REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Ford Kuga: SUV-ik z pazurem

Piotr Dziedzic
Forda Kuga z 200-konnym silnikiem benzynowym oferuje osiągi aut klasy GTI z lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku.
Forda Kuga z 200-konnym silnikiem benzynowym oferuje osiągi aut klasy GTI z lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku.

REKLAMA

REKLAMA

Ford Kuga to reprezentant marki w segmencie kompaktowych SUV-ów. W swojej klasie ma jednak ostrą konkurencję. Jakie są mocne strony Forda Kugi? Z czym mają największe problemy użytkownicy Forda Kugi?

Przed wprowadzeniem tego modelu na rynek, Ford miał twardy orzech do zgryzienia. Z jednej strony kilka lat temu sprzedaż aut segmentu SUV na Starym Kontynencie dynamicznie rosła, z drugiej złe doświadczenia związane ze sprzedażą pochodzącego z amerykańskiego rynku modelu Maverick sprawiły, że szefowie Forda podeszli do sprawy z dystansem. Zaczęli od obserwacji poczynań konkurencji, potem bogatsi o nowe doświadczenia zaoferowali Europejczykom w 2009 roku nowy model -Kugę.

REKLAMA

Zobacz też: Test Ford Kuga: Tylko dla dam

Nadwozie Forda Kugi

REKLAMA

Tym, co najbardziej wyróżnia Kugę z tłumu innych kompaktowych SUV-ów, jest z pewnością jej wygląd. Auto zaprojektowane zostało według stylu Kinetic Design, podobnie jak Ford S-MAX, Ford Galaxy MK II, Ford Focus II (wersja po face-liftingu), Ford Mondeo MK IV, ówczesny Ford Fiesta i Ford Ka. Jego sylwetka wręcz kipi dynamiką i sugeruje, że samochód dysponuje mocnym silnikiem o sportowych osiągach. Wielkie przetłoczenia na masce, wloty powietrza na nadkolach i pod przednimi światłami, podwójna końcówka układu wydechowego, mały spojler na tylnej klapie oraz atrapa dyfuzora pod tylnym zderzakiem - wszystko to sprawia, że na drodze trudno w tym aucie pozostać niezauważonym. Na tle konkurentów, o wiele lepiej wypada pod względem wymiarów, choć na pozór wydaje się być z nich najmniejszy.

Zabezpieczenie antykorozyjne Kugi jest naprawdę dobre i ciężko wskazać typowe ogniska jej powstawania. Wysoko ocenić należy także poziom bezpieczeństwa jaki oferuje konstrukcja auta - w testach zderzeniowych Euro NCAP fordowski SUV uzyskał maksymalną notę pięciu gwiazdek.

Zobacz też: Używane Mitsubishi Outlander: lider pseudoterenówek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze Forda Kugi

Wnętrze Kugi zapożyczone zostało od C-Maxa i posiada typowe cechy stylistyczne Forda. Mamy tu charakterystyczną kierownicę, srebrny plastik oraz intuicyjny rozkład poszczególnych przycisków. Jakość materiałów wykończeniowych jest przeciętna dla tej klasy pojazdów, nie można też nic zarzucić dokładności montażu. Obszyta skórą kierownica jest przyjemna w dotyku, ale niestety szybko się łuszczy i wygląda bardzo nieestetycznie. Materiałem  została pokryta także górna część boczków drzwi – w miejscu, w którym kierowcy często opierają łokieć. Dzięki temu podparcie jest wygodne, a podróż staje się przyjemniejsza.

Pozycja za kierownicą jest bardzo dobra, a niepozornie wyglądające fotele zapewniają bardzo dobre trzymanie w zakrętach i nie męczą na dłuższych trasach.

REKLAMA

Pod względem obszerności kabiny, Ford Kuga nie rozpieszcza podróżnych. Oparty na powiększonej płycie Focusa i C-Maxa, oferuje wnętrze zbliżone do auta klasy kompakt. Pewne niedostatki czuć zwłaszcza na tylnej kanapie, gdzie nieco wyższym osobom będzie brakowało miejsca na nogi.

Bagażnik o pojemności 360 l (pojemność mierzona jest do linii szyb), lub 410 l w przypadku załadowania go ładunkiem aż po dach, pozwala na zapakowanie sporej ilości zakupów. Bardzo funkcjonalnym rozwiązaniem jest możliwość otwierania samej szyby w tylnej klapie, co ułatwia dołożenie dodatkowego bagażu do wypełnionego już po brzegi kufra.

Silniki Forda Kugi

Diesel

Egzemplarze z początków produkcji, oferowane są z jednym silnikiem: wysokoprężnym 2.0 TDCI o mocy 136 KM i 310 Nm momentu obrotowego. Świetnie sprawdza się on na przykład w Focusie, jednak dla auta z napędem 4x4 jest nieco za słaby. Prawie 11 s do 100 km/h i prędkość maksymalna około 180 km/h nie są złymi wynikami, jednak do dynamicznej jazdy przydałby się większy zapas mocy. Potrzebę kilkunastu dodatkowych koni odczujemy przede wszystkim podczas jazdy na trasie, gdzie trzeba wyprzedzać sznur ciężarówek. Wtedy każdy manewr wymaga zastanowienia i idealnego doboru biegu do prędkości. Dlatego też, warto pokusić się o dołożenie kilku tysięcy zł i zakupienie nowszego egzemplarza, z mocniejszym silnikiem np. 2.0 TDCI o mocy 163KM.

Niektóre modele Forda Kugi z silnikiem 2.0TDCI mogą posiadać filtr DPF. Z reguły nie przysparza on problemów, ale należy pamiętać o okresowym jego "wypalaniu" jeśli użytkujemy auto głównie w mieście. Za pomocą nr VIN możemy sprawdzić w serwisie ASO Forda czy dany egzemplarz jest w niego wyposażony.

Zobacz też: Jak użytkować samochód z DPF (filtrem cząstek stałych)?

Silniki benzynowe

W 2009 roku do gamy jednostek napędowych Forda Kugi trafił turbodoładowany silnik benzynowy 2.5T R5 200KM. Jednostka stosowana m.in. autach Volvo czy sportowych wersjach Froda Focusa II-generacji, chwalona jest za wysoką niezawodność, świetne osiągi (0-100km/h w 8,2 sekundy) i rasowe brzmienie. Średnie zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 11,5 litra benzyny na 100km.

Napęd Forda Kugi

Napęd 4x4, występujący zawsze z silnikami 2.0TDCi 163KM i 2.5T R5 200KM, przekazywany jest za pomocą sprzęgła Haldex III-generacji. Sterowane jest ono elektronicznie i dlatego do dołączenia tylnej osi nie potrzeba uślizgu przednich kół. Przeniesienie mocy na wszystkie cztery koła poprawia trakcję auta na śliskiej nawierzchni i jego zachowanie na drogach gruntowych, wyklucza jednak przeprawę przez cięższy teren. Napęd 4x4 występował także jako opcja dla silnika 2.0TDCi 136KM.

Układ kierowniczy Forda Kugi

Wspomnieć można też o świetnym układzie kierowniczym, który pozwala na regulację siły wspomagania według własnych upodobań - od niewymagającego siły trybu Komfort, po dający świetne wyczucie drogi tryb Sport. Ponadto układ jest bardzo precyzyjny, można czasem zapomnieć, że podróżuje się autem typu SUV. Układ miewa jednak problemy z trwałością przekładni kierowniczej, dlatego należy sprawdzić jej stan przed zakupem samochodu.

Zobacz też: Ford Kuga – którego wybrać? Poradnik kupującego

Otoczenie rynkowe:

Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai czy Toyota RAV4.

Ceny przykładowych części zamiennych:

- Łącznik stabilizacji: 70zł

- Amortyzator przód MONROE: 180 zł za sztukę

- Tarcze hamulcowe BREMBO: 170 zł za sztukę

- Klocki hamulcowe przednie BOSCH: 135 zł

- Filtr powietrza: 40 zł

- Filtr oleju: BOSCH: 30 zł

Zobacz też: Używany Mercedes-Benz ML: jeden z pierwszych

Uśrednione ceny usług w ASO:

Wymiana klocków hamulcowych od 80zł
Wymiana tarcz hamulcowych od 100zł
Test komputerowy 150zł
Pełna geometria od 120zł
Sprawdzenie zawieszenia od 60zł
Wymiana oleju od 30zł

Zobacz też: Rusza 7 edycja Pucharu Polski i Mistrzostw Polski w kitesurfingu Ford Kite Cup 2012

Podsumowanie

Ford Kuga jest samochodem o typowym zacięciu miejskim. Silniki diesla są mało awaryjne, jednak należy przed zakupem zbadać ich stan. Jeżeli zależy nam na swobodnym a zarazem bezpiecznym przemieszczaniu się z punktu A bo punktu B, to Ford Kuga jest trafionym samochodem. SUV Forda oprócz tego, że bardzo dobrze wygląda, jest bogato wyposażony, to na dodatek nieźle jeździ. Za podobną kwotę można kupić znacznie przestronniejsze Mondeo, które dysponuje obszerniejszym bagażnikiem i bogatszą paletą jednostek benzynowych. Kuga oferuje jednak większy prześwit nadwozia, ułatwiający eksploatację w mieście, łatwiejsze zajmowanie miejsca w kabinie, lepszą widoczność oraz bardziej oryginalny wygląd. Jeśli uwzględnimy jeszcze mocny silnik benzynowy to Ford Kuga okazuje się bardzo uniwersalnym samochodem.

Konkurenci Forda Kugi:

- Volkswagen Tiguan;

- Nissan Qashqai;

- Toyota RAV4.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

REKLAMA

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

W 2024 r. wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Podsumowanie roku na polskich drogach

Komenda Główna Policji opublikowała wstępne dane dotyczące roku 2024 na polskich drogach. Wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Liczba ofiar śmiertelnych zmalała.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych? Czy ważna jest kolejność?

Chyba większość kierowców spotkała sytuacja, w której nie mogli odpalić auta z powodu rozładowanego akumulatora. Czasem wystarczy noc z przymrozkami, aby samochód przestał współpracować. Z pomocą przychodzą wtedy kable rozruchowe i pojazd "dawca". Jak prawidłowo podłączyć kable, aby bezpiecznie odpalić auto? Podpowiadamy.

Rok 2024 w motoryzacji. Zmiany, wyzwania i przełomowe momenty

Rok 2024 przyniósł kluczowe zmiany i wyzwania dla przemysłu motoryzacyjnego. Zaostrzone regulacje, jak Fit for 55 i AFIR, przyspieszają przejście na elektromobilność, podczas gdy spadające zainteresowanie elektrykami, rosnąca konkurencja z Chin i niedostateczna infrastruktura ładowania utrudniają rozwój tego sektora. Eksperci podsumowują najważniejsze wydarzenia i trendy, które ukształtowały rynek motoryzacyjny w minionym roku, oraz dzielą się prognozami na przyszłość.

REKLAMA