REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream

Subskrybuj nas na Youtube
Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream
Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream
Adam Kret

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejszy model z oferty Mazdy z każdym kolejnym liftem staje się coraz lepszy. Teraz jest już poważnym pretendentem do korony klasy średniej. Na przeszkodzie może jednak stanąć cena, windowana przez politykę cenową Mazdy w zakresie silników wysokoprężnych.

Model i charakterystyka

Mimo sloganów reklamowych mówiących o “nowej” Mazdzie 6, należy pamiętać o tym, że mamy cały czas do czynienia z III-ą generacją, która zadebiutowała w 2012 r. W międzyczasie auto przeszło 2 liftingi (dość mocno ingerujące zarówno w w wygląd jak i wyposażenie). To właśnie auto po drugim lifcie, w najwyższej wersji Sky-dream jest przedmiotem niniejszego testu. W stosunku do poprzedniej wersji, zmianie uległ m.in. przedni grill i (głównie) wnętrze. 

REKLAMA

REKLAMA

Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream

Adam Kret

Mazda 6 to klasyczny przedstawiciel segmentu D (trochę wymierającego przez ekspansję SUV-ów) konkurujący choćby z VW Passatem czy Renault Talismanem, o tyle ciekawym, że mimo japońskiego rodowodu, jego stylistyka (w porównaniu z bieżącą konkurencją z kraju kwitnącej wiśni) jest mało ekstrawagancka … a z pewnością atrakcyjna.

Wygląd zewnętrzny i odbiór

Mazda 6 jest jednym z samochodów, o których zewnętrznej stylistyce trudno napisać coś niepochlebnego. Projektowane zgodnie z filozofią KODO (“Dusza ruchu”) Mazdy charakteryzują się bardzo proporcjonalną linią nadwozia, kunsztownymi detalami i chyba najładniejszym wiśniowym lakierem na rynku. 

Testowany model mimo nadwozia typu kombi (sedan wydaje się jednak zgrabniejszy) nadal zwraca na siebie uwagę pięknie poprowadzoną sylwetką. 

REKLAMA

Przeprojektowany (i bardzo duży) grill o fakturze plecionego kosza, ze srebrnym wykończeniem płynnie przechodzącym w klosze świateł,  wskazują na przedstawiciela bieżącej generacji (niestety na mniejszej Mazdzie 3 wyglądają już na odrobinę przesadzone). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream

Adam Kret

Samochód jest dość duży (4.80 m długości i 1.84 szerokości), niestety efektownie opadająca linia bagażnika ogranicza jego pojemność (przez co np. krótszy Passat Variant ma bagażnik o ponad 120 l. obszerniejszy, fotele tylnej kanapy nie składają także na płasko - co dodatkowo ogranicza funkcjonalność przewożenia większych ładunków). Mocno wykrojone nadkola, sprawiają z kolei że koła mniejsze niż 19 calowe będą wydawały się nie na miejscu. 

Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream

Adam Kret

Należy także pamiętać o tym, że “duża część samochodu” znajduje się przed linią przednich kół - co sprawia, że mamy duży, relatywnie nisko poprowadzony nawis, którym można o coś zahaczyć. 

Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream

Adam Kret

Pomijając powyższe narzekania (i biorąc pod uwagę poprawkę na różnice w gustach), trudno znaleźć obecnie ładniejszego przedstawiciela segmentu w tej klasie, którego design nie będzie się też szybko starzał. 

Niestety sam wygląd to nie zawsze powód do zakupu samochodu - równie ważny jest komfort i jakość jazdy - a te nie zawsze muszą wszystkim odpowiadać i nie są też tak jednoznacznie pozytywne. 

Wnętrze i wyposażenie

Sky dream - to topowa wersja wyposażenia, wręcz kompletna i wybierając ją nie mamy już dużego pola do popisu w ramach dodatków (co odbija się też na cenie, ale ta wymaga odrębnego omówienia). Co warte zauważenia, wersja niższa (Sky-Passion) różni się wykończeniem wnętrza w lepszej jakości skórze i drewnie (i 10.000 złotych). 

W skład wersji wchodzą m.in:

  • aktywny tempomat
  • felgi 19”
  • HUD (wyświetlany bezpośrednio na szybie przedniej)
  • system nagłośnienia BOSE (z 11-oma głośnikami)
  • 8-calowy wyświetlacz multimedialny, ze sterowaniem pierścieniem
  • porty USB w podłokietnikach (z przodu i z tyłu)
  • nawiew na tylną kanapę
  • dwustrefowa automatyczna klimatyzacja
  • system kamer 360Sys­tem wykry­wa­jący znużenie kierow­cy (DAA)
  • Sys­tem roz­pozna­jący znaki ogran­iczenia prędkości (TSR)
  • Sys­tem mon­it­orow­ania mart­wego pola z syste­mem mon­itor­ującym ruch poprzeczny przy co­faniu (BSM & RCTA)
  • Sys­tem wspo­maga­jący hamow­anie (za­pobie­ga­jący kol­iz­jom przy małej prędkości A-SCBS) oraz pod­czas co­fania (SCBS-R)

Opisując wnętrze trzeba zwrócić uwagę na jeden element już na wstępie - jakość elementów wykończenia jest fantastyczna. Nawet w trudno dostępnych i niewidocznych co do zasady miejscach zastosowano jakościowe materiały. Można odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z przedstawicielem aut klasy premium. Nie ma miejsca na elementy taniego plastiku, trzeszczenia, złe spasowanie. Wszystko jest estetyczne, pięknie zaprojektowane i… trochę nudne. We wnętrzu dominuje czerń i brąz co sprawia wrażenie auta dystyngowanego i mało nowoczesnego. 

Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream

Adam Kret

System multimedialny to pierwsze miejsce w którym widać odrobinę to, że Mazda to producent kroczący własnymi drogami… na dobre i na złe. O ile jakość wyświetlania jest bardzo dobra (widok 360 jest świetny) o tyle obsługa za pomocą pierścienia w tunelu środkowym bywa bardzo niewdzięczna (nie wspominając o ergonomii wprowadzania punktu docelowego dla nawigacji, który wręcz woła o pomstę do nieba). Sprawę ratuje wprowadzenie wielu dedykowanych przycisków dzięki czemu z podstawowych funkcji możemy korzystać z pominięciem systemu multimedialnego. 

Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream

Adam Kret

Kolejnym miejscem, który każe zastanawiać się na pewnymi procesami twórczymi projektantów wnętrza jest osadzenie elementów sterowania podgrzewaniem tylnych foteli i portów USB w podłokietniku tylnej kanapy. Sprawia to, że podróżując z kompletem pasażerów tracimy do nich dostęp. 

To wszystko nie powinno jednak przysłonić faktu, że wnętrze jest komfortowe, świetnie wykonane oraz konkurencja w segmencie i klasie powinni zacząć się martwić. Wnętrze było też prawie kompleksowo przebudowane w ramach liftu i jeśli ktoś miał z nim styczność w poprzedniej wersji - powinien sprawdzić skalę zmian. 

Jazda - jeszcze trochę do perfekcji

.Auto segmentu D powinno być krążownikiem szos - samochodem, w którym wygodnie i szybko dojedziemy do celu, możliwie na drogach dobrej jakości. W takiej eksploatacji Mazda 6 sprawdzi się znakomicie - 180-o konny diesel rozpędza auto do setki w 9,7 s - co nie jest wartością specjalnie powalającą, ale uparty silnik potrafi osiągnąć (wg producenta) ponad 200 km na godzinę, a samo przyspieszenia jest dość liniowe. Spora w tym ostatnim zasługa podwójnego układu turbo (mniejszej turbiny dla niskich obrotów i większej dla wyższego zakresu) - niwelującego, w założeniu efekt turbodziury. 

Żeby jednak nie było zbyt różowo - specyficzna budowa silnika Mazdy (a przede wszystkim bardzo niski stopień sprężania) powoduje, że zimny silnik potrafi zaklekotać niczym rasowy bocian i generalnie jest dość głośny. Mazda nadal ma problem z poprawnym wyciszeniem i, mimo że lepiej niż w poprzednich generacjach, potrafi zaskoczyć głośnym szumem przy 140 km/h czy niedostateczną separacją bagażnika od kabiny pasażerskiej. 

Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream

Adam Kret

Sześciobiegowa, automatyczna skrzynia biegów też generalnie zasługuje na szersze omówienie, ale w skrócie, teoretycznie, łączy w sobie zalety zarówno mechanizmu klasycznego jak i dwusprzęgłowego. W praktyce skrzynia jest bardzo szybka i mocno opiera się o systemy automatycznie dobierające właściwe przełożenie. Szczególnie widać to w trybie manualnym (na marginesie, jedynym w którym widać jakie jest aktualne przełożenie), który nie pozwala wybrać biegu, który zdaniem komputera pokładowego nie będzie właściwy - czy to odmawiając ustawienia biegu w ogóle, czy redukując od razu o dwa przełożenia. 

Napęd na 4 koła, dostępny tylko z silnikiem diesla, to w pełni skomputeryzowany układ - który uruchomi się jeśli system uzna to za zasadne. Nie mamy trybów jazdy, o blokadzie dyferencjału nie wspominając. Należy go traktować jako dodatkowe rozwiązanie zwiększające bezpieczeństwo w trudniejszych warunkach, nic ponadto. 

Przy systemach, jestem zmuszony wspomnieć o dość nieprzyjemnym zachowaniu jednego z czujników, który w przy odpowiednio ostrym świetle (zwłaszcza o poranku, kiedy słońce jest nisko) potrafił dać się.. oślepić. Powodowało to m.in. wyłączenie się asystenta pasa ruchu oraz systemu automatycznych świateł. Umiejscowienie go centralnie na środku maski (tuż pod logiem mazdy) dodatkowo naraża go na zabrudzenie.

Układ kierowniczy Mazdy 6 jest… poprawny. Nie można mu zbyt wiele zarzucić, auto prowadzi się pewnie, dobrze czuć drogę jest wystarczająco bezpośredni. Należy jednak pamiętać, że kierujemy długim autem o napędzie (głównie) na przód - co znacząco odbija się na średnicy zawracania (11 metrów) - manewrowanie na ciasnych miejscach może okazać się trudne (tu ułatwieniem może być system kamer 360).

Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream

Adam Kret

Miłym i bardzo efektownym rozwiązaniem jest HUD wyświetlany bezpośrednio na szybie (a nie wysuwanej szybce). Po jakimś czasie przestaje się w ogóle zerkać na zegary na desce rozdzielczej. HUD wyświetla zarówno bieżącą prędkość, jak i dopuszczalną prędkość na danym odcinku czy następny manewr związany z nawigacją. Dochodząca do tego bardzo dobra widoczność (świetnie poprowadzona linia przedniej szyby) i mamy receptę na przyjemną podróż.

Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream

Adam Kret

Podsumowanie i o cenie słów kilka

Testowany model to koszt 197-u tysięcy złotych (z szyberdachem równo 200.000 zł), co przy najwyższej opcji wykończenia i silniku o ponad 2-u litrowej pojemności (akcyza), nie wspominając o cle na produkty z Japonii wydaje się dość rozsądne… o ile nie zajrzymy do cennika innych konfiguracji. 

Mazda 6 z 2.5 litrowym silnikiem benzynowym w tej samej wersji wyposażenia (ale bez napędu na 4 koła) kosztuje 35 tys. złotych mniej, co każe się zastanawiać nad zasadnością takiego wyboru, zwłaszcza że różnice w spalaniu… nie powalają na korzyść diesla (8,5 l. do 10,3 l). 

Abstrahując od kwestii ceny diesla (co swoją drogą sprawia, że silniki wysokoprężne Mazdy nie cieszą się dużą popularnością), Mazda 6 jest samochodem efektownym i efektywnym - a III generacja w bieżącym wydaniu jest najlepsza do tej pory. Szukając rodzinnego samochodu w segmencie D nie można pozwolić sobie na pominięcie Mazdy 6.

Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream
Adam Kret
Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream
Adam Kret
Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream
Adam Kret
Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream
Adam Kret
Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream
Adam Kret
Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream
Adam Kret
Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream
Adam Kret
Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream
Adam Kret
Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream
Adam Kret
Mazda 6 2.2 180 KM - Sky Dream
Adam Kret
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA