REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Jeep Grand Cherokee: amerykański klasyk

Piotr Czerniakowski
Jeep Grand Cherokee jest autem dla ludzi, którzy ponad jakość czy właściwości jezdne, cenią sobie przestronność i wygodę.
Jeep Grand Cherokee jest autem dla ludzi, którzy ponad jakość czy właściwości jezdne, cenią sobie przestronność i wygodę.

REKLAMA

REKLAMA

Jeep Grand Cherokee II generacji pojawił się na rynku w 1999 roku i zastąpił kanciaste Grand Cherokee I pamiętające początek lat 90. Auto po wejściu na rynek musiało stawić czoła niemieckiej konkurencji w postaci „szosowych terenówek” Mercedesa ML czy BMW X5, a także takim legendom jak chociażby Toyota Land Cruiser czy Mitsubishi Pajero. Jak sprawuje się Grand Cherokee po 12 latach od premiery?

Nadwozie Jeepa Grand Cherokee

Sylwetka auta jest dość ciężka i toporna. Nie ma się czemu dziwić, Amerykanie nigdy nie słynęli z wyrafinowanej stylizacji. Nie jest to jednak wadą, ponieważ auto daje po sobie poznać, że mamy do czynienia z maszyną, która w terenie poradzi sobie nie tylko z szutrową drogą i lekkimi nierównościami terenu. Wymiary auta klasyfikują go trochę poniżej wspomnianej wyżej konkurencji – 461 cm długości, 181 cm szerokości i 176 cm wysokości. Sprawia to, że auto można zaliczyć do SUVów klasy średniej.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Jeep Grand Cherokee

Wnętrze Jeepa Grand Cherokee

Tutaj również nie ma co się doszukiwać porywającej stylizacji. Amerykanie trochę inaczej podchodzą do sprawy wykończenia auta niż Europejczycy. Środek powinien być przede wszystkim prosty, czytelny i funkcjonalny. Taki właśnie jest kokpit Jeepa Grand Cherokee. W oczy kłuję drewnopodobny plastik. Nie lepiej po prostu z tego zrezygnować, skoro nie można zastosować prawdziwego drewna? Wygoda to w amerykańskim aucie priorytet, także fotele (najczęściej obite skórą) są bardzo wygodne i mają wystarczający zakres regulacji. Wnętrze auta jest obszerne, także pasażerowie nie powinni narzekać na brak miejsca. Jedynie środkowe miejsce na tylnej kanapie zapewnia mniejszy komfort niż reszta siedzeń. Bagażnik mieści od 431 l w „standardzie”, do 1105 l po rozłożeniu siedzeń.

Wyposażenie Jeepa Grand Cherokee

Do wyboru były 4 poziomy wyposażenia. Już dwa pierwsze, Sport i Laredo, zapewniają większość udogodnień dostępnych w tej klasie auta, zarówno w kwestii komfortu jak i bezpieczeństwa. Bogatsza wersja Limited oraz najbogatsza Overland zapewniają już maksimum komfortu, łącznie z podgrzewanymi i elektrycznie sterowanymi fotelami przednimi.

REKLAMA

Zobacz też: Używana Skoda Superb: frankenstein bez kompleksów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd

Silniki benzynowe Jeepa Grand Cherokee

Dostępne były 3 jednostki benzynowe . Podstawowa ma pojemność 4 litrów, sześć cylindrów oraz 190 KM mocy. Już ten podstawowy silnik nieźle radzi sobie z autem. 10 sekund do setki przy takich gabarytach i cieżarze (co najmniej 1860 kg) robi całkiem dobre wrażenie. Niestety, w kwestii spalania nie jest już tak różowo - średnio 14,7 l na 100 km. Kolejny silnik benzynowy to już potężna V-ósemka o pojemności 4.7 litra i mocy 220 KM. Przyspiesz do 100 km/h o sekundę szybciej od podstawowego „benzyniaka” i spala niecały litr większy. Na szczycie gamy silników benzynowych stoi silnik 4.7 H. O. Osiąga on moc 258 KM i pokaźne 425 Nm momentu obrotowego. 8,3 s do setki przy spalaniu na poziomie wersji o mocy 220 KM.

Silniki wysokoprężne Jeepa Grand Cherokee

W palecie silników diesla odnajdziemy 2 jednostki. Pierwszą z nich jest silnik 2.7 CRD pochodzący z Mercedesa. Pięciocylindrowy turbodiesel osiąga moc 163 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Cieszy zarówno niezłe przyspieszenie (11,2 s. do setki) jak i umiarkowane spalanie – średnio 9,7 l na 100 km. Drugim silnikiem jest przestarzały turbodiesel 3.1 TD o mocy 140 KM. Ten silnik również ma 5 cylindrów, lecz przy przyspieszeniu do 100 km/h w 12 s. jest wolniejszy i więcej pali – średnio 11,7 l na 100 km.

Zobacz też: Używane BMW 5 E60: zakup to nie wszystko

Co polecamy w przypadku Grand Cherokee?

Jeśli zdecydujemy się na wersję benzynową, najlepszy rozwiązaniem będzie silnik 4.7 lub 4.7 H.O. Palą tak samo dużo jak podstawowa jednostka, a mają naprawdę przyzwoite osiągi. Jeśli chodzi o diesla, jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest wybór silnika 2.7 CRD.

Skrzynia biegów: napęd na cztery koła. prawie wszystkie modele na polskim rynku występują z 5-biegowym automatem.

Zawieszenie Jeepa Grand Cherokee

Producent przy konstruowaniu zawieszenia zdecydowanie postawił na komfort. Auto bardzo miękko resoruje. Auto można usztywnić, stosując inne amortyzatory i stabilizatory – zyska wtedy prowadzenie auta, które jest – określając jednym słowem – amerykańskie.

Zobacz też: Używany Peugeot 307: kompaktowa lwica

Usterki Jeepa Grand Cherokee

Silnik: Przegrzewający się silnik 3.1 TD

Elektronika: Problemy z elektroniką foteli, okien, czujników czy tempomatu.

Zawieszenie: Elementy elastyczne wymagają częstej wymiany (sposobem na to są poliuretanowe zamienniki.

Nadwozie: Łuszczące się znaczki

Ceny części Jeepa Grand Cherokee

Wahacz przedni: 439 zł

Amortyzator przedni: 268 zł

Klocki hamulcowe przednie: 352 zł

Tarcze hamulcowe przednie: 352 zł

Reflektor przedni: 599 zł

Zobacz też: Używany Mercedes ML: jeden z pierwszych

Podsumowanie - Jeep Grand Cherokee

Zalety: duży wybór serwisów i części zamiennych, dobry diesel 2.7 CRD produkcji Mercedesa, atrakcyjne ceny na rynku wtórnym

Wady: paliwożerne silniki, miękkie zawieszenie, bardzo nieudany silnik 3.1 TD

Jeep Gran Cherokee to auto przeznaczone dla konkretnej grupy odbiorców. Nie można w nim liczyć ani na dobre prowadzenie, ani wysoką jakość wykończenia, ani na oszczędne silniki. Swojemu kierowcy oferuje za to mnóstwo wygody, niezłe właściwości terenowe oraz pewność, że zawsze znajdzie się dla nas miejsce, gdy kiedykolwiek i gdziekolwiek będziemy chcieli zmienić pas ruchu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA