Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Na ten samochód aż chce się patrzeć! Fiat 500X Cross przenosi wszystko to co stylistycznie najlepsze w klasycznej Pięćsetce i uzupełnia design… No właśnie tu zaczyna się problem.

Do Fiata 500X wcale nie trzeba wsiadać, żeby poznać jego największa zaletę. Crossover wygląda jak młoda Sophia Loren! Tak, ma policzki jak chomik podczas jedzenia. I być może egzemplarz testowy dostałem bez dwóch dekielków na felgach. Z drugiej strony ma urokliwe spojrzenie, cudownie gustowne światła do jazdy dziennej oraz całkiem sportowe przetłoczenia na masce i dachu. 500X jest trochę nowoczesny - ma w końcu LED-owe światła, a trochę retro. I o jego głównej sile świadczy chyba to właśnie wyważenie.

Kolejną sporą zaletą Fiata jest silnik FireFly Turbo 1.0. Włosi zastosowali 3-cylindrową jednostkę o pojemności 999 cm3. To nie brzmi najlepiej? To prawda! Ale w praktyce sprawdza się idealnie. Tak, jednostka szarpie na zimnym i trzęsie na wolnych obrotach. 120 koni mechanicznych i 190 Nm momentu obrotowego radzą sobie jednak z masa Fiata i dobrze go rozpędzają zarówno ze startu, jak i podczas wyprzedania w trasie. Przyspieszenie do pierwszej setki trwa według Włochów 10,9 sekundy. A to dobry wynik. Prędkość maksymalna sięga 188 km/h.

Zobacz również: Test Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - 7,5 litra benzyny to dobry wynik

Bardzo przyzwoicie silnik FireFly Turbo 1.0 wypada też pod względem hałasu pracy i spalania. Podczas jazdy z prędkością 110 - 120 km/h na drodze szybkiego ruchu jednostka napędowa zaledwie delikatnie powarkuje. 3 cylindry można usłyszeć przede wszystkim wtedy, gdy kierowca postanowi dynamiczniej ruszyć spod świateł. Co z apetytem? Podczas testu benzyniak spalił w cyklu mieszanym 7,5 litra paliwa. Wynik jest daleki od 6 litrów deklarowanych przez Fiata, mimo wszystko z uwagi na gabaryty pojazdu, należy uznać go za bardzo przyzwoity i akceptowalny.

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - linia boczna

Kuba Brzeziński

Infor.pl

Pięćsetka na sterydach ma też ładnie wyglądającą kabinę. Fotele prezentują się trochę jak siedziska zapożyczone wprost z salonu w klasycznej, brytyjskiej rezydencji, klamki przywodzą na myśl klimat retro i stare, amerykańskie lodówki, a deska rozdzielcza jest po prostu sympatyczna. Spodobała mi się jeszcze jedna rzecz - zasięg w komputerze pokładowym jest podawany z dokładnością do kilometra! Niestety wnętrzu nie brakuje też wad. Przykład? Pedały są tak wąsko rozstawione, że momentami kierowca może się poczuć zupełnie jakby prowadził… Malucha. To jednak nie koniec cech wspólnych z polskim hitem sprzedaży. Ostatni raz to właśnie w Fiacie 126p widziałem tak niskiej jakości dermę na fotelach i boczkach drzwi.

Zobacz również: Gwarancje popularnych samochodów – Fiat Tipo

Nieprzyjemna w dotyku „skóra” to dopiero początek listy. Fotel nie jest zbyt wygodny szczególnie podczas dłuższej jazdy, kierownica jest zdecydowanie zbyt duża i lepiej pasowałaby do… busa, a system multimedialny odpala się z dużym opóźnieniem i jest zawiły. Nawigacja satelitarna zaskoczyła mnie w jeszcze jednym momencie. Podczas jazdy fragmentem S2 na wlocie do Warszawy twierdziła, że poruszam się zaraz obok trasy szybkiego ruchu. Problemy miał też system informowania o ograniczeniach prędkości. Upierał się, że poza stolicą można jechać tylko 70 km/h.

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - trójklik, który jest pięcioklikiem

Czy to już koniec? Niestety nie. Bo w testowym Fiacie 500X Cross po raz pierwszy od lat widziałem wskazówkę prędkościomierza, która nie pokazuje wartości precyzyjnie, a nieustannie chwieje się. A do tego dochodzi jeszcze skrzynia biegów z nienaturalnie wielką gałką i ograniczoną precyzją zmiany przełożeń. Śmiesznie - ale tym razem nie mam na myśli że źle - pracują kierunkowskazy. Delikatne bujnięcie gałki powoduje uruchomienie tzw. trójkliku, który tak naprawdę jest pięcioklikiem.

Fiat 500X Cross ma zdecydowanie komfortowe nastawy zawieszenia. O ile w mieście crossover nie ma problemu z tłumieniem nierówności, o tyle podczas szybszego pokonywania zakrętów w trasie nadwozie wychyla się na boki. Sposobowi zachowania na drodze wtóruje układ kierowniczy. Lekko pracuje przez co parkowanie (pomijając duży promień skrętu) staje się przyjemnością. Fabbrica Italiana Automobili Torino nie zadbała jednak o precyzję manewrów. Brak sztywności resorowania jest połączony z… brakiem sztywności nadwozia. Podczas najazdu np. na krawężnik wyraźnie słychać naprężenia występujące w obrębie karoserii.

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - wnętrze

Kuba Brzeziński

Infor.pl

Na koniec cena. Zgadnijcie ile Fiat życzy sobie za takie auto. 70 tysięcy? Nie. 80 tysięcy? Też pudło. Żeby stać się właścicielem 500X w wersji Cross i takiej konfiguracji trzeba zostawić w salonie włoskiej marki - uwaga! - 102 tysiące złotych. A to moim zdaniem nieco zbyt dużo. Oczywiście wiem o tym doskonale, że znajdzie się cała masa kobiet, które zakochają się w wyglądzie tego auta, a przez to cena zejdzie na drugi plan. I nie neguję tego. Twierdzę jedynie, że crossover Fiata jest raczej mało zaawansowany technologicznie, a do tego nie wpisuje się w trzon filozofii marki - tj. nie jest tani.

Zobacz również: Używane: Fiat 500 (od 2007) – opinie użytkowników

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - podsumowanie:

Fiat 500X Cross bez dwóch zdań jest jednym z najładniejszych crossoverów dostępnych obecnie na rynku. Doskonale rozumie czym jest styl i ma perfekcyjnie skrojone nadwozie. Niestety technologicznie sprawia wrażenie, jakby pochodził z minionej epoki. Nie czuje się w nim klimatu elektronizacji, a do tego jest toporny w obsłudze. Czy to może stanowić przeszkodę dla ludzi, którzy kupują samochód oczami? Nie ma żadnych wątpliwości, że nie. Tylko czy to oznacza, że Włosi mogą ogłosić sukces? Chyba nie do końca…

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - dane techniczne:

  • Silnik: R3, doładowany
  • Pojemność silnika: 999 cm3
  • Maksymalna moc: 120 KM (przy 5750 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 190 Nm (przy 1750 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 188 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 10,9 s.
  • Skrzynia biegów: manualna 6 biegów
  • Zbiornik paliwa: 48 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7,5 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,0 litra
  • Długość: 4273 mm
  • Szerokość: 1796 mm
  • Wysokość: 1620 mm
  • Rozstaw osi: 2570 mm
  • Pojemność bagażnika: 350/1000 litrów
  • Cena: od 75 000 złotych

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - cena i wyposażenie:

  • Cena: 102 000 złotych
  • 6 poduszek powietrznych
  • Reflektory przednie wykonane w technologii LED
  • Światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów
  • System bezdotykowego dostępu do auta i odpalania silnika
  • Automatyczna klimatyzacja dwustrefowa
  • Tempomat
  • 18-calowe felgi aluminiowe
  • Tapicerka ze skóry ekologicznej
  • Elektrycznie regulowane przednie fotele
  • Elektrycznie składane lusterka boczne
  • Podgrzewane przednie fotele
  • System multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym i nawigacją satelitarną
  • Kamera cofania
  • Czujnik światła i zmierzchu
  • System monitorowania martwego pola

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Reklama
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Jak przygotować się do zmian 2023
Jak przygotować się do zmian 2023
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Używane Audi A3 8V (2013 - 2020). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A3 8V to model chętnie wybierany przez polskich kierowców. Tak, cztery koła na grillu i bardziej luksusowy charakter z pewnością stanowią afrodyzjak. A jak wypada awaryjność tego auta? Sprawdźmy to.

    Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

    Pieszy może tu legalnie przejść przez jezdnię, ale punkt ten tak właściwie przejściem dla pieszych nie jest. Przejście sugerowane to dziwna konstrukcja, która nakłada na przechodzącego przez jezdnię nowe obowiązki.

    70 lat temu zbudowano polski samochód Pionier

    70 lat temu powstał prototyp samochodu Pionier. Po wojnie była to jedna z pierwszych prób stworzenia auta rodzimej konstrukcji.

    Na wakacje samochodem po Europie. Gdzie jest najwięcej fotoradarów?

    Wyjazd autem na wakacje za granicę jest coraz bardziej popularny. Polscy kierowcy mogą jednak przeżyć szok w poszczególnych państwach UE. Wszystko za sprawą fotoradarów, których jest znacznie więcej niż w Polsce.

    Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy?

    Dziś mamy listę 20 najbardziej poszukiwanych aut elektrycznych. I choć kluczowym warunkiem zakupu jest uzyskanie dotacji, nabywcy aut elektrycznych mają trudny wybór. Czasami bowiem warunki programu "Mój elektryk" wykluczają mocniejszą baterię.

    Biurowa sieć ładowania aut elektrycznych. Zachęta do zakupu elektryka?

    Budowa biurowej sieci ładowania aut elektrycznych może się stać zachętą do zakupu elektryka, ale i pozapłacowym benefitem dla pracownika. Firmowe sieci ładowania pojazdów elektrycznych natomiast warto planować perspektywicznie. To ogranicza koszty.

    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.