REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazda - awarie, problemy, opinie

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy - awarie, problemy, opinie
Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Ma dwie turbosprężarki, wysoką moc i okazuje się oszczędny. Te wszystkie wartości Japończycy osiągnęli w jeden sposób - naszpikowali silnik nowoczesną technologią. Jak zaawansowany motor sprawdza się w czasie eksploatacji?

REKLAMA

W XX wieku Mazda stosowała jeden wyznacznik technologiczny, a była nim… trwałość. W nowym millenium trwałość została uzupełniona innymi czynnikami - konkretnie zaawansowaniem technologicznym oraz nietuzinkowymi rozwiązaniami. To właśnie w głos tej idei powstała cała gama jednostek Skyactiv, a w tym diesel o pojemności 2.2 litra zaprezentowany w roku 2011. Znaczenie jednostki w gamie było kluczowe - to ona miała napędzać model 3, 6, CX-5 i CX-8. Inżynierowie doskonale wiedzieli zatem o tym, że muszą się mocno przyłożyć do prac nad motorem wysokoprężnym.

REKLAMA

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy ma dokładnie 2191 cm3 pojemności. Do tego w aluminiowym bloku pracują 4 cylindry, a aluminiowej głowicy 16 zaworów. Paliwo jest dostarczane do komory spalania za pomocą piezoelektrycznych wtryskiwaczy typu common rail zbudowanych przez Denso. Te tworzą ciśnienie rzędu 2000 barów. Co więcej, aby usprawnić proces spalania, zawory wylotowe mają zmienne fazy rozrządu sterowane za pomocą bezobsługowego łańcucha, a doładowanie jest dwustopniowe. W japońskim dieslu pojawiają się dwie turbosprężarki - mała i duża. Mała pracuje na niskich, a duża na wysokich obrotach - nigdy nie pracują jednocześnie.

Silnik 2.2 Skyactiv-D: nowoczesny osprzęt i… i-Eloop

Aby układ doładowania w silniku 2.2 Skyactiv-D Mazdy pracował maksymalnie efektywnie, konieczne jest chłodzenie powietrza. To zadanie zostało powierzone intercoolerowi. Moc wytworzona przez motor trafia na koła (głównie RWD) za sprawą sprzęgła z kołem dwumasowym, a spaliny są filtrowane przez DPF i katalizator. Diesel z Japonii korzysta z jeszcze dwóch ciekawych systemów. i-Stop jest niczym innym jak układem Start-Stop, gaszącym silnik podczas postoju. i-Eloop odzyskuje energię kinetyczną za każdym razem, gdy auto zaczyna hamować lub np. zjeżdża ze wzniesienia.

Automatyczna skrzynia biegów była jedną z opcji na liście wyposażenia modeli napędzanych dieslem 2.2 Skyactiv-D. Jednostka wysokoprężna mogła zostać sparowana z przekładnią posiadającą 6 biegów.

Zobacz również: Silnik 2.2 SKYACTIV-D 150 KM - Mazda3

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy jest w pierwszej kolejności chwalony przez kierowców za ogromną siłę! 380 Nm dostępnych w wersji 150-konnej sprawia, że np. Mazda 6 sedan jest w stanie przyspieszyć do pierwszej setki już w 9 sekund. W modelu 175-konnym czas sprintu spada do zaledwie 7,9 sekundy. A na tym nie kończą się zalety japońskiego diesla, bo jednostka jest też chwalona przez kierowców za oszczędność. Być może średnie spalanie określone przez producenta na 4,2 litra oleju napędowego ma więcej wspólnego z bajką niż prawdą, mimo wszystko poza miastem da się osiągnąć wynik nieznacznie przekraczający 5 litrów.

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Mazda 6 150 KM przy 4500 obr./min. 380 Nm przy 1800 - 2600 obr./min. 9,0 s. 211 km/h 4,2
Mazda 6 175 KM przy 4500 obr./min. 420 Nm przy 2000 obr./min. 7,9 s. 223 km/h 4,5

Zalecenia serwisowe dotyczące silnika 2.2 Skyactiv-D Mazdy nie są mocno skomplikowane. Producent w pierwszej kolejności radzi, aby interwał przeglądu olejowego ustalić na rok, ewentualnie 20 tysięcy kilometrów. W wysokoprężnym motorze z Japonii mieści się około 5 litrów smarowidła. Czy są przypadki, w których interwał będzie krótszy? Właściciele Mazd 6 i CX-5 wskazują czasami na taki scenariusz. Ten dotyczy jednak przede wszystkim aut eksploatowanych głównie w mieście, w których jednostka nie ma możliwości prawidłowego wypalenia filtra cząstek stałych. To powoduje rozrzedzenie oleju paliwem i wzrost poziomu oleju. Wymiana oleju w takim przypadku jest konieczna. W przeciwnym razie dojdzie nawet do rozbiegania i zniszczenia silnika.

Zobacz również: Używane: Mazda 6 III GJ GL (od 2012) - opinie i typowe usterki

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy - uszkodzenie wałków rozrządu?

REKLAMA

O ile wzrost poziomu smarowidła zależy od nawyków eksploatacyjnych, o tyle silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy miewa też poważniejsze kłopoty. Modele wyprodukowane w pierwszych dwóch latach dotyczą przypadki uszkodzenia wałków rozrządu. To ogranicza ciśnienie oleju oraz powoduje powstanie opiłków, które uszkadzają elementy silnika - w tym pompę podciśnienia, popychacze czy zawory. Objawy usterki? Diesel wyraźnie traci moc, podczas jego pracy słychać metaliczny odgłos, a poza tym w komputerze pokładowym pojawia się komunikat mówiący o niskim ciśnieniu oleju.

Problem z uszkodzeniem wałków rozrządu w silniku 2.2 Skyactiv-D jest o tyle duży, że koszty naprawy są liczone w tysiącach złotych! Często tak naprawdę taniej jest wymienić motor na nowy. Początkowo serwisy Mazdy nie przyznawały się do błędów jakościowych popełnionych przez producenta. Z czasem kierowcy wywalczyli jednak swoje prawa. Skutek? Otrzymywali nie tylko darmową naprawę, ale również mogli liczyć na wydłużoną gwarancję. Tą polski importer na ogół zwiększał o 3 lata, ale ograniczał przebiegiem na poziomie 130 tysięcy kilometrów.

Diesel 2.2 Skyactiv-D Mazdy - na ile jest trwały?

Pomijając oszczędności materiałowe występujące w początkowej serii silników, diesla 2.2 Skyactiv-D Mazdy należy uznać za więcej niż trwałego. Już dziś nietrudno znaleźć egzemplarz, który pokonał 300 czy nawet 350 tysięcy kilometrów bez większych trudności. Trwałość choć stanowi ważną cechę japońskiego motoru, będzie działać niestety tylko do pewnego czasu. Po kilku latach intensywnej eksploatacji nowoczesny osprzęt zastosowany w jednostce musi zacząć się psuć. A wtedy kierowca nie powinien liczyć na tanie naprawy. Szczególnie że większość elementów zamiennych ma wysokie ceny. Przykład? Komplet sprzęgła z kołem dwumasowym stanowi wydatek na poziomie ponad 3 tysięcy złotych!

Zobacz również: Używane: Mazda CX-5 I KE (2012 - 2017) - opinie i typowe usterki

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy jest mocno chwalony za osiągi, naprawdę rozsądnie brzmiące spalanie i bezpośredni układ kierowniczy. Z drugiej strony konstrukcja ma już swoje lata, a jako że w dużym stopniu została nasączona nowoczesnym osprzętem, z czasem ten musi zacząć się psuć. Jakie są zatem kryteria wyboru zadbanego diesla z Japonii? Po pierwsze kierowca musi poszukać auta zadbanego i regularnie serwisowane. Po drugie powinien zwrócić uwagę na przebieg - bo nawet regularny serwis nie jest w stanie odwlec w czasie drogiej awarii naturalnie zużytego osprzętu. W skrócie samochód używany z Japonii wyposażony w ponad 2-litrowego diesla musi być zatem poddany dokładnemu sprawdzeniu.

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 28 zł
  • filtr paliwa - od 19 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 531 zł
  • sprzęgło komplet - od 897 zł
  • koło dwumasowe - od 2066 zł
  • końcówki wtrysku - od 1489 zł
  • świeca żarowa - od 74 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA