REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Mazda 6 GG/GY: niezawodna elegancja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
W najmocniejszej wersji MPS (na fot.) Mazda przyspiesza 0-100km/h w 6,6 sekundy!
W najmocniejszej wersji MPS (na fot.) Mazda przyspiesza 0-100km/h w 6,6 sekundy!
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Osoby poszukujące niezawodnego auta najczęściej skupiają swą uwagę na japońskich markach. Mazda od lat stawiana jest za wzór pod względem bezusterkowości, a potwierdzeniem tego jest niesłabnące zainteresowanie jej modelami na rynku aut używanych. Czy Mazda 6, która powstała w okresie kooperacji japońskiego koncernu z firmą Ford, nadal jest tak dobra jak jej poprzednicy?

Mazda 6, w Japonii znana jako Atenza, zadebiutowała na rynku w 2002 roku. Poza cenioną marką, jej największym atutem była dynamiczna linia nadwozia, dotąd raczej niespotykana u jej poprzedników. Niewątpliwą  zaletą Mazdy 6 były także trzy wersje nadwoziowe oraz bogata paleta silników, uzupełniona w 2005 roku przez jednostkę napędową 2.3 DISI Turbo 260KM w wersji MPS. W czerwcu tego samego roku japońskie auto, produkowane w Hiroszimie i Hofu, zostało poddane modernizacji. Kosmetyczne zmiany objęły zarówno nadwozie auta jak i jego wnętrze. W 2007 roku pojawiła się druga generacja Mazdy 6.

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie Mazdy 6

Osoby zainteresowane Mazdą 6 mogą wybrać jedną z trzech wersji nadwoziowych. Sedan (ozn.GG) oprócz eleganckiej stylistyki oferuje duży bagażnik o pojemności 500 litrów. Nieco mniejszy, bo 492-litrowy jest w odmianie liftback, a największym kufrem dysponuje kombi (GY) – 505 litrów. W testach zderzeniowych Euro NCAP auto uzyskało 4 gwiazdki na 5 możliwych. Pod względem zabezpieczenia antykorozyjnego Mazda wypada nie najlepiej. Ogniska rdzy pojawiają się głównie na podwoziu auta, nadkolach i krawędziach drzwi. Po modernizacji auta, zabezpieczenie antykorozyjne uległo zdecydowanej poprawie.

Wnętrze Mazdy 6

Wnętrze Mazdy 6 prezentuje się wyjątkowo dobrze zwłaszcza na zdjęciach. Po zajęciu miejsca za jej kierownicą, trochę ono rozczarowuje, zwłaszcza pod względem użytych do jego wykończenia materiałów. Imitacje aluminium na konsoli środkowej są wykonane z taniego plastiku. Natomiast wysoko należy ocenić sam projekt deski rozdzielczej, która jest ergonomiczna i wykonana z polotem. W 2005 roku znaczącej poprawie uległy materiały, z której ją wykonano, a niektóre jej elementy zostały przeprojektowane.

Zobacz też: Używany Saab 9-3 YS3F: szybkość bezpieczna

REKLAMA

Warto sprawdzić w jakim stanie jest system audio w danym aucie. Zdarzają się problemy z jego wyświetlaczem, odtwarzaniem płyt CD czy ich zablokowaniem w czytniku. Poza tym, na rynku występują egzemplarze, wyposażone tylko w radio!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyposażenie Mazdy 6

Przed modernizacją Mazdy 6, na polskim rynku dostępne były cztery jej wersje wyposażeniowe: Comfort, Exclusive, Top i  Dynamic. Już w podstawowej odmianie Comfort dostępne były przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne, automatyczna klimatyzacja jednostrefowa, system kontroli trakcji czy ABS. W związku z tym, że wiele egzemplarzy pochodzi z rynków zagranicznych, nie ma problemu z odnalezieniem egzemplarzy z systemem audio marki Bose, nawigacją GPS czy ksenonowymi reflektorami.

Silniki Mazdy 6

Benzynowe

Silniki stosowane w Mazdzie to jednostki, z których część jest owocem współpracy z firmą Ford. Najmniej problemowe są silniki benzynowe, wyposażone w bezobsługowy łańcuch rozrządu.  Podstawowa jednostka ma pojemność 1,8-litra, dwa wałki rozrządu i moc 120KM. Zapewnia ona przyzwoite osiągi i nie jest nadmiernie paliwożerna (0-100km/h w 10,7 sekundy;  spalanie 8,3l/100km). Większy, dwulitrowy silnik występuje w dwóch wariantach mocy: 141 KM i 147KM (dostępny od 2005 roku). Silnik zapewnia trochę lepsze osiągi od wersji 1.8 ale nie jest to duża różnica. Poza tym wielu użytkowników skarży się na wysoką hałaśliwość tego silnika, zwłaszcza przy jego wyższych obrotach, które są niezbędne jeśli zależy nam na dynamice. Osoby ceniące osiągi powinny zwrócić uwagę albo na egzemplarze pochodzące z rynku amerykańskiego, wyposażone w zmodernizowany silnik Forda 3.0 V6 220KM(223KM) albo zainteresować się sportową odmianą MPS. Dzięki wysokiej mocy (260KM) przekazywanej na wszystkie cztery koła, pozwala ona na sprint 0-100km/h w czasie 6,6 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 240km/h.

Jednostki benzynowe nie cierpią na poważne awarie. Są właściwie bezusterkowe. Jedynie jednostka 2.3 DISI 260KM miała problem z awaryjnym wariatorem, odpowiedzialnym za zmiany faz rozrządu.

Zobacz też: Używany Lancer VII CS0 (2000-2008): w cieniu rajdowej legendy

Wysokoprężne

W celu ograniczenia kosztów eksploatacji, wielu kierowców kieruje swe kroki w stronę silników wysokoprężnych. W przypadku Mazdy 6 potwierdza się opinia, że nowoczesne, wysilone diesle mogą wpędzić właściciela w auta w naprawdę duże tarapaty finansowe. Gama silnikowa Mazdy 6 obejmuje tylko jedną jednostkę napędowa, zasilaną olejem napędowym i wyposażoną we wtrysk typu common rail - 2.0 MZR-CD. Dostępna jest ona w czterech wariantach mocy. Do 2005 roku zarówno odmiana o mocy 121KM jak i mocniejsza 136-konna, nie posiadały filtru cząstek stałych. Po modernizacji był on już na wyposażeniu standardowym zarówno silnika 2.0 121KM, jak i 2.0 143KM. Silnik ten boryka się z kilkoma charakterystycznymi problemami. Największy dotyczy zapychającego się sitka pompy oleju, co w rezultacie może doprowadzić do zatarcia się silnika. Więcej na temat awarii z jakimi borykają się właściciele Mazd z tą jednostką napędową, przeczytacie w osobnym artykule.

Silnik 2.0 MZR-CD (CiTD) to silnik o przeciętnej renomie. Niedopilnowanie pewnych czynności serwisowych może zakończyć się nawet zatarciem silnika.

Zawieszenie Mazdy 6

Polskie drogi potrafią w krótkim czasie zweryfikować możliwości zawieszenia, zastosowanego w Mazdzie 6. Łączniki stabilizatora przechyłów ulegają szybkiemu zużyciu, ale na rynku dostępne są ich zamienniki, oferujące nawet lepszą jakość niż oryginalne części. Wysoka precyzja jazdy i przyzwoity komfort jaki zapewnia układ wielowahaczowy tylnej osi, okupiony jest wyższymi kosztami eksploatacji. Wymiana tylnych wahaczy pochłonie ok. 1000zł w ASO. Na forum posiadaczy Mazd znaleźć można ciekawe porady o udanych próbach instalowania wahaczy od aut innych marek (m.in. Mercedesa i Kii).

Ceny wybranych części do Mazdy 6 1.8 16V sedan

- alternator – 700zł

- amortyzator  przód/tył – 272/313zł

- zestaw sprzęgła –  800zł

- termostat – 95zł

- cewka zapłonowa – 575zł

Zobacz też: Używany Mitsubishi Colt VI: ze wszech miar solidny

Podsumowanie

Mazda 6 za sprawą dynamicznej linii nadwozia i świetnej opinii na rynku, cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród osób poszukujących solidnego auta dla rodziny. Dla osób ceniących przede wszystkim bezawaryjność, polecamy przede wszystkim silniki benzynowe 1.8 i 2.0, które nie mają słabych punktów. Amatorzy diesla powinni dokładnie sprawdzić stan silnika 2.0 MZR-CD (CiTD), aby ich przygoda z Mazdą nie zakończyła się rozczarowaniem. Warte polecenia są egzemplarze po liftingu, bowiem problem rdzy został w nich wyraźnie zmnimalizowany. Poza tym, lepiej wykończono wnętrze pojazdu, poprawiono wyposażenie, a niektóre silniki zostały wzmocnione.

Mazda 6 tył
newspress.co.uk
Wnętrze Mazdy 6 wygląda imponująco, zwłaszcza na fotografiach. Wiele egzemplarzy jest bogato wyposażonych, choć zdarzają się modele pozbawione czytnika płyt CD.
Mazda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA