Używany Fiat Grande Punto II: większa kropka
REKLAMA
REKLAMA
Fiat Grande Punto wprawdzie zachowało urodę i walory użytkowe swoich poprzedników, jednak jest to już kompletnie inna jakość w klasie aut miejskich.
REKLAMA
Nadwozie Fiata Grande Punto
„Grande”, czyli po włosku „duży”. I rzeczywiście, auto już z zewnątrz sprawia wrażenie przestronnego, może nieco „napompowanego”. Linia nadwozia jest dość miękka. Zwężony przód i masywny tył, nadaje autu dynamiczną sylwetkę w kształcie klina. Gdy uda nam się wybrać auto w odpowiednim kolorze, to po dobraniu ładnych felg, nie zdziwmy się, gdy przechodnie będą kierować wzrok w kierunku naszego samochodu.
Zobacz też: Opinie kierowców o Fiacie Grande Punto
Wnętrze Fiata Grande Punto
REKLAMA
Samochód oferowany jest w dwóch wariantach nadwozia: trzydrzwiowy i pięciodrzwiowy hatchback. Przednie fotele są wygodne, lecz mogłyby być lepiej wyprofilowane. Miejsca dla pasażerów jest sporo, zarówno z przodu, jak i z tyłu auta. Oczywiście, jak to bywa w przypadku aut klasy B, lepiej zabierać na pokład 4 osoby, a nie komplet pasażerów. Bagażnik ma pojemność 275l, co jest średnim wynikiem w klasie. Po rozłożeniu tylnej kanapie ilość ta wzrasta do 1030l. Kiepska widoczność do tyłu to wina szerokich słupków.
Wnętrze pojazdu zostało ładnie zaprojektowane. Są na rynku dostępne wersje, w których wnętrze ożywia kolorowa deska rozdzielcza i przeszywane kolorową nitką fotele. Wprawdzie w porównaniu z poprzednikiem poprawiono jakość materiałów, to w tej kwestii Fiat ma nadal dużo do zrobienia. Plastiki są twarde i błyszczące. Znacznie lepiej jest w kwestii ergonomii. Najlepiej wypada tutaj kierownica, która dobrze leży w rękach i najczęściej posiada przełączniki do sterowania radiem z kierownicy.
Dostępnych jest 5 wersji wyposażenia: FRESH, ACTIVE, ENERGY, DYNAMIC i SPORT. Już w 2 wersji wyposażeniowej ACTIVE znajdziemy 2 poduszki powietrzne, ABS, wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby przednie i centralny zamek.
Zobacz też: Używane BMW Serii 1 – pełnoprawne BMW
Napęd
Silniki benzynowe Fiata Grande Punto
Najpopularniejsza wersja silnikowa ma pojemność 1.2 l i 8 zaworów. 65 KM to trochę zbyt mało, lecz motor ten jest trwały, tani w naprawie i dobrze znosi instalację LPG. O „oczko” wyżej plasuje się silnik 1.4 o mocy 77 KM. Jest oszczędny, bezawaryjny, lecz niezbyt dynamiczny. Wersja 95 KM i 16-stoma zaworami wydaje się być najrozsądniejszym wyborem. Przyspiesza do 100 km/h w 11,5 sekund, a pali średnio 6,6 l (prawie tyle samo, co słabsze wersje). Na szczycie gamy silników benzynowych stoi turbodoładowana jednostka 1.4 T-JET, która osiąga 120 KM lub 155 KM w wersji Abarth. Zapewnia ona rewelacyjne osiągi, lecz w tym przypadku nie unikniemy wysokich kosztów eksploatacji.
Zobacz też: Używany Volkswagen Golf V: zdecydowanie nowy Golf
Silniki wysokoprężne Fiata Grande Punto
Wśród silników Diesla popularne są jednostki 1.3 JTD MultiJet. Są oszczędne, jednak niezbyt dynamiczne i drogie w naprawach (które w tym przypadku wcale nie muszą być rzadkością). W gamie diesli mamy do wyboru jeszcze silnik 1.9 JTD. Spalanie na poziomie silnika 1.3, a osiągi i bezawaryjność na zdecydowanie lepszym poziomie. Silnik 1.9 może się pochwalić także wyższą kulturą pracy.
Co polecamy w przypadku Fiata Grande Punto ?
Jeśli chcemy mieć auto zasilane benzyną, zastanówmy się nad wersją 1.4 95 KM. Osiągi auta z tym motorem stoją na przyzwoitym poziomie, a koszty eksploatacji nie odstraszają. Zaś jeśli żadne koszty eksploatacji nas nie odstraszą, to zastanówmy się nad wersją Abarth, gdyż połączenie pięknego nadwozia ze wspaniałym silnikiem robi duże wrażenie. Gdy zdecydujemy się na Diesla, patrzmy na wersje 1.9. Jak już było wspomniane, silnik ten jest dynamiczny, nie pali dużo i cieszy się dobrą opinią zarówno wśród użytkowników, jak i wśród fachowców.
Zobacz też: Używany Ford Fiesta MK6: funkcjonalność to podstawa
Za przeniesienie napędu na koła przednie odpowiedzialna jest 5-cio lub 6-cio stopniowa manualna skrzynia biegów. Dostępny jest również 5-biegowy automat Selespeed.
Zawieszenie Fiata Grande Punto
Zawieszenie Grande Punto to jego mocna strona. Bardzo dobrze wybiera nierówności, cicho pracuje. Auto prowadzi się pewnie, co powoduje, że jazda Grande Punto jest przyjemnością. Jedynie na mokrej nawierzchni może wystąpić lekka podsterowność auta. W dodatku zawieszenie ma prostą konstrukcję i jest tanie w serwisowaniu.
Zobacz też: Używany Fiat Punto I: włoska kropka
Usterki Fiata Grande Punto
Silnik: Awarie czujnika faz rozrządu w wersji 1.4/77 KM. Silnik 1.4/95 potrafi brać dużo oleju. Zdarzają się również wycieki. Przedwczesne zużycie łańcucha rozrządu w silnikach 1.3 JTD.
Korozja: Występuje, zwłaszcza w układzie wydechowym, na niektórych złączach elektrycznych i na połączeniach gwintowych podwozia.
Zawieszenie: Szybkie zużycie elementów gumowych. Szybko wybijają się łączniki stabilizatora. Nietrwałe są górne łożyska kolumn resorujących.
Skrzynia biegów: Zdarzają się wycieki z uszczelniaczy półosi ręcznych skrzyń biegów. Awarie zautomatyzowanych skrzyń Selespeed (droga naprawa).
Zobacz też: Używany Mitsubishi Space Star: niezawodny minivan
Ceny części Fiata Grande Punto
Wahacz przedni: 280 zł
Amortyzator przedni: 310 zł
Zestaw rozrządu: 230 zł
Klocki hamulcowe przednie: 145 zł
Komplet tarcz hamulcowych przednich: 250 zł
Sprzęgło kompletne: 540 zł
Reflektor przedni: 330 zł
Zobacz też: Używany Peugeot 406: elegant z klasą
Podsumowanie - Fiat Grande Punto
Zalety: Duże wnętrze, niezłe wyposażenie seryjne, atrakcyjny wygląd, wysoki komfort jazdy, niskie ceny części i ich duża podaż.
Wady: Mały bagażnik, słabe osiągi podstawowych jednostek napędowych, duże ryzyko kradzieży.
Fiat Punto nadal pozostaje jednym z liderów w klasie aut miejskich. Atrakcyjny design, obszerne wnętrze oraz szeroka paleta silników czynią z Grande Punto groźnego konkurenta dla niemieckiej lub japońskiej konkurencji. Jeśli znudziły nam się już „porządne” Polo czy Yarisy, a od auta wymaga choć trochę finezji, to dobrym wyborem będzie właśnie Grande Punto.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.