REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy Ford Edge 2016 – wrażenia z jazdy

Tomasz Korniejew
Nowy Ford Edge 2016
Nowy Ford Edge 2016
Ford

REKLAMA

REKLAMA

Odważnie zaprojektowany nowy Ford Edge został zaimportowany do oferty producenta wprost z amerykańskiego rynku. Mieliśmy okazję sprawdzić, jak jeździ egzemplarz napędzany przez 180 konny silnik wysokoprężny.

Nowy Ford Edge robi wrażenie. Masywna maska z dwoma wyraźnymi przetłoczniami i olbrzymi grill z dużym logo producenta doskonale współgrają z tylną częścią nadwozia, w której na pierwszy plan wyłaniają się ciekawie zaprojektowane lampy LED. Całość wygląda efektownie i jednoznacznie wskazuje na fakt, że opisywany model ma amerykański rodowód.

REKLAMA

REKLAMA

Nowy SUV jest duży. Nadwozie ma długość 480,8 cm, co oznacza że jest dłuższe od siedmioosobowej Kii Sorento o 2,8 cm, od Volkswagena Tuarega o 0,7 cm, ale krótsze od BMW X5 o 7,8 cm. Jednak to nie długość sylwetki robi w przypadku Edge największe wrażenie, a szerokość która wynosi aż 192,8 cm. Dla porównania BMW X5 jest węższe o 4,3 cm, Sorento o 9,1 cm, a Tuareg o 4,1 cm. Prześwit w Fordzie Edge ma wysokości 19,3 cm, co jest wynikiem przeciętnym w klasie.

Ford Edge 2016 - wrażenia z jazdy

Ford

Ford

Więcej na temat Forda przeczytasz tutaj

Nowy Ford Edge 2016 – wnętrze

Przedział pasażerski nowego Forda Edge jest przepastny. Do zajęcia miejsca za kierownicą zachęca bardzo wygodny fotel skonstruowany na amerykańską modłę – miękki, z obszernym siedziskiem, niczym wyjęty z salonu.

REKLAMA

Od wersji Titanium (czyli pośredniej) klasyczne „zegary” są zastępowane kolorowym wyświetlaczem o przekątnej 10,1 cala znanym m.in. z Mondeo, czy Galaxy. Tablica przyrządów jest uporządkowana, przejrzysta i wykonana z materiałów dobrej jakości. Na górze konsoli centralnej umieszczono kolorowy, dotykowy wyświetlacz o przekątnej 8 cali systemu Sync II.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wadą wyświetlacza jest to, że w słoneczny dzień odbija promienie w taki sposób, że jest mało czytelny. Ponadto we wspomnianych warunkach mocno odznaczają się pozostawione odciski palców co dodatkowo utrudnia odczytywanie informacji.

W tylnej części nadwozia podróż uprzyjemnia wygodna tylna kanapa. Tu także miejsca jest pod dostatkiem, zarówno na nogi, jak i nad głową. Bagażnik Forda Edge ma objętość 602 l licząc do półki oraz 800 l licząc do dachu.

Nowy Ford Edge 2016

Ford

Ford

Nowy Ford Edge 2016 – wrażenia z jazdy

W gamie napędowej nowego Forda Edge znalazły się dwie jednostki napędowe. Obie wysokoprężne i obie o pojemności 2 l. Podstawowa rozwija moc maksymalną 180 KM przy 3500 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm w zakresie od 2000 do 2500 obr./min. Drugim oferowanym silnikiem jest jednostka 2.0 TDCi Twin-Turbo, rozwijająca moc maksymalną 210 KM przy 3750 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 450 Nm w zakresie od 2000 do 2250 obr./min.

Obie wersje standardowo występują z napędem na obie osie, przy czym słabsza w konfiguracji z sześciobiegową manualną, a mocniejsza z sześciobiegową zautomatyzowaną przekładnią.

Podczas pierwszych jazd nowym modelem mieliśmy okazję sprawdzić, jak jeździ Edge w 180 konnej wersji z manualną skrzynią biegów. Według danych producenta ważące aż 1912 kg auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,9 s.

Nowy Ford Edge 2016

Ford

Ford

Oczywiście nowy SUV nie jest mistrzem sprintu ale wykazuje zaskakującą sprawność w rozpędzaniu w najczęściej używanym zakresie obrotów i prędkości. Duża elastyczność jednostki napędowej sprawia, że nie trzeba często sięgać do dźwigni skrzyni biegów, choć przed rozpoczęciem manewru wyprzedzania na pewno zajdzie konieczność redukcji przełożenia. Zwłaszcza podczas jazdy po autostradzie z wyższą prędkością. Wtedy daje o sobie znać duża masa pojazdu.

Edge jest dobrze wyciszony, co znacznie podnosi komfort podróżowania. Podczas jazdy z maksymalną dozwoloną prędkością na autostradzie we wnętrzu da się swobodnie rozmawiać czy słuchać radia.

Dużo dobrego można napisać o zawieszeniu. Nierówności tłumione są z komfortem jakim oczekujemy od pojazdu tego typu ale jednocześnie dobrze układ zawieszenia radzi sobie podczas dynamicznej jazdy po łukach. Podczas prób wytrącenia nowego Forda z równowagi w większości przypadków mknął po zakrętach niewzruszony nawet, gdy nawierzchnia była nierówna.

A to wszystko przy niewielkim zużyciu paliwa. Podczas spokojnej jazdy w ruchu miejskim opisywane auto zużywało ok. 8 l oleju napędowego na 100 km. Podczas jazdy w trasie z prędkością ok. 130-140 km/h zużycie paliwa malało do ok. 7 l na 100 km. Z kolei podczas dynamicznej jazdy w cyklu mieszanym zużycie paliwa wzrastało do 9,4 l oleju napędowego na 100 km. To bardzo dobre wyniki.

Nowy Ford Edge 2016 – wrażenia z jazdy – podsumowanie

Nowy gracz na rynku dużych SUVów zaprezentował się z dobrej strony. Mocnymi atutami Forda Edge są przestronne wnętrze, duży bagażnik, wysoki komfort jazdy, oszczędna jednostka napędowa, napęd na obie osie oraz zaskakująco dobre właściwości jezdne. To ostatnie jest tym większym zaskoczeniem, że przecież Edge ma amerykański rodowód, a na tamtejszym rynku właściwe ustawienie miękkości zawieszenia rozumiane jest inaczej niż w Europie.

A o tym, jak kształtują się ceny i wyposażenie Forda Edg napisaliśmy tutaj: Ford Edge - cennik 2016

Nowy Ford Edge 2016
Ford
Nowy Ford Edge 2016
Ford
Nowy Ford Edge 2016
Ford
Nowy Ford Edge 2016
Ford
Nowy Ford Edge 2016
Ford
Nowy Ford Edge 2016
Ford
Nowy Ford Edge 2016
Ford
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA