Używany Fiat Bravo II: trwalszy niż stereotypy
REKLAMA
REKLAMA
Fatalne opinie na temat jakości Fiata Stilo, które o mało co nie doprowadziły włoskiego koncernu do poważnych problemów finansowych, zmotywowały pracowników koncernu FIAT do wytężonej pracy nad nowym autem kompaktowym. Jej wynikiem był zaprezentowany w 2007 roku Fiat Bravo II. Kontynuator świetnie przyjętego przez rynek pierwszego modelu Bravo, w szybkim czasie zyskał wiele pochlebnych opinii a wraz z nimi nowych klientów. Wśród zalet upatrywano nie tylko dynamicznie zaprojektowaną sylwetkę auta, ale i bogatą paletę nowoczesnych jednostek napędowych oraz zaawansowane wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu. Fiat zachęcony dobrym przyjęciem jego auta przez rynek, nie spoczął na laurach i sukcesywnie wdrażał do Bravo nowe rozwiązania, stale modernizując m.in. jego paletę silnikową czy zakres wyposażenia.
REKLAMA
Nadwozie Bravo II
Fiat Bravo II pojawił się na rynku jako 5-drzwiowy hatchback i tylko taka jego wersja jest dostępna. Z zalet należy podkreślić wysoki poziom bezpieczeństwa jaki oferuje swoim pasażerom włoski kompakt. Maksymalna nota pięciu gwiazdek uzyskana w testach Euro NCAP jest tego najlepszym dowodem. Świetne opinie zbiera też nadwozie Bravo II pod kątem zabezpieczenia antykorozyjnego. Problem rdzy praktycznie nie występuje. To ogromny postęp w stosunku do pierwszej generacji tego modelu, któremu wyraźnie nie służyła nadmierna wilgoć.
Zobacz też: Używany Ford Focus II - wciąż atrakcyjny mimo upływu lat
Wnętrze Bravo II
REKLAMA
Wyraźny postęp pod względem jakości, uwidacznia się także po zajęciu miejsca za kierownicą drugiej generacji Bravo. Materiały są naprawdę przyjemne w dotyku a bogate wyposażenie (zwłaszcza w wersji Dynamic) potęguje pozytywne odczucia. Warta podkreślenia jest świetnie zaprojektowana trójramienna kierownica, która idealnie leży w dłoniach oraz ciekawy system Blue&Me, który pozwala m.in. analizować styl naszej jazdy pod kątem zużycia paliwa czy wygodnie zarządzać telefonem poprzez system Bluetooth. Czasem co prawda zdarzają się problemy z działaniem tego systemu, ale zazwyczaj wystarczy wgrać nowe oprogramowania dostępne bezpłatnie na stronie producenta.
Pod względem ilości miejsca Bravo zadowoli raczej rodzinę z dwójką dzieci, bowiem w tylnym rzędzie siedzeń wyraźnie brakuje miejsca dla wyższych osób (zwłaszcza na nogi). Ogromne jak na kompakt są jednak możliwości bagażnika – 400 litrów to więcej niż w niektórych autach typu kombi (np. w Lancerze czy Alfie Romeo 156).
Zobacz też: Używany Nissan Almera N16 (2000-2006): trzeba zaryzykować
Typowe usterki Bravo II to zacinający się odtwarzacz płyt CD, błędnie przeliczający spalanie komputer pokładowy i problemy z oprogramowaniem Blue&Me. Z poważniejszych usterek wymienić należy źle zamontowaną chłodnicę klimatyzacji. Problem dotyczy modeli sprzed 2009 roku.
Silniki dostępne w Bravo II
Benzynowe
REKLAMA
Wybór jednostek napędowych jest na tyle duży, że powinien zadowolić nawet największych malkontentów. Podstawowy silnik 1.4 16V 90KM to znana i sprawdzona w wielu innych modelach Fiata jednostka, którą cechuje wysoka bezawaryjność i dobra współpraca z LPG. Nie zachwyca pod względem dynamiki (0-100km/h w 12,5s, V-Max 179km/h) ale dobrze sprawdza się w mieście, zadowalając się akceptowalnym zużyciem paliwa (śr. spalanie w mieście 8,3 l na 100km).
Osoby ceniące sobie wysoką dynamikę powinny zwrócić uwagę na silniki z serii T-Jet, wyposażone w turbosprężarkę. Mimo niewielkiej pojemności generują wysoką mocą oraz co ważniejsze spory moment obrotowy. Słabsza wersja silnika 1.4T legitymuje się mocą 120KM (0-100km/h w 9,6 sekundy, V-Max 197km/h) a mocniejsza, wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek, ma aż 150KM (0-100km/h w 8,1 sekundy, V-Max 212km/h). Intensywne operowanie gazem w przypadku obu wariantów mocy przekłada się na zwiększone spalanie, przekraczające 10 litrów na 100km w mieście.
W 2010 roku Fiat Bravo II zyskał nowoczesną jednostkę napędową z serii Multi-Air o pojemności 1,4l i mocy 140KM. Zaawansowane sterowanie pracą zaworów pozwala osiągnąć autu wysokie osiągi przy relatywnie niższym spalaniu niż w przypadku jednostek 1.4 T-Jet.
Zobacz też: Używana Mazda 323F BJ (1998-2003): solidnie ale bez polotu
Silniki diesla Bravo II
Osoby poszukujące siników diesla również powinny czuć się usatysfakcjonowane ich szerokim wyborem. W momencie debiutu oferowany był silnik 1.9 Multijet występujący w dwóch wariantach mocy. Jednostka wyposażona w 8-zaworową głowicę generowała maksymalną moc na poziomie 120KM. Jej 16-zaworowa odmiana była o 30KM mocniejsza, ale posiadała wadliwie działające klapy wirowe, które mogą ulec urwaniu i przedostaniu się do komory cylindra. Problem jest jednak możliwy do rozwiązania, koszt nowego kolektora to ok. 1500zł (poza ASO). Pod koniec 2008 roku jednostkę 1.9 Multijet 120KM zastąpił silnik 2.0 Multijet o mocy 165KM, fabrycznie wyposażony w filtr DPF. Pod względem osiągów (0-100km/h w 8,6 sekundy,V-Max 215km/h) jest to dobra alternatywa dla silnika benzynowego 1.4T 150KM. W tym samym czasie w gamie jednostek wysokoprężnych Fiata Bravo zadebiutował silnik 1.6 Multijet oferowany w jednym z trzech wariantów mocy: 90KM, 105KM i 120KM. Najmocniejszy wariant dostępny był od początku produkcji z filtrem cząstek stałych. Wszystkie jednostki są bardzo oszczędne a ich średnie zużycie paliwa oscyluje w okolicy 5 litrów oleju napędowego na 100km.
Zarówno benzynowe jak i wysokoprężne silniki Fiata uważane są za bezawaryjne a sporadyczne przypadki dotyczą problemów z zaworem EGR czy przepływomierzem. Turbosprężarki są bardzo trwałe. Osoby użytkujące auto na krótkich dystansach, zwłaszcza w mieście, powinny zastanowić się czy warto kupować auto z filtrem DPF.
Zobacz też: Używany Mitsubishi Colt VI: ze wszech miar solidny
Skrzynie biegów Bravo II
Bravo z silnikami 1.4 16V 90KM i 1.9 Multijet 120KM standardowo wyposażone jest w ręczną skrzynię biegów o pięciu przełożeniach. Do pozostałych wersji silnikowych oferowane były skrzynie manualne, 6-biegowe. Silniki 1.4T 120KM oraz 1.6 Multijet 120KM mogły być opcjonalnie wyposażone w półautomatyczne, 6-przełożeniowe skrzynie biegów Dualogic (osiągi takie same jak w wariancie ze skrzynią manualną). Brak jest sygnałów o podwyższonej usterkowości którejkolwiek ze skrzyń biegów.
Zawieszenie Bravo II
Zawieszenie jest sprężyste i oferuje dobry kompromis pomiędzy komfortem podróży a stabilnością w zakrętach. Oczywiście jak większość aut poruszających się po polskich drogach boryka się ono z przyspieszonym zużyciem pewnych jego elementów. Części zamienne zawieszenia Bravo są jednak tanie co w połączeniu z jego prostą budową (z przodu kolumny MacPhersona, z tyłu belka skrętna) sprawia, że na tle klasowych konkurentów zawieszenie jest tanie w serwisowaniu.
Zobacz też: Używany Lancer VII CS0 (2000-2008): w cieniu rajdowej legendy
Stosunkowo szybkiemu zużyciu ulegają silentblocki tylne belki skrętnej. Przeciętnie wytrzymują 80-100 tys.km. Koszt naprawy w ASO nie powinien przekroczyć 500zł.
Układ kierowniczy Bravo II
Układ kierowniczy jest bezpośredni i pozwala na precyzyjny wybór kierunku jazdy. Poza tym Bravo II wyposażone jest w system Dual Drive , który umożliwia dostosowanie siły wspomagania do aktualnych potrzeb kierowcy (w trybie City wspomaganie jest najsilniejsze aby ułatwić manewrowanie autem np. na parkingu). Układ czasem zawodzi ale tego typu przypadki mają póki co charakter marginalny.
Podsumowanie
Okazuje się, ze Fiat Bravo II-generacji to bardzo solidny samochód, który w porównaniu do swojego poprzednika, pozytywnie zaskakuje. Zastosowanie do jego budowanie przemyślanych i sprawdzonych rozwiązań pozwoliło zapewnić wysoką trwałość auta. Nie stało się to jedak kosztem nowoczesności pojazdu. Bravo II posiada wiele ciekawych i innowacyjnych gadżetów na swoim pokładzie w tym m.in. jeden z najlepszych systemów Bluetooth dostępnych obecnie na rynku. Poza tym oferuje bardzo zaawansowane technologicznie silniki, które nie borykają się z poważniejszymi awariami a ich osprzęt jest bardzo trwały. Drobne mankamenty auta są w większości łatwe i tanie do naprawienia. Cieszy także wysoki poziom bezpieczeństwa konstrukcji i świetne zabezpieczenie antykorozyjne.
Czyżby kolejny stereotyp miał legnąć w gruzach?
Konkurencie Fiata Bravo II
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.