REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Alfa Romeo 159: najtrwalsza ze wszystkich Alf

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 3.2 JTS zapewnia sprint 0-100km/h w 7 sekund, ale każe płacić sobie za to spalaniem na poziomie 25 litrów na 100km.
Silnik 3.2 JTS zapewnia sprint 0-100km/h w 7 sekund, ale każe płacić sobie za to spalaniem na poziomie 25 litrów na 100km.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Alfa Romeo 159 to pierwszy model włoskiej marki, który ma szansę zmienić obiegową opinię o kiepskiej jakości aut z Arese. Jest znacznie trwalsza od poprzedniczki i oprócz wysokich osiągów, oferuje też niepowtarzalny styl.

Prezentacja Alfy Romeo 159 w 2005 roku miała być zapowiedzią nadejścia nowej jakości samochodów włoskiego koncernu. Szumne zapowiedzi były traktowane jako kolejne marketingowe działanie. Ci wszyscy, którzy jednak zdecydowali się na zakup pięknej Włoszki, mogą czuć się spełnieni. Okazało się bowiem, że Alfa Romeo 159 bardzo dobrze przeszła próbę czasu i dziś, po siedmiu latach od jej wprowadzenia, posiada najlepszą opinię ze wszystkich wyprodukowanych jak dotąd Alf Romeo.

REKLAMA

Nadwozie

Sylwetka 159-tki zdecydowanie wyróżnia się na tle klasowych rywali. Świetnie prezentują się zwłaszcza przednie reflektory, przywodzące na myśl słynne modele włoskich manufaktur z przed lat (np. Lancie 037 czy Deltę Integrale). Nadwozie wykonane ze stali wysokiej wytrzymałości, przy wykorzystaniu technik spawania laserowego, podwyższa zdecydowanie masę samochodu jednak wpływa też wyraźnie na poprawę bezpieczeństwa podróżujących autem osób. W testach zderzeniowych Euro NCAP, Alfa Romeo 159 uzyskała maksymalną notę pięciu gwiazdek. Wadą karoserii są jej pewne braki w zabezpieczeniu antykorozyjnym. Rdza może pojawić się bowiem na progach.

Zawieszenie

W porównaniu do swojego poprzednika, modelu 156, nowa Alfa odnotowuje wyraźny postęp w trwałości zawieszenia.  Nawet duża masa pojazdu (od 1430kg do 1775kg) nie przeszkadza, by 159-tka pokonała dystans 100tys.km bez wymiany przednich wahaczy. Jej poprzedniczka wytrzymywała maksymalnie 50tys.km po czym narażała swojego właściciela na kosztowny remont.  Oczywiście koszt naprawy w modelu 159 jest nadal wysoki i trzeba mieć to na uwadze. Koszt dolnego wahacza kształtuje się na poziomie ok.1300zł a górnego 500zł. Precyzja prowadzenia a zarazem wygoda musi jednak kosztować.

Silniki

Wśród silników benzynowych prym wiodą jednostki  z bezpośrednim wtryskiem paliwa JTS. Mają one co prawda kłopot ze zbieraniem się nagaru na zaworach, ale cenione są za lepsze osiągi i dźwięk niż podstawowa, acz solidna jednostka 1.8 140KM. Silnik 1.8 podobnie jak i większe jednostki benzynowe 1.9 JTS, 2.2 JTS i 3.2 V6 to konstrukcje oparte na blokach i głowicach stosowanych w koncernie General Motors. Zostały tylko w mniejszym lub większym stopniu dopracowane przez inżynierów Alfy Romeo. W Arese na północy Włoch, opracowano dla nich nowe układy dolotowe, wydechowe oraz systemy zasilania paliwem. Najlepsze osiągi zapewnia silnik o pojemności 3,2l i mocy 260KM, który na dodatek jest też bardzo solidny (0-100km/h w 7,0s i V-Max 240km/h). Koszt jego obsługi jest jednak duży, ze względu na bardzo wysokie zużycie paliwa, kształtujące się średnio na poziomie 22-26litrów na 100km. Najlepsze opinie zbiera silnik 1,75 TBi 200KM, który jest autorską jednostką włoskiej marki. Zapewnia świetne osiągi(0-100km/h w 7,7s i V-Max 235km/h) i potrafi oszczędnie obchodzić się z paliwem. Problem polega na tym, że trafił pod maskę 159-tki dopiero w 2009 roku, czyli na dwa lata przed zakończeniem produkcji pięknej Włoszki.

W silnikach JTS dochodzi do rozciągania się łańcucha rozrządu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Miłośnicy silników wysokoprężnych także powinni być usatysfakcjonowani ich bogatą paletą Najsłabsza jednostka diesla ma ośmiozaworową głowicę z jednym wałkiem rozrządu, pojemność 1,9litra, filtr DPF i moc maksymalną 120KM(była też odmiana 115KM). Osiągi nie przystoją co prawda do sportowego charakteru Alfy Romeo, ale na potrzeby kobiety powinny wystarczyć(0-100km/h w 10,7s i V-Max 193 km/h). Lepszą dynamikę zapewnia wersja 1.9 16V JTDm o mocy 150KM, ale jej problemem są klapy wirowe, odpowiedzialne za zmianę długości kolektora dolotowego. Zdarza się, że ulegają one urwaniu i ich fragment dostaje się do cylindra, a to może oznaczać potężne wydatki związane z naprawą silnika.

Kolektor dolotowy wyposażony w klapy wirowe, który występował w silniku 1.9 JTD 16V 150KM, został zastąpiony nowym w 2007 roku. Warto jednak upewnić się np. po numerze VIN czy w konkretnym modelu auta rzeczywiście go nie ma. Jeśli okaże się, że jednak nie został on wymieniony, warto pomyśleć o ewentualnej naprawie, bo istnieją w Polsce firmy, które potrafią rozwiązać ten problem. W nowszych modelach po 2007 roku wprowadzono nowy kolektor, który wytrzymuje znacznie dłużej, ale też może ulec awarii. Doświadczenie niezależnych ekspertów wskazuje, że za zacinające się klapy odpowiada przede wszystkim zawór EGR.

REKLAMA

Dla osób, które cenią sobie osiągi i lepsze brzmienie silnika, ale chcą jednak pozostać przy dieslu, godna polecenia jest pięciocylindrowa jednostka 2.4 JTD, występująca w dwóch wariantach mocy - 200KM i 210 KM. Mocniejsza wersja dysponuje turbosprężarka firmy Garett (gtb2056v) a nie KKK, która uważana jest za lepszą, w kontekście podnoszenia mocy. Poza tym, wersja ta ma trwalszy układ napędowy i wydajniejszy układ paliwowy ( w słabszej seryjne wtryskiwacze ograniczają wyraźnie możliwość podniesienia mocy). Średnie spalanie oscyluje w granicy 9-10 litrów na 100km ale brzmienie i osiągi wersji 2.4 JTD rekompensują większą "paliwożerność" w stosunku do 1.9JTD. Można bowiem liczyć na sprint 0-100km/h w 8,1s i prędkość maksymalną 231km/h (210KM). Także w wersji 2.4 JTD występował wadliwy kolektor, dlatego sprawdźmy czy został wymieniony.

Skrzynie biegów występujące w Alfie Romeo 159 są raczej mało problemowe jednak w wersjach manualnych dochodzi czasem do wyrobienia się mechanizmu linek wybieraka. Czasem winę za złe wybieranie poszczególnych jej przełożeń ponosi zapowietrzone sprzęgło. Automaty Q-tronic w wersjach 2.4 JTD są wrażliwe na podnoszenie mocy. W wersjach 1.9 JTD automat nie posiada trybu Winter (w 2.4 JTD jest taki tryb). Skrzynie Salespeed pozbawione są już notorycznych problemów z aktywatorem, znanym użytkownikom Alfy Romeo 156.

Wnętrze/Wyposażenie

W stosunku do poprzednika, wnętrze AR159 zyskało sporo na jakości. Można powiedzieć nawet, że jakość materiałów, a przede wszystkim ich montaż, to poziom o klasę a może nawet dwie wyższy. Na pierwszy rzut oka, uwagę zwracają trzy dodatkowe wskaźniki na konsoli środkowej(wskaźnik poziomu paliwa, temperatury cieczy chłodzącej i ciśnienia doładowania w wersjach z turbosprężarką) nawiązujące do dawnych modeli włoskiej marki(np. do modelu 2000 z początku lat 60-tych). Uzupełniają je nowoczesne rozwiązania takie jak miejsce na kartę, przycisk uruchamiający rozrusznik czy rozbudowany panel do sterowania system audio lub nawigacji. Podobać się mogą ładnie wykończone i bardzo wygodne fotele, oraz starannie wykończone boczki drzwi. W porównaniu do poprzednika, Alfa Romeo 159 ma obszerniejsze wnętrze, zwłaszcza pod względem ilości miejsca na nogi w drugim rzędzie siedzeń. Większy jest też bagażnik- wersji sedan ma 405litrów(AR 156: 378l) a kombi 445l(AR156: 360l). Wyposażenie 159-tki jest bardzo zróżnicowane, bowiem auto to wybierają bardzo indywidualiści. Stąd, wiele wersji posiada z jednej strony skórzaną tapicerkę ale klimatyzację jedynie manualną. NA rynku najczęściej spotkać można jedną z pięciu wersji wyposażenia: Impression, Progression, Distinctive, Sportiva oraz TI. Podstawowa posiadała sześć poduszek powietrznych, radio z odtwarzaczem płyt CD, klimatyzacje manualną, regulację wysokości przednich foteli, elektryczne sterowanie przednich i tylnych szyb oraz lusterek. Impression miała na pokładzie już automatyczną, dwustrefową klimatyzację, kierownicę oraz lewarek skrzyni biegów wykończone w skórze, VDC z Hill Holderem (ABS + ASR + EBD + Brake Assist) oraz felgi 16" wykonane ze stopu aluminium. Oczywiście wiele wersji zostało doposażonych i bez problemu odnajdziemy modele nawet z dziesięcioma poduszkami powietrznymi, tempomatem, automatyczną skrzynią biegów, nawigacją GPS czy podgrzewanymi fotelami.

Ceny używanej Alfy Romeo 159

Warto pamiętać, że Alfy Romeo ze względu na swoją jakość zawsze szybko traciły wartość. Nawet zdecydowanie lepsza opinia o modelu 159, nie pomogła mu w sposób zdecydowany poprawić tej sytuacji. I o ile wg Eurotaxu za model 1.8MPI 140KM z 2005 roku zapłacić powinniśmy ok. 27 000zł to na rynku naprawdę zadbane modele są jednak droższe. Podobnie jest z popularnymi wersjami diesla 1.9JTD. Prawda jest taka, że bezwypadkowy model AR159 utrzymany w nienagannym stanie, o udokumentowanej przeszłości będzie znacznie drogi. Dla przykładu, cena za auto w wersji 1.9JTD 150KM rocznik 2007, w zależności od jego wersji wyposażenia a przede wszystkim stanu technicznego, oscyluje w przedziale od 23-46tys.zł! to pokazuje, jak bardzo mogą się różnić dwa prawie takie same egzemplarze.

Ceny wybranych części do Alfy Romeo 159 w wersji 1.9 JTD 16V 150KM:

- wahacz dolny przedniego zawieszenia: 1300zł

- wahacz górny przedniego zawieszenia: 500zł

- tuleja wahacza: 52zł

- amortyzator: 350-500zł

- zestaw rozrządu(pasek+rolka + pompa wody: 650zł

- tarcza hamulcowa przód/tył: 300zł/200zł

-klocki hamulcowe przód/tył: 200zł/270zł

- kolektor dolotowy starego typu/nowego typu w ASO: 900zł/1200zł

- naprawa wadliwego kolektora: 450zł

Podsumowanie

Alfa Romeo 159 to auto niezwykle oryginalne, które chyba jak żadne inne tak dobrze łączy sport, elegancję i nietuzinkowy styl. Zachwyca już samą linią nadwozia, a gdy dodać do tego świetnie zaprojektowane i bogato wyposażone wnętrze, wysoką precyzję prowadzenia oraz bardzo dobre wyniki w testach bezpieczeństwa, wydaje się być prawie idealne. Ma jednak kilka mankamentów, na które warto zwrócić uwagę. Ważne jest, by auto miało udokumentowaną przeszłość, przez co łatwiej będzie określić potencjalne naprawy, które mogą nas jeszcze czekać. Najlepszą wersją wydaję się być odmiana z silnikiem 1,75TBi, która ma naprawdę dobre osiągi, stosunkowo niską masę oraz brak istotnych wad konstrukcyjnych, ale była na rynku przez niecałe3 lata. Zwrócić należy uwagę na stan przedniego zawieszenia, które jest drogie w naprawie ale zapewnia podróżującym Alfą wysoki komfort. Jest też wyraźnie trwalsze w stosunku do tego zastosowanego w modelu 156. Konkurencja z Niemiec jest droższa, oferuje co prawda wyższą bezusterkowość ale nie jest to reguła. To wszystko czyni Alfę Romeo 159 wyjątkowo łakomym kąskiem na rynku aut używanych.

Alfa Romeo 159 w wersji TI oferowała m.in inną kształt kierownicy, wykończenie w imitacji karbonu oraz czarną, skórzaną tapicerkę, wykończoną czerwoną nicią.
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW to jedno z najpiękniejszych kombi, którego bagażnik potrafi pomieścić 445litrów bagażu.
Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA