REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Ford Focus II - wciąż atrakcyjny mimo upływu lat

Ford Focus mk2 1.8TDCi- przestronny kompakt z dynamicznym silnikiem i świetnie zestrojonym zawieszeniem.
Ford Focus mk2 1.8TDCi- przestronny kompakt z dynamicznym silnikiem i świetnie zestrojonym zawieszeniem.
Ford
Ford

REKLAMA

REKLAMA

Ford Focus II należy do klasy kompaktowej, która jest jedną z najpopularniejszych wśród wszystkich segmentów aut. Z tego powodu pomiędzy producentami trwa największa rywalizacja o prym na tym rynku. Używany Ford Focus II-generacji jest jednym z najbardziej poszukiwanych przedstawicieli tego typu aut.

Historia

REKLAMA

REKLAMA

Koncern Forda od zawsze należał do ścisłej czołówki tej rywalizacji, posiadając w swojej ofercie do dziś znane i cenione modele tej klasy. Jednak gdy w połowie lat dziewięćdziesiątych popularność jego Escorta IV generacji powoli malała, władze firmy podjęły decyzję o wprowadzeniu jego następcy. Kiedy na jesieni 1998 roku światło dzienne ujrzały pierwsze modele Forda Focusa, wszystkie oczy skupione były na tym właśnie modelu. Dziennikarze rozpływali się w zachwytach nad jego świetnie zestrojonym zawieszeniem a klienci docenili odważną linię nadwozia, która jak czas pokazał nawet dziś prezentuje się bardzo atrakcyjnie.

Auto otrzymując prestiżowy tytuł „Car of the Year 99” potwierdziło swoją nietuzinkowość i jeszcze mocniej zaakcentowało swoją obecność na rynku. Trzeba pamiętać, że wszystko to miało miejsce rok po premierze VW Golfa IV generacji, którego każdy kolejny model stanowił ikonę i wykładnię dla samochodów klasy kompaktowej. Focus jednak nie przestraszył się niemieckiego konkurenta  i zaprezentował się jako zupełnie odmienne auto, dużo bardziej fascynujące w prowadzeniu i zachowaniu na drodze, garściami obdarowujące kierowcę frajdą z jazdy szczególnie na szybko pokonywanych zakrętach. Lata jednak mijały, konkurencja nauczona przykrą lekcją jaką zgotował jej Ford w następcy Escorta, zaczęła prace nad doścignięciem Focusa i późniejszą jego detronizacją. Choć Focus był autem nad wyraz udanym, to również i on z biegiem lat zaczął ukazywać swe niedoskonałości.

Do tych najgorszych należało kiepskie zabezpieczenie przed rdzą (pomimo ocynkowanego nadwozia) oraz stosunkowo kosztowne w utrzymaniu tylne zawieszenie. Z biegiem lat klasowi rywale zaczęli go także przewyższać pod względem wymiarów zewnętrznych oraz przestronności oferując jednocześnie znacznie bardziej komfortowe warunki do podróżowania. Nie chcąc zostawać w tyle i przepychać się w ogonie z mniej prestiżową konkurencją z Francji i Dalekiego Wschodu, Ford podjął jedyną słuszną decyzje- wprowadził na rynek drugą generację Focusa.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fordzie Focusie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy kurtyna się podniosła i świat mógł dostrzec następcę popularnej „Foki” nie dało się już słyszeć równie pochlebnych komentarzy jak tych z roku 1998. Wręcz przeciwnie, nowy Focus prezentował się bardzo ciężko i mało zgrabnie. Brakowało mu lekkości i finezji jaką posiadał poprzednik. Zbliżony prostotą swych linii bardziej do norymberskiego zamku Keiserburg niż weneckiej bazyliki św. Marka, zerwał z dotychczasowym stylem  „New Edge Design”. Mimo że stylistyka nie rzuciła nikogo na kolana a tym bardziej nie mogła być wzorem do naśladowania, to jednak renoma wypracowana przez poprzedni model, zdołała zatrzymać przy aucie klientów, z początku  mocno kręcących na niego nosem. A gdy stylistyka nowego Focusa została z czasem zaakceptowana przez potencjalnego nabywcę, nagle dostrzegał on istotne zmiany na lepsze jakie dokonały się w tym modelu.

Nadwozie Forda Focus II

REKLAMA

Focus II wyraźnie urósł w stosunku do poprzenika, można by wręcz rzec, że zmężniał. Hatchback jest dłuższy (aż o 168mm, kombi o 18mm), wyższy ( o 67mm) i szerszy (o 138mm) od poprzednika. Poza tym zwiększył się rozstaw osi (o 25mm) a bagażnik powiększył do satysfakcjonujących 385 litrów pojemności.  I choć oceniać auto po wielkości bagażnika to wierutna bzdura, to jednak cieszy fakt, że na wakacyjny wyjazd we dwójkę można zabrać naprawdę sporo bagażu. Co istotne, wnętrze Focusa to przyjemne miejsce do podróżowania.  Bo nawet jeśli zewnętrzna bryła auta nawiązuje stylem raczej do projektów niemieckiej myśli technicznej a kształtem konkuruje raczej z niemieckim Leopardem II niż z włoskim szykiem i elegancją Alfy Romeo, to jednak posiada on istotną zaletę wspólną z gąsiennicowym wozem bojowym.

Tą  pokrewną cechą jest poczucie bezpieczeństwa jakie sprawia masywna sylwetka Forda. Słupki są grube, deska rozdzielcza potężna a szyba przednia jest mocno oddalona od kierownicy. Poza tym spora cześć tych aut jest standardowo wyposażona w dwustopniowe, przednie poduszki powietrzne, boczne oraz kurtyny powietrzne  chroniące głowy pasażerów. Standardem jest oczywiście także ABS, napinacze pasów bezpieczeństwa, sygnał przypominający o konieczności ich zapięcia u kierowcy i pasażera oraz mocowania ISOFIX na tylnej kanapie. Wszystko to sprawia, że auto przy ewentualnej kolizji jest bardzo bezpieczne  a potwierdzeniem tego jest uzyskana maksymalna nota 5 gwiazdek w teście zderzeniowym EURO NCAP. Auto wykazało się wyjątkowo mocne, a kabina pasażerska wykazała tylko minimalną deformację. Co istotne, po uderzeniu czołowym drzwi kierowcy można było bez problemu otworzyć, co tylko podkreśla solidną strukturę całego auta.

Wyposżenie Forda Focus II

Wyposażenie Focusów II-generacji było bardzo zróżnicowane i w  zależności od rynku obejmowało odmienny standard. Ze względu jednak na atrakcyjne ceny wyposażenia dodatkowego, Focusy są z reguły bardzo dobrze wyposażone i bez większego trudu można kupić auto posiadające ABS z EBD, 4 poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy, centralny zamek, immobiliser,  klimatyzację manualną czy radio z pilotem przy kierownicy. W prezentowanym modelu wyposażenie obejmowało dodatkowo kurtynowe poduszki powietrzne, radio z odtwarzaczem CD i MP3, klimatyzację automatyczną, halogeny przeciwmgielne, elektryczne sterowanie szyb z przodu i z tyłu, podgrzewaną przednią szybę i komputer pokładowy.

Silniki Forda Focus II

Testowany egzemplarz Focusa posiada silnik diesla o pojemności 1,8 litra i mocy 115KM, którego pracę wspomaga turbosprężarka oraz intercooler. Konstrukcja ta oparta jest na sprawdzonej jednostce Forda 1,8 TDDi, którą zmodyfikowano wyposażając m.in. w nowoczesny wtrysk paliwa typu common rail, znacząco poprawiający osiągi auta. Za sprawą wysokiego momentu obrotowego wynoszącego 280Nm (z możliwością chwilowego podniesienia jego wartości do 300Nm dzięki funkcji overboost)osiąganego przy 1900obr./min., auto w wersji 5-drzwiowej rozpędza się do 100km/h w 10,9 sekundy i maksymalnie rozpędzi się do 190km/h.

Zaskakuje jednak łatwość z jaką auto rozpędza się w wyższych zakresach prędkości oraz niskie spalanie nie przekraczające w mieście 7,5litra. Poza tym, że auto świetnie się rozpędza praktycznie z każdej prędkości i o ile odwaga kierowcy pozwala, jeszcze śmielej poczyna sobie w  zakrętach, to dodatkowo naprawdę dobrze hamuje. Focus II-generacji reaguje zdecydowanie już na lekkie przyciśnięcie pedału hamulca  i daje poczucie zaufania co do możliwości szybkiego wytracania prędkości. Auto w wersji 1.8 TDCi ma z przodu tarcze o średnicy 300mm (podobnie jak 2.0 TDCi, natomiast wersje benzynowe poza 2.0 Duratec-HE posiadają mniejsze tarcze 278mm ) i za ich pomocą zatrzyma się na dystansie niecałych 39 metrów. Wersja 1.8 TDCi wydaję się być optymalnym rozwiązaniem dla osób potrzebujących ekonomicznego auta, któremu dodatkowo nie brakuje „pary” by sprawnie wyprzedzać inne pojazdy na trasie.

Typowe usterki Forda Focus II

Pod względem trwałości Focus to solidna konstrukcja. Newralgicznym elementem auta jest jego tylne zawieszenie. Każde koło prowadzone jest za pomocą czterech wahaczy. Pomimo, tego, że istnieje możliwość wymiany poszczególnych jego elementów np. tulejek czy pojedynczych wahaczy to problem stanowi zapiekanie się śrub łączących konstrukcje. W rezultacie przy próbie naprawy jednego zużytego elementu, najczęściej zachodzi konieczność wymiany wielu innych części, teoretycznie sprawnych. Co więcej bardzo często trzeba demontować zawieszenie lub jego znaczną cześć  z uwagi na brak dostępu do rozwiercanych śrub.

Silnik 1.8 TDCi pod względem solidności jest udaną konstrukcją, dużo mniej zawodną i tańszą w eksploatacji od nowocześniejszych silników 1.6TDCi. Oferuje co prawda trochę słabsze osiągi od wersji 2.0TDCi jednak jest od niej znacznie bardziej niezawodna, gdyż nie boryka się tak jak większa jednostka z usterkami wtryskiwaczy paliwa.

Znacznej poprawie uległo zabezpieczenie antykorozyjne i raczej nie występuje popularny w poprzedniku problem rdzewienia tylnej klapy. Nie oznacza to jednak ze problem rdzy zniknął zupełnie. Ogniska korozji najczęściej pojawiają się na styku tylnych błotników ze zderzakiem, wzdłuż progów, w okolicach mocowania tylnej wycieraczki oraz, co ciekawe także pod maską gdzie korozja atakuje elementy układu chłodzenia.

Eksploatacja Forda Focus II

Focus II-generacji jest tani w eksploatacji. Poza tylnym zwieszeniem większość napraw jest prosta do wykonania i nie jest obarczona wysokimi kosztami. Przykładowe ceny części do Focusa MK2 z silnikiem 1.8 TDCi:

-sprzęgło wraz z dociskiem: 750zł;

-amortyzator przedni/tylni: 250zł/230zł

-filtr oleju/paliwa/powietrza: 35zł/150zł/30zł

-tarcze hamulcowe przednie/tylne: 350zł/300zł

-klocki hamulcowe przednie/tylne: 150zł/150zł

-sworzeń wahacza: 80zł

-wahacz przedni/tylny: 390zł/250zł

Podsumowanie

Podsumowując Ford Focus II w wersji 1.8TDCi jest bardzo ciekawą propozycją na rynku używanych aut kompaktowych. Ma bardzo dobre zawieszenie, które świetnie współpracuje z dynamiczną i oszczędną jednostką napędową. Duża ilość miejsca w kabinie oraz bardzo bezpieczna konstrukcja, zapewnia komfortowe warunki podróży dla czterech dorosłych osób. Zasadniczym mankamentem auta stanowić może skomplikowana konstrukcja jego tylnego zawieszenia jednak pewność prowadzenia jakie ono gwarantuje oraz komfortowa jego praca, pozwala przymknąć oko na podwyższone koszty jego obsługi. Przed zakupem warto także dokładnie sprawdzić stan powłoki lakierniczej w celu wykrycia ewentualnych ognisk korozji. Jeśli auto posiada udokumentowaną historię napraw powinno służyć jeszcze przez wiele lat.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

REKLAMA