REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Peugeot 206: tani, ale mało solidny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Peugeot 206 to tani ale bardzo awaryjny przedstawiciel segmentu małych aut.
Peugeot 206 to tani ale bardzo awaryjny przedstawiciel segmentu małych aut.

REKLAMA

REKLAMA

Peugeot 206 debiutował w 1998 roku zastępując wysłużonego Peugeota 205. Mimo pewnych obaw ze strony firmy Peugeot, udało mu się osiągnąć na rynku sukces większy niż jego poprzednik. Ile jest wart po latach i czego należy się po nim spodziewać?

Miejskie auta zawsze były kluczowym produktem koncernów motoryzacyjnych, zwłaszcza  tych francuskich i włoskich. Od tego jak zostaną przyjęte przez rynek zależy reputacja marki oraz jej kondycja finansowa. Gdy w 1998 roku Peugeot przedstawił następcę produkowanej przez piętnaście lat 205-tki zainteresowanie nową 206-tką przerosło oczekiwania francuskiego producenta.

REKLAMA

Peugeot 206 występuje w wersji zarówno 3- jak i 5-drzwiowej. Oprócz tego na rynku spotkać można bardziej praktyczną wersje kombi, produkowaną  od 2002r. oznaczaną jako SW, oraz wersję coupe-cabrio (CC), ze sztywnym, metalowym dachem. Entuzjaści dynamicznej jazdy powinni zwrócić uwagę na wersję S16, która dysponuje dwulitrowym silnikiem o mocy 136KM. Dla najbardziej wymagających kierowców przygotowano sportową odmianę RC(177KM), rozpędzającą się 0-100km/h w czasie 7,5 sekundy.

Zobacz też: Używana Toyota Celica VII: sportsmenka dla cierpliwych

Silniki Peugeota 206

REKLAMA

W ponad dziesięcioletniej historii produkcji Peugeota 206, pod jego maską zagościło wiele jednostek napędowych, niekiedy pamiętających jeszcze czasy starej 205-tki(1.6 8V). Najsłabsza ma pojemność 1.1-litra, 8-zaworową głowicę i moc 60KM. Najlepiej czuje się ona w mieście, gdzie jej dynamika powinna zadowolić przeciętnego kierowcę. Gorzej sprawa się ma obszarów pozamiejskich, tam wyraźnie brakuje jej mocy. Najbardziej polecane są wersje benzynowe 1.4 i 1.6, które udanie łączą kompromis pomiędzy osiągami a zużyciem paliwa(zwłaszcza wersja 1.6 16V o mocy 109KM, na bazie której oparto rajdowy Puchar Peugeota).

Modele z silnikiem 2-litrowym o mocy 136 KM posiadają dwoistą naturę, z jednej strony potrafią być ciche i komfortowe podczas jazdy autostradą, a z drugiej oferują świetny dźwięk i osiągi w górnym zakresie obrotów. Na samym szczycie gamy silnikowej występuje odmiana RC, która generuje 177KM przy 7 tys. obr./min. Pod względem usterkowości silników benzynowych trzeba pogodzić się z notorycznie występującymi wyciekami oleju spod głowicy(szczególnie wersje 8-zaworowe) i nieszczelnościami w układzie chłodzenia, a także liczyć się z awariami, m.in. cewki zapłonowej czy silniczka krokowego wolnych obrotów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Fiat Uno: miejskie auto za grosze

REKLAMA

Oferta jednostek wysokoprężnych obejmuje cztery odmiany. Najsłabsza i jednocześnie najstarsza jest wersja 1.9D o mocy 68KM wyposażona we wtrysk pośredni. Nie jest wrażliwa na jakość paliwa, jednak brak turbosprężarki wyraźnie pozbawia jej dynamiki. Potrafi jednak wytrzymać ogromne przebiegi, spala 5-6litrów oleju napędowego na każde 100km i jeśli znajdziemy dobry egzemplarz, posłuży nam on przez wiele lat.

Najlepsze opinie zbiera odmiana 2.0 HDi, której turbodoładowany silnik jest nie tylko wyraźnie żwawszy od odmiany 1.9D, ale i spala od niej mniej paliwa. Koszty jego serwisowania są wyższe niż w  1.9D jednak i jemu nie straszne są przebiegi rzędu 300tys. km. Zdecydowanie bardziej awaryjne potrafią być nowoczesne wersje 1.4 HDi i 1.6HDi, w których uszkodzeniu łatwiej ulegają takie elementy jak wtryskiwacze, turbosprężarki czy filtr oczyszczania spalin w 1.6HDi FAP. Oba silniki zaskakują jednak spalaniem na poziomie 4-5 litrów na 100km, wysoką kulturą pracy i dużą dynamiką(1.6HDi).

Benzynowe silniki w 206-tce posiadają kolektory ssące wykonane z tworzywa sztucznego, przez co mogą współpracować tylko z instalacjami wtrysku autogazu (instalacje co najmniej III-generacji)

Zawieszenie Peugeota 206

Peugeot 206 wyposażony jest w klasyczny w tamtym okresie zestaw - z przodu kolumny McPhersona (z niewymiennymi sworzniami wahaczy), z tyłu belka skrętna. Trwałość tego układu daje jasno do zrozumienia, że auto to nie było projektowane pod nasze drogi. Szybko zużywają się w nim łączniki przedniego stabilizatora i tuleje przednich wahaczy. Ich integralna konstrukcja sprawia, że niesie to za sobą konieczność wymiany całych wahaczy. Stuki w tylnym zawieszeniu oznaczać mogą w najlepszym wypadku problem z łożyskami belki skrętnej, które wytrzymują ok.100tys.km. Gorsza sprawa jeśli regeneracji wymaga cała tylna belka (koszt ok.1500zł).

Podczas jazdy testowej należy sprawdzić czy z okolic tylnego zawieszenia nie dochodzą stuki, zwłaszcza jeśli auto ma przebieg większy niż 100tys.km. Koszt regeneracji tylnej belki skrętnej jest wysoki!

Układ napędowy Peugeota 206

W kilkuletnich egzemplarzach należy zwrócić szczególną uwagę na stan gumowych osłon przegubów napędowych. Jeśli guma jest sparciała należy profilaktycznie wymienić je na nowe, by nie ryzykować zniszczenia przegubów. Słaba precyzja w wybieraniu poszczególnych przełożeń przez manualną skrzynię biegów, zwłaszcza wstecznego biegu w wersji 1.6 16V i 2.0 16V, oraz sporadyczne jej uszkodzenia to jej największe minusy. Plusem jest na pewno duży wybór do niej używanych części zamiennych czy nawet całych skrzyń, co obniża koszt jej ewentualnej wymiany.

Zobacz też: Używany Peugeot 406 Coupe: cień Ferrari

Elektronika Peugeota 206

Układy elektryczne w Peugeocie 206 to najsłabszy punkt francuskiego auta. Instalacja elektryczna jest wrażliwa na wilgoć a efektem są sytuacje, w których sporadycznie dochodzi do nieskoordynowanego rozbłysku kontrolek na desce rozdzielczej. Do 2001r. rejestrowane były nagminne przypadki awarii cewek zapłonowych(w późniejszych modelach ta i wiele innych usterek zniknęły). Uszkodzeniu ulegają czujniki położenia wału korbowego, wałka rozrządu czy sondy lambda. Często posłuszeństwa odmawia wentylator chłodnicy, przez co może dojść do przegrzania jednostki napędowej. We wnętrzu auta należy skontrolować działanie elektrycznie regulowanych szyb oraz funkcjonowanie automatycznej klimatyzacji, mającej czasami problem z precyzyjnym nastawieniem temperatury.

Nadwozie Peugeota 206

Nadwozie Peugeota 206  oprócz dużej funkcjonalności cechuje się także dobrym zabezpieczeniem przed korozją. Rdza występuje sporadycznie, głównie w okolicach tylnych nadkoli. Pod względem użyteczności na co dzień, najciekawsze wydają się być 5-drzwiowy hatchback oraz kombi(SW). Pierwszy idealne spełni oczekiwania auta miejskiego, a tylne drzwi ułatwią zajmowanie miejsc na tylnej kanapie. Dla małych rodzin bardziej praktyczna okaże się odmiana SW, w której dostępny jest bagażnik o pojemności 313l oraz tylna kanapa przesunięta bardziej do tyłu w stosunku do tej z hatchbacka.

Zobacz też: Toyota Land Cruiser J120: nie potrzebuje reklamy

Wnętrze Peugeota 206

Projekt deski rozdzielczej Peugeota 206 jest równie ciekawie zaprojektowany co jego nadwozie i starzeje się równie wolno jak ono. Mała, trójramienna kierownica dostępna w wyposażeniu standardowym, dobrze leży w dłoniach a kolumna kierownicza jest regulowana na wysokość. Deska rozdzielcza wykonana jest w zdecydowanej większości z twardego plastiku, który potrafi skrzypieć na nierównościach. Na tle rywali, 206-tka jest przeważnie znacznie lepiej wyposażona, dzięki czemu nie musimy rezygnować z takich udogodnień jak elektrycznie sterowane szyby i lusterka, skórzana kierownica, przyciemnione szyby, centralny zamek, immobiliser, 2 poduszki powietrzne czy automatyczna klimatyzacja.

Rankingi awaryjności

Trzeba jasno powiedzieć- Peugeot 206 nie jest najtrwalszym autem w swojej klasie. Potwierdzają to nie tylko opinie ich użytkowników ale i wyniki przeprowadzanych regularnie badań rzeczoznawców z DEKRY i niezależnych ekspertów z TUV i GTU.  Wg DEKRY, tylko 42% przebadanych Peugeotów 206 z przebiegiem 100-150tys.km, nie posiadało żadnych usterek. Poważne usterki zanotowano w przypadku 22,50% pojazdów. Słaby wizerunek francuskiego „malucha” psują także liczne akcje serwisowe, które przeprowadzano w trakcie jego obecności na rynku. Jego kierowców wzywano m.in. w związku z usterkami wspomagania hamulców, nieszczelnościami układu chłodzącego w dieslach, niesprawną poduszką pasażera czy źle zamontowanych rozrusznikiem. Wyjątkowo poważna była akcja nawrotowa przeprowadzona w 2000 roku, związana z możliwością niekontrolowanego wybuchu bocznych poduszek powietrznych w ponad 40 tys. aut.

Zobacz też: Używane Suzuki Swift: japoński pantofelek

Podsumowanie

Peugeot 206 to auto, które pomimo upływu lat nadal wzbudza sobą duże zainteresowanie na rynku samochodów używanych. Lubią je zwłaszcza młode osoby, które przekonuje do siebie dynamiczną linią nadwozia, dużym wyborem jednostek napędowych(także stricte sportowych) oraz czterema wersjami nadwoziowymi. Nie da się też ukryć, że o wyborze tego a nie innego auta, decyduje jego niska cena oraz dobre wyposażenie. Największą bolączką 206-tki jest jej wysoka usterkowość. Irytują zwłaszcza drobne usterki instalacji elektrycznej, oraz niska trwałość elementów zawieszenia auta. Koszt napraw nie jest jednak wysoki a łatwo dostępne części(także używane) znacząco obniżają koszt napraw.

Zalety:

- funkcjonalne nadwozie o dynamicznej linii,

-czterech różne wersje nadwoziowe;

-duży wybór wersji silnikowych, w tym udanych odmian sportowych;

-dobre wyposażenie w stosunku do klasowych rywali,

- niska cena zakupu;

-tanie i łatwo dostępne części zamienne

Wady:

-wysoka usterkowość zwłaszcza układów elektrycznych i zawieszenia,

-wiele egzemplarzy mocno wyeksploatowanych,

-problemy z odsprzedaniem auta;

-duża utrata wartości;

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA