REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl

REKLAMA

REKLAMA

Na ten samochód aż chce się patrzeć! Fiat 500X Cross przenosi wszystko to co stylistycznie najlepsze w klasycznej Pięćsetce i uzupełnia design… No właśnie tu zaczyna się problem.

REKLAMA

Do Fiata 500X wcale nie trzeba wsiadać, żeby poznać jego największa zaletę. Crossover wygląda jak młoda Sophia Loren! Tak, ma policzki jak chomik podczas jedzenia. I być może egzemplarz testowy dostałem bez dwóch dekielków na felgach. Z drugiej strony ma urokliwe spojrzenie, cudownie gustowne światła do jazdy dziennej oraz całkiem sportowe przetłoczenia na masce i dachu. 500X jest trochę nowoczesny - ma w końcu LED-owe światła, a trochę retro. I o jego głównej sile świadczy chyba to właśnie wyważenie.

REKLAMA

Kolejną sporą zaletą Fiata jest silnik FireFly Turbo 1.0. Włosi zastosowali 3-cylindrową jednostkę o pojemności 999 cm3. To nie brzmi najlepiej? To prawda! Ale w praktyce sprawdza się idealnie. Tak, jednostka szarpie na zimnym i trzęsie na wolnych obrotach. 120 koni mechanicznych i 190 Nm momentu obrotowego radzą sobie jednak z masa Fiata i dobrze go rozpędzają zarówno ze startu, jak i podczas wyprzedania w trasie. Przyspieszenie do pierwszej setki trwa według Włochów 10,9 sekundy. A to dobry wynik. Prędkość maksymalna sięga 188 km/h.

Zobacz również: Test Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - 7,5 litra benzyny to dobry wynik

Bardzo przyzwoicie silnik FireFly Turbo 1.0 wypada też pod względem hałasu pracy i spalania. Podczas jazdy z prędkością 110 - 120 km/h na drodze szybkiego ruchu jednostka napędowa zaledwie delikatnie powarkuje. 3 cylindry można usłyszeć przede wszystkim wtedy, gdy kierowca postanowi dynamiczniej ruszyć spod świateł. Co z apetytem? Podczas testu benzyniak spalił w cyklu mieszanym 7,5 litra paliwa. Wynik jest daleki od 6 litrów deklarowanych przez Fiata, mimo wszystko z uwagi na gabaryty pojazdu, należy uznać go za bardzo przyzwoity i akceptowalny.

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - linia boczna

Kuba Brzeziński

Infor.pl

Pięćsetka na sterydach ma też ładnie wyglądającą kabinę. Fotele prezentują się trochę jak siedziska zapożyczone wprost z salonu w klasycznej, brytyjskiej rezydencji, klamki przywodzą na myśl klimat retro i stare, amerykańskie lodówki, a deska rozdzielcza jest po prostu sympatyczna. Spodobała mi się jeszcze jedna rzecz - zasięg w komputerze pokładowym jest podawany z dokładnością do kilometra! Niestety wnętrzu nie brakuje też wad. Przykład? Pedały są tak wąsko rozstawione, że momentami kierowca może się poczuć zupełnie jakby prowadził… Malucha. To jednak nie koniec cech wspólnych z polskim hitem sprzedaży. Ostatni raz to właśnie w Fiacie 126p widziałem tak niskiej jakości dermę na fotelach i boczkach drzwi.

Zobacz również: Gwarancje popularnych samochodów – Fiat Tipo

Nieprzyjemna w dotyku „skóra” to dopiero początek listy. Fotel nie jest zbyt wygodny szczególnie podczas dłuższej jazdy, kierownica jest zdecydowanie zbyt duża i lepiej pasowałaby do… busa, a system multimedialny odpala się z dużym opóźnieniem i jest zawiły. Nawigacja satelitarna zaskoczyła mnie w jeszcze jednym momencie. Podczas jazdy fragmentem S2 na wlocie do Warszawy twierdziła, że poruszam się zaraz obok trasy szybkiego ruchu. Problemy miał też system informowania o ograniczeniach prędkości. Upierał się, że poza stolicą można jechać tylko 70 km/h.

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - trójklik, który jest pięcioklikiem

REKLAMA

Czy to już koniec? Niestety nie. Bo w testowym Fiacie 500X Cross po raz pierwszy od lat widziałem wskazówkę prędkościomierza, która nie pokazuje wartości precyzyjnie, a nieustannie chwieje się. A do tego dochodzi jeszcze skrzynia biegów z nienaturalnie wielką gałką i ograniczoną precyzją zmiany przełożeń. Śmiesznie - ale tym razem nie mam na myśli że źle - pracują kierunkowskazy. Delikatne bujnięcie gałki powoduje uruchomienie tzw. trójkliku, który tak naprawdę jest pięcioklikiem.

Fiat 500X Cross ma zdecydowanie komfortowe nastawy zawieszenia. O ile w mieście crossover nie ma problemu z tłumieniem nierówności, o tyle podczas szybszego pokonywania zakrętów w trasie nadwozie wychyla się na boki. Sposobowi zachowania na drodze wtóruje układ kierowniczy. Lekko pracuje przez co parkowanie (pomijając duży promień skrętu) staje się przyjemnością. Fabbrica Italiana Automobili Torino nie zadbała jednak o precyzję manewrów. Brak sztywności resorowania jest połączony z… brakiem sztywności nadwozia. Podczas najazdu np. na krawężnik wyraźnie słychać naprężenia występujące w obrębie karoserii.

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - wnętrze

Kuba Brzeziński

Infor.pl

Na koniec cena. Zgadnijcie ile Fiat życzy sobie za takie auto. 70 tysięcy? Nie. 80 tysięcy? Też pudło. Żeby stać się właścicielem 500X w wersji Cross i takiej konfiguracji trzeba zostawić w salonie włoskiej marki - uwaga! - 102 tysiące złotych. A to moim zdaniem nieco zbyt dużo. Oczywiście wiem o tym doskonale, że znajdzie się cała masa kobiet, które zakochają się w wyglądzie tego auta, a przez to cena zejdzie na drugi plan. I nie neguję tego. Twierdzę jedynie, że crossover Fiata jest raczej mało zaawansowany technologicznie, a do tego nie wpisuje się w trzon filozofii marki - tj. nie jest tani.

Zobacz również: Używane: Fiat 500 (od 2007) – opinie użytkowników

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - podsumowanie:

Fiat 500X Cross bez dwóch zdań jest jednym z najładniejszych crossoverów dostępnych obecnie na rynku. Doskonale rozumie czym jest styl i ma perfekcyjnie skrojone nadwozie. Niestety technologicznie sprawia wrażenie, jakby pochodził z minionej epoki. Nie czuje się w nim klimatu elektronizacji, a do tego jest toporny w obsłudze. Czy to może stanowić przeszkodę dla ludzi, którzy kupują samochód oczami? Nie ma żadnych wątpliwości, że nie. Tylko czy to oznacza, że Włosi mogą ogłosić sukces? Chyba nie do końca…

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - dane techniczne:

  • Silnik: R3, doładowany
  • Pojemność silnika: 999 cm3
  • Maksymalna moc: 120 KM (przy 5750 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 190 Nm (przy 1750 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 188 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 10,9 s.
  • Skrzynia biegów: manualna 6 biegów
  • Zbiornik paliwa: 48 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7,5 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,0 litra
  • Długość: 4273 mm
  • Szerokość: 1796 mm
  • Wysokość: 1620 mm
  • Rozstaw osi: 2570 mm
  • Pojemność bagażnika: 350/1000 litrów
  • Cena: od 75 000 złotych

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - cena i wyposażenie:

  • Cena: 102 000 złotych
  • 6 poduszek powietrznych
  • Reflektory przednie wykonane w technologii LED
  • Światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów
  • System bezdotykowego dostępu do auta i odpalania silnika
  • Automatyczna klimatyzacja dwustrefowa
  • Tempomat
  • 18-calowe felgi aluminiowe
  • Tapicerka ze skóry ekologicznej
  • Elektrycznie regulowane przednie fotele
  • Elektrycznie składane lusterka boczne
  • Podgrzewane przednie fotele
  • System multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym i nawigacją satelitarną
  • Kamera cofania
  • Czujnik światła i zmierzchu
  • System monitorowania martwego pola

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czym kierują się Polacy podczas zakupu używanego auta?

    Przy wyborze auta z rynku wtórnego Polacy kierują się przede wszystkim ceną. Tuż za nią, z niemal identyczną liczbą wskazań, plasują się: rocznik oraz przebieg. Nabywcy chcą także znać historię serwisową i wypadkową pojazdu - wynika z badań serwisu autobaza.pl. Co jeszcze wpływa na motoryzacyjne wybory i w jaki sposób świadczy to o świadomości kupujących? Analizują eksperci autobaza.pl.

    Fałszywy mandat od straży miejskiej. Nowy sposób złodziei w Warszawie

    Wezwanie od straży miejskiej wygląda łudząco realistycznie. Prawdziwe jednak nie jest. Fakt, że dokument sporządzili oszuści, a nie strażnicy miejscy, zdradza kilka rzucających się w oczy detali. Sprawdź, na co zwrócić uwagę i jak nie dać się oszukać.

    Wracają kontrole na granicy ze Słowacją. Czy twoje auto też skontrolują?

    Na granicy między Polską a Słowacją ponownie pojawią się strażnicy graniczni. Ci nie będą obserwować ruchu, a zatrzymywać pojazdy i je kontrolować. Na jakich autach się skupią i co ma na celu przywrócenie kontroli granicznych? O tym w tym materiale.

    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami

    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami - wynika z badania zrealizowanego na potrzeby raportu „E-rewolucja w świecie motoryzacji”.

    REKLAMA

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce?

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce? Teoretycznie tak. Teoretycznie, bo przed przystąpieniem do kursu i egzaminu, musi spełnić kilka wymogów dodatkowych. O wszystkich koniecznych formalnościach opowiem w tym materiale.

    Wybory 2023: Ile będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych?

    40 mln zł będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych. Suma po części wynika ze skali przejazdów, a po części faktu, że ministerstwo... nie opracowało stawek, na podstawie których można byłoby taki transport realizować. Oto szczegóły programu "taksówka+".

    Obwodnica Pułtuska. Jest ZRID, zaraz startują prace

    Pułtusk jest pięknym miastem o mocnym akcencie historycznym. Nie ma się zatem co dziwić, że rząd postanowił zainwestować w nie 442 mln zł. A właściwie to nie tyle w nie, co w jego okolice. Bo powstanie obwodnica Pułtuska. Trasa otrzymała właśnie ZRID.

    Kara więzienia za brak OC? Od 1 października 2023 r. nowe przepisy

    Kierowcy w przypadku braku OC boją się szczególnie kary wlepionej przez UFG. 1 października 2023 r. pojawi się nowelizacja przepisów. W jej głos 7200 zł opłaty karnej straci na znaczeniu. Bo sankcja w skrajnym przypadku rozszerzy się do kary więzienia.

    REKLAMA

    UE wprowadza normę Euro 7. Surowsze warunki homologacji samochodów i silników

    Rada Unii Europejskiej przyjęła 25 września 2023 r. swoje stanowisko negocjacyjne w sprawie projektu rozporządzenia dotyczącego homologacji pojazdów (w tym samochodów) i silników. Chodzi o wprowadzenie normy Euro 7. Celem projektu jest obniżenie emisji substancji zanieczyszczających powietrze w transporcie drogowym.

    Czy jest możliwe odebranie samochodu za przekroczenie prędkości?

    Czy policjant może zabrać kierowcy samochód za przekroczenie prędkości? Może! Tyle że na razie policjant, ale nie w Polsce. Pójście w tym kierunku w naszym kraju jest jednak możliwe. Trzeba oczywiście na to jeszcze nieco poczekać.

    REKLAMA