekroczeniu 2000 obr/min. Za naprawę trzeba zapłacić ok. 800 złotych. Rzadko kiedy zawodzi układ wtryskowy, ale jeśli do tego dojdzie liczy się z wydatkiem na poziomie 1000 złotych za jeden wtryskiwacz. Większość usterek wyeliminowano do 2008 roku. Ciężko jednak przewidzieć jak bardzo poprawiła się ogólna trwałość silników TSI. Budzącą największe emocje wersją jest oczywiście Cupra. Do jej napędu posłużył 2-litrowy silnik TSI rozwijający najpierw 240KM, a później 265KM (Cupra R) czyli znacznie więcej od bratniego Golfa V GTI. Ich osiągi nie różnią się jednak znacząco, ponieważ ciężko jest przenieść tak dużą moc tylko za pośrednictwem napędu na jedną oś.

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100km/h [s] v-max [km/h] śr.spalanie [l]
1.4 85 132 14,1 172 6,3
1.6 102 148 11,5 184 7,5
1.6 FSI 115 160 10,3 190 7
2.0 FSI 150 200 8,8 210 8,2
1.2 TSI 105 175 10,9 187 5,7
1.4 TSI 125 200 9,8 200 6,2
1.8 TSI 160 250 8 213 6,8
2.0 TSI 200 280 7,4 230 7,9
2.0 TSI 240 300 6,4 247 8,1
2.0 TSI 265 350 6,2 250 8,2

 Seat Leon: diesle

Zobacz też: Używany Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM - koszty eksploatacji

Wybór jest spory, ale bezproblemową eksploatacją cieszyć się będziemy tylko w przypadku nielicznych silników. Przede wszystkim 1.9 TDI PD. Ten motor ma swoje problemy ale na tle dzisiejszych konstrukcji wypada znakomicie pod względem trwałości. Popsuć się mogą pompowtryski, przepływomierze, zawory EGR. Zdarza się podwyższone zużycie oleju. Niestety nie montowano go do końca produkcji, więc egzemplarze napędzane nim mają wysokie przebiegi. Zdecydowanie omijajcie motory 2.0 TDI PD. Spotkamy je w Leonach, które zjeżdżały z taśm do 2007 roku i są wyjątkowo awaryjne. Pisaliśmy o nich już nie raz (przy okazji Skody Octavii II czy VW Passata) więc wymienię tylko co może się w nich przytrafić. A więc pękają głowice, wadliwy napęd pompy oleju może doprowadzić do braku smarowania i zatarcia jednostki, niską trwałością odznaczają się pompowtryskiwacze, koła dwumasowe, przy większych przebiegach trzeba zająć się turbiną czy zaworem recyrkulacji spalin. Nawet w przypadku jasnej historii serwisowej ryzyko usterek jest zbyt duże by na poważnie brać pod uwagę ten napęd. Znacznie lepszym wyborem jest 2.0 TDI CR pozbawiony wad poprzednika. Wymiana wtryskiwaczy czy „dwumasy” może być niezbędna, ale jest to typowe dla dzisiejszych konstrukcji wysokoprężnych. Poza wszelkimi niedomaganiami, Leon z 2.0 TDI pod maską jeździ bardzo szybko i oszczędnie. Dlatego warto zapłacić trochę więcej za pewny egzemplarz. Zostaje jeszcze najmniejszy motor o pojemności 1,6 litra. To dobry wybór dla oszczędnych kierowców. Na razie niewiele słychać o awaryjności tej konstrukcji. Jedynie wtryskiwacze są wrażliwe na słabej jakości paliwo. Osiągami dorównuje jednostce 1.9 TDI.

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100km/h [s] v-max [km/h] śr.spalanie [l]
1.6 TDI 105 250 11,5 185 4,5
1.9 TDI 90 210 12,7 180 5,1
1.9 TDI 105 250 11,3 185 5,2
2.0 TDI 140 320 9,3 205 5
2.0 TDI 170 350 8 214 5,7

Seat Leon: zawieszenie

Zobacz też: Używany Saab 9-3 Turbo X – wady i zalety

Zawieszenie oparto na kolumnie MacPerhsona z przodu i układzie wahaczy z tyłu. Takie rozwiązanie pozwala na bardzo dynamiczną jazdę hiszpańskim kompaktem bez obawy o utratę kontroli nad pojazdem. Nastawy zawieszenia są jednak twarde więc na polskich drogach o komforcie podróżowania możemy zapomnieć. Najczęściej do wymiany w układzie jezdnym kwalifikują się łączniki stabilizatorów z tyłu i tuleje wahaczy z przodu.

Seat Leon: skrzynia biegów

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf hitem polskiego Internetu

W zależności od wersji silnikowej spotkamy w skrzynie 5-cio lub 6-cio biegowe manualne bądź skrzynię automatyczną DSG o 6-ciu przełożeniach. Skrzynie DSG miały swoje problemy. Po pierwsze przy ostrym traktowaniu zdarzało się przegrzewanie oleju w skrzyni co groziło uszkodzeniem przekładni. Druga sprawa, że zdarzało się iż Leony wyposażone w nią po prostu szarpały przy zmianie biegów. Panaceum na tę dolegliwość była aktualizacja oprogramowania sterującego.

Seat Leon: Ceny części zamiennych dla wersji 1.4 TSI 125 KM

części cena [PLN]
filtr oleju od 25
napinacz łańcucha rozrządu  od 182
amortyzator tył od 132
sprzęgło kpl. od 1018
zestaw łozyska koła od 250
cewka zapłonowa  od 150
klocki hamulcowe kpl. od 129

Przeglądy należy wykonywać nie rzadziej niż co 15 tys. kilometrów, co 30 tys. warto skontrolować geometrię tylnej osi.

Podsumowanie

Seat Leon mimo upływu lat to jeden z najładniejszych kompaktów poruszających się obecnie po drogach. Nie jest mistrzem przestronności ani ergonomii, ale zapewnia dużą frajdę z jazdy. Jeśli wybierzemy odpowiedni napęd będziemy cieszyć się bezproblemową eksploatacją.

Seat Leon - tył
newspress.co.uk
Seat Leon - wnętrze
Seat Leon - linia boczna
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA