Używany Mitsubishi Colt VI: ze wszech miar solidny
REKLAMA
REKLAMA
Rzadko się zdarza by kolejna generacja danego modelu zamiast urosnąć zmalała. Mitsubishi Colt oferuje co prawda więcej miejsca w środku niż jego poprzednik , ale w porównaniu do oponentów takich jak np. Honda Civic, jest już wyraźnie mniejszy. Gdy pojawił się w 2004 roku jasne było, że nie jest już to auto kompaktowe tylko samochód klasy B. W chwili debiutu dostępna była tylko wersja o 5-drzwiowym nadwoziu, rok później pojawiła się odmiana 3-drzwiowa, o znacznie bardziej dynamiczniej stylistyce. Potwierdzeniem sportowego charakteru nowego rodzaju nadwozia, było jednoczesne wprowadzenie do oferty sprzedażowej 3-drzwiowego Colta CZT, z turbodoładowanym silnikiem o mocy 150KM. Uzupełnienie gamy nadwoziowej stanowił kabriolet CZC, wprowadzony do sprzedaży w 2006 roku. W 2008 roku pojawił się nowy model, który tylko w 35% bazował na poprzedniku. Warto pamiętać, że Colt VI generacji jest spokrewniony ze Smartem ForFour, bowiem był to pierwszy model japońskiego producenta tworzony we współpracy z koncernem Daimler-Chrysler.
REKLAMA
Nadwozie
Wszystkie trzy wersje nadwoziowe Colta są bardzo dobrze zabezpieczone przed rdzą. Korozja była największym mankamentem jego poprzednika i na całe szczęście w VI generacji Colta zdołano uniknąć tego problemu. Jeśli jednka na powierzchni karoseri pojawiły się jej ogniska, to może być to sygnał, że nadwozie auta było już naprawiane. Japoński przedstawiciel klasy B otrzymał także dobry wynik w teście zderzeniowym, przeprowadzonym przez Euro NCAP w 2005 roku. Konstrukcja Colta zapewnia czterogwiazdkową ochronę podróżujących nim osób.
Zobacz też: Używany Nissan Micra III: pasuje do szpilek
Wnętrze
REKLAMA
Wszystkie trzy odmiany Colta charakteryzuje bardzo mały bagażnik. Najmniejszy jest w odmianie dysponującej trojgiem drzwi- tylko 155 litrów pojemności. Nieco większy jest w kabriolecie-190l- a największy, bo 220 litrowy, w odmianie 5-drzwiowej. Co więcej, ta ostatnia wersja posiada także regulowaną na dystansie 15cm tylną kanapę, przez co można zwiększyć objętość kufra nawet do 315 litrów. Gdy i to nie pomaga, tylne fotele można po prostu wymontować. Trzeba uczciwie przyznać, że o ile bagażniki w Coltach są małe, to już pod względem ilości miejsca jakie auto oferuje podróżującym nim pasażerom (zwłaszcza w wersji 5-drzwiowej), nie można narzekać. Miejsca jest sporo nawet dla wysokich osób. Bardzo praktyczna w Colcie jest także możliwość regulacji kata nachylenia oparcia tylnej kanapy, co zwiększa wygodę siedxzących na niej osób. Pod względem materiałów użytych do wykończenia wnętrza, Colt nie rozczarowuje. Są niezłej jakości, a co ważniejsze, nawet po latach nic w środku nie trzeszczy. Wyposażenie auta jest przyzwoite, a na szczególne wyróżnienie zasługuje, seryjnie występująca w każdym modelu, manualna klimatyzacja. Oprócz niej auto posiada w standardzie dwie poduszki powietrzne, ABS z EBD, regulację wysokości kierownicy, centralny zamek zdalnie sterowany, elektrycznie regulowane szyby w przednich drzwiach, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, składane oparcia tylnych foteli.
Wnętrze auta jest nienajlepiej wyciszone, ale oferuje funkcjonalne rozwiązania jak np. przesuwaną tylną kanapę o regulowanym kącie pochylenia oparcia. Poza tym każdy model seryjnie wyposażony był w klimatyzację.
Silnik
Na polskim rynku dostępne były cztery silniki benzynowe, dysponujące 16-zaworową głowica, dwoma wałkami rozrządu w głowicy (DOHC) oraz systemem zmiennych faz rozrządu MIVEC. Najsłabsza , trzycylindrowa wersja 1.1 12V ma moc 75KM(0-100km/h w 13,3 s, V-max 165 km.h). Odmiana ta przeznaczona jest głównie dla osób poruszających się autem po mieście, ponieważ ze względu na niski moment obrotowy (100Nm) jest mało elastyczna . Znacznie lepiej poza miastem poradzi sobie wersja 1.3 16V 95KM, która przyspiesza 0-100km/h w 10,4 s a jej prędkość maksymalna wynosi 180km/h. Rzadziej spotykane na rynku są Colty z 1,5-litrowym silnikiem o mocy 109KM. Tu osiągi są już bardzo dobre: 0-100km/h w 9,8 sekundy i maksymalna prędkość równa 190km/h. Dla osób o sportowych aspiracjach Mtsubishi przygotowało wersję 1.5 Turbo o mocy 150KM. Wersja ta oprócz wysokiej dynamiki, którą odzwierciedlają jej osiągi (0-100km/h w 8 sekund, V-max 210km/h) odróżnia się dodatkowym spojlerem nad tylną szybą, lakierowanymi wszystkimi elementami nadwozia, 16” alufelgami, standardowym układem ESP(niestety jest niewyłączalny) i kubełkowymi fotelami w kabinie.
Zobacz też: Używany Citroen C4: nietuzinkowy Francuz
REKLAMA
Diesle nie były oferowane w polskiej dystrybucji ze względu na wysoką cenę. Spotkać natomiast można modele importowane, które wyposażone są w jedną z dwóch wersji 1,5 litrowego, wysokoprężnego silnika Mercedesa o mocy albo 68KM albo 95KM. Zdecydowanie lepiej wybrać mocniejszą wersję, która jest dynamiczna (0-100km/h w 9,9 sekundy)i jednocześnie nie zużywa nadmiernej ilości oleju napędowego(średnio 5,5 litra/100km).
W obu 3-cylindrowych wersjach wysokoprężnego silnika 1.5 DI-D występuje dwumasowe koło zamachowe. Trzeba sprawdzić czy trakcie dynamicznego ruszania nie czuć w kabinie wyraźnych wibracji, bowiem jest to typowy objaw uszkodzonego „dwumasu”.
Skrzynie biegów
Standardowo Mitsubishi Colt posiada 5-przełożeniową ręczną skrzynię biegów. Jej popularnym mankamentem są trudności w wybieraniu 1-go i wstecznego biegu. Dostępna też była zautomatyzowana skrzynia Allshift, występująca z silnikami 1.3 16V i 1.5 DI-D. Jest to identyczne rozwiązanie jak to, które spotkamy m.in. Smarcie ForFour. Działanie tej skrzyni jest specyficzne, więc zalecamy jazdę próbną.
Zawieszenie
Mitsubishi Colt posiada sztywno zestrojone zawieszenie, ale dzięki temu jest lepiej prowadzi się w szybszych zakrętach. Przeszkadzać za to może stosunkowo głośna jego praca. Auto ma krótkie zwisy, co w połączeniu z dużym rozstawem kół sprawia, że auto bardzo dobrze się prowadzi, a na drodze zachowuje się w sposób przewidywalny.
Zobacz też: Używany Opel Agila: miejskie wozidełko
Mankamentem zawieszenia jest głośna jego praca, zwłaszcza tylnego. Poza tym w początkowych egzemplarzach problemem były przeciekające amortyzatory, które jednak wymieniano na gwarancji.
Awaryjność
Trzeba podkreślić, że tak naprawdę Colt to godny następca swojego poprzednika. Owszem, zatracił sporo z jego sportowego charakteru, ale nadal jest bardzo trwałym i jest właściwie bezawaryjnym samochodem. Wadą mogą być za to drogie części zamienne, zwłaszcza tyczy się to tych pochodzących z Autoryzowanych Serwisów Obsługi. Za sprzęgło trzeba zapłacić nawet 2110zł!a pamiętajmy, że jest to przecież tylko auto miejskie, występujące z silnikami o małej pojemności.
Podsumowanie
Mitsubishi Colt to świetna propozycja dla osób które poszukują trwałego i przestronnego auta do miasta. W wersji 3-drzwiowej ma bardzo dynamiczną sylwetkę , która nawet po latach nadal może się podobać. Poza głośnym zawieszeniem nie cierpi właściwie na żadne większe problemy. Ogromnym walorem auta jest także dostępność w każdej wersji klimatyzacji. Także silniki są bardzo trwałe i dynamiczne(zwłaszcza benzynowe 1.3 i 1.5 oraz diesel 1.5 DI-D 95KM). Auto ma bardzo dobrze zabezpieczone przed rdzą nadwozie, co pozwala myśleć o nim jako o długoletnim „partnerze” w codziennych obowiązkach.
Zobacz też: Używana Honda Civic VI: nie zawiedzie!
Konkurenci
- Nissan Note ( silniki benzynowe 1.4 16V 88KM, 1.6 16V 110KM, diesle dCi: 1.5 8V 68KM, 86KM, 103KM);
- Honda Jazz (silniki benzynowe 1.2 8V/78KM, 1.4 8V/83KM)
- Audi A2 (silniki benzynowe 1.4 16V/75KM, 1.6 16V FSI/110KM, diesle: 1.2 6V TDI/61KM, 1.4 6V TDI/75KM i 90KM)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.