Używany VW Polo IV: już nie tak solidny jak dawniej
REKLAMA
REKLAMA
Volkswagen Polo IV generacji, oznaczany fabrycznie jako 9N, zadebiutował na rynku w 2001 roku. Powstał na płycie podłogowej wspólnej ze Skodą Fabią I. Z czeskim autem współdzielił także jednostki napędowe, oraz wiele innych elementów. W 2006 roku auto przeszło face lifting (ozn.9N3)oraz pojawiły się nowe silniki w ofercie(m.in. popularny w Polsce 1.4 16V 80KM). Samochody koncernu Volkswagena jeszcze do niedawna uznawane były za wzór pod względem solidności ich montażu i bezawaryjnej eksploatacji. Niestety, w ostatnich latach zauważalny jest wyraźny spadek jakości aut niemieckiego producenta, także w przypadku modelu Polo 9N. Jest jednak szansa, by dzięki odpowiedniej wiedzy, znaleźć egzemplarz, który posłuży nam dobrze jeszcze przez kilka, a może nawet kilkanaście lat. Trzeba tylko wiedzieć, czego dokładnie szukać.
REKLAMA
Zobacz też: Mercedes-Benz klasy C W204: luksus kosztuje
Nadwozie
Elementem zewnętrznym, wyróżniającym IV generację Polo od jej poprzedników, są jej charakterystyczne przednie lampy, dzięki którym przytknął do niej przydomek „okular”. Poza tym auto nie wyróżnia się niczym szczególnym na tle klasowych rywali. To prostu klasyczny mały hatchback, występujący w nadwoziu zarówno 3-, jak i 5-drzwiowym. Na rynku spotkać tez można wersję sedan, która pojawiła się w 2004 roku jednak jej dostępność jest mocno ograniczona. Zaletą samego nadwozia jest jego bardzo dobre zabezpieczenie przed korozją oraz wysoki poziom bezpieczeństwa jaki zapewnia pasażerom pojazdu( 4 gwiazdki w teście Euro NCAP).
Zobacz też: Używany Peugeot 206: tani, ale mało solidny
Wnętrze
Wszelkie testy nowych aut zapewniały o wysokiej jakości materiałów użytych do wykończenia wnętrza w Polo IV generacji. Trzeba jednak podkreślić, że opinie te były jednak trochę na wyrost, bo w wielu egzemplarzach widać już poważne ślady ich zużycia. Plastiki dosyć łatwo się rysują, gałka skrzyni biegów potrafi popękać, podobnie jak jej mieszek. Właściciele skarżą się także na trzaski dochodzące z deski rozdzielczej w trakcie jazdy na nierównościach. Także materiał na drzwiach bocznych potrafi się powycierać. Do listy wad należy dodać częste przypadki uszkodzenia potencjometru silniczków sterujących nawiewem(także w autach z klimatyzacją), usterki podnośników szyb, immobilisera czy regulacji wysokości świateł. Do zalet należy zaliczyć przede wszystkim sporą ilość miejsca dla podróżnych i bagażnik o pojemności 270litrów(430l w sedanie). W autach importowanych jest również szansa na znalezienie dobrze wyposażonej wersji, w której nie zabraknie automatycznej klimatyzacji, 4 poduszek powietrznych, systemów ABS i ESP, 8-głośnikowego zestawu audio czy dwukolorowej deski rozdzielczej.
Zobacz też: Używany Ford Escort: ekonomia w niemieckim wydaniu
Silniki
Wybór odpowiedniej jednostki napędowej w przypadku Polo IV, to kluczowa sprawa w kontekście jego przyszłej, bezproblemowej eksploatacji. Tak naprawdę, niezależnie od przebiegu, należy omijać obie wersje benzynowego silnika 1.2 ze względu na jego wadę fabryczną. Silnik ten ma problem z zaworami wydechowymi(ulegały wypaleniu),co objawia się spadkiem kompresji, najczęściej na 3 cylindrze. Gdy dojdzie do takiej sytuacji, należy przygotować się na regenerację głowicy(koszt od 900-3000zł). Poza tym, problem ten, nawet po naprawie, może pojawić się ponownie w przyszłości. Innymi, notorycznie powtarzającymi się usterkami w tym silniku, są awarie cewek zapłonowych oraz przeskakiwanie rozrządu. Zdecydowanie lepszym wyborem będzie sprawdzony silnik 1.4 16V/75KM, który zapewnia przyzwoite osiągi i akceptowalne spalanie(0-100km/h 12,9 sekundy, średnie spalanie 6,3l na 100km). Jeśli dynamika tej wersji nie zachwyca, warto poszukać odmiany 1.4 16V 101KM, która pozwala na sprint 0-100km/h w równe 10 sekund i potrafi rozpędzić Polo do prawie 190km/h. Dla osób poszukujących małego sportowego hatchbacka warto polecić wersję GTI opartą o sprawdzony, dwudziestozaworowy silnik 1.8T, który z pomocą turbosprężarki generuje 150KM. W późniejszym okresie pojawiła się także wersja GTI Cup Edition, w której ten sam silnik legitymował się mocą 180KM. Odradzamy silnik 1.4FSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który nie dość, że utrudnia montaż instalacji LPG to dodatkowo sprawia kłopoty eksploatacyjne.
Radzimy unikać jak ognia Polo 9N z benzynowymi silnikami o pojemności 1,2litra. Są bardzo awaryjne, zapewniają słabe osiągi i cechuje je niska kultura pracy.
Zobacz też: Używana Toyota Celica VII: sportsmenka dla cierpliwych
REKLAMA
Silniki wysokoprężne zawsze były mocną stroną koncernu VW. W Polo to się nie zmieniło, jednak należy pamiętać o tym, że jeśli oczekujemy niezawodności powinniśmy wybrać przestarzały technologicznie silnik 1.9SDI. Zapewnia on równie niskie osiągi(0-100km/h w 17sekund) co i spalanie(średnio 4,7l na 100km). Jest on solidny a brak turbosprężarki czy nowoczesnych wtryskiwaczy typu common rail, wyraźnie ogranicza ryzyko ewentualnych jego napraw. Najlepiej prezentuje się silnik 1.9TDI o mocy 100KM, który co prawda może wymagać okresowej regeneracji turbiny ale zapewnia naprawdę dobre osiąg(0-100km/h w 10,7s)i i niewiele większe zużycie paliwa(średnio 4,8l/100km) od odmiany 1.9SDI. Zdecydowanie rzadziej na rynku występuje wersja mocy 130KM. Najmniejszy diesel w Polo ma pojemność 1,4litra, 3 cylindry, turbosprężarkę i moc 75KM(są też wersje o mocy 70 bądź 80KM). Cieszy się dobrą opinią użytkowników, jednak trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na stan turbosprężarki oraz zawór EGR, który stwarza czasem problemy.
Silniki 1.4 TDI mogą mieć problemy z luzem na wale korbowym. Jest to sporadyczne zjawisko, ale jeśli wystąpi, należy liczyć się z naprawą opiewającą na ponad 5tys.zł. Wersje 80-konne posiadają turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek, która nie lubi eksploatacji w mieście, gdyż zaciera się w niej kierownica powietrza(można stosować do niej specjalny środek w spraju).
Zawieszenie
Mimo prostej budowy, kolumny McPhersona z przodu, belka skrętna za tyłu, Polo dość przeciętnie spisuje się na polskich drogach. Nadmiernemu zużyciu ulegają przede wszystkim przednie wahacze(a właściwie ich tuleje) oraz amortyzatory. Za sprawą dobrze rozwiniętego rynku części zamiennych do Polo IV, koszt naprawy nie jest jednak duży.
Zobacz też: Używany Fiat Uno: miejskie auto za grosze
Układ kierowniczy i hamulcowy
Większy problem stanowi awaryjna maglownica. Tyczy się to zarówno wersji benzynowych jak i wysokoprężnych. Jej stan jest jednak łatwy do zdiagnozowania(ewidentny luz i stuki na przekładni kierowniczej w trakcie dynamicznego obracania kierownicą w miejscu). Inną nieprzyjemną cechą Polo IV-generacji jest szybkie zużywanie się układu hamulcowego.
LPG
Wszystkie silniki benzynowe montowane w Polo 9N mają plastikowy kolektor, dlatego wymagają montażu sekwencyjnej instalacji gazu. Koszt jest większy ale i działanie bezpieczniejsze dla silnika. Poza tym praca na takiej instalacji nie wpływa drastycznie na pogorszenie dynamiki danej jednostki.
Zobacz też: Używany Peugeot 406 Coupe: cień Ferrari
Przykładowe części zamienne do Volkswagena Polo 9N w wersji 1.416V 75KM
-cewka zapłonowa(z modułem): 160zł(480zł)
-silentblock wahacza- 40zł
-wahacz przedniego zawieszenia- 310zł
-amortyzator przedni/tylny:300zł/220zł
-maglownica- 1200zł
-tarcza hamulcowa przód/tył: 160zł/110zł
-klocki hamulcowe na oś: 160zł
Podsumowanie
Volkswagen Polo IV generacji zaskakuje skalą problemów jakie trapią ten model. Poczynając od niskiej jakości materiałów użytych do wykończenia jego wnętrza, poprzez wrażliwe przednie zawieszenie a kończąc na fatalnej jakości 3 cylindrowych silników benzynowych, widać jak na dłoni, że ten model nie jest tak solidny jak można by spodziewać się autach koncerny VW. Aby eksploatacja nie okazałą się zbyt kosztowna, należy wziąć pod uwagę zwłaszcza benzynowe silniki 1.4 16V(poza FSI), 1.6 8V/102KM bądź wysokoprężny silnik 1.9SDI. Trochę droższe w eksploatacji będą dynamiczne odmiany 1.8T 150KM oraz 1.9TDI(100 lub 130KM), ale je także można śmiało polecić. Jeśli funduszy starczy nam tylko na benzynową wersje 1.2 8V/12V, to lepiej będzie pomyśleć o innym modelu auta.
Zobacz też: Toyota Land Cruiser J120: nie potrzebuje reklamy
Wybrani, klasowi konkurenci:
- Toyoto Yaris II (benz. 1.0/69KM, 1.3/87KM, 1.33/100KM,1.8/133KM; diesel 1.4D4-D)
- Opel Corsa D(benz. 1.0/60KM, 1.2/70KM, 1.4/100KM, 1.6T/192KM; diesel 1.3CDTI/70KM,90KM,95KM, 1.7CDTI/125KM,130KM)
- Suzuki Swift(benz. 1.3/92KM, 1.5/102KM, 1.6/125KM; diesel 1.3DDiS/70,75KM)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.