REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl

REKLAMA

REKLAMA

Na ten samochód aż chce się patrzeć! Fiat 500X Cross przenosi wszystko to co stylistycznie najlepsze w klasycznej Pięćsetce i uzupełnia design… No właśnie tu zaczyna się problem.

Do Fiata 500X wcale nie trzeba wsiadać, żeby poznać jego największa zaletę. Crossover wygląda jak młoda Sophia Loren! Tak, ma policzki jak chomik podczas jedzenia. I być może egzemplarz testowy dostałem bez dwóch dekielków na felgach. Z drugiej strony ma urokliwe spojrzenie, cudownie gustowne światła do jazdy dziennej oraz całkiem sportowe przetłoczenia na masce i dachu. 500X jest trochę nowoczesny - ma w końcu LED-owe światła, a trochę retro. I o jego głównej sile świadczy chyba to właśnie wyważenie.

REKLAMA

REKLAMA

Kolejną sporą zaletą Fiata jest silnik FireFly Turbo 1.0. Włosi zastosowali 3-cylindrową jednostkę o pojemności 999 cm3. To nie brzmi najlepiej? To prawda! Ale w praktyce sprawdza się idealnie. Tak, jednostka szarpie na zimnym i trzęsie na wolnych obrotach. 120 koni mechanicznych i 190 Nm momentu obrotowego radzą sobie jednak z masa Fiata i dobrze go rozpędzają zarówno ze startu, jak i podczas wyprzedania w trasie. Przyspieszenie do pierwszej setki trwa według Włochów 10,9 sekundy. A to dobry wynik. Prędkość maksymalna sięga 188 km/h.

Zobacz również: Test Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - 7,5 litra benzyny to dobry wynik

Bardzo przyzwoicie silnik FireFly Turbo 1.0 wypada też pod względem hałasu pracy i spalania. Podczas jazdy z prędkością 110 - 120 km/h na drodze szybkiego ruchu jednostka napędowa zaledwie delikatnie powarkuje. 3 cylindry można usłyszeć przede wszystkim wtedy, gdy kierowca postanowi dynamiczniej ruszyć spod świateł. Co z apetytem? Podczas testu benzyniak spalił w cyklu mieszanym 7,5 litra paliwa. Wynik jest daleki od 6 litrów deklarowanych przez Fiata, mimo wszystko z uwagi na gabaryty pojazdu, należy uznać go za bardzo przyzwoity i akceptowalny.

REKLAMA

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - linia boczna

Kuba Brzeziński

Infor.pl

Pięćsetka na sterydach ma też ładnie wyglądającą kabinę. Fotele prezentują się trochę jak siedziska zapożyczone wprost z salonu w klasycznej, brytyjskiej rezydencji, klamki przywodzą na myśl klimat retro i stare, amerykańskie lodówki, a deska rozdzielcza jest po prostu sympatyczna. Spodobała mi się jeszcze jedna rzecz - zasięg w komputerze pokładowym jest podawany z dokładnością do kilometra! Niestety wnętrzu nie brakuje też wad. Przykład? Pedały są tak wąsko rozstawione, że momentami kierowca może się poczuć zupełnie jakby prowadził… Malucha. To jednak nie koniec cech wspólnych z polskim hitem sprzedaży. Ostatni raz to właśnie w Fiacie 126p widziałem tak niskiej jakości dermę na fotelach i boczkach drzwi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Gwarancje popularnych samochodów – Fiat Tipo

Nieprzyjemna w dotyku „skóra” to dopiero początek listy. Fotel nie jest zbyt wygodny szczególnie podczas dłuższej jazdy, kierownica jest zdecydowanie zbyt duża i lepiej pasowałaby do… busa, a system multimedialny odpala się z dużym opóźnieniem i jest zawiły. Nawigacja satelitarna zaskoczyła mnie w jeszcze jednym momencie. Podczas jazdy fragmentem S2 na wlocie do Warszawy twierdziła, że poruszam się zaraz obok trasy szybkiego ruchu. Problemy miał też system informowania o ograniczeniach prędkości. Upierał się, że poza stolicą można jechać tylko 70 km/h.

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - trójklik, który jest pięcioklikiem

Czy to już koniec? Niestety nie. Bo w testowym Fiacie 500X Cross po raz pierwszy od lat widziałem wskazówkę prędkościomierza, która nie pokazuje wartości precyzyjnie, a nieustannie chwieje się. A do tego dochodzi jeszcze skrzynia biegów z nienaturalnie wielką gałką i ograniczoną precyzją zmiany przełożeń. Śmiesznie - ale tym razem nie mam na myśli że źle - pracują kierunkowskazy. Delikatne bujnięcie gałki powoduje uruchomienie tzw. trójkliku, który tak naprawdę jest pięcioklikiem.

Fiat 500X Cross ma zdecydowanie komfortowe nastawy zawieszenia. O ile w mieście crossover nie ma problemu z tłumieniem nierówności, o tyle podczas szybszego pokonywania zakrętów w trasie nadwozie wychyla się na boki. Sposobowi zachowania na drodze wtóruje układ kierowniczy. Lekko pracuje przez co parkowanie (pomijając duży promień skrętu) staje się przyjemnością. Fabbrica Italiana Automobili Torino nie zadbała jednak o precyzję manewrów. Brak sztywności resorowania jest połączony z… brakiem sztywności nadwozia. Podczas najazdu np. na krawężnik wyraźnie słychać naprężenia występujące w obrębie karoserii.

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - wnętrze

Kuba Brzeziński

Infor.pl

Na koniec cena. Zgadnijcie ile Fiat życzy sobie za takie auto. 70 tysięcy? Nie. 80 tysięcy? Też pudło. Żeby stać się właścicielem 500X w wersji Cross i takiej konfiguracji trzeba zostawić w salonie włoskiej marki - uwaga! - 102 tysiące złotych. A to moim zdaniem nieco zbyt dużo. Oczywiście wiem o tym doskonale, że znajdzie się cała masa kobiet, które zakochają się w wyglądzie tego auta, a przez to cena zejdzie na drugi plan. I nie neguję tego. Twierdzę jedynie, że crossover Fiata jest raczej mało zaawansowany technologicznie, a do tego nie wpisuje się w trzon filozofii marki - tj. nie jest tani.

Zobacz również: Używane: Fiat 500 (od 2007) – opinie użytkowników

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - podsumowanie:

Fiat 500X Cross bez dwóch zdań jest jednym z najładniejszych crossoverów dostępnych obecnie na rynku. Doskonale rozumie czym jest styl i ma perfekcyjnie skrojone nadwozie. Niestety technologicznie sprawia wrażenie, jakby pochodził z minionej epoki. Nie czuje się w nim klimatu elektronizacji, a do tego jest toporny w obsłudze. Czy to może stanowić przeszkodę dla ludzi, którzy kupują samochód oczami? Nie ma żadnych wątpliwości, że nie. Tylko czy to oznacza, że Włosi mogą ogłosić sukces? Chyba nie do końca…

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - dane techniczne:

  • Silnik: R3, doładowany
  • Pojemność silnika: 999 cm3
  • Maksymalna moc: 120 KM (przy 5750 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 190 Nm (przy 1750 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 188 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 10,9 s.
  • Skrzynia biegów: manualna 6 biegów
  • Zbiornik paliwa: 48 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7,5 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,0 litra
  • Długość: 4273 mm
  • Szerokość: 1796 mm
  • Wysokość: 1620 mm
  • Rozstaw osi: 2570 mm
  • Pojemność bagażnika: 350/1000 litrów
  • Cena: od 75 000 złotych

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - cena i wyposażenie:

  • Cena: 102 000 złotych
  • 6 poduszek powietrznych
  • Reflektory przednie wykonane w technologii LED
  • Światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów
  • System bezdotykowego dostępu do auta i odpalania silnika
  • Automatyczna klimatyzacja dwustrefowa
  • Tempomat
  • 18-calowe felgi aluminiowe
  • Tapicerka ze skóry ekologicznej
  • Elektrycznie regulowane przednie fotele
  • Elektrycznie składane lusterka boczne
  • Podgrzewane przednie fotele
  • System multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym i nawigacją satelitarną
  • Kamera cofania
  • Czujnik światła i zmierzchu
  • System monitorowania martwego pola

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA