Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
REKLAMA
REKLAMA
W dniu, w którym odbierałem Mazdę 3, pogoda zaskoczyła Warszawę pięknym słońcem. A to warunki idealne, aby dobrze przyjrzeć się hatchbackowi z Japonii. Czemu? Po pierwsze dlatego, że w słońcu mieni się piękny, czerwony lakier o nazwie Soul Red Crystal. Raz wydaje się bardziej czerwony, raz bardziej pomarańczowy, a raz krwisty. Po drugie piękna pogoda sprawia, że mogłem dokładniej obejrzeć nadwozie i odkryć kilka smaczków stylistycznych. Świetnie prezentuje się np. przód. Długa maska raz, że wygląda jakby była zapożyczona z coupe, to dwa kończy się na kilka centymetrów przed asfaltem. To nadaje nadwoziu dynamiki.
REKLAMA
Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - groźnie patrzy na innych kierowców
Idealnym akcentem są też przednie i tylne lampy. Światła z przodu są wąskie, skupione i LED-owe. Mazda 3 spokojnie może odstraszać podczas jazdy innych kierowców… spojrzeniem! Reflektory tylne z kolei dla uzyskania większej wyrazistości zostały podkreślone górną linią przypominającą brew. Japoński hatchback w ogólnym rozrachunku wygląda i nowocześnie, i agresywnie. Bardzo dobrze czuje się nie tylko w centrum dużego miasta, ale też świetnie pasuje do wizerunku młodego i dynamicznego człowieka.
Po zajęciu miejsca w Mazdzie 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G pierwsza myśl kierowcy dotyczy drzwi. Te są lekkie jak kartka papieru! Druga myśl dotyczy fotela. Choć wygląda on niepozornie - zupełnie jak fotel z bazowej wersji, wszechstronność jego regulacji jest imponująca. Właściciel może regulować poziom podparcia pod udami, a do tego tak nisko ustawić siedzisko, że będzie miał wrażenie iż zajmuje miejsce praktycznie na podłodze. A to jeszcze nie koniec. Bo fotele w Mazdzie 3 są wyjątkowo wygodne. Nawet na dłuższym dystansie kierowcy nie powinien boleć kręgosłup, a do tego może on liczyć na dobre podparcie boczne w czasie jazdy w zakręcie.
Zobacz również: Używane: Mazda 3 II (2009-2013) – czy warto ją kupić?
Stylizacja deski rozdzielczej jest nowoczesna, ale elegancka, prosta, ale wysublimowana. To przykład czystej sztuki designu, w której razić może tak naprawdę tylko jedno - zbytnia dominacja czerni. Zegary są czytelne i mają nietuzinkowe rozwiązania. Wystarczy wspomnieć m.in. o suwaku, który pokazuje dostępny zasięg układu napędowego. Na plus Mazdzie 3 należy zapisać też wyśmienite nagłośnienie BOSE. Kierowca czuje się trochę jakby przebywał w prywatnej sali koncertowej. Dodatkowo multimedia choć sterowane za pomocą pokrętła, są obsługiwane intuicyjnie i sparowane z 8,8-calowym, matowym ekranem.
Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - kilka miłych drobiazgów
Japończycy pomyśleli o drobiazgach. Przykład? Miękki i mięsisty podłokietnik to mało znaczący czynnik, który w sposób prawie niezauważalny poprawia komfort jazdy. Poza tym inżynierowie zastosowali na kierownicy skórę, która jest miła w dotyku. Wady kabiny pasażerskiej? Lakierowane elementy pojawiające się na konsoli centralnej wyglądają ładnie. W aucie testowym z przebiegiem prawie 17 tysięcy kilometrów były jednak już podrapane. Po drugie drażniąca była np. rączka na drzwiach, która potrafiła od czasu do czasu potrzaskiwać podczas jazdy.
Pod maską testowej Mazdy 3 pracował 2-litrowy silnik benzynowy wolnossący. Motor wykonany w stylu old fashion way ma 122 konie mechaniczne mocy i 213 Nm momentu obrotowego. To nie brzmi imponująco, szczególnie że pełen potencjał motoru jest dostępny w okolicy 6000 obr./min. Skutek? Wyprzedzanie w trasie wymaga dobrego przeliczenia odległości. To właśnie podczas dynamicznych zrywów kierowca najmocniej odczuwa np. brak turbosprężarki. W mieście benzyniak spisuje się milion razy lepiej. Auto jest wystarczająco dynamiczne, a do tego naprawdę ciche.
Zobacz również: Test Mazda CX-3 2.0 150 KM AWD
Jeżeli chodzi o automatyczną przekładnię, ta pracuje dość gładko. Gładko nie znaczy jednak idealnie. Lubi od czasu do czasu szarpnąć w czasie zmiany biegów podczas przyspieszania. Niewątpliwą zaletą Mazdy 3 2.0 Skyactiv-G jest oszczędność. W czasie testu średnie spalanie wyniosło 7,3 litra. To naprawdę przyzwoity wynik w segmencie C, który sprawia że na pełnym baku liczącym 51 litrów Trójka jest w stanie pokonać przeszło 600 kilometrów.
Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - zawieszenie jest naprawdę sztywne!
Mazda 3 to jeden z przedstawicieli segmentu C. O ile w Golfie, Astrze czy Focusie kierowca otrzymuje dobre właściwości jezdne, ale też rozsądnie miękkie zawieszenie, o tyle Japończycy poszli całkowicie inną drogą. Resorowanie Trójki jest sztywne - i pisząc sztywne mam na myśli naprawdę sztywne. Prowadzący może się poczuć zupełnie tak, jakby prowadził małe coupe. Tak, to nieco ogranicza komfort. Z drugiej strony daje inną zaletę - Mazda lubi dynamiczną jazdę. Nie boi się ciasnych i szybko pokonywanych zakrętów, a do tego zachowuje się na drodze pewnie i przewidywalnie.
Sportowe nastawy charakteryzują jednak nie tylko zawieszenie, ale i układ kierowniczy. Koło pracuje z wyraźnym oporem - zupełnie tak, jakby nie było wspomagane elektrycznie. Podczas manewrów parkingowych kierowca musi użyć nieco więcej siły. W nagrodę może się jednak cieszyć z poprawionej precyzji wykonywanych manewrów. Co z hamulcami? Gdy lekko się wciśnie pedał, ich praca jest niemalże niezauważalna. Przy głębszym naciśnięciu, auto może stanąć niemalże w miejscu! Wady? Podczas jazdy nie da się spryskać szyby. Spryskiwacz został umieszczony na tyle wysoko, że praktycznie nie zmywa powierzchni przed oczami kierowcy.
Zobacz również: Innowacyjne podejście Mazdy do biznesu w Europie
Na koniec została jeszcze jedna kwestia. Ile kosztuje Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G? Za tak skonfigurowane auto trzeba zapłacić przeszło 122 tysiące złotych. To w segmencie C kwota niemała. I choć Trójka może być droższa od konkurentów, kierowca otrzymuje auto z niemalże pełnym wyposażeniem. W wariancie Hikari Japończycy bez żadnej dopłaty dają nabywcy m.in. LED-owe światła projektorowe, nawigację satelitarną, świetne nagłośnienie BOSE z 12 głośnikami oraz duże obręcze aluminiowe. Na liście tak naprawdę brakuje wyłącznie skórzanej tapicerki czy panoramicznego okna dachowego.
Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - podsumowanie:
W przypadku Mazdy 3 jedno jest pewne. Ten samochód kupuje się… oczami! To jeden z najpiękniejszych hatchbacków segmentu C z wysublimowanym i naprawdę gustownym wnętrzem. I nawet jeżeli kierowca zdecyduje się na zakup głównie na bazie zauroczenia, tak naprawdę to jeszcze nie oznacza że pożałuje tej decyzji. Porady zakupowe? Ja z pewnością wybrałbym mocniejszy silnik. 180-konna jednostka Skyactiv-X zdecydowanie lepiej radzi sobie z napędzaniem auta, a do tego można ją sparować np. z napędem na cztery koła.
Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - dane techniczne:
- Silnik: R4, wolnossący, benzynowy
- Pojemność silnika: 1998 cm3
- Maksymalna moc: 122 KM (przy 6000 obr./min.)
- Maksymalny moment obrotowy: 213 Nm (przy 4000 obr./min.)
- Prędkość maksymalna: 197 km/h
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 10,8 s.
- Skrzynia biegów: automatyczna, 6 biegów
- Zbiornik paliwa: 51 litrów
- Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7,3 litra
- Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,7 litra
- Długość: 4460 mm
- Szerokość: 1795 mm
- Wysokość: 1435 mm
- Rozstaw osi: 2725 mm
- Pojemność bagażnika: 327 litrów
- Cena: od 94 900 złotych
Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - cena i wyposażenie:
- Cena: 122 584 złote
- podgrzewanie foteli
- elektrochromatyczne lusterko wsteczne
- klimatyzacja automatyczna
- matrycowe reflektory diodowe
- system nagłośnienia BOSE z 12 głośnikami
- system multimedialny z ekranem o przekątnej 8,8 cala
- kamera 360 stopni
- system wykrywający znużenie kierowcy
- 18-calowe felgi aluminiowe
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.