REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Mercedes GLA to przedstawiciel zyskujących w ostatnich latach na popularności luksusowych SUV-ów. Co potrafi i jakie są jego mocne i słabe strony?

Mercedes ewidentnie jest na fali wznoszącej. Jego auta cieszą się ogromną popularnością, co dostrzec można nie tylko na Zachodzie Europy, ale nawet na polskich ulicach. Jestem skłonny nawet wysnuć tezę, że w stolicy naszego kraju łatwiej dostrzeżecie kilkuletniego Mercedesa, niż najnowszą Dacię Logan czy Duster. Jednym z modeli, który szybko zyskuje na popularności jest GLA, stworzony na bazie niezwykle dobrze przyjętej przez polski rynek Klasy A.

REKLAMA

Mercedes-Benz GLA - nadwozie

Mercedes-Benz GLA to kompaktowy SUV klasy wyższej, bezpośrednio konkurujący z BMW X1 i Audi Q3. Trzeba jednak przyznać, że pod względem stylizacji ewidentnie przebija oba wspomniane modele (przynajmniej wg mnie). Piękne przednie reflektory z efektownym grillem, dynamicznie wznosząca się ku górze boczna linia oraz elegancko wykończony tylny pas z potężnym układem wydechowym błyskawicznie ściągają na siebie wzrok przechodniów. Co więcej, prezentowany egzemplarz czyni to tym skuteczniej, gdyż posiada matowy lakier, niezwykle modny w ostatnich latach. Choć osobiście nie jestem fanem tego typu  rozwiązania to ma ono na pewną jedną, ważną dla mnie cechę – eliminuje refleksy świetlne, przeszkadzające przy fotografowaniu auta w słońcu.

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

/

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Hyundai Tucson 2.0 CRDi 185 KM 6AT

Mercedes-Benz GLA - wnętrze

Mercedes GLA wygląda imponująco. Dużo gorsze wrażenie sprawia jednak jego wnętrze. O ile na zdjęciach jego kabina wygląda nowocześnie, a przy tym elegancko to jednak właśnie ona najbardziej mnie rozczarowała. O ile dość szybko nauczyłem się obsługiwać podstawowe urządzenia w niej zamontowane, o tyle nie byłem w stanie przywyknąć do jej niskiej jakości wykończenia. Deska rozdzielcza tworzy w tym modelu swoisty galimatias. Górna część kokpitu wykończona jest bardzo przyjemną w dotyku skórą nadającą kabinie klasy i splendoru. Z kolei dolną część deski rozdzielczej szpeci, zwykły tani plastik, który na nierównej drodze wyraźnie skrzypi. Trzaski słyszalne są także z okolic środkowych słupków, na których znajdują się mocowania pasów bezpieczeństwa. Do tego wyjątkowo kiczowata listwa "ozdobna" imitująca drewno i efektowne nawiewy, których plastik to niestety tania imitacja aluminium...Przyznam szczerze, że jakość wnętrza kompletnie mnie zaskoczyła. Nie spodziewałem się takich rozwiązań w samochodzie noszącym na swej masce jeden z najbardziej rozpoznawalnych i najbardziej prestiżowych logotypów na świecie.

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

/

Kamil Fraszkiewicz

Choć słabe wykończenie kokpitu dość mocno zraziło mnie to tego modelu, to jednak nie zabiło we mnie sympatii do tego auta. Dlaczego? Bowiem GLA to wyjątkowo dobrze prowadzący się pojazd. Układ kierowniczy pracuje fantastycznie – precyzyjnie, bezpośrednio, z wyraźnym oporem nadającym mu cechy wręcz sportowe (sprawia lepsze wrażenie niż przekładnie BMW). Zwieszenie jest bardzo twarde (choć klient może wybrać jeden z trzech wariantów twardości), ale w zakrętach pozwala kierowcy wręcz unieść się ułańską fantazją. Mimo uterenowionego charakteru (wizualnego), auto wręcz klei się do jezdni, osiągając w zakręcie zaskakująco duże prędkości. Na autostradzie bez problemu utrzymuje wysokie prędkości, bez charakterystycznego unoszenia przodu czy bujania w trakcie zmiany pasa, spotykanych w tańszych crossoverach i SUV-ach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mercedes-Benz GLA - układ napędowy

Do szybkiej jazdy wyjątkowo dobrze nadaje się układ napędowy Mercedesa GLA 250 4MATIC. Dwulitrowy, turbodoładowany silnik generuje 211 KM mocy i 350 Nm momentu obrotowego w zakresie 1200-4000 obr./min. Motor uwalnia swój potencjał bardzo równo, sprawiając wrażenie jakby dodatkową moc czerpał nie z turbosprężarki, a z kompresora. Dzięki temu turbodziura jest praktycznie niewyczuwalna, a kierowca może precyzyjnie dawkować moc na wyjściu z zakrętu, nawet na mało przyczepnej nawierzchni. Osiągi auta też są bardzo dobre. Do pierwszej setki GLA 250 rozpędza się w 6,7 sekundy, a potem niezwykle chętnie dokręca wskazówkę prędkościomierza do 160-180 km/h. Nie jest przy tym jakoś strasznie paliwożerny. W mieście jego apetyt na paliwo można ograniczyć do 9,8 l na 100 km, na trasie oscyluje ono wokół 7,8 l/100 km.

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

/

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Mercedes-Benz GLE 350d 4MATIC

Współpracująca z nim automatyczna, dwusprzęgłowa skrzynia biegów o siedmiu przełożeniach pracuje szybko i płynnie, skutecznie przenosząc moment obrotowy na wszystkie cztery koła. Z kolei napęd 4MATIC zaskakuje szybkością z jaką aktywuje do pracy tylną oś oraz skutecznością działania na luźnej nawierzchni. Co więcej, przy odpowiedniej technice jazdy można nawet wprowadzić auto w nadsterowny poślizg! To pokazuje ogromną wszechstronność układu napędowego Mercedesa.

Mercedes-Benz GLA na co dzień

Wracając jeszcze do wnętrza Mercedesa GLA, to oprócz kontrowersyjnej jakości jego wykonania, ma ono kilka atutów. Jest całkiem przestronne (choć raczej w obrębie pierwszego rzędu), ma wygodne fotele a pozycja za kierownicą jest naprawdę przyzwoita. Przyjemnie spisuje się także sprzęt audio, czego zasługą jest na pewno dobre wyciszenie kabiny (GLA ma bardzo niski współczynnik oporu aerodynamicznego Cd=0,29) oraz niezły sprzęt audio marki Harman Kardon. Bagażnik jest całkiem spory jak na auto oparte na płycie podłogowej samochodu segmentu C, a do tego jest ładnie wykończony. Typowe dla Mercedesa jest też sterowanie elektrycznie regulowanymi, przednimi fotelami umieszczone na bocznych drzwiach (wbrew pozorom całkiem praktyczne rozwiązanie). Z punktu widzenia kierowcy fantastyczne są także przednie, inteligentne reflektory bi-ksenonowe ILS, wyjątkowo skutecznie oświetlające nocą pobocza jezdni.

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC

/

Kamil Fraszkiewicz

/

nieznane

Osoby, które nie mogą liczyć na dobrej jakości drogę asfaltową prowadzącą do swojego domu mogą skorzystać z asystentów jazdy terenowej, precyzyjnie dozujących moment obrotowy na koła w trakcie jazdy po luźnej bądź nierównej nawierzchni. I choć nie czynią one z GLA auta terenowego, sprawdzają się w kopnym śniegu czy piasku. Tylko czy to wszystko uzasadnia cenę GLA rozpoczynającą się od 111 tys. zł za podstawową wersję GLA 180? Z racjonalnego punktu widzenia raczej nie. Dlaczego? Bo w cenie prezentowanego GLA 250 4MATIC możemy zakupić znacznie większą Kię Sorento z pełnym wyposażeniem lub Jeepa Cherokee z potężnym motorem benzynowym 3.2 l. Sęk w tym, że żadne z tych aut nie będzie Mercedesem. A dla niektórych z nas, to niezwykle ważna cecha.

Zobacz też: Test Lexus RX200t

Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Mercedes-Benz GLA 250 4MATIC
/
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

REKLAMA

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA