REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Ma malowanie inspirowane umaszczeniem borsuka, patrzy się na innych użytkowników dróg groźnym spojrzeniem, a do tego… okazuje się wyjątkowo szybki. Czy tak właśnie powinien wyglądać opis hybrydy plug-in? Zdaniem Opla tak.

Sylwetka Opla Grandlanda X przypomina swoim kształtem… granat. A to wbrew pozorom dobra informacja dla potencjalnych nabywców. W końcu w ten sposób jest okrągła, ale zwarta. Przyjemna dla oka, ale i trochę zadziorna. Co z malowaniem? Początkowo dwukolorowy lakier nie przypadł mi do gustu - czarną maskę uznałem za grubą przesadę. Z czasem zestawienie kolorystyczne zaczęło mi się podobać i to z dwóch powodów. Po pierwsze czarna pokrywa silnika nadaje Grandlandowi groźnego spojrzenia! Po drugie w ten sposób hybrydowy SUV wygląda trochę jak motoryzacyjny… borsuk.

REKLAMA

Zobacz również: Top 10: Czy wiesz, że... te rozwiązania w autach pochodzą z motosportu?

Opel Grandland X - ani mały, ani duży. Rodzinnie w sam raz!

Co jeszcze mi się podobało w Oplu? Wzór obręczy aluminiowych przypominał łopatki w turbinie silnika samolotowego. Masywny plastik umieszczony w dolnej części drzwi optycznie podwyższa nadwozie, podczas gdy srebrne wstawki w tylnym zderzaku robią całkiem sportowe wrażenie. Grandland X świetnie wygląda na parkingu przed blokiem, a to nie koniec informacji. Bo dość dobrze wypada także kabina pasażerska. Ta jest na początek przestronna - 4-osobowa rodzina bez większych trudności będzie w stanie wygodnie podróżować tym autem. Pod warunkiem jednak że nie musi zabrać np. dwóch wózków - bo bagażnik ma 390 litrów (ani mało, ani przesadnie dużo!).

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Kuba Brzeziński

Inżynierowie planując wnętrze pomyśleli o schowkach. Te pojawiają się w tunelu centralnym oraz boczkach drzwi. Kieszenie niestety nie są zbyt głębokie. A to sprawia, że nie da się do nich wstawić np. butelki z napojem. Na tym drobne błędy popełnione przez twórców z Russelsheim nie kończą się. W podłokietniku pojawia się schowek wyposażony w ładowarkę indukcyjną - ma nawet gumkę trzymającą telefon na miejscu! Z drugiej strony gdy kierowca przesunie podłokietnik bliżej siebie, nie da się go otworzyć. Przed otwarciem klapy trzeba powrócić go do ustawienia bazowego. Mało zrozumiałe czemu…

Zobacz również: Peugeot e-Expert, Citroen e-Jumpy, Opel Vivaro-e: elektryczna ofensywa PSA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opel Grandland X: fotel AGR to must have

W Oplu Grandlandzie X na szczęście nie brakowało też akcentów, które kasują drobne niedociągnięcia. Niemcy użyli miękkich materiałów wykończeniowych zarówno podczas obijania konsoli centralnej, jak i boczków drzwi. Pozycja za kierownicą na fotelu AGR jest więcej niż idealna. Po ustawieniu siedziska kierowca ma wrażenie, że fotel staje się czymś na kształt dobrze dobranego ubrania. A do tego… nie męczy pleców w czasie jazdy. Świetnym drobiazgiem jest też analogowa wskazówka pokazująca naładowanie akumulatora - pojawia się zaraz obok wskaźnika poziomu paliwa.

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Kuba Brzeziński

Układ napędowy Opla Grandlanda X Hybrid4 jest dość skomplikowany. Podstawę dla niego tworzy 200-konny silnik benzynowy 1.6 Turbo. Jego potencjał został uzupełniony przez inżynierów za pomocą dwóch jednostek elektrycznych - o mocy 110 i 113 koni mechanicznych. Ważny udział w sterowaniu 300-konnym układem (moment obrotowy to aż 520 Nm!) ma 8-biegowa skrzynia automatyczna. Wrażenia? Po pierwszym wciśnięciu pedału gazu może być tylko jedno - ten dosłownie po sekundzie staje się wściekle szybki! Pierwsze 60 - 80 km/h pojawia się dosłownie w okamgnieniu. To nie powinno jednak dziwić - szczególnie że sprint do 100 km/h trwa według oficjalnej specyfikacji tylko 6,1 sekundy.

Zobacz również: Top: Tani jak... elektryk. Co to może oznaczać?

Grandland X Hybrid4: dwa elektryki to 223 KM i 486 Nm!

Z czego wynika tak wielka zrywność? Nie ma żadnych wątpliwości, że decyduje o nich głównie zestaw przeszło 200-konnych elektryków. To one posiadają potężny moment obrotowy (blisko 490 Nm) dostępny już przy starcie. Motor benzynowy w czasie eksploatacji miejskiej jest delegowany przede wszystkim do roli generatora. Opel Grandland X ma też inne zalety - hybryda pracuje bardzo kulturalnie, zmiany przełożeń i jednostek napędowych odbywają się bez szarpnięć, a pracę napędu można obserwować za pomocą szalejącej wskazówki - identycznie jak w przypadku wskaźnika naładowania też analogowej!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Kuba Brzeziński

Spalanie? To można podzielić na dwa bloki. Po pierwsze spalanie… prądu. Opel Grandland X Hybrid4 został wyposażony w baterię o pojemności 38,6 Ah. A ta powinna wystarczyć na pokonanie prawie 60 kilometrów. W codziennej, miejskiej eksploatacji tak ukształtowany zasięg raczej będzie akuratny. Nawet w dużym mieście kierowcy na ogół nie pokonują większej odległości w czasie doby. Co z jego ładowaniem? Po powrocie do domu wystarczy wpiąć auto do standardowego gniazdka - pełne uzupełnianie zapasów prądu potrwa 8 godzin. Jeżeli kierowca wykorzysta do tego celu stację ładowania na mieście - czas skróci się do 1 godziny i 45 minut.

Zobacz również: Opel 1.4 Turbo LPG. Czy to dobre połączenie?

Test: Opel Grandland X: 300 koni mocy i… niskie spalanie!

Drugi blok dotyczący spalania odnosi się do zapotrzebowania na benzynę. W czasie dalszego wyjazdu apetyt hybrydy w pierwszych stu kilometrach rzeczywiście wynosi nieco poniżej 2 litrów. Później - czyli po wyczerpaniu zapasów prądu - zaczyna już jednak rosnąć. W teście spalanie w cyklu mieszanym w trybie hybrydowym wyniosło 7 litrów. Patrząc na gabaryty Opla to zdecydowanie wartość optymalna. Szczególnie że podobną ilością benzyny zadowala się np. dwuipółkrotnie słabszy motor 1.0 TSI montowany w Skodzie Scali.

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Kuba Brzeziński

Opel Grandland X bez wątpienia okazuje się mocno dynamiczny. W czasie jazdy czuć jednak też, że jest wyjątkowo ciężki! Wagę SUV-a szczególnie mocno unaocznia przejazd przez próg spowalniający - nadwozie mocno opada w dół w czasie zjeżdżania z przeszkody. W tym samym czasie nastawy resorowania są raczej sztywne. Czy to dobrze? W zasadniczy sposób nie cierpi na tym komfort podróżowania. A jakość prowadzenia 300-konnej hybrydy jest zdecydowanie wyższa. I w zasadzie do resorowania Opla ciężko byłoby się przyczepić, gdyby nie trochę za mocno wspomagany układ kierowniczy.

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - podsumowanie:

Opel Grandland X Hybrid4 jest piekielnie szybki, dobrze trzyma się drogi, ma niesamowicie wygodny fotel i w zasadzie pełne wyposażenie. Wady? W aucie jest kilka niedociągnięć. Tylko co właściwie z tego, że pod światłem słonecznym ekran systemu multimedialnego staje się mało czytelny, a schowek trzeba przesunąć, aby go otworzyć, skoro tą hybrydę naprawdę… da się lubić! Da się ją lubić na tyle, że jeżeli potrzebowałbym podobnego auta, poważnie rozważyłbym kandydaturę najmocniejszego, ładowanego z gniazdka Grandlanda. Cena? Model testowy kosztuje 215 tysięcy złotych, przy czym w chwili obecnej Niemcy oferują rabat wynoszący 15 tysięcy złotych. Jak na SUV-a to dużo. Jak na hybrydę plug-in już nie.

Test: Opel Grandland X Hybrid4 A8 300 KM - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, benzyna + 2 silniki elektryczne (110 + 113 KM)
  • Pojemność silnika: 1598 cm3
  • Maksymalna moc: 200 KM (przy 6000 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm (przy 3000 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 235 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 6,1 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 8 biegów
  • Zbiornik paliwa: 43 litry
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7 litrów
  • Długość: 4477 mm
  • Szerokość: 1906 mm
  • Wysokość: 1609 mm
  • Rozstaw osi: 2675 mm
  • Pojemność bagażnika: 390 litrów
  • Cena: od 105 500 złotych

Test: Opel Grandland X Hybrid4 Ultimate - cena i wyposażenie:

  • Cena: 215 550 zł
  • czujnik deszczu,
  • automatyczne sterowanie światłami z czujnikiem oświetlenia,
  • światła tylne w technologii LED,
  • kamera cofania,
  • układ ostrzegania o pojeździe w martwym polu,
  • podgrzewana sektorowo szyba przednia,
  • podgrzewane przednie fotele,
  • system automatycznego sterowania zamkami drzwi i zapłonem Open&Start,
  • układ wykrywania zmęczenia kierowcy,
  • układ utrzymania na pasie ruchu,
  • układ automatycznego hamowania awaryjnego,
  • zaawansowany system wspomagania parkowania,
  • adaptacyjne reflektory AFL w technologii LED,
  • elektrycznie sterowane drzwi bagażnika.

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA