REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Mazda 323F ma największy problem z nadmierną korozją. Mechanicznie to bardzo udany model.
Mazda 323F ma największy problem z nadmierną korozją. Mechanicznie to bardzo udany model.
Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Mazda 323F BJ cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku aut używanych. Czym zyskała sobie tak dobrą opinie?

Mazda 323F BJ pojawiła się w ofercie japońskiego koncernu w sierpniu 1998 roku. Charakterystyczna, dynamiczna stylistyka jaką cechowali się jej poprzednicy poszła w niepamięć. Sylwetka modelu 323F stała się zdecydowanie bardziej stonowana. Dla odświeżenia modelu Mazda trzykrotnie poddawała swoje kompaktowe auto pewnym modernizacjom. Najbardziej istotna miała miejsce w roku 2001 roku, kiedy to zmiany objęły nie tylko wygląd auta, ale przede wszystkim stosowane w nim  jednostki napędowe. Zakończenie produkcji nastąpiło w 2003 roku. To auto zdaniem wielu było ostatnią prawdziwą Mazdą z krwi i kości (jej następczyni czyli Mazda 3 powstała już we współpracy z Fordem).

REKLAMA

REKLAMA

Nadwozie Mazdy 323F

Mazda 323F BJ występowała zaledwie w dwóch odmianach nadwoziowych - jako 5-drzwiowy hatchback oraz sedan. Obie zapewniają sporo miejsca w środku, dlatego z powodzeniem mogą pełnić rolę samochodu rodzinnego. Poza tym, ich możliwości co do przewozu bagażu też są całkiem spore - hatchback ma kufer o pojemności 346litrów, a sedan dysponuje przestrzenią o 70 litrów większą. Pod względem zabezpieczenia antykorozyjnego model ten nie jest wzorem, ale egzemplarze wyprodukowane po 2000 roku, wypadają pod tym względem zdecydowanie lepiej niż następczyni 323F, czyli Mazda 3.

Zobacz też: Używana Mazda 2 DY: japoński Ford Fusion?

Nadwozie należy poddać kontroli zwłaszcza pod kątem rdzy. Jej ogniska pojawiają się przede wszystkim na dolnych rantach drzwi, podłodze, tylnych nadkolach oraz na zagięciach blach.

REKLAMA

Wnętrze Mazdy 323F

Wnętrze Mazdy 323F z kokpitem pozbawionym polotu, wykonane jest bardzo dokładnie, z zachowaniem wyjątkowo wysokiej precyzji montażu. Materiały są niezłej jakości i nie trzeszczą podczas jazdy na wyboistych drogach. Wyposażenie 323F potrafi pozytywnie zaskoczyć, zwłaszcza, że każdy z trzech liftingów auta (przeprowadzonych na przełomie lat 1999/2000, 2000/2001 oraz w czerwcu 2002 roku ) zarówno zwiększał listę elementów będących na wyposażeniu standardowym Mazdy, jak i wpływał na poprawę materiałów wykończeniowych w kabinie pojazdu(słabej jakości jest tylko tapicerka z charakterystyczną siateczką, wprowadzona w 2002 roku, która łatwo ulga przetarciu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjątkowo ciekawe pod względem wyposażenia są Mazdy 323F wyprodukowane po 2002 roku, zwłaszcza w wersji Sportive, które posiadają cztery poduszki powietrzne, ABS, klimatyzację, białe wskaźniki zegarów, cztery elektrycznie sterowane szyby, kontrola trakcji i system audio 2-DIN.

Silniki w Mazdzie 323F

Benzynowe

Na polskim rynku początkowo oferowane były trzy silniki benzynowe – 1.3 16V 73KM, 1.5 16V 88KM, 1.8 16V 115KM. Wszystkie jednostki napędowe są wyposażone w mechaniczną regulację luzu zaworowego (dodatkowe utrudnienie przy eksploatacji na LPG). Po modernizacji przeprowadzonej w 2001 roku, Mazda 323F zyskała, kosztem starych, nowe jednostki napędowe – 1.6 16V 98KM oraz 2.0 16V 131KM. Pierwszy silnik to udany kompromis pomiędzy osiągami a zużyciem paliwa(0-100km/h w 11,6s, średnie spalanie 7,5l/100km). Odmiana z dwulitrowym silnikiem rekompensuje większe zapotrzebowanie na paliwo (8,5l/100km) znacznie lepszą dynamiką (0-100km/h w 9,7s, V-Max 203km/h).

Silniki w Mazdach 323F uważane są za mało awaryjne. Właściwie jedynym ich mankamentem jest skłonność do zużywania nadmiernych ilości oleju. Dotyczy przede wszystkim jednostki 1.3 i 1.8, w których często dochodzi do zużycia pierścieni tłokowych. Inne typowe usterki dotyczą uszczelniaczy pokrywy zaworów, diod alternatora czy cewek zapłonowych.

Diesel

Jednostki wysokoprężne stosowane w modelu 323F BJ nie grzeszą nowoczesnością. O ile jednostka 2.0 DITD wyposażona we wtrysk bezpośredni, posiadała już turbosprężarkę(wersja 90KM lu 101KM po 2000 roku) to na rynku spotkać też można 71-konną wersję, która była jej pozbawiona.  Jej dynamika jest na tyle słaba, że zadowoli tylko naprawdę spokojnych kierowców (0-100km/h w 16,9s). Silniki są wrażliwe na jakość paliwa, wymagają stałej kontroli serwisowej oraz cechują się niską kulturą pracy. Wersja o mocy 101KM zapewnia dobre osiągi (0-100km/h w 12,2 sekundy) i niskie spalanie (śr. 5,8l/100km).

Zobacz też: Używany Saab 9-3 YS3F: szybkość bezpieczna

Awarie silników diesla w Mazdzie 323F dotyczą przede wszystkim turbosprężarki oraz podatnych na ścieranie wałków rozrządu. Koszt naprawy obu usterek nie powinien przekroczyć 2,5 tys. zł. Należy pamiętać, że silniki diesla w 323F wymagają okresowej regulacji luzu zaworowego.

Zawieszenie w Mazdzie 323F

W Mazdzie 323F BJ zastosowane zawieszenie, które z przodu opiera się na kolumnach MacPhersona a z tyłu wykorzystuje do pracy układ wielowahaczowy. Jest stosunkowo sztywne, więc warto sprawdzić, czy jesteśmy w stanie zaakceptować jego charakterystykę. Wadą jaka szybko daję się zaobserwować to skłonność do nadmiernego zużycia łączników stabilizatora oraz sworzni wahaczy.

Podsumowanie

Mazda 323F to ostania Mazda zaprojektowana w całości przez japoński koncern. Wyróżnia się wysoką bezawaryjnością, dobrym wyposażeniem, przestronnym wnętrzem i niezłym wyborem jednostek napędowych. Problemem zasadniczym jest rdza a usterki mechaniczne, nawet jeśli się pojawią, są łatwe do usunięcia. Godne polecenia są zwłaszcza egzemplarze wyprodukowane po 2001 roku, wyposażone w silnik 1.6 oraz diesla 2.0 DITD 101KM. Oferta aut dotyczy głównie egzemplarzy sprowadzonych zza wschodniej granicy, dlatego należy podchodzić do nich z duża dozą ostrożności (spora liczba aut powypadkowych).

Konkurencji

- Honda Civic VI

- Nissan Almera II

- Citroen C4

Po modernizacji Mazda 323F zyskała m.in. nowe reflektory, tylne lamy oraz lakierowane listwy ochronne.
Mazda
Mazda 323F 5d przed modernizacją.
Mazda
Mazda 323F sedan.
Mazda
Mazda 323F sedan i hatchback przed modernizacją.
Mazda
Najmocniejsza wersja Mazdy 323F z dwulitrowym silnikiem o mocy 131KM.
Mazda
Wnętrze Mazdy 323F po modernizacji z nową trójramienną kierownicą i białymi tarczami zegarów.
Mazda
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

REKLAMA

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

REKLAMA

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA