REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl

REKLAMA

REKLAMA

Na ten samochód aż chce się patrzeć! Fiat 500X Cross przenosi wszystko to co stylistycznie najlepsze w klasycznej Pięćsetce i uzupełnia design… No właśnie tu zaczyna się problem.

REKLAMA

Do Fiata 500X wcale nie trzeba wsiadać, żeby poznać jego największa zaletę. Crossover wygląda jak młoda Sophia Loren! Tak, ma policzki jak chomik podczas jedzenia. I być może egzemplarz testowy dostałem bez dwóch dekielków na felgach. Z drugiej strony ma urokliwe spojrzenie, cudownie gustowne światła do jazdy dziennej oraz całkiem sportowe przetłoczenia na masce i dachu. 500X jest trochę nowoczesny - ma w końcu LED-owe światła, a trochę retro. I o jego głównej sile świadczy chyba to właśnie wyważenie.

REKLAMA

Kolejną sporą zaletą Fiata jest silnik FireFly Turbo 1.0. Włosi zastosowali 3-cylindrową jednostkę o pojemności 999 cm3. To nie brzmi najlepiej? To prawda! Ale w praktyce sprawdza się idealnie. Tak, jednostka szarpie na zimnym i trzęsie na wolnych obrotach. 120 koni mechanicznych i 190 Nm momentu obrotowego radzą sobie jednak z masa Fiata i dobrze go rozpędzają zarówno ze startu, jak i podczas wyprzedania w trasie. Przyspieszenie do pierwszej setki trwa według Włochów 10,9 sekundy. A to dobry wynik. Prędkość maksymalna sięga 188 km/h.

Zobacz również: Test Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - 7,5 litra benzyny to dobry wynik

Bardzo przyzwoicie silnik FireFly Turbo 1.0 wypada też pod względem hałasu pracy i spalania. Podczas jazdy z prędkością 110 - 120 km/h na drodze szybkiego ruchu jednostka napędowa zaledwie delikatnie powarkuje. 3 cylindry można usłyszeć przede wszystkim wtedy, gdy kierowca postanowi dynamiczniej ruszyć spod świateł. Co z apetytem? Podczas testu benzyniak spalił w cyklu mieszanym 7,5 litra paliwa. Wynik jest daleki od 6 litrów deklarowanych przez Fiata, mimo wszystko z uwagi na gabaryty pojazdu, należy uznać go za bardzo przyzwoity i akceptowalny.

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - linia boczna

Kuba Brzeziński

Infor.pl

Pięćsetka na sterydach ma też ładnie wyglądającą kabinę. Fotele prezentują się trochę jak siedziska zapożyczone wprost z salonu w klasycznej, brytyjskiej rezydencji, klamki przywodzą na myśl klimat retro i stare, amerykańskie lodówki, a deska rozdzielcza jest po prostu sympatyczna. Spodobała mi się jeszcze jedna rzecz - zasięg w komputerze pokładowym jest podawany z dokładnością do kilometra! Niestety wnętrzu nie brakuje też wad. Przykład? Pedały są tak wąsko rozstawione, że momentami kierowca może się poczuć zupełnie jakby prowadził… Malucha. To jednak nie koniec cech wspólnych z polskim hitem sprzedaży. Ostatni raz to właśnie w Fiacie 126p widziałem tak niskiej jakości dermę na fotelach i boczkach drzwi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Gwarancje popularnych samochodów – Fiat Tipo

Nieprzyjemna w dotyku „skóra” to dopiero początek listy. Fotel nie jest zbyt wygodny szczególnie podczas dłuższej jazdy, kierownica jest zdecydowanie zbyt duża i lepiej pasowałaby do… busa, a system multimedialny odpala się z dużym opóźnieniem i jest zawiły. Nawigacja satelitarna zaskoczyła mnie w jeszcze jednym momencie. Podczas jazdy fragmentem S2 na wlocie do Warszawy twierdziła, że poruszam się zaraz obok trasy szybkiego ruchu. Problemy miał też system informowania o ograniczeniach prędkości. Upierał się, że poza stolicą można jechać tylko 70 km/h.

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - trójklik, który jest pięcioklikiem

REKLAMA

Czy to już koniec? Niestety nie. Bo w testowym Fiacie 500X Cross po raz pierwszy od lat widziałem wskazówkę prędkościomierza, która nie pokazuje wartości precyzyjnie, a nieustannie chwieje się. A do tego dochodzi jeszcze skrzynia biegów z nienaturalnie wielką gałką i ograniczoną precyzją zmiany przełożeń. Śmiesznie - ale tym razem nie mam na myśli że źle - pracują kierunkowskazy. Delikatne bujnięcie gałki powoduje uruchomienie tzw. trójkliku, który tak naprawdę jest pięcioklikiem.

Fiat 500X Cross ma zdecydowanie komfortowe nastawy zawieszenia. O ile w mieście crossover nie ma problemu z tłumieniem nierówności, o tyle podczas szybszego pokonywania zakrętów w trasie nadwozie wychyla się na boki. Sposobowi zachowania na drodze wtóruje układ kierowniczy. Lekko pracuje przez co parkowanie (pomijając duży promień skrętu) staje się przyjemnością. Fabbrica Italiana Automobili Torino nie zadbała jednak o precyzję manewrów. Brak sztywności resorowania jest połączony z… brakiem sztywności nadwozia. Podczas najazdu np. na krawężnik wyraźnie słychać naprężenia występujące w obrębie karoserii.

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - wnętrze

Kuba Brzeziński

Infor.pl

Na koniec cena. Zgadnijcie ile Fiat życzy sobie za takie auto. 70 tysięcy? Nie. 80 tysięcy? Też pudło. Żeby stać się właścicielem 500X w wersji Cross i takiej konfiguracji trzeba zostawić w salonie włoskiej marki - uwaga! - 102 tysiące złotych. A to moim zdaniem nieco zbyt dużo. Oczywiście wiem o tym doskonale, że znajdzie się cała masa kobiet, które zakochają się w wyglądzie tego auta, a przez to cena zejdzie na drugi plan. I nie neguję tego. Twierdzę jedynie, że crossover Fiata jest raczej mało zaawansowany technologicznie, a do tego nie wpisuje się w trzon filozofii marki - tj. nie jest tani.

Zobacz również: Używane: Fiat 500 (od 2007) – opinie użytkowników

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - podsumowanie:

Fiat 500X Cross bez dwóch zdań jest jednym z najładniejszych crossoverów dostępnych obecnie na rynku. Doskonale rozumie czym jest styl i ma perfekcyjnie skrojone nadwozie. Niestety technologicznie sprawia wrażenie, jakby pochodził z minionej epoki. Nie czuje się w nim klimatu elektronizacji, a do tego jest toporny w obsłudze. Czy to może stanowić przeszkodę dla ludzi, którzy kupują samochód oczami? Nie ma żadnych wątpliwości, że nie. Tylko czy to oznacza, że Włosi mogą ogłosić sukces? Chyba nie do końca…

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - dane techniczne:

  • Silnik: R3, doładowany
  • Pojemność silnika: 999 cm3
  • Maksymalna moc: 120 KM (przy 5750 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 190 Nm (przy 1750 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 188 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 10,9 s.
  • Skrzynia biegów: manualna 6 biegów
  • Zbiornik paliwa: 48 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7,5 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,0 litra
  • Długość: 4273 mm
  • Szerokość: 1796 mm
  • Wysokość: 1620 mm
  • Rozstaw osi: 2570 mm
  • Pojemność bagażnika: 350/1000 litrów
  • Cena: od 75 000 złotych

Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - cena i wyposażenie:

  • Cena: 102 000 złotych
  • 6 poduszek powietrznych
  • Reflektory przednie wykonane w technologii LED
  • Światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów
  • System bezdotykowego dostępu do auta i odpalania silnika
  • Automatyczna klimatyzacja dwustrefowa
  • Tempomat
  • 18-calowe felgi aluminiowe
  • Tapicerka ze skóry ekologicznej
  • Elektrycznie regulowane przednie fotele
  • Elektrycznie składane lusterka boczne
  • Podgrzewane przednie fotele
  • System multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym i nawigacją satelitarną
  • Kamera cofania
  • Czujnik światła i zmierzchu
  • System monitorowania martwego pola

Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Test: Fiat 500X Cross FireFly Turbo 1.0 - urok z pewnością ma…
Kuba Brzeziński
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA