Używana Alfa Romeo Giulietta: nadal piękna, lecz mniej kapryśna
REKLAMA
REKLAMA
25 lat po zakończeniu produkcji ostatniej generacji Giulietty, Alfa Romeo ponownie wskrzesiła do życia swój legendarny model. Jej najnowsza wersja, oznaczona symbolem 940, zadebiutowała w 2010 roku jako 5-drzwiowy hatchback. Praktycznie od razu podbiła serca i umysły klientów, którzy z zapartym tchem wyczekiwali następczyni modelu 147. To czego włoska marka potrzebowała najbardziej, to odbudowanie zaufania, że samochód „made In Italy”, może być równie niezawodny, co auta projektowane przez niemieckich producentów. Krótki okres obecności na rynku nie daje jednoznacznej opinii na temat niezawodności włoskiego kompaktu, ale większość sygnałów płynących od właścicieli Giulietty, ma pozytywny wydźwięk.
REKLAMA
Nadwozie
REKLAMA
Alfa Romeo Giulietta występuje tylko w jednej wersji nadwozia. Ten 5-drzwiowy hatchback klasy Premium, przekonuje do siebie przede wszystkim za sprawą dynamicznej linii nadwozia z nowocześnie zaprojektowanymi reflektorami, wyposażonymi w diody LED. Nadwozie odznacza się bardzo dobrym zabezpieczeniem przed rdzą oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa. W testach zderzeniowych przeprowadzonych przez organizację Euro NCAP, Alfa gwarantuje najwyższy, 5-gwiazdkowy stopień bezpieczeństwa.
Sporadycznie zdarza się, że w niektórych egzemplarzach Giulietty pojawiają się problemy z przednimi reflektorami. W okolicach diod LED mogą pojawić się charakterystyczne „pajączki”. Niskiej jakości są także znaczki AR umieszczone na masce i klapie bagażnika. W autach z początku produkcji były problemy z rdzewiejącymi ramkami przednich halogenów. W niektórych egzemplarzach łuszczy się lakier na klamkach drzwi. Wszystkie usterki podlegały naprawie gwarancyjnej.
Zobacz też: Używany Golf VI: lepszy z dieslem!
Wnętrze
REKLAMA
Z punktu widzenia funkcjonalności, AR Giulietta jest zadziwiająco praktycznym autem. Mimo przyciągającej wzrok stylistyki, udało się wygospodarować w jej wnętrzu sporo miejsca dla osób podróżujących w obu rzędach siedzeń. Także bagażnik nie ustępuje klasowych rywalom. Ma pojemność 350 litrów, czyli dokładnie tyle samo jak w przypadku Golfa VI. W odróżnieniu jednak od niemieckiego konkurenta, Giulietta może poszczycić znacznie ciekawiej zaprojektowanym kokpitem. Uwagę zwracają zarówno oryginalna tablica zegarów, jak i przyciski umieszczone w centralnej części kokpitu. Każda Alfa Romeo Giulietta posiada także na wyposażeniu przycisk D.N.A odpowiedzialny za wybór charakterystyki pracy silnika, układu kierowniczego czy nawet skrzyni biegów (wersja TCT).
Główne mankamenty o jakich wspominają użytkownicy włoskiego kompaktu, to trzeszcząca podsufitka, niskiej jakości lewarek skrzyni biegów, skrzypienia dochodzące z zawieszenia przy ujemnych temperaturach powietrza, sporadycznie pojawiające się trzaski dochodzące z deski rozdzielczej i problemy z zawieszającym się systemem Blue&Me.
Zobacz też: Używany Opel Insignia - z jakością na bakier!
Silniki
Warto zwrócić uwagę na to, że wszystkie silniki stosowane w AR Giuliett'cie to nowoczesne jednostki napędowe. Nie jest to regułą w tym segmencie, o czym przekona się każdy, kto spojrzy na gamę silników w Audi A3 czy VW Golfie.
Benzynowe
Wszystkie silniki benzynowe Giulietty posiadają turbodoładowanie. Najpopularniejszy motor 1.4 TB ma moc 120KM. Płynnie rozwijany moment obrotowy oraz bardzo dobre wyciszenie kabiny pasażerskiej sprawiają, że odczuwalne osiągi są gorsze niż jest to w rzeczywistości. Problemy z wyprzedzaniem na trasie nie powinny mieć jednak miejsca, dynamika auta jest naprawdę dobra. Od 2011 roku gama jednostek Giulietty została rozszerzona o silnik 1.4 TB o mocy 105KM. Osoby poszukującej większej dynamiki powinni zwrócić uwagę na jednostkę 1.4 TB z systemem MultiAir. Jest to jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie systemów sterowania fazami rozrządu. Rozwiązanie to optymalizuje pracę zaworów dolotowych, które mogą w sposób dynamiczny dostosowywać i regulować dopływ powietrza do silnika. W rezultacie silnik ma większą moc (170KM) i moment obrotowy (250Nm), a jednocześnie zużycie paliwa może być nawet mniejsze niż w przypadku słabszych odmianach silnika 1.4 TB.
Osoby poszukujące sportowego kompaktu, będącego rywalem dla np. Golfa GTI, powinni rozważyć zakup Giulietty w wersji Quadrifoglio Verde. Tę najmocniejszą odmianę włoskiego kompaktu napędza silnik 1.75 TBi o mocy 235KM. Jako jedyna jednostka w gamie Giulietty posiada bezpośredni wtrysk paliwa.
Zobacz też: Używany Citroen C4: nietuzinkowy Francuz
Warto zauważyć, że usterkowość benzynowych siników Giulietty jest niska. Najczęstsze problemy dotyczą podwyższającego się poziomu oleju w silniku. Zazwyczaj winę za to ponosi zawieszająca się centralka wtrysku. W rezultacie do komory spalania podawana jest za duża ilość paliwa, a jego nadmiar spływa po ściankach cylindra do miski olejowej. Sytuację ratuje wgranie nowego oprogramowania centralki. W silniku 1.75TBi problem sprawia turbosprężarka, której żywotność jest bardzo niska.
W 2011 roku Giuietta zyskała silnik przystosowany do spalania LPG. Jednostka 1.4 TB BiFuel zużywa średnio 8,3 litra gazu. Niewątpliwą zaletą tej odmiany jest fakt, że fabryczna instalacja gazu LPG nie pozbawia nas gwarancji producenta.
wersja | produkcja | moc | turbo | 0-100km/h [s] | V-max [km/h] | spalanie śr. [l] |
1.4 LPG | 12.2011 | 120 | tak | 10,3 | 195 | 8,3 (LPG) |
1.4 TB | 04.2011- | 105 | tak | 10,9 | 186 | 6,4 |
1.4 TB | 04.2010 - | 120 | tak | 9,4 | 195 | 6,4 |
1.4 TB MultiAir | 04.2010 - | 170 | tak | 7,8 | 218 | 5,9 |
1.4 TB MultiAir TCT | 04. 2010 - | 170 | tak | 7,7 | 218 | 5,2 |
1.75 TBi | 04. 2010 - | 235 | tak | 6,8 | 242 | 7,6 |
Diesel
Silniki diesla w Giuliett'cie to nowoczesne jednostki z serii MultiJet drugiej generacji (do ośmiu dawek paliwa w jednym cyklu). Najmniejszy z nich ma pojemność 1,6 litra i moc 105KM . Najmocniejsza odmiana 2.0 JTDm ma moc 170KM. Udany kompromis pomiędzy osiągami a niskim spalaniem zapewnia wersja 2.0 JTDm o mocy 140KM. Oba dwulitrowe silniki mają turbinę o zmiennej geometrii łopatek, czym nie może się pochwalić wersja 1.6 JTDm. Silniki nie cierpią na jakieś poważne usterki. Zużyciu podlegają typowe dla nowoczesnych diesli podzespoły takie jak: koło dwumasowe (częściej zużywa się w 1.6 JTDm), wtryskiwacze czy turbosprężarka.
Zobacz też: Zakup używanego diesla
wersja | produkcja | moc | turbo | 0-100km/h [s] | V-max [km/h] | spalanie śr. [l] |
1.6 JTDM | 04. 2010 - | 105 | tak | 11,3 | 185 | 4,4 |
2.0 JTDM | 04. 2010 - | 140 | tak | 9 | 205 | 4,5 |
2.0 JTDM | 04. 2010 - | 170 | tal | 8 | 218 | 4,7 |
2.0 JTDM TCT | 04. 2011- | 170 | tak | 7,9 | 218 | 4,5 |
Skrzynia biegów
Poważniejszy problem mechaniczny jakie pojawiał się w Giuliett'cie, zwłaszcza w egzemplarzach z pierwszego roku produkcji, to źle pracujący synchronizator 1-wszego i 2-go biegu skrzyni biegów współpracującej z silnikiem 1.4 TB. Trudność w wybieraniu tego przełożenia to popularny mankament włoskiego kompaktu. Z opinii użytkowników wynika, że defekt ten podlegał gwarancji, więc warto zwrócić uwagę na historię serwisową danego egzemplarza. Bardzo rzadko pojawiają się problemy z pompką pedału sprzęgła, której niedomagania objawiają się charakterystycznym popiskiwaniem w trakcie zmiany biegu. Świetne opinie zbiera dwusprzęgłowa skrzynia biegów TCT, która jest prawie tak dobra jak DSG Volkswagena. Zapewnia ona autu lepsze osiągi niż w przypadku klasycznej skrzyni biegów i pozwala ograniczyć spalania silnika.
Zawieszenie
Ogromną zaletą Alfy Romeo Giulietty są jej świetne właściwości jezdne. Auto pewnie trzyma się drogi i potrafi z dużą dynamiką pokonywać ciasne zakręty. Mankamentem zawieszenia jest jego przeciętna trwałość, choć skala problemu jest diametralnie mniejsza niż w przypadku modelu 147. Tylne zawieszenie potrafi wyraźnie skrzypieć przy niższych temperaturach powietrza. Jest to jednak zjawisko dość popularne w autach z układem wielowahaczowym (problem znany posiadaczom np. Golfa VI).
Zobacz też: Używany Fiat Bravo II: trwalszy niż stereotypy
Układ kierowniczy/hamulcowy
Precyzyjnie działający układ kierowniczy to domena aut Alfy Romeo. Nie inaczej jest w przypadku Giulietty. Na chwilę obecną nie zostały zaobserwowane usterki tego układu, mające charakter powtarzalny. Włoski kompakt nieźle też radzi sobie z efektywnym wytracaniem prędkości. Hamulce są skuteczne i nie cierpią na przedwczesne zużycie.
Ceny części
W związku z tym, że Giulietta jest modelem występującym na rynku niespełna 3 lata, trudno o bogaty wybór do niej tzw. zamienników. Większość części dostępnych jest póki co tyko w ASO.
Wybrane ceny części do Alfy Romeo Giulietta 1.4 TB 120KM
- klocki hamulcowe kpl. : przednie/ tylne : 160/ 205 zł
- tarcza hamulcowe przednia/ tylna: 310 / 280 zł
- rozrząd kpl. (pasek + rolka + pompa wody) : 375 zł
Zobacz też: Kupić zamienniki czy części oryginalne?
Podsumowanie
Alfa Romeo Giulietta miała być najlepszą Alfą w historii marki. Nie można do końca zgodzić się z tą opinia, bo jednak nadal pewne braki w wykończeniu auta nadal się pojawiają. Trzeba jednak przyznać, że w porównaniu do jej poprzedniczka, modelu 147, nastąpiła ogromna poprawa. Co więcej, model ten nie cierpi na zbyt poważne usterki, poza synchronizatorem skrzyni biegów, pozostałe defekty mają charakter kosmetyczny. Zdarzają się co prawda większe usterki, ale mają charakter marginalny. Giulietta przekonuje do siebie sporym wnętrzem, piękną stylistyką, nowoczesnymi silnikami zarówno benzynowymi jak i diesla, dobrymi osiągami i pewnym prowadzeniem. Należy jednak pamiętać, że wybór części zamiennych jest ograniczony a samo auto aspiruje do klasy Premium, więc wydatki na jej eksploatacje teoretycznie mogą być trochę większe niż w spokrewnionym technologicznie Fiacie Bravo II. Skoro jednak polecają ją nawet użytkownicy VW Golfa VI, to chyba nie jest ona aż tak nieznośna.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.