REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Skoda Felicja: nieskomplikowana a przez to tania w eksploatacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Skoda Felicia w wersji kombi potrafi zmieścić nawet 445 litrów bagażu.
Skoda Felicia w wersji kombi potrafi zmieścić nawet 445 litrów bagażu.

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Felicja kilkanaście lat temu była jednym z najchętniej kupowanym przez Polaków autem. Zastosowanie sprawdzonych rozwiązań z koncernu VW, zaowocowało jej wysoką trwałością. Psują się zazwyczaj drobiazgi a najpoważniejszym problemem jest korodujące nadwozie.

Skoda Felicia zadebiutowała na rynku w 1994 roku a więc 3 lata po tym, gdy czeska marka została przejęta przez koncern Volkswagena. Dzięki  temu, auto otrzymało część rozwiązań technicznych od niemieckiego producenta, zyskując tym samym na jakości. W stosunku do swojej poprzedniczki czyli Skody Favorite, Felicia to znacznie nowocześniejsze auto. Samochód ten, na przestrzeni kolejny lat produkcji,  zyskiwał coraz to więcej nowoczesnych rozwiązań, zarezerwowanych dotąd dla pojazdów VW.  Początkowo oferowany był tylko jeden silnik o pojemności 1,3 litra. W 1995 roku pod maskę Felicji trafiły sprawdzone jednostki Volkswagena. Trzy lata później przeprowadzono face lifting jej nadwozia, który upodobnił ją do bardziej prestiżowej Octavii. Pojawiły się także zmiany w wyposażeniu auta. Warto pamiętać też o tym, że popularność Felicji była na tyle duża, że Skoda zdecydowała się przygotować nawet jej rajdową wersja, która udanie rywalizowała na wielu prestiżowych odcinkach specjalnych.

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie

Skoda Felicja występowała  w trzech wersjach nadwoziowych. Najpopularniejszy był 5-drzwiowy hatchback, który dysponował bagażnikiem o pojemności 270l.  Większe rodziny chętnie decydowały się na odmianę kombi, która zdolna była zmieścić nawet 445l bagażu. Rzadkością stanowią wersje Pickup, które pełniły rolę aut firmowych.  Zarówno kombi jak i hatchback oferują naprawdę sporo miejsca w środku i nawet wysocy pasażerowie nie powinni narzekać na dyskomfort. Wadą zasadniczą nadwozia Felicji jest jej bardzo słabe zabezpieczenie przed korozją. Rdza atakuje zwłaszcza tylną klapę w okolicach zamka, nadkola a nawet dach. Czesi produkowali nawet plastikowe tylne klapy aby zaradzić nadmiernej korozji.

Zobacz też: Używany Opel Agila: miejskie wozidełko

Silniki

Najpopularniejszym silnikiem spotykanym w Felicji jest wersja 1.3/68KM. Jest to zmodernizowana jednostka napędowa, stosowana jeszcze w modelu Favorite, a zasadniczym usprawnieniem w stosunku do poprzedniczki,  było zastosowanie w niej wtrysku wielopunktowego.  Zapewnia ona wystarczające osiągi do poruszania się autem w mieście, choć na trasie w trakcie wyprzedzania trzeba zazwyczaj zredukować bieg (0-100km/h w 13,5 sekundy, V-Max 162km/h). Lepszym wyborem jest silnik 1.6 8V/75KM, znany chociażby z Golfa III.  Pozwala on Felicji, w wersji hatchback, na sprint  0-100km/h w 12 sekund. Prędkość maksymalna wynosi 170km/h. Zasadnicza korzyścią niemieckie jednostki napędowej jest przede wszystkim jej znacznie lepsza elastyczność, która wpływa na większe bezpieczeństwo w trakcie wyprzedzenia. Poza tym, silnik ten bardzo dobrze współpracuje z instalacją LPG. Dla amatorów siników wysokoprężnych Skoda oferowała silnik 1.9SDI(w sprzedaży od 1995r.) dysponujący mocą 64KM. Auto w tej wersji nie jest demonem szos(0-100km/h w 16 sekund, V-Max 156km/h) ale jest praktycznie bezawaryjne i ma małe zapotrzebowanie na paliwo-średnio spala 6,3 litra oleju napędowego.

REKLAMA

Silniki Volkswagena zastosowane w Felicji są raczej bezawaryjne. Najczęstsze awarie w silnikach benzynowych dotyczą niesprawnego aparatu zapłonowego, uszkodzonych cewek zapłonowych czy problemów z termostatem. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany VW Polo IV: już nie tak solidny jak dawniej

Zawieszenie

Felicja ma prostą konstrukcję zawieszenia jednak trzeba przyznać, że jeśli jest ono w dobrym stanie, to zapewnia autu dobre trzymanie się drogi. Samochód ma co prawda skłonność do wyraźnych przechyłów nadwozia w zakrętach, ale mimo tego pewnie trzyma się zamierzonego kierunku. Dużą zaletą nieskomplikowanej budowy zawieszenia jest jego bardzo duża trwałość. Silentblocki, nawet na polskich dziurawych drogach, spokojnie wytrzymują 100tys.km. Amortyzatory trzeba wymienić na nowe średnio dopiero po ok. 150tys. km.

Zawieszenie w Felicji jest trwałe a ewentualne naprawy tanie. Własnie dlatego, nawet  jeśli w konkretnym egzemplarzu wymaga ono naprawy, nie warto go dyskwalifikować z tego powodu.

Wnętrze/Wyposażenie

W ergonomicznie zaprojektowanym wnętrzu Felicji, króluje twardy plastik o czarno-szarej kolorystyce. Projekt deski rozdzielczej jest jednak ciekawy i nawet pomimo upływu lat, może się podobać. Widoczność we wszystkich kierunkach jest wzorowa, co na pewno docenią zwłaszcza świeży kierowcy. Większość Felicji ma ubogie wyposażenie. Zazwyczaj ogranicza się ono do wspomagania kierownicy(standardowe w silniku 1.6) i centralnego zamka. Zdecydowanie więcej oferują modele po face liftingu. Najbogatsze są odmiany GLX Active, które oferują już dwie poduszki powietrzne, immobiliser, welurową tapicerkę, elektryczne sterowanie przednimi szybami, regulowany na wysokość fotel kierowcy i radio wraz z czterema głośnikami. Klimatyzacja manualna, ABS czy boczne poduszki powietrzne stanowiły opcję dodatkową.

Zobacz też: Używany Nissan Micra III: pasuje do szpilek

Warto poszukać odmiany GLX Active, która oferuje przyzwoite wyposażenie i większy komfort podróży. Poza tym występuje ona tylko z lepszymi silnikami VW- 1.6MPI i 1.9SDI.

Wybrane części zamienne do Skody Felicji 1.6MPI:

-amortyzator przedni/tylny: 210zł/160zł

-cewka zapłonowa z modułem: 385zł

-klocki hamulcowe przednie: 90zł

-tarcza hamulcowa przednia 90zł

-tłumik tylny 200zł

Zobacz też: Używany Opel Omega B: luksus za rozsądne pieniądze

Podsumowanie

Skoda Felicja swój sukces rynkowy zawdzięczała korzystnie skalkulowanej cenie w stosunku do oferowanej przez nią przestronności wnętrza. Istotne też było wsparcie jej sprawdzonymi rozwiązaniami stosowanymi w Volkswagenie. Także po latach te same cechy nadal przesądzają o sporym zainteresowaniu nią na rynku samochodów używanych. Wciąż poszukiwane są wersje z volkswagenowskimi silnikami 1.6MPI i 1.9SDI, wciąż auta te są tanie w zakupie. Jedyny prawdziwy problem jaki trapi ten model to korodujące nadwozie. Reszta awarii jest stosunkowo tania w naprawie i jest możliwa do przeprowadzenia przez prawie każdy warsztat mechaniki pojazdowej.

Wybrani klasowi konkurenci

-Daewoo Lanos

-Fiat Punto

-Opel Astra I

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA