REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Fiat Grande Punto II: większa kropka

Piotr Czerniakowski
Fiat Grande Punto to rozwinięcie koncepcji auta o wieloletniej tradycji.
Fiat Grande Punto to rozwinięcie koncepcji auta o wieloletniej tradycji.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Punto jest ikoną wśród aut miejskich. Kiedy pierwsze generacja weszła na rynek, auto zyskało ogromną popularność. Fiat Punto I został wyróżniony prestiżowym tytułem „Samochodu Roku” w roku 1995. Minęło wiele lat, miliony włoskich „kropek” jeżdzą po ulicach, a Fiat nadal rozwija koncepcje swojego miejskiego auta. Dobrym przykładem jest produkowany od 2005 roku Fiat Grande Punto.

Fiat Grande Punto wprawdzie zachowało urodę i walory użytkowe swoich poprzedników, jednak jest to już kompletnie inna jakość w klasie aut miejskich.

REKLAMA

Nadwozie Fiata Grande Punto

„Grande”, czyli po włosku „duży”. I rzeczywiście, auto już z zewnątrz sprawia wrażenie przestronnego, może nieco „napompowanego”.  Linia nadwozia jest dość miękka. Zwężony przód i masywny tył, nadaje autu dynamiczną sylwetkę w kształcie klina. Gdy uda nam się wybrać auto w odpowiednim kolorze, to po dobraniu ładnych felg, nie zdziwmy się, gdy przechodnie będą kierować wzrok w kierunku naszego samochodu.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fiacie Grande Punto

Wnętrze Fiata Grande Punto

REKLAMA

Samochód oferowany jest w dwóch wariantach nadwozia: trzydrzwiowy i pięciodrzwiowy hatchback.  Przednie fotele są wygodne, lecz mogłyby być lepiej wyprofilowane. Miejsca dla pasażerów jest sporo, zarówno z przodu, jak i z tyłu auta. Oczywiście, jak to bywa w przypadku aut klasy B, lepiej zabierać na pokład 4 osoby, a nie komplet pasażerów. Bagażnik ma pojemność 275l, co jest średnim wynikiem w klasie. Po rozłożeniu tylnej kanapie ilość ta wzrasta do 1030l. Kiepska widoczność do tyłu to wina szerokich słupków.

Wnętrze pojazdu zostało ładnie zaprojektowane. Są na rynku dostępne wersje, w których wnętrze ożywia kolorowa deska rozdzielcza i przeszywane kolorową nitką fotele. Wprawdzie w porównaniu z poprzednikiem poprawiono jakość materiałów, to w tej kwestii Fiat ma nadal dużo do zrobienia. Plastiki są twarde i błyszczące. Znacznie lepiej jest w kwestii ergonomii. Najlepiej wypada tutaj kierownica, która dobrze leży w rękach i najczęściej posiada przełączniki do sterowania radiem z kierownicy.

Dostępnych jest 5 wersji wyposażenia: FRESH, ACTIVE, ENERGY, DYNAMIC i SPORT. Już w 2 wersji wyposażeniowej ACTIVE znajdziemy 2 poduszki powietrzne, ABS, wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby przednie i centralny zamek.

Zobacz też: Używane BMW Serii 1 – pełnoprawne BMW

Napęd

Silniki benzynowe Fiata Grande Punto

Najpopularniejsza wersja silnikowa ma pojemność 1.2 l i 8 zaworów. 65 KM to trochę zbyt mało, lecz motor ten jest trwały, tani w naprawie i dobrze znosi instalację LPG. O „oczko” wyżej plasuje się silnik 1.4 o mocy 77 KM. Jest oszczędny, bezawaryjny, lecz niezbyt dynamiczny. Wersja  95 KM i 16-stoma zaworami wydaje się być najrozsądniejszym wyborem. Przyspiesza do 100 km/h w 11,5 sekund, a pali średnio 6,6 l (prawie tyle samo, co słabsze wersje).  Na szczycie gamy silników benzynowych stoi turbodoładowana jednostka 1.4 T-JET, która osiąga 120 KM lub 155 KM w wersji Abarth. Zapewnia ona rewelacyjne osiągi, lecz w tym przypadku nie unikniemy wysokich kosztów eksploatacji.

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf V: zdecydowanie nowy Golf

Silniki wysokoprężne Fiata Grande Punto

Wśród silników Diesla popularne są jednostki 1.3 JTD MultiJet. Są oszczędne, jednak niezbyt dynamiczne i drogie w naprawach (które w tym przypadku wcale nie muszą być rzadkością). W gamie diesli mamy do wyboru jeszcze silnik 1.9 JTD. Spalanie na poziomie silnika 1.3, a osiągi i bezawaryjność na zdecydowanie lepszym poziomie. Silnik 1.9 może się pochwalić także wyższą kulturą pracy.

Co polecamy w przypadku Fiata Grande Punto ?

Jeśli chcemy mieć auto zasilane benzyną, zastanówmy się nad wersją 1.4 95 KM. Osiągi auta z tym motorem stoją na przyzwoitym poziomie, a koszty eksploatacji nie odstraszają. Zaś jeśli żadne koszty eksploatacji nas nie odstraszą, to zastanówmy się nad wersją Abarth, gdyż połączenie pięknego nadwozia ze wspaniałym silnikiem robi duże wrażenie. Gdy zdecydujemy się na Diesla, patrzmy na wersje 1.9. Jak już było wspomniane, silnik ten jest dynamiczny, nie pali dużo i cieszy się dobrą opinią zarówno wśród użytkowników, jak i wśród fachowców.

Zobacz też: Używany Ford Fiesta MK6: funkcjonalność to podstawa

Za przeniesienie napędu na koła przednie odpowiedzialna jest 5-cio lub 6-cio stopniowa manualna skrzynia biegów. Dostępny jest również 5-biegowy automat Selespeed.

Zawieszenie Fiata Grande Punto

Zawieszenie Grande Punto to jego mocna strona. Bardzo dobrze wybiera nierówności, cicho pracuje. Auto prowadzi się pewnie, co powoduje, że jazda Grande Punto jest przyjemnością. Jedynie na mokrej nawierzchni może wystąpić lekka podsterowność auta. W dodatku zawieszenie ma prostą konstrukcję i jest tanie w serwisowaniu.

Zobacz też: Używany Fiat Punto I: włoska kropka

Usterki Fiata Grande Punto

Silnik: Awarie czujnika faz rozrządu w wersji 1.4/77 KM. Silnik 1.4/95 potrafi brać dużo oleju. Zdarzają się również wycieki. Przedwczesne zużycie łańcucha rozrządu w silnikach 1.3 JTD.

Korozja: Występuje, zwłaszcza w układzie wydechowym, na niektórych złączach elektrycznych i na połączeniach gwintowych podwozia.

Zawieszenie: Szybkie zużycie elementów gumowych. Szybko wybijają się łączniki stabilizatora. Nietrwałe są górne łożyska kolumn resorujących.

Skrzynia biegów: Zdarzają się wycieki z uszczelniaczy półosi ręcznych skrzyń biegów. Awarie zautomatyzowanych skrzyń Selespeed (droga naprawa).

Zobacz też: Używany Mitsubishi Space Star: niezawodny minivan

Ceny części Fiata Grande Punto

Wahacz przedni: 280 zł

Amortyzator przedni: 310 zł

Zestaw rozrządu: 230 zł

Klocki hamulcowe przednie: 145 zł

Komplet tarcz hamulcowych przednich: 250 zł

Sprzęgło kompletne: 540 zł

Reflektor przedni: 330 zł

Zobacz też: Używany Peugeot 406: elegant z klasą

Podsumowanie - Fiat Grande Punto

Zalety: Duże wnętrze, niezłe wyposażenie seryjne, atrakcyjny wygląd, wysoki komfort jazdy, niskie ceny części i ich duża podaż.

Wady: Mały bagażnik, słabe osiągi podstawowych jednostek napędowych, duże ryzyko kradzieży.

Fiat Punto nadal pozostaje jednym z liderów w klasie aut miejskich. Atrakcyjny design, obszerne wnętrze oraz szeroka paleta silników czynią z Grande Punto groźnego konkurenta dla niemieckiej lub japońskiej konkurencji. Jeśli znudziły nam się już „porządne” Polo czy Yarisy, a od auta wymaga choć trochę finezji, to dobrym wyborem będzie właśnie Grande Punto.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA