REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazda - awarie, problemy, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy - awarie, problemy, opinie
Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Ma dwie turbosprężarki, wysoką moc i okazuje się oszczędny. Te wszystkie wartości Japończycy osiągnęli w jeden sposób - naszpikowali silnik nowoczesną technologią. Jak zaawansowany motor sprawdza się w czasie eksploatacji?

W XX wieku Mazda stosowała jeden wyznacznik technologiczny, a była nim… trwałość. W nowym millenium trwałość została uzupełniona innymi czynnikami - konkretnie zaawansowaniem technologicznym oraz nietuzinkowymi rozwiązaniami. To właśnie w głos tej idei powstała cała gama jednostek Skyactiv, a w tym diesel o pojemności 2.2 litra zaprezentowany w roku 2011. Znaczenie jednostki w gamie było kluczowe - to ona miała napędzać model 3, 6, CX-5 i CX-8. Inżynierowie doskonale wiedzieli zatem o tym, że muszą się mocno przyłożyć do prac nad motorem wysokoprężnym.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy ma dokładnie 2191 cm3 pojemności. Do tego w aluminiowym bloku pracują 4 cylindry, a aluminiowej głowicy 16 zaworów. Paliwo jest dostarczane do komory spalania za pomocą piezoelektrycznych wtryskiwaczy typu common rail zbudowanych przez Denso. Te tworzą ciśnienie rzędu 2000 barów. Co więcej, aby usprawnić proces spalania, zawory wylotowe mają zmienne fazy rozrządu sterowane za pomocą bezobsługowego łańcucha, a doładowanie jest dwustopniowe. W japońskim dieslu pojawiają się dwie turbosprężarki - mała i duża. Mała pracuje na niskich, a duża na wysokich obrotach - nigdy nie pracują jednocześnie.

Silnik 2.2 Skyactiv-D: nowoczesny osprzęt i… i-Eloop

Aby układ doładowania w silniku 2.2 Skyactiv-D Mazdy pracował maksymalnie efektywnie, konieczne jest chłodzenie powietrza. To zadanie zostało powierzone intercoolerowi. Moc wytworzona przez motor trafia na koła (głównie RWD) za sprawą sprzęgła z kołem dwumasowym, a spaliny są filtrowane przez DPF i katalizator. Diesel z Japonii korzysta z jeszcze dwóch ciekawych systemów. i-Stop jest niczym innym jak układem Start-Stop, gaszącym silnik podczas postoju. i-Eloop odzyskuje energię kinetyczną za każdym razem, gdy auto zaczyna hamować lub np. zjeżdża ze wzniesienia.

Automatyczna skrzynia biegów była jedną z opcji na liście wyposażenia modeli napędzanych dieslem 2.2 Skyactiv-D. Jednostka wysokoprężna mogła zostać sparowana z przekładnią posiadającą 6 biegów.

REKLAMA

Zobacz również: Silnik 2.2 SKYACTIV-D 150 KM - Mazda3

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy jest w pierwszej kolejności chwalony przez kierowców za ogromną siłę! 380 Nm dostępnych w wersji 150-konnej sprawia, że np. Mazda 6 sedan jest w stanie przyspieszyć do pierwszej setki już w 9 sekund. W modelu 175-konnym czas sprintu spada do zaledwie 7,9 sekundy. A na tym nie kończą się zalety japońskiego diesla, bo jednostka jest też chwalona przez kierowców za oszczędność. Być może średnie spalanie określone przez producenta na 4,2 litra oleju napędowego ma więcej wspólnego z bajką niż prawdą, mimo wszystko poza miastem da się osiągnąć wynik nieznacznie przekraczający 5 litrów.

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Mazda 6 150 KM przy 4500 obr./min. 380 Nm przy 1800 - 2600 obr./min. 9,0 s. 211 km/h 4,2
Mazda 6 175 KM przy 4500 obr./min. 420 Nm przy 2000 obr./min. 7,9 s. 223 km/h 4,5

Zalecenia serwisowe dotyczące silnika 2.2 Skyactiv-D Mazdy nie są mocno skomplikowane. Producent w pierwszej kolejności radzi, aby interwał przeglądu olejowego ustalić na rok, ewentualnie 20 tysięcy kilometrów. W wysokoprężnym motorze z Japonii mieści się około 5 litrów smarowidła. Czy są przypadki, w których interwał będzie krótszy? Właściciele Mazd 6 i CX-5 wskazują czasami na taki scenariusz. Ten dotyczy jednak przede wszystkim aut eksploatowanych głównie w mieście, w których jednostka nie ma możliwości prawidłowego wypalenia filtra cząstek stałych. To powoduje rozrzedzenie oleju paliwem i wzrost poziomu oleju. Wymiana oleju w takim przypadku jest konieczna. W przeciwnym razie dojdzie nawet do rozbiegania i zniszczenia silnika.

Zobacz również: Używane: Mazda 6 III GJ GL (od 2012) - opinie i typowe usterki

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy - uszkodzenie wałków rozrządu?

O ile wzrost poziomu smarowidła zależy od nawyków eksploatacyjnych, o tyle silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy miewa też poważniejsze kłopoty. Modele wyprodukowane w pierwszych dwóch latach dotyczą przypadki uszkodzenia wałków rozrządu. To ogranicza ciśnienie oleju oraz powoduje powstanie opiłków, które uszkadzają elementy silnika - w tym pompę podciśnienia, popychacze czy zawory. Objawy usterki? Diesel wyraźnie traci moc, podczas jego pracy słychać metaliczny odgłos, a poza tym w komputerze pokładowym pojawia się komunikat mówiący o niskim ciśnieniu oleju.

Problem z uszkodzeniem wałków rozrządu w silniku 2.2 Skyactiv-D jest o tyle duży, że koszty naprawy są liczone w tysiącach złotych! Często tak naprawdę taniej jest wymienić motor na nowy. Początkowo serwisy Mazdy nie przyznawały się do błędów jakościowych popełnionych przez producenta. Z czasem kierowcy wywalczyli jednak swoje prawa. Skutek? Otrzymywali nie tylko darmową naprawę, ale również mogli liczyć na wydłużoną gwarancję. Tą polski importer na ogół zwiększał o 3 lata, ale ograniczał przebiegiem na poziomie 130 tysięcy kilometrów.

Diesel 2.2 Skyactiv-D Mazdy - na ile jest trwały?

Pomijając oszczędności materiałowe występujące w początkowej serii silników, diesla 2.2 Skyactiv-D Mazdy należy uznać za więcej niż trwałego. Już dziś nietrudno znaleźć egzemplarz, który pokonał 300 czy nawet 350 tysięcy kilometrów bez większych trudności. Trwałość choć stanowi ważną cechę japońskiego motoru, będzie działać niestety tylko do pewnego czasu. Po kilku latach intensywnej eksploatacji nowoczesny osprzęt zastosowany w jednostce musi zacząć się psuć. A wtedy kierowca nie powinien liczyć na tanie naprawy. Szczególnie że większość elementów zamiennych ma wysokie ceny. Przykład? Komplet sprzęgła z kołem dwumasowym stanowi wydatek na poziomie ponad 3 tysięcy złotych!

Zobacz również: Używane: Mazda CX-5 I KE (2012 - 2017) - opinie i typowe usterki

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy jest mocno chwalony za osiągi, naprawdę rozsądnie brzmiące spalanie i bezpośredni układ kierowniczy. Z drugiej strony konstrukcja ma już swoje lata, a jako że w dużym stopniu została nasączona nowoczesnym osprzętem, z czasem ten musi zacząć się psuć. Jakie są zatem kryteria wyboru zadbanego diesla z Japonii? Po pierwsze kierowca musi poszukać auta zadbanego i regularnie serwisowane. Po drugie powinien zwrócić uwagę na przebieg - bo nawet regularny serwis nie jest w stanie odwlec w czasie drogiej awarii naturalnie zużytego osprzętu. W skrócie samochód używany z Japonii wyposażony w ponad 2-litrowego diesla musi być zatem poddany dokładnemu sprawdzeniu.

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 28 zł
  • filtr paliwa - od 19 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 531 zł
  • sprzęgło komplet - od 897 zł
  • koło dwumasowe - od 2066 zł
  • końcówki wtrysku - od 1489 zł
  • świeca żarowa - od 74 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA