REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Mazda 323F ma największy problem z nadmierną korozją. Mechanicznie to bardzo udany model.
Mazda 323F ma największy problem z nadmierną korozją. Mechanicznie to bardzo udany model.
Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Mazda 323F BJ cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku aut używanych. Czym zyskała sobie tak dobrą opinie?

Mazda 323F BJ pojawiła się w ofercie japońskiego koncernu w sierpniu 1998 roku. Charakterystyczna, dynamiczna stylistyka jaką cechowali się jej poprzednicy poszła w niepamięć. Sylwetka modelu 323F stała się zdecydowanie bardziej stonowana. Dla odświeżenia modelu Mazda trzykrotnie poddawała swoje kompaktowe auto pewnym modernizacjom. Najbardziej istotna miała miejsce w roku 2001 roku, kiedy to zmiany objęły nie tylko wygląd auta, ale przede wszystkim stosowane w nim  jednostki napędowe. Zakończenie produkcji nastąpiło w 2003 roku. To auto zdaniem wielu było ostatnią prawdziwą Mazdą z krwi i kości (jej następczyni czyli Mazda 3 powstała już we współpracy z Fordem).

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie Mazdy 323F

Mazda 323F BJ występowała zaledwie w dwóch odmianach nadwoziowych - jako 5-drzwiowy hatchback oraz sedan. Obie zapewniają sporo miejsca w środku, dlatego z powodzeniem mogą pełnić rolę samochodu rodzinnego. Poza tym, ich możliwości co do przewozu bagażu też są całkiem spore - hatchback ma kufer o pojemności 346litrów, a sedan dysponuje przestrzenią o 70 litrów większą. Pod względem zabezpieczenia antykorozyjnego model ten nie jest wzorem, ale egzemplarze wyprodukowane po 2000 roku, wypadają pod tym względem zdecydowanie lepiej niż następczyni 323F, czyli Mazda 3.

Zobacz też: Używana Mazda 2 DY: japoński Ford Fusion?

Nadwozie należy poddać kontroli zwłaszcza pod kątem rdzy. Jej ogniska pojawiają się przede wszystkim na dolnych rantach drzwi, podłodze, tylnych nadkolach oraz na zagięciach blach.

REKLAMA

Wnętrze Mazdy 323F

Wnętrze Mazdy 323F z kokpitem pozbawionym polotu, wykonane jest bardzo dokładnie, z zachowaniem wyjątkowo wysokiej precyzji montażu. Materiały są niezłej jakości i nie trzeszczą podczas jazdy na wyboistych drogach. Wyposażenie 323F potrafi pozytywnie zaskoczyć, zwłaszcza, że każdy z trzech liftingów auta (przeprowadzonych na przełomie lat 1999/2000, 2000/2001 oraz w czerwcu 2002 roku ) zarówno zwiększał listę elementów będących na wyposażeniu standardowym Mazdy, jak i wpływał na poprawę materiałów wykończeniowych w kabinie pojazdu(słabej jakości jest tylko tapicerka z charakterystyczną siateczką, wprowadzona w 2002 roku, która łatwo ulga przetarciu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjątkowo ciekawe pod względem wyposażenia są Mazdy 323F wyprodukowane po 2002 roku, zwłaszcza w wersji Sportive, które posiadają cztery poduszki powietrzne, ABS, klimatyzację, białe wskaźniki zegarów, cztery elektrycznie sterowane szyby, kontrola trakcji i system audio 2-DIN.

Silniki w Mazdzie 323F

Benzynowe

Na polskim rynku początkowo oferowane były trzy silniki benzynowe – 1.3 16V 73KM, 1.5 16V 88KM, 1.8 16V 115KM. Wszystkie jednostki napędowe są wyposażone w mechaniczną regulację luzu zaworowego (dodatkowe utrudnienie przy eksploatacji na LPG). Po modernizacji przeprowadzonej w 2001 roku, Mazda 323F zyskała, kosztem starych, nowe jednostki napędowe – 1.6 16V 98KM oraz 2.0 16V 131KM. Pierwszy silnik to udany kompromis pomiędzy osiągami a zużyciem paliwa(0-100km/h w 11,6s, średnie spalanie 7,5l/100km). Odmiana z dwulitrowym silnikiem rekompensuje większe zapotrzebowanie na paliwo (8,5l/100km) znacznie lepszą dynamiką (0-100km/h w 9,7s, V-Max 203km/h).

Silniki w Mazdach 323F uważane są za mało awaryjne. Właściwie jedynym ich mankamentem jest skłonność do zużywania nadmiernych ilości oleju. Dotyczy przede wszystkim jednostki 1.3 i 1.8, w których często dochodzi do zużycia pierścieni tłokowych. Inne typowe usterki dotyczą uszczelniaczy pokrywy zaworów, diod alternatora czy cewek zapłonowych.

Diesel

Jednostki wysokoprężne stosowane w modelu 323F BJ nie grzeszą nowoczesnością. O ile jednostka 2.0 DITD wyposażona we wtrysk bezpośredni, posiadała już turbosprężarkę(wersja 90KM lu 101KM po 2000 roku) to na rynku spotkać też można 71-konną wersję, która była jej pozbawiona.  Jej dynamika jest na tyle słaba, że zadowoli tylko naprawdę spokojnych kierowców (0-100km/h w 16,9s). Silniki są wrażliwe na jakość paliwa, wymagają stałej kontroli serwisowej oraz cechują się niską kulturą pracy. Wersja o mocy 101KM zapewnia dobre osiągi (0-100km/h w 12,2 sekundy) i niskie spalanie (śr. 5,8l/100km).

Zobacz też: Używany Saab 9-3 YS3F: szybkość bezpieczna

Awarie silników diesla w Mazdzie 323F dotyczą przede wszystkim turbosprężarki oraz podatnych na ścieranie wałków rozrządu. Koszt naprawy obu usterek nie powinien przekroczyć 2,5 tys. zł. Należy pamiętać, że silniki diesla w 323F wymagają okresowej regulacji luzu zaworowego.

Zawieszenie w Mazdzie 323F

W Mazdzie 323F BJ zastosowane zawieszenie, które z przodu opiera się na kolumnach MacPhersona a z tyłu wykorzystuje do pracy układ wielowahaczowy. Jest stosunkowo sztywne, więc warto sprawdzić, czy jesteśmy w stanie zaakceptować jego charakterystykę. Wadą jaka szybko daję się zaobserwować to skłonność do nadmiernego zużycia łączników stabilizatora oraz sworzni wahaczy.

Podsumowanie

Mazda 323F to ostania Mazda zaprojektowana w całości przez japoński koncern. Wyróżnia się wysoką bezawaryjnością, dobrym wyposażeniem, przestronnym wnętrzem i niezłym wyborem jednostek napędowych. Problemem zasadniczym jest rdza a usterki mechaniczne, nawet jeśli się pojawią, są łatwe do usunięcia. Godne polecenia są zwłaszcza egzemplarze wyprodukowane po 2001 roku, wyposażone w silnik 1.6 oraz diesla 2.0 DITD 101KM. Oferta aut dotyczy głównie egzemplarzy sprowadzonych zza wschodniej granicy, dlatego należy podchodzić do nich z duża dozą ostrożności (spora liczba aut powypadkowych).

Konkurencji

- Honda Civic VI

- Nissan Almera II

- Citroen C4

Po modernizacji Mazda 323F zyskała m.in. nowe reflektory, tylne lamy oraz lakierowane listwy ochronne.
Mazda
Mazda 323F 5d przed modernizacją.
Mazda
Mazda 323F sedan.
Mazda
Mazda 323F sedan i hatchback przed modernizacją.
Mazda
Najmocniejsza wersja Mazdy 323F z dwulitrowym silnikiem o mocy 131KM.
Mazda
Wnętrze Mazdy 323F po modernizacji z nową trójramienną kierownicą i białymi tarczami zegarów.
Mazda
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA