REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Alfa Romeo 159: najtrwalsza ze wszystkich Alf

Silnik 3.2 JTS zapewnia sprint 0-100km/h w 7 sekund, ale każe płacić sobie za to spalaniem na poziomie 25 litrów na 100km.
Silnik 3.2 JTS zapewnia sprint 0-100km/h w 7 sekund, ale każe płacić sobie za to spalaniem na poziomie 25 litrów na 100km.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Alfa Romeo 159 to pierwszy model włoskiej marki, który ma szansę zmienić obiegową opinię o kiepskiej jakości aut z Arese. Jest znacznie trwalsza od poprzedniczki i oprócz wysokich osiągów, oferuje też niepowtarzalny styl.

Prezentacja Alfy Romeo 159 w 2005 roku miała być zapowiedzią nadejścia nowej jakości samochodów włoskiego koncernu. Szumne zapowiedzi były traktowane jako kolejne marketingowe działanie. Ci wszyscy, którzy jednak zdecydowali się na zakup pięknej Włoszki, mogą czuć się spełnieni. Okazało się bowiem, że Alfa Romeo 159 bardzo dobrze przeszła próbę czasu i dziś, po siedmiu latach od jej wprowadzenia, posiada najlepszą opinię ze wszystkich wyprodukowanych jak dotąd Alf Romeo.

REKLAMA

Nadwozie

Sylwetka 159-tki zdecydowanie wyróżnia się na tle klasowych rywali. Świetnie prezentują się zwłaszcza przednie reflektory, przywodzące na myśl słynne modele włoskich manufaktur z przed lat (np. Lancie 037 czy Deltę Integrale). Nadwozie wykonane ze stali wysokiej wytrzymałości, przy wykorzystaniu technik spawania laserowego, podwyższa zdecydowanie masę samochodu jednak wpływa też wyraźnie na poprawę bezpieczeństwa podróżujących autem osób. W testach zderzeniowych Euro NCAP, Alfa Romeo 159 uzyskała maksymalną notę pięciu gwiazdek. Wadą karoserii są jej pewne braki w zabezpieczeniu antykorozyjnym. Rdza może pojawić się bowiem na progach.

Zawieszenie

W porównaniu do swojego poprzednika, modelu 156, nowa Alfa odnotowuje wyraźny postęp w trwałości zawieszenia.  Nawet duża masa pojazdu (od 1430kg do 1775kg) nie przeszkadza, by 159-tka pokonała dystans 100tys.km bez wymiany przednich wahaczy. Jej poprzedniczka wytrzymywała maksymalnie 50tys.km po czym narażała swojego właściciela na kosztowny remont.  Oczywiście koszt naprawy w modelu 159 jest nadal wysoki i trzeba mieć to na uwadze. Koszt dolnego wahacza kształtuje się na poziomie ok.1300zł a górnego 500zł. Precyzja prowadzenia a zarazem wygoda musi jednak kosztować.

Silniki

Wśród silników benzynowych prym wiodą jednostki  z bezpośrednim wtryskiem paliwa JTS. Mają one co prawda kłopot ze zbieraniem się nagaru na zaworach, ale cenione są za lepsze osiągi i dźwięk niż podstawowa, acz solidna jednostka 1.8 140KM. Silnik 1.8 podobnie jak i większe jednostki benzynowe 1.9 JTS, 2.2 JTS i 3.2 V6 to konstrukcje oparte na blokach i głowicach stosowanych w koncernie General Motors. Zostały tylko w mniejszym lub większym stopniu dopracowane przez inżynierów Alfy Romeo. W Arese na północy Włoch, opracowano dla nich nowe układy dolotowe, wydechowe oraz systemy zasilania paliwem. Najlepsze osiągi zapewnia silnik o pojemności 3,2l i mocy 260KM, który na dodatek jest też bardzo solidny (0-100km/h w 7,0s i V-Max 240km/h). Koszt jego obsługi jest jednak duży, ze względu na bardzo wysokie zużycie paliwa, kształtujące się średnio na poziomie 22-26litrów na 100km. Najlepsze opinie zbiera silnik 1,75 TBi 200KM, który jest autorską jednostką włoskiej marki. Zapewnia świetne osiągi(0-100km/h w 7,7s i V-Max 235km/h) i potrafi oszczędnie obchodzić się z paliwem. Problem polega na tym, że trafił pod maskę 159-tki dopiero w 2009 roku, czyli na dwa lata przed zakończeniem produkcji pięknej Włoszki.

W silnikach JTS dochodzi do rozciągania się łańcucha rozrządu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Miłośnicy silników wysokoprężnych także powinni być usatysfakcjonowani ich bogatą paletą Najsłabsza jednostka diesla ma ośmiozaworową głowicę z jednym wałkiem rozrządu, pojemność 1,9litra, filtr DPF i moc maksymalną 120KM(była też odmiana 115KM). Osiągi nie przystoją co prawda do sportowego charakteru Alfy Romeo, ale na potrzeby kobiety powinny wystarczyć(0-100km/h w 10,7s i V-Max 193 km/h). Lepszą dynamikę zapewnia wersja 1.9 16V JTDm o mocy 150KM, ale jej problemem są klapy wirowe, odpowiedzialne za zmianę długości kolektora dolotowego. Zdarza się, że ulegają one urwaniu i ich fragment dostaje się do cylindra, a to może oznaczać potężne wydatki związane z naprawą silnika.

Kolektor dolotowy wyposażony w klapy wirowe, który występował w silniku 1.9 JTD 16V 150KM, został zastąpiony nowym w 2007 roku. Warto jednak upewnić się np. po numerze VIN czy w konkretnym modelu auta rzeczywiście go nie ma. Jeśli okaże się, że jednak nie został on wymieniony, warto pomyśleć o ewentualnej naprawie, bo istnieją w Polsce firmy, które potrafią rozwiązać ten problem. W nowszych modelach po 2007 roku wprowadzono nowy kolektor, który wytrzymuje znacznie dłużej, ale też może ulec awarii. Doświadczenie niezależnych ekspertów wskazuje, że za zacinające się klapy odpowiada przede wszystkim zawór EGR.

REKLAMA

Dla osób, które cenią sobie osiągi i lepsze brzmienie silnika, ale chcą jednak pozostać przy dieslu, godna polecenia jest pięciocylindrowa jednostka 2.4 JTD, występująca w dwóch wariantach mocy - 200KM i 210 KM. Mocniejsza wersja dysponuje turbosprężarka firmy Garett (gtb2056v) a nie KKK, która uważana jest za lepszą, w kontekście podnoszenia mocy. Poza tym, wersja ta ma trwalszy układ napędowy i wydajniejszy układ paliwowy ( w słabszej seryjne wtryskiwacze ograniczają wyraźnie możliwość podniesienia mocy). Średnie spalanie oscyluje w granicy 9-10 litrów na 100km ale brzmienie i osiągi wersji 2.4 JTD rekompensują większą "paliwożerność" w stosunku do 1.9JTD. Można bowiem liczyć na sprint 0-100km/h w 8,1s i prędkość maksymalną 231km/h (210KM). Także w wersji 2.4 JTD występował wadliwy kolektor, dlatego sprawdźmy czy został wymieniony.

Skrzynie biegów występujące w Alfie Romeo 159 są raczej mało problemowe jednak w wersjach manualnych dochodzi czasem do wyrobienia się mechanizmu linek wybieraka. Czasem winę za złe wybieranie poszczególnych jej przełożeń ponosi zapowietrzone sprzęgło. Automaty Q-tronic w wersjach 2.4 JTD są wrażliwe na podnoszenie mocy. W wersjach 1.9 JTD automat nie posiada trybu Winter (w 2.4 JTD jest taki tryb). Skrzynie Salespeed pozbawione są już notorycznych problemów z aktywatorem, znanym użytkownikom Alfy Romeo 156.

Wnętrze/Wyposażenie

W stosunku do poprzednika, wnętrze AR159 zyskało sporo na jakości. Można powiedzieć nawet, że jakość materiałów, a przede wszystkim ich montaż, to poziom o klasę a może nawet dwie wyższy. Na pierwszy rzut oka, uwagę zwracają trzy dodatkowe wskaźniki na konsoli środkowej(wskaźnik poziomu paliwa, temperatury cieczy chłodzącej i ciśnienia doładowania w wersjach z turbosprężarką) nawiązujące do dawnych modeli włoskiej marki(np. do modelu 2000 z początku lat 60-tych). Uzupełniają je nowoczesne rozwiązania takie jak miejsce na kartę, przycisk uruchamiający rozrusznik czy rozbudowany panel do sterowania system audio lub nawigacji. Podobać się mogą ładnie wykończone i bardzo wygodne fotele, oraz starannie wykończone boczki drzwi. W porównaniu do poprzednika, Alfa Romeo 159 ma obszerniejsze wnętrze, zwłaszcza pod względem ilości miejsca na nogi w drugim rzędzie siedzeń. Większy jest też bagażnik- wersji sedan ma 405litrów(AR 156: 378l) a kombi 445l(AR156: 360l). Wyposażenie 159-tki jest bardzo zróżnicowane, bowiem auto to wybierają bardzo indywidualiści. Stąd, wiele wersji posiada z jednej strony skórzaną tapicerkę ale klimatyzację jedynie manualną. NA rynku najczęściej spotkać można jedną z pięciu wersji wyposażenia: Impression, Progression, Distinctive, Sportiva oraz TI. Podstawowa posiadała sześć poduszek powietrznych, radio z odtwarzaczem płyt CD, klimatyzacje manualną, regulację wysokości przednich foteli, elektryczne sterowanie przednich i tylnych szyb oraz lusterek. Impression miała na pokładzie już automatyczną, dwustrefową klimatyzację, kierownicę oraz lewarek skrzyni biegów wykończone w skórze, VDC z Hill Holderem (ABS + ASR + EBD + Brake Assist) oraz felgi 16" wykonane ze stopu aluminium. Oczywiście wiele wersji zostało doposażonych i bez problemu odnajdziemy modele nawet z dziesięcioma poduszkami powietrznymi, tempomatem, automatyczną skrzynią biegów, nawigacją GPS czy podgrzewanymi fotelami.

Ceny używanej Alfy Romeo 159

Warto pamiętać, że Alfy Romeo ze względu na swoją jakość zawsze szybko traciły wartość. Nawet zdecydowanie lepsza opinia o modelu 159, nie pomogła mu w sposób zdecydowany poprawić tej sytuacji. I o ile wg Eurotaxu za model 1.8MPI 140KM z 2005 roku zapłacić powinniśmy ok. 27 000zł to na rynku naprawdę zadbane modele są jednak droższe. Podobnie jest z popularnymi wersjami diesla 1.9JTD. Prawda jest taka, że bezwypadkowy model AR159 utrzymany w nienagannym stanie, o udokumentowanej przeszłości będzie znacznie drogi. Dla przykładu, cena za auto w wersji 1.9JTD 150KM rocznik 2007, w zależności od jego wersji wyposażenia a przede wszystkim stanu technicznego, oscyluje w przedziale od 23-46tys.zł! to pokazuje, jak bardzo mogą się różnić dwa prawie takie same egzemplarze.

Ceny wybranych części do Alfy Romeo 159 w wersji 1.9 JTD 16V 150KM:

- wahacz dolny przedniego zawieszenia: 1300zł

- wahacz górny przedniego zawieszenia: 500zł

- tuleja wahacza: 52zł

- amortyzator: 350-500zł

- zestaw rozrządu(pasek+rolka + pompa wody: 650zł

- tarcza hamulcowa przód/tył: 300zł/200zł

-klocki hamulcowe przód/tył: 200zł/270zł

- kolektor dolotowy starego typu/nowego typu w ASO: 900zł/1200zł

- naprawa wadliwego kolektora: 450zł

Podsumowanie

Alfa Romeo 159 to auto niezwykle oryginalne, które chyba jak żadne inne tak dobrze łączy sport, elegancję i nietuzinkowy styl. Zachwyca już samą linią nadwozia, a gdy dodać do tego świetnie zaprojektowane i bogato wyposażone wnętrze, wysoką precyzję prowadzenia oraz bardzo dobre wyniki w testach bezpieczeństwa, wydaje się być prawie idealne. Ma jednak kilka mankamentów, na które warto zwrócić uwagę. Ważne jest, by auto miało udokumentowaną przeszłość, przez co łatwiej będzie określić potencjalne naprawy, które mogą nas jeszcze czekać. Najlepszą wersją wydaję się być odmiana z silnikiem 1,75TBi, która ma naprawdę dobre osiągi, stosunkowo niską masę oraz brak istotnych wad konstrukcyjnych, ale była na rynku przez niecałe3 lata. Zwrócić należy uwagę na stan przedniego zawieszenia, które jest drogie w naprawie ale zapewnia podróżującym Alfą wysoki komfort. Jest też wyraźnie trwalsze w stosunku do tego zastosowanego w modelu 156. Konkurencja z Niemiec jest droższa, oferuje co prawda wyższą bezusterkowość ale nie jest to reguła. To wszystko czyni Alfę Romeo 159 wyjątkowo łakomym kąskiem na rynku aut używanych.

Alfa Romeo 159 w wersji TI oferowała m.in inną kształt kierownicy, wykończenie w imitacji karbonu oraz czarną, skórzaną tapicerkę, wykończoną czerwoną nicią.
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo 159 SW to jedno z najpiękniejszych kombi, którego bagażnik potrafi pomieścić 445litrów bagażu.
Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

    Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

    Kiedy pieszy, przechodząc przez jezdnię poza pasami, również ma pierwszeństwo?

    Pasy są azylem dla pieszych przechodzących przez jezdnię? Tak, ale nie tylko one. Polskie przepisy drogowe przewidują bowiem przypadki, w których pieszy będzie miał pierwszeństwo także podczas przechodzenia przez jezdnię poza pasami. Oto i one.

    Mandat za telefon na pasach w 2024 r. Kara dotyczy tylko przejść dla pieszych?

    Pieszy może dostać mandat za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście. W tym punkcie rodzi się jednak kilka pytań. Ile wynosi kara? Kiedy konkretnie można dostać mandat? I czy dotyczy to tylko przejść dla pieszych? Odpowiedzmy.

    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    REKLAMA

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    Wymiana opon na letnie w 2024 r. Kiedy najlepiej pojawić się w serwisie?

    Wiosna nieśmiało zagląda do Polski. A to oznacza, że na usta kierowców powraca pytanie: "Kiedy zmienić opony na letnie?". Specjaliści odpowiadają i wskazują czy "już" to nie jest trochę za wcześnie.

    Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta "zjadają" nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

    Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

    Przyjętego mandatu nie da się uchylić. Wznowienie postępowania mandatowego to konieczna zmiana

    Przyjętego mandatu karnego uchylić się nie da. Praktycznie nie ma takiej możliwości nawet w przypadku, w którym funkcjonariusz, wymierzając karę, dopuścił się złamania prawa. To oznacza złamanie konstytucyjnych praw kierowców. RPO wnosi zatem o zmianę przepisów.

    REKLAMA

    Nowy bat na pijanych kierowców od 14 marca. Zaczną tracić samochody. Jak zadziałają nowe przepisy?

    14 marca 2024 r. w życie wejdą nowe przepisy. W ich ramach pijany kierowca dostanie wyrok, grzywnę, a do tego straci prawo jazdy i... samochód. Tak, sądy będą mogły decydować o przepadku pojazdu. Czy to skuteczny bat?

    Po jakim czasie kasują się punkty karne w 2024 r.?

    Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.

    REKLAMA