REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Mazda 323F BJ (1998-2003): solidnie ale bez polotu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mazda 323F ma największy problem z nadmierną korozją. Mechanicznie to bardzo udany model.
Mazda 323F ma największy problem z nadmierną korozją. Mechanicznie to bardzo udany model.
Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Mazda 323F BJ cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku aut używanych. Czym zyskała sobie tak dobrą opinie?

Mazda 323F BJ pojawiła się w ofercie japońskiego koncernu w sierpniu 1998 roku. Charakterystyczna, dynamiczna stylistyka jaką cechowali się jej poprzednicy poszła w niepamięć. Sylwetka modelu 323F stała się zdecydowanie bardziej stonowana. Dla odświeżenia modelu Mazda trzykrotnie poddawała swoje kompaktowe auto pewnym modernizacjom. Najbardziej istotna miała miejsce w roku 2001 roku, kiedy to zmiany objęły nie tylko wygląd auta, ale przede wszystkim stosowane w nim  jednostki napędowe. Zakończenie produkcji nastąpiło w 2003 roku. To auto zdaniem wielu było ostatnią prawdziwą Mazdą z krwi i kości (jej następczyni czyli Mazda 3 powstała już we współpracy z Fordem).

REKLAMA

Nadwozie Mazdy 323F

Mazda 323F BJ występowała zaledwie w dwóch odmianach nadwoziowych - jako 5-drzwiowy hatchback oraz sedan. Obie zapewniają sporo miejsca w środku, dlatego z powodzeniem mogą pełnić rolę samochodu rodzinnego. Poza tym, ich możliwości co do przewozu bagażu też są całkiem spore - hatchback ma kufer o pojemności 346litrów, a sedan dysponuje przestrzenią o 70 litrów większą. Pod względem zabezpieczenia antykorozyjnego model ten nie jest wzorem, ale egzemplarze wyprodukowane po 2000 roku, wypadają pod tym względem zdecydowanie lepiej niż następczyni 323F, czyli Mazda 3.

Zobacz też: Używana Mazda 2 DY: japoński Ford Fusion?

Nadwozie należy poddać kontroli zwłaszcza pod kątem rdzy. Jej ogniska pojawiają się przede wszystkim na dolnych rantach drzwi, podłodze, tylnych nadkolach oraz na zagięciach blach.

Wnętrze Mazdy 323F

REKLAMA

Wnętrze Mazdy 323F z kokpitem pozbawionym polotu, wykonane jest bardzo dokładnie, z zachowaniem wyjątkowo wysokiej precyzji montażu. Materiały są niezłej jakości i nie trzeszczą podczas jazdy na wyboistych drogach. Wyposażenie 323F potrafi pozytywnie zaskoczyć, zwłaszcza, że każdy z trzech liftingów auta (przeprowadzonych na przełomie lat 1999/2000, 2000/2001 oraz w czerwcu 2002 roku ) zarówno zwiększał listę elementów będących na wyposażeniu standardowym Mazdy, jak i wpływał na poprawę materiałów wykończeniowych w kabinie pojazdu(słabej jakości jest tylko tapicerka z charakterystyczną siateczką, wprowadzona w 2002 roku, która łatwo ulga przetarciu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjątkowo ciekawe pod względem wyposażenia są Mazdy 323F wyprodukowane po 2002 roku, zwłaszcza w wersji Sportive, które posiadają cztery poduszki powietrzne, ABS, klimatyzację, białe wskaźniki zegarów, cztery elektrycznie sterowane szyby, kontrola trakcji i system audio 2-DIN.

Silniki w Mazdzie 323F

Benzynowe

REKLAMA

Na polskim rynku początkowo oferowane były trzy silniki benzynowe – 1.3 16V 73KM, 1.5 16V 88KM, 1.8 16V 115KM. Wszystkie jednostki napędowe są wyposażone w mechaniczną regulację luzu zaworowego (dodatkowe utrudnienie przy eksploatacji na LPG). Po modernizacji przeprowadzonej w 2001 roku, Mazda 323F zyskała, kosztem starych, nowe jednostki napędowe – 1.6 16V 98KM oraz 2.0 16V 131KM. Pierwszy silnik to udany kompromis pomiędzy osiągami a zużyciem paliwa(0-100km/h w 11,6s, średnie spalanie 7,5l/100km). Odmiana z dwulitrowym silnikiem rekompensuje większe zapotrzebowanie na paliwo (8,5l/100km) znacznie lepszą dynamiką (0-100km/h w 9,7s, V-Max 203km/h).

Silniki w Mazdach 323F uważane są za mało awaryjne. Właściwie jedynym ich mankamentem jest skłonność do zużywania nadmiernych ilości oleju. Dotyczy przede wszystkim jednostki 1.3 i 1.8, w których często dochodzi do zużycia pierścieni tłokowych. Inne typowe usterki dotyczą uszczelniaczy pokrywy zaworów, diod alternatora czy cewek zapłonowych.

Diesel

Jednostki wysokoprężne stosowane w modelu 323F BJ nie grzeszą nowoczesnością. O ile jednostka 2.0 DITD wyposażona we wtrysk bezpośredni, posiadała już turbosprężarkę(wersja 90KM lu 101KM po 2000 roku) to na rynku spotkać też można 71-konną wersję, która była jej pozbawiona.  Jej dynamika jest na tyle słaba, że zadowoli tylko naprawdę spokojnych kierowców (0-100km/h w 16,9s). Silniki są wrażliwe na jakość paliwa, wymagają stałej kontroli serwisowej oraz cechują się niską kulturą pracy. Wersja o mocy 101KM zapewnia dobre osiągi (0-100km/h w 12,2 sekundy) i niskie spalanie (śr. 5,8l/100km).

Zobacz też: Używany Saab 9-3 YS3F: szybkość bezpieczna

Awarie silników diesla w Mazdzie 323F dotyczą przede wszystkim turbosprężarki oraz podatnych na ścieranie wałków rozrządu. Koszt naprawy obu usterek nie powinien przekroczyć 2,5 tys. zł. Należy pamiętać, że silniki diesla w 323F wymagają okresowej regulacji luzu zaworowego.

Zawieszenie w Mazdzie 323F

W Mazdzie 323F BJ zastosowane zawieszenie, które z przodu opiera się na kolumnach MacPhersona a z tyłu wykorzystuje do pracy układ wielowahaczowy. Jest stosunkowo sztywne, więc warto sprawdzić, czy jesteśmy w stanie zaakceptować jego charakterystykę. Wadą jaka szybko daję się zaobserwować to skłonność do nadmiernego zużycia łączników stabilizatora oraz sworzni wahaczy.

Podsumowanie

Mazda 323F to ostania Mazda zaprojektowana w całości przez japoński koncern. Wyróżnia się wysoką bezawaryjnością, dobrym wyposażeniem, przestronnym wnętrzem i niezłym wyborem jednostek napędowych. Problemem zasadniczym jest rdza a usterki mechaniczne, nawet jeśli się pojawią, są łatwe do usunięcia. Godne polecenia są zwłaszcza egzemplarze wyprodukowane po 2001 roku, wyposażone w silnik 1.6 oraz diesla 2.0 DITD 101KM. Oferta aut dotyczy głównie egzemplarzy sprowadzonych zza wschodniej granicy, dlatego należy podchodzić do nich z duża dozą ostrożności (spora liczba aut powypadkowych).

Konkurencji

- Honda Civic VI

- Nissan Almera II

- Citroen C4

Po modernizacji Mazda 323F zyskała m.in. nowe reflektory, tylne lamy oraz lakierowane listwy ochronne.
Mazda
Mazda 323F 5d przed modernizacją.
Mazda
Mazda 323F sedan.
Mazda
Mazda 323F sedan i hatchback przed modernizacją.
Mazda
Najmocniejsza wersja Mazdy 323F z dwulitrowym silnikiem o mocy 131KM.
Mazda
Wnętrze Mazdy 323F po modernizacji z nową trójramienną kierownicą i białymi tarczami zegarów.
Mazda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA