REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Tym razem przed naszą redakcją pojawiła się japońska nowość w segmencie C. Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G wygląda świetnie, ma 122 konie, automatyczną skrzynię i prawie pełne wyposażenie. Jak się nią jeździ?

W dniu, w którym odbierałem Mazdę 3, pogoda zaskoczyła Warszawę pięknym słońcem. A to warunki idealne, aby dobrze przyjrzeć się hatchbackowi z Japonii. Czemu? Po pierwsze dlatego, że w słońcu mieni się piękny, czerwony lakier o nazwie Soul Red Crystal. Raz wydaje się bardziej czerwony, raz bardziej pomarańczowy, a raz krwisty. Po drugie piękna pogoda sprawia, że mogłem dokładniej obejrzeć nadwozie i odkryć kilka smaczków stylistycznych. Świetnie prezentuje się np. przód. Długa maska raz, że wygląda jakby była zapożyczona z coupe, to dwa kończy się na kilka centymetrów przed asfaltem. To nadaje nadwoziu dynamiki.

REKLAMA

REKLAMA

Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - groźnie patrzy na innych kierowców

Idealnym akcentem są też przednie i tylne lampy. Światła z przodu są wąskie, skupione i LED-owe. Mazda 3 spokojnie może odstraszać podczas jazdy innych kierowców… spojrzeniem! Reflektory tylne z kolei dla uzyskania większej wyrazistości zostały podkreślone górną linią przypominającą brew. Japoński hatchback w ogólnym rozrachunku wygląda i nowocześnie, i agresywnie. Bardzo dobrze czuje się nie tylko w centrum dużego miasta, ale też świetnie pasuje do wizerunku młodego i dynamicznego człowieka.

Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka

Kuba Brzeziński

Po zajęciu miejsca w Mazdzie 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G pierwsza myśl kierowcy dotyczy drzwi. Te są lekkie jak kartka papieru! Druga myśl dotyczy fotela. Choć wygląda on niepozornie - zupełnie jak fotel z bazowej wersji, wszechstronność jego regulacji jest imponująca. Właściciel może regulować poziom podparcia pod udami, a do tego tak nisko ustawić siedzisko, że będzie miał wrażenie iż zajmuje miejsce praktycznie na podłodze. A to jeszcze nie koniec. Bo fotele w Mazdzie 3 są wyjątkowo wygodne. Nawet na dłuższym dystansie kierowcy nie powinien boleć kręgosłup, a do tego może on liczyć na dobre podparcie boczne w czasie jazdy w zakręcie.

Zobacz również: Używane: Mazda 3 II (2009-2013) – czy warto ją kupić?

REKLAMA

Stylizacja deski rozdzielczej jest nowoczesna, ale elegancka, prosta, ale wysublimowana. To przykład czystej sztuki designu, w której razić może tak naprawdę tylko jedno - zbytnia dominacja czerni. Zegary są czytelne i mają nietuzinkowe rozwiązania. Wystarczy wspomnieć m.in. o suwaku, który pokazuje dostępny zasięg układu napędowego. Na plus Mazdzie 3 należy zapisać też wyśmienite nagłośnienie BOSE. Kierowca czuje się trochę jakby przebywał w prywatnej sali koncertowej. Dodatkowo multimedia choć sterowane za pomocą pokrętła, są obsługiwane intuicyjnie i sparowane z 8,8-calowym, matowym ekranem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - kilka miłych drobiazgów

Japończycy pomyśleli o drobiazgach. Przykład? Miękki i mięsisty podłokietnik to mało znaczący czynnik, który w sposób prawie niezauważalny poprawia komfort jazdy. Poza tym inżynierowie zastosowali na kierownicy skórę, która jest miła w dotyku. Wady kabiny pasażerskiej? Lakierowane elementy pojawiające się na konsoli centralnej wyglądają ładnie. W aucie testowym z przebiegiem prawie 17 tysięcy kilometrów były jednak już podrapane. Po drugie drażniąca była np. rączka na drzwiach, która potrafiła od czasu do czasu potrzaskiwać podczas jazdy.

Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka

Kuba Brzeziński

Pod maską testowej Mazdy 3 pracował 2-litrowy silnik benzynowy wolnossący. Motor wykonany w stylu old fashion way ma 122 konie mechaniczne mocy i 213 Nm momentu obrotowego. To nie brzmi imponująco, szczególnie że pełen potencjał motoru jest dostępny w okolicy 6000 obr./min. Skutek? Wyprzedzanie w trasie wymaga dobrego przeliczenia odległości. To właśnie podczas dynamicznych zrywów kierowca najmocniej odczuwa np. brak turbosprężarki. W mieście benzyniak spisuje się milion razy lepiej. Auto jest wystarczająco dynamiczne, a do tego naprawdę ciche.

Zobacz również: Test Mazda CX-3 2.0 150 KM AWD

Jeżeli chodzi o automatyczną przekładnię, ta pracuje dość gładko. Gładko nie znaczy jednak idealnie. Lubi od czasu do czasu szarpnąć w czasie zmiany biegów podczas przyspieszania. Niewątpliwą zaletą Mazdy 3 2.0 Skyactiv-G jest oszczędność. W czasie testu średnie spalanie wyniosło 7,3 litra. To naprawdę przyzwoity wynik w segmencie C, który sprawia że na pełnym baku liczącym 51 litrów Trójka jest w stanie pokonać przeszło 600 kilometrów.

Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - zawieszenie jest naprawdę sztywne!

Mazda 3 to jeden z przedstawicieli segmentu C. O ile w Golfie, Astrze czy Focusie kierowca otrzymuje dobre właściwości jezdne, ale też rozsądnie miękkie zawieszenie, o tyle Japończycy poszli całkowicie inną drogą. Resorowanie Trójki jest sztywne - i pisząc sztywne mam na myśli naprawdę sztywne. Prowadzący może się poczuć zupełnie tak, jakby prowadził małe coupe. Tak, to nieco ogranicza komfort. Z drugiej strony daje inną zaletę - Mazda lubi dynamiczną jazdę. Nie boi się ciasnych i szybko pokonywanych zakrętów, a do tego zachowuje się na drodze pewnie i przewidywalnie.

Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka

Kuba Brzeziński

Sportowe nastawy charakteryzują jednak nie tylko zawieszenie, ale i układ kierowniczy. Koło pracuje z wyraźnym oporem - zupełnie tak, jakby nie było wspomagane elektrycznie. Podczas manewrów parkingowych kierowca musi użyć nieco więcej siły. W nagrodę może się jednak cieszyć z poprawionej precyzji wykonywanych manewrów. Co z hamulcami? Gdy lekko się wciśnie pedał, ich praca jest niemalże niezauważalna. Przy głębszym naciśnięciu, auto może stanąć niemalże w miejscu! Wady? Podczas jazdy nie da się spryskać szyby. Spryskiwacz został umieszczony na tyle wysoko, że praktycznie nie zmywa powierzchni przed oczami kierowcy.

Zobacz również: Innowacyjne podejście Mazdy do biznesu w Europie

Na koniec została jeszcze jedna kwestia. Ile kosztuje Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G? Za tak skonfigurowane auto trzeba zapłacić przeszło 122 tysiące złotych. To w segmencie C kwota niemała. I choć Trójka może być droższa od konkurentów, kierowca otrzymuje auto z niemalże pełnym wyposażeniem. W wariancie Hikari Japończycy bez żadnej dopłaty dają nabywcy m.in. LED-owe światła projektorowe, nawigację satelitarną, świetne nagłośnienie BOSE z 12 głośnikami oraz duże obręcze aluminiowe. Na liście tak naprawdę brakuje wyłącznie skórzanej tapicerki czy panoramicznego okna dachowego.

Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - podsumowanie:

W przypadku Mazdy 3 jedno jest pewne. Ten samochód kupuje się… oczami! To jeden z najpiękniejszych hatchbacków segmentu C z wysublimowanym i naprawdę gustownym wnętrzem. I nawet jeżeli kierowca zdecyduje się na zakup głównie na bazie zauroczenia, tak naprawdę to jeszcze nie oznacza że pożałuje tej decyzji. Porady zakupowe? Ja z pewnością wybrałbym mocniejszy silnik. 180-konna jednostka Skyactiv-X zdecydowanie lepiej radzi sobie z napędzaniem auta, a do tego można ją sparować np. z napędem na cztery koła.

Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka

Kuba Brzeziński

Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - dane techniczne:

  • Silnik: R4, wolnossący, benzynowy
  • Pojemność silnika: 1998 cm3
  • Maksymalna moc: 122 KM (przy 6000 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 213 Nm (przy 4000 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 197 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 10,8 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 6 biegów
  • Zbiornik paliwa: 51 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7,3 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,7 litra
  • Długość: 4460 mm
  • Szerokość: 1795 mm
  • Wysokość: 1435 mm
  • Rozstaw osi: 2725 mm
  • Pojemność bagażnika: 327 litrów
  • Cena: od 94 900 złotych

Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - cena i wyposażenie:

  • Cena: 122 584 złote
  • podgrzewanie foteli
  • elektrochromatyczne lusterko wsteczne
  • klimatyzacja automatyczna
  • matrycowe reflektory diodowe
  • system nagłośnienia BOSE z 12 głośnikami
  • system multimedialny z ekranem o przekątnej 8,8 cala
  • kamera 360 stopni
  • system wykrywający znużenie kierowcy
  • 18-calowe felgi aluminiowe

Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA