REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Mercedes GLA to przedstawiciel zyskujących w ostatnich latach na popularności luksusowych SUV-ów. Co potrafi i jakie są jego mocne i słabe strony?

Mercedes ewidentnie jest na fali wznoszącej. Jego auta cieszą się ogromną popularnością, co dostrzec można nie tylko na Zachodzie Europy, ale nawet na polskich ulicach. Jestem skłonny nawet wysnuć tezę, że w stolicy naszego kraju łatwiej dostrzeżecie kilkuletniego Mercedesa, niż najnowszą Dacię Logan czy Duster. Jednym z modeli, który szybko zyskuje na popularności jest GLA, stworzony na bazie niezwykle dobrze przyjętej przez polski rynek Klasy A.

REKLAMA

Mercedes-Benz GLA - nadwozie

Mercedes-Benz GLA to kompaktowy SUV klasy wyższej, bezpośrednio konkurujący z BMW X1 i Audi Q3. Trzeba jednak przyznać, że pod względem stylizacji ewidentnie przebija oba wspomniane modele (przynajmniej wg mnie). Piękne przednie reflektory z efektownym grillem, dynamicznie wznosząca się ku górze boczna linia oraz elegancko wykończony tylny pas z potężnym układem wydechowym błyskawicznie ściągają na siebie wzrok przechodniów. Co więcej, prezentowany egzemplarz czyni to tym skuteczniej, gdyż posiada matowy lakier, niezwykle modny w ostatnich latach. Choć osobiście nie jestem fanem tego typu  rozwiązania to ma ono na pewną jedną, ważną dla mnie cechę – eliminuje refleksy świetlne, przeszkadzające przy fotografowaniu auta w słońcu.

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

/

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Hyundai Tucson 2.0 CRDi 185 KM 6AT

Mercedes-Benz GLA - wnętrze

Mercedes GLA wygląda imponująco. Dużo gorsze wrażenie sprawia jednak jego wnętrze. O ile na zdjęciach jego kabina wygląda nowocześnie, a przy tym elegancko to jednak właśnie ona najbardziej mnie rozczarowała. O ile dość szybko nauczyłem się obsługiwać podstawowe urządzenia w niej zamontowane, o tyle nie byłem w stanie przywyknąć do jej niskiej jakości wykończenia. Deska rozdzielcza tworzy w tym modelu swoisty galimatias. Górna część kokpitu wykończona jest bardzo przyjemną w dotyku skórą nadającą kabinie klasy i splendoru. Z kolei dolną część deski rozdzielczej szpeci, zwykły tani plastik, który na nierównej drodze wyraźnie skrzypi. Trzaski słyszalne są także z okolic środkowych słupków, na których znajdują się mocowania pasów bezpieczeństwa. Do tego wyjątkowo kiczowata listwa "ozdobna" imitująca drewno i efektowne nawiewy, których plastik to niestety tania imitacja aluminium...Przyznam szczerze, że jakość wnętrza kompletnie mnie zaskoczyła. Nie spodziewałem się takich rozwiązań w samochodzie noszącym na swej masce jeden z najbardziej rozpoznawalnych i najbardziej prestiżowych logotypów na świecie.

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

/

Kamil Fraszkiewicz

Choć słabe wykończenie kokpitu dość mocno zraziło mnie to tego modelu, to jednak nie zabiło we mnie sympatii do tego auta. Dlaczego? Bowiem GLA to wyjątkowo dobrze prowadzący się pojazd. Układ kierowniczy pracuje fantastycznie – precyzyjnie, bezpośrednio, z wyraźnym oporem nadającym mu cechy wręcz sportowe (sprawia lepsze wrażenie niż przekładnie BMW). Zwieszenie jest bardzo twarde (choć klient może wybrać jeden z trzech wariantów twardości), ale w zakrętach pozwala kierowcy wręcz unieść się ułańską fantazją. Mimo uterenowionego charakteru (wizualnego), auto wręcz klei się do jezdni, osiągając w zakręcie zaskakująco duże prędkości. Na autostradzie bez problemu utrzymuje wysokie prędkości, bez charakterystycznego unoszenia przodu czy bujania w trakcie zmiany pasa, spotykanych w tańszych crossoverach i SUV-ach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mercedes-Benz GLA - układ napędowy

Do szybkiej jazdy wyjątkowo dobrze nadaje się układ napędowy Mercedesa GLA 250 4MATIC. Dwulitrowy, turbodoładowany silnik generuje 211 KM mocy i 350 Nm momentu obrotowego w zakresie 1200-4000 obr./min. Motor uwalnia swój potencjał bardzo równo, sprawiając wrażenie jakby dodatkową moc czerpał nie z turbosprężarki, a z kompresora. Dzięki temu turbodziura jest praktycznie niewyczuwalna, a kierowca może precyzyjnie dawkować moc na wyjściu z zakrętu, nawet na mało przyczepnej nawierzchni. Osiągi auta też są bardzo dobre. Do pierwszej setki GLA 250 rozpędza się w 6,7 sekundy, a potem niezwykle chętnie dokręca wskazówkę prędkościomierza do 160-180 km/h. Nie jest przy tym jakoś strasznie paliwożerny. W mieście jego apetyt na paliwo można ograniczyć do 9,8 l na 100 km, na trasie oscyluje ono wokół 7,8 l/100 km.

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

/

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Mercedes-Benz GLE 350d 4MATIC

Współpracująca z nim automatyczna, dwusprzęgłowa skrzynia biegów o siedmiu przełożeniach pracuje szybko i płynnie, skutecznie przenosząc moment obrotowy na wszystkie cztery koła. Z kolei napęd 4MATIC zaskakuje szybkością z jaką aktywuje do pracy tylną oś oraz skutecznością działania na luźnej nawierzchni. Co więcej, przy odpowiedniej technice jazdy można nawet wprowadzić auto w nadsterowny poślizg! To pokazuje ogromną wszechstronność układu napędowego Mercedesa.

Mercedes-Benz GLA na co dzień

Wracając jeszcze do wnętrza Mercedesa GLA, to oprócz kontrowersyjnej jakości jego wykonania, ma ono kilka atutów. Jest całkiem przestronne (choć raczej w obrębie pierwszego rzędu), ma wygodne fotele a pozycja za kierownicą jest naprawdę przyzwoita. Przyjemnie spisuje się także sprzęt audio, czego zasługą jest na pewno dobre wyciszenie kabiny (GLA ma bardzo niski współczynnik oporu aerodynamicznego Cd=0,29) oraz niezły sprzęt audio marki Harman Kardon. Bagażnik jest całkiem spory jak na auto oparte na płycie podłogowej samochodu segmentu C, a do tego jest ładnie wykończony. Typowe dla Mercedesa jest też sterowanie elektrycznie regulowanymi, przednimi fotelami umieszczone na bocznych drzwiach (wbrew pozorom całkiem praktyczne rozwiązanie). Z punktu widzenia kierowcy fantastyczne są także przednie, inteligentne reflektory bi-ksenonowe ILS, wyjątkowo skutecznie oświetlające nocą pobocza jezdni.

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

/

Kamil Fraszkiewicz

/

nieznane

Osoby, które nie mogą liczyć na dobrej jakości drogę asfaltową prowadzącą do swojego domu mogą skorzystać z asystentów jazdy terenowej, precyzyjnie dozujących moment obrotowy na koła w trakcie jazdy po luźnej bądź nierównej nawierzchni. I choć nie czynią one z GLA auta terenowego, sprawdzają się w kopnym śniegu czy piasku. Tylko czy to wszystko uzasadnia cenę GLA rozpoczynającą się od 111 tys. zł za podstawową wersję GLA 180? Z racjonalnego punktu widzenia raczej nie. Dlaczego? Bo w cenie prezentowanego GLA 250 4MATIC możemy zakupić znacznie większą Kię Sorento z pełnym wyposażeniem lub Jeepa Cherokee z potężnym motorem benzynowym 3.2 l. Sęk w tym, że żadne z tych aut nie będzie Mercedesem. A dla niektórych z nas, to niezwykle ważna cecha.

Zobacz też: Test Lexus RX200t

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA