REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Ford Focus mk2 1.8TDCi- przestronny kompakt z dynamicznym silnikiem i świetnie zestrojonym zawieszeniem.
Ford Focus mk2 1.8TDCi- przestronny kompakt z dynamicznym silnikiem i świetnie zestrojonym zawieszeniem.
Ford
Ford

REKLAMA

REKLAMA

Ford Focus II należy do klasy kompaktowej, która jest jedną z najpopularniejszych wśród wszystkich segmentów aut. Z tego powodu pomiędzy producentami trwa największa rywalizacja o prym na tym rynku. Używany Ford Focus II-generacji jest jednym z najbardziej poszukiwanych przedstawicieli tego typu aut.

Historia

REKLAMA

REKLAMA

Koncern Forda od zawsze należał do ścisłej czołówki tej rywalizacji, posiadając w swojej ofercie do dziś znane i cenione modele tej klasy. Jednak gdy w połowie lat dziewięćdziesiątych popularność jego Escorta IV generacji powoli malała, władze firmy podjęły decyzję o wprowadzeniu jego następcy. Kiedy na jesieni 1998 roku światło dzienne ujrzały pierwsze modele Forda Focusa, wszystkie oczy skupione były na tym właśnie modelu. Dziennikarze rozpływali się w zachwytach nad jego świetnie zestrojonym zawieszeniem a klienci docenili odważną linię nadwozia, która jak czas pokazał nawet dziś prezentuje się bardzo atrakcyjnie.

Auto otrzymując prestiżowy tytuł „Car of the Year 99” potwierdziło swoją nietuzinkowość i jeszcze mocniej zaakcentowało swoją obecność na rynku. Trzeba pamiętać, że wszystko to miało miejsce rok po premierze VW Golfa IV generacji, którego każdy kolejny model stanowił ikonę i wykładnię dla samochodów klasy kompaktowej. Focus jednak nie przestraszył się niemieckiego konkurenta  i zaprezentował się jako zupełnie odmienne auto, dużo bardziej fascynujące w prowadzeniu i zachowaniu na drodze, garściami obdarowujące kierowcę frajdą z jazdy szczególnie na szybko pokonywanych zakrętach. Lata jednak mijały, konkurencja nauczona przykrą lekcją jaką zgotował jej Ford w następcy Escorta, zaczęła prace nad doścignięciem Focusa i późniejszą jego detronizacją. Choć Focus był autem nad wyraz udanym, to również i on z biegiem lat zaczął ukazywać swe niedoskonałości.

Do tych najgorszych należało kiepskie zabezpieczenie przed rdzą (pomimo ocynkowanego nadwozia) oraz stosunkowo kosztowne w utrzymaniu tylne zawieszenie. Z biegiem lat klasowi rywale zaczęli go także przewyższać pod względem wymiarów zewnętrznych oraz przestronności oferując jednocześnie znacznie bardziej komfortowe warunki do podróżowania. Nie chcąc zostawać w tyle i przepychać się w ogonie z mniej prestiżową konkurencją z Francji i Dalekiego Wschodu, Ford podjął jedyną słuszną decyzje- wprowadził na rynek drugą generację Focusa.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Fordzie Focusie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy kurtyna się podniosła i świat mógł dostrzec następcę popularnej „Foki” nie dało się już słyszeć równie pochlebnych komentarzy jak tych z roku 1998. Wręcz przeciwnie, nowy Focus prezentował się bardzo ciężko i mało zgrabnie. Brakowało mu lekkości i finezji jaką posiadał poprzednik. Zbliżony prostotą swych linii bardziej do norymberskiego zamku Keiserburg niż weneckiej bazyliki św. Marka, zerwał z dotychczasowym stylem  „New Edge Design”. Mimo że stylistyka nie rzuciła nikogo na kolana a tym bardziej nie mogła być wzorem do naśladowania, to jednak renoma wypracowana przez poprzedni model, zdołała zatrzymać przy aucie klientów, z początku  mocno kręcących na niego nosem. A gdy stylistyka nowego Focusa została z czasem zaakceptowana przez potencjalnego nabywcę, nagle dostrzegał on istotne zmiany na lepsze jakie dokonały się w tym modelu.

Nadwozie Forda Focus II

Focus II wyraźnie urósł w stosunku do poprzenika, można by wręcz rzec, że zmężniał. Hatchback jest dłuższy (aż o 168mm, kombi o 18mm), wyższy ( o 67mm) i szerszy (o 138mm) od poprzednika. Poza tym zwiększył się rozstaw osi (o 25mm) a bagażnik powiększył do satysfakcjonujących 385 litrów pojemności.  I choć oceniać auto po wielkości bagażnika to wierutna bzdura, to jednak cieszy fakt, że na wakacyjny wyjazd we dwójkę można zabrać naprawdę sporo bagażu. Co istotne, wnętrze Focusa to przyjemne miejsce do podróżowania.  Bo nawet jeśli zewnętrzna bryła auta nawiązuje stylem raczej do projektów niemieckiej myśli technicznej a kształtem konkuruje raczej z niemieckim Leopardem II niż z włoskim szykiem i elegancją Alfy Romeo, to jednak posiada on istotną zaletę wspólną z gąsiennicowym wozem bojowym.

Tą  pokrewną cechą jest poczucie bezpieczeństwa jakie sprawia masywna sylwetka Forda. Słupki są grube, deska rozdzielcza potężna a szyba przednia jest mocno oddalona od kierownicy. Poza tym spora cześć tych aut jest standardowo wyposażona w dwustopniowe, przednie poduszki powietrzne, boczne oraz kurtyny powietrzne  chroniące głowy pasażerów. Standardem jest oczywiście także ABS, napinacze pasów bezpieczeństwa, sygnał przypominający o konieczności ich zapięcia u kierowcy i pasażera oraz mocowania ISOFIX na tylnej kanapie. Wszystko to sprawia, że auto przy ewentualnej kolizji jest bardzo bezpieczne  a potwierdzeniem tego jest uzyskana maksymalna nota 5 gwiazdek w teście zderzeniowym EURO NCAP. Auto wykazało się wyjątkowo mocne, a kabina pasażerska wykazała tylko minimalną deformację. Co istotne, po uderzeniu czołowym drzwi kierowcy można było bez problemu otworzyć, co tylko podkreśla solidną strukturę całego auta.

Wyposżenie Forda Focus II

Wyposażenie Focusów II-generacji było bardzo zróżnicowane i w  zależności od rynku obejmowało odmienny standard. Ze względu jednak na atrakcyjne ceny wyposażenia dodatkowego, Focusy są z reguły bardzo dobrze wyposażone i bez większego trudu można kupić auto posiadające ABS z EBD, 4 poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy, centralny zamek, immobiliser,  klimatyzację manualną czy radio z pilotem przy kierownicy. W prezentowanym modelu wyposażenie obejmowało dodatkowo kurtynowe poduszki powietrzne, radio z odtwarzaczem CD i MP3, klimatyzację automatyczną, halogeny przeciwmgielne, elektryczne sterowanie szyb z przodu i z tyłu, podgrzewaną przednią szybę i komputer pokładowy.

Silniki Forda Focus II

Testowany egzemplarz Focusa posiada silnik diesla o pojemności 1,8 litra i mocy 115KM, którego pracę wspomaga turbosprężarka oraz intercooler. Konstrukcja ta oparta jest na sprawdzonej jednostce Forda 1,8 TDDi, którą zmodyfikowano wyposażając m.in. w nowoczesny wtrysk paliwa typu common rail, znacząco poprawiający osiągi auta. Za sprawą wysokiego momentu obrotowego wynoszącego 280Nm (z możliwością chwilowego podniesienia jego wartości do 300Nm dzięki funkcji overboost)osiąganego przy 1900obr./min., auto w wersji 5-drzwiowej rozpędza się do 100km/h w 10,9 sekundy i maksymalnie rozpędzi się do 190km/h.

Zaskakuje jednak łatwość z jaką auto rozpędza się w wyższych zakresach prędkości oraz niskie spalanie nie przekraczające w mieście 7,5litra. Poza tym, że auto świetnie się rozpędza praktycznie z każdej prędkości i o ile odwaga kierowcy pozwala, jeszcze śmielej poczyna sobie w  zakrętach, to dodatkowo naprawdę dobrze hamuje. Focus II-generacji reaguje zdecydowanie już na lekkie przyciśnięcie pedału hamulca  i daje poczucie zaufania co do możliwości szybkiego wytracania prędkości. Auto w wersji 1.8 TDCi ma z przodu tarcze o średnicy 300mm (podobnie jak 2.0 TDCi, natomiast wersje benzynowe poza 2.0 Duratec-HE posiadają mniejsze tarcze 278mm ) i za ich pomocą zatrzyma się na dystansie niecałych 39 metrów. Wersja 1.8 TDCi wydaję się być optymalnym rozwiązaniem dla osób potrzebujących ekonomicznego auta, któremu dodatkowo nie brakuje „pary” by sprawnie wyprzedzać inne pojazdy na trasie.

Typowe usterki Forda Focus II

Pod względem trwałości Focus to solidna konstrukcja. Newralgicznym elementem auta jest jego tylne zawieszenie. Każde koło prowadzone jest za pomocą czterech wahaczy. Pomimo, tego, że istnieje możliwość wymiany poszczególnych jego elementów np. tulejek czy pojedynczych wahaczy to problem stanowi zapiekanie się śrub łączących konstrukcje. W rezultacie przy próbie naprawy jednego zużytego elementu, najczęściej zachodzi konieczność wymiany wielu innych części, teoretycznie sprawnych. Co więcej bardzo często trzeba demontować zawieszenie lub jego znaczną cześć  z uwagi na brak dostępu do rozwiercanych śrub.

Silnik 1.8 TDCi pod względem solidności jest udaną konstrukcją, dużo mniej zawodną i tańszą w eksploatacji od nowocześniejszych silników 1.6TDCi. Oferuje co prawda trochę słabsze osiągi od wersji 2.0TDCi jednak jest od niej znacznie bardziej niezawodna, gdyż nie boryka się tak jak większa jednostka z usterkami wtryskiwaczy paliwa.

Znacznej poprawie uległo zabezpieczenie antykorozyjne i raczej nie występuje popularny w poprzedniku problem rdzewienia tylnej klapy. Nie oznacza to jednak ze problem rdzy zniknął zupełnie. Ogniska korozji najczęściej pojawiają się na styku tylnych błotników ze zderzakiem, wzdłuż progów, w okolicach mocowania tylnej wycieraczki oraz, co ciekawe także pod maską gdzie korozja atakuje elementy układu chłodzenia.

Eksploatacja Forda Focus II

Focus II-generacji jest tani w eksploatacji. Poza tylnym zwieszeniem większość napraw jest prosta do wykonania i nie jest obarczona wysokimi kosztami. Przykładowe ceny części do Focusa MK2 z silnikiem 1.8 TDCi:

-sprzęgło wraz z dociskiem: 750zł;

-amortyzator przedni/tylni: 250zł/230zł

-filtr oleju/paliwa/powietrza: 35zł/150zł/30zł

-tarcze hamulcowe przednie/tylne: 350zł/300zł

-klocki hamulcowe przednie/tylne: 150zł/150zł

-sworzeń wahacza: 80zł

-wahacz przedni/tylny: 390zł/250zł

Podsumowanie

Podsumowując Ford Focus II w wersji 1.8TDCi jest bardzo ciekawą propozycją na rynku używanych aut kompaktowych. Ma bardzo dobre zawieszenie, które świetnie współpracuje z dynamiczną i oszczędną jednostką napędową. Duża ilość miejsca w kabinie oraz bardzo bezpieczna konstrukcja, zapewnia komfortowe warunki podróży dla czterech dorosłych osób. Zasadniczym mankamentem auta stanowić może skomplikowana konstrukcja jego tylnego zawieszenia jednak pewność prowadzenia jakie ono gwarantuje oraz komfortowa jego praca, pozwala przymknąć oko na podwyższone koszty jego obsługi. Przed zakupem warto także dokładnie sprawdzić stan powłoki lakierniczej w celu wykrycia ewentualnych ognisk korozji. Jeśli auto posiada udokumentowaną historię napraw powinno służyć jeszcze przez wiele lat.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA