Test: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 EAT8 - przemyślany i… komfortowy!
REKLAMA
REKLAMA
Citroen C5 Aircross to nic innego jak współczesny język stylistyczny z Francji w pełnej krasie. Co to oznacza? Wąskie lampy przednie wyglądające jak przymrużone oczy, mocno zaznaczone nakładki na progi przypominające kształtem poduszki powietrzne zastosowane w C4 Cactusie oraz tylne lampy wykonane w technologii 3D. Cóż dodać? Przede wszystkim tyle, że C5 z zewnątrz wygląda na zdecydowanie większego. Prezentuje się jak wielki, dojrzały SUV. Tymczasem jego rozmiary są niezwykle poręczne np. w mieście. Dodać mogę jeszcze chyba tylko tyle, że ja osobiście nie wybrałbym czarnego lakieru. Lepsze byłoby nadwozie dwukolorowe.
REKLAMA
Zobacz również: Nowy Citroen C4 i e-C4 - kompakt w stylu SUV-a!
Test: Citroen C5 Aircross: eleganckie, pikowane fotele!
Po otwarciu drzwi C5 Aircrossa w oczy rzucają się dwie rzeczy. Po pierwsze kierownica, która została spłaszczona u dołu i góry, a do tego jest gruba. Po drugie joystick ulokowany w miejscu skrzyni biegów. Wygląda dość oryginalnie, a jego obsługa po pierwszych kilku dniach staje się intuicyjna. Po zajęciu miejsca za kierownicą można odkryć jeszcze więcej zalet tej kabiny. Przestrzeni wystarczy dla 4-osobowej rodziny, z tyłu zastosowano trzy siedziska, a nie jedną kanapę, bagażnik jest naprawdę duży, a pozycja za kierownicą… idealna. Fotel dosłownie otula prowadzącego, a do tego jest tak miękki jak kanapy stawiane w pokoju dziennym.
Jeżeli o fotelach już mowa, to C5 Aircross Shine ma dość ciekawie rozwiązaną tapicerkę. Częściowo pokrycie zostało wykonane z syntetycznej skóry, a częściowo z bawełny. Tak, wygląda ona trochę jak ta stosowana do wykonywania mebli ogrodowych, mimo wszystko tu pasuje jak ulał! W tunelu centralnym Francuzi znaleźli miejsce dla podłokietnika. Ten jest przepastnie głęboki - zachodzi aż pod uchwyty na kubki. Aby kierowca mógł łatwiej wykorzystać jego pojemność, inżynierowie zastosowali w nim specjalną półeczkę. Niewątpliwa zaleta dotyczy też jakości wykończenia i drzwi. Te zamykają się naprawdę lekko - pasażer nie musi używać dużej siły.
Zobacz również: Używane: Citroen DS 5 (2011 - 2018) - oponie i typowe usterki
Citroen C5 Aircross - co z tą… klapą bagażnika?!
Wady kabiny Citroena C5 Aircross? Zarówno wykończenie drzwi jak i konsoli centralnej jest zdominowane przez twardy plastik. Mocno plastikowe są też manetki zmiany biegów przy kierownicy - a wystarczyło czarny plastik zamienić chociażby na srebrny. Największa niedogodność dotyczy jednak klapy bagażnika. Tak, unosi się ona automatycznie. Niestety na nieco zbyt małą wysokość. Mam blisko 190 cm wzrostu (a więc nie jestem nienaturalnie wysoki) i żeby wejść pod klapę, aby włożyć np. walizkę do kufra, musiałem się dość mocno schylić. To raczej mało komfortowe w aucie rodzinnym.
Pod maską testowego Citroena C5 pracował silnik 1.5 BlueHDi. Jednostka oferuje 130 koni mechanicznych mocy i została sparowana z 8-biegową skrzynią automatyczną. Tak skonfigurowany SUV nie jest demonem prędkości. Osiąga pierwszą setkę w około 10 sekund. To jednak wynik absolutnie wystarczający. Szczególnie że w trasie chętnie zbiera się do wyprzedzania, a do tego ma jeszcze jedną zaletę - jest oszczędny! W czasie testu zbiornik o pojemności 53 litrów pozwolił na pokonanie 900 kilometrów w cyklu mieszanym. To oznacza że spalanie wyniosło 5,8 litra.
Zobacz również: Peugeot e-Expert, Citroen e-Jumpy, Opel Vivaro-e: elektryczna ofensywa PSA
C5 Aircross 1.5 BlueHDi - rozsądnie mocny i oszczędny!
Francuski diesel może urzekać gładkością pracy. Nie wibruje, równomiernie rozwija moc i jest dość silny. 300 Nm momentu obrotowego jest dostępnych już przy 1750 obr./min. Poza tym ma wszystkie nowoczesne zdobycze techniki - common raili, doładowanie i katalizator SCR z układem AdBlue. Wady? Niestety Citroen C5 Aircross diesel jest dość głośny. Gdy skrzynia zapędzi silnik w wyższe rejestry prędkości obrotowej (np. po redukcji w czasie wyprzedzania), motor zaczyna mocno powarkiwać. Nie jest to na szczęście dźwięk nieprzyjemny. Mimo wszystko jest mocno słyszalny w kabinie.
Słowem kluczem w przypadku Citroena C5 Aircross jest słowo komfort. Komfortowa jest zarówno kabina pasażerska, jak i zawieszenie. Normalnie kręciłbym nosem na myśl o miękkim resorowaniu. Tak nie stanie się jednak w tym przypadku. Powód? C5 jest miękki, ale sprężysty, a do tego z wielką gracją dosłownie przelatuje nad nierównościami. Czy to zasługa hydropneumatyki? W żadnym razie. Francuzi z niej zrezygnowali. W zamian postawili na amortyzatory z poduszkami hydraulicznymi - to proste i genialne rozwiązanie! Za komfortem przemawia też układ kierowniczy - jest mocno wspomagany. Dzięki temu w miejscu można kręcić kierownicą jednym palcem. Podwozie Citroena ma jeszcze jedną zaletę - hamulce działają jak brzytwa. Przy głębokim wciśnięciu pedału samochód staje prawie w miejscu.
Test: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 EAT8 - podsumowanie:
Nie, nie kupiłbym czarnego i wolałbym żeby na konsoli było mniej twardych plastików. Z drugiej strony Citroen C5 Aircross ma dwa bardzo poważne asy w rękawie. Po pierwsze jest piekielnie komfortowy. Nie znam chyba drugiego SUV-a na rynku, którym można byłoby równie wygodnie podróżować na dalekich dystansach. Po drugie ciężko nie uznać, że cena jest wyskalowana naprawdę dobrze. Bo 140 tysięcy złotych za rodzinny krążownik z pełnym wyposażeniem i oszczędnym dieslem pod maską to nie jest dużo. A więc pytanie: czy kupiłbym francuskiego SUV-a? Po kilku drobnych modyfikacjach konfiguracyjnych bardzo chętnie.
Test: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 EAT8 - dane techniczne:
- Silnik: R4, doładowany, diesel
- Pojemność silnika: 1499 cm3
- Maksymalna moc: 130 KM (przy 3750 obr./min.)
- Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm (przy 1750 obr./min.)
- Prędkość maksymalna: 189 km/h
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 10,6 s.
- Skrzynia biegów: automatyczna, 8 biegów
- Zbiornik paliwa: 53 litry
- Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 5,8 litra
- Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 5,5 litra
- Długość: 4500 mm
- Szerokość: 1608 mm
- Wysokość: 1654 mm
- Rozstaw osi: 2730 mm
- Pojemność bagażnika: 580/1630 litrów
- Cena: od 91 900 złotych
Test: Citroen C5 Aircross Shine - cena i wyposażenie:
- Cena: 141 500 zł
- czujniki parkowania z przodu i z tyłu,
- kamera cofania,
- bezkluczykowe otwieranie i uruchamianie pojazdu,
- system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości,
- przednie światła full LED,
- aktywny tempomat,
- elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika,
- szyba czołowa z folią akustyczną, czujnikiem deszczu i natężenia światła,
- fotele przednie podgrzewane,
- system nawigacji satelitarnej,
- system hamowania awaryjnego,
- aktywny system zapobiegania opuszczenia pasa ruchu,
- Coffee Brake Alert.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.