Używany Jeep Grand Cherokee: amerykański klasyk
REKLAMA
REKLAMA
Nadwozie Jeepa Grand Cherokee
Sylwetka auta jest dość ciężka i toporna. Nie ma się czemu dziwić, Amerykanie nigdy nie słynęli z wyrafinowanej stylizacji. Nie jest to jednak wadą, ponieważ auto daje po sobie poznać, że mamy do czynienia z maszyną, która w terenie poradzi sobie nie tylko z szutrową drogą i lekkimi nierównościami terenu. Wymiary auta klasyfikują go trochę poniżej wspomnianej wyżej konkurencji – 461 cm długości, 181 cm szerokości i 176 cm wysokości. Sprawia to, że auto można zaliczyć do SUVów klasy średniej.
REKLAMA
Zobacz też: Opinie kierowców o Jeep Grand Cherokee
Wnętrze Jeepa Grand Cherokee
Tutaj również nie ma co się doszukiwać porywającej stylizacji. Amerykanie trochę inaczej podchodzą do sprawy wykończenia auta niż Europejczycy. Środek powinien być przede wszystkim prosty, czytelny i funkcjonalny. Taki właśnie jest kokpit Jeepa Grand Cherokee. W oczy kłuję drewnopodobny plastik. Nie lepiej po prostu z tego zrezygnować, skoro nie można zastosować prawdziwego drewna? Wygoda to w amerykańskim aucie priorytet, także fotele (najczęściej obite skórą) są bardzo wygodne i mają wystarczający zakres regulacji. Wnętrze auta jest obszerne, także pasażerowie nie powinni narzekać na brak miejsca. Jedynie środkowe miejsce na tylnej kanapie zapewnia mniejszy komfort niż reszta siedzeń. Bagażnik mieści od 431 l w „standardzie”, do 1105 l po rozłożeniu siedzeń.
Wyposażenie Jeepa Grand Cherokee
Do wyboru były 4 poziomy wyposażenia. Już dwa pierwsze, Sport i Laredo, zapewniają większość udogodnień dostępnych w tej klasie auta, zarówno w kwestii komfortu jak i bezpieczeństwa. Bogatsza wersja Limited oraz najbogatsza Overland zapewniają już maksimum komfortu, łącznie z podgrzewanymi i elektrycznie sterowanymi fotelami przednimi.
Zobacz też: Używana Skoda Superb: frankenstein bez kompleksów
Napęd
Silniki benzynowe Jeepa Grand Cherokee
Dostępne były 3 jednostki benzynowe . Podstawowa ma pojemność 4 litrów, sześć cylindrów oraz 190 KM mocy. Już ten podstawowy silnik nieźle radzi sobie z autem. 10 sekund do setki przy takich gabarytach i cieżarze (co najmniej 1860 kg) robi całkiem dobre wrażenie. Niestety, w kwestii spalania nie jest już tak różowo - średnio 14,7 l na 100 km. Kolejny silnik benzynowy to już potężna V-ósemka o pojemności 4.7 litra i mocy 220 KM. Przyspiesz do 100 km/h o sekundę szybciej od podstawowego „benzyniaka” i spala niecały litr większy. Na szczycie gamy silników benzynowych stoi silnik 4.7 H. O. Osiąga on moc 258 KM i pokaźne 425 Nm momentu obrotowego. 8,3 s do setki przy spalaniu na poziomie wersji o mocy 220 KM.
Silniki wysokoprężne Jeepa Grand Cherokee
W palecie silników diesla odnajdziemy 2 jednostki. Pierwszą z nich jest silnik 2.7 CRD pochodzący z Mercedesa. Pięciocylindrowy turbodiesel osiąga moc 163 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Cieszy zarówno niezłe przyspieszenie (11,2 s. do setki) jak i umiarkowane spalanie – średnio 9,7 l na 100 km. Drugim silnikiem jest przestarzały turbodiesel 3.1 TD o mocy 140 KM. Ten silnik również ma 5 cylindrów, lecz przy przyspieszeniu do 100 km/h w 12 s. jest wolniejszy i więcej pali – średnio 11,7 l na 100 km.
Zobacz też: Używane BMW 5 E60: zakup to nie wszystko
Co polecamy w przypadku Grand Cherokee?
Jeśli zdecydujemy się na wersję benzynową, najlepszy rozwiązaniem będzie silnik 4.7 lub 4.7 H.O. Palą tak samo dużo jak podstawowa jednostka, a mają naprawdę przyzwoite osiągi. Jeśli chodzi o diesla, jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest wybór silnika 2.7 CRD.
Skrzynia biegów: napęd na cztery koła. prawie wszystkie modele na polskim rynku występują z 5-biegowym automatem.
Zawieszenie Jeepa Grand Cherokee
Producent przy konstruowaniu zawieszenia zdecydowanie postawił na komfort. Auto bardzo miękko resoruje. Auto można usztywnić, stosując inne amortyzatory i stabilizatory – zyska wtedy prowadzenie auta, które jest – określając jednym słowem – amerykańskie.
Zobacz też: Używany Peugeot 307: kompaktowa lwica
Usterki Jeepa Grand Cherokee
Silnik: Przegrzewający się silnik 3.1 TD
Elektronika: Problemy z elektroniką foteli, okien, czujników czy tempomatu.
Zawieszenie: Elementy elastyczne wymagają częstej wymiany (sposobem na to są poliuretanowe zamienniki.
Nadwozie: Łuszczące się znaczki
Ceny części Jeepa Grand Cherokee
Wahacz przedni: 439 zł
Amortyzator przedni: 268 zł
Klocki hamulcowe przednie: 352 zł
Tarcze hamulcowe przednie: 352 zł
Reflektor przedni: 599 zł
Zobacz też: Używany Mercedes ML: jeden z pierwszych
Podsumowanie - Jeep Grand Cherokee
Zalety: duży wybór serwisów i części zamiennych, dobry diesel 2.7 CRD produkcji Mercedesa, atrakcyjne ceny na rynku wtórnym
Wady: paliwożerne silniki, miękkie zawieszenie, bardzo nieudany silnik 3.1 TD
Jeep Gran Cherokee to auto przeznaczone dla konkretnej grupy odbiorców. Nie można w nim liczyć ani na dobre prowadzenie, ani wysoką jakość wykończenia, ani na oszczędne silniki. Swojemu kierowcy oferuje za to mnóstwo wygody, niezłe właściwości terenowe oraz pewność, że zawsze znajdzie się dla nas miejsce, gdy kiedykolwiek i gdziekolwiek będziemy chcieli zmienić pas ruchu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.