REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Skoda Superb: frankenstein bez kompleksów

Piotr Czerniakowski
Skoda Superb przypomina Passata B5, Audi A6 i Skodę Octavię zarazem. Jest jednak z tych aut najładniejsza.
Skoda Superb przypomina Passata B5, Audi A6 i Skodę Octavię zarazem. Jest jednak z tych aut najładniejsza.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Superb do polskich salonów sprzedaży trafiła w 2002 roku. Auto szybko zyskało uznanie wśród fanów motoryzacji i ewentualnych nabywców. Topowy model Skody był bowiem obszerny, komfortowy, choć niekoniecznie prestiżowy. Superb ma za to jedną dużą zaletę – jest tani zarówno w zakupie, jak i w utrzymaniu.

Nadwozie Skody Superb

Złośliwi przez cały okres produkcji auta powtarzali – napompowana Octavia. Rzeczywiście, trochę prawdy w tym jest. Nadwozie auta wygląda jak mix Skody Octavii, Passata B5 i Audi A6. Każdy kto myśli, że z takiego połączenia nic ciekawego nie wyniknie, jest w dużym błędzie. Auto wygląda lepiej od wszystkich wymienionych modeli. Auto mierzy 480 cm długości i 177 cm szerokości, co często daje się kierowcy we znaki podczas parkowania. Auto na drodze robi spore wrażenie, choć jednocześnie nie rzuca się w oczy. Dla jednych to wada, dla drugich zaleta, ale jedno jest pewne – limuzyną ze znaczkiem Skody na masce tak czy inaczej ciężko by było szpanować, nawet gdyby wyglądała jak milion dolarów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Skodzie Superb

Wnętrze Skody Superb

Jednym słowem – ogromne. Skoro Octavia zalicza się do klasy kompaktowej (w końcu jest oparta na płycie podłogowej Golfa) to Superb jest autem klasy średniej. Jednak ani wspomniane już wymiary zewnętrze, ani ilość miejsca jaką oferuję Superb w środku nijak się mają do segmentu D. Z przodu siedzi się bardzo wygodnie. Miejsca jest dużo a fotele są bardzo komfortowe. Z tyłu wygodnie podróżować będą 3 osoby, a gdy ktoś z pasażerów zechce wyprowadzić psa na spacer, to też znajdzie się na to miejsce.  Deska rozdzielcza jest praktycznie identyczna co w Passacie B5. Kokpit nie porywa więc wyszukaną stylizacją, lecz jest przejrzysty i ergonomiczny. W Superbie nie zachwyca jedynie pojemność bagażnika – jest to 462 l. To o kilkadziesiąt litrów mniej niż w mniejszej Octavii. Jednak coś za coś – jeśli chcemy podróżować jak prezes, zabieramy ze sobą tylko telefon, portfel i teczkę.

Wyposażenie Skody Superb

W podstawowej odmianie Comfort znajdziemy cztery poduszki powietrzne, elektrykę szyb i lusterek oraz ABS. Polecana jest wersja Elegance, która posiada wszystko, co powinno mieć auto tej klasy. Najbogatsza wersja Platinum miała m.in. elektrycznie sterowane siedzenia przednie.

REKLAMA

Zobacz też: Używany Mercedes ML: jeden z pierwszych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd

Silniki benzynowe Skody Superb

Najsłabsza jednostka benzynowa to 8-zaworowy silnik o pojemności 2 litrów i mocy 115 KM. Dynamika przeciętna (11,6 s do setki) a spalanie na poziomie 8,4 l na 100 km. Jednostka ta dobrze współpracuje z instalacją LPG. Kolejny pod względem mocy jest turbodoładowany silnik 1.8 o mocy 150 KM. Tutaj dynamika jest już przyzwoita (9,5 s do setki) przy spalaniu na poziomie najsłabszej jednostki. Na szczycie gamy znajduje się sześciocylindrowy silnik o pojemności 2.8 l i mocy 193 KM. Rozpędza on flagowy okręt Skody do 100 km/h w równe 8 sekund. Również prędkość maksymalna wynosząca 237 km/h robi wrażenie. Producent podaje, że Superb z tym silnikiem spala średnio 9,9 l, lecz bardzo ciężko osiągnąć taki wynik.

Silniki wysokoprężne Skody Superb

W gamie diesli również występowały 3 silniki. Najsłabsza jednostka 1.9 TDI miała w zależności od wersji 101 KM, 105 KM lub 130 KM. Nie polecamy wersji 101 i 105 – auto to jest zbyt duże i ciężkie aby mogła go rozpędzić stukonna jednostka. Godnym polecenia jest za to silnik o mocy 130 KM. Pali średnio jedynie 5,7  l a przyspiesza do 100 km/h w akceptowalne 10,5 s. Moment obrotowy wynoszący 285 Nm pozwala na w miarę swobodne wyprzedzanie. Kolejny silnik ma pojemność 2 litrów i osiąga moc 140 KM. W tej wersji przyspieszenie do 100 km/h trwa pół sekundy krócej niż w aucie ze 130-konnym motorem. Najmocniejszy diesel to jednostka V6 o pojemności 2.5 l i mocy 155 KM. Przyspieszenie do 100 km/h trwa w tym przypadku 9,5 sekundy, zaś średnie spalanie wynosi nie najniższe 7 l na 100 km.

Zobacz też: Używane Volvo XC90: potężny wiking

Co polecamy w przypadku Skody Superb?

Jeśli zależy nam jedynie na oszczędzaniu to wybierzmy silnik ośmiozaworowy z instalacją LPG. Nie liczmy jednak na jakąkolwiek dynamikę. W przypadku silników benzynowych najlepszych rozwiązaniem jest silnik 1.8T, który zapewnia najlepszy stosunek dynamika/koszty. W przypadku diesla jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest silnik 1.9 TDI 130 KM. Słabsze jednostki odradzamy ze względu na słabą dynamikę, zaś dwa mocniejsze diesle bywają kłopotliwe.

Skrzynia biegów: napęd przedni. Skrzynia manualna 5-biegowa lub 6-biegowa, automat o 5 przełożeniach.

Zawieszenie Skody Superb

Takie samo jak w Passacie B5. Nastawy zawieszenia są nastawiane przede wszystkim na komfort. Z przodu zastosowano skomplikowaną konstrukcję wielowahaczową. Dzięki nim na właściwości jezdne nie można narzekać, lecz co jakiś czas trzeba wymieniać komplet wahaczy. Tylne zawieszenie to belka skrętna, o którą obawiać się nie trzeba.

Zobacz też: Używany Peugeot 407: typowy francuz

Usterki Skody Superb

Silnik: awaryjny silnik diesla 2.0 – pękające głowice i zapychający się filtr cząsteczek stałych, poważne awarie diesla 2.5 TDI – wycieranie się wałków rozrządu i przeskoczenie  napędu rozrządu na pasku, zużycie turbosprężarki w dieslach i 1.8T.

Poza tym: niska trwałość powłoki lakierniczej na progach drzwi, ścierające się przyciski do elektrycznego sterowania drzwiami, nieprawidłowe działanie klimatyzacji,  obluzowanie mocowań reflektorów w wersjach z lampami ksenonowymi.

Ceny części:

Komplet przednich wahaczy: 1000 zł

Amortyzator przedni: 376 zł

Zestaw rozrządu: 499 zł

Klocki hamulcowe przednie: 199 zł

Tarcze hamulcowe przednie: 386 zł

Sprzęgło kompletne: 989 zł

Reflektor przedni: 793 zł

Zobacz też: Używane Audi A3: golf plus znaczek

Podsumowanie - Skoda Superb

Zalety: dobre diesle 1.9 TDI, bardzo przestronna kabina, korzystna relacja ceny do wieku, dość bogate wyposażenie.

Wady: skomplikowane i drogie zawieszenie przednie, awaryjny silnik 2.0 i 2.5 TDI, duże przebiegi aut z silnikami diesla, brak zamienników blacharskich.

Skoda Super spełnia jedną zasadniczą rolę – jest bardzo przestronną, dobrze wyposażoną i komfortową limuzyną. Jeśli komuś nie zależy na prestiżu, niech dobrze zastanowi się nad kupnem dobrze utrzymanej czeskiej limuzyny W końcu kto powiedział, że każda limuzyna musi kosztować tyle co mieszkanie w centrum miasta? Są ludzie, którzy samochód traktują tylko i wyłącznie jako środek transportu i właśnie dla nich stworzona została Skoda Superb.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA