REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Fiat Panda II (2003 - 2012) - mały hatchback z typowo włoskim urokiem

Używane: Fiat Panda II - mały hatchback z typowo włoskim urokiem
Używane: Fiat Panda II - mały hatchback z typowo włoskim urokiem
Materiały prasowe Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Używany Fiat Panda II zawojował świat. Tani hatchback segmentu A przekroczył pułap produkcji na poziomie 2 milionów sztuk i był chętnie wybierany przez Europejczyków. Skąd taka popularność? O tej zadecydowały zalety auta, a w szczególności praktyczna cena i naprawdę prosta mechanika. Tak, 8-zaworowe silniki okazywały się głośne. Z drugiej strony można je było naprawiać za grosze.

Początek nowego millenium oznaczał dość twarde zderzenie z rzeczywistością dla Seicento. Model po prostu stawał się archaiczny. I temu ciężko się dziwić. W końcu Sześćsetka bazowała na Cinquecento, które technologicznie pamiętało jeszcze lata osiemdziesiąte. Sprzedaż włoskiego hatchbacka drastycznie malała. Fiat musiał zatem podjąć kroki. Jeden z najważniejszych został wykonany w roku 2003. To wtedy zaprezentowany został nowy model segmentu A o nazwie Panda.

REKLAMA

Panda była świetnie znana fanom włoskiej motoryzacji. W końcu kwadratowy hatchback był legendą lat osiemdziesiątych. Nowe wydanie otrzymało wystarczającą ilość elementów, które mogły zadecydować o sukcesie. Auto ma kwadratową, ale bardzo sympatyczną karoserię, kolorową kabinę pasażerską i konsolę centralną nawiązującą do minivanów. Spora zaletą jest przyzwoita ilość przestrzeni i przeszło 200-litrowy bagażnik. Kluczem do sukcesu okazała się również cena opiewająca na niespełna 30 tysięcy złotych oraz miejsce produkcji. Tyska fabryka gwarantowała autu właściwą jakość wykonania.

Używane: Fiat Panda II - włoski hit z Tychów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fiat Panda II był hitem sprzedaży. Model był montowany przez 9 lat. W tym czasie polską montownię opuściło 2,2 miliona egzemplarzy. Auta były konfigurowane w kilku wersjach wyposażenia oraz parowane z paletą składającą się z sześciu odmian silnikowych. Ofertę Pandy otwierał 8-zaworowy benzyniak 1.1 Fire. Niestety moc 54 koni mechanicznych nie była wystarczająca nawet w segmencie A. Jednostka jest niezwykle hałaśliwa, a do tego rozpędza hatchbacka do setki w 15 sekund. Oczko wyżej plasowały się modele napędzane 8-zaworowym benzyniakiem o pojemności 1.2 litra. Motor dysponował mocą 60 lub 69 koni mechanicznych i zdecydowanie poprawiał dynamikę jazdy.

Panda II doczekała się nawet wersji sportowej! Model 100HP posiadał pod maską silnik benzynowy o pojemności 1.4 litra. 16-zaworowa jednostka generuje 100 koni mechanicznych i rozpędza hatchbacka do 100 km/h w czasie poniżej 10 sekund. Motory benzynowe montowane przez Fiata miały jedną zaletę - spokojnie można je było przerobić na zasilanie gazem. I opcja ta wcale nie jest irracjonalna. Proste jednostki miały bowiem naprawdę duży apetyt. Silnik o pojemności 1.2 litra potrafił spalić w mieście ponad 8 litrów bezołowiowej.

Jak benzyniaki sprawują się po latach? Podstawowa usterka używanego Fiata Pandy II dotyczy alternatora. Prądnica jest ulokowana w takim miejscu, że zimny strumień wody zalewa ją za każdym razem, gdy kierowca wjedzie w głębszą kałużę. W efekcie z czasem odmawia posłuszeństwa. Nowa kosztuje około 800 złotych, podczas gdy regeneracja to wydatek na poziomie 300 - 400 złotych. Poza tym właściciele mówią o drobnych wyciekach oleju pojawiających się przy większych przebiegach czy problemach z pompą paliwa lub przepustnicą.

Używane: Fiat Panda II - oferta to też jeden diesel!

Używany Fiat Panda II to też jednostka wysokoprężna. Pod maskę hatchbacka trafiał świetnie znany fanom włoskiej motoryzacji motor 1,3 MultiJet. Dostępne są dwa warianty mocy. Słabszy oferuje 70, a mocniejszy 75 koni mechanicznych. Diesel jest naprawdę oszczędny. W mieście potrafi spalić około 5 litrów oleju napędowego. W zamian po przejechaniu 100 tysięcy kilometrów może się stać źródłem problemów. Najpierw zazwyczaj wyciąga się łańcuch rozrządu. Potem zdarzają się niesprawności sprzęgła, turbosprężarki lub wentylatora chłodnicy.

Dewizą miejskiego hatchbacka z Włoch była prostota. I ta dotyczyła również zawieszenia. Przednią oś resorowały klasyczne kolumny McPhersona. Z tyłu pracowała belka skrętna. Nastawy w Pandzie szły przede wszystkim w stronę komfortu. To w połączeniu z dość wysokim nadwoziem raczej nie tworzy wrażenia stabilności w zakręcie. Fiat lubi wychylać karoserię podczas pokonywania łuków, na szczęście z drugiej strony nie jest autem sportowym. Najsłabszym punktem włoskiego resorowania są łączniki stabilizatora i tuleje wahaczy. Szybko zużywają się też amortyzatory. Szczęście właścicieli polega na tym, że ceny części zamiennych są dosłownie symboliczne. Dla przykładu amortyzator można kupić już za 60 złotych!

Używane: Fiat Panda II - usterki usuniesz za… grosze!

Problemy z alternatorem i niską trwałością elementów zawieszenia niestety nie są jedynymi zmartwieniami właścicieli używanego Fiata Pandy II. Kierowcy skarżą się także na niską trwałość sprzęgła oraz wentylatora nawiewu. Stosunkowo szybko zużywają się też łożyska kół oraz pojawiają się problemy z elektrycznym wspomaganiem układu kierowniczego. Znanym w Pandzie problemem jest szybko postępująca korozja układu wydechowego oraz kłopot z przygasającymi światłami mijania. Ostatnia z usterek na szczęście zazwyczaj nie ma poważnego podłoża. Na ogół niesprawność wynika z niewłaściwie wykonanego złącza zastosowanego przez Fiata w procesie produkcji.

Zalety eksploatacyjne używanego Fiata Pandy II? Tak, być może lista charakterystycznych usterek nie jest krótka. Mimo wszystko zadbane egzemplarze naprawdę mogą być w miarę bezproblemowo eksploatowane latami. Co więcej, ceny większości napraw są niewielkie. A wszystko za sprawą prostej technologicznie konstrukcji oraz szerokiej oferty części zamiennych dostępnych w więcej niż rozsądnych cenach.

Ile kosztuje używany Fiat Panda II? Dziś ceny egzemplarzy z początku produkcji są naprawdę śmieszne. Auto można kupić już za 3 tysiące złotych. Przy takiej kwocie kierowca może mieć jednak poważne wątpliwości dotyczące jego stanu. Za Pandę w dobrej kondycji trzeba zapłacić mniej więcej 5 - 6 tysięcy złotych. Modele najdroższe - pochodzące z końca produkcji, mające niski przebieg, napędzane silnikiem diesla i posiadające np. czteronapęd - są wyceniane przez obecnych właścicieli nawet na ponad 20 tysięcy złotych. Usportowione modele 100HP kosztują od 12 do 19 tysięcy złotych.

Używane: Fiat Panda II - podsumowanie

Włosi bez wątpienia mają jeden wielki talent. Jak nikt potrafią budować niewielkie samochody do miasta. Swoją świetną formę potwierdzili po raz kolejny w roku 2003 podczas prezentacji nowej Pandy. Hatchback wygląda sympatycznie i jest miejsko zwinny. Na rynku wtórnym ma jeszcze dwa asy w rękawie. Używany Fiat Panda II kosztuje naprawdę niewiele, a do tego mimo iż nie jest stuprocentowo bezproblemowy, jego naprawy kosztują dosłownie grosze.

Używane: Fiat Panda II - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 15 zł
  • filtr paliwa - od 14 zł
  • filtr kabinowy - od 14 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 273 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 150 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 161 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 48 zł
  • bęben hamulcowy tył - od 57 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 44 zł
  • łącznik stabilizatora - od 27 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 26 zł
  • amortyzator - od 63 zł
  • sprzęgło komplet - od 373 zł
  • zawór EGR - od 283 zł

Używane: Fiat Panda II - dane techniczne:

Moc

Przyspieszenie

0 - 100 km/h

Prędkość maksymalna

Spalanie miasto/ średnie/trasa

w l/100 km

1.1 8v 54 KM 15,0 s. 150 km/h 7,5/6,0/5,1
1.2 8v 60 KM 14,0 s. 155 km/h 7,9/6,3/5,3
1.2 8v 69 KM 13,4 s. 162 km/h 8,1/6,5/5,6
1.4 16v 100 KM 9,5 s. 185 km/h 8,7/6,5/5,3
1.3 MultiJet 70 KM 13,0 s. 160 km/h 5,3/4,3/3,7
1.3 MultiJet 75 KM 12,4 s. 165 km/h 5,2/4,2/3,6

Fiat Panda II
Materiały prasowe Fiat
Fiat Panda II
Materiały prasowe Fiat
Fiat Panda II
Materiały prasowe Fiat
Fiat Panda II
Materiały prasowe Fiat
Fiat Panda II
Materiały prasowe Fiat
Fiat Panda II
Materiały prasowe Fiat
Fiat Panda II
Materiały prasowe Fiat
Fiat Panda II
Materiały prasowe Fiat
Fiat Panda II
Materiały prasowe Fiat
Fiat Panda II
Materiały prasowe Fiat
Fiat Panda II
Materiały prasowe Fiat
Fiat Panda II
Materiały prasowe Fiat
Fiat Panda II
Materiały prasowe Fiat
Fiat Panda II
Materiały prasowe Fiat
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA