REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Mieliśmy w zeszłym roku okazję jeździć nową Toyotą RAV4. Czemu zatem auto powróciło na plac przed naszą reakcją? Bo ta wersja jest mocniejsza i… czteropędowa. Czy to oznacza, że stała się lepsza? To właśnie sprawdzaliśmy.

Przez rok jedno się nie zmieniło. Toyota RAV4 nadal stylistycznie robi na nasz świetne wrażenie. Jest potężna, muskularna i nieco amerykańska. A dodatkowo Japończycy wreszcie zadbali o… kolorystykę. Pierwsza RAV-ka, którą testowaliśmy miała lakier bordowy. Tak, chromowane felgi wyglądały dobrze. Jednak barwa nadwozia była już nieco „dziadkowa”. W tym przypadku dalekowschodni producent postawił na modniejsze połączenie barw. Bo o ile nadwozie było białe, o tyle dach oraz np. felgi polakierowano już połyskującą czernią. A to tworzy efektowne i rzucające się w oczy zestawienie.

REKLAMA

Zobacz również: Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid Executive - po prostu rodzinna!

Toyota RAV4 2.5 Hybrid - z turbinami, ale we… wnętrzu!

Nadwozie nowej Toyoty RAV4 AWD-i jest mocno geometryczne. Geometria rządzi jednak również designem kabiny pasażerskiej. Czy to źle? Nie, w żadnym razie. Za sprawą połączenia prostych linii konsola japońskiego SUV-a robi wrażenie ułożonej i ergonomicznej. A to jeszcze nie koniec zalet tego wnętrza. Świetnie prezentuje się duża gałka zmiany biegów zapożyczona ze starych Lexusów. I bardziej od niej podobają mi się wyłącznie pokrętła nawiewów w kształcie turbin - wyglądają jak milion dolarów, a do tego są duże i funkcjonalne - można je obsługiwać nawet w dwupalczastych rękawiczkach.

Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa

Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa

Kuba Brzeziński

W testowym egzemplarzu podobały mi się też wstawki na fotelach - nadawały kolorystyce charakteru oraz standardowy, niebieski przycisk odpalania układu napędowego. Niewątpliwym plusem Toyoty RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force jest też przestronność. I w pierwszym, i drugim rzędzie foteli zasiądą wysokie osoby. To oznacza, że tym autem nie trzeba podróżować wyłącznie z dziećmi, ale też można zabrać na dłuższy wyjazd np. znajomych. A to jeszcze nie koniec, bo elektrycznie unoszona klapa ukrywa przepastny bagażnik. Do linii okien kufer mieści 580 litrów. Spokojnie zmieści zatem więcej niż dwie duże walizki.

Toyota RAV4 - nowoczesny SUV z odrobiną japońskiego oldskulu

Wady? Toyota RAV4 mogłaby postawić na nieco wyższą jakość materiałów. Tak, Japończycy wykonali obicia ze skóry, jednak… syntetycznej. Materiał okaże się z pewnością trwały. Niestety jest nieco mało estetyczny i odstaje od tego co proponuje europejska konkurencja. Po drugie fajnym pomysłem jest połączenie ekranu z analogowymi wskaźnikami na tablicy zegarów. Za pomocą wskaźników można np. precyzyjnie obserwować sposób pracy układu hybrydowego. Fajnie by jednak było, gdyby ekran okazał się nieco bardziej zaawansowany i atrakcyjniejszy graficznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Samochód hybrydowy: ładowanie z gniazdka jest konieczne?

Podstawą do stworzenia układu napędowego Toyoty RAV4 Hybrid Dynamic Force AWD-i stał się 2.5-litrowy motor benzynowy. Motor ma 4 cylindry, wolnossącą konstrukcję i oczywiście wtrysk typu MPI. Za pomocą przekładni planetarnej nazywanej przez Japończyków e-CVT łączy się on z silnikiem elektrycznym. Łącza moc? 222 konie mechaniczne. I tak, choć przyspieszenie podczas jazdy nie wydaje się spektakularne, SUV osiąga pierwszą setkę w 8,1 sekundy. A to wynik więcej niż zadowalający. Prędkość maksymalna? Ta wynosi tylko 180 km/h. Tylko jest rozczarowujące, ale nie ma się co oszukiwać - głównie na papierze. Na drogach cywilnych niewiele osób będzie w stanie pojechać szybciej.

Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa

Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa

Kuba Brzeziński

Toyota 2.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i: terenowy pożeracz?

REKLAMA

Czy czteronapęd sprawia, że RAV4 staje się terenowym pożeraczem? Niestety nie. Przynajmniej nie w tej wersji. W hybrydowej Toyocie nie ma bowiem wału napędowego, a jest… kabel. Za jego pomocą sterownik układu napędowego łączy się z dodatkowym silnikiem elektrycznym zamontowanym przy tylnej osi. Czy to źle? Nie do końca. Ilu bowiem kierowców na świecie postanowiłoby wykorzystać terenowy potencjał hybrydowej RAV-ki? Pewnie niewielu! A tak kupujący otrzymuje układ napędowy, który jest w stanie reagować w czasie startu czy np. poślizgu, a jednocześnie nie musi liczyć się np. z wyższym spalaniem.

Jak zachowuje się układ napędowy hybrydowej RAV-ki na drodze? Jest wystarczająco dynamiczny, a do tego podczas jazdy w mieście przez większą część czasu napęd pochodzi z silnika elektrycznego. W takim przypadku nawet jeżeli jednostka Hybrid Dynamic Force odpali benzyniaka, to głównie po to żeby ładował baterie. Taka sytuacja jest korzystna i to z dwóch powodów. Po pierwsze motor oszczędza paliwo! W ten sposób w cyklu miejskim potrafi spalać mniej niż 5 litrów benzyny. Po drugie w kabinie panuje cisza - benzyniak w czasie przyspieszania dość mocno hałasuje za sprawą przekładni e-CVT utrzymującej go na obrotach.

Zobacz również: Nowa Toyota RAV4 Plug-in Hybrid - Japończycy szykują nowy model!

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - stabilna na drodze

Dane techniczne wyraźnie wskazują na to, że Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i nie jest typem sportowca. Z drugiej strony auto zostało dość dobrze trakcyjnie dopracowane przez Japończyków. Zawieszenie jest dość sztywne i sprężyste, a układ kierowniczy pracuje z dość dużą precyzją. Responsywność maleje oczywiście wraz ze wzrostem prędkości, mimo wszystko podczas zjazdu z estakady w mieście prowadzący będzie miał pełną kontrolę nad pojazdem. Wady? Inżynierowie powinni popracować nad promieniem skrętu. W ciasnej uliczce w mieście RAV-ką może być ciężko zawrócić.

Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa

Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa

Kuba Brzeziński

Toyota RAV4 wygląda muskularnie i terenowo. To jednak w dużej mierze gra pozorów. Czy to źle? Fajnie byłoby wiedzieć, że RAV-ka jest hybrydowym odpowiednikiem Land Crusiera. Z drugiej strony dla 99 proc. nabywców możliwości terenowe byłyby jedynie pozorne. W końcu żaden z nich nie zapuszcza się poza utarte szlaki dalej, niż na parking w lesie. Czy mi to auto się podoba? Ponownie tak. Szczególnie że Toyota stanowi dziś wstrząśniętą, a nie mieszaną kompozycję nowoczesności z oldskulem. Bo choć wygląda dobrze i ma nowoczesny napęd, podstawy dla tej nowoczesności są sprawdzone i będą trwałe. A to ważne w aucie rodzinnym - jakim bez wątpienia jest RAV-ka.

Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - dane techniczne:

  • Silnik: R4, wolnossący, benzyna + 2 elektryki
  • Pojemność silnika: 2494 cm3
  • Maksymalna moc - silnik benzynowy: 176 KM (przy 5700 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy - silnik benzynowy: 221 Nm (przy 3600 - 5200 obr./min.)
  • Maksymalna moc układu hybrydowego: 222 KM
  • Prędkość maksymalna: 180 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 8,1 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna e-CVT
  • Zbiornik paliwa: 50 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 6,5 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 5,9 litra
  • Długość: 4600 mm
  • Szerokość: 1855 mm
  • Wysokość: 1685 mm
  • Rozstaw osi: 2690 mm
  • Pojemność bagażnika: 580/1690 litrów
  • Cena: od 115 900 złotych

Test: Toyota RAV4 Selection 2.5 Hybrid AWD-i - cena i wyposażenie:

  • Cena: 192 995 zł
  • Światła główne w technologii LED
  • System bezkluczykowego dostępu do samochodu
  • 18-calowe felgi aluminiowe w kolorze fortepianowej czerni
  • Tapicerka skórzana
  • Dach w kolorze fortepianowej czerni
  • Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów
  • Automatyczne światła drogowe
  • Kolorowy wyświetlacz na tablicy wskaźników
  • Układ rozpoznawania znaków drogowych
  • Inteligentny tempomat adaptacyjny
  • System Premium Audio JBL z 9 głośnikami
  • Nawigacja satelitarna Toyota Touch 2 with GO w języku polskim
  • Kamera cofania
  • Inteligentne wycieraczki z czujnikiem deszczu

Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Test: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i - czteropędna i hybrydowa
Kuba Brzeziński
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA