REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Fiat Grande Punto II: większa kropka

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Fiat Grande Punto to rozwinięcie koncepcji auta o wieloletniej tradycji.
Fiat Grande Punto to rozwinięcie koncepcji auta o wieloletniej tradycji.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Punto jest ikoną wśród aut miejskich. Kiedy pierwsze generacja weszła na rynek, auto zyskało ogromną popularność. Fiat Punto I został wyróżniony prestiżowym tytułem „Samochodu Roku” w roku 1995. Minęło wiele lat, miliony włoskich „kropek” jeżdzą po ulicach, a Fiat nadal rozwija koncepcje swojego miejskiego auta. Dobrym przykładem jest produkowany od 2005 roku Fiat Grande Punto.

Fiat Grande Punto wprawdzie zachowało urodę i walory użytkowe swoich poprzedników, jednak jest to już kompletnie inna jakość w klasie aut miejskich.

REKLAMA

Nadwozie Fiata Grande Punto

„Grande”, czyli po włosku „duży”. I rzeczywiście, auto już z zewnątrz sprawia wrażenie przestronnego, może nieco „napompowanego”.  Linia nadwozia jest dość miękka. Zwężony przód i masywny tył, nadaje autu dynamiczną sylwetkę w kształcie klina. Gdy uda nam się wybrać auto w odpowiednim kolorze, to po dobraniu ładnych felg, nie zdziwmy się, gdy przechodnie będą kierować wzrok w kierunku naszego samochodu.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fiacie Grande Punto

Wnętrze Fiata Grande Punto

REKLAMA

Samochód oferowany jest w dwóch wariantach nadwozia: trzydrzwiowy i pięciodrzwiowy hatchback.  Przednie fotele są wygodne, lecz mogłyby być lepiej wyprofilowane. Miejsca dla pasażerów jest sporo, zarówno z przodu, jak i z tyłu auta. Oczywiście, jak to bywa w przypadku aut klasy B, lepiej zabierać na pokład 4 osoby, a nie komplet pasażerów. Bagażnik ma pojemność 275l, co jest średnim wynikiem w klasie. Po rozłożeniu tylnej kanapie ilość ta wzrasta do 1030l. Kiepska widoczność do tyłu to wina szerokich słupków.

Wnętrze pojazdu zostało ładnie zaprojektowane. Są na rynku dostępne wersje, w których wnętrze ożywia kolorowa deska rozdzielcza i przeszywane kolorową nitką fotele. Wprawdzie w porównaniu z poprzednikiem poprawiono jakość materiałów, to w tej kwestii Fiat ma nadal dużo do zrobienia. Plastiki są twarde i błyszczące. Znacznie lepiej jest w kwestii ergonomii. Najlepiej wypada tutaj kierownica, która dobrze leży w rękach i najczęściej posiada przełączniki do sterowania radiem z kierownicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dostępnych jest 5 wersji wyposażenia: FRESH, ACTIVE, ENERGY, DYNAMIC i SPORT. Już w 2 wersji wyposażeniowej ACTIVE znajdziemy 2 poduszki powietrzne, ABS, wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby przednie i centralny zamek.

Zobacz też: Używane BMW Serii 1 – pełnoprawne BMW

Napęd

Silniki benzynowe Fiata Grande Punto

Najpopularniejsza wersja silnikowa ma pojemność 1.2 l i 8 zaworów. 65 KM to trochę zbyt mało, lecz motor ten jest trwały, tani w naprawie i dobrze znosi instalację LPG. O „oczko” wyżej plasuje się silnik 1.4 o mocy 77 KM. Jest oszczędny, bezawaryjny, lecz niezbyt dynamiczny. Wersja  95 KM i 16-stoma zaworami wydaje się być najrozsądniejszym wyborem. Przyspiesza do 100 km/h w 11,5 sekund, a pali średnio 6,6 l (prawie tyle samo, co słabsze wersje).  Na szczycie gamy silników benzynowych stoi turbodoładowana jednostka 1.4 T-JET, która osiąga 120 KM lub 155 KM w wersji Abarth. Zapewnia ona rewelacyjne osiągi, lecz w tym przypadku nie unikniemy wysokich kosztów eksploatacji.

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf V: zdecydowanie nowy Golf

Silniki wysokoprężne Fiata Grande Punto

Wśród silników Diesla popularne są jednostki 1.3 JTD MultiJet. Są oszczędne, jednak niezbyt dynamiczne i drogie w naprawach (które w tym przypadku wcale nie muszą być rzadkością). W gamie diesli mamy do wyboru jeszcze silnik 1.9 JTD. Spalanie na poziomie silnika 1.3, a osiągi i bezawaryjność na zdecydowanie lepszym poziomie. Silnik 1.9 może się pochwalić także wyższą kulturą pracy.

Co polecamy w przypadku Fiata Grande Punto ?

Jeśli chcemy mieć auto zasilane benzyną, zastanówmy się nad wersją 1.4 95 KM. Osiągi auta z tym motorem stoją na przyzwoitym poziomie, a koszty eksploatacji nie odstraszają. Zaś jeśli żadne koszty eksploatacji nas nie odstraszą, to zastanówmy się nad wersją Abarth, gdyż połączenie pięknego nadwozia ze wspaniałym silnikiem robi duże wrażenie. Gdy zdecydujemy się na Diesla, patrzmy na wersje 1.9. Jak już było wspomniane, silnik ten jest dynamiczny, nie pali dużo i cieszy się dobrą opinią zarówno wśród użytkowników, jak i wśród fachowców.

Zobacz też: Używany Ford Fiesta MK6: funkcjonalność to podstawa

Za przeniesienie napędu na koła przednie odpowiedzialna jest 5-cio lub 6-cio stopniowa manualna skrzynia biegów. Dostępny jest również 5-biegowy automat Selespeed.

Zawieszenie Fiata Grande Punto

Zawieszenie Grande Punto to jego mocna strona. Bardzo dobrze wybiera nierówności, cicho pracuje. Auto prowadzi się pewnie, co powoduje, że jazda Grande Punto jest przyjemnością. Jedynie na mokrej nawierzchni może wystąpić lekka podsterowność auta. W dodatku zawieszenie ma prostą konstrukcję i jest tanie w serwisowaniu.

Zobacz też: Używany Fiat Punto I: włoska kropka

Usterki Fiata Grande Punto

Silnik: Awarie czujnika faz rozrządu w wersji 1.4/77 KM. Silnik 1.4/95 potrafi brać dużo oleju. Zdarzają się również wycieki. Przedwczesne zużycie łańcucha rozrządu w silnikach 1.3 JTD.

Korozja: Występuje, zwłaszcza w układzie wydechowym, na niektórych złączach elektrycznych i na połączeniach gwintowych podwozia.

Zawieszenie: Szybkie zużycie elementów gumowych. Szybko wybijają się łączniki stabilizatora. Nietrwałe są górne łożyska kolumn resorujących.

Skrzynia biegów: Zdarzają się wycieki z uszczelniaczy półosi ręcznych skrzyń biegów. Awarie zautomatyzowanych skrzyń Selespeed (droga naprawa).

Zobacz też: Używany Mitsubishi Space Star: niezawodny minivan

Ceny części Fiata Grande Punto

Wahacz przedni: 280 zł

Amortyzator przedni: 310 zł

Zestaw rozrządu: 230 zł

Klocki hamulcowe przednie: 145 zł

Komplet tarcz hamulcowych przednich: 250 zł

Sprzęgło kompletne: 540 zł

Reflektor przedni: 330 zł

Zobacz też: Używany Peugeot 406: elegant z klasą

Podsumowanie - Fiat Grande Punto

Zalety: Duże wnętrze, niezłe wyposażenie seryjne, atrakcyjny wygląd, wysoki komfort jazdy, niskie ceny części i ich duża podaż.

Wady: Mały bagażnik, słabe osiągi podstawowych jednostek napędowych, duże ryzyko kradzieży.

Fiat Punto nadal pozostaje jednym z liderów w klasie aut miejskich. Atrakcyjny design, obszerne wnętrze oraz szeroka paleta silników czynią z Grande Punto groźnego konkurenta dla niemieckiej lub japońskiej konkurencji. Jeśli znudziły nam się już „porządne” Polo czy Yarisy, a od auta wymaga choć trochę finezji, to dobrym wyborem będzie właśnie Grande Punto.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA