REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Mazda 2 DY: japoński Ford Fusion?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstrukcja Mazdy 2 opiera się w na Fordzie Fusionie. Wiele podzespołów jest wymiennych między tymi atami.
Konstrukcja Mazdy 2 opiera się w na Fordzie Fusionie. Wiele podzespołów jest wymiennych między tymi atami.
Mazda

REKLAMA

REKLAMA

W chwili swojego debiutu Mazda 2 nie cieszyła się wielkim zainteresowaniem ze strony klientów. Na rynku aut używanych może być jednak ciekawą propozycją dla osób poszukujących przestronnego auta, które ma im służyć głównie w mieście.

Japoński koncern Mazda przyzwyczaił swoich klientów, że produkowane przez niego auta należą do ścisłej czołówki pod względem bezawaryjności.  Ich solidność była nieodłącznie wiązana z miejscem ich produkcji czyli Japonią. W pewnym momencie w celu obniżenia kosztów produkcji, Mazda zdecydowała się połączyć swoje siły z Fordem, a jednym z pierwszych owoców ich współpracy była Mazda 2. Auto produkowane było od 2002 do 2007 roku w hiszpańskiej fabryce Forda w Almussafes w Walencji. Jest to konstrukcja bliźniacza w stosunku do Forda Fusiona. Z amerykańskiego brata Mazda przejęła m.in. płytę podłogową, zawieszenie i silniki. Czy warto więc zapłacić więcej za japońskiego Fusiona?

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie

Pod względem stylistyki auto prezentuje nieco odmienny charakter w stosunku do Fusiona. Karoseria auta, mimo że wyższa i krótsza od Forda, jest bogatsza w opływowe linie i kształty, co wyraźnie wpływa na bardziej dynamiczny charakter auta. To co łączy oba modele to oprócz bezpiecznej konstrukcji nadwozia, ocenionej na 4 gwiazdki w testach zderzeniowych Euro NCAP, drobne problemy z rdzą, której ogniska pojawiają się na tylnych nadkolach,klapie bagażnika i dolnych rantach drzwi.

Zobacz też: Używany Opel Agila: miejskie wozidełko

Wnętrze

Z zewnątrz Mazda wydaje się obszerna, jednak tak naprawdę jest to auto miejskie. Miejsca w kabinie wystarczy dla maksymalnie czterech osób. Bagażnik jest mały, raptem 270litrów (w Fusionie 337l). Można go powiększyć poprzez złożenie oparć tylnej kanapy , ale powstaje wtedy wyraźny próg. Lepiej prezentuje się za to kokpit Mazdy, który jest czytelny oraz wykończony w dwubarwnej kolorystyce. Również wyposażenie auta jest dobre, dlatego nie powinno być problemu ze znalezieniem auta z klimatyzacją manualną, elektrycznym sterowaniem szyb i lusterek czy czterema poduszkami powietrznymi.

REKLAMA

Silnik i skrzynia biegów

To co wyraźnie łączy Mazdę 2 i Forda Fusiona to zastosowane w nich silniki. Japoński micro-van występował na rynku z trzema benzynowymi jednostkami Forda: 1.25 16V 75KM Zetec-S, 1.4 16V 80KM Duratec i 1.6 16V 100KM Duratec. Najsłabsza jednostka, przy projektowaniu której swój wkład mieli m.in. inżynierowie Yamahy, zapewnia Mazdzie przyzwoite osiągi (0-100km/h w 15,1 sekundy, V-Max 163km/h) i kierowany jest do kierowców jeżdżących przeważnie w mieście. Silnik 1.4 16V jest tak naprawdę niewiele mocniejszy i raczej nie ma sensu na siłę poszukiwać tej wersji. Jeśli podróżujemy autem poza obszarem zabudowanym i zależy nam na dobrych osiągach powinniśmy skupić się na wersji 1.6 16V 100KM, znanej chociażby z Forda Focusa. Silnik ten oprócz większej mocy, ma przede wszystkim większy moment obrotowy (146Nm przy 4000obr./min), co zapewnia lepsze przyspieszenie przy większych prędkościach. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Typowe usterki w silnikach benzynowych:

  • awaryjne pompy paliwa;
  • usterki alternatorów, rzadziej rozruszników;
  • usterkowe pompy wody;
  • szybkie zużycie cewki i przewodów wysokiego napięcia.

Amatorzy silników diesla mają do wyboru tyko jedną opcję do wyboru- silnik 1.4 MZ-CD o mocy 68KM. Wyposażony jest we wtrysk typu common rail oraz turbosprężarkę i podobnie jak jednostki benzynowe, tak i on pochodzi od Forda. Katalogowe dane opisują jego dynamikę na równi z wersją 1.25 16V, ale w praktyce silnik wysokoprężny jest znacznie bardziej dynamiczny, zwłaszcza podczas wyprzedzania.

Zobacz też: Używany Mercedes-Benz A-klasa W168: mało komfortowy i trudny w naprawie

Typowe usterki z jakimi trzeba się liczyć przy eksploatacji Mazdy 2 1.4 MZ-CD to :

  • nieszczelność wtryskiwaczy spowodowana zużytymi podkładkami pod wtryskiwaczami;
  • awarie koła pasowego paska klinowego;
  • problemy z wybieraniem przełożeń w ręcznej skrzyni biegów;
  • szybki zużycie sprzęgła i koła dwumasowego;
  • częste przypadki uszkodzeń czujnika temperatury cieczy.

Skrzynie biegów to w większości ręczne przekładnie o pięciu przełożeniach. Skrzynia automatyczna (a właściwie zautomatyzowana), pięciobiegowa dostępna była w opcji dla obu silników o pojemności 1,4 litra. W silniku wysokoprężnym częstym mankament jest kiepska praca ręcznej skrzyni biegów, objawiająca się wyraźnym zgrzytaniem przy próbie wybrania biegu.

Zawieszenie

Mimo zapożyczenia zawieszenia z Fusiona, Mazda 2 jest znacznie bardziej komfortowa niż Ford, co lepiej pasuje do jej miejskiego charakteru.  Zaletą układu jezdnego jest możliwość jego taniej naprawy, bowiem np. sworznie nie są integralnie połączone z przednimi wahaczami, dzięki czemu można je wymieniać indywidualnie. Problemem jaki zgłaszają powszechnie użytkownicy zarówno Fusiona jak Mazdy, są słabej jakości tylne amortyzatory. Przeciętnie wytrzymują zaledwie 60 tys. km (dla porównania w Hondzie Civic VI są bezawaryjne przez ok.150tys.km). Często też awarii ulegają gumowe odboje amortyzatorów.

Awaryjność

Tak naprawdę jakość Mazdy 2 jest minimalnie wyższa niż jej brata Fusiona, ale nie rekompensuje to wyższej ceny zakupu. Oba auta zajmują czołowe lokaty w rankingach bezawaryjności (TUV 2011: Mazda 6.miejsce w kategorii aut 4-5 lat, Fusion 8.miejsce). Praktycznie większość problemów jest znana posiadaczom obu tych aut.

Zobacz też: Używany Nissan Micra III: pasuje do szpilek

Ceny wybranych części zamiennych do Mazdy 2 1.25 16V 75KM:

  • amortyzator przód/tył: 400zł/360zł;
  • zestaw sprzęgła(tarcza+docisk): od 500zł;
  • cewka zapłonowa: 230zł;
  • pompa cieczy chodzącej: 320zł
  • zestaw rozrządu(pasek+rolka): 220zł

Podsumowanie

Mazda 2 DY to auto, które jest japońską wizją Forda Fusiona w Europie. Oba auta mają większość podzespołów technicznych identycznych ze sobą, a w sposób zdecydowany odróżnia je przede wszystkim karoseria, wnętrze i praca zawieszenia. Oba samochody borykają się z podobnymi problemami i oba stanowią odmienną koncepcję na auto tego samego segmentu. O wyborze któregokolwiek z nich mogą zatem śmiało zadecydować względy estetyczne czy finansowe.

Konkurenci:

- Opel Agila (1.0 TWINPORT 60KM, 1.2 TWINPORT 80KM, diesel: 1.3CDTI 75KM)

- Mercedes A-klasa W168(m.in. silniki benzynowe 1.4 V 82KM, 1.6 8V 102KM, 2.1 8V 140KM, diesel 1.7CDI 75KM lub 95KM)

- Mitsubishi Colt (silniki benzynowe 1.1 16V 75KM, 1.3 16V 95KM, 1.5 16V 109KM, 1.5Turbo 150KM, diesel: 1.5DI-D 68KM lub 95KM)

Wnętrze Mazdy 2, zwłaszcza po liftingu, jest ergonomiczne i dobrze wyposażone.
Po liftingu auto zyskało m.in. nowe przednie oraz tylne lampy, inny grill na masce oraz nowe kolory nadwozia.
Mazda 2 po liftingu - tył.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA