Nowy Suzuki SX4 S-Cross 2016 – wrażenia z jazdy
REKLAMA
REKLAMA
Suzuki SX4 S-Cross mimo wielu zalet, jak dotąd nie stał się rynkowym hitem sprzedaży. Wiele osób zarzucało japońskiemu crossoverowi przede wszystkim zbyt kontrowersyjny wygląd i przeciętną jakość materiałów zastosowanych w przedziale pasażerskim. Niemniej specjaliści z Hamamatsu (tam znajduje się siedziba koncernu) przemierzali świat i zbierali informacje ze wszystkich rynków, na których sprzedawany jest SX4 S-Cross. Do Japonii wrócili z notesami zapisanymi uwagami od klientów i swoich lokalnych przedstawicieli. Najnowsza generacja crossovera Suzuki jest dowodem na to, że wzięli sobie narzekania malkontentów do serca.
REKLAMA
Niech nikogo nie zwiodą kosmetyczne zmiany w wyglądzie nadwozia. Oprócz przeprojektowania stylizacji karoserii, japońscy inżynierowie dokonali znacznych modyfikacji w konstrukcji pojazdu z wprowadzeniem nowej gamy silnikowej włącznie.
REKLAMA
Spoglądając na odświeżone nadwozie w oczy „rzuca się” zmieniony wygląd przedniej części pojazdu. Nowe reflektory (w najuboższej odmianie Comfort - halogenowe, projekcyjne, w bogatszych wersjach - LED) dobrze współgrają z dużą, chromowaną osłoną chłodnicy.
Każdy model nowego SX4 S-Cross jest także wyposażony w dodające mu dostojności osłony zderzaków, nadkoli i progów. W stosunku do poprzedniej generacji zwiększono także prześwit nadwozia – obecnie ma 18 cm (16,5 cm w modelu schodzącym z rynku). Przyjemniejsza dla oka jest także tylna część pojazdu. Przeprojektowano m.in. tylne lampy i zderzak, co pozytywnie ocenią esteci.
Więcej na temat Suzuki przeczytasz tutaj
Nowy Suzuki SX4 S-Cross – wnętrze/wyposażenie
Przy okazji modernizacji modelu poprawiono jakość wykończenia przedziału pasażerskiego. Zastosowano „przyjemniejsze w odbiorze” tworzywa. Od drugiego poziomu wyposażenia (wersja Premium) standardowo jest instalowany system multimedialny z kolorowym, dotykowym ekranem i kamerą cofania. Całość sprawia dobre wrażenie mimo że zestaw „zegarów” z monochromatycznym wyświetlaczem prezentuje się skromnie.
REKLAMA
W tym miejscu warto zaznaczyć przywiązanie inżynierów z Suzuki do sposobu sterowania menu komputera pokładowego. Odbywa się to poprzez „patyczek” umieszczony za kierownicą w okolicy „zegarów”. Tak samo, jak to było powszechne dwadzieścia lat temu.
Przedział pasażerski nowego SX4 jest przestronny. Wysocy pasażerowie nie będą narzekać na brak przestrzeni zarówno w przedniej, jak i tylnej części pojazdu. Szkoda tylko, że przy okazji modernizacji producent nie zdecydował się na zmianę systemu regulacji kąta pochylenia oparć foteli ze skokowego na zapewniającą większą dokładność regulację poprzez pokrętło.
Bagażnik Suzuki ma pojemność 430 l i da się go powiększyć do 1269 l.
Więcej naszych recenzji znajdziesz tutaj
Nowy Suzuki SX4 S-Cross – napęd/układ jezdny
W gamie silnikowej nowego Suzuki znalazły się dwie benzynowe jednostki z serii Boosterjet. I choć Suzuki konsekwentnie unika wprowadzania do oferty jednostek wysokoprężnych nie oznacza, że tym razem niczym nie zaskoczyło. Okazuje się, że oba silniki są turbodoładowane. Co prawda producent ma duże doświadczenie z jednostkami z turbo ale na polskim rynku jest kojarzony głównie z konstrukcjami wolnossącymi.
Podstawowym źródłem napędu dla nowego Crossovera jest trzycylindrowy silnik o pojemności 1 l, który rozwija moc maksymalną 110 KM przy 5500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 170 Nm w zakresie od 2000 do 3500 obr./min. W podstawowej odmianie silnik współpracuje z pięciobiegową manualną przekładnią (6 stopniowa skrzynia automatyczna będzie dostępna od listopada 2016 r.), a napęd przekazywany jest na przednią oś. Jednak jest także dostępna odmiana z napędem na obie osie.
Według danych producenta 110 konny SX4 S-Cross z napędem na przednią oś i manualną przekładnią przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11 s. W wersji 4x4 rozpędzanie od 0 do 100 km/h trwa 12 s. Ten zaskakująco dobry wynik (biorąc pod uwagę gabaryty pojazdu) jest m.in. efektem niskiej masy pojazdu, która wynosi 1090 kg (1200 kg dla 4x4).
Druga dostępna jednostka napędowa ma cztery cylindry i pojemność 1,4 l. Osiąga maksymalną moc 140 KM przy 5500 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 220 Nm w zakresie od 1500 do 4000 obr./min. Według danych producenta ważący 1215 kg Suzuki przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,2 s, przy czym napęd standardowo jest przenoszony na obie osie.
Dalsza część recenzji i wrażenia z jazdy na następnej stronie
Podczas pierwszej prezentacji modelu na polskim rynku, mieliśmy okazję sprawdzić, jak sprawuje się egzemplarz napędzany przez mocniejszy silnik o pojemności 1,4 l współpracujący z sześciobiegową automatyczną przekładnią.
To co zaskakuje przy bliższym kontakcie z samochodem to duża dynamika rozpędzania w zakresie najczęściej używanych obrotów, czyli gdy wskazówka obrotomierza oscyluje pomiędzy punktami wskazującymi wartości od 1800 do 3500. Samochód chętnie nabiera prędkości już od momentu startu. Pozytywnie zaskakuje gdy chcemy znacznie przyspieszyć od prędkości 100 do 140 km/h, choć da się zauważyć wyraźną zwłokę w uruchomieniu funkcji kick down przez automatyczną skrzynię.
W stosunku do modelu schodzącego z rynku nowe SX4 S-Cross jest samochodem bardziej komfortowym. Inżynierowie zmodyfikowali przednie zawieszenie, co sprawiło, że wszelkiego rodzaju niedoskonałości nawierzchni tłumione są sprawniej i ciszej. Zwiększony prześwit daje o sobie znać podczas szybkiej jazdy po łukach (nadwozie ma tendencję do sporych przechyłów) ale auto wykazuje stosunkowo niewielką tendencję do podsterowności.
Przy okazji modernizacji poprawiono też wyciszenie przedziału pasażerskiego, w rezultacie wyraźnie zwiększył się komfort podróżowania.
Nowy Suzuki SX4 S-Cross – podsumowanie
Suzuki SX4 S-Cross wyraźnie „dojrzało”. Efekty modernizacji to przede wszystkim ukłon w stronę europejskich kierowców, którzy w większości przywiązują wagę do detali. Poprawiono jakość wykończenia wnętrza, stylizację nadwozia i zaproponowano nowe jednostki napędowe. Osoby, które myślą o wykorzystywaniu w pełni sporych możliwości przewozowych pojazdu powinny zdecydowanie skłonić się ku odmianie napędzanej przez silnik 140 konny. Podczas jazdy z kompletem pasażerów i bagażem wersją napędzaną przez jednostkę trzycylindrową (110 konną) kierowca będzie musiał się wykazać sporą dozą wyrozumiałości.
Jednak największym zaskoczeniem są ceny Suzuki SX4 S-Cross. Najtańszy model (wyposażony m.in. w klimatyzację manualną, tempomat, czy funkcję ułatwiającą ruszanie na wzniesieniach) kosztuje 66 900 zł. Odmiana 110 konna z napędem na obie osie wyposażona m.in. w system multimedialny z kamerą cofania, automatyczną dwustrefową klimatyzację, reflektory LED, podgrzewane fotele, czy fotochromatyczne lusterko wsteczne, kosztuje 80 900 zł. Z kolei za najtańszą odmianę wersji 140 konnej (4x4 w standardzie) należy zapłacić 87 900 zł (wyposażenie analogiczne do odmiany 110 konnej w wersji z napędem na obie osie).
Nowy Suzuki SX4 S-Cross - dane techniczne
Suzuki SX4 S-Cross 1.0 Boosterjet 1.4 Boosterjet | ||
Typ silnika | benzynowy, turbo | benzynowy, turbo |
Pojemność | 998 cm3 | 1373 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12V | R4/16V |
Maksymalna moc | 112 KM/5500 obr./min. | 140 KM/5500 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 170 Nm/2000-3500 obr./min. | 220 Nm/1500-4000 obr./min. |
Napęd | przedni | 4x4 |
Skrzynia biegów | man. 5-bieg. | man. 6-bieg. |
Pojemność bagażnika | 430 l | 430 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 430/178,5/158 cm | 430/178,5/158 cm |
Rozstaw osi | 260 cm | 260 cm |
V-max | 180 km/h | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s | 10,2 s |
Zużycie paliwa* | 5,7/4,6/5,0 l/100 km | 6,6/5,2/5,6 l/100 km |
Cena od | 66 900 zł | 87 900 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
Zobacz szczegółowy cennik i wyposażenie nowego Suzuki SX4 S-Cross
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA