REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Seat Ateca FR Black - rodzinny SUV i... sportowe akcenty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Test: Seat Ateca FR Black
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Krwista czerwień, czarne dodatki, wściekłe spojrzenie, 190 koni pod maską i… 5-letnia gwarancja! W skrócie dziś test Seata Ateca FR Black.

Jedno Seatowi Atece FR Black trzeba przyznać. Prezentuje się piorunująco. Krwisty lakier nadwozia rzuca się w oczy w ruchu miejskim, a czarne obręcze aluminiowe czy czarny grill nadają mu nieco sportowego charakteru. Dobrym pomysłem jest też dołożenie srebrnych dodatków w zderzakach i na dole drzwi oraz mocno zaznaczony spojler nad tylną klapą. Skutek? Mniej wprawne oko weekendowego znawcy motoryzacji może pomylić Atecę FR z... Cuprą.

REKLAMA

Zobacz również: Elektryczna Cupra - premiera w roku 2021!

Ateca FR Black: SUV w stroju Cupry!

Pomijając zdecydowanie modniejsze wykończenia, to nadal świetnie znany SUV - co prawda w wersji sprzed liftingu. A to oznacza mocno geometryczny motyw designu nadwozia. Karoseria jest muskularna i przysadzista, ale w żadnym razie nie ociężała. Poza tym urzeka wściekłym spojrzeniem, mocną linią akcentową na boku, ale też względnie kompaktowymi rozmiarami. Seat jest najprzystojniejszym z braci z niemieckiej grupy - lepiej wygląda i od Tiguana, i od Karoqa.

Test: Seat Ateca FR

Test: Seat Ateca FR Black

Kuba Brzeziński

Seat Ateca FR Black to ukłon w stronę sportowej stylizacji. I widać to też w kabinie pasażerskiej. W centralnej części fotela pojawia się alkantara, przeszycia na siedziskach, kierownicy i gałce zmiany biegów są wykonane czerwoną nitką, a kierownica jest spłaszczona u dołu. Fotele? Wyglądają na nieco płaskie. Mimo wszystko oferują szeroką regulację i bardzo wygodną pozycję nawet podczas dłuższych przejazdów. Niewątpliwą zaletą testowego Seata okazuje się też... nagłośnienie. System Beats wymaga symbolicznej dopłaty na poziomie 2199 złotych. W zamian gwarantuje 9 głośników i moc 340 watów!

Zobacz również: Seat hybryda SUV. Nowość w gamie marki!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Seat Ateca FR - co wyróżnia tą wersję?

O ergonomii Seata można powiedzieć wiele. I będzie to wiele dobrego. Poszczególne przyciski są dokładnie tam, gdzie być powinny. Przez to kierowca obsługuje je intuicyjnie. Od ergonomii ważniejsze są jednak inne rzeczy. Przykład? Pasażerowie docenią chociażby ilość przestrzeni. Być może trzy dorosłe osoby nie będą miały dużego komfortu podróżowania na tylnej kanapie, jednak dwójka dzieci - i to nawet dorosłych - wpasuje się do tej kabiny wręcz idealnie. Dodatkowo kufer liczy 510 litrów, czyli zmieści wakacyjne bagaże. A podróż uprzyjemniać może warty blisko 4300 złotych dach panoramiczny.

Test: Seat Ateca FR

Test: Seat Ateca FR Black

Kuba Brzeziński

Jeżeli chodzi o kabinę pasażerską, mam też kilka uwag. Po pierwsze wnętrze ma jak na ten segment rynku chyba zbyt duże stężenie twardych plastików - chociażby na boczkach drzwi. Te choć wyglądają estetycznie i nie rzucają się w oczy, są niemiłe w dotyku. Po drugie czarne dodatki pasują do linii FR Black. Nie wszędzie jednak wyglądają dobrze. Przykład? Klamki zdecydowanie powinny zachować srebrne wstawki. Z czarnymi wyglądają trochę... tanio.

Zobacz również: Test: Seat Arona Xcellence 1.0 TSI 115 KM DSG - może się podobać, ale czy da się lubić?

Ile pali seat Ateca? 190 koni ma swój apetyt…

Testowy Seat Ateca FR Black był napędzany 2-litrowym silnikiem TSI. Benzyniak oferuje 190 koni mechanicznych, współpracuje z 7-biegową skrzynią automatyczną, a do tego transferuje moc na asfalt za pośrednictwem elektronicznie sterowanego 4x4. Układ napędowy z całą pewnością nie jest przesadnie oszczędny. W cyklu mieszanym uzyskałem spalanie wynoszące nieco ponad 9 litrów paliwa. Z drugiej strony pracuje gładko, równomiernie rozwija moc, jest dynamiczny ze startu i… choć dyskretnie, to jednak przyjemnie powarkuje w czasie przyspieszania.

Test: Seat Ateca FR

Test: Seat Ateca FR Black

Kuba Brzeziński

Ateca 2.0 TSI osiąga pierwszą setkę w 7,1 sekundy. To naprawdę dobry wynik! I co ważne, po przekroczeniu pierwszej setki, też nie ma problemów z rozwijaniem prędkości. W efekcie w trasie kierowca nie musi się martwić o brak siły np. podczas wyprzedzania ciężarówki. Automat? Ten w żadnym razie nie przeszkadza. W modelu testowym można było korzystać z łopatek przy kierownicy - te umożliwiają np. redukcję biegu. Napęd? Działa bardzo sprawnie i mocno poprawia trakcję. Za jego sprawą nawet uwolnienie 350 Nm momentu obrotowego nie było w stanie zerwać trakcji w czasie startu.

Zobacz również: Test: Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 150 KM DSG - racjonalny, ale… nie do końca!

Ateca: test ze sportowym zacięciem?

Seat Ateca FR mocno stawia na sport. To wyraźnie widać po designie nadwozia, ale też czuć w czasie jazdy. Kierownica pracuje z delikatnym oporem. Ten nie przeszkadza podczas manewrów parkingowych, ale poprawia precyzję. Co do zawieszenia, Hiszpanie postawili na dość sztywną konstrukcję, która mimo wszystko głośno nie pracuje na nierównościach. Skutkiem jest pewne resorowanie, które być może nie przynosi większych emocji w mieście, ale okazuje się bardzo stabilne i przewidywalne podczas szybszej jazdy w trasie.

Test: Seat Ateca FR

Test: Seat Ateca FR Black

Kuba Brzeziński

Seat Ateca FR choć wygląda trochę jak baby-Cupra, Cuprą niestety jeszcze nie jest. Nie ma tyle charakteru i tyle pewności siebie. Tylko czy to źle? Chyba nie do końca. Szczególnie że SUV z Hiszpanii z krwistym nadwoziem i czarnymi dodatkami prezentuje się świetnie, a do tego uwielbia dalekie podróże, prowadzi się intuicyjnie i w standardzie oferuje aż 5 lat fabrycznej gwarancji. A to wartości, które doceni każdy kierowca poszukujący nieco niesztampowego towarzysza codziennych podróży. I Ateca byłaby jeszcze lepsza, gdyby nie błędy popełnione na polu jakości czy nieco zbyt paliwożerny silnik.

Seat Ateca FR Black 2.0 TSI 190 KM DSG 4Drive - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, benzynowy
  • Pojemność silnika: 1984 cm3
  • Maksymalna moc: 190 KM (przy 4500 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 350 Nm (przy 1500 - 4400 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 212 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 7,1 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna 7 biegów
  • Zbiornik paliwa: 50 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 9,2 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 8,5 litra
  • Długość: 4363 mm
  • Szerokość: 1841 mm
  • Wysokość: 1601 mm
  • Rozstaw osi: 2638 mm
  • Pojemność bagażnika: 510 litrów
  • Cena: od 87 800 złotych

Seat Ateca FR Black - cena i wyposażenie:

  • Cena: 157 195 złotych
  • Wirtualny kokpit z kolorowym ekranem TFT 10,25 cala
  • Beats Sound System
  • Full Link
  • Asystent świateł drogowych
  • Asystent pasa ruchu
  • System rozpoznawania znaków drogowych
  • Asystent jazdy w korku
  • Aktywny tempomat
  • System monitorowania martwego pola
  • System kamer 360 z widokiem z góry
  • Automatyczna klimatyzacja dwustrefowa
  • Przednie światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów
  • Nawigacja satelitarna
  • Pełne przednie światła LED
  • Tylne światła LED
  • 18-calowe felgi aluminiowe

Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ateca FR Black
Kuba Brzeziński
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA