REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Ma malowanie inspirowane umaszczeniem borsuka, patrzy się na innych użytkowników dróg groźnym spojrzeniem, a do tego… okazuje się wyjątkowo szybki. Czy tak właśnie powinien wyglądać opis hybrydy plug-in? Zdaniem Opla tak.

Sylwetka Opla Grandlanda X przypomina swoim kształtem… granat. A to wbrew pozorom dobra informacja dla potencjalnych nabywców. W końcu w ten sposób jest okrągła, ale zwarta. Przyjemna dla oka, ale i trochę zadziorna. Co z malowaniem? Początkowo dwukolorowy lakier nie przypadł mi do gustu - czarną maskę uznałem za grubą przesadę. Z czasem zestawienie kolorystyczne zaczęło mi się podobać i to z dwóch powodów. Po pierwsze czarna pokrywa silnika nadaje Grandlandowi groźnego spojrzenia! Po drugie w ten sposób hybrydowy SUV wygląda trochę jak motoryzacyjny… borsuk.

REKLAMA

Zobacz również: Top 10: Czy wiesz, że... te rozwiązania w autach pochodzą z motosportu?

Opel Grandland X - ani mały, ani duży. Rodzinnie w sam raz!

Co jeszcze mi się podobało w Oplu? Wzór obręczy aluminiowych przypominał łopatki w turbinie silnika samolotowego. Masywny plastik umieszczony w dolnej części drzwi optycznie podwyższa nadwozie, podczas gdy srebrne wstawki w tylnym zderzaku robią całkiem sportowe wrażenie. Grandland X świetnie wygląda na parkingu przed blokiem, a to nie koniec informacji. Bo dość dobrze wypada także kabina pasażerska. Ta jest na początek przestronna - 4-osobowa rodzina bez większych trudności będzie w stanie wygodnie podróżować tym autem. Pod warunkiem jednak że nie musi zabrać np. dwóch wózków - bo bagażnik ma 390 litrów (ani mało, ani przesadnie dużo!).

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Kuba Brzeziński

Inżynierowie planując wnętrze pomyśleli o schowkach. Te pojawiają się w tunelu centralnym oraz boczkach drzwi. Kieszenie niestety nie są zbyt głębokie. A to sprawia, że nie da się do nich wstawić np. butelki z napojem. Na tym drobne błędy popełnione przez twórców z Russelsheim nie kończą się. W podłokietniku pojawia się schowek wyposażony w ładowarkę indukcyjną - ma nawet gumkę trzymającą telefon na miejscu! Z drugiej strony gdy kierowca przesunie podłokietnik bliżej siebie, nie da się go otworzyć. Przed otwarciem klapy trzeba powrócić go do ustawienia bazowego. Mało zrozumiałe czemu…

Zobacz również: Peugeot e-Expert, Citroen e-Jumpy, Opel Vivaro-e: elektryczna ofensywa PSA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opel Grandland X: fotel AGR to must have

W Oplu Grandlandzie X na szczęście nie brakowało też akcentów, które kasują drobne niedociągnięcia. Niemcy użyli miękkich materiałów wykończeniowych zarówno podczas obijania konsoli centralnej, jak i boczków drzwi. Pozycja za kierownicą na fotelu AGR jest więcej niż idealna. Po ustawieniu siedziska kierowca ma wrażenie, że fotel staje się czymś na kształt dobrze dobranego ubrania. A do tego… nie męczy pleców w czasie jazdy. Świetnym drobiazgiem jest też analogowa wskazówka pokazująca naładowanie akumulatora - pojawia się zaraz obok wskaźnika poziomu paliwa.

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Kuba Brzeziński

Układ napędowy Opla Grandlanda X Hybrid4 jest dość skomplikowany. Podstawę dla niego tworzy 200-konny silnik benzynowy 1.6 Turbo. Jego potencjał został uzupełniony przez inżynierów za pomocą dwóch jednostek elektrycznych - o mocy 110 i 113 koni mechanicznych. Ważny udział w sterowaniu 300-konnym układem (moment obrotowy to aż 520 Nm!) ma 8-biegowa skrzynia automatyczna. Wrażenia? Po pierwszym wciśnięciu pedału gazu może być tylko jedno - ten dosłownie po sekundzie staje się wściekle szybki! Pierwsze 60 - 80 km/h pojawia się dosłownie w okamgnieniu. To nie powinno jednak dziwić - szczególnie że sprint do 100 km/h trwa według oficjalnej specyfikacji tylko 6,1 sekundy.

Zobacz również: Top: Tani jak... elektryk. Co to może oznaczać?

Grandland X Hybrid4: dwa elektryki to 223 KM i 486 Nm!

Z czego wynika tak wielka zrywność? Nie ma żadnych wątpliwości, że decyduje o nich głównie zestaw przeszło 200-konnych elektryków. To one posiadają potężny moment obrotowy (blisko 490 Nm) dostępny już przy starcie. Motor benzynowy w czasie eksploatacji miejskiej jest delegowany przede wszystkim do roli generatora. Opel Grandland X ma też inne zalety - hybryda pracuje bardzo kulturalnie, zmiany przełożeń i jednostek napędowych odbywają się bez szarpnięć, a pracę napędu można obserwować za pomocą szalejącej wskazówki - identycznie jak w przypadku wskaźnika naładowania też analogowej!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Kuba Brzeziński

Spalanie? To można podzielić na dwa bloki. Po pierwsze spalanie… prądu. Opel Grandland X Hybrid4 został wyposażony w baterię o pojemności 38,6 Ah. A ta powinna wystarczyć na pokonanie prawie 60 kilometrów. W codziennej, miejskiej eksploatacji tak ukształtowany zasięg raczej będzie akuratny. Nawet w dużym mieście kierowcy na ogół nie pokonują większej odległości w czasie doby. Co z jego ładowaniem? Po powrocie do domu wystarczy wpiąć auto do standardowego gniazdka - pełne uzupełnianie zapasów prądu potrwa 8 godzin. Jeżeli kierowca wykorzysta do tego celu stację ładowania na mieście - czas skróci się do 1 godziny i 45 minut.

Zobacz również: Opel 1.4 Turbo LPG. Czy to dobre połączenie?

Test: Opel Grandland X: 300 koni mocy i… niskie spalanie!

Drugi blok dotyczący spalania odnosi się do zapotrzebowania na benzynę. W czasie dalszego wyjazdu apetyt hybrydy w pierwszych stu kilometrach rzeczywiście wynosi nieco poniżej 2 litrów. Później - czyli po wyczerpaniu zapasów prądu - zaczyna już jednak rosnąć. W teście spalanie w cyklu mieszanym w trybie hybrydowym wyniosło 7 litrów. Patrząc na gabaryty Opla to zdecydowanie wartość optymalna. Szczególnie że podobną ilością benzyny zadowala się np. dwuipółkrotnie słabszy motor 1.0 TSI montowany w Skodzie Scali.

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Kuba Brzeziński

Opel Grandland X bez wątpienia okazuje się mocno dynamiczny. W czasie jazdy czuć jednak też, że jest wyjątkowo ciężki! Wagę SUV-a szczególnie mocno unaocznia przejazd przez próg spowalniający - nadwozie mocno opada w dół w czasie zjeżdżania z przeszkody. W tym samym czasie nastawy resorowania są raczej sztywne. Czy to dobrze? W zasadniczy sposób nie cierpi na tym komfort podróżowania. A jakość prowadzenia 300-konnej hybrydy jest zdecydowanie wyższa. I w zasadzie do resorowania Opla ciężko byłoby się przyczepić, gdyby nie trochę za mocno wspomagany układ kierowniczy.

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - podsumowanie:

Opel Grandland X Hybrid4 jest piekielnie szybki, dobrze trzyma się drogi, ma niesamowicie wygodny fotel i w zasadzie pełne wyposażenie. Wady? W aucie jest kilka niedociągnięć. Tylko co właściwie z tego, że pod światłem słonecznym ekran systemu multimedialnego staje się mało czytelny, a schowek trzeba przesunąć, aby go otworzyć, skoro tą hybrydę naprawdę… da się lubić! Da się ją lubić na tyle, że jeżeli potrzebowałbym podobnego auta, poważnie rozważyłbym kandydaturę najmocniejszego, ładowanego z gniazdka Grandlanda. Cena? Model testowy kosztuje 215 tysięcy złotych, przy czym w chwili obecnej Niemcy oferują rabat wynoszący 15 tysięcy złotych. Jak na SUV-a to dużo. Jak na hybrydę plug-in już nie.

Test: Opel Grandland X Hybrid4 A8 300 KM - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, benzyna + 2 silniki elektryczne (110 + 113 KM)
  • Pojemność silnika: 1598 cm3
  • Maksymalna moc: 200 KM (przy 6000 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm (przy 3000 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 235 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 6,1 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 8 biegów
  • Zbiornik paliwa: 43 litry
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7 litrów
  • Długość: 4477 mm
  • Szerokość: 1906 mm
  • Wysokość: 1609 mm
  • Rozstaw osi: 2675 mm
  • Pojemność bagażnika: 390 litrów
  • Cena: od 105 500 złotych

Test: Opel Grandland X Hybrid4 Ultimate - cena i wyposażenie:

  • Cena: 215 550 zł
  • czujnik deszczu,
  • automatyczne sterowanie światłami z czujnikiem oświetlenia,
  • światła tylne w technologii LED,
  • kamera cofania,
  • układ ostrzegania o pojeździe w martwym polu,
  • podgrzewana sektorowo szyba przednia,
  • podgrzewane przednie fotele,
  • system automatycznego sterowania zamkami drzwi i zapłonem Open&Start,
  • układ wykrywania zmęczenia kierowcy,
  • układ utrzymania na pasie ruchu,
  • układ automatycznego hamowania awaryjnego,
  • zaawansowany system wspomagania parkowania,
  • adaptacyjne reflektory AFL w technologii LED,
  • elektrycznie sterowane drzwi bagażnika.

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kierowca autobusu był pod wpływem amfetaminy, został zatrzymany dzięki nastolatkom

Gdyby nie dwaj trzynastolatkowie, nie wiadomo, jak zakończyłaby się podróż autobusem dla pasażerów. Chłopcy zwrócili uwagę na dziwne zachowanie kierowcy i zadzwonili po pomoc. Wstępne badanie wykazało, że kierowca był pod wpływem amfetaminy. 

KGP: 74 740 interwencji, 333 wypadków drogowych, 36 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 74 740 interwencji. Podsumowanie nie zawiera danych z dwóch dni.

Bez dofinansowania zakupu w programie Mój elektryk sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce całkowicie wyhamuje

W rok niemal podwoiła się liczba samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce. Teraz jednak nastąpiło gwałtowne hamowanie tego trendu. Eksperci prognozują: polska droga do elektromobilności wyglądała na długą, teraz zaś zniknęła nawet perspektywa mety.

Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

REKLAMA

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

REKLAMA

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

REKLAMA