REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Ford Kuga: SUV-ik z pazurem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Dziedzic
Forda Kuga z 200-konnym silnikiem benzynowym oferuje osiągi aut klasy GTI z lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku.
Forda Kuga z 200-konnym silnikiem benzynowym oferuje osiągi aut klasy GTI z lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku.

REKLAMA

REKLAMA

Ford Kuga to reprezentant marki w segmencie kompaktowych SUV-ów. W swojej klasie ma jednak ostrą konkurencję. Jakie są mocne strony Forda Kugi? Z czym mają największe problemy użytkownicy Forda Kugi?

Przed wprowadzeniem tego modelu na rynek, Ford miał twardy orzech do zgryzienia. Z jednej strony kilka lat temu sprzedaż aut segmentu SUV na Starym Kontynencie dynamicznie rosła, z drugiej złe doświadczenia związane ze sprzedażą pochodzącego z amerykańskiego rynku modelu Maverick sprawiły, że szefowie Forda podeszli do sprawy z dystansem. Zaczęli od obserwacji poczynań konkurencji, potem bogatsi o nowe doświadczenia zaoferowali Europejczykom w 2009 roku nowy model -Kugę.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Test Ford Kuga: Tylko dla dam

Nadwozie Forda Kugi

Tym, co najbardziej wyróżnia Kugę z tłumu innych kompaktowych SUV-ów, jest z pewnością jej wygląd. Auto zaprojektowane zostało według stylu Kinetic Design, podobnie jak Ford S-MAX, Ford Galaxy MK II, Ford Focus II (wersja po face-liftingu), Ford Mondeo MK IV, ówczesny Ford Fiesta i Ford Ka. Jego sylwetka wręcz kipi dynamiką i sugeruje, że samochód dysponuje mocnym silnikiem o sportowych osiągach. Wielkie przetłoczenia na masce, wloty powietrza na nadkolach i pod przednimi światłami, podwójna końcówka układu wydechowego, mały spojler na tylnej klapie oraz atrapa dyfuzora pod tylnym zderzakiem - wszystko to sprawia, że na drodze trudno w tym aucie pozostać niezauważonym. Na tle konkurentów, o wiele lepiej wypada pod względem wymiarów, choć na pozór wydaje się być z nich najmniejszy.

Zabezpieczenie antykorozyjne Kugi jest naprawdę dobre i ciężko wskazać typowe ogniska jej powstawania. Wysoko ocenić należy także poziom bezpieczeństwa jaki oferuje konstrukcja auta - w testach zderzeniowych Euro NCAP fordowski SUV uzyskał maksymalną notę pięciu gwiazdek.

REKLAMA

Zobacz też: Używane Mitsubishi Outlander: lider pseudoterenówek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze Forda Kugi

Wnętrze Kugi zapożyczone zostało od C-Maxa i posiada typowe cechy stylistyczne Forda. Mamy tu charakterystyczną kierownicę, srebrny plastik oraz intuicyjny rozkład poszczególnych przycisków. Jakość materiałów wykończeniowych jest przeciętna dla tej klasy pojazdów, nie można też nic zarzucić dokładności montażu. Obszyta skórą kierownica jest przyjemna w dotyku, ale niestety szybko się łuszczy i wygląda bardzo nieestetycznie. Materiałem  została pokryta także górna część boczków drzwi – w miejscu, w którym kierowcy często opierają łokieć. Dzięki temu podparcie jest wygodne, a podróż staje się przyjemniejsza.

Pozycja za kierownicą jest bardzo dobra, a niepozornie wyglądające fotele zapewniają bardzo dobre trzymanie w zakrętach i nie męczą na dłuższych trasach.

Pod względem obszerności kabiny, Ford Kuga nie rozpieszcza podróżnych. Oparty na powiększonej płycie Focusa i C-Maxa, oferuje wnętrze zbliżone do auta klasy kompakt. Pewne niedostatki czuć zwłaszcza na tylnej kanapie, gdzie nieco wyższym osobom będzie brakowało miejsca na nogi.

Bagażnik o pojemności 360 l (pojemność mierzona jest do linii szyb), lub 410 l w przypadku załadowania go ładunkiem aż po dach, pozwala na zapakowanie sporej ilości zakupów. Bardzo funkcjonalnym rozwiązaniem jest możliwość otwierania samej szyby w tylnej klapie, co ułatwia dołożenie dodatkowego bagażu do wypełnionego już po brzegi kufra.

Silniki Forda Kugi

Diesel

Egzemplarze z początków produkcji, oferowane są z jednym silnikiem: wysokoprężnym 2.0 TDCI o mocy 136 KM i 310 Nm momentu obrotowego. Świetnie sprawdza się on na przykład w Focusie, jednak dla auta z napędem 4x4 jest nieco za słaby. Prawie 11 s do 100 km/h i prędkość maksymalna około 180 km/h nie są złymi wynikami, jednak do dynamicznej jazdy przydałby się większy zapas mocy. Potrzebę kilkunastu dodatkowych koni odczujemy przede wszystkim podczas jazdy na trasie, gdzie trzeba wyprzedzać sznur ciężarówek. Wtedy każdy manewr wymaga zastanowienia i idealnego doboru biegu do prędkości. Dlatego też, warto pokusić się o dołożenie kilku tysięcy zł i zakupienie nowszego egzemplarza, z mocniejszym silnikiem np. 2.0 TDCI o mocy 163KM.

Niektóre modele Forda Kugi z silnikiem 2.0TDCI mogą posiadać filtr DPF. Z reguły nie przysparza on problemów, ale należy pamiętać o okresowym jego "wypalaniu" jeśli użytkujemy auto głównie w mieście. Za pomocą nr VIN możemy sprawdzić w serwisie ASO Forda czy dany egzemplarz jest w niego wyposażony.

Zobacz też: Jak użytkować samochód z DPF (filtrem cząstek stałych)?

Silniki benzynowe

W 2009 roku do gamy jednostek napędowych Forda Kugi trafił turbodoładowany silnik benzynowy 2.5T R5 200KM. Jednostka stosowana m.in. autach Volvo czy sportowych wersjach Froda Focusa II-generacji, chwalona jest za wysoką niezawodność, świetne osiągi (0-100km/h w 8,2 sekundy) i rasowe brzmienie. Średnie zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 11,5 litra benzyny na 100km.

Napęd Forda Kugi

Napęd 4x4, występujący zawsze z silnikami 2.0TDCi 163KM i 2.5T R5 200KM, przekazywany jest za pomocą sprzęgła Haldex III-generacji. Sterowane jest ono elektronicznie i dlatego do dołączenia tylnej osi nie potrzeba uślizgu przednich kół. Przeniesienie mocy na wszystkie cztery koła poprawia trakcję auta na śliskiej nawierzchni i jego zachowanie na drogach gruntowych, wyklucza jednak przeprawę przez cięższy teren. Napęd 4x4 występował także jako opcja dla silnika 2.0TDCi 136KM.

Układ kierowniczy Forda Kugi

Wspomnieć można też o świetnym układzie kierowniczym, który pozwala na regulację siły wspomagania według własnych upodobań - od niewymagającego siły trybu Komfort, po dający świetne wyczucie drogi tryb Sport. Ponadto układ jest bardzo precyzyjny, można czasem zapomnieć, że podróżuje się autem typu SUV. Układ miewa jednak problemy z trwałością przekładni kierowniczej, dlatego należy sprawdzić jej stan przed zakupem samochodu.

Zobacz też: Ford Kuga – którego wybrać? Poradnik kupującego

Otoczenie rynkowe:

Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai czy Toyota RAV4.

Ceny przykładowych części zamiennych:

- Łącznik stabilizacji: 70zł

- Amortyzator przód MONROE: 180 zł za sztukę

- Tarcze hamulcowe BREMBO: 170 zł za sztukę

- Klocki hamulcowe przednie BOSCH: 135 zł

- Filtr powietrza: 40 zł

- Filtr oleju: BOSCH: 30 zł

Zobacz też: Używany Mercedes-Benz ML: jeden z pierwszych

Uśrednione ceny usług w ASO:

Wymiana klocków hamulcowych od 80zł
Wymiana tarcz hamulcowych od 100zł
Test komputerowy 150zł
Pełna geometria od 120zł
Sprawdzenie zawieszenia od 60zł
Wymiana oleju od 30zł

Zobacz też: Rusza 7 edycja Pucharu Polski i Mistrzostw Polski w kitesurfingu Ford Kite Cup 2012

Podsumowanie

Ford Kuga jest samochodem o typowym zacięciu miejskim. Silniki diesla są mało awaryjne, jednak należy przed zakupem zbadać ich stan. Jeżeli zależy nam na swobodnym a zarazem bezpiecznym przemieszczaniu się z punktu A bo punktu B, to Ford Kuga jest trafionym samochodem. SUV Forda oprócz tego, że bardzo dobrze wygląda, jest bogato wyposażony, to na dodatek nieźle jeździ. Za podobną kwotę można kupić znacznie przestronniejsze Mondeo, które dysponuje obszerniejszym bagażnikiem i bogatszą paletą jednostek benzynowych. Kuga oferuje jednak większy prześwit nadwozia, ułatwiający eksploatację w mieście, łatwiejsze zajmowanie miejsca w kabinie, lepszą widoczność oraz bardziej oryginalny wygląd. Jeśli uwzględnimy jeszcze mocny silnik benzynowy to Ford Kuga okazuje się bardzo uniwersalnym samochodem.

Konkurenci Forda Kugi:

- Volkswagen Tiguan;

- Nissan Qashqai;

- Toyota RAV4.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

REKLAMA

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

Zakup używanego auta – 5 zasad, które uchronią Cię przed stratą pieniędzy

Zakup samochodu używanego to dla wielu kierowców najprostszy sposób na własne auto, tańszy i szybszy niż czekanie na nowy model z salonu. Jednocześnie to rynek pełen pułapek: cofnięte liczniki, auta powypadkowe czy ukryte długi sprzedającego mogą zamienić marzenie w kosztowny koszmar. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oto pięć sprawdzonych zasad, które pomogą odróżnić okazję od ryzykownego zakupu.

Jak przygotować samochód na jesień i zimę? 4 proste kroki

Jesień i zima to trudny czas dla samochodu – wilgoć, błoto i sól drogowa przyspieszają jego niszczenie. Brak przygotowania może skutkować kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o wygląd i sprawność auta. Oto 4 proste kroki, które pomogą je zabezpieczyć.

Jak technologia zmienia relację kierowcy z samochodem?

Z badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wynika, że już co 4. ankietowany wskazuje nowoczesne technologie jako kluczowy element wyposażenia samochodu. Motoryzacja na dobre wchodzi w erę software-defined vehicles (SDV), czyli pojazdów definiowanych przez oprogramowanie. To właśnie ono staje się kluczowym elementem doświadczenia kierowcy – od możliwości personalizacji ustawień, przez aktualizacje „over the air”, aż po subskrybowane pakiety funkcji. Co jeszcze kryje się pod tą nazwą?

REKLAMA

Dziennikarz Roku eMobility Media Awards: Tomasz Sewastianowicz z Dziennik.pl

Z przyjemnością informujemy, że nasz redakcyjny kolega z Dziennik.pl, Tomasz Sewastianowicz, został uhonorowany prestiżową nagrodą eMobility Media Awards – jednym z najważniejszych wyróżnień w dziedzinie dziennikarstwa i komunikacji związanej z elektromobilnością w Polsce.

Naprawa pojazdu bez znaczenia dla wysokości odszkodowania - ważny wyrok SN

Poszkodowanym będzie łatwiej uzyskać pełne odszkodowanie z OC komunikacyjnego. W uchwale Sąd potwierdził, że szkoda w pojeździe rozliczana z OC komunikacyjnego ma charakter statyczny, to oznacza, że ubezpieczyciel powinien wyceniać szkodę na dzień zdarzenia.

REKLAMA