REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art

Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Na karoserię Mazdy CX-30 można patrzeć godzinami. A czystość jej formy przenosi się do… wnętrza. Tylko czy japoński SUV może zostać określony mianem auta idealnego? To postanowiliśmy sprawdzić w czasie testu.

Jedno CX-30 trzeba bezapelacyjnie przyznać. Ten samochód wygląda… naprawdę świetnie! Jest typowym SUV-em, ale bez typowej dla SUV-ów toporności. Prezentuje się trochę jak Mazda 3 w wersji hatchback, w której styliści nieco wydłużyli dolną część nadwozia. W tej sylwetce niezwykle podoba mi się charakterystyczny dla Mazda zadarty nos, lampy przednie prawie w całości ukryte pod obrysem maski, pofalowana linia boczna oraz niezwykle minimalistyczny tył. Z tyłu idealne są też światła - te wyglądają jak oczy C-3PO z Gwiezdnych Wojen lub obiektyw kamery przemysłowej. Słowem kluczem w przypadku CX-30 jest stylistyczne wysmakowanie w stylu modern art.

REKLAMA

Mazda CX-30 - minimalizm i elegancja

Karoserię Mazdy CX-30 można podziwiać, jednak prędzej lub później kierowca trafi do jej wnętrza. A tam… powraca minimalizm. Konsola tak naprawdę składa się z kierownicy, zegarów, ekranu multimedialnego i panelu sterownia klimatyzacją. Tylko tyle! Systemem pokładowym steruje się za pomocą czterech przycisków i pokrętła umieszczonego na tunelu centralnym. I rozwiązanie to jest całkiem funkcjonalne. Poza tym kierowca ma do dyspozycji serię ładnych, lakierowanych przycisków na kierownicy oraz oddzielne pokrętło pozwalające na sterowanie pracą radia.

Mazda CX-30 2.0 SKYACTIV-X AWD

Mazda CX-30 2.0 SKYACTIV-X AWD

Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art

Kuba Brzeziński

Ilość przestrzeni w kabinie jest wystarczająca. Cztery dorosłe osoby zajmą w tym aucie dość wygodną pozycję. Przeciętnie wypada jednak bagażnik. 430 litrów oferowanych przez Mazdę CX-30 wystarczy podczas codziennych wojaży, ale może się nie sprawdzić w czasie dalszych wyjazdów. Stylistyka? Japończycy wykorzystali technologię nakładania na siebie materiałów. Na czarną konsolę nałożony jest płat brązowej skóry. A jako że projektantom zależało też na elegancji, brąz i czerń zostały zestawione z jasnymi fotelami. To pozwoliło dość skutecznie przełamać ciemne barwy dominujące we wnętrzu SUV-a Mazdy.

Zobacz również: Test: Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G SkyPassion w pełnej krasie

Mazda CX-30 Enso - system Bose to must have!

REKLAMA

Co mi się podczas jazdy Mazdą CX-30 Enso podobało szczególnie? Zegary były bardzo klasyczne, ale i ładne. Prędkościomierz choć oparty o ekran, miał standardowe podziałki i wskazówkę, a do tego był tak duży, że jego wskazania zobaczy nawet emeryt bez okularów. Poza tym w ramach zegarów pojawia się też np. ekonomizer pokazujący chwilowe spalanie, czy typowo mazdziarski wynalazek - pasek pokazujący zasięg na pozostałej ilości paliwa. Jednym z lepszych dodatków w CX-30 jest 12-głośnikowy system audio Bose. Jakość dźwięku jest więcej niż dobra - kierowca czuje się jak na prywatnym koncercie. Japończycy mogli jednak popracować nad skalą głośności - poszczególne stopnie mają zbyt mały skok.

W Mazdzie CX-30 mogą się podobać jeszcze trzy rzeczy. Pierwsza z nich dotyczy drobiazgu - a konkretnie dźwięku pracy kierunkowskazu. Ten jest delikatny i bardzo miły dla uszu. Poza tym kamera 360 stopni oferuje wysokiej jakości obraz, a materiały użyte do wykończenia kabiny pasażerskiej są miękkie i świetnie spasowane. Żaden z elementów nie trzeszczał podczas jazdy, co świetnie wróży na przyszłość. Poza tym pozycja za kierownicą jest naprawdę dobra, a kierownica choć trochę za duża jest idealnie twarda i świetnie leży w dłoniach.

Mazda CX-30 2.0 SKYACTIV-X AWD

Mazda CX-30 2.0 SKYACTIV-X AWD

Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art

Kuba Brzeziński

Test: Mazda CX-30 - co z tym ekranem?

Co z wadami? Ekran multimedialny w Mazdzie CX-30 jest ustawiony na szczycie konsoli. To dobre miejsce, bo znajduje się na wysokości wzroku kierowcy. Złe, bo ekran prawie cały czas w ciągu dnia podlega ekspozycji słonecznej. A to sprawia, że pokazywany przez niego obraz staje się mniej widoczny i słabo czytelny. Drugie zastrzeżenie dotyczy czujników deszczu i światła. Pierwszy ma problem z odczytywaniem drobnych opadów (i to pomimo regulacji), a drugi w razie pojawienia się opadów i odpalenia wycieraczek… nadal nie zmienia świateł z dziennych na mijania. Poza tym nieco specyficzny jest podłokietnik - trzeba go przesunąć, aby dało się go otworzyć.

Zobacz również: Silnik Skyactiv-X Mazda - w jaki sposób działa benzynowy diesel?

Japończycy twierdzą, że silnik Skyactiv-X zamontowany pod maską testowej Mazdy CX-30 jest rewolucyjny. Na czym polega jego innowacyjność? Głównie na tym, że choć to jednostka benzynowa, pracuje trochę jak… diesel. Najpierw spala mieszankę przy pomocy iskry, a później dopala ją dokładnie tak jak silniki wysokoprężne - tj. przy udziale wysokiego ciśnienia i temperatury. Czy tą rewolucyjność czuć w czasie jazdy? Zdecydowanie nie. Ale to akurat jest zaletą japońskiego SUV-a. Bo kierowca nie powinien musieć zastanawiać się nad ideą działania jednostki napędowej. On powinien wyłącznie cieszyć się jej pracą.

Mazda CX-30 2.0 SKYACTIV-X jest… oszczędna!

Czy zatem silnik Skyactiv-X może cieszyć kierowcę? To zależy. Niewątpliwą zaletą japońskiego benzyniaka jest oszczędność. W trasie jednostka spala jakieś 5,3 litra paliwa. W cyklu mieszanym wynik jest prawie o 2 litry wyższy i sięga niespełna 7 litrów. Tak, takie wyniki nie sprawiają, że CX-30 potrafi jeździć na kropelce. Z drugiej strony mamy do czynienia ze średniej wielkości SUV-em, który może ważyć nawet dwie tony! Tym samym "apetyt" jednostki napędowej nie wypada źle. Poza tym motor przy spokojnej jeździe pracuje prawie bezdźwięcznie. Co z wadami? Być może zabrzmi to dziwnie, ale silnikowi Skyactiv-X brakuje mocy. Tak, ma 180 koni mechanicznych, ale każdy z tych kucy jest dość ospały.

Mazda CX-30 2.0 SKYACTIV-X AWD

Mazda CX-30 2.0 SKYACTIV-X AWD

Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art

Kuba Brzeziński

Mazda CX-30 tak naprawdę staje się dynamiczna dopiero powyżej 3000 obr./min. A przez to ciężko oczekiwać od niej wyśrubowanych osiągów. Przyspieszenie do pierwszej setki trwa niespełna 9 sekund. Co mogłoby poprawić sytuację? Fajnie, gdyby Japończycy pomyśleli np. o wersji doładowanej. Turbosprężarka dałaby CX-30 tzw. uderzenie mocy wyczuwalne podczas przyspieszenia. Co z fabrycznym kompresorem? Pod maską zamontowany jest nie kompresor, a raczej kompresorek. Jego zadanie jest dość proste - delikatnie dodmuchuje powietrze do cylindra przed wysokoprężnym zapłonem mieszanki paliwowej.

Zobacz również: Test: Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream

Mazda SKYACTIV-X - wolnossący silnik ze sportową skrzynią!

REKLAMA

I choć Mazda CX-30 Skyactiv-X nie jest przesadnie sportowa, otrzymała… sportową skrzynię biegów. Gałka jest krótka, pracuje precyzyjnie i wygląda zupełnie jakby została wyciągnięta z modelu MX. Fajnie się nią obsługuje skrzynię biegów, ale mam do niej jeden zarzut. Tak, to uwaga w stylu off-topic, ale ten lewarek jest trochę zbyt mały i nie do końca pasuje do szerokiej oraz masywnej konsoli centralnej. Poza tym w jego miejscu dużo chętniej zobaczyłbym przekładnię automatyczną o 6 biegach oferowaną przez Mazdę.

Jeżeli chodzi o nastawy zawieszenia, mocno czuć że Mazda CX-30 jest kierunkowana na prowadzenie. Tu kluczem nie był komfort, a pewność zachowania się na drodze. Stąd dość sztywno pracujący układ kierowniczy oraz sprężyste zawieszenie. Kierowca podczas jazdy tym autem czuje się trochę tak, jakby prowadził sportowego hatchbacka, a nie średniej wielkości SUV-a. A na tym nie koniec sportowych konotacji. Bo już podczas pierwszego hamowania można np. zauważyć jak twardo pracuje pedał hamulca. Początkowo prowadzący odnosi wrażenie, że praktycznie wcale nie ma skoku.

Mazda CX-30 2.0 SKYACTIV-X AWD

Mazda CX-30 2.0 SKYACTIV-X AWD

Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art

Kuba Brzeziński

Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - podsumowanie:

Mazda CX-30 bez wątpienia nie jest sztampowa! To trochę błękitny ptak rynku motoryzacyjnego, który nie poszedł jednak w stronę szaleństwa, a specyficznego, japońskiego klimatu. Przy czym słowo specyficzny w tym przypadku nie powinno być nacechowane pejoratywnie. Szczególnie że Mazda idealnie sprawdzi się w rękach indywidualistów, którzy nie mogą odnaleźć się w nadmiernie uporządkowanym świecie samochodów niemieckich czy nie pasuje im francuska awangarda. Jakie są główne zalety tego SUV-a? Chodzi o przejrzystość formy, elegancką prostotę, dbałość o harmonijne ułożenie i dobór elementów. Podczas jazdy po prostu czuje się, że to auto jest… solidnie wykonane.

Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - dane techniczne:

  • Silnik: R4, wolnossący, benzynowy
  • Pojemność silnika: 1998 cm3
  • Maksymalna moc: 180 KM (przy 6000 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 224 Nm (przy 3000 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 204 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 8,9 s.
  • Skrzynia biegów: manualna, 6 biegów
  • Zbiornik paliwa: 48 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 6,9 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,5 litra
  • Długość: 4395 mm
  • Szerokość: 1795 mm
  • Wysokość: 1540 mm
  • Rozstaw osi: 2655 mm
  • Pojemność bagażnika: 430/1406 litrów
  • Cena: od 101 900 złotych

Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - cena i wyposażenie:

  • Cena: 154 700 zł
  • 18-calowe felgi aluminiowe
  • tapicerka skórzana
  • system wykrywający znużenie kierowcy z kamerą
  • system rozpoznający znaki ograniczenia prędkości
  • adaptacyjny układ utrzymywania stałej prędkości
  • system monitorujący ruch poprzeczny przy cofaniu
  • system monitorujący ruch poprzeczny przed pojazdem
  • system kamer 360
  • klimatyzacja automatyczna
  • przednie reflektory diodowe
  • fotel kierowcy regulowany elektrycznie z pamięcią ustawień
  • podgrzewanie wycieraczek przedniej szyby
  • tylne światła diodowe
  • system automatycznego przełączania świateł drogowych na mijania
  • nawigacja satelitarna
  • wyświetlacz Head-up
  • zestaw głośnomówiący Bluetooth
  • przestrzenny system nagłośnieniowy Bose (12 głośników)

Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA