Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki
REKLAMA
REKLAMA
Trzecia generacja włoskiego hitu sprzedaży została zaprezentowana w roku 2011 podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Czy postęp w stosunku do poprzednika był duży? Z pewnością nie. Auto tak naprawdę technologicznie bazowało na Pandzie II oraz płycie Fiat Mini Platform znanej z Fiata 500, Fiata 500L, Forda Ka i Lancii Ypsilon. I choć podstawy były praktycznie takie same, inżynierowie dopracowali niektóre szczegóły z aspektami designu nadwozia i wnętrza na czele. Panda III niestety nie miała najlepszych informacji dla Polaków. W tej generacji montaż pojazdu przeniesiono z Tychów do Pomigliano d'Arco we Włoszech.
REKLAMA
Używane: Fiat Panda III - hatchback nabrał kształtów
REKLAMA
Karoseria hatchbacka urosła i stała się bardziej obła - zupełnie tak jakby auto przytyło! Poza tym Panda zachowała jedną wartość - nadal w ruchu miejskim wygląda niezwykle sympatycznie. Co z wnętrzem? Plastiki są bardzo twarde. To jednak segment A, więc niczego innego kierowca nie ma prawa oczekiwać. To samo dotyczy ilości miejsca czy bagażnika o pojemności od 225 do 260 litrów. Konsola została zaprojektowana w oparciu o dość dyskusyjnie wyglądające kwadraty. Mimo wszystko jest dobrze przemyślana i naprawdę ergonomiczna. Właściciela drażnić mogą jeszcze trzy rzeczy - czerwone podświetlenie monochromatycznego ekranu, ograniczona widoczność do tyłu i słabo pracujący nawiew.
Paleta silnikowa używanego Fiata Pandy III składa się z czterech motorów. I choć modele TwinAir czy MultiJet były nowoczesne i całkiem dynamiczne, prawdziwym hitem stała się jednostka 1.2 Fire. Benzyniak ma 4 cylindry i 8-zaworową głowicę, a do tego pamięta jeszcze czasy świetności takich modeli jak Uno. W skrócie mówiąc jest rynkowym dinozaurem! To nie przeszkadza mu jednak w rozwijaniu 69 koni mechanicznych i 102 Nm momentu obrotowego. Tak skonfigurowana Panda III osiąga pierwszą setkę w 14,2 sekundy. Prędkość maksymalna sięga 164 km/h.
Zobacz również: Silnik 1.0 i 0.9 TwinAir - awarie, problemy, opinie
Benzyniaki z serii Fire nigdy nie były przesadnie oszczędne. Choć producent w oficjalnej specyfikacji podawał spalanie w mieście wynoszące 6,7 litra, w realnych warunkach lepiej przygotować się na 8 - 9 litrów. Na szczęście wysokie zapotrzebowanie na paliwo jeszcze nie stanowi tragicznej informacji, bo 8-zaworowa konstrukcja idealnie nadaje się do zasilania LPG. Trwałość? W Pandzie II silnik miał problemy z pękającą obudową alternatora. Tutaj stały się one sporadyczne. Motor nadal jest też wyposażany w bezawaryjny rozrząd. Więc jeżeli pasek zerwie się… wystarczy założyć nowy i można bez remontu wyjechać z warsztatu.
Używane: Fiat Panda III - przestarzały silnik 1.2 Fire dominuje
REKLAMA
W silniku 1.2 Fire zdarzają się awarie przepustnicy i termostatu. Drugi z elementów blokuje się w dużym obiegu i nie dogrzewa silnika. W sporej partii pojazdów był wymieniany na mocy akcji naprawczej. Paletę benzyniaków uzupełniają jeszcze dwa motory: 1.0 TwinAir i 0.9 TwinAir. Obydwa mają 2 cylindry i specyficzne brzmienie. Pierwszy z pojemności 964 cm3 generuje 65 koni mechanicznych i nie oferuje praktycznie żadnych osiągów. Drugi za sprawą doładowania zmusza 875 cm3 do generowania 85 koni mechanicznych. W ten sposób używany Fiat Panda III przyspiesza do 100 km/h już w 11,2 sekundy.
W systemie TwinAir zdarzają się przede wszystkim awarie modułów sterujących systemem MultiAir. Trwałość rozwiązania można wydłużyć. Najpierw trzeba jednak porzucić zalecenia serwisowe producenta. Kierowca powinien zrezygnować z przeglądów olejowych rozciągniętych do 30 tysięcy kilometrów. Interwał musi być ustalony maksymalnie na 15 tysięcy kilometrów. Silnik 0.9 TwinAir ma jeszcze jeden problem. Spalanie podawane przez producenta nie ma wiele wspólnego z prawdą. Wynik ze specyfikacji na poziomie 5 litrów w mieście należy powiększyć o dobre dwa litry.
Zobacz również: Jak eksploatować silniki 1,3 Multijet?
Uzupełnieniem gamy używanego Fiata Pandy III jest diesel 1.3 MultiJet. Ropniak jest sporadycznie spotykany na rynku wtórnym, mimo wszystko stanowi ciekawą propozycję. Jest doładowany i ma 75 koni mechanicznych. W efekcie przyspiesza do pierwszej setki w 11 sekund. Co ze spalaniem? W mieście przy wykorzystaniu zasad eco-drivingu Panda MultiJet potrafi „wypić” mniej niż 5 litrów oleju napędowego. Małolitrażowy diesel jest sprawdzoną konstrukcją. Najczęściej wyciąga się w nim łańcuch rozrządu. Poza tym kierowca powinien dbać o jakość paliwa. Zanieczyszczenia mogą zapchać wtryskiwacze common rail.
Używane: Fiat Panda III - zawieszenie i… napęd AWD
Używany Fiat Panda III ma przednie zawieszenie oparte o kolumny McPhersona. Tył pracuje dzięki belce skrętnej. Resorowanie stawia na komfort - miękko tłumi nierówności i sprawdza się na każdym typie nawierzchni. Napęd w większości modeli jest realizowany przez przednie koła. W sprzedaży funkcjonowały modele AWD. Te zostały oparte o system Torque On Demand, w ramach którego dołączaniem napędu tylnych kół zajmowało się sprzęgło międzyosiowe. Zawieszenie i układ przeniesienia napędu są trwałe. W modelach z początku produkcji niższą trwałość mogą mieć tylko amortyzatory montowane przy tylnych kołach.
Używany Fiat Panda II był autem tanim w naprawach i prostym technologicznie. Trzecia odsłona zachowała obydwie te wartości i uzupełniła je… zdecydowanie wyższym wskaźnikiem bezawaryjności. Dużo rzadziej niż u poprzednika zdarzają mu się np. awarie elektrycznego wspomagania układu kierowniczego. Mimo wszystko auto ma kilka typowych usterek. Wśród nich warto wspomnieć o szybko padającym podświetleniu konsoli centralnej - szczególnie w okolicy pokręteł nawiewów czy lakierze podatnym na powstawanie odprysków.
Zobacz również: Używane: Fiat Panda II (2003 - 2012) - mały hatchback z typowo włoskim urokiem
Używany Fiat Panda III z roku 2011 zostanie wyceniony dziś na 15 tysięcy złotych. Ceny najtańszych egzemplarzy bardzo szybko jednak galopują w kierunku 17 - 19 tysięcy złotych. Standardowe wyposażenie hatchbacka z Włoch to 4 poduszki powietrzne, wspomaganie układu kierowniczego, ABS, pakiet elektryczny i komputer pokładowy. Większość egzemplarzy ma jednak też klimatyzację i nietrudno znaleźć auto z naprawdę rozsądnym przebiegiem.
Używane: Fiat Panda III - podsumowanie:
Fiat Panda III nigdy nie osiągnął tak dużego sukcesu sprzedażowego jak poprzednik. To jednak jeszcze nie pomniejsza jego wartości. Bo choć auto technologicznie stanowi jedynie rozwinięcie koncepcji znanej z dwójki, z punktu widzenia kierowcy może być naprawdę wdzięcznym, niskobudżetowym hatchbackiem. Nie psuje się zbyt często. ma trwałe silniki, a do tego w wersji 1.2 8v może za grosze poruszać się na gazie. A czego więcej potrzeba w segmencie A...
Używane: Fiat Panda III - dane techniczne producenta:
Silnik | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km |
1.0 TwinAir R2 | 65 KM | 88 Nm | 15,7 s. | 159 km/h | 5,0/4,2/3,8 |
0.9 TwinAir R2 | 85 KM | 145 Nm | 11,2 s. | 177 km/h | 5,0/4,2/3,8 |
1.2 Fire R4 | 69 KM | 102 Nm | 14,2 s. | 164 km/h | 6,7/5,2/4,3 |
1.3 MultiJet R4 | 75 KM | 190 Nm | 11,0 s. | 182 km/h | 4,3/3,6/3,4 |
Używane: Fiat Panda III - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 10 zł
- filtr powietrza - od 17 zł
- filtr paliwa - od 70 zł
- filtr kabinowy - od 14 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 167 zł
- zestaw paska rozrządu - od 143 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 149 zł
- tarcza hamulcowa przód - od 51 zł
- szczęka hamulcowa tył - od 80 zł
- bęben hamulcowy tył - od 75 zł
- klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 71 zł
- łącznik stabilizatora - od 27 zł
- końcówka drążka kierowniczego - od 43 zł
- amortyzator - od 130 zł
- sprzęgło komplet - od 352 zł
- zawór EGR - od 426 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.