REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Saab 9-3 YS3F: szybkość bezpieczna

Szybki i bezpieczny samochód za relatywnie nieduże pieniądze-Saab 9-3 II-generacji.
Szybki i bezpieczny samochód za relatywnie nieduże pieniądze-Saab 9-3 II-generacji.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Druga generacja Saaba 9-3 to auto wyróżniające się na tle konkurentów bardzo wysokim stopniem bezpieczeństwa, świetnym wyposażeniem, mocnymi silnikami z turbodoładowaniem i korzystną ceną na rynku wtórnym. Czy warto się nim zainteresować?

Saab 9-3 YS3F drugiej generacji zadebiutował w 2002 roku. Technicznie jest on silnie powiązany z Oplem Vectrą C. Poza tym wspólna kooperacja firm GM oraz Fiata zaowocowała wymianą technologii pomiędzy oboma koncernami, przez co Saab zyskał bardzo udane i cieszące się dobrą opinią wysokoprężne silniki Fiata z serii JTD. W 2007 roku auto przeszło modernizację zyskując m.in. atrakcyjniejszy wygląd oraz nowe jednostki napędowe. Produkcję zakończono w 2012 roku.

REKLAMA

Nadwozie

REKLAMA

Saab 9-3 jest przedstawicielem aut należących do klasy średniej wyższej. Szwedzki koncern, znany od lat z wyjątkowej dbałości o wysoki poziom bezpieczeństwa jaki oferują jego auta, także i w tym przypadku nie zrobił wyjątku. W testach zderzeniowych przeprowadzonych przez niezależną organizację ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów Euro NCAP, Saab 9-3 uzyskał maksymalną notę 5 gwiazdek. Szwedzka limuzyna została także nagrodzona za najlepsze wyniki w testach zderzeniowych przez amerykański Instytut Bezpieczeństwa Drogowego. Saab 9-3 występował w trzech wersjach nadwoziowych: sedan(tzw. Sport Sedan), kombi(od 2005 roku) oraz kabriolet. Wszystkie cenione są za wzorowe zabezpieczenie przed rdzą.

W przypadku kabrioletu wyprodukowanego pomiędzy 2008-2009 rokiem należy sprawdzić, czy dany egzemplarz został objęty akcją serwisową. Saab na gwarancji wymieniał bowiem wadliwy moduł sterujący dachem.

Wnętrze

Pod względem przestronności kabiny, Saab 9-3 nie należy do rekordzistów w swojej klasie, ale oferuje wystarczająco dużo miejsca dla czterech dorosłych osób. Podobnie można powiedzieć o bagażnikach jakimi dysponują poszczególne odmiany nadwoziowe. Sedan ma kufer o pojemności 461 l, kombi 477 l (1331l  po złożeniu oparć tylnej kanapy), kabriolet 352 l (235 l przy złożonych dachu). Wyposażenie Saaba 9-3 jest bogate i bez większych problemów odnajdziemy wersje z automatyczną klimatyzacją, dwukolorowym kokpitem, skórzaną tapicerką, nawigacją satelitarną czy telefonem. Czytnik karty SIM, niezbędnej do wykonywania połączeń telefonicznych, umiejscowiony jest w bagażniku pod tylną półką. Mankamentem Saaba są kiepskiej jakości plastiki użyte do wykończenia wnętrza, co dziwi zważywszy na klasę auta oraz jego cenę. Nawet w Oplu Vectrze zarówno spasowanie poszczególnych elementów deski rozdzielczej jak i jakość użytych materiałów do jej budowy jest wyraźnie lepsza. W rezultacie kierownica w Saabie 9-3 szybko się ściera, a kokpit niejednokrotnie nosi ślady zarysowań. W 2006 roku pojawiła się nowa deska rozdzielcza, ale problemy nie ustąpiły.

Zobacz też: Używana Alfa Romeo 159: najtrwalsza ze wszystkich Alf

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zawieszenie/ Układ kierowniczy

REKLAMA

Jednym z kluczowych mankamentów Saaba 9-3 II-generacji jest jego zawieszenie. Odznacza się ono wyjątkowo niską trwałością i głośną pracą. Użytkownicy najbardziej skarżą się na szybkie zużycie gum stabilizatora, końcówek kierowniczych (nawet po 10tys.km), wahaczy i amortyzatorów. Użytkownicy Saabów próbują radzić sobie z tym wymieniając gumowe elementy zawieszenia na ich poliuretanowe odpowiedniki. Częstą usterką jaka występuje w Saabie to szybkie zużycie maglownicy. Koszt nowej to ok. 1400 zł.

Trwałość zawieszenia w Saabie 9-3 ocenia się na 30 - 50 tys. km w zależności od rodzaju dróg, po których porusza się dany pojazd. Częstym powodem stuków w zawieszeniu w Saabie jest zużycie amortyzatorów Sachsa, które zazwyczaj nie jest dostrzegalne np. w trakcie badania technicznego (zużyty goleń amortyzatora).

Silnik

Jednostki benzynowe

W chwili debiutu modelu 9-3 YS3F Saab oferował do niego  pięć odmian silnikowych. Wszystkie posiadały charakterystyczną cechę dla szwedzkiego producenta czyli turbodoładowanie. Trzon oferty jednostek benzynowych stanowił silnik  o pojemności 2-litrów, opracowany przez General Motors. Saab opracował do niego system turbodoładowania. Podstawowa jego wersja oznaczona jako 1.8t osiąga moc 150 KM (tzw. soft turbo), jest elastyczny i zapewnia autu dobre osiągi.

Dla osób, które potrzebują większej dynamiki producent oferował dwie mocniejsze wersje dwulitrowego silnika:

  • 2.0t generujący moc 175 KM;
  • 2.0T, który dzięki turbosprężarce generującej większe ciśnienie dysponował mocą  210 KM.

Mocniejsza odmiana mogła być wyposażona w napęd wszystkich kół, realizowany przez sprzęgło wiskotyczne(XWD). W 2004 roku do gamy silnikowej dołączył silnik 1.8 122 KM (jako jedyny ma pasek, a nie łańcuch rozrządu). Rok później wprowadzono dwie iście sportowe jednostki, nadające Saabowi 9-3 rewelacyjne osiągi: 2.0 Turbo Perfomance o mocy 252 KM oraz sześciocylindrowy, turbodoładowany silnik Holdena 2.8 (znany też z Opla Vetrcy C) o mocy 230 KM. Jego moc sukcesywnie wzrastała (do 250 KM, 256 KM, 276 KM), a najmocniejsza jego odmiana występująca w Saabie9-3 Aero i Turbo X dysponowała mocą 280 KM. Co ciekawe, od 2007 roku występowały także wersje 1.8t i 2.0t sygnowane nazwą BioPower, mogące być zasilana benzyną, albo mieszanką składającą się z min. 15% benzyny i 85% alkoholu (paliwo to oznacza się jako E85). Co istotne, gdy siniki wykorzystują do pracy paliwo E85, dysponują mocą większą o ok.15 KM w stosunku do konwencjonalnego zasilania benzyną.

Zobacz też: Używany Mercedes-Benz A-klasa W168: mało komfortowy i trudny w naprawie

Diesel

Na początku sprzedaży oferta jednostek wysokoprężnych była zawężona do jednej wersji 2.2 TiD 125 KM (stosowanej także przez Opla). W 2004 roku Saab wycofał z oferty silnik 2.2 TiD (problem pękającej głowicy), zastępując go świetnie ocenianym silnikiem Fiata 1.9 JTD o mocy 120KM lub 150KM. Mankamentem mocniejszej wersji są awaryjne klapy wirowe, odpowiedzialne za regulowanie długości kolektora dolotowego(tutaj więcej informacji). Problem dotyczy modeli wyprodukowanych do 2007 roku. Poza tym częstą usterką w tej wersji jest kiepskiej jakości alternator, który można jednak zregenerować.

Silnik 2.2 TiD nie ma filtra cząstek stałych. W silnikach Fiata 1,9 JTD o tym czy auto jest w niego wyposażone dowiemy się z tabliczki znamionowej z numerem VIN. Po prawej jej stronie jest kwadrat, w środku którego są liczby, określające normy spalin. Jeśli ich wartość jest mniejsza od 1 np. 0,51 to auto posiada DPF. Wyższe parametry np. 1,2 czy 1,3 oznaczają, że auto nie jest wyposażone w filtr cząstek stałych.

Wraz z modernizacją samochodu przeprowadzoną w 2007 roku Saab wprowadził do gamy silników diesla, podwójnie doładowany silnik 1.9TTiD w trzech wariantach mocy:130 KM, 160 KM i 180 KM. Wersja 130-konna, za sprawą dwóch turbosprężarek okazuje się bardziej elastyczna od wersji 1.9JTD 150KM. Wszystkie silniki diesla stosowane w Saabie dobrze znoszą chiptuning i potrafią wygenerować sporą moc.

Zobacz też: Używany Opel Omega B: luksus za rozsądne pieniądze

Saab 9-3 a LPG

Dynamiczne silniki benzynowe stosowane w Saabie 9-3 zapewniając bardzo dobre osiągi, ocierające się w przypadku kilku wersji o miano wręcz sportowych. Wysoka dynamika auta ma swoje odzwierciedlenie w równie wysokim zużyciu paliwa. Aby ograniczyć koszty eksploatacji, coraz więcej osób zakłada do 9-3 YS3F instalacje LPG i czyni to z powodzeniem. Kluczem do sukcesu jest wybór wysokiej klasy instalacji gazowej z sekwencyjnym wtryskiem gazu (IV generacja). Jeśli warsztat ma odpowiednio wykwalifikowaną kadrę, auto powinno jeździć praktycznie tak samo dobrze na gazie jak na benzynie.

Ceny wybranych części (zamienniki)

- przedni wahacz tzw. „banan” – 800zł

- napinacz łańcucha rozrządu – 450zł

- alternator – 900zł

- maglownica – 1400zł

- amortyzator Sachs – 700zł

- termostat – 60zł

Zobacz też: Mercedes-Benz klasy C W204: luksus kosztuje

Podsumowanie

Saab 9-3 II-generacji to samochód bardzo specyficzny. Z jednej strony jest przedstawicielem klasy premium, przez co oferuje bogate wyposażenie, bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa oraz mocne i raczej mało problemowe silniki (zarówno benzynowe jak i diesla). Z drugiej strony zaskakują niskiej jakości materiały użyte we wnętrzu i głośna praca zawieszenia. Ceny części używanych są bardzo zróżnicowane, a wiele podzespołów jest wspólnych z tymi z Opla Vectry C. Z tego powodu można przyjąć, że Saab 9-3 YS3F powinien być naprawdę dobrą propozycją dla osób poszukujących reprezentacyjnego auta za rozsądne pieniądze, które bezpiecznie i szybko dowiezie ich w wybrane miejsce.

Konkurenci:

- Alfa Romeo 159

- BMW serii 3

- Audi A4

Saab 9-3 tył
newspress.co.uk
Saab 9-3
newspress.co.uk
Saab 9-3 tył przed liftingiem.
newspress.co.uk
Saab 9-3 przed liftingiem bok.
newspress.co.uk
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA