Używana Mazda 6 GG/GY: niezawodna elegancja
REKLAMA
REKLAMA
Mazda 6, w Japonii znana jako Atenza, zadebiutowała na rynku w 2002 roku. Poza cenioną marką, jej największym atutem była dynamiczna linia nadwozia, dotąd raczej niespotykana u jej poprzedników. Niewątpliwą zaletą Mazdy 6 były także trzy wersje nadwoziowe oraz bogata paleta silników, uzupełniona w 2005 roku przez jednostkę napędową 2.3 DISI Turbo 260KM w wersji MPS. W czerwcu tego samego roku japońskie auto, produkowane w Hiroszimie i Hofu, zostało poddane modernizacji. Kosmetyczne zmiany objęły zarówno nadwozie auta jak i jego wnętrze. W 2007 roku pojawiła się druga generacja Mazdy 6.
REKLAMA
Nadwozie Mazdy 6
Osoby zainteresowane Mazdą 6 mogą wybrać jedną z trzech wersji nadwoziowych. Sedan (ozn.GG) oprócz eleganckiej stylistyki oferuje duży bagażnik o pojemności 500 litrów. Nieco mniejszy, bo 492-litrowy jest w odmianie liftback, a największym kufrem dysponuje kombi (GY) – 505 litrów. W testach zderzeniowych Euro NCAP auto uzyskało 4 gwiazdki na 5 możliwych. Pod względem zabezpieczenia antykorozyjnego Mazda wypada nie najlepiej. Ogniska rdzy pojawiają się głównie na podwoziu auta, nadkolach i krawędziach drzwi. Po modernizacji auta, zabezpieczenie antykorozyjne uległo zdecydowanej poprawie.
Wnętrze Mazdy 6
Wnętrze Mazdy 6 prezentuje się wyjątkowo dobrze zwłaszcza na zdjęciach. Po zajęciu miejsca za jej kierownicą, trochę ono rozczarowuje, zwłaszcza pod względem użytych do jego wykończenia materiałów. Imitacje aluminium na konsoli środkowej są wykonane z taniego plastiku. Natomiast wysoko należy ocenić sam projekt deski rozdzielczej, która jest ergonomiczna i wykonana z polotem. W 2005 roku znaczącej poprawie uległy materiały, z której ją wykonano, a niektóre jej elementy zostały przeprojektowane.
Zobacz też: Używany Saab 9-3 YS3F: szybkość bezpieczna
Warto sprawdzić w jakim stanie jest system audio w danym aucie. Zdarzają się problemy z jego wyświetlaczem, odtwarzaniem płyt CD czy ich zablokowaniem w czytniku. Poza tym, na rynku występują egzemplarze, wyposażone tylko w radio!
Wyposażenie Mazdy 6
Przed modernizacją Mazdy 6, na polskim rynku dostępne były cztery jej wersje wyposażeniowe: Comfort, Exclusive, Top i Dynamic. Już w podstawowej odmianie Comfort dostępne były przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne, automatyczna klimatyzacja jednostrefowa, system kontroli trakcji czy ABS. W związku z tym, że wiele egzemplarzy pochodzi z rynków zagranicznych, nie ma problemu z odnalezieniem egzemplarzy z systemem audio marki Bose, nawigacją GPS czy ksenonowymi reflektorami.
Silniki Mazdy 6
Benzynowe
REKLAMA
Silniki stosowane w Mazdzie to jednostki, z których część jest owocem współpracy z firmą Ford. Najmniej problemowe są silniki benzynowe, wyposażone w bezobsługowy łańcuch rozrządu. Podstawowa jednostka ma pojemność 1,8-litra, dwa wałki rozrządu i moc 120KM. Zapewnia ona przyzwoite osiągi i nie jest nadmiernie paliwożerna (0-100km/h w 10,7 sekundy; spalanie 8,3l/100km). Większy, dwulitrowy silnik występuje w dwóch wariantach mocy: 141 KM i 147KM (dostępny od 2005 roku). Silnik zapewnia trochę lepsze osiągi od wersji 1.8 ale nie jest to duża różnica. Poza tym wielu użytkowników skarży się na wysoką hałaśliwość tego silnika, zwłaszcza przy jego wyższych obrotach, które są niezbędne jeśli zależy nam na dynamice. Osoby ceniące osiągi powinny zwrócić uwagę albo na egzemplarze pochodzące z rynku amerykańskiego, wyposażone w zmodernizowany silnik Forda 3.0 V6 220KM(223KM) albo zainteresować się sportową odmianą MPS. Dzięki wysokiej mocy (260KM) przekazywanej na wszystkie cztery koła, pozwala ona na sprint 0-100km/h w czasie 6,6 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 240km/h.
Jednostki benzynowe nie cierpią na poważne awarie. Są właściwie bezusterkowe. Jedynie jednostka 2.3 DISI 260KM miała problem z awaryjnym wariatorem, odpowiedzialnym za zmiany faz rozrządu.
Zobacz też: Używany Lancer VII CS0 (2000-2008): w cieniu rajdowej legendy
Wysokoprężne
W celu ograniczenia kosztów eksploatacji, wielu kierowców kieruje swe kroki w stronę silników wysokoprężnych. W przypadku Mazdy 6 potwierdza się opinia, że nowoczesne, wysilone diesle mogą wpędzić właściciela w auta w naprawdę duże tarapaty finansowe. Gama silnikowa Mazdy 6 obejmuje tylko jedną jednostkę napędowa, zasilaną olejem napędowym i wyposażoną we wtrysk typu common rail - 2.0 MZR-CD. Dostępna jest ona w czterech wariantach mocy. Do 2005 roku zarówno odmiana o mocy 121KM jak i mocniejsza 136-konna, nie posiadały filtru cząstek stałych. Po modernizacji był on już na wyposażeniu standardowym zarówno silnika 2.0 121KM, jak i 2.0 143KM. Silnik ten boryka się z kilkoma charakterystycznymi problemami. Największy dotyczy zapychającego się sitka pompy oleju, co w rezultacie może doprowadzić do zatarcia się silnika. Więcej na temat awarii z jakimi borykają się właściciele Mazd z tą jednostką napędową, przeczytacie w osobnym artykule.
Silnik 2.0 MZR-CD (CiTD) to silnik o przeciętnej renomie. Niedopilnowanie pewnych czynności serwisowych może zakończyć się nawet zatarciem silnika.
Zawieszenie Mazdy 6
Polskie drogi potrafią w krótkim czasie zweryfikować możliwości zawieszenia, zastosowanego w Mazdzie 6. Łączniki stabilizatora przechyłów ulegają szybkiemu zużyciu, ale na rynku dostępne są ich zamienniki, oferujące nawet lepszą jakość niż oryginalne części. Wysoka precyzja jazdy i przyzwoity komfort jaki zapewnia układ wielowahaczowy tylnej osi, okupiony jest wyższymi kosztami eksploatacji. Wymiana tylnych wahaczy pochłonie ok. 1000zł w ASO. Na forum posiadaczy Mazd znaleźć można ciekawe porady o udanych próbach instalowania wahaczy od aut innych marek (m.in. Mercedesa i Kii).
Ceny wybranych części do Mazdy 6 1.8 16V sedan
- alternator – 700zł
- amortyzator przód/tył – 272/313zł
- zestaw sprzęgła – 800zł
- termostat – 95zł
- cewka zapłonowa – 575zł
Zobacz też: Używany Mitsubishi Colt VI: ze wszech miar solidny
Podsumowanie
Mazda 6 za sprawą dynamicznej linii nadwozia i świetnej opinii na rynku, cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród osób poszukujących solidnego auta dla rodziny. Dla osób ceniących przede wszystkim bezawaryjność, polecamy przede wszystkim silniki benzynowe 1.8 i 2.0, które nie mają słabych punktów. Amatorzy diesla powinni dokładnie sprawdzić stan silnika 2.0 MZR-CD (CiTD), aby ich przygoda z Mazdą nie zakończyła się rozczarowaniem. Warte polecenia są egzemplarze po liftingu, bowiem problem rdzy został w nich wyraźnie zmnimalizowany. Poza tym, lepiej wykończono wnętrze pojazdu, poprawiono wyposażenie, a niektóre silniki zostały wzmocnione.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA