REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Skoda Felicja: nieskomplikowana a przez to tania w eksploatacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Skoda Felicia w wersji kombi potrafi zmieścić nawet 445 litrów bagażu.
Skoda Felicia w wersji kombi potrafi zmieścić nawet 445 litrów bagażu.

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Felicja kilkanaście lat temu była jednym z najchętniej kupowanym przez Polaków autem. Zastosowanie sprawdzonych rozwiązań z koncernu VW, zaowocowało jej wysoką trwałością. Psują się zazwyczaj drobiazgi a najpoważniejszym problemem jest korodujące nadwozie.

Skoda Felicia zadebiutowała na rynku w 1994 roku a więc 3 lata po tym, gdy czeska marka została przejęta przez koncern Volkswagena. Dzięki  temu, auto otrzymało część rozwiązań technicznych od niemieckiego producenta, zyskując tym samym na jakości. W stosunku do swojej poprzedniczki czyli Skody Favorite, Felicia to znacznie nowocześniejsze auto. Samochód ten, na przestrzeni kolejny lat produkcji,  zyskiwał coraz to więcej nowoczesnych rozwiązań, zarezerwowanych dotąd dla pojazdów VW.  Początkowo oferowany był tylko jeden silnik o pojemności 1,3 litra. W 1995 roku pod maskę Felicji trafiły sprawdzone jednostki Volkswagena. Trzy lata później przeprowadzono face lifting jej nadwozia, który upodobnił ją do bardziej prestiżowej Octavii. Pojawiły się także zmiany w wyposażeniu auta. Warto pamiętać też o tym, że popularność Felicji była na tyle duża, że Skoda zdecydowała się przygotować nawet jej rajdową wersja, która udanie rywalizowała na wielu prestiżowych odcinkach specjalnych.

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie

Skoda Felicja występowała  w trzech wersjach nadwoziowych. Najpopularniejszy był 5-drzwiowy hatchback, który dysponował bagażnikiem o pojemności 270l.  Większe rodziny chętnie decydowały się na odmianę kombi, która zdolna była zmieścić nawet 445l bagażu. Rzadkością stanowią wersje Pickup, które pełniły rolę aut firmowych.  Zarówno kombi jak i hatchback oferują naprawdę sporo miejsca w środku i nawet wysocy pasażerowie nie powinni narzekać na dyskomfort. Wadą zasadniczą nadwozia Felicji jest jej bardzo słabe zabezpieczenie przed korozją. Rdza atakuje zwłaszcza tylną klapę w okolicach zamka, nadkola a nawet dach. Czesi produkowali nawet plastikowe tylne klapy aby zaradzić nadmiernej korozji.

Zobacz też: Używany Opel Agila: miejskie wozidełko

Silniki

Najpopularniejszym silnikiem spotykanym w Felicji jest wersja 1.3/68KM. Jest to zmodernizowana jednostka napędowa, stosowana jeszcze w modelu Favorite, a zasadniczym usprawnieniem w stosunku do poprzedniczki,  było zastosowanie w niej wtrysku wielopunktowego.  Zapewnia ona wystarczające osiągi do poruszania się autem w mieście, choć na trasie w trakcie wyprzedzania trzeba zazwyczaj zredukować bieg (0-100km/h w 13,5 sekundy, V-Max 162km/h). Lepszym wyborem jest silnik 1.6 8V/75KM, znany chociażby z Golfa III.  Pozwala on Felicji, w wersji hatchback, na sprint  0-100km/h w 12 sekund. Prędkość maksymalna wynosi 170km/h. Zasadnicza korzyścią niemieckie jednostki napędowej jest przede wszystkim jej znacznie lepsza elastyczność, która wpływa na większe bezpieczeństwo w trakcie wyprzedzenia. Poza tym, silnik ten bardzo dobrze współpracuje z instalacją LPG. Dla amatorów siników wysokoprężnych Skoda oferowała silnik 1.9SDI(w sprzedaży od 1995r.) dysponujący mocą 64KM. Auto w tej wersji nie jest demonem szos(0-100km/h w 16 sekund, V-Max 156km/h) ale jest praktycznie bezawaryjne i ma małe zapotrzebowanie na paliwo-średnio spala 6,3 litra oleju napędowego.

REKLAMA

Silniki Volkswagena zastosowane w Felicji są raczej bezawaryjne. Najczęstsze awarie w silnikach benzynowych dotyczą niesprawnego aparatu zapłonowego, uszkodzonych cewek zapłonowych czy problemów z termostatem. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany VW Polo IV: już nie tak solidny jak dawniej

Zawieszenie

Felicja ma prostą konstrukcję zawieszenia jednak trzeba przyznać, że jeśli jest ono w dobrym stanie, to zapewnia autu dobre trzymanie się drogi. Samochód ma co prawda skłonność do wyraźnych przechyłów nadwozia w zakrętach, ale mimo tego pewnie trzyma się zamierzonego kierunku. Dużą zaletą nieskomplikowanej budowy zawieszenia jest jego bardzo duża trwałość. Silentblocki, nawet na polskich dziurawych drogach, spokojnie wytrzymują 100tys.km. Amortyzatory trzeba wymienić na nowe średnio dopiero po ok. 150tys. km.

Zawieszenie w Felicji jest trwałe a ewentualne naprawy tanie. Własnie dlatego, nawet  jeśli w konkretnym egzemplarzu wymaga ono naprawy, nie warto go dyskwalifikować z tego powodu.

Wnętrze/Wyposażenie

W ergonomicznie zaprojektowanym wnętrzu Felicji, króluje twardy plastik o czarno-szarej kolorystyce. Projekt deski rozdzielczej jest jednak ciekawy i nawet pomimo upływu lat, może się podobać. Widoczność we wszystkich kierunkach jest wzorowa, co na pewno docenią zwłaszcza świeży kierowcy. Większość Felicji ma ubogie wyposażenie. Zazwyczaj ogranicza się ono do wspomagania kierownicy(standardowe w silniku 1.6) i centralnego zamka. Zdecydowanie więcej oferują modele po face liftingu. Najbogatsze są odmiany GLX Active, które oferują już dwie poduszki powietrzne, immobiliser, welurową tapicerkę, elektryczne sterowanie przednimi szybami, regulowany na wysokość fotel kierowcy i radio wraz z czterema głośnikami. Klimatyzacja manualna, ABS czy boczne poduszki powietrzne stanowiły opcję dodatkową.

Zobacz też: Używany Nissan Micra III: pasuje do szpilek

Warto poszukać odmiany GLX Active, która oferuje przyzwoite wyposażenie i większy komfort podróży. Poza tym występuje ona tylko z lepszymi silnikami VW- 1.6MPI i 1.9SDI.

Wybrane części zamienne do Skody Felicji 1.6MPI:

-amortyzator przedni/tylny: 210zł/160zł

-cewka zapłonowa z modułem: 385zł

-klocki hamulcowe przednie: 90zł

-tarcza hamulcowa przednia 90zł

-tłumik tylny 200zł

Zobacz też: Używany Opel Omega B: luksus za rozsądne pieniądze

Podsumowanie

Skoda Felicja swój sukces rynkowy zawdzięczała korzystnie skalkulowanej cenie w stosunku do oferowanej przez nią przestronności wnętrza. Istotne też było wsparcie jej sprawdzonymi rozwiązaniami stosowanymi w Volkswagenie. Także po latach te same cechy nadal przesądzają o sporym zainteresowaniu nią na rynku samochodów używanych. Wciąż poszukiwane są wersje z volkswagenowskimi silnikami 1.6MPI i 1.9SDI, wciąż auta te są tanie w zakupie. Jedyny prawdziwy problem jaki trapi ten model to korodujące nadwozie. Reszta awarii jest stosunkowo tania w naprawie i jest możliwa do przeprowadzenia przez prawie każdy warsztat mechaniki pojazdowej.

Wybrani klasowi konkurenci

-Daewoo Lanos

-Fiat Punto

-Opel Astra I

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA