REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Ford Focus II - wciąż atrakcyjny mimo upływu lat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ford Focus mk2 1.8TDCi- przestronny kompakt z dynamicznym silnikiem i świetnie zestrojonym zawieszeniem.
Ford Focus mk2 1.8TDCi- przestronny kompakt z dynamicznym silnikiem i świetnie zestrojonym zawieszeniem.
Ford
Ford

REKLAMA

REKLAMA

Ford Focus II należy do klasy kompaktowej, która jest jedną z najpopularniejszych wśród wszystkich segmentów aut. Z tego powodu pomiędzy producentami trwa największa rywalizacja o prym na tym rynku. Używany Ford Focus II-generacji jest jednym z najbardziej poszukiwanych przedstawicieli tego typu aut.

Historia

REKLAMA

REKLAMA

Koncern Forda od zawsze należał do ścisłej czołówki tej rywalizacji, posiadając w swojej ofercie do dziś znane i cenione modele tej klasy. Jednak gdy w połowie lat dziewięćdziesiątych popularność jego Escorta IV generacji powoli malała, władze firmy podjęły decyzję o wprowadzeniu jego następcy. Kiedy na jesieni 1998 roku światło dzienne ujrzały pierwsze modele Forda Focusa, wszystkie oczy skupione były na tym właśnie modelu. Dziennikarze rozpływali się w zachwytach nad jego świetnie zestrojonym zawieszeniem a klienci docenili odważną linię nadwozia, która jak czas pokazał nawet dziś prezentuje się bardzo atrakcyjnie.

Auto otrzymując prestiżowy tytuł „Car of the Year 99” potwierdziło swoją nietuzinkowość i jeszcze mocniej zaakcentowało swoją obecność na rynku. Trzeba pamiętać, że wszystko to miało miejsce rok po premierze VW Golfa IV generacji, którego każdy kolejny model stanowił ikonę i wykładnię dla samochodów klasy kompaktowej. Focus jednak nie przestraszył się niemieckiego konkurenta  i zaprezentował się jako zupełnie odmienne auto, dużo bardziej fascynujące w prowadzeniu i zachowaniu na drodze, garściami obdarowujące kierowcę frajdą z jazdy szczególnie na szybko pokonywanych zakrętach. Lata jednak mijały, konkurencja nauczona przykrą lekcją jaką zgotował jej Ford w następcy Escorta, zaczęła prace nad doścignięciem Focusa i późniejszą jego detronizacją. Choć Focus był autem nad wyraz udanym, to również i on z biegiem lat zaczął ukazywać swe niedoskonałości.

Do tych najgorszych należało kiepskie zabezpieczenie przed rdzą (pomimo ocynkowanego nadwozia) oraz stosunkowo kosztowne w utrzymaniu tylne zawieszenie. Z biegiem lat klasowi rywale zaczęli go także przewyższać pod względem wymiarów zewnętrznych oraz przestronności oferując jednocześnie znacznie bardziej komfortowe warunki do podróżowania. Nie chcąc zostawać w tyle i przepychać się w ogonie z mniej prestiżową konkurencją z Francji i Dalekiego Wschodu, Ford podjął jedyną słuszną decyzje- wprowadził na rynek drugą generację Focusa.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fordzie Focusie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy kurtyna się podniosła i świat mógł dostrzec następcę popularnej „Foki” nie dało się już słyszeć równie pochlebnych komentarzy jak tych z roku 1998. Wręcz przeciwnie, nowy Focus prezentował się bardzo ciężko i mało zgrabnie. Brakowało mu lekkości i finezji jaką posiadał poprzednik. Zbliżony prostotą swych linii bardziej do norymberskiego zamku Keiserburg niż weneckiej bazyliki św. Marka, zerwał z dotychczasowym stylem  „New Edge Design”. Mimo że stylistyka nie rzuciła nikogo na kolana a tym bardziej nie mogła być wzorem do naśladowania, to jednak renoma wypracowana przez poprzedni model, zdołała zatrzymać przy aucie klientów, z początku  mocno kręcących na niego nosem. A gdy stylistyka nowego Focusa została z czasem zaakceptowana przez potencjalnego nabywcę, nagle dostrzegał on istotne zmiany na lepsze jakie dokonały się w tym modelu.

Nadwozie Forda Focus II

REKLAMA

Focus II wyraźnie urósł w stosunku do poprzenika, można by wręcz rzec, że zmężniał. Hatchback jest dłuższy (aż o 168mm, kombi o 18mm), wyższy ( o 67mm) i szerszy (o 138mm) od poprzednika. Poza tym zwiększył się rozstaw osi (o 25mm) a bagażnik powiększył do satysfakcjonujących 385 litrów pojemności.  I choć oceniać auto po wielkości bagażnika to wierutna bzdura, to jednak cieszy fakt, że na wakacyjny wyjazd we dwójkę można zabrać naprawdę sporo bagażu. Co istotne, wnętrze Focusa to przyjemne miejsce do podróżowania.  Bo nawet jeśli zewnętrzna bryła auta nawiązuje stylem raczej do projektów niemieckiej myśli technicznej a kształtem konkuruje raczej z niemieckim Leopardem II niż z włoskim szykiem i elegancją Alfy Romeo, to jednak posiada on istotną zaletę wspólną z gąsiennicowym wozem bojowym.

Tą  pokrewną cechą jest poczucie bezpieczeństwa jakie sprawia masywna sylwetka Forda. Słupki są grube, deska rozdzielcza potężna a szyba przednia jest mocno oddalona od kierownicy. Poza tym spora cześć tych aut jest standardowo wyposażona w dwustopniowe, przednie poduszki powietrzne, boczne oraz kurtyny powietrzne  chroniące głowy pasażerów. Standardem jest oczywiście także ABS, napinacze pasów bezpieczeństwa, sygnał przypominający o konieczności ich zapięcia u kierowcy i pasażera oraz mocowania ISOFIX na tylnej kanapie. Wszystko to sprawia, że auto przy ewentualnej kolizji jest bardzo bezpieczne  a potwierdzeniem tego jest uzyskana maksymalna nota 5 gwiazdek w teście zderzeniowym EURO NCAP. Auto wykazało się wyjątkowo mocne, a kabina pasażerska wykazała tylko minimalną deformację. Co istotne, po uderzeniu czołowym drzwi kierowcy można było bez problemu otworzyć, co tylko podkreśla solidną strukturę całego auta.

Wyposżenie Forda Focus II

Wyposażenie Focusów II-generacji było bardzo zróżnicowane i w  zależności od rynku obejmowało odmienny standard. Ze względu jednak na atrakcyjne ceny wyposażenia dodatkowego, Focusy są z reguły bardzo dobrze wyposażone i bez większego trudu można kupić auto posiadające ABS z EBD, 4 poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy, centralny zamek, immobiliser,  klimatyzację manualną czy radio z pilotem przy kierownicy. W prezentowanym modelu wyposażenie obejmowało dodatkowo kurtynowe poduszki powietrzne, radio z odtwarzaczem CD i MP3, klimatyzację automatyczną, halogeny przeciwmgielne, elektryczne sterowanie szyb z przodu i z tyłu, podgrzewaną przednią szybę i komputer pokładowy.

Silniki Forda Focus II

Testowany egzemplarz Focusa posiada silnik diesla o pojemności 1,8 litra i mocy 115KM, którego pracę wspomaga turbosprężarka oraz intercooler. Konstrukcja ta oparta jest na sprawdzonej jednostce Forda 1,8 TDDi, którą zmodyfikowano wyposażając m.in. w nowoczesny wtrysk paliwa typu common rail, znacząco poprawiający osiągi auta. Za sprawą wysokiego momentu obrotowego wynoszącego 280Nm (z możliwością chwilowego podniesienia jego wartości do 300Nm dzięki funkcji overboost)osiąganego przy 1900obr./min., auto w wersji 5-drzwiowej rozpędza się do 100km/h w 10,9 sekundy i maksymalnie rozpędzi się do 190km/h.

Zaskakuje jednak łatwość z jaką auto rozpędza się w wyższych zakresach prędkości oraz niskie spalanie nie przekraczające w mieście 7,5litra. Poza tym, że auto świetnie się rozpędza praktycznie z każdej prędkości i o ile odwaga kierowcy pozwala, jeszcze śmielej poczyna sobie w  zakrętach, to dodatkowo naprawdę dobrze hamuje. Focus II-generacji reaguje zdecydowanie już na lekkie przyciśnięcie pedału hamulca  i daje poczucie zaufania co do możliwości szybkiego wytracania prędkości. Auto w wersji 1.8 TDCi ma z przodu tarcze o średnicy 300mm (podobnie jak 2.0 TDCi, natomiast wersje benzynowe poza 2.0 Duratec-HE posiadają mniejsze tarcze 278mm ) i za ich pomocą zatrzyma się na dystansie niecałych 39 metrów. Wersja 1.8 TDCi wydaję się być optymalnym rozwiązaniem dla osób potrzebujących ekonomicznego auta, któremu dodatkowo nie brakuje „pary” by sprawnie wyprzedzać inne pojazdy na trasie.

Typowe usterki Forda Focus II

Pod względem trwałości Focus to solidna konstrukcja. Newralgicznym elementem auta jest jego tylne zawieszenie. Każde koło prowadzone jest za pomocą czterech wahaczy. Pomimo, tego, że istnieje możliwość wymiany poszczególnych jego elementów np. tulejek czy pojedynczych wahaczy to problem stanowi zapiekanie się śrub łączących konstrukcje. W rezultacie przy próbie naprawy jednego zużytego elementu, najczęściej zachodzi konieczność wymiany wielu innych części, teoretycznie sprawnych. Co więcej bardzo często trzeba demontować zawieszenie lub jego znaczną cześć  z uwagi na brak dostępu do rozwiercanych śrub.

Silnik 1.8 TDCi pod względem solidności jest udaną konstrukcją, dużo mniej zawodną i tańszą w eksploatacji od nowocześniejszych silników 1.6TDCi. Oferuje co prawda trochę słabsze osiągi od wersji 2.0TDCi jednak jest od niej znacznie bardziej niezawodna, gdyż nie boryka się tak jak większa jednostka z usterkami wtryskiwaczy paliwa.

Znacznej poprawie uległo zabezpieczenie antykorozyjne i raczej nie występuje popularny w poprzedniku problem rdzewienia tylnej klapy. Nie oznacza to jednak ze problem rdzy zniknął zupełnie. Ogniska korozji najczęściej pojawiają się na styku tylnych błotników ze zderzakiem, wzdłuż progów, w okolicach mocowania tylnej wycieraczki oraz, co ciekawe także pod maską gdzie korozja atakuje elementy układu chłodzenia.

Eksploatacja Forda Focus II

Focus II-generacji jest tani w eksploatacji. Poza tylnym zwieszeniem większość napraw jest prosta do wykonania i nie jest obarczona wysokimi kosztami. Przykładowe ceny części do Focusa MK2 z silnikiem 1.8 TDCi:

-sprzęgło wraz z dociskiem: 750zł;

-amortyzator przedni/tylni: 250zł/230zł

-filtr oleju/paliwa/powietrza: 35zł/150zł/30zł

-tarcze hamulcowe przednie/tylne: 350zł/300zł

-klocki hamulcowe przednie/tylne: 150zł/150zł

-sworzeń wahacza: 80zł

-wahacz przedni/tylny: 390zł/250zł

Podsumowanie

Podsumowując Ford Focus II w wersji 1.8TDCi jest bardzo ciekawą propozycją na rynku używanych aut kompaktowych. Ma bardzo dobre zawieszenie, które świetnie współpracuje z dynamiczną i oszczędną jednostką napędową. Duża ilość miejsca w kabinie oraz bardzo bezpieczna konstrukcja, zapewnia komfortowe warunki podróży dla czterech dorosłych osób. Zasadniczym mankamentem auta stanowić może skomplikowana konstrukcja jego tylnego zawieszenia jednak pewność prowadzenia jakie ono gwarantuje oraz komfortowa jego praca, pozwala przymknąć oko na podwyższone koszty jego obsługi. Przed zakupem warto także dokładnie sprawdzić stan powłoki lakierniczej w celu wykrycia ewentualnych ognisk korozji. Jeśli auto posiada udokumentowaną historię napraw powinno służyć jeszcze przez wiele lat.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

SEAT Arona: ekologia w nieznanym wymiarze. Ryż zamiast na wysypiska trafia na taśmę montażową

SEAT rozpoczyna produkcję modelu SEAT Arona z dwoma elementami wykonanymi z oryzytu – odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu. Każdy egzemplarz zawiera 60 gramów ryżu, co przekłada się na roczne zużycie 5 ton surowca, który w innym przypadku trafiłby na wysypiska.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

REKLAMA

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

REKLAMA

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

REKLAMA