Nowy Ford Edge 2016 – wrażenia z jazdy
REKLAMA
REKLAMA
Nowy Ford Edge robi wrażenie. Masywna maska z dwoma wyraźnymi przetłoczniami i olbrzymi grill z dużym logo producenta doskonale współgrają z tylną częścią nadwozia, w której na pierwszy plan wyłaniają się ciekawie zaprojektowane lampy LED. Całość wygląda efektownie i jednoznacznie wskazuje na fakt, że opisywany model ma amerykański rodowód.
REKLAMA
Nowy SUV jest duży. Nadwozie ma długość 480,8 cm, co oznacza że jest dłuższe od siedmioosobowej Kii Sorento o 2,8 cm, od Volkswagena Tuarega o 0,7 cm, ale krótsze od BMW X5 o 7,8 cm. Jednak to nie długość sylwetki robi w przypadku Edge największe wrażenie, a szerokość która wynosi aż 192,8 cm. Dla porównania BMW X5 jest węższe o 4,3 cm, Sorento o 9,1 cm, a Tuareg o 4,1 cm. Prześwit w Fordzie Edge ma wysokości 19,3 cm, co jest wynikiem przeciętnym w klasie.
Więcej na temat Forda przeczytasz tutaj
Nowy Ford Edge 2016 – wnętrze
Przedział pasażerski nowego Forda Edge jest przepastny. Do zajęcia miejsca za kierownicą zachęca bardzo wygodny fotel skonstruowany na amerykańską modłę – miękki, z obszernym siedziskiem, niczym wyjęty z salonu.
REKLAMA
Od wersji Titanium (czyli pośredniej) klasyczne „zegary” są zastępowane kolorowym wyświetlaczem o przekątnej 10,1 cala znanym m.in. z Mondeo, czy Galaxy. Tablica przyrządów jest uporządkowana, przejrzysta i wykonana z materiałów dobrej jakości. Na górze konsoli centralnej umieszczono kolorowy, dotykowy wyświetlacz o przekątnej 8 cali systemu Sync II.
Wadą wyświetlacza jest to, że w słoneczny dzień odbija promienie w taki sposób, że jest mało czytelny. Ponadto we wspomnianych warunkach mocno odznaczają się pozostawione odciski palców co dodatkowo utrudnia odczytywanie informacji.
W tylnej części nadwozia podróż uprzyjemnia wygodna tylna kanapa. Tu także miejsca jest pod dostatkiem, zarówno na nogi, jak i nad głową. Bagażnik Forda Edge ma objętość 602 l licząc do półki oraz 800 l licząc do dachu.
Nowy Ford Edge 2016 – wrażenia z jazdy
W gamie napędowej nowego Forda Edge znalazły się dwie jednostki napędowe. Obie wysokoprężne i obie o pojemności 2 l. Podstawowa rozwija moc maksymalną 180 KM przy 3500 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm w zakresie od 2000 do 2500 obr./min. Drugim oferowanym silnikiem jest jednostka 2.0 TDCi Twin-Turbo, rozwijająca moc maksymalną 210 KM przy 3750 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 450 Nm w zakresie od 2000 do 2250 obr./min.
Obie wersje standardowo występują z napędem na obie osie, przy czym słabsza w konfiguracji z sześciobiegową manualną, a mocniejsza z sześciobiegową zautomatyzowaną przekładnią.
Podczas pierwszych jazd nowym modelem mieliśmy okazję sprawdzić, jak jeździ Edge w 180 konnej wersji z manualną skrzynią biegów. Według danych producenta ważące aż 1912 kg auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,9 s.
REKLAMA
Oczywiście nowy SUV nie jest mistrzem sprintu ale wykazuje zaskakującą sprawność w rozpędzaniu w najczęściej używanym zakresie obrotów i prędkości. Duża elastyczność jednostki napędowej sprawia, że nie trzeba często sięgać do dźwigni skrzyni biegów, choć przed rozpoczęciem manewru wyprzedzania na pewno zajdzie konieczność redukcji przełożenia. Zwłaszcza podczas jazdy po autostradzie z wyższą prędkością. Wtedy daje o sobie znać duża masa pojazdu.
Edge jest dobrze wyciszony, co znacznie podnosi komfort podróżowania. Podczas jazdy z maksymalną dozwoloną prędkością na autostradzie we wnętrzu da się swobodnie rozmawiać czy słuchać radia.
Dużo dobrego można napisać o zawieszeniu. Nierówności tłumione są z komfortem jakim oczekujemy od pojazdu tego typu ale jednocześnie dobrze układ zawieszenia radzi sobie podczas dynamicznej jazdy po łukach. Podczas prób wytrącenia nowego Forda z równowagi w większości przypadków mknął po zakrętach niewzruszony nawet, gdy nawierzchnia była nierówna.
A to wszystko przy niewielkim zużyciu paliwa. Podczas spokojnej jazdy w ruchu miejskim opisywane auto zużywało ok. 8 l oleju napędowego na 100 km. Podczas jazdy w trasie z prędkością ok. 130-140 km/h zużycie paliwa malało do ok. 7 l na 100 km. Z kolei podczas dynamicznej jazdy w cyklu mieszanym zużycie paliwa wzrastało do 9,4 l oleju napędowego na 100 km. To bardzo dobre wyniki.
Nowy Ford Edge 2016 – wrażenia z jazdy – podsumowanie
Nowy gracz na rynku dużych SUVów zaprezentował się z dobrej strony. Mocnymi atutami Forda Edge są przestronne wnętrze, duży bagażnik, wysoki komfort jazdy, oszczędna jednostka napędowa, napęd na obie osie oraz zaskakująco dobre właściwości jezdne. To ostatnie jest tym większym zaskoczeniem, że przecież Edge ma amerykański rodowód, a na tamtejszym rynku właściwe ustawienie miękkości zawieszenia rozumiane jest inaczej niż w Europie.
A o tym, jak kształtują się ceny i wyposażenie Forda Edg napisaliśmy tutaj: Ford Edge - cennik 2016
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA