Używane Audi A3: golf plus znaczek
REKLAMA
REKLAMA
Nadwozie Audi A3
Wygląd nadwozia zależy w dużym stopniu od roku produkcji konkretnego modelu. Auta sprzed pierwszego faceliftingu nie mają jeszcze charakterystycznego przedniego grilla w kształcie trapezu. Z kolei modele wyprodukowane po 2008 roku mają już modne światła do jazdy dziennej, wykonane w technologii LED. Niewątpliwie dodają one autu uroku. Sylwetka auta jest dość zachowawcza i typowo „niemiecka”. Nie doszukamy się tutaj wyrafinowania znanego chociażby z Alfy 147. Auto sprawia wrażenie solidnego i takie właśnie jest.
REKLAMA
Zobacz też: Opinie kierowców o Audi A3
Wnętrze Audi A3
Tutaj także zależy od tego z jakim rocznikiem auta mamy do czynienia. Wszystkie wersje łączy jednak wysoka jakość spasowania materiałów oraz wzorowa ergonomia. Deska rozdzielcza nie jest przeładowana przyciskami, dzięki czemu nie pogubimy się w obsłudze. Wyświetlacz komputera pokładowego umieszczono pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem, co jest praktycznym rozwiązaniem. Przednie fotele są wygodne i dobrze wyprofilowane, dzięki czemu nie „wypadniemy” z miejsca podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Kabina oferuje tyle miejsca, ile konkurenci. Z przodu wygodną pozycję zajmie niemal każdy, z tyłu co bardziej wyrośnięci pasażerowie będą zmuszeni podkulać nogi. Trochę lepiej jest w wersji sportback. Bagażnik ma pojemność 350 l – 1100 l w hatchbacku i 370-1100 w sportbacku.
Wyposażenie Audi A3
Tutaj trzeba uważać, jak ze wszystkimi autami niemieckimi. W standardzie najuboższej wersji Attraction nie dostaniemy zbyt wiele. Lepiej wybrać zatem wersję Ambition lub Ambiente, w których można liczyć na ABS, ESP, pełną elektrykę oraz automatyczną klimatyzację.
Zobacz też: Używany Mercedes klasy C W203: sport i komfort w jednym
Facelifting: Modernizacji było kilka. Pierwsza została przeprowadzona w 2005 roku. Zmieniono wtedy grill oraz wnętrze auta. W 2008 zmodyfikowano m.in. lampy auta oraz wprowadzono do sprzedaży wersje Cabrio.
Napęd
Silniki benzynowe Audi A3
Wybór jednostek jest bardzo duży. Już podstawowy silnik 1.6 o mocy 102 KM jest godny polecenia. Odznacza się w miarę przyzwoitą dynamiką (11,8) przy średnim spalaniu na poziomie 7,5 l na 100 km. Jest to silnik prosty w konstrukcji, co znacznie obniży koszty napraw i eksploatacji. Trochę bardziej skomplikowanym, lecz godnym polecenia jest silnik 1.4 TFSI. Rozpędza on auto do 100 km/h w 9,6 s przy naprawdę umiarkowanym średnim spalaniu na poziomie 6,5 l na 100 km. W gamie turbodoładowanych silników znajduje się także silnik 1.8 TFSI o mocy 160 KM. A3 z tym silnikiem na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje zaledwie 7,6 s. Okupione jest to jednak wysokim spalaniem na poziomie 8,6 l. Na szczycie gamy „zwykłych” A-trójek stoi wersja 3.2 VR6, która jako jedyna jest wyposażona w silnik sześciocylindrowy. Katapultuje on auto do 100 km/h w 6 sekund i jest w stanie rozpędzić nieduży kompakt do 245 km/h). W gamie oferowano są także sportowe wersje S3 i RS3 (wprowadzane kolejno w 2006 i 2011 roku). Pierwsza z nich wyposażona jest w silnik 2.0 TFSI o mocy 265 KM (5,7 s do setki, pr. max – 250 km/h), zaś druga w pięciocylindrowy silnik 2.5 o mocy 340 KM (4,6 s do setki, pr. max – 250 km/h). Są to auta dostarczające maksimum frajdy z jazdy, lecz zarówno koszty zakupy, jak i eksploatacji są równie „maksymalne”.
Zobacz też: Używana Honda Accord VII: ładny i dopracowany
Silnik wysokoprężne Audi A3
Tak jak w przypadku palety silników benzynowych, tak i tutaj godny polecenia jest już podstawowy silnik, a jest nim jednostka 1.6 TDI CR. Moc 105 KM i 250 Nm momentu obrotowego zapewnia autu z takim silnikiem dobrą dynamikę – auto do 100 km/h przyspiesza w 11,4 s. Spalanie rewelacyjne – średnio 4,8 s na 100 km. Popularnym silnikiem jest również jednostka 2.0 TDI 140 KM. Spala średnio 5,5 l przy przyspieszeniu do setki na poziomie 9,5 s. Jeśli chcemy mieć wyjątkowo dynamiczne auto z silnikiem diesla, pomyślmy nad dieslem 2.0 TDI o mocy 170 KM. Przyspiesza on do 100 km/h w 8,2 s (w wersji ze skrzynią DSG poniżej 8 sekund) przy średni spalaniu 6,8 l na 100 km.
Co polecamy?
W przypadku silników benzynowych polecamy podstawowy silnik 1.6 lub wersję 1.4 TFSI. Najlepszym wyborem wśród diesli będzie 2.0 TDI o mocy 140 lub 170 KM.
Skrzynia biegów: Napęd na przód lub 4x4. Występowały pięcio- lub sześciobiegowe skrzynie manualne oraz sześciobiegowe automaty (w tym dwusprzęgłowe DSG).
Zobacz też: Używany Citroen C5 I generacji: kosztowny komfort
Zawieszenie Audi A3
Z przodu zastosowano układ McPhersona, zaś z tyłu konstrukcję wielowahaczową. Zapewnia to komfort jazdy i dobre prowadzenie lecz odbija się na kosztach.
Usterki Audi A3
Silnik: awarie silników 2.0 TDI PD (pękające głowice), szybkie zużycie rozrządu w silnikach 1.4, 1.8 oraz 2.0, awarie układ turbodoładowania w silnikach diesla i benzynowych.
Zawieszenie: szybkie zużycie łączników stabilizatora, drogie naprawy skomplikowanego zawieszenia w autach o dużym przebiegu.
Oprócz tego: dość częste uszkodzenia chłodnicy klimatyzacji od kamieni, nierównomierne działanie hamulca postojowego.
Zobacz też: Używane Volvo S60: Prestiż i bezpieczeństwo
Ceny części Audi A3
Wahacz przedni: 370 zł
Amortyzator przedni: 300 zł
Zestaw rozrządu: 320 zł
Klocki hamulcowe przednie: 120 zł
Tarcze hamulcowe przednie: 305 zł
Sprzęgło: 480 zł
Reflektor przedni: 340 zł
Zobacz też: Używane BMW serii 3 E90: luksus w cenie
Podsumowanie - Audi A3
Zalety: wysoka jakość wykonania, duża paleta silników, wysoka trwałość, dobre wyciszenie wnętrza, świetne zabezpieczenie antykorozyjne.
Wady: bardzo wysokie ceny na rynku wtórnym, ryzyko kradzieży, słaba widoczność do tyłu, występowanie na rynku „gołych” egzemplarzy.
Audi A3 jest bardzo ciekawą ofertą na rynku aut używanych. Niestety, wiedzą o tym także właściciele, którzy wystawiają swe auta w zaporowych cenach. Jeśli jednak chcemy mieć solidnie wykonane auto, a stać nas na więcej, niż na Golfa V, Audi A3 będzie bardzo dobrym wyborem.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.