Test Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet
REKLAMA
REKLAMA
Zwiększony do 16 cm prześwit, wysokie nadkola i masywne osłony błotników, progów oraz obszerne zderzaki i praktyczne relingi dachowe to detale, które dekonspirują Pandę z napędem na cztery koła. Nie sposób pomylić tego modelu z tradycyjną odmianą włoskiego malucha.
REKLAMA
Trzeba przyznać, że projektantom udało się stworzyć pojazd wpadający w oko, o proporcjonalnej i dodającej kierowcy pewności siebie sylwetce.
Zobacz też: Pierwsza jazda: Skoda Rapid Spaceback
Test Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet – wnętrze
Przedział pasażerski Pandy 4x4 nie różni się od tego z tradycyjnej odmiany modelu. Do Fiata z napędem na obie osie wygodniej się jednak wsiada, ze względu na to, że auto jest wyżej zawieszone.
Tablica przyrządów jest uporządkowana, przejrzysta i wykonana z materiałów dobrej jakości. Ilość przestrzeni zarówno z przodu, jak i z tyłu jest umiarkowana, choć regularny kształt sprawia, że wysocy pasażerowie tylnej kanapy nie będą zaczepiać głową o podsufitkę.
Bagażnik Pandy 4x4 ma tę samą objętość co w modelu przednionapędowym – 225 l.
Zobacz też: Test Suzuki Jimny 1.3 Elegance
Test Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet – napęd/układ jezdny
REKLAMA
Mimo, że Fiat Panda 4x4 należy do niewielkich samochodów, właściwości jednostki napędowej oraz całego układu jezdnego dodają kierowcy pewności bez względu na to po jakiej nawierzchni się porusza. Lekką konstrukcję napędza 75-konny silnik Multijet, który dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 190 Nm od 1500 obr./min. Duża elastyczność jednostki napędowej oraz krótkie zwisy, mała średnica zawracania i regularny kształt nadwozia sprawiają, że Panda 4x4 niezwykle dzielnie poczyna sobie na gruntowych, rozmokniętych drogach i może zawstydzić niejednego SUV-a. Autem łatwo się manewruje na wąskich leśnych ścieżkach i ciasnych parkingach. Napęd 4x4 jest sterowany elektronicznie (w razie uślizgu kół dołączany jest napęd na tylną oś), ale kierowca ma możliwość zblokowania dyferencjału, co ułatwia wyjechanie z kłopotliwej sytuacji.
Zwiększony prześwit i zwrotność to atuty, które sprzyjają także co dziennej miejskiej eksploatacji małego Fiata. Kierowca bez trudu zaparkuje pojazd na ciasnym miejscu parkingowym i skorzysta również z tych do których dostępu broni wysoki krawężnik.
Ale istnieje też druga strona medalu. Podczas jazdy po asfalcie Panda 4x4 tłumi nierówności komfortowo lecz stosunkowo duży skok zawieszenia daje o sobie znać na zakrętach przez co nadwozie się dość mocno przechyla podczas szybkiej jazdy po ciasnych łukach. Także autostrady i drogi ekspresowe nie są naturalnym środowiskiem Pandy 4x4. Nadwozie jest wrażliwe na boczne podmuchy wiatru. Poza tym po przekroczeniu prędkości 120 km/h w aucie robi się uciążliwie głośno.
Cieszy za to średnie niskie zużycie paliwa. Około 6,7 l na 100 km w ruchu miejskim to zadowalający wynik.
Zobacz też: Test Opel Adam 1.4/87 KM
Test Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet – podsumowanie
REKLAMA
Fiat Panda 4x4 jest dostępny tylko w jednej wersji wyposażeniowej i silnikowej. Według oficjalnego cennika odmiana Climbing kosztuje 66 200 zł (60 100 zł w promocji) i jest to najbogatsza wersja Fiata Pandy wyposażona m.in. w elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrze, klimatyzację i napęd na obie osie. Co ciekawe jest to jedyna wersja Pandy, do której za 1000 zł można dokupić ogrzewanie przedniej szyby i podgrzewanie przednich foteli.
Dla kogo jest ten pojazd? O ile mieszczuchy z nizin mogą mieć kłopot z wydaniem 60 tys. zł na Pandę 4x4, o tyle osoby mieszkające w górach, gdy tylko lokalne drogi pokryje gruba warstwa śniegu szybko docenią zalety dzielnego Fiata. Podobne odczucia mogą mieć pracownicy służb leśnych.
Zobacz też: Test Lancia Ypsilon III 0.9 TwinAir 85 KM: awangardowy maluch
Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet – dane techniczne
Fiat Panda 4x4 1.3 Multijet 75 KM | |
Typ silnika | turbodiesel |
Pojemność | 1248 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16V |
Maksymalna moc | 75 KM/4000 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 190 Nm/1500 obr./min. |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | man. 5-bieg. |
Pojemność bagażnika | 225 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 368,6/164,3/160,5 cm |
Rozstaw osi | 230 cm |
V-max | 159 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,5 s |
Zużycie paliwa* | 5,0/4,6/4,7 l/100 km |
Cena od | 66 200 (60 100 zł w promocji) |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.