REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazda - awarie, problemy, opinie

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy - awarie, problemy, opinie
Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Ma dwie turbosprężarki, wysoką moc i okazuje się oszczędny. Te wszystkie wartości Japończycy osiągnęli w jeden sposób - naszpikowali silnik nowoczesną technologią. Jak zaawansowany motor sprawdza się w czasie eksploatacji?

REKLAMA

W XX wieku Mazda stosowała jeden wyznacznik technologiczny, a była nim… trwałość. W nowym millenium trwałość została uzupełniona innymi czynnikami - konkretnie zaawansowaniem technologicznym oraz nietuzinkowymi rozwiązaniami. To właśnie w głos tej idei powstała cała gama jednostek Skyactiv, a w tym diesel o pojemności 2.2 litra zaprezentowany w roku 2011. Znaczenie jednostki w gamie było kluczowe - to ona miała napędzać model 3, 6, CX-5 i CX-8. Inżynierowie doskonale wiedzieli zatem o tym, że muszą się mocno przyłożyć do prac nad motorem wysokoprężnym.

REKLAMA

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy ma dokładnie 2191 cm3 pojemności. Do tego w aluminiowym bloku pracują 4 cylindry, a aluminiowej głowicy 16 zaworów. Paliwo jest dostarczane do komory spalania za pomocą piezoelektrycznych wtryskiwaczy typu common rail zbudowanych przez Denso. Te tworzą ciśnienie rzędu 2000 barów. Co więcej, aby usprawnić proces spalania, zawory wylotowe mają zmienne fazy rozrządu sterowane za pomocą bezobsługowego łańcucha, a doładowanie jest dwustopniowe. W japońskim dieslu pojawiają się dwie turbosprężarki - mała i duża. Mała pracuje na niskich, a duża na wysokich obrotach - nigdy nie pracują jednocześnie.

Silnik 2.2 Skyactiv-D: nowoczesny osprzęt i… i-Eloop

Aby układ doładowania w silniku 2.2 Skyactiv-D Mazdy pracował maksymalnie efektywnie, konieczne jest chłodzenie powietrza. To zadanie zostało powierzone intercoolerowi. Moc wytworzona przez motor trafia na koła (głównie RWD) za sprawą sprzęgła z kołem dwumasowym, a spaliny są filtrowane przez DPF i katalizator. Diesel z Japonii korzysta z jeszcze dwóch ciekawych systemów. i-Stop jest niczym innym jak układem Start-Stop, gaszącym silnik podczas postoju. i-Eloop odzyskuje energię kinetyczną za każdym razem, gdy auto zaczyna hamować lub np. zjeżdża ze wzniesienia.

Automatyczna skrzynia biegów była jedną z opcji na liście wyposażenia modeli napędzanych dieslem 2.2 Skyactiv-D. Jednostka wysokoprężna mogła zostać sparowana z przekładnią posiadającą 6 biegów.

Zobacz również: Silnik 2.2 SKYACTIV-D 150 KM - Mazda3

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy jest w pierwszej kolejności chwalony przez kierowców za ogromną siłę! 380 Nm dostępnych w wersji 150-konnej sprawia, że np. Mazda 6 sedan jest w stanie przyspieszyć do pierwszej setki już w 9 sekund. W modelu 175-konnym czas sprintu spada do zaledwie 7,9 sekundy. A na tym nie kończą się zalety japońskiego diesla, bo jednostka jest też chwalona przez kierowców za oszczędność. Być może średnie spalanie określone przez producenta na 4,2 litra oleju napędowego ma więcej wspólnego z bajką niż prawdą, mimo wszystko poza miastem da się osiągnąć wynik nieznacznie przekraczający 5 litrów.

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Mazda 6 150 KM przy 4500 obr./min. 380 Nm przy 1800 - 2600 obr./min. 9,0 s. 211 km/h 4,2
Mazda 6 175 KM przy 4500 obr./min. 420 Nm przy 2000 obr./min. 7,9 s. 223 km/h 4,5

Zalecenia serwisowe dotyczące silnika 2.2 Skyactiv-D Mazdy nie są mocno skomplikowane. Producent w pierwszej kolejności radzi, aby interwał przeglądu olejowego ustalić na rok, ewentualnie 20 tysięcy kilometrów. W wysokoprężnym motorze z Japonii mieści się około 5 litrów smarowidła. Czy są przypadki, w których interwał będzie krótszy? Właściciele Mazd 6 i CX-5 wskazują czasami na taki scenariusz. Ten dotyczy jednak przede wszystkim aut eksploatowanych głównie w mieście, w których jednostka nie ma możliwości prawidłowego wypalenia filtra cząstek stałych. To powoduje rozrzedzenie oleju paliwem i wzrost poziomu oleju. Wymiana oleju w takim przypadku jest konieczna. W przeciwnym razie dojdzie nawet do rozbiegania i zniszczenia silnika.

Zobacz również: Używane: Mazda 6 III GJ GL (od 2012) - opinie i typowe usterki

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy - uszkodzenie wałków rozrządu?

REKLAMA

O ile wzrost poziomu smarowidła zależy od nawyków eksploatacyjnych, o tyle silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy miewa też poważniejsze kłopoty. Modele wyprodukowane w pierwszych dwóch latach dotyczą przypadki uszkodzenia wałków rozrządu. To ogranicza ciśnienie oleju oraz powoduje powstanie opiłków, które uszkadzają elementy silnika - w tym pompę podciśnienia, popychacze czy zawory. Objawy usterki? Diesel wyraźnie traci moc, podczas jego pracy słychać metaliczny odgłos, a poza tym w komputerze pokładowym pojawia się komunikat mówiący o niskim ciśnieniu oleju.

Problem z uszkodzeniem wałków rozrządu w silniku 2.2 Skyactiv-D jest o tyle duży, że koszty naprawy są liczone w tysiącach złotych! Często tak naprawdę taniej jest wymienić motor na nowy. Początkowo serwisy Mazdy nie przyznawały się do błędów jakościowych popełnionych przez producenta. Z czasem kierowcy wywalczyli jednak swoje prawa. Skutek? Otrzymywali nie tylko darmową naprawę, ale również mogli liczyć na wydłużoną gwarancję. Tą polski importer na ogół zwiększał o 3 lata, ale ograniczał przebiegiem na poziomie 130 tysięcy kilometrów.

Diesel 2.2 Skyactiv-D Mazdy - na ile jest trwały?

Pomijając oszczędności materiałowe występujące w początkowej serii silników, diesla 2.2 Skyactiv-D Mazdy należy uznać za więcej niż trwałego. Już dziś nietrudno znaleźć egzemplarz, który pokonał 300 czy nawet 350 tysięcy kilometrów bez większych trudności. Trwałość choć stanowi ważną cechę japońskiego motoru, będzie działać niestety tylko do pewnego czasu. Po kilku latach intensywnej eksploatacji nowoczesny osprzęt zastosowany w jednostce musi zacząć się psuć. A wtedy kierowca nie powinien liczyć na tanie naprawy. Szczególnie że większość elementów zamiennych ma wysokie ceny. Przykład? Komplet sprzęgła z kołem dwumasowym stanowi wydatek na poziomie ponad 3 tysięcy złotych!

Zobacz również: Używane: Mazda CX-5 I KE (2012 - 2017) - opinie i typowe usterki

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy jest mocno chwalony za osiągi, naprawdę rozsądnie brzmiące spalanie i bezpośredni układ kierowniczy. Z drugiej strony konstrukcja ma już swoje lata, a jako że w dużym stopniu została nasączona nowoczesnym osprzętem, z czasem ten musi zacząć się psuć. Jakie są zatem kryteria wyboru zadbanego diesla z Japonii? Po pierwsze kierowca musi poszukać auta zadbanego i regularnie serwisowane. Po drugie powinien zwrócić uwagę na przebieg - bo nawet regularny serwis nie jest w stanie odwlec w czasie drogiej awarii naturalnie zużytego osprzętu. W skrócie samochód używany z Japonii wyposażony w ponad 2-litrowego diesla musi być zatem poddany dokładnemu sprawdzeniu.

Silnik 2.2 Skyactiv-D Mazdy - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 28 zł
  • filtr paliwa - od 19 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 531 zł
  • sprzęgło komplet - od 897 zł
  • koło dwumasowe - od 2066 zł
  • końcówki wtrysku - od 1489 zł
  • świeca żarowa - od 74 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

    Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

    Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

    Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

    Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

    Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

    Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

    Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

    REKLAMA

    Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

    Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

    Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

    Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

    Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA

    W Sopocie w 2023 r. zmieniły się zasady działania stref płatnego parkowania. I od razu wzbudziły kontrowersje. Powód? Mieszkańcy SPP mają prawo do preferencyjnego abonamentu, chyba że mają auto użyczone lub w najmie. Wtedy uprawnienie to tracą. Zapis zakwestionował właśnie WSA na wniosek RPO.

    Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

    Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

    REKLAMA

    Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

    Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

    Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

    Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

    REKLAMA