REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Citroen C4: nietuzinkowy Francuz

W 2008 roku przeprowadzono modernizację C4 a największe zmiany zaszły pod maską auta-pojawiły się silniki opracowane wspólnie z BMW.
W 2008 roku przeprowadzono modernizację C4 a największe zmiany zaszły pod maską auta-pojawiły się silniki opracowane wspólnie z BMW.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Nie zawsze warto ulegać przesadnie stereotypom. Citroen C4 jest tego dowodem. Jeśli znajdziemy zadbany egzemplarz, może się on okazać świetnym kompanem na codzień.

Citroen C4 zadebiutował w 2004 roku podczas salonu samochodowego w Paryżu. Za sprawą zastosowania w nim kilku nowatorskich rozwiązań, przypominać miał o licznych innowacyjnych pomysłach z jakich dawniej słynął ten francuski producent samochodów. W 2008 roku auto poddane zostało modernizacji, w wyniku której delikatnym zmianom uległ wygląd zewnętrzny "C-czwórki". Poważniejsze zmiany pojawiły się pod jego maską, gdzie zagościły silniki będące owocem współpracy pomiędzy koncernem PSA a BMW Group. Druga generacja tego auta pojawiła się w 2010 roku.

REKLAMA

Nadwozie

Mało kto wie, że Citroen C4 występował nie w dwóch, a w trzech wersjach nadwozia. Najbardziej znane odmiany to 5-drzwiowy hatchback oraz 3-drzwiowe coupe. W 2007 roku pojawiła się także wersja sedan, która sprzedawana była tylko w wybranych krajach(głównie w Chinach, Argentynie, Hiszpanii oraz krajach Ameryki Łacińskiej). W porównaniu do konserwatywnej i mało porywającej sylwetki Xsary, pod nowocześnie zaprojektowaną karoserią C4 kryją się zaawansowane rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa. W testach zderzeniowych Euro NCAP francuski kompakt zachwycił obserwatorów, zdobywając maksymalną notę pięciu gwiazdek. Oprócz tego, jego nadwozie jest świetnie zabezpieczone przed rdzą. Jej ewentualne wykwity świadczyć mogą o powypadkowej przeszłości danego egzemplarza.  

Wnętrze

Oprócz nietypowej linii zewnętrznej, Citroen C4 potrafi zaskoczyć użytkownika także w środku. Kierownica ma nieruchomy rdzeń, a wszystkie trzy wyświetlacze w aucie są wykonane w technice cyfrowej(obrotomierz zmienia kolor przy wyższych obrotach silnika). Nietypowe jest także wyposażenie auta w dozownik perfum, który przy pracującym nawiewie rozpyla w środku jeden z wybranych przez kierowcę zapachów. Wszystkie trzy wersje zapewniają podróżnym dużą ilość miejsca w kabinach(w wersji coupe trochę przeszkadzać może mocniej opadający w tylnej części nadwozia dach) oraz wystarczająco obszerne bagażniki. Największy jest ten występujący sedanie(515l) a najmniejszy w coupe(314l). Najbardziej uniwersalny jest 5-drzwiowy hatchback, który z jednej strony zapewnia wygodny dostęp do tylnej kanapy a z drugiej, jego klapa bagażnika(320l) otwiera się wraz z szybą co ułatwia przewóz wysokich przedmiotów.

Zobacz też: Używany Opel Omega B: luksus za rozsądne pieniądze

Przy ocenie bezwypadkowości auta pamiętajmy, że jeśli w danym egzemplarzu przednia szyba była wymieniana, nie musi to od razu oznaczać powypadkowej historii C4. Zdarza się, że szyba ta nie wytrzymuje silnych mrozów i samoistnie pęka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod względem wyposażenia francuski producent przyzwyczaił już swoich klientów do tego, że hojnie obdarowuje swoje auta wieloma gadżetami. Z tego powodu bez problemu można znaleźć „ C-czwórkę” z manualną klimatyzacją, elektrycznym sterowaniem przednich szyb i lusterkami, czujnikami parkowania, wielofunkcyjną kierownicą, tempomatem czy ksenonowymi lampami. Większość egzemplarzy posiada też systemy odpowiedzialne za bezpieczeństwo takie jak ABS,  ASR, ESP oraz posiada co najmniej cztery poduszki powietrzne.

Zawieszenie/Układ kierowniczy

Zastosowanie w Citroenie C4 tylnej belki skrętnej, znacznie zwiększyło trwałość i odporność jego zawieszenia na zużycie nawet na kiepskich polskich drogach. To co przeszkadza to jego głośna praca, która psuje komfort podróży. Nie wpływa to jednak w żaden sposób na zachowanie pojazdu w czasie jazdy-Citroen pewnie trzyma się zamierzonego kierunku, a nadwozie nie ulega nadmiernych przechyłom na szybko pokonywanych zakrętach. Pomocny w dynamiczniej jeździe po nich jest także układ kierowniczy, który co prawda pracuję trochę "gumowato", ale ma bardzo bezpośrednie przełożenie.   

Zobacz też: Używany Mercedes-Benz A-klasa W168: mało komfortowy i trudny w naprawie

Hałas dobiegający z okolic tylnego zawieszenia próbowano wyeliminować m.in. poprzez zmianę odbojów ale nie przyniosło to wymiernego efektu. Do typowych usterek zaliczyć też trzeba szybkie zużycia łączników stabilizatora oraz luzy w przekładni kierowniczej.

Silnik

REKLAMA

Najmniej problemowe w Citroenie C4 są jednostki benzynowe, ale kierowcy najczęściej poszukują silników wysokoprężnych. Wśród diesli, najbardziej trwały jest silnik 2.0HDi, fabrycznie wyposażony w filtr cząstek stałych FAP. Przed modernizacją przeprowadzoną w 2008r. dysponował on mocą 136KM a po zmianach zyskał dodatkowe  4KM.  W porównaniu do jednostki 1.6HDi(90- lub 110-konnej) znacznie rzadziej boryka się on z awarią wtryskiwaczy paliwa. Mniej kłopotliwy jest też jego układ rozrządu.

W silnikach 1.6HDi i 2.0HDi pasek zębaty napędza tylko jeden wałek rozrządu. Drugi napędzany jest od pierwszego za pomocą łańcucha. W silniku 1.6HDi zdarza się, że już po ok. 20tys. km do wymiany kwalifikuje się pasek zębaty. Poza tym, zawodny jest też jego łańcuch rozrządu, który potrafi się rozciągnąć a to już generuje dodatkowe koszty.

Kłopotliwy w obsłudze jest też filtr cząstek stałych FAP. Co prawda w porównaniu do konkurencji znacznie łatwiej wypala on gromadzącą się w nim sadzę, bowiem wspomaga się w tym celu specjalnym płynem, ale niesie to za sobą konieczność jego regularnego uzupełniania po ok. 120tys.km(koszt ok.800zł). Oprócz tego, sam filtr wymaga okresowej wymiany(co 180tys.km). a to wydatek ok.4 tys. zł.

Zobacz też: Używany VW Polo IV: już nie tak solidny jak dawniej

REKLAMA

Filtr FAP występuje fabrycznie z silnikiem 2.0HDi oraz z jednostką 1.6HDi 110 wprowadzoną po modernizacji w 2008r. Nie oznacza to jednak, że nie spotkamy go w dieslach z przed liftingu, nawet w odmianach 90-konnych, bowiem był on w nich wyposażeniem opcjonalnym. To czy konkretny egzemplarz posiada filtr cząstek stałych sprawdzimy w serwisie podając nr VIN danego samochodu.

Wśród jednostek benzynowych godny polecenia jest silnik 1.6 110KM, który jest wystarczająco mocny by sprawnie poruszać się Citroenem nawet na trasie. Przeszkadza tylko spore zużycie paliwa w mieście(9-10litrów). W 2008r, jednostka ta zastąpiona została konstrukcją 1.6 VTi 120KM, wyposażoną z zmienne fazy rozrządu i opracowaną wspólnie z BMW Group. Osoby zainteresowane lepszymi osiągami powinny zwrócić uwagę na silnik 2.0 136KM,  który nie cierpi na żadne poważne usterki i jest zdecydowanie bardziej elastyczny od wersji 1.6(0-100km/h w 9,2sekundy, V-Max 207 km/h). Ci, dla których liczą się prawdziwe sportowe osiągi nie tylko na prostej ale i w zakrętach, powinni poszukać wersji 2.0 ze 177-konnym silnikiem, kręcącym się do ponad 7tys.obr./min. Spala co prawda od 12-17litrów paliwa w mieście na każde przejechane 100km, ale zapewnia sprint 0-100km/h w 8,3 sekundy oraz prędkość maksymalną 223km/h. Poza tym ma lepsze zawieszenie, precyzyjniejszy układ kierowniczy oraz sportowe fotele.

Wraz z modernizacją „C-czwórki” pojawiły się w jej gamie dwie wersje nowego silnika 1.6THP(140 i 150KM). Konstrukcja ta, opracowana przez BMW i PSA wyposażona jest w bezpośredni wtrysk paliwa, turbosprężarkę typu twin-scroll, zmienne fazy rozrządu oraz „inteligentną” pompę wody. Mocniejszy wariant zapewnia autu świetną elastyczność(240 Nm w zakresie 1400-4000obr./min.), przyspieszenie(0-100km/h w 8,4s) oraz akceptowalne spalanie(ok.9l/100km) ale cierpi na pewne problemy techniczne.

Zobacz też: Używana Skoda Felicja: nieskomplikowana a przez to tania w eksploatacji

Silnik 1.6THP zmaga się z poważnymi wadami konstrukcyjnymi. Dotyczą one wadliwego napinacza łańcucha rozrządu, uszkodzenia wałków rozrządu oraz kłopotów z oprogramowaniem sterującym pracą jednostki napędowej. Poprawiona wersja tego silnika pojawiła się dopiero w 2010 roku.

Instalacja elektryczna

W Citroenie C4 może dojść do wielu problemów dotyczący układów elektrycznych auta. Najczęstsze problemy jakie dotyczą tego modelu to uszkodzenia czujników cofania, ABS-u, elektroniki odpowiedzialnej za zamykanie drzwi(samochód potrafi się sam otworzyć), problemy z odtwarzaczem CD firmy Blaupunkt. Standardowo sprawdźmy też czy sprężarka klimatyzacji działa i czy pompuje chłodne powietrze. Nie wierzmy, w zapewnienia sprzedawcy, że nie działa bo nie została napełniona freonem bo może się okazać, że czeka nas naprawa za kilka tysięcy złotych.

Ceny wybranych części do Citroena C4 coupe 2.0 16V 136KM:

- zestaw paska rozrządu + pompa wody: 800zł

- wahacz zawieszenia koła (przednia oś): 380zł

- amortyzator przedni/tylny : 290zł/260zł

- komplet sprzęgła: 600-1250zł

- tarcza hamulcowa przód:280zł

- tarcza hamulcowa (z łożyskiem koła) tył: 490zł

Zobacz też: Używana Alfa Romeo 159: najtrwalsza ze wszystkich Alf

Podsumowanie

Citroen C4 to bardzo oryginalny i nowoczesny przedstawiciel aut klasy kompakt. Oferuje sporą ilość miejsca dla podróżnych, dobrze zestrojone zawieszenie, nowoczesne rozwiązania zastosowane w kabienie pasażerskiej oraz wysoki poziom bezpieczeństwa. Co więcej nadwozie Citroena zostało dobrze zabezpieczone przed rdzą. Mankamentem auta są nowoczesne silniki z tubodoładowaniem(zarówno benzynowe jak i diesla). Kupując je trzeba koniecznie sprawdzić ich stan w serwisie. Poza tym, trzeba mieć na uwadze, że lubiąca "zastrajować" elektronika auta(bardzo rozbudowana) potrzebuje fachowej ręki, co może być kosztowne dla jego właściciela. Jeśli jednak uda nam się znaleźć dobrego fachowca znającego „grymasy” francuskiego kompakta, może się on okazać naprawdę dobrym zakupem.

konkurenci Citroena C4

- VW Golf V(m.in. 1.4TSI, 1.6FSI, 2.0FSI, 1.9TDI, 2.0TDI PD, 2.0TDI CR)

- Corolla IX(m.in. 1.4 16V, 1.6 16V, 1.8TS, 1.4D-4D, 2.0 D-4D)

- Renault Megane II (m.in. 1.4 16V,  1.6 16V, 2.0T, 1.9dCi)

Citroen C4 tył
newspress.co.uk
Wnetrze C4 wyróżnia się niruychomym rdzeniem kierownicy i 3 standardowymi wyświetlaczami. Jako opcja wystęowała takżę nawigacja GPS.
Citroen
Wersja sedan sprzedawana głównie w Chinach i Ameryce Łacińskiej oferuje bagażnik o pojemności 515 litrów.
Citroen
W 2008 roku przeprowadzono modernizację C4 a największe zmiany zaszły pod maską auta-pojawiły się silniki opracowane wspólnie z BMW.
Citroen
To co wyróżnia modele po liftnigu to m.in. lekko przyciemnione tylne lampy.
Citroen
5-drzwiowe C4 po modernizacji.
Citroen
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe tachografy staną się standardem w 2024 r. Za brak urządzenia nawet 12 000 kary

    Inteligentne tachografy staną się standardem w ciężarówkach jeszcze w tym roku. W takie właśnie urządzenia trzeba będzie wyposażyć pojazdy. Wszystkie w ruchu międzynarodowym! Brak tachografu G2 może oznaczać nawet 12 000 zł mandatu.

    Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot

    Zmiana wysokości opłat za przegląd techniczny jest tylko kwestią czasu. Aktualne stawki były ustalone 20 lat temu. W tym czasie inflacja sięgnęła 85 proc. Czy o tyle wzrośnie opłata w SKP? To mogą wyjaśnić rządowe konsultacje.

    Rewolucyjne przepisy drogowe w 2024 r. Kierowcy będą musieli nawet... dziwnie otwierać drzwi

    Unia Europejska chce, aby kierowca na egzaminie otwierał drzwi w aucie za pomocą chwytu holenderskiego. Skąd wziął się ten absurdalny pomysł? Co tak naprawdę daje dziwne otwieranie drzwi? I jakie jeszcze zmiany w przepisach szykuje UE?

    Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

    Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

    REKLAMA

    Kiedy pieszy, przechodząc przez jezdnię poza pasami, również ma pierwszeństwo?

    Pasy są azylem dla pieszych przechodzących przez jezdnię? Tak, ale nie tylko one. Polskie przepisy drogowe przewidują bowiem przypadki, w których pieszy będzie miał pierwszeństwo także podczas przechodzenia przez jezdnię poza pasami. Oto i one.

    Mandat za telefon na pasach w 2024 r. Kara dotyczy tylko przejść dla pieszych?

    Pieszy może dostać mandat za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście. W tym punkcie rodzi się jednak kilka pytań. Ile wynosi kara? Kiedy konkretnie można dostać mandat? I czy dotyczy to tylko przejść dla pieszych? Odpowiedzmy.

    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    REKLAMA

    Wymiana opon na letnie w 2024 r. Kiedy najlepiej pojawić się w serwisie?

    Wiosna nieśmiało zagląda do Polski. A to oznacza, że na usta kierowców powraca pytanie: "Kiedy zmienić opony na letnie?". Specjaliści odpowiadają i wskazują czy "już" to nie jest trochę za wcześnie.

    Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta "zjadają" nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

    Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

    REKLAMA