REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art

Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Na karoserię Mazdy CX-30 można patrzeć godzinami. A czystość jej formy przenosi się do… wnętrza. Tylko czy japoński SUV może zostać określony mianem auta idealnego? To postanowiliśmy sprawdzić w czasie testu.

Jedno CX-30 trzeba bezapelacyjnie przyznać. Ten samochód wygląda… naprawdę świetnie! Jest typowym SUV-em, ale bez typowej dla SUV-ów toporności. Prezentuje się trochę jak Mazda 3 w wersji hatchback, w której styliści nieco wydłużyli dolną część nadwozia. W tej sylwetce niezwykle podoba mi się charakterystyczny dla Mazda zadarty nos, lampy przednie prawie w całości ukryte pod obrysem maski, pofalowana linia boczna oraz niezwykle minimalistyczny tył. Z tyłu idealne są też światła - te wyglądają jak oczy C-3PO z Gwiezdnych Wojen lub obiektyw kamery przemysłowej. Słowem kluczem w przypadku CX-30 jest stylistyczne wysmakowanie w stylu modern art.

REKLAMA

Mazda CX-30 - minimalizm i elegancja

Karoserię Mazdy CX-30 można podziwiać, jednak prędzej lub później kierowca trafi do jej wnętrza. A tam… powraca minimalizm. Konsola tak naprawdę składa się z kierownicy, zegarów, ekranu multimedialnego i panelu sterownia klimatyzacją. Tylko tyle! Systemem pokładowym steruje się za pomocą czterech przycisków i pokrętła umieszczonego na tunelu centralnym. I rozwiązanie to jest całkiem funkcjonalne. Poza tym kierowca ma do dyspozycji serię ładnych, lakierowanych przycisków na kierownicy oraz oddzielne pokrętło pozwalające na sterowanie pracą radia.

Mazda CX-30 2.0 SKYACTIV-X AWD

Mazda CX-30 2.0 SKYACTIV-X AWD

Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art

Kuba Brzeziński

Ilość przestrzeni w kabinie jest wystarczająca. Cztery dorosłe osoby zajmą w tym aucie dość wygodną pozycję. Przeciętnie wypada jednak bagażnik. 430 litrów oferowanych przez Mazdę CX-30 wystarczy podczas codziennych wojaży, ale może się nie sprawdzić w czasie dalszych wyjazdów. Stylistyka? Japończycy wykorzystali technologię nakładania na siebie materiałów. Na czarną konsolę nałożony jest płat brązowej skóry. A jako że projektantom zależało też na elegancji, brąz i czerń zostały zestawione z jasnymi fotelami. To pozwoliło dość skutecznie przełamać ciemne barwy dominujące we wnętrzu SUV-a Mazdy.

Zobacz również: Test: Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G SkyPassion w pełnej krasie

Mazda CX-30 Enso - system Bose to must have!

REKLAMA

Co mi się podczas jazdy Mazdą CX-30 Enso podobało szczególnie? Zegary były bardzo klasyczne, ale i ładne. Prędkościomierz choć oparty o ekran, miał standardowe podziałki i wskazówkę, a do tego był tak duży, że jego wskazania zobaczy nawet emeryt bez okularów. Poza tym w ramach zegarów pojawia się też np. ekonomizer pokazujący chwilowe spalanie, czy typowo mazdziarski wynalazek - pasek pokazujący zasięg na pozostałej ilości paliwa. Jednym z lepszych dodatków w CX-30 jest 12-głośnikowy system audio Bose. Jakość dźwięku jest więcej niż dobra - kierowca czuje się jak na prywatnym koncercie. Japończycy mogli jednak popracować nad skalą głośności - poszczególne stopnie mają zbyt mały skok.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W Mazdzie CX-30 mogą się podobać jeszcze trzy rzeczy. Pierwsza z nich dotyczy drobiazgu - a konkretnie dźwięku pracy kierunkowskazu. Ten jest delikatny i bardzo miły dla uszu. Poza tym kamera 360 stopni oferuje wysokiej jakości obraz, a materiały użyte do wykończenia kabiny pasażerskiej są miękkie i świetnie spasowane. Żaden z elementów nie trzeszczał podczas jazdy, co świetnie wróży na przyszłość. Poza tym pozycja za kierownicą jest naprawdę dobra, a kierownica choć trochę za duża jest idealnie twarda i świetnie leży w dłoniach.

Mazda CX-30 2.0 SKYACTIV-X AWD

Mazda CX-30 2.0 SKYACTIV-X AWD

Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art

Kuba Brzeziński

Test: Mazda CX-30 - co z tym ekranem?

Co z wadami? Ekran multimedialny w Mazdzie CX-30 jest ustawiony na szczycie konsoli. To dobre miejsce, bo znajduje się na wysokości wzroku kierowcy. Złe, bo ekran prawie cały czas w ciągu dnia podlega ekspozycji słonecznej. A to sprawia, że pokazywany przez niego obraz staje się mniej widoczny i słabo czytelny. Drugie zastrzeżenie dotyczy czujników deszczu i światła. Pierwszy ma problem z odczytywaniem drobnych opadów (i to pomimo regulacji), a drugi w razie pojawienia się opadów i odpalenia wycieraczek… nadal nie zmienia świateł z dziennych na mijania. Poza tym nieco specyficzny jest podłokietnik - trzeba go przesunąć, aby dało się go otworzyć.

Zobacz również: Silnik Skyactiv-X Mazda - w jaki sposób działa benzynowy diesel?

Japończycy twierdzą, że silnik Skyactiv-X zamontowany pod maską testowej Mazdy CX-30 jest rewolucyjny. Na czym polega jego innowacyjność? Głównie na tym, że choć to jednostka benzynowa, pracuje trochę jak… diesel. Najpierw spala mieszankę przy pomocy iskry, a później dopala ją dokładnie tak jak silniki wysokoprężne - tj. przy udziale wysokiego ciśnienia i temperatury. Czy tą rewolucyjność czuć w czasie jazdy? Zdecydowanie nie. Ale to akurat jest zaletą japońskiego SUV-a. Bo kierowca nie powinien musieć zastanawiać się nad ideą działania jednostki napędowej. On powinien wyłącznie cieszyć się jej pracą.

Mazda CX-30 2.0 SKYACTIV-X jest… oszczędna!

Czy zatem silnik Skyactiv-X może cieszyć kierowcę? To zależy. Niewątpliwą zaletą japońskiego benzyniaka jest oszczędność. W trasie jednostka spala jakieś 5,3 litra paliwa. W cyklu mieszanym wynik jest prawie o 2 litry wyższy i sięga niespełna 7 litrów. Tak, takie wyniki nie sprawiają, że CX-30 potrafi jeździć na kropelce. Z drugiej strony mamy do czynienia ze średniej wielkości SUV-em, który może ważyć nawet dwie tony! Tym samym "apetyt" jednostki napędowej nie wypada źle. Poza tym motor przy spokojnej jeździe pracuje prawie bezdźwięcznie. Co z wadami? Być może zabrzmi to dziwnie, ale silnikowi Skyactiv-X brakuje mocy. Tak, ma 180 koni mechanicznych, ale każdy z tych kucy jest dość ospały.

Mazda CX-30 2.0 SKYACTIV-X AWD

Mazda CX-30 2.0 SKYACTIV-X AWD

Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art

Kuba Brzeziński

Mazda CX-30 tak naprawdę staje się dynamiczna dopiero powyżej 3000 obr./min. A przez to ciężko oczekiwać od niej wyśrubowanych osiągów. Przyspieszenie do pierwszej setki trwa niespełna 9 sekund. Co mogłoby poprawić sytuację? Fajnie, gdyby Japończycy pomyśleli np. o wersji doładowanej. Turbosprężarka dałaby CX-30 tzw. uderzenie mocy wyczuwalne podczas przyspieszenia. Co z fabrycznym kompresorem? Pod maską zamontowany jest nie kompresor, a raczej kompresorek. Jego zadanie jest dość proste - delikatnie dodmuchuje powietrze do cylindra przed wysokoprężnym zapłonem mieszanki paliwowej.

Zobacz również: Test: Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream

Mazda SKYACTIV-X - wolnossący silnik ze sportową skrzynią!

REKLAMA

I choć Mazda CX-30 Skyactiv-X nie jest przesadnie sportowa, otrzymała… sportową skrzynię biegów. Gałka jest krótka, pracuje precyzyjnie i wygląda zupełnie jakby została wyciągnięta z modelu MX. Fajnie się nią obsługuje skrzynię biegów, ale mam do niej jeden zarzut. Tak, to uwaga w stylu off-topic, ale ten lewarek jest trochę zbyt mały i nie do końca pasuje do szerokiej oraz masywnej konsoli centralnej. Poza tym w jego miejscu dużo chętniej zobaczyłbym przekładnię automatyczną o 6 biegach oferowaną przez Mazdę.

Jeżeli chodzi o nastawy zawieszenia, mocno czuć że Mazda CX-30 jest kierunkowana na prowadzenie. Tu kluczem nie był komfort, a pewność zachowania się na drodze. Stąd dość sztywno pracujący układ kierowniczy oraz sprężyste zawieszenie. Kierowca podczas jazdy tym autem czuje się trochę tak, jakby prowadził sportowego hatchbacka, a nie średniej wielkości SUV-a. A na tym nie koniec sportowych konotacji. Bo już podczas pierwszego hamowania można np. zauważyć jak twardo pracuje pedał hamulca. Początkowo prowadzący odnosi wrażenie, że praktycznie wcale nie ma skoku.

Mazda CX-30 2.0 SKYACTIV-X AWD

Mazda CX-30 2.0 SKYACTIV-X AWD

Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art

Kuba Brzeziński

Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - podsumowanie:

Mazda CX-30 bez wątpienia nie jest sztampowa! To trochę błękitny ptak rynku motoryzacyjnego, który nie poszedł jednak w stronę szaleństwa, a specyficznego, japońskiego klimatu. Przy czym słowo specyficzny w tym przypadku nie powinno być nacechowane pejoratywnie. Szczególnie że Mazda idealnie sprawdzi się w rękach indywidualistów, którzy nie mogą odnaleźć się w nadmiernie uporządkowanym świecie samochodów niemieckich czy nie pasuje im francuska awangarda. Jakie są główne zalety tego SUV-a? Chodzi o przejrzystość formy, elegancką prostotę, dbałość o harmonijne ułożenie i dobór elementów. Podczas jazdy po prostu czuje się, że to auto jest… solidnie wykonane.

Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - dane techniczne:

  • Silnik: R4, wolnossący, benzynowy
  • Pojemność silnika: 1998 cm3
  • Maksymalna moc: 180 KM (przy 6000 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 224 Nm (przy 3000 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 204 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 8,9 s.
  • Skrzynia biegów: manualna, 6 biegów
  • Zbiornik paliwa: 48 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 6,9 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,5 litra
  • Długość: 4395 mm
  • Szerokość: 1795 mm
  • Wysokość: 1540 mm
  • Rozstaw osi: 2655 mm
  • Pojemność bagażnika: 430/1406 litrów
  • Cena: od 101 900 złotych

Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - cena i wyposażenie:

  • Cena: 154 700 zł
  • 18-calowe felgi aluminiowe
  • tapicerka skórzana
  • system wykrywający znużenie kierowcy z kamerą
  • system rozpoznający znaki ograniczenia prędkości
  • adaptacyjny układ utrzymywania stałej prędkości
  • system monitorujący ruch poprzeczny przy cofaniu
  • system monitorujący ruch poprzeczny przed pojazdem
  • system kamer 360
  • klimatyzacja automatyczna
  • przednie reflektory diodowe
  • fotel kierowcy regulowany elektrycznie z pamięcią ustawień
  • podgrzewanie wycieraczek przedniej szyby
  • tylne światła diodowe
  • system automatycznego przełączania świateł drogowych na mijania
  • nawigacja satelitarna
  • wyświetlacz Head-up
  • zestaw głośnomówiący Bluetooth
  • przestrzenny system nagłośnieniowy Bose (12 głośników)

Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Test: Mazda CX-30 Enso 2.0 SKYACTIV-X AWD - SUV w stylu modern art
Kuba Brzeziński
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

REKLAMA

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

REKLAMA

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

REKLAMA