REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Ma malowanie inspirowane umaszczeniem borsuka, patrzy się na innych użytkowników dróg groźnym spojrzeniem, a do tego… okazuje się wyjątkowo szybki. Czy tak właśnie powinien wyglądać opis hybrydy plug-in? Zdaniem Opla tak.

Sylwetka Opla Grandlanda X przypomina swoim kształtem… granat. A to wbrew pozorom dobra informacja dla potencjalnych nabywców. W końcu w ten sposób jest okrągła, ale zwarta. Przyjemna dla oka, ale i trochę zadziorna. Co z malowaniem? Początkowo dwukolorowy lakier nie przypadł mi do gustu - czarną maskę uznałem za grubą przesadę. Z czasem zestawienie kolorystyczne zaczęło mi się podobać i to z dwóch powodów. Po pierwsze czarna pokrywa silnika nadaje Grandlandowi groźnego spojrzenia! Po drugie w ten sposób hybrydowy SUV wygląda trochę jak motoryzacyjny… borsuk.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Top 10: Czy wiesz, że... te rozwiązania w autach pochodzą z motosportu?

Opel Grandland X - ani mały, ani duży. Rodzinnie w sam raz!

Co jeszcze mi się podobało w Oplu? Wzór obręczy aluminiowych przypominał łopatki w turbinie silnika samolotowego. Masywny plastik umieszczony w dolnej części drzwi optycznie podwyższa nadwozie, podczas gdy srebrne wstawki w tylnym zderzaku robią całkiem sportowe wrażenie. Grandland X świetnie wygląda na parkingu przed blokiem, a to nie koniec informacji. Bo dość dobrze wypada także kabina pasażerska. Ta jest na początek przestronna - 4-osobowa rodzina bez większych trudności będzie w stanie wygodnie podróżować tym autem. Pod warunkiem jednak że nie musi zabrać np. dwóch wózków - bo bagażnik ma 390 litrów (ani mało, ani przesadnie dużo!).

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Kuba Brzeziński

Inżynierowie planując wnętrze pomyśleli o schowkach. Te pojawiają się w tunelu centralnym oraz boczkach drzwi. Kieszenie niestety nie są zbyt głębokie. A to sprawia, że nie da się do nich wstawić np. butelki z napojem. Na tym drobne błędy popełnione przez twórców z Russelsheim nie kończą się. W podłokietniku pojawia się schowek wyposażony w ładowarkę indukcyjną - ma nawet gumkę trzymającą telefon na miejscu! Z drugiej strony gdy kierowca przesunie podłokietnik bliżej siebie, nie da się go otworzyć. Przed otwarciem klapy trzeba powrócić go do ustawienia bazowego. Mało zrozumiałe czemu…

REKLAMA

Zobacz również: Peugeot e-Expert, Citroen e-Jumpy, Opel Vivaro-e: elektryczna ofensywa PSA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opel Grandland X: fotel AGR to must have

W Oplu Grandlandzie X na szczęście nie brakowało też akcentów, które kasują drobne niedociągnięcia. Niemcy użyli miękkich materiałów wykończeniowych zarówno podczas obijania konsoli centralnej, jak i boczków drzwi. Pozycja za kierownicą na fotelu AGR jest więcej niż idealna. Po ustawieniu siedziska kierowca ma wrażenie, że fotel staje się czymś na kształt dobrze dobranego ubrania. A do tego… nie męczy pleców w czasie jazdy. Świetnym drobiazgiem jest też analogowa wskazówka pokazująca naładowanie akumulatora - pojawia się zaraz obok wskaźnika poziomu paliwa.

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Kuba Brzeziński

Układ napędowy Opla Grandlanda X Hybrid4 jest dość skomplikowany. Podstawę dla niego tworzy 200-konny silnik benzynowy 1.6 Turbo. Jego potencjał został uzupełniony przez inżynierów za pomocą dwóch jednostek elektrycznych - o mocy 110 i 113 koni mechanicznych. Ważny udział w sterowaniu 300-konnym układem (moment obrotowy to aż 520 Nm!) ma 8-biegowa skrzynia automatyczna. Wrażenia? Po pierwszym wciśnięciu pedału gazu może być tylko jedno - ten dosłownie po sekundzie staje się wściekle szybki! Pierwsze 60 - 80 km/h pojawia się dosłownie w okamgnieniu. To nie powinno jednak dziwić - szczególnie że sprint do 100 km/h trwa według oficjalnej specyfikacji tylko 6,1 sekundy.

Zobacz również: Top: Tani jak... elektryk. Co to może oznaczać?

Grandland X Hybrid4: dwa elektryki to 223 KM i 486 Nm!

Z czego wynika tak wielka zrywność? Nie ma żadnych wątpliwości, że decyduje o nich głównie zestaw przeszło 200-konnych elektryków. To one posiadają potężny moment obrotowy (blisko 490 Nm) dostępny już przy starcie. Motor benzynowy w czasie eksploatacji miejskiej jest delegowany przede wszystkim do roli generatora. Opel Grandland X ma też inne zalety - hybryda pracuje bardzo kulturalnie, zmiany przełożeń i jednostek napędowych odbywają się bez szarpnięć, a pracę napędu można obserwować za pomocą szalejącej wskazówki - identycznie jak w przypadku wskaźnika naładowania też analogowej!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Kuba Brzeziński

Spalanie? To można podzielić na dwa bloki. Po pierwsze spalanie… prądu. Opel Grandland X Hybrid4 został wyposażony w baterię o pojemności 38,6 Ah. A ta powinna wystarczyć na pokonanie prawie 60 kilometrów. W codziennej, miejskiej eksploatacji tak ukształtowany zasięg raczej będzie akuratny. Nawet w dużym mieście kierowcy na ogół nie pokonują większej odległości w czasie doby. Co z jego ładowaniem? Po powrocie do domu wystarczy wpiąć auto do standardowego gniazdka - pełne uzupełnianie zapasów prądu potrwa 8 godzin. Jeżeli kierowca wykorzysta do tego celu stację ładowania na mieście - czas skróci się do 1 godziny i 45 minut.

Zobacz również: Opel 1.4 Turbo LPG. Czy to dobre połączenie?

Test: Opel Grandland X: 300 koni mocy i… niskie spalanie!

Drugi blok dotyczący spalania odnosi się do zapotrzebowania na benzynę. W czasie dalszego wyjazdu apetyt hybrydy w pierwszych stu kilometrach rzeczywiście wynosi nieco poniżej 2 litrów. Później - czyli po wyczerpaniu zapasów prądu - zaczyna już jednak rosnąć. W teście spalanie w cyklu mieszanym w trybie hybrydowym wyniosło 7 litrów. Patrząc na gabaryty Opla to zdecydowanie wartość optymalna. Szczególnie że podobną ilością benzyny zadowala się np. dwuipółkrotnie słabszy motor 1.0 TSI montowany w Skodzie Scali.

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!

Kuba Brzeziński

Opel Grandland X bez wątpienia okazuje się mocno dynamiczny. W czasie jazdy czuć jednak też, że jest wyjątkowo ciężki! Wagę SUV-a szczególnie mocno unaocznia przejazd przez próg spowalniający - nadwozie mocno opada w dół w czasie zjeżdżania z przeszkody. W tym samym czasie nastawy resorowania są raczej sztywne. Czy to dobrze? W zasadniczy sposób nie cierpi na tym komfort podróżowania. A jakość prowadzenia 300-konnej hybrydy jest zdecydowanie wyższa. I w zasadzie do resorowania Opla ciężko byłoby się przyczepić, gdyby nie trochę za mocno wspomagany układ kierowniczy.

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - podsumowanie:

Opel Grandland X Hybrid4 jest piekielnie szybki, dobrze trzyma się drogi, ma niesamowicie wygodny fotel i w zasadzie pełne wyposażenie. Wady? W aucie jest kilka niedociągnięć. Tylko co właściwie z tego, że pod światłem słonecznym ekran systemu multimedialnego staje się mało czytelny, a schowek trzeba przesunąć, aby go otworzyć, skoro tą hybrydę naprawdę… da się lubić! Da się ją lubić na tyle, że jeżeli potrzebowałbym podobnego auta, poważnie rozważyłbym kandydaturę najmocniejszego, ładowanego z gniazdka Grandlanda. Cena? Model testowy kosztuje 215 tysięcy złotych, przy czym w chwili obecnej Niemcy oferują rabat wynoszący 15 tysięcy złotych. Jak na SUV-a to dużo. Jak na hybrydę plug-in już nie.

Test: Opel Grandland X Hybrid4 A8 300 KM - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, benzyna + 2 silniki elektryczne (110 + 113 KM)
  • Pojemność silnika: 1598 cm3
  • Maksymalna moc: 200 KM (przy 6000 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm (przy 3000 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 235 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 6,1 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 8 biegów
  • Zbiornik paliwa: 43 litry
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7 litrów
  • Długość: 4477 mm
  • Szerokość: 1906 mm
  • Wysokość: 1609 mm
  • Rozstaw osi: 2675 mm
  • Pojemność bagażnika: 390 litrów
  • Cena: od 105 500 złotych

Test: Opel Grandland X Hybrid4 Ultimate - cena i wyposażenie:

  • Cena: 215 550 zł
  • czujnik deszczu,
  • automatyczne sterowanie światłami z czujnikiem oświetlenia,
  • światła tylne w technologii LED,
  • kamera cofania,
  • układ ostrzegania o pojeździe w martwym polu,
  • podgrzewana sektorowo szyba przednia,
  • podgrzewane przednie fotele,
  • system automatycznego sterowania zamkami drzwi i zapłonem Open&Start,
  • układ wykrywania zmęczenia kierowcy,
  • układ utrzymania na pasie ruchu,
  • układ automatycznego hamowania awaryjnego,
  • zaawansowany system wspomagania parkowania,
  • adaptacyjne reflektory AFL w technologii LED,
  • elektrycznie sterowane drzwi bagażnika.

Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Test: Opel Grandland X Hybrid4 300 KM - SUV dosłownie mocno ekologiczny!
Kuba Brzeziński
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA