Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki

Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki
Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Fiat
Ma włoski urok, może być napędzana silnikiem o zaledwie dwóch cylindrach, a do tego oferuje niezwykle rozsądną cenę. Tylko czy używany Fiat Panda III jest godny uwagi?

Trzecia generacja włoskiego hitu sprzedaży została zaprezentowana w roku 2011 podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Czy postęp w stosunku do poprzednika był duży? Z pewnością nie. Auto tak naprawdę technologicznie bazowało na Pandzie II oraz płycie Fiat Mini Platform znanej z Fiata 500, Fiata 500L, Forda Ka i Lancii Ypsilon. I choć podstawy były praktycznie takie same, inżynierowie dopracowali niektóre szczegóły z aspektami designu nadwozia i wnętrza na czele. Panda III niestety nie miała najlepszych informacji dla Polaków. W tej generacji montaż pojazdu przeniesiono z Tychów do Pomigliano d'Arco we Włoszech.

Używane: Fiat Panda III - hatchback nabrał kształtów

Karoseria hatchbacka urosła i stała się bardziej obła - zupełnie tak jakby auto przytyło! Poza tym Panda zachowała jedną wartość - nadal w ruchu miejskim wygląda niezwykle sympatycznie. Co z wnętrzem? Plastiki są bardzo twarde. To jednak segment A, więc niczego innego kierowca nie ma prawa oczekiwać. To samo dotyczy ilości miejsca czy bagażnika o pojemności od 225 do 260 litrów. Konsola została zaprojektowana w oparciu o dość dyskusyjnie wyglądające kwadraty. Mimo wszystko jest dobrze przemyślana i naprawdę ergonomiczna. Właściciela drażnić mogą jeszcze trzy rzeczy - czerwone podświetlenie monochromatycznego ekranu, ograniczona widoczność do tyłu i słabo pracujący nawiew.

Paleta silnikowa używanego Fiata Pandy III składa się z czterech motorów. I choć modele TwinAir czy MultiJet były nowoczesne i całkiem dynamiczne, prawdziwym hitem stała się jednostka 1.2 Fire. Benzyniak ma 4 cylindry i 8-zaworową głowicę, a do tego pamięta jeszcze czasy świetności takich modeli jak Uno. W skrócie mówiąc jest rynkowym dinozaurem! To nie przeszkadza mu jednak w rozwijaniu 69 koni mechanicznych i 102 Nm momentu obrotowego. Tak skonfigurowana Panda III osiąga pierwszą setkę w 14,2 sekundy. Prędkość maksymalna sięga 164 km/h.

Zobacz również: Silnik 1.0 i 0.9 TwinAir - awarie, problemy, opinie

Benzyniaki z serii Fire nigdy nie były przesadnie oszczędne. Choć producent w oficjalnej specyfikacji podawał spalanie w mieście wynoszące 6,7 litra, w realnych warunkach lepiej przygotować się na 8 - 9 litrów. Na szczęście wysokie zapotrzebowanie na paliwo jeszcze nie stanowi tragicznej informacji, bo 8-zaworowa konstrukcja idealnie nadaje się do zasilania LPG. Trwałość? W Pandzie II silnik miał problemy z pękającą obudową alternatora. Tutaj stały się one sporadyczne. Motor nadal jest też wyposażany w bezawaryjny rozrząd. Więc jeżeli pasek zerwie się… wystarczy założyć nowy i można bez remontu wyjechać z warsztatu.

Używane: Fiat Panda III - przestarzały silnik 1.2 Fire dominuje

W silniku 1.2 Fire zdarzają się awarie przepustnicy i termostatu. Drugi z elementów blokuje się w dużym obiegu i nie dogrzewa silnika. W sporej partii pojazdów był wymieniany na mocy akcji naprawczej. Paletę benzyniaków uzupełniają jeszcze dwa motory: 1.0 TwinAir i 0.9 TwinAir. Obydwa mają 2 cylindry i specyficzne brzmienie. Pierwszy z pojemności 964 cm3 generuje 65 koni mechanicznych i nie oferuje praktycznie żadnych osiągów. Drugi za sprawą doładowania zmusza 875 cm3 do generowania 85 koni mechanicznych. W ten sposób używany Fiat Panda III przyspiesza do 100 km/h już w 11,2 sekundy.

W systemie TwinAir zdarzają się przede wszystkim awarie modułów sterujących systemem MultiAir. Trwałość rozwiązania można wydłużyć. Najpierw trzeba jednak porzucić zalecenia serwisowe producenta. Kierowca powinien zrezygnować z przeglądów olejowych rozciągniętych do 30 tysięcy kilometrów. Interwał musi być ustalony maksymalnie na 15 tysięcy kilometrów. Silnik 0.9 TwinAir ma jeszcze jeden problem. Spalanie podawane przez producenta nie ma wiele wspólnego z prawdą. Wynik ze specyfikacji na poziomie 5 litrów w mieście należy powiększyć o dobre dwa litry.

Zobacz również: Jak eksploatować silniki 1,3 Multijet?

Uzupełnieniem gamy używanego Fiata Pandy III jest diesel 1.3 MultiJet. Ropniak jest sporadycznie spotykany na rynku wtórnym, mimo wszystko stanowi ciekawą propozycję. Jest doładowany i ma 75 koni mechanicznych. W efekcie przyspiesza do pierwszej setki w 11 sekund. Co ze spalaniem? W mieście przy wykorzystaniu zasad eco-drivingu Panda MultiJet potrafi „wypić” mniej niż 5 litrów oleju napędowego. Małolitrażowy diesel jest sprawdzoną konstrukcją. Najczęściej wyciąga się w nim łańcuch rozrządu. Poza tym kierowca powinien dbać o jakość paliwa. Zanieczyszczenia mogą zapchać wtryskiwacze common rail.

Używane: Fiat Panda III - zawieszenie i… napęd AWD

Używany Fiat Panda III ma przednie zawieszenie oparte o kolumny McPhersona. Tył pracuje dzięki belce skrętnej. Resorowanie stawia na komfort - miękko tłumi nierówności i sprawdza się na każdym typie nawierzchni. Napęd w większości modeli jest realizowany przez przednie koła. W sprzedaży funkcjonowały modele AWD. Te zostały oparte o system Torque On Demand, w ramach którego dołączaniem napędu tylnych kół zajmowało się sprzęgło międzyosiowe. Zawieszenie i układ przeniesienia napędu są trwałe. W modelach z początku produkcji niższą trwałość mogą mieć tylko amortyzatory montowane przy tylnych kołach.

Używany Fiat Panda II był autem tanim w naprawach i prostym technologicznie. Trzecia odsłona zachowała obydwie te wartości i uzupełniła je… zdecydowanie wyższym wskaźnikiem bezawaryjności. Dużo rzadziej niż u poprzednika zdarzają mu się np. awarie elektrycznego wspomagania układu kierowniczego. Mimo wszystko auto ma kilka typowych usterek. Wśród nich warto wspomnieć o szybko padającym podświetleniu konsoli centralnej - szczególnie w okolicy pokręteł nawiewów czy lakierze podatnym na powstawanie odprysków.

Zobacz również: Używane: Fiat Panda II (2003 - 2012) - mały hatchback z typowo włoskim urokiem

Używany Fiat Panda III z roku 2011 zostanie wyceniony dziś na 15 tysięcy złotych. Ceny najtańszych egzemplarzy bardzo szybko jednak galopują w kierunku 17 - 19 tysięcy złotych. Standardowe wyposażenie hatchbacka z Włoch to 4 poduszki powietrzne, wspomaganie układu kierowniczego, ABS, pakiet elektryczny i komputer pokładowy. Większość egzemplarzy ma jednak też klimatyzację i nietrudno znaleźć auto z naprawdę rozsądnym przebiegiem.

Używane: Fiat Panda III - podsumowanie:

Fiat Panda III nigdy nie osiągnął tak dużego sukcesu sprzedażowego jak poprzednik. To jednak jeszcze nie pomniejsza jego wartości. Bo choć auto technologicznie stanowi jedynie rozwinięcie koncepcji znanej z dwójki, z punktu widzenia kierowcy może być naprawdę wdzięcznym, niskobudżetowym hatchbackiem. Nie psuje się zbyt często. ma trwałe silniki, a do tego w wersji 1.2 8v może za grosze poruszać się na gazie. A czego więcej potrzeba w segmencie A...

Używane: Fiat Panda III - dane techniczne producenta:

Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
1.0 TwinAir R2 65 KM 88 Nm 15,7 s. 159 km/h 5,0/4,2/3,8
0.9 TwinAir R2 85 KM 145 Nm 11,2 s. 177 km/h 5,0/4,2/3,8
1.2 Fire R4 69 KM 102 Nm 14,2 s. 164 km/h 6,7/5,2/4,3
1.3 MultiJet R4 75 KM 190 Nm 11,0 s. 182 km/h 4,3/3,6/3,4

Używane: Fiat Panda III - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 17 zł
  • filtr paliwa - od 70 zł
  • filtr kabinowy - od 14 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 167 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 143 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 149 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 51 zł
  • szczęka hamulcowa tył - od 80 zł
  • bęben hamulcowy tył - od 75 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 71 zł
  • łącznik stabilizatora - od 27 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 43 zł
  • amortyzator - od 130 zł
  • sprzęgło komplet - od 352 zł
  • zawór EGR - od 426 zł

Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Fiat
Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Fiat
Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Fiat
Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Fiat
Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Fiat
Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Fiat
Reklama
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Jak przygotować się do zmian 2023
Jak przygotować się do zmian 2023
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

    Pieszy może tu legalnie przejść przez jezdnię, ale punkt ten tak właściwie przejściem dla pieszych nie jest. Przejście sugerowane to dziwna konstrukcja, która nakłada na przechodzącego przez jezdnię nowe obowiązki.

    70 lat temu zbudowano polski samochód Pionier

    70 lat temu powstał prototyp samochodu Pionier. Po wojnie była to jedna z pierwszych prób stworzenia auta rodzimej konstrukcji.

    Na wakacje samochodem po Europie. Gdzie jest najwięcej fotoradarów?

    Wyjazd autem na wakacje za granicę jest coraz bardziej popularny. Polscy kierowcy mogą jednak przeżyć szok w poszczególnych państwach UE. Wszystko za sprawą fotoradarów, których jest znacznie więcej niż w Polsce.

    Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy?

    Dziś mamy listę 20 najbardziej poszukiwanych aut elektrycznych. I choć kluczowym warunkiem zakupu jest uzyskanie dotacji, nabywcy aut elektrycznych mają trudny wybór. Czasami bowiem warunki programu "Mój elektryk" wykluczają mocniejszą baterię.

    Biurowa sieć ładowania aut elektrycznych. Zachęta do zakupu elektryka?

    Budowa biurowej sieci ładowania aut elektrycznych może się stać zachętą do zakupu elektryka, ale i pozapłacowym benefitem dla pracownika. Firmowe sieci ładowania pojazdów elektrycznych natomiast warto planować perspektywicznie. To ogranicza koszty.

    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.