REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Mercedes GLA 220d choć jest najmniejszym z niemieckich SUV-ów, robi wrażenie masywnego i muskularnego. Jakie jeszcze zalety ma nowy GLA?

Jak wygląda Mercedes GLA? Muskulatura przede wszystkim!

REKLAMA

Kierowca już na pierwszy rzut oka może stwierdzić, że GLA to Mercedes. Nawet gdyby na nadwoziu zakryć logo producenta, osoby znające motoryzację zwrócą uwagę na charakterystyczne LED-y w przedniej i tylnej części nadwozia, eleganckie obłości linii bocznej czy znaną z innych modeli klapę bagażnika. I choć na zdjęciach GLA wygląda na kompaktowego SUV-a, zapewniam że będziecie zaskoczeni jak zobaczycie to auto na żywo. Na parkingu robi wrażenie dużo bardziej dojrzałego i zdecydowanie większego. Co jeszcze zwraca uwagę? Nisko zarysowany nos i bardzo zgrabny tył. Tworzą harmonijną całość.

REKLAMA

Bardzo dużo uroku nadwoziu dają 20-calowe felgi aluminiowe z wzorem śmigła. Sprawiają, że GLA prezentuje się jeszcze masywniej i są jednym z najlepszych dodatków na liście opcji. To jednak nie oznacza, że każda dopłata jest warta zachodu. W tym designie jest tak naprawdę jedno pole, na którym kierowca może pozwolić sobie na oszczędności. I mam na myśli… lakier. Barwa o nazwie czerwień Patagonii wymaga dopłaty 4662 złotych. I mi akurat ta kwota zostałaby w kieszeni. Czemu? Czerwone nadwozie kojarzy mi się z wiśniowymi Escortami - czyli autami, które ukochali sobie w Polsce w latach dziewięćdziesiątych głównie… emeryci!

Mercedes GLA 220d

Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem

Kuba Brzeziński

Test Mercedesa GLA: przestronny to jego drugie imię

Mercedes GLA 220d jest jednym z najmniejszych SUV-ów w ofercie niemieckiej marki. Najmniejszy w tym przypadku nie oznacza jednak mały. Bo samochód jest masywny i muskularny na zewnątrz, a w środku okazuje się po prostu przestronny. Temu nie można się jednak dziwić. Auto ma długie nadwozie i spory rozstaw osi. Karoseria liczy 4410 mm długości - to o 126 mm więcej np. od Golfa. Rozstaw osi sięga 2729 mm - to tylko o 5 cm mniej niż w Passacie. Prawdziwie imponująca jest jednak dopiero szerokość nadwozia - wynosi 2020 mm. Za jej sprawom inżynierom udało się upchnąć w pierwszym rzędzie nie tylko masywne fotele, ale i szeroki podłokietnik na tunelu centralnym.

Kluczem do sukcesu w nowym Mercedesie GLA jest fotel. W wersji testowej miał elektryczną regulację - w tym odcinka lędźwiowego. Dla poprawy wygody miał wysoko zarysowane siedzisko.

Nowy Mercedes GLA 220d: co z jakością?

Bagażnik Mercedesa GLA 220d ma 425 litrów. Po opuszczeniu oparć tylnej kanapy pojemność rośnie do 1420 litrów. Jakość? Być może w kabinie SUV-a miejscami nie brakuje twardych plastików, te wyglądają jednak estetycznie i są dobrze spasowane. Podczas jazdy stuki jest w stanie powodować przede wszystkim… źle odłożony pas pasażera. Bardzo miła w dotyku była perforowana tapicerka foteli. To samo można powiedzieć o skórze na kierownicy czy materiale służącym do wyłożenia górnej części konsoli. Na uwagę zasługuje też kolorystyka. Jasne materiały w połączeniu z „drewnianymi” wykończeniami robiły mocno luksusowe wrażenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mercedes GLA 220d

Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem

Kuba Brzeziński

Kierowca najlepiej poczuje się za kierownicą Mercedesa GLA wieczorem. Czemu? Oświetlenie ambientowe podkreśli linie na konsoli (a jego kolor można sterować praktycznie dowolnie za pomocą obrotowej palety), jasna tapicerka wyraźnie rozświetli wnętrze i dodatkowego uroku doda mu potężny dach panoramiczny. Prawdziwy segment premium!

Ile pali Mercedes GLA? Diesel mocny, ale oszczędny

REKLAMA

Testowy Mercedes GLA był skonfigurowany w wersji 220d. To oznacza obecność pod maską 190-konnego silnika diesla. Motor ma 4 cylindry i blisko 2 litry pojemności. Niemiecki ropniak ma trzy zalety. Po pierwsze pracuje bardzo kulturalnie - szczególnie w połączeniu z 8-biegową przekładnią automatyczną. Po drugie Mercedes GLA diesel okazuje się oszczędny. Średnio spalał w teście 7,7 litra oleju napędowego. Po trzecie oferuje wysoki moment obrotowy. 400 Nm to wartość wystarczająca, aby rozpędzić stosunkowo ciężkie auto (sam GLA waży przeszło półtorej tony) do pierwszej setki w 7,3 sekundy.

Charakterystyka pracy silnika wysokoprężnego? Już od 1600 obr./min. kierowca ma do dyspozycji maksymalną wartość 400 Nm. I gdy w okolicy 3000 obr./min. siła niutonometrów wyczerpuje się, do akcji wkracza maksymalna moc - 190 koni. Wady? Pewnie zastrzeżenia mam głównie do pracy przekładni automatycznej. Z opóźnieniem reaguje ona na wciśnięcie pedału gazu i zbyt wcześnie wysprzęgla po puszczeniu gazu. To jednak nie do końca wina samej przekładni, a bardziej trybu jej pracy. Samochód z automatu uruchamia tryb eco. W ustawieniach sportowych przekładnia pracuje zdecydowanie szybciej i precyzyjniej.

Mercedes GLA 220d

Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem

Kuba Brzeziński

Mercedes GLA: dobre zawieszenie i nerwowa elektronika

Mercedes jest znany z komfortu. I komfort jest słowem kluczem, które sprawdza się także w przypadku GLA. Resorowanie bardzo miękko tłumi kolejne nierówności. SUV sprawia wrażenie jakby dosłownie płynął nad studzienkami napotykanymi na drodze, a do tego po najechaniu na drobną przeszkodę w jezdni zawieszenie pracuje bezdźwięcznie. Tak, miękkość pracy zawieszenia to wada w sytuacji, w której auto trafi na zakręt. GLA choć zachowuje się stabilnie w czasie pokonywania łuków, mocno przechyla nadwozie. Układ kierowniczy pracuje z akuratnym wspomaganiem - to ułatwia manewry, ale też nie zabija ich precyzji przy większej prędkości.

Nowy Mercedes GLA jest po prostu komfortowy. I to nie denerwuje. Dużo bardziej drażniący jest system Pre Safe. Gdy zbyt blisko podjedziecie do wyprzedzanego auta, zaczyna wydawać komunikaty ostrzegawcze i dopina was pasami do fotela. Reaguje zdecydowanie za wcześnie.

Ile kosztuje Mercedes GLA? Jest większy i… droższy niż myślisz!

Nowy Mercedes GLA w wersji bazowej kosztuje blisko 145,5 tysiąca złotych. Cena wygląda przyzwoicie. Ile trzeba zapłacić za model testowy? Tutaj niestety wartość staje się mniej konkurencyjna. Po samej dopłacie za wersję wyposażenia Progresive i 190-konny silnik diesla z czteronapędem cena szybuje do blisko 190 tysięcy złotych. Po zakreśleniu serii dodatków kwota rośnie do 248 396 złotych. W świetle polskiego rynku, na którym średnia cena transakcyjna za nowe auto to 130 tysięcy złotych, suma może wydawać się niebotyczna. Z drugiej strony GLA dysponuje mocnym dieslem i listą wyposażenia, której nie wstydziłaby się nawet klasa S. Czy zatem wartość jest wygórowana? Chyba nie do końca.

Mercedes GLA 220d

Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem

Kuba Brzeziński

Test: Mercedesa GLA 220d 4MATIC: podsumowanie

Czy nowy Mercedes GLA jest moim rynkowym faworytem? Bez wątpienia nie. Wolę auta nieco bardziej sportowe - z twardszym zawieszeniem i niżej zarysowanym fotelem. Czy to jednak oznacza, że go nie polubiłem? W żadnym razie! Był komfortowy, bezproblemowy i przyjemny w prowadzeniu. Plecy nie męczyły się w jego fotelu nawet podczas dłuższej jazdy w trasie, a oświetlona ambientami kabina dawała poczucie obcowania z przedmiotem luksusowym. Cudowne były też 20-calowe obręcze i nawet znalazłem zalety przekładni ukrytej przy kolumnie kierowniczej. A to oznacza, że miło będę wspominał ten model. I zapewniam, że miło jest jeździć nim na co dzień - też go polubicie.

Mercedes GLA 220d 4MATIC - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, diesel
  • Pojemność silnika: 1950 cm3
  • Maksymalna moc: 190 KM (przy 3800 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm (przy 1600 - 2600 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 219 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 7,3 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna dwusprzęgłowa, 8 biegów
  • Zbiornik paliwa: 51 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7,7 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 7,5 litra
  • Długość: 4410 mm
  • Szerokość: 2020 mm
  • Wysokość: 1611 mm
  • Rozstaw osi: 2729 mm
  • Pojemność bagażnika: 425/1420 litrów
  • Cena: od 144 499 zł

Mercedes GLA 220d 4MATIC Progresive - cena i wyposażenie:

  • cena wersji testowej: 248 396 zł
  • Klimatyzowane przednie fotele (podgrzewane i wentylowane),
  • 4-stopniowa regulacja odcinka lędźwiowego/fotel,
  • Adaptacyjny tempomat monitorujący ograniczenia prędkości,
  • Automatyczna regulacja świateł drogowych,
  • Bezdotykowy dostęp przy otwieraniu klapy bagażnika,
  • Dach panoramiczny,
  • Elektrycznie regulowany fotel kierowcy z pamięcią ustawień,
  • Elektrycznie regulowany fotel pasażera z pamięcią ustawień,
  • Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne,
  • Kamera 360°,
  • KEYLESS-GO,
  • Klimatyzacja automatyczna THERMOTRONIC,
  • Lusterka fotochromatyczne,
  • MULTIBEAM LED,
  • Nawigacja na dysku twardym,
  • Oświetlenie ambient,
  • Rozszerzona funkcja automatycznego startu w korkach,
  • System multimedialny MBUX,
  • System nagłośnienia,
  • Wyświetlacz multimedialny 10,25 cala.

Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA