Test: Seat Tarraco 2.0 TSI 190 KM DSG 4Drive - komfortowy jak… nie-Seat!
REKLAMA
REKLAMA
Jeszcze dekadę temu Seat miał dość poważny problem. A tym były braki… modelowe. Na szczęście Hiszpanie odrobili lekcje. A ich elementem była prezentacja w roku 2018 dużego SUV-a segmentu D. Tarraco to bliźniak Skody Kodiaq i wydłużonego Volkswagena Tiguana. Na tle wewnętrznych konkurentów jedno Seatowi trzeba przyznać. Wygląda naprawdę dobrze. Nie jest tak toporny chociażby jak czeski SUV. I choć ma linię boczną identyczną jak w Tiguanie, pas przedni został oparty o dużą chłodnicę o charakterystycznym kształcie oraz… wkurzony wzrok kobry.
REKLAMA
Seat Tarraco: bagażnik ma 760 litrów!
Gdy kierowca patrzy na Tarraco z oddali, SUV nie wydaje się taki duży. Jego rozmiar da się zauważyć dopiero przy bliższym przyjrzeniu. I być może Seatem nie jest łatwo manewrować na ciasnym parkingu, nadwozie oferuje inną zaletę. A ta dotyczy przestrzeni! W konfiguracji 5-osobowej osoby siedzące w drugim rzędzie foteli otrzymają wystarczającą ilość miejsca na kolana i nad głową. Dodatkowo do dyspozycji podróżujących będzie pozostawać przepastny bagażnik. Kufer liczy aż 760 litrów! Pojemność spada do 230 litrów przy rozłożonym trzecim rzędzie siedzeń oraz rośnie do 1655 litrów, gdy autem podróżują dwie osoby.
Kabina pasażerska Seata Tarraco nie powinna zaskoczyć nikogo, kto miał do czynienia m.in. z Atecą. Konsola jest dobrze zaplanowana, ergonomiczna i stosunkowo prosta. Nie ma tu gąszczu niezrozumiałych przycisków, a najbardziej skomplikowane jest menu… komputera pokładowego. Tak, stylizacja wnętrza być może nie poraża. Z drugiej strony sprawdza się w codziennej eksploatacji. Tej ergonomii kierowca praktycznie nie musi się uczyć. Zastrzeżenia? Tak naprawdę mam jedno. Bo choć plastiki są miękkie, a detale dobrze spasowane, nie spodobała mi się tapicerka foteli.
Zobacz również: Test: Volkswagen Tiguan Allspace Highline 2.0 TDI 240 KM
Tapicerka w Tarraco nie jest przesadnie ładna…
Szary materiał wygląda trochę tak, jakby został Volkswagenowi jeszcze po produkcji Passata B4. Z pewnością okaże się solidny i odporny na zużycie. Z drugiej strony nie uatrakcyjniają go nawet wstawki z brązowej alkantary. Zalety? Seat Tarraco w wersji testowej został wyposażony w trzeci rząd foteli. Te są adresowane głównie do dzieci. Mimo wszystko zwiększają możliwości SUV-a, a co więcej, dostęp do nich jest naprawdę łatwy. Kierowca może nie tylko odchylić fotel w drugim rzędzie, ale również go przesunąć. W ten sposób pasażerowie zajmą miejsce w wygodny sposób.
Testowy Seat Tarraco został wyposażony w sprawdzoną jednostkę napędową 2.0 TSI. Benzyniak ma 190 koni mechanicznych, współpracuje z automatyczną skrzynią DSG, a do tego przekazuje napęd do elektronicznie sterowanego systemu 4x4. Czy Tarraco jest szybkie? W oficjalnej specyfikacji modelu można przeczytać, że sprint do pierwszej setki trwa 8 sekund. To niezły wynik! I o ile Seat chętnie przyspiesza do powiedzmy 90 - 100 km/h, później dość mocno czuć wagę auta. A na tym problemy się nie kończą, bo przy większej prędkości przeszkadzać zaczynają również braki precyzji układu kierowniczego.
Seat Tarraco 2.0 TSI - to nie typ do jazdy na kropelce!
Czy Seat Tarraco 2.0 TSI jest oszczędny? Niestety nie. Producent deklaruje średnie spalanie na poziomie 9,3 litra. W teście osiągnąłem wynik przekraczający 10 litrów. To sporo. Prawda jest jednak taka, że apetyt hiszpańskiego SUV-a nie powinien nikogo dziwić. W końcu auto bez obciążenia waży blisko 1700 kilogramów, ma 190-konny silnik i automatyczną skrzynię. To zdecydowanie nie jest typ jeżdżący na kropelce - i jeżeli ktoś takiego szuka, niech wybierze Clio z dieslem. To raczej wygodny krążownik, w którym dość wysokie spalanie jest ceną za możliwość wygodnego podróżowania na dalekich trasach - trasach, w których wynik spalania z pewnością okaże się niższy.
Zobacz również: Test: Seat Ateca Xcellence 2.0 TSI DSG 4Drive - świetny towarzysz podróży
Seat Tarraco 2.0 TSI jest wygodnym krążownikiem. A to oznacza, że zawieszenie jest nastawione na komfort. Na próżno szukać w tym modelu chociażby sprężystości znanej m.in. z Arony. Co to oznacza? Seat uwielbia długie proste np. na autostradzie, a do tego radzi sobie z tłumieniem nierówności. W mieście sprawdzi się nawet na nawierzchniach gorszej jakości, podczas gdy poza miastem będzie w stanie zabrnąć m.in. do lasu czy na łąkę. Nie, to nie auto terenowe. To jednak SUV, który nie boi się zjechać z asfaltu.
Test: Seat Tarraco 2.0 TSI 190 KM DSG 4Drive - podsumowanie:
Tak naprawdę w Seacie najmocniej zaskoczyło mnie jedno. O ile pozostałe modele marki wyróżniają się w panteonie Grupy Volkswagena sportowym charakterem, o tyle w Tarraco w ogóle tego nie czuć. Czy duży Seat jest drogi? Tak samo jak dobrze wyposażony Kodiaq czy Tiguan. Tym samym różnice między trojaczkami rozbijają się głównie o aspekty stylistyczne oraz… gwarancję. Hiszpanie obejmują bowiem swój model ochroną przez 5 lat! Czy ten czynnik może zadecydować o wyborze? Nie wątpię w to, że u wielu kierowców z pewnością tak. U mnie? Ja zamiast gwarancji wolałbym dostać od Seata nieco więcej emocji…
Zobacz również: Test: Volkswagen Passat Variant Elegance 2.0 TSI 190 KM DSG
Test: Seat Tarraco 2.0 TSI 190 KM DSG 4Drive - dane techniczne:
- Silnik: R4, doładowany, benzynowy
- Pojemność silnika: 1984 cm3
- Maksymalna moc: 190 KM (przy 4200 obr./min.)
- Maksymalny moment obrotowy: 320 Nm (przy 1500 - 4100 obr./min.)
- Prędkość maksymalna: 211 km/h
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 8,0 s.
- Skrzynia biegów: automatyczna, 7 biegów
- Zbiornik paliwa: 58 litrów
- Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 10,1 litra
- Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 9,3 litra
- Długość: 4735 mm
- Szerokość: 1839 mm
- Wysokość: 1658 mm
- Rozstaw osi: 2790 mm
- Pojemność bagażnika: 230/760/1655 litrów
- Cena: od 125 600 złotych
Test: Seat Tarraco 2.0 TSI 190 KM DSG 4Drive Xcellence - cena i wyposażenie:
- Cena: 197 700 zł
- kamera 360 stopni
- adaptacyjne zawieszenie
- schowek z funkcją bezprzewodowego ładowania
- trzeci rząd foteli
- składany hak holowniczy
- system BeatsAudio o mocy 340 watów i z 9 głośnikami
- ogrzewanie postojowe
- system multimedialny z nawigacją satelitarną i ekranem 10,25 cala
- pakiet systemów wspomagających kierowcę - awaryjnego hamowania, asystent pasa ruchu
- aktywny tempomat
- reflektory wykonane w technologii LED
- 19-calowe felgi aluminiowe
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.