REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Skoda Felicja: nieskomplikowana a przez to tania w eksploatacji

Skoda Felicia w wersji kombi potrafi zmieścić nawet 445 litrów bagażu.
Skoda Felicia w wersji kombi potrafi zmieścić nawet 445 litrów bagażu.

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Felicja kilkanaście lat temu była jednym z najchętniej kupowanym przez Polaków autem. Zastosowanie sprawdzonych rozwiązań z koncernu VW, zaowocowało jej wysoką trwałością. Psują się zazwyczaj drobiazgi a najpoważniejszym problemem jest korodujące nadwozie.

Skoda Felicia zadebiutowała na rynku w 1994 roku a więc 3 lata po tym, gdy czeska marka została przejęta przez koncern Volkswagena. Dzięki  temu, auto otrzymało część rozwiązań technicznych od niemieckiego producenta, zyskując tym samym na jakości. W stosunku do swojej poprzedniczki czyli Skody Favorite, Felicia to znacznie nowocześniejsze auto. Samochód ten, na przestrzeni kolejny lat produkcji,  zyskiwał coraz to więcej nowoczesnych rozwiązań, zarezerwowanych dotąd dla pojazdów VW.  Początkowo oferowany był tylko jeden silnik o pojemności 1,3 litra. W 1995 roku pod maskę Felicji trafiły sprawdzone jednostki Volkswagena. Trzy lata później przeprowadzono face lifting jej nadwozia, który upodobnił ją do bardziej prestiżowej Octavii. Pojawiły się także zmiany w wyposażeniu auta. Warto pamiętać też o tym, że popularność Felicji była na tyle duża, że Skoda zdecydowała się przygotować nawet jej rajdową wersja, która udanie rywalizowała na wielu prestiżowych odcinkach specjalnych.

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie

Skoda Felicja występowała  w trzech wersjach nadwoziowych. Najpopularniejszy był 5-drzwiowy hatchback, który dysponował bagażnikiem o pojemności 270l.  Większe rodziny chętnie decydowały się na odmianę kombi, która zdolna była zmieścić nawet 445l bagażu. Rzadkością stanowią wersje Pickup, które pełniły rolę aut firmowych.  Zarówno kombi jak i hatchback oferują naprawdę sporo miejsca w środku i nawet wysocy pasażerowie nie powinni narzekać na dyskomfort. Wadą zasadniczą nadwozia Felicji jest jej bardzo słabe zabezpieczenie przed korozją. Rdza atakuje zwłaszcza tylną klapę w okolicach zamka, nadkola a nawet dach. Czesi produkowali nawet plastikowe tylne klapy aby zaradzić nadmiernej korozji.

Zobacz też: Używany Opel Agila: miejskie wozidełko

Silniki

Najpopularniejszym silnikiem spotykanym w Felicji jest wersja 1.3/68KM. Jest to zmodernizowana jednostka napędowa, stosowana jeszcze w modelu Favorite, a zasadniczym usprawnieniem w stosunku do poprzedniczki,  było zastosowanie w niej wtrysku wielopunktowego.  Zapewnia ona wystarczające osiągi do poruszania się autem w mieście, choć na trasie w trakcie wyprzedzania trzeba zazwyczaj zredukować bieg (0-100km/h w 13,5 sekundy, V-Max 162km/h). Lepszym wyborem jest silnik 1.6 8V/75KM, znany chociażby z Golfa III.  Pozwala on Felicji, w wersji hatchback, na sprint  0-100km/h w 12 sekund. Prędkość maksymalna wynosi 170km/h. Zasadnicza korzyścią niemieckie jednostki napędowej jest przede wszystkim jej znacznie lepsza elastyczność, która wpływa na większe bezpieczeństwo w trakcie wyprzedzenia. Poza tym, silnik ten bardzo dobrze współpracuje z instalacją LPG. Dla amatorów siników wysokoprężnych Skoda oferowała silnik 1.9SDI(w sprzedaży od 1995r.) dysponujący mocą 64KM. Auto w tej wersji nie jest demonem szos(0-100km/h w 16 sekund, V-Max 156km/h) ale jest praktycznie bezawaryjne i ma małe zapotrzebowanie na paliwo-średnio spala 6,3 litra oleju napędowego.

REKLAMA

Silniki Volkswagena zastosowane w Felicji są raczej bezawaryjne. Najczęstsze awarie w silnikach benzynowych dotyczą niesprawnego aparatu zapłonowego, uszkodzonych cewek zapłonowych czy problemów z termostatem. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany VW Polo IV: już nie tak solidny jak dawniej

Zawieszenie

Felicja ma prostą konstrukcję zawieszenia jednak trzeba przyznać, że jeśli jest ono w dobrym stanie, to zapewnia autu dobre trzymanie się drogi. Samochód ma co prawda skłonność do wyraźnych przechyłów nadwozia w zakrętach, ale mimo tego pewnie trzyma się zamierzonego kierunku. Dużą zaletą nieskomplikowanej budowy zawieszenia jest jego bardzo duża trwałość. Silentblocki, nawet na polskich dziurawych drogach, spokojnie wytrzymują 100tys.km. Amortyzatory trzeba wymienić na nowe średnio dopiero po ok. 150tys. km.

Zawieszenie w Felicji jest trwałe a ewentualne naprawy tanie. Własnie dlatego, nawet  jeśli w konkretnym egzemplarzu wymaga ono naprawy, nie warto go dyskwalifikować z tego powodu.

Wnętrze/Wyposażenie

W ergonomicznie zaprojektowanym wnętrzu Felicji, króluje twardy plastik o czarno-szarej kolorystyce. Projekt deski rozdzielczej jest jednak ciekawy i nawet pomimo upływu lat, może się podobać. Widoczność we wszystkich kierunkach jest wzorowa, co na pewno docenią zwłaszcza świeży kierowcy. Większość Felicji ma ubogie wyposażenie. Zazwyczaj ogranicza się ono do wspomagania kierownicy(standardowe w silniku 1.6) i centralnego zamka. Zdecydowanie więcej oferują modele po face liftingu. Najbogatsze są odmiany GLX Active, które oferują już dwie poduszki powietrzne, immobiliser, welurową tapicerkę, elektryczne sterowanie przednimi szybami, regulowany na wysokość fotel kierowcy i radio wraz z czterema głośnikami. Klimatyzacja manualna, ABS czy boczne poduszki powietrzne stanowiły opcję dodatkową.

Zobacz też: Używany Nissan Micra III: pasuje do szpilek

Warto poszukać odmiany GLX Active, która oferuje przyzwoite wyposażenie i większy komfort podróży. Poza tym występuje ona tylko z lepszymi silnikami VW- 1.6MPI i 1.9SDI.

Wybrane części zamienne do Skody Felicji 1.6MPI:

-amortyzator przedni/tylny: 210zł/160zł

-cewka zapłonowa z modułem: 385zł

-klocki hamulcowe przednie: 90zł

-tarcza hamulcowa przednia 90zł

-tłumik tylny 200zł

Zobacz też: Używany Opel Omega B: luksus za rozsądne pieniądze

Podsumowanie

Skoda Felicja swój sukces rynkowy zawdzięczała korzystnie skalkulowanej cenie w stosunku do oferowanej przez nią przestronności wnętrza. Istotne też było wsparcie jej sprawdzonymi rozwiązaniami stosowanymi w Volkswagenie. Także po latach te same cechy nadal przesądzają o sporym zainteresowaniu nią na rynku samochodów używanych. Wciąż poszukiwane są wersje z volkswagenowskimi silnikami 1.6MPI i 1.9SDI, wciąż auta te są tanie w zakupie. Jedyny prawdziwy problem jaki trapi ten model to korodujące nadwozie. Reszta awarii jest stosunkowo tania w naprawie i jest możliwa do przeprowadzenia przez prawie każdy warsztat mechaniki pojazdowej.

Wybrani klasowi konkurenci

-Daewoo Lanos

-Fiat Punto

-Opel Astra I

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA