REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Saab 9-3 YS3F: szybkość bezpieczna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szybki i bezpieczny samochód za relatywnie nieduże pieniądze-Saab 9-3 II-generacji.
Szybki i bezpieczny samochód za relatywnie nieduże pieniądze-Saab 9-3 II-generacji.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Druga generacja Saaba 9-3 to auto wyróżniające się na tle konkurentów bardzo wysokim stopniem bezpieczeństwa, świetnym wyposażeniem, mocnymi silnikami z turbodoładowaniem i korzystną ceną na rynku wtórnym. Czy warto się nim zainteresować?

Saab 9-3 YS3F drugiej generacji zadebiutował w 2002 roku. Technicznie jest on silnie powiązany z Oplem Vectrą C. Poza tym wspólna kooperacja firm GM oraz Fiata zaowocowała wymianą technologii pomiędzy oboma koncernami, przez co Saab zyskał bardzo udane i cieszące się dobrą opinią wysokoprężne silniki Fiata z serii JTD. W 2007 roku auto przeszło modernizację zyskując m.in. atrakcyjniejszy wygląd oraz nowe jednostki napędowe. Produkcję zakończono w 2012 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie

Saab 9-3 jest przedstawicielem aut należących do klasy średniej wyższej. Szwedzki koncern, znany od lat z wyjątkowej dbałości o wysoki poziom bezpieczeństwa jaki oferują jego auta, także i w tym przypadku nie zrobił wyjątku. W testach zderzeniowych przeprowadzonych przez niezależną organizację ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów Euro NCAP, Saab 9-3 uzyskał maksymalną notę 5 gwiazdek. Szwedzka limuzyna została także nagrodzona za najlepsze wyniki w testach zderzeniowych przez amerykański Instytut Bezpieczeństwa Drogowego. Saab 9-3 występował w trzech wersjach nadwoziowych: sedan(tzw. Sport Sedan), kombi(od 2005 roku) oraz kabriolet. Wszystkie cenione są za wzorowe zabezpieczenie przed rdzą.

W przypadku kabrioletu wyprodukowanego pomiędzy 2008-2009 rokiem należy sprawdzić, czy dany egzemplarz został objęty akcją serwisową. Saab na gwarancji wymieniał bowiem wadliwy moduł sterujący dachem.

Wnętrze

Pod względem przestronności kabiny, Saab 9-3 nie należy do rekordzistów w swojej klasie, ale oferuje wystarczająco dużo miejsca dla czterech dorosłych osób. Podobnie można powiedzieć o bagażnikach jakimi dysponują poszczególne odmiany nadwoziowe. Sedan ma kufer o pojemności 461 l, kombi 477 l (1331l  po złożeniu oparć tylnej kanapy), kabriolet 352 l (235 l przy złożonych dachu). Wyposażenie Saaba 9-3 jest bogate i bez większych problemów odnajdziemy wersje z automatyczną klimatyzacją, dwukolorowym kokpitem, skórzaną tapicerką, nawigacją satelitarną czy telefonem. Czytnik karty SIM, niezbędnej do wykonywania połączeń telefonicznych, umiejscowiony jest w bagażniku pod tylną półką. Mankamentem Saaba są kiepskiej jakości plastiki użyte do wykończenia wnętrza, co dziwi zważywszy na klasę auta oraz jego cenę. Nawet w Oplu Vectrze zarówno spasowanie poszczególnych elementów deski rozdzielczej jak i jakość użytych materiałów do jej budowy jest wyraźnie lepsza. W rezultacie kierownica w Saabie 9-3 szybko się ściera, a kokpit niejednokrotnie nosi ślady zarysowań. W 2006 roku pojawiła się nowa deska rozdzielcza, ale problemy nie ustąpiły.

REKLAMA

Zobacz też: Używana Alfa Romeo 159: najtrwalsza ze wszystkich Alf

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zawieszenie/ Układ kierowniczy

Jednym z kluczowych mankamentów Saaba 9-3 II-generacji jest jego zawieszenie. Odznacza się ono wyjątkowo niską trwałością i głośną pracą. Użytkownicy najbardziej skarżą się na szybkie zużycie gum stabilizatora, końcówek kierowniczych (nawet po 10tys.km), wahaczy i amortyzatorów. Użytkownicy Saabów próbują radzić sobie z tym wymieniając gumowe elementy zawieszenia na ich poliuretanowe odpowiedniki. Częstą usterką jaka występuje w Saabie to szybkie zużycie maglownicy. Koszt nowej to ok. 1400 zł.

Trwałość zawieszenia w Saabie 9-3 ocenia się na 30 - 50 tys. km w zależności od rodzaju dróg, po których porusza się dany pojazd. Częstym powodem stuków w zawieszeniu w Saabie jest zużycie amortyzatorów Sachsa, które zazwyczaj nie jest dostrzegalne np. w trakcie badania technicznego (zużyty goleń amortyzatora).

Silnik

Jednostki benzynowe

W chwili debiutu modelu 9-3 YS3F Saab oferował do niego  pięć odmian silnikowych. Wszystkie posiadały charakterystyczną cechę dla szwedzkiego producenta czyli turbodoładowanie. Trzon oferty jednostek benzynowych stanowił silnik  o pojemności 2-litrów, opracowany przez General Motors. Saab opracował do niego system turbodoładowania. Podstawowa jego wersja oznaczona jako 1.8t osiąga moc 150 KM (tzw. soft turbo), jest elastyczny i zapewnia autu dobre osiągi.

Dla osób, które potrzebują większej dynamiki producent oferował dwie mocniejsze wersje dwulitrowego silnika:

  • 2.0t generujący moc 175 KM;
  • 2.0T, który dzięki turbosprężarce generującej większe ciśnienie dysponował mocą  210 KM.

Mocniejsza odmiana mogła być wyposażona w napęd wszystkich kół, realizowany przez sprzęgło wiskotyczne(XWD). W 2004 roku do gamy silnikowej dołączył silnik 1.8 122 KM (jako jedyny ma pasek, a nie łańcuch rozrządu). Rok później wprowadzono dwie iście sportowe jednostki, nadające Saabowi 9-3 rewelacyjne osiągi: 2.0 Turbo Perfomance o mocy 252 KM oraz sześciocylindrowy, turbodoładowany silnik Holdena 2.8 (znany też z Opla Vetrcy C) o mocy 230 KM. Jego moc sukcesywnie wzrastała (do 250 KM, 256 KM, 276 KM), a najmocniejsza jego odmiana występująca w Saabie9-3 Aero i Turbo X dysponowała mocą 280 KM. Co ciekawe, od 2007 roku występowały także wersje 1.8t i 2.0t sygnowane nazwą BioPower, mogące być zasilana benzyną, albo mieszanką składającą się z min. 15% benzyny i 85% alkoholu (paliwo to oznacza się jako E85). Co istotne, gdy siniki wykorzystują do pracy paliwo E85, dysponują mocą większą o ok.15 KM w stosunku do konwencjonalnego zasilania benzyną.

Zobacz też: Używany Mercedes-Benz A-klasa W168: mało komfortowy i trudny w naprawie

Diesel

Na początku sprzedaży oferta jednostek wysokoprężnych była zawężona do jednej wersji 2.2 TiD 125 KM (stosowanej także przez Opla). W 2004 roku Saab wycofał z oferty silnik 2.2 TiD (problem pękającej głowicy), zastępując go świetnie ocenianym silnikiem Fiata 1.9 JTD o mocy 120KM lub 150KM. Mankamentem mocniejszej wersji są awaryjne klapy wirowe, odpowiedzialne za regulowanie długości kolektora dolotowego(tutaj więcej informacji). Problem dotyczy modeli wyprodukowanych do 2007 roku. Poza tym częstą usterką w tej wersji jest kiepskiej jakości alternator, który można jednak zregenerować.

Silnik 2.2 TiD nie ma filtra cząstek stałych. W silnikach Fiata 1,9 JTD o tym czy auto jest w niego wyposażone dowiemy się z tabliczki znamionowej z numerem VIN. Po prawej jej stronie jest kwadrat, w środku którego są liczby, określające normy spalin. Jeśli ich wartość jest mniejsza od 1 np. 0,51 to auto posiada DPF. Wyższe parametry np. 1,2 czy 1,3 oznaczają, że auto nie jest wyposażone w filtr cząstek stałych.

Wraz z modernizacją samochodu przeprowadzoną w 2007 roku Saab wprowadził do gamy silników diesla, podwójnie doładowany silnik 1.9TTiD w trzech wariantach mocy:130 KM, 160 KM i 180 KM. Wersja 130-konna, za sprawą dwóch turbosprężarek okazuje się bardziej elastyczna od wersji 1.9JTD 150KM. Wszystkie silniki diesla stosowane w Saabie dobrze znoszą chiptuning i potrafią wygenerować sporą moc.

Zobacz też: Używany Opel Omega B: luksus za rozsądne pieniądze

Saab 9-3 a LPG

Dynamiczne silniki benzynowe stosowane w Saabie 9-3 zapewniając bardzo dobre osiągi, ocierające się w przypadku kilku wersji o miano wręcz sportowych. Wysoka dynamika auta ma swoje odzwierciedlenie w równie wysokim zużyciu paliwa. Aby ograniczyć koszty eksploatacji, coraz więcej osób zakłada do 9-3 YS3F instalacje LPG i czyni to z powodzeniem. Kluczem do sukcesu jest wybór wysokiej klasy instalacji gazowej z sekwencyjnym wtryskiem gazu (IV generacja). Jeśli warsztat ma odpowiednio wykwalifikowaną kadrę, auto powinno jeździć praktycznie tak samo dobrze na gazie jak na benzynie.

Ceny wybranych części (zamienniki)

- przedni wahacz tzw. „banan” – 800zł

- napinacz łańcucha rozrządu – 450zł

- alternator – 900zł

- maglownica – 1400zł

- amortyzator Sachs – 700zł

- termostat – 60zł

Zobacz też: Mercedes-Benz klasy C W204: luksus kosztuje

Podsumowanie

Saab 9-3 II-generacji to samochód bardzo specyficzny. Z jednej strony jest przedstawicielem klasy premium, przez co oferuje bogate wyposażenie, bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa oraz mocne i raczej mało problemowe silniki (zarówno benzynowe jak i diesla). Z drugiej strony zaskakują niskiej jakości materiały użyte we wnętrzu i głośna praca zawieszenia. Ceny części używanych są bardzo zróżnicowane, a wiele podzespołów jest wspólnych z tymi z Opla Vectry C. Z tego powodu można przyjąć, że Saab 9-3 YS3F powinien być naprawdę dobrą propozycją dla osób poszukujących reprezentacyjnego auta za rozsądne pieniądze, które bezpiecznie i szybko dowiezie ich w wybrane miejsce.

Konkurenci:

- Alfa Romeo 159

- BMW serii 3

- Audi A4

Saab 9-3 tył
newspress.co.uk
Saab 9-3
newspress.co.uk
Saab 9-3 tył przed liftingiem.
newspress.co.uk
Saab 9-3 przed liftingiem bok.
newspress.co.uk
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA