Test: Mitsubishi Eclipse Cross Instyle 1.5T MIVEC 163 KM CVT AWD
REKLAMA
REKLAMA
Na początek może o designie. A więc Mitsubishi jakie jest, każdy widzi… Przód jest dynamiczny i przypomina Outlandera. Eclipse Cross ma groźne spojrzenie, a do tego wysoką i zdecydowanie masywną maskę. Niewiele gorzej auto prezentuje się z boku. Linia wspinająca się ku tyłowi optycznie skraca nadwozie i nadaje mu sportowego charakteru. Co z tyłem? No i w tej kwestii z Mitsu mam największy problem. Stylizacja spojlera dzielącego szybę i zintegrowanego ze światłem jest nieco kontrowersyjna. Poza tym taki sposób ułożenia elementów ogranicza widoczność do tyłu.
REKLAMA
Test: Mitsubishi Eclipse Cross - SUV trochę… analogowy!
Kabina pasażerska Mitsubishi Eclipse Cross jest zaprojektowana trochę w starym stylu. Co to oznacza? Kierowca nie jest atakowany przez zestaw ekranów i paneli dotykowych. W zamian ma do czynienia z analogowymi zegarami, intuicyjnie sterowanym panelem klimatyzacji oraz… serią wielkich, kwadratowych przycisków, które zalegają w magazynie marki jeszcze od lat dziewięćdziesiątych. Tak, jakość ekranu między zegarami być może nie jest powalająca. Z drugiej strony w tym wnętrzu czuć japoński klimat. I stwierdzenie to zrozumie tylko ten, kto dłużej jeździł kiedyś Mitsubishi, Suzuki czy Toyotą.
Japoński klimat potęgują dodatkowo dość specyficzne rozwiązania. Przykład? Przyciski - bo były aż trzy! - służące do sterowania komputerem pokładowym zostały skutecznie ukryte za kołem kierownicy. Osoba po raz pierwszy jadąca Mitsubishi trochę się ich naszuka. Eclipse Cross jak przystało na SUV-a/crossovera jest przestronne. W kabinie zmieszczą się cztery osoby i do ich dyspozycji są naprawdę wygodne fotele. Większy problem dotyczy bagażnika. 374 litry w aucie tej klasy to trochę za mało. Szkoda też, że projektanci nie pomyśleli o takim drobiazgu, jak chociażby podświetlenie schowka na rękawiczki.
Zobacz również: Napęd 4x4 - jakie rozwiązania oferują producenci?
Test: Mitsubishi Eclipse Cross - kontroluje, ale nie ingeruje
REKLAMA
Japończycy podczas prac nad Mitsubishi Eclipse Cross chcieli pokazać, że nadążają za nowoczesnymi trendami. Stąd w aucie pojawił się m.in. head-up, kamera 360 stopni czy inteligentne systemu asystujące. Head-up ma regulowany kąt nachylenia - to fajna opcja, która pozwala kierowcy dopasować ustawienie ekranu do swoich potrzeb, a konkretnie wzrostu i ustawienia fotela. Kamera 360 stopni z kolei niestety ma dość słabą jakość obrazu - co szczególnie przeszkadza nocą. Jeżeli chodzi o systemy asystujące… ich praca podobała mi się szczególnie.
Asystent pasa ruchu po naciśnięciu wielkiego przycisku zamiera na zawsze. Przestaje krzyczeć na kierowcę i wyrywać mu kierownicę za każdym razem, gdy ten chce sprawdzić czy może wyprzedzić tira. Układ reagujący w razie kolizji z kolei ogranicza się głównie do komunikatów. Nie hamuje za każdym razem, gdy auto jadące przed wami skręca w drogę poprzeczną. A na tym zalety Mitsubishi Eclipse Cross nie kończą się. Bo samochód miał też naprawdę wyśmienite audio oraz system multimedialny, który choć raczej archaiczny, pracował dość płynnie i dobrze współpracował z touch-padem zamontowanym zaraz obok gałki automatycznej przekładni.
Test: Mitsubishi Eclipse Cross - trwały? Zdecydowanie tak!
Być może Mitsubishi nie do końca rozumie motoryzacyjnego ducha XXI wieku, mimo wszystko ma innego asa w rękawie. Auto testowe, które trafiło w moje ręce, miało pokonane 33 tysiące kilometrów. To sporo jak na 8 miesięcy eksploatacji. W jego kabinie ciężko było jednak znaleźć wyraźne ślady zużycia. Nawet chromowane elementy nie były porysowane - co jest rzadkością w autach prasowych o takim przebiegu. A to daje potencjalnemu nabywcy dość ważną informację. Plastiki choć w większości twarde, są naprawdę wysokiej jakości. W efekcie auto okaże się trwałe i dzielnie powinno znosić trudny eksploatacji przez lata.
Zobacz również: Nowe Mitsubishi L200 - w którą stronę poszła zmiana?
Pod maską Mitsubishi Eclipse Cross pracować może aż… jeden silnik! Mowa o półtoralitrowej jednostce benzynowej, która za sprawą doładowania generuje 163 konie mechaniczne. Motor zachowuje się kulturalnie - nie jest nadmiernie hałaśliwy i nie szarpie. Do tego ma wystarczającą ilość siły do sprawnego - nie sportowego! - poruszania się. Dynamika jazdy byłaby zdecydowanie lepsza, gdyby nie przekładnia automatyczna. CVT pracuje gładko i nie ma np. nagłych skoków mocy, ale wyraźnie tonuje zapędy benzyniaka. Spalanie? To w czasie testu wyniosło 9,8 litra. To sporo nawet jak na 163-konne auto o masie przeszło półtorej tony.
Test: Mitsubishi Eclipse Cross - a co z zawieszeniem?
Podczas jazdy uwagę zwracają głównie dwie rzeczy. Po pierwsze zawieszenie pracuje dość głośno - być może z uwagi na fakt, że jest sztywno zestrojone. Kierowca spokojnie mógłby liczyć na to, że McPhersony z przodu lub wielowahacze z tyłu ciszej będą resorować nierówności - które w polskich miastach nie są wcale takie rzadkie. Po drugie układ kierowniczy być może jest nieco „głuchawy”, mimo wszystko pozwala na w miarę precyzyjne planowanie manewrów. Skutek? Mitsubishi Eclipse Sport to świetne auto do podróżowania. Poza miastem jeździ się nim wyjątkowo dobrze.
Mitsubishi Eclipse Cross nie jest najnowocześniejszym autem sportowo-rekreacyjnym w Europie. Z drugiej strony w wysokim stopniu analogowości może być ukryta pewna metoda. Takiego obrotu spraw mogą bowiem wymagać klienci marki. Poza tym samochód sprawia wrażenie naprawdę solidnego i w ogólnym rozrachunku… przyjemnie się nim jeździ! Nie jest szybki czy przesadnie precyzyjny, ale jego obsługa okazuje się bezrefleksyjna i nie zmusza do myślenia. A to w czasach wszechobecnych komputerów na kołach oldskulowa, ale i fajna cecha.
Zobacz również: Nowe Mitsubishi ASX już w Polsce! Co się zmieniło?
Mitsubishi Eclipse Cross Instyle 1.5T MIVEC 163 KM CVT AWD - dane techniczne:
- Silnik: R4, doładowany, benzynowy
- Pojemność silnika: 1499 cm3
- Maksymalna moc: 163 KM (przy 5500 obr./min.)
- Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm (przy 1800 - 4500 obr./min.)
- Prędkość maksymalna: 200 km/h
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 9,3 s.
- Skrzynia biegów: automatyczna CVT
- Zbiornik paliwa: 60 litrów
- Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 9,8 litra
- Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 9,1 litrów
- Długość: 4405 mm
- Szerokość: 1805 mm
- Wysokość: 1685 mm
- Rozstaw osi: 2670 mm
- Pojemność bagażnika: 374 litry
- Cena: od 93 990 złotych
Mitsubishi Eclipse Cross Instyle 1.5T MIVEC 163 KM CVT AWD - cena i wyposażenie:
- Cena: 153 089 złotych
- 6 głośników
- Stacja multimedialna SDA
- Kontroler typu Touch Pad do zarządzania systemem multimedialnym
- Sterowanie systemem audio na kierownicy
- Zestaw głośnomówiący Bluetooth ze sterowaniem na kierownicy
- System ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW)
- Monitorowanie martwego pola (BSW) z asystentem pasa ruchu (LCA)
- Monitorowanie ruchu poprzecznego z tyłu pojazdu (RCTA)
- Klimatyzacja automatyczna 2-strefowa
- Dostęp i uruchamianie samochodu bez kluczyka (KOS)
- Podgrzewana kanapa tylna
- Podgrzewana kierownica
- Przednie i tylne czujniki parkowania
- Elektromechaniczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold
- System kamer 360 stopni
- 18-calowe felgi aluminiowe z oponami 225/55R18
- Automatyczne światła drogowe (AHB)
- Reflektory przednie w technologii Bi-LED (światła mijania i drogowe)
- Fotochromatyczne lusterko wsteczne
- Wyświetlacz head-up
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.