REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Alfa Romeo Giulietta: nadal piękna, lecz mniej kapryśna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Alfa Romeo Giulietta to auto udane nie tylko stylistycznie. Mimo zaawansowanych technicznie rozwiązań, nie przysparza swym użytkownikom nader wielkich problemów.
Alfa Romeo Giulietta to auto udane nie tylko stylistycznie. Mimo zaawansowanych technicznie rozwiązań, nie przysparza swym użytkownikom nader wielkich problemów.
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Alfa Romeo Giulietta to jeden z najładniejszych kompaktów klasy premium. Oprócz stylistyki włoskie auto przyciąga także bardzo zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi. Czy używana Giulietta zda egzamin z niezawodności?

25 lat po zakończeniu produkcji ostatniej generacji Giulietty, Alfa Romeo ponownie wskrzesiła do życia swój legendarny model. Jej najnowsza wersja, oznaczona symbolem 940, zadebiutowała w 2010 roku jako 5-drzwiowy hatchback. Praktycznie od razu podbiła serca i umysły klientów, którzy z zapartym tchem wyczekiwali następczyni modelu 147. To czego włoska marka potrzebowała najbardziej, to odbudowanie zaufania, że samochód „made In Italy”, może być równie niezawodny, co auta projektowane przez niemieckich producentów. Krótki okres obecności na rynku nie daje jednoznacznej opinii na temat niezawodności włoskiego kompaktu, ale większość sygnałów płynących od właścicieli Giulietty, ma pozytywny wydźwięk.

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie

Alfa Romeo Giulietta występuje tylko w jednej wersji nadwozia. Ten 5-drzwiowy hatchback klasy Premium, przekonuje do siebie przede wszystkim za sprawą dynamicznej linii nadwozia z nowocześnie zaprojektowanymi reflektorami, wyposażonymi w diody LED. Nadwozie odznacza się bardzo dobrym zabezpieczeniem przed rdzą oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa. W testach zderzeniowych przeprowadzonych przez organizację Euro NCAP, Alfa gwarantuje najwyższy, 5-gwiazdkowy stopień bezpieczeństwa.

Sporadycznie zdarza się, że w niektórych egzemplarzach Giulietty pojawiają się problemy z przednimi reflektorami. W okolicach diod LED mogą pojawić się charakterystyczne „pajączki”. Niskiej jakości są także znaczki AR umieszczone na masce i klapie bagażnika. W autach z początku produkcji były problemy z rdzewiejącymi ramkami przednich halogenów. W niektórych egzemplarzach łuszczy się lakier na klamkach drzwi. Wszystkie usterki podlegały naprawie gwarancyjnej.

Zobacz też: Używany Golf VI: lepszy z dieslem!

REKLAMA

Wnętrze

Z punktu widzenia funkcjonalności, AR Giulietta jest zadziwiająco praktycznym autem. Mimo przyciągającej wzrok stylistyki, udało się wygospodarować w jej wnętrzu sporo miejsca dla osób podróżujących w obu rzędach siedzeń. Także bagażnik nie ustępuje klasowych rywalom. Ma pojemność 350 litrów, czyli dokładnie tyle samo jak w przypadku Golfa VI. W odróżnieniu jednak od niemieckiego konkurenta, Giulietta może poszczycić znacznie ciekawiej zaprojektowanym kokpitem. Uwagę zwracają zarówno oryginalna tablica zegarów, jak i przyciski umieszczone w centralnej części kokpitu. Każda Alfa Romeo Giulietta posiada także na wyposażeniu przycisk D.N.A odpowiedzialny za wybór charakterystyki pracy silnika, układu kierowniczego czy nawet skrzyni biegów (wersja TCT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Główne mankamenty o jakich wspominają użytkownicy włoskiego kompaktu, to trzeszcząca podsufitka, niskiej jakości lewarek skrzyni biegów, skrzypienia dochodzące z zawieszenia przy ujemnych temperaturach powietrza, sporadycznie pojawiające się trzaski dochodzące z deski rozdzielczej i problemy z zawieszającym się systemem Blue&Me.

Zobacz też: Używany Opel Insignia - z jakością na bakier!

Silniki

Warto zwrócić uwagę na to, że wszystkie silniki stosowane w AR Giuliett'cie to nowoczesne jednostki napędowe. Nie jest to regułą w tym segmencie, o czym przekona się każdy, kto spojrzy na gamę silników w Audi A3 czy VW Golfie.

Benzynowe

Wszystkie silniki benzynowe Giulietty posiadają turbodoładowanie. Najpopularniejszy motor 1.4 TB ma moc 120KM. Płynnie rozwijany moment obrotowy oraz bardzo dobre wyciszenie kabiny pasażerskiej sprawiają, że odczuwalne osiągi są gorsze niż jest to w rzeczywistości. Problemy z wyprzedzaniem na trasie nie powinny mieć jednak miejsca, dynamika auta jest naprawdę dobra. Od 2011 roku gama jednostek Giulietty została rozszerzona o silnik 1.4 TB o mocy 105KM. Osoby poszukującej większej dynamiki powinni zwrócić uwagę na jednostkę 1.4 TB z systemem MultiAir. Jest to jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie systemów sterowania fazami rozrządu. Rozwiązanie to optymalizuje pracę zaworów dolotowych, które mogą w sposób dynamiczny dostosowywać i regulować dopływ powietrza do silnika. W rezultacie silnik ma większą moc (170KM) i moment obrotowy (250Nm), a jednocześnie zużycie paliwa może być nawet mniejsze niż w przypadku słabszych odmianach silnika 1.4 TB.

Osoby poszukujące sportowego kompaktu, będącego rywalem dla np. Golfa GTI, powinni rozważyć zakup Giulietty w wersji Quadrifoglio Verde. Tę najmocniejszą odmianę włoskiego kompaktu napędza silnik 1.75 TBi o mocy 235KM. Jako jedyna jednostka w gamie Giulietty posiada bezpośredni wtrysk paliwa.

Zobacz też: Używany Citroen C4: nietuzinkowy Francuz

Warto zauważyć, że usterkowość benzynowych siników Giulietty jest niska. Najczęstsze problemy dotyczą podwyższającego się poziomu oleju w silniku. Zazwyczaj winę za to ponosi zawieszająca się centralka wtrysku. W rezultacie do komory spalania podawana jest za duża ilość paliwa, a jego nadmiar spływa po ściankach cylindra do miski olejowej. Sytuację ratuje wgranie nowego oprogramowania centralki. W silniku 1.75TBi problem sprawia turbosprężarka, której żywotność jest bardzo niska.

W 2011 roku Giuietta zyskała silnik przystosowany do spalania LPG. Jednostka 1.4 TB BiFuel zużywa średnio 8,3 litra gazu. Niewątpliwą zaletą tej odmiany jest fakt, że fabryczna instalacja gazu LPG nie pozbawia nas gwarancji producenta.

wersja

produkcja

moc

turbo

0-100km/h [s]

V-max [km/h]

spalanie śr. [l]

1.4 LPG

12.2011

120

tak

10,3

195

8,3 (LPG)

1.4 TB

04.2011-

105

tak

10,9

186

6,4

1.4 TB

04.2010 -

120

tak

9,4

195

6,4

1.4 TB MultiAir

04.2010 -

170

tak

7,8

218

5,9

1.4 TB MultiAir TCT

04. 2010 -

170

tak

7,7

218

5,2

1.75 TBi

04. 2010 -

235

tak

6,8

242

7,6

Diesel

Silniki diesla w Giuliett'cie to nowoczesne jednostki z serii MultiJet drugiej generacji (do ośmiu dawek paliwa w jednym cyklu). Najmniejszy z nich ma pojemność 1,6 litra i moc 105KM . Najmocniejsza odmiana 2.0 JTDm ma moc 170KM. Udany kompromis pomiędzy osiągami a niskim spalaniem zapewnia wersja 2.0 JTDm o mocy 140KM. Oba dwulitrowe silniki mają turbinę o zmiennej geometrii łopatek, czym nie może się pochwalić wersja 1.6 JTDm. Silniki nie cierpią na jakieś poważne usterki. Zużyciu podlegają typowe dla nowoczesnych diesli podzespoły takie jak: koło dwumasowe (częściej zużywa się w 1.6 JTDm), wtryskiwacze czy turbosprężarka.

Zobacz też: Zakup używanego diesla

wersja

produkcja

moc

turbo

0-100km/h [s]

V-max [km/h]

spalanie śr. [l]

1.6 JTDM

04. 2010 -

105

tak

11,3

185

4,4

2.0 JTDM

04. 2010 -

140

tak

9

205

4,5

2.0 JTDM

04. 2010 -

170

tal

8

218

4,7

2.0 JTDM TCT

04. 2011-

170

tak

7,9

218

4,5

Skrzynia biegów

Poważniejszy problem mechaniczny jakie pojawiał się w Giuliett'cie, zwłaszcza w egzemplarzach z pierwszego roku produkcji, to źle pracujący synchronizator 1-wszego i 2-go biegu skrzyni biegów współpracującej z silnikiem 1.4 TB. Trudność w wybieraniu tego przełożenia to popularny mankament włoskiego kompaktu. Z opinii użytkowników wynika, że defekt ten podlegał gwarancji, więc warto zwrócić uwagę na historię serwisową danego egzemplarza. Bardzo rzadko pojawiają się problemy z pompką pedału sprzęgła, której niedomagania objawiają się charakterystycznym popiskiwaniem w trakcie zmiany biegu. Świetne opinie zbiera dwusprzęgłowa skrzynia biegów TCT, która jest prawie tak dobra jak DSG Volkswagena. Zapewnia ona autu lepsze osiągi niż w przypadku klasycznej skrzyni biegów i pozwala ograniczyć spalania silnika.

Zawieszenie

Ogromną zaletą Alfy Romeo Giulietty są jej świetne właściwości jezdne. Auto pewnie trzyma się drogi i potrafi z dużą dynamiką pokonywać ciasne zakręty. Mankamentem zawieszenia jest jego przeciętna trwałość, choć skala problemu jest diametralnie mniejsza niż w przypadku modelu 147. Tylne zawieszenie potrafi wyraźnie skrzypieć przy niższych temperaturach powietrza. Jest to jednak zjawisko dość popularne w autach z układem wielowahaczowym (problem znany posiadaczom np. Golfa VI).

Zobacz też: Używany Fiat Bravo II: trwalszy niż stereotypy

Układ kierowniczy/hamulcowy

Precyzyjnie działający układ kierowniczy to domena aut Alfy Romeo. Nie inaczej jest w przypadku Giulietty. Na chwilę obecną nie zostały zaobserwowane usterki tego układu, mające charakter powtarzalny. Włoski kompakt nieźle też radzi sobie z efektywnym wytracaniem prędkości. Hamulce są skuteczne i nie cierpią na przedwczesne zużycie.

Ceny części

W związku z tym, że Giulietta jest modelem występującym na rynku niespełna 3 lata, trudno o bogaty wybór do niej tzw. zamienników. Większość części dostępnych jest póki co tyko w ASO.

Wybrane ceny części do Alfy Romeo Giulietta 1.4 TB 120KM

- klocki hamulcowe kpl. : przednie/ tylne : 160/ 205 zł

- tarcza hamulcowe przednia/ tylna: 310 / 280 zł

- rozrząd kpl. (pasek + rolka + pompa wody) : 375 zł

Zobacz też: Kupić zamienniki czy części oryginalne?

Podsumowanie

Alfa Romeo Giulietta miała być najlepszą Alfą w historii marki. Nie można do końca zgodzić się z tą opinia, bo jednak nadal pewne braki w wykończeniu auta nadal się pojawiają. Trzeba jednak przyznać, że w porównaniu do jej poprzedniczka, modelu 147, nastąpiła ogromna poprawa. Co więcej, model ten nie cierpi na zbyt poważne usterki, poza synchronizatorem skrzyni biegów, pozostałe defekty mają charakter kosmetyczny. Zdarzają się co prawda większe usterki, ale mają charakter marginalny. Giulietta przekonuje do siebie sporym wnętrzem, piękną stylistyką, nowoczesnymi silnikami zarówno benzynowymi jak i diesla, dobrymi osiągami i pewnym prowadzeniem. Należy jednak pamiętać, że wybór części zamiennych jest ograniczony a samo auto aspiruje do klasy Premium, więc wydatki na jej eksploatacje teoretycznie mogą być trochę większe niż w spokrewnionym technologicznie Fiacie Bravo II. Skoro jednak polecają ją nawet użytkownicy VW Golfa VI, to chyba nie jest ona aż tak nieznośna.  

Alfa Romeo Giulietta
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo Giulietta
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo Giulietta
Moto.wieszjak.pl
Panel automatycznej klimatyzacji
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA