REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Używany Fiat Grande Punto II: większa kropka

Piotr Czerniakowski
Fiat Grande Punto to rozwinięcie koncepcji auta o wieloletniej tradycji.
Fiat Grande Punto to rozwinięcie koncepcji auta o wieloletniej tradycji.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Punto jest ikoną wśród aut miejskich. Kiedy pierwsze generacja weszła na rynek, auto zyskało ogromną popularność. Fiat Punto I został wyróżniony prestiżowym tytułem „Samochodu Roku” w roku 1995. Minęło wiele lat, miliony włoskich „kropek” jeżdzą po ulicach, a Fiat nadal rozwija koncepcje swojego miejskiego auta. Dobrym przykładem jest produkowany od 2005 roku Fiat Grande Punto.

Fiat Grande Punto wprawdzie zachowało urodę i walory użytkowe swoich poprzedników, jednak jest to już kompletnie inna jakość w klasie aut miejskich.

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie Fiata Grande Punto

„Grande”, czyli po włosku „duży”. I rzeczywiście, auto już z zewnątrz sprawia wrażenie przestronnego, może nieco „napompowanego”.  Linia nadwozia jest dość miękka. Zwężony przód i masywny tył, nadaje autu dynamiczną sylwetkę w kształcie klina. Gdy uda nam się wybrać auto w odpowiednim kolorze, to po dobraniu ładnych felg, nie zdziwmy się, gdy przechodnie będą kierować wzrok w kierunku naszego samochodu.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fiacie Grande Punto

Wnętrze Fiata Grande Punto

Samochód oferowany jest w dwóch wariantach nadwozia: trzydrzwiowy i pięciodrzwiowy hatchback.  Przednie fotele są wygodne, lecz mogłyby być lepiej wyprofilowane. Miejsca dla pasażerów jest sporo, zarówno z przodu, jak i z tyłu auta. Oczywiście, jak to bywa w przypadku aut klasy B, lepiej zabierać na pokład 4 osoby, a nie komplet pasażerów. Bagażnik ma pojemność 275l, co jest średnim wynikiem w klasie. Po rozłożeniu tylnej kanapie ilość ta wzrasta do 1030l. Kiepska widoczność do tyłu to wina szerokich słupków.

REKLAMA

Wnętrze pojazdu zostało ładnie zaprojektowane. Są na rynku dostępne wersje, w których wnętrze ożywia kolorowa deska rozdzielcza i przeszywane kolorową nitką fotele. Wprawdzie w porównaniu z poprzednikiem poprawiono jakość materiałów, to w tej kwestii Fiat ma nadal dużo do zrobienia. Plastiki są twarde i błyszczące. Znacznie lepiej jest w kwestii ergonomii. Najlepiej wypada tutaj kierownica, która dobrze leży w rękach i najczęściej posiada przełączniki do sterowania radiem z kierownicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dostępnych jest 5 wersji wyposażenia: FRESH, ACTIVE, ENERGY, DYNAMIC i SPORT. Już w 2 wersji wyposażeniowej ACTIVE znajdziemy 2 poduszki powietrzne, ABS, wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby przednie i centralny zamek.

Zobacz też: Używane BMW Serii 1 – pełnoprawne BMW

Napęd

Silniki benzynowe Fiata Grande Punto

Najpopularniejsza wersja silnikowa ma pojemność 1.2 l i 8 zaworów. 65 KM to trochę zbyt mało, lecz motor ten jest trwały, tani w naprawie i dobrze znosi instalację LPG. O „oczko” wyżej plasuje się silnik 1.4 o mocy 77 KM. Jest oszczędny, bezawaryjny, lecz niezbyt dynamiczny. Wersja  95 KM i 16-stoma zaworami wydaje się być najrozsądniejszym wyborem. Przyspiesza do 100 km/h w 11,5 sekund, a pali średnio 6,6 l (prawie tyle samo, co słabsze wersje).  Na szczycie gamy silników benzynowych stoi turbodoładowana jednostka 1.4 T-JET, która osiąga 120 KM lub 155 KM w wersji Abarth. Zapewnia ona rewelacyjne osiągi, lecz w tym przypadku nie unikniemy wysokich kosztów eksploatacji.

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf V: zdecydowanie nowy Golf

Silniki wysokoprężne Fiata Grande Punto

Wśród silników Diesla popularne są jednostki 1.3 JTD MultiJet. Są oszczędne, jednak niezbyt dynamiczne i drogie w naprawach (które w tym przypadku wcale nie muszą być rzadkością). W gamie diesli mamy do wyboru jeszcze silnik 1.9 JTD. Spalanie na poziomie silnika 1.3, a osiągi i bezawaryjność na zdecydowanie lepszym poziomie. Silnik 1.9 może się pochwalić także wyższą kulturą pracy.

Co polecamy w przypadku Fiata Grande Punto ?

Jeśli chcemy mieć auto zasilane benzyną, zastanówmy się nad wersją 1.4 95 KM. Osiągi auta z tym motorem stoją na przyzwoitym poziomie, a koszty eksploatacji nie odstraszają. Zaś jeśli żadne koszty eksploatacji nas nie odstraszą, to zastanówmy się nad wersją Abarth, gdyż połączenie pięknego nadwozia ze wspaniałym silnikiem robi duże wrażenie. Gdy zdecydujemy się na Diesla, patrzmy na wersje 1.9. Jak już było wspomniane, silnik ten jest dynamiczny, nie pali dużo i cieszy się dobrą opinią zarówno wśród użytkowników, jak i wśród fachowców.

Zobacz też: Używany Ford Fiesta MK6: funkcjonalność to podstawa

Za przeniesienie napędu na koła przednie odpowiedzialna jest 5-cio lub 6-cio stopniowa manualna skrzynia biegów. Dostępny jest również 5-biegowy automat Selespeed.

Zawieszenie Fiata Grande Punto

Zawieszenie Grande Punto to jego mocna strona. Bardzo dobrze wybiera nierówności, cicho pracuje. Auto prowadzi się pewnie, co powoduje, że jazda Grande Punto jest przyjemnością. Jedynie na mokrej nawierzchni może wystąpić lekka podsterowność auta. W dodatku zawieszenie ma prostą konstrukcję i jest tanie w serwisowaniu.

Zobacz też: Używany Fiat Punto I: włoska kropka

Usterki Fiata Grande Punto

Silnik: Awarie czujnika faz rozrządu w wersji 1.4/77 KM. Silnik 1.4/95 potrafi brać dużo oleju. Zdarzają się również wycieki. Przedwczesne zużycie łańcucha rozrządu w silnikach 1.3 JTD.

Korozja: Występuje, zwłaszcza w układzie wydechowym, na niektórych złączach elektrycznych i na połączeniach gwintowych podwozia.

Zawieszenie: Szybkie zużycie elementów gumowych. Szybko wybijają się łączniki stabilizatora. Nietrwałe są górne łożyska kolumn resorujących.

Skrzynia biegów: Zdarzają się wycieki z uszczelniaczy półosi ręcznych skrzyń biegów. Awarie zautomatyzowanych skrzyń Selespeed (droga naprawa).

Zobacz też: Używany Mitsubishi Space Star: niezawodny minivan

Ceny części Fiata Grande Punto

Wahacz przedni: 280 zł

Amortyzator przedni: 310 zł

Zestaw rozrządu: 230 zł

Klocki hamulcowe przednie: 145 zł

Komplet tarcz hamulcowych przednich: 250 zł

Sprzęgło kompletne: 540 zł

Reflektor przedni: 330 zł

Zobacz też: Używany Peugeot 406: elegant z klasą

Podsumowanie - Fiat Grande Punto

Zalety: Duże wnętrze, niezłe wyposażenie seryjne, atrakcyjny wygląd, wysoki komfort jazdy, niskie ceny części i ich duża podaż.

Wady: Mały bagażnik, słabe osiągi podstawowych jednostek napędowych, duże ryzyko kradzieży.

Fiat Punto nadal pozostaje jednym z liderów w klasie aut miejskich. Atrakcyjny design, obszerne wnętrze oraz szeroka paleta silników czynią z Grande Punto groźnego konkurenta dla niemieckiej lub japońskiej konkurencji. Jeśli znudziły nam się już „porządne” Polo czy Yarisy, a od auta wymaga choć trochę finezji, to dobrym wyborem będzie właśnie Grande Punto.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA