REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Fiat Bravo II: trwalszy niż stereotypy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Fiat Bravo II to dopracowany kompakt z bogatą paletą jednostek napędowych. Większość z nich posiada turbodoładowanie.
Fiat Bravo II to dopracowany kompakt z bogatą paletą jednostek napędowych. Większość z nich posiada turbodoładowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Bravo II miał trudne zadanie do wykonania. Kiepska opinia o jego poprzedniku nie była pomocna w zdobyciu przychylności ze strony klientów. Jak spisuje się używany Fiat Bravo II?

Fatalne opinie na temat jakości Fiata Stilo, które o mało co nie doprowadziły włoskiego koncernu do poważnych problemów finansowych, zmotywowały pracowników koncernu FIAT do wytężonej pracy nad nowym autem kompaktowym. Jej wynikiem był zaprezentowany w 2007 roku Fiat Bravo II. Kontynuator świetnie przyjętego przez rynek pierwszego modelu Bravo, w szybkim czasie zyskał wiele pochlebnych opinii a wraz z nimi nowych klientów. Wśród zalet upatrywano nie tylko dynamicznie zaprojektowaną sylwetkę auta, ale i bogatą paletę nowoczesnych jednostek napędowych oraz zaawansowane wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu. Fiat zachęcony dobrym przyjęciem jego auta przez rynek, nie spoczął na laurach i sukcesywnie wdrażał do Bravo nowe rozwiązania, stale modernizując m.in. jego paletę silnikową czy zakres wyposażenia.

REKLAMA

 Nadwozie Bravo II

Fiat Bravo II pojawił się na rynku jako 5-drzwiowy hatchback i tylko taka jego wersja jest dostępna. Z zalet należy podkreślić wysoki poziom bezpieczeństwa jaki oferuje swoim pasażerom włoski kompakt. Maksymalna nota pięciu gwiazdek uzyskana w testach Euro NCAP jest tego najlepszym dowodem. Świetne opinie zbiera też nadwozie Bravo II pod kątem zabezpieczenia antykorozyjnego. Problem rdzy praktycznie nie występuje. To ogromny postęp w stosunku do pierwszej generacji tego modelu, któremu wyraźnie nie służyła nadmierna wilgoć.

Zobacz też: Używany Ford Focus II - wciąż atrakcyjny mimo upływu lat

Wnętrze Bravo II

REKLAMA

Wyraźny postęp pod względem jakości, uwidacznia się także po zajęciu miejsca za kierownicą drugiej generacji Bravo. Materiały są naprawdę przyjemne w dotyku a bogate wyposażenie (zwłaszcza w wersji Dynamic) potęguje pozytywne odczucia. Warta podkreślenia jest świetnie zaprojektowana trójramienna kierownica, która idealnie leży w dłoniach oraz ciekawy system Blue&Me, który pozwala m.in. analizować styl naszej jazdy pod kątem zużycia paliwa czy wygodnie zarządzać telefonem poprzez system Bluetooth. Czasem co prawda zdarzają się problemy z działaniem tego systemu, ale zazwyczaj wystarczy wgrać nowe oprogramowania dostępne bezpłatnie na stronie producenta.

Pod względem ilości miejsca Bravo zadowoli raczej rodzinę z dwójką dzieci, bowiem w tylnym rzędzie siedzeń wyraźnie brakuje miejsca dla wyższych osób (zwłaszcza na nogi). Ogromne jak na kompakt są jednak możliwości bagażnika – 400 litrów to więcej niż w niektórych autach typu kombi (np. w Lancerze czy Alfie Romeo 156).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Nissan Almera N16 (2000-2006): trzeba zaryzykować

Typowe usterki Bravo II to zacinający się odtwarzacz płyt CD, błędnie przeliczający spalanie komputer pokładowy i problemy z oprogramowaniem Blue&Me. Z poważniejszych usterek wymienić należy źle zamontowaną chłodnicę klimatyzacji. Problem dotyczy modeli sprzed 2009 roku.

Silniki dostępne w Bravo II

Benzynowe

REKLAMA

Wybór jednostek napędowych jest na tyle duży, że powinien zadowolić nawet największych malkontentów. Podstawowy silnik 1.4 16V 90KM to znana i sprawdzona w wielu innych modelach Fiata jednostka, którą cechuje wysoka bezawaryjność i dobra współpraca z LPG. Nie zachwyca pod względem dynamiki (0-100km/h w 12,5s, V-Max 179km/h) ale dobrze sprawdza się w mieście, zadowalając się akceptowalnym zużyciem paliwa (śr. spalanie w mieście 8,3 l na 100km).

Osoby ceniące sobie wysoką dynamikę powinny zwrócić uwagę na silniki z serii T-Jet, wyposażone w turbosprężarkę. Mimo niewielkiej pojemności generują wysoką mocą oraz co ważniejsze spory moment obrotowy.  Słabsza wersja silnika 1.4T legitymuje się mocą 120KM (0-100km/h w 9,6 sekundy,  V-Max 197km/h) a mocniejsza, wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek, ma aż 150KM (0-100km/h w 8,1 sekundy, V-Max 212km/h). Intensywne operowanie gazem w przypadku obu wariantów mocy przekłada się na zwiększone spalanie, przekraczające 10 litrów na 100km w mieście.

W 2010 roku Fiat Bravo II zyskał nowoczesną jednostkę napędową z serii Multi-Air o pojemności 1,4l i mocy 140KM. Zaawansowane sterowanie pracą zaworów pozwala osiągnąć autu wysokie osiągi przy relatywnie niższym spalaniu niż w przypadku jednostek 1.4 T-Jet.

Zobacz też: Używana Mazda 323F BJ (1998-2003): solidnie ale bez polotu

Silniki diesla Bravo II

Osoby poszukujące siników diesla również powinny czuć się usatysfakcjonowane ich szerokim wyborem. W momencie debiutu oferowany był silnik 1.9 Multijet występujący w dwóch wariantach mocy. Jednostka wyposażona w 8-zaworową głowicę generowała maksymalną moc na poziomie 120KM. Jej 16-zaworowa odmiana była o 30KM mocniejsza, ale posiadała wadliwie działające klapy wirowe, które mogą ulec urwaniu i przedostaniu się do komory cylindra. Problem jest jednak możliwy do rozwiązania, koszt nowego kolektora to ok. 1500zł (poza ASO). Pod koniec 2008 roku jednostkę 1.9 Multijet 120KM zastąpił silnik 2.0 Multijet o mocy 165KM, fabrycznie wyposażony w filtr DPF. Pod względem osiągów (0-100km/h w 8,6 sekundy,V-Max 215km/h) jest to dobra alternatywa dla silnika benzynowego 1.4T 150KM. W tym samym czasie w gamie jednostek wysokoprężnych Fiata Bravo zadebiutował silnik 1.6 Multijet oferowany w jednym z trzech wariantów mocy: 90KM, 105KM i 120KM. Najmocniejszy wariant dostępny był od początku produkcji z filtrem cząstek stałych. Wszystkie jednostki są bardzo oszczędne a ich średnie zużycie paliwa oscyluje w okolicy 5 litrów oleju napędowego na 100km.

Zarówno benzynowe jak i wysokoprężne silniki Fiata uważane są za bezawaryjne a sporadyczne przypadki dotyczą problemów z zaworem EGR czy przepływomierzem. Turbosprężarki są bardzo trwałe. Osoby użytkujące auto na krótkich dystansach, zwłaszcza w mieście, powinny zastanowić się czy warto kupować auto z filtrem DPF.

Zobacz też: Używany Mitsubishi Colt VI: ze wszech miar solidny

Skrzynie biegów Bravo II

Bravo z silnikami 1.4 16V 90KM i 1.9 Multijet 120KM standardowo wyposażone jest w ręczną skrzynię biegów o pięciu przełożeniach. Do pozostałych wersji silnikowych oferowane były skrzynie manualne, 6-biegowe. Silniki 1.4T 120KM oraz 1.6 Multijet 120KM mogły być opcjonalnie wyposażone w półautomatyczne, 6-przełożeniowe skrzynie biegów Dualogic (osiągi takie same jak w wariancie ze skrzynią manualną). Brak jest sygnałów o podwyższonej usterkowości którejkolwiek ze skrzyń biegów.

Zawieszenie Bravo II

Zawieszenie jest sprężyste i oferuje dobry kompromis pomiędzy komfortem podróży a stabilnością w zakrętach. Oczywiście jak większość aut  poruszających się po polskich drogach boryka się ono z przyspieszonym zużyciem pewnych jego elementów. Części zamienne zawieszenia Bravo są jednak tanie co w połączeniu z jego prostą budową (z przodu kolumny MacPhersona, z tyłu belka skrętna) sprawia, że na tle klasowych konkurentów zawieszenie jest tanie w serwisowaniu.

Zobacz też: Używany Lancer VII CS0 (2000-2008): w cieniu rajdowej legendy

Stosunkowo szybkiemu zużyciu ulegają silentblocki tylne belki skrętnej. Przeciętnie wytrzymują 80-100 tys.km. Koszt naprawy w ASO nie powinien przekroczyć 500zł.

Układ kierowniczy Bravo II

Układ kierowniczy jest bezpośredni i pozwala na precyzyjny wybór kierunku jazdy. Poza tym Bravo II wyposażone jest w system Dual Drive , który umożliwia dostosowanie siły wspomagania do aktualnych potrzeb kierowcy (w trybie City wspomaganie jest najsilniejsze aby ułatwić manewrowanie autem np. na parkingu). Układ czasem zawodzi ale tego typu przypadki mają póki co charakter marginalny.

Podsumowanie

Okazuje się, ze Fiat Bravo II-generacji to bardzo solidny samochód, który w porównaniu do swojego poprzednika, pozytywnie zaskakuje. Zastosowanie do jego budowanie przemyślanych i sprawdzonych rozwiązań pozwoliło zapewnić wysoką trwałość auta. Nie stało się to jedak kosztem nowoczesności pojazdu. Bravo II posiada wiele ciekawych i innowacyjnych gadżetów na swoim pokładzie w tym m.in. jeden z najlepszych systemów Bluetooth dostępnych obecnie na rynku. Poza tym oferuje bardzo zaawansowane technologicznie silniki, które nie borykają się z poważniejszymi awariami a ich osprzęt jest bardzo trwały. Drobne mankamenty auta są w większości łatwe i tanie do naprawienia. Cieszy także wysoki poziom bezpieczeństwa konstrukcji i świetne zabezpieczenie antykorozyjne.

Czyżby kolejny stereotyp miał legnąć w gruzach?

Konkurencie Fiata Bravo II

- Nissan Almera II

- Mitsubishi Lancer VII

- Citroen C4

Fiat Bravo II tył.
Wnętrze Fiata Bravo II bogate jest w nowoczesne rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa i komfortu.
Na tylnej kanapie brakuje miejsca dla wysokich osób.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA