REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Legacy, przez wielu uważane za najpiękniejsze Subaru, to auto dla kierowcy z duszą sportowca. Jeśli cenimy osiągi skupmy się na wersji 3.0 24V o mocy 245KM.
Legacy, przez wielu uważane za najpiękniejsze Subaru, to auto dla kierowcy z duszą sportowca. Jeśli cenimy osiągi skupmy się na wersji 3.0 24V o mocy 245KM.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Subaru to nie tylko Impreza. Entuzjaści marki dobrze znają też model Legacy - wygodną limuzynę o sportowym zacięciu. Jak sprawuję się używane Subaru Legacy IV?

Subaru Legacy od początku swojego istnienia było modelem, który adresowany był do starszych entuzjastów marki, ceniących ją za wysokie walory trakcyjne i pewne prowadzenie. Stały napęd na wszystkie koła oraz silniki typu bokser, zapewniające niższe położenie środka ciężkości pojazdu, zapewniły autu uznanie i niepowtarzalny charakter. Czwarta generacja Legacy, przez wielu uznawana za najpiękniejszą wersje tego modelu, produkowana była w latach 2003-2009. W 2006 roku samochód został poddany modernizacji. Jego następca nie zyskał entuzjastycznych opinii (zwłaszcza pod względem stylistyki), dlatego wielu kierowców zamiast najnowszej wersji Legacy, poszukuje jej poprzednika.

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie Subaru Legacy IV

Subaru Legacy IV występowało w dwóch wariantach nadwozia. Każde z nich wyróżnia się dynamiczną, a zarazem bardzo elegancką linią nadwozia. Sedan oferuje bagażnik o pojemności 433 l, natomiast kombi 459 l. Nadwozie jest nieźle zabezpieczone przed korozją, a ewentualnych ognisk rdzy należy szukać w okolicach nadkoli i tylnego zderzaka oraz na poszyciu pomiędzy tylnym kielichem a błotnikiem.

Wnętrze Subaru Legacy IV

Zewnętrzne wymiary Subaru Legacy IV sugerują, że oferuje ono wręcz przepastne wnętrze. Niestety po zajęciu miejsca w kabinie okazuje się, że to tylko złudzenie. Miejsca wystarczy dla czterech dorosłych osób. Pod względem wyposażenia Subaru trochę zaskakuje, zwłaszcza jeśli chcemy go porównywać do aut takich jak Honda Accord czy BMW serii 3. Z jednej strony wiele egzemplarzy posiada dwustrefową klimatyzację, nawigację GPS, panoramiczny dach czy 6 poduszek powietrznych, a z drugiej strony, zaskakuje archaiczny komputer pokładowy (brak min. wewnętrznej temperatury, informacji o kolejnym przeglądzie, teoretycznego zasięgu), nieharmonijnie pracująca klimatyzacja (albo za intensywnie albo zbyt delikatnie) czy brak obsługi technologii Bluetooth do łączności z telefonem komórkowym. Należy też zdawać sobie sprawę, że we wnętrzu Legacy jest znacznie głośniej niż sugerowałaby na to cena czy segment auta. Przeszkadza przede wszystkim wyraźnie słyszalny szum powietrza, pojawiający się już przy prędkości ok. 140km/h (wina m.in. drzwi bez ramek okiennych). Także standardowe fotele nie wszystkim przypadną do gustu pod względem komfortu. Podobać się może za to projekt deski rozdzielczej i czytelne jej rozplanowanie. Materiały do jej wykończenia są niezłej jakości, ale lakier użyty do jej malowania ma tendencję do ścierania się.

Silniki Subaru Legacy IV

Wszystkie silniki benzynowe zastosowane w Subaru Legacy IV to konstrukcje typu bokser, w których tłoki poruszają się przeciwsobnie. Najmniejszy silnik ma pojemność 2-litrów i występuje w trzech wariantach mocy: 136KM, 165KM i 150KM. Wszystkie mogły posiadać reduktor (przełożenie 1.4). Silnik 2-litrowy występował w trzech wariantach mocy:

REKLAMA

- 2.0 SOHC 16V 136KM występuje w autach z lat 2003-2005,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- 2.0 DOHC 16V 165KM ze zmiennymi fazami rozrządu AVCS oferowany był pomiędzy 2005-2008 rokiem;

- 2.0 DOHC 16V 150KM także ze zmiennymi fazami rozrządu AVCS to „zduszona” wersja poprzedniego silnika o mocy 165KM, produkowana pomiędzy 2008-2009 rokiem.

Najciekawiej prezentuje się wersja o mocy 165KM, bowiem moment obrotowy w tym silniku dostępny jest już od 3200 obr./min. przez co jest zdecydowanie bardziej elastyczny od pozostałych odmian. Silnik ten cierpi czasem na problemy z rozwijaniem mocy w przedziale 2-3 tys. obr./min. Pomaga wgranie nowego oprogramowania komputera sterującego jego pracą. Osoby zainteresowane eksploatacją auta przy wykorzystaniu LPG, powinien zainteresować silnik 136-konny, w którym łatwiej jest regulowany luz zaworowy (za pomocą tzw. śrubek).

Oprócz 2-litrowego silnika, dostępna była też jednostka 2.5 SOHC 16V 165KM produkowana w latach 2003-2005 oraz jej zmodernizowana wersja o mocy 173KM, wyposażona w zmienne fazy rozrządu, dostępna od 2008 roku. Silnik ten ma problem z przegrzewaniem się, dlatego trzeba pamiętać o kontrolowaniu jego temperatury ora poziomu oleju przy bardzo dynamicznej jeździe.

Na szczycie gamy silników benzynowych stosowanych w Subaru stoi jednostka 3.0 DOHC 24V 245KM, która jako jedyna współpracowała z 6-przełożeniową, ręczną skrzynią biegów. Zapewnia ona autu świetne osiągi (0-100km/h w 6,9 sekundy, V-Max 243km/h), ale spala średnio 15 litrów benzyny na 100km.

Wszystkie silniki benzynowe są stosunkowo paliwożerne, co spowodowane jest m.in. przekazywaniem mocy poprzez stały napęd na cztery koła. Silniki nie przysparzają wielu problemów, ale montaż instalacji LPG jest w nich utrudniony (poza silnikiem 2.0 SOHC). Silnik 2.0 SOHC 136KM posiada koło dwumasowe, które można jednak wymienić na jednomasowe.

Diesel

Subaru jako pierwsza marka na świecie wprowadziła w 2008 roku do sprzedaży auto osobowe z silnikiem diesla typu bokser – 2.0 DOHC 16V 150KM. Silnik ten, wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek i wtrysk common rail drugiej generacji,  stał największą kością niezgody wśród entuzjastów marki, bowiem jedni bardzo go chwalą, drudzy wręcz przeklinają. Nie da się jednak zaprzeczyć, że Legacy z tą jednostką napędową cierpi na kosztowny problem, jakim jest nietrwałe sprzęgło i koło dwumasowe. Zdarz się, że auto pokonuje dystans 40 tys. km po czym okazuje się, że należy wymienić oba wspomniane elementy. Na pewno nie pomaga w tym praca samego sprzęgła, które pracuje ciężko i z wyraźnym oporem. Co ciekawe diesel jest znacznie cichszy niż 2-litrowy silnik benzynowy.

Bolączką Subaru Legacy z silnikiem 2.0D jest nietrwałe koło dwumasowe i sprzęgło. Wymiana obu podzespołów  jest kosztowna, a komfort jazdy jest wyraźnie niższy niż w odmianach benzynowych (tzw. twarde sprzęgło). Istnieje możliwość usunięcia koła dwumasowego i wstawienie "jednomasówki".

LPG w Subaru Legacy IV

Silniki Subaru wbrew obiegowej opinii nieźle współpracują z instalacją LPG. Ważne aby ta, była co najmniej IV-generacji. Najmniej opłacalny wydaję się montaż instalacji LPG w odmianie 3.0 H6 245KM, bowiem jej serwis jest bardzo kosztowny. Więcej informacji na temat zasilania gazem LPG silników w Subaru Legacy IV przeczytacie tutaj.

Zawieszenie Subaru Legacy IV

Legacy to nie Impreza, dlatego oferuje wyższy komfort podróży i lepiej wybiera nierówności na drodze. Mankamentem Legacy są przednie tuleje wahaczy, które szybko zużywają się na polskich drogach. Poza tym, tylne sprężyny są stosunkowo miękkie, przez co pojazd wyraźnie się obniża, gdy obciążymy go dodatkowym ładunkiem. Świetnie zestrojone zawieszenie w połączeniu ze stałym napędem na cztery koła, pozwala na bardzo dynamiczną i szybką jazdę w zakrętach, bez obawy o nagłą utratę przyczepności. Nawet na mokrej jezdni pojazd pozwala się kontrolować i w sposób przewidywalny reaguje na ewentualne kontry z naszej strony.

Ceny części zamiennych do Subaru Legacy IV

Problemem może okazać się dostęp do wybranych części zamiennych. Słabo rozwinięta sieć serwisowa powoduje, że na niektóre podzespoły często trzeba czekać nawet kilkanaście dni. Zamienniki są tanie, ale skupiają się tylko wokół najpopularniejszych elementów auta.

Zamienniki:

- amortyzator przód/tył:  478zł/407zł

- sprzęgło kompletne: 1400zł

- tarcze hamulcowe przód/tył: 350zł/280zł

- termostat 60zł

Części zawieszenia w postaci tulei wahaczy są trudno dostępne jako zamienniki. Podobnie jest z innymi podzespołami. Większość części dostępnych jest tylko ASO.

Podsumowanie

Subaru Legacy IV-generacji to auto nietuzinkowe. Jego niesztampowy charakter nie wynika jednak z faktu zastosowania w nim nowatorskich gadżetów elektronicznych czy systemów bezpieczeństwa. Jest kwintesencją tego co w marce Subaru od lat jest najlepsze – pewne prowadzenie nawet na śliskiej nawierzchni, solidność konstrukcji, świetne osiągi i piękne brzmienie silników typu bokser. Legacy oferuje ponad to wszystko wygodne warunki do podróżowania dla czterech osób, bogate wyposażenie i bardzo małą utratę wartości, potwierdzającą wysoką jakość auta. Samochód ten nie jest jednak tani w utrzymaniu, bowiem rynek części zamiennych jest ograniczony, a większość podzespołów jest póki co dostępna tylko w Autoryzowanych Stacjach Obsługi Subaru. Poza tym, kierowcy użytkujący do tej pory auta takich marek jak BMW czy Audi powinni przejechać się Subaru przed jego zakupem, bo oprócz ceny, auta tych marek wyraźnie różnią się charakterem od japońskiej limuzyny.

Konkurenci:

- Alfa Romeo 159

- BMW serii 3

- Honda Accord

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA