Używany Saab 9-3 YS3F: szybkość bezpieczna
REKLAMA
REKLAMA
Saab 9-3 YS3F drugiej generacji zadebiutował w 2002 roku. Technicznie jest on silnie powiązany z Oplem Vectrą C. Poza tym wspólna kooperacja firm GM oraz Fiata zaowocowała wymianą technologii pomiędzy oboma koncernami, przez co Saab zyskał bardzo udane i cieszące się dobrą opinią wysokoprężne silniki Fiata z serii JTD. W 2007 roku auto przeszło modernizację zyskując m.in. atrakcyjniejszy wygląd oraz nowe jednostki napędowe. Produkcję zakończono w 2012 roku.
REKLAMA
Nadwozie
REKLAMA
Saab 9-3 jest przedstawicielem aut należących do klasy średniej wyższej. Szwedzki koncern, znany od lat z wyjątkowej dbałości o wysoki poziom bezpieczeństwa jaki oferują jego auta, także i w tym przypadku nie zrobił wyjątku. W testach zderzeniowych przeprowadzonych przez niezależną organizację ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów Euro NCAP, Saab 9-3 uzyskał maksymalną notę 5 gwiazdek. Szwedzka limuzyna została także nagrodzona za najlepsze wyniki w testach zderzeniowych przez amerykański Instytut Bezpieczeństwa Drogowego. Saab 9-3 występował w trzech wersjach nadwoziowych: sedan(tzw. Sport Sedan), kombi(od 2005 roku) oraz kabriolet. Wszystkie cenione są za wzorowe zabezpieczenie przed rdzą.
W przypadku kabrioletu wyprodukowanego pomiędzy 2008-2009 rokiem należy sprawdzić, czy dany egzemplarz został objęty akcją serwisową. Saab na gwarancji wymieniał bowiem wadliwy moduł sterujący dachem.
Wnętrze
Pod względem przestronności kabiny, Saab 9-3 nie należy do rekordzistów w swojej klasie, ale oferuje wystarczająco dużo miejsca dla czterech dorosłych osób. Podobnie można powiedzieć o bagażnikach jakimi dysponują poszczególne odmiany nadwoziowe. Sedan ma kufer o pojemności 461 l, kombi 477 l (1331l po złożeniu oparć tylnej kanapy), kabriolet 352 l (235 l przy złożonych dachu). Wyposażenie Saaba 9-3 jest bogate i bez większych problemów odnajdziemy wersje z automatyczną klimatyzacją, dwukolorowym kokpitem, skórzaną tapicerką, nawigacją satelitarną czy telefonem. Czytnik karty SIM, niezbędnej do wykonywania połączeń telefonicznych, umiejscowiony jest w bagażniku pod tylną półką. Mankamentem Saaba są kiepskiej jakości plastiki użyte do wykończenia wnętrza, co dziwi zważywszy na klasę auta oraz jego cenę. Nawet w Oplu Vectrze zarówno spasowanie poszczególnych elementów deski rozdzielczej jak i jakość użytych materiałów do jej budowy jest wyraźnie lepsza. W rezultacie kierownica w Saabie 9-3 szybko się ściera, a kokpit niejednokrotnie nosi ślady zarysowań. W 2006 roku pojawiła się nowa deska rozdzielcza, ale problemy nie ustąpiły.
Zobacz też: Używana Alfa Romeo 159: najtrwalsza ze wszystkich Alf
Zawieszenie/ Układ kierowniczy
REKLAMA
Jednym z kluczowych mankamentów Saaba 9-3 II-generacji jest jego zawieszenie. Odznacza się ono wyjątkowo niską trwałością i głośną pracą. Użytkownicy najbardziej skarżą się na szybkie zużycie gum stabilizatora, końcówek kierowniczych (nawet po 10tys.km), wahaczy i amortyzatorów. Użytkownicy Saabów próbują radzić sobie z tym wymieniając gumowe elementy zawieszenia na ich poliuretanowe odpowiedniki. Częstą usterką jaka występuje w Saabie to szybkie zużycie maglownicy. Koszt nowej to ok. 1400 zł.
Trwałość zawieszenia w Saabie 9-3 ocenia się na 30 - 50 tys. km w zależności od rodzaju dróg, po których porusza się dany pojazd. Częstym powodem stuków w zawieszeniu w Saabie jest zużycie amortyzatorów Sachsa, które zazwyczaj nie jest dostrzegalne np. w trakcie badania technicznego (zużyty goleń amortyzatora).
Silnik
Jednostki benzynowe
W chwili debiutu modelu 9-3 YS3F Saab oferował do niego pięć odmian silnikowych. Wszystkie posiadały charakterystyczną cechę dla szwedzkiego producenta czyli turbodoładowanie. Trzon oferty jednostek benzynowych stanowił silnik o pojemności 2-litrów, opracowany przez General Motors. Saab opracował do niego system turbodoładowania. Podstawowa jego wersja oznaczona jako 1.8t osiąga moc 150 KM (tzw. soft turbo), jest elastyczny i zapewnia autu dobre osiągi.
Dla osób, które potrzebują większej dynamiki producent oferował dwie mocniejsze wersje dwulitrowego silnika:
- 2.0t generujący moc 175 KM;
- 2.0T, który dzięki turbosprężarce generującej większe ciśnienie dysponował mocą 210 KM.
Mocniejsza odmiana mogła być wyposażona w napęd wszystkich kół, realizowany przez sprzęgło wiskotyczne(XWD). W 2004 roku do gamy silnikowej dołączył silnik 1.8 122 KM (jako jedyny ma pasek, a nie łańcuch rozrządu). Rok później wprowadzono dwie iście sportowe jednostki, nadające Saabowi 9-3 rewelacyjne osiągi: 2.0 Turbo Perfomance o mocy 252 KM oraz sześciocylindrowy, turbodoładowany silnik Holdena 2.8 (znany też z Opla Vetrcy C) o mocy 230 KM. Jego moc sukcesywnie wzrastała (do 250 KM, 256 KM, 276 KM), a najmocniejsza jego odmiana występująca w Saabie9-3 Aero i Turbo X dysponowała mocą 280 KM. Co ciekawe, od 2007 roku występowały także wersje 1.8t i 2.0t sygnowane nazwą BioPower, mogące być zasilana benzyną, albo mieszanką składającą się z min. 15% benzyny i 85% alkoholu (paliwo to oznacza się jako E85). Co istotne, gdy siniki wykorzystują do pracy paliwo E85, dysponują mocą większą o ok.15 KM w stosunku do konwencjonalnego zasilania benzyną.
Zobacz też: Używany Mercedes-Benz A-klasa W168: mało komfortowy i trudny w naprawie
Diesel
Na początku sprzedaży oferta jednostek wysokoprężnych była zawężona do jednej wersji 2.2 TiD 125 KM (stosowanej także przez Opla). W 2004 roku Saab wycofał z oferty silnik 2.2 TiD (problem pękającej głowicy), zastępując go świetnie ocenianym silnikiem Fiata 1.9 JTD o mocy 120KM lub 150KM. Mankamentem mocniejszej wersji są awaryjne klapy wirowe, odpowiedzialne za regulowanie długości kolektora dolotowego(tutaj więcej informacji). Problem dotyczy modeli wyprodukowanych do 2007 roku. Poza tym częstą usterką w tej wersji jest kiepskiej jakości alternator, który można jednak zregenerować.
Silnik 2.2 TiD nie ma filtra cząstek stałych. W silnikach Fiata 1,9 JTD o tym czy auto jest w niego wyposażone dowiemy się z tabliczki znamionowej z numerem VIN. Po prawej jej stronie jest kwadrat, w środku którego są liczby, określające normy spalin. Jeśli ich wartość jest mniejsza od 1 np. 0,51 to auto posiada DPF. Wyższe parametry np. 1,2 czy 1,3 oznaczają, że auto nie jest wyposażone w filtr cząstek stałych.
Wraz z modernizacją samochodu przeprowadzoną w 2007 roku Saab wprowadził do gamy silników diesla, podwójnie doładowany silnik 1.9TTiD w trzech wariantach mocy:130 KM, 160 KM i 180 KM. Wersja 130-konna, za sprawą dwóch turbosprężarek okazuje się bardziej elastyczna od wersji 1.9JTD 150KM. Wszystkie silniki diesla stosowane w Saabie dobrze znoszą chiptuning i potrafią wygenerować sporą moc.
Zobacz też: Używany Opel Omega B: luksus za rozsądne pieniądze
Saab 9-3 a LPG
Dynamiczne silniki benzynowe stosowane w Saabie 9-3 zapewniając bardzo dobre osiągi, ocierające się w przypadku kilku wersji o miano wręcz sportowych. Wysoka dynamika auta ma swoje odzwierciedlenie w równie wysokim zużyciu paliwa. Aby ograniczyć koszty eksploatacji, coraz więcej osób zakłada do 9-3 YS3F instalacje LPG i czyni to z powodzeniem. Kluczem do sukcesu jest wybór wysokiej klasy instalacji gazowej z sekwencyjnym wtryskiem gazu (IV generacja). Jeśli warsztat ma odpowiednio wykwalifikowaną kadrę, auto powinno jeździć praktycznie tak samo dobrze na gazie jak na benzynie.
Ceny wybranych części (zamienniki)
- przedni wahacz tzw. „banan” – 800zł
- napinacz łańcucha rozrządu – 450zł
- alternator – 900zł
- maglownica – 1400zł
- amortyzator Sachs – 700zł
- termostat – 60zł
Zobacz też: Mercedes-Benz klasy C W204: luksus kosztuje
Podsumowanie
Saab 9-3 II-generacji to samochód bardzo specyficzny. Z jednej strony jest przedstawicielem klasy premium, przez co oferuje bogate wyposażenie, bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa oraz mocne i raczej mało problemowe silniki (zarówno benzynowe jak i diesla). Z drugiej strony zaskakują niskiej jakości materiały użyte we wnętrzu i głośna praca zawieszenia. Ceny części używanych są bardzo zróżnicowane, a wiele podzespołów jest wspólnych z tymi z Opla Vectry C. Z tego powodu można przyjąć, że Saab 9-3 YS3F powinien być naprawdę dobrą propozycją dla osób poszukujących reprezentacyjnego auta za rozsądne pieniądze, które bezpiecznie i szybko dowiezie ich w wybrane miejsce.
Konkurenci:
- Audi A4
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.