REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiat Panda Cross: do jazdy w terenie

Subskrybuj nas na Youtube
Fiat Panda Cross
Fiat Panda Cross
Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Panda w wersji terenowej wchodzi do sprzedaży. Czym różni się od pozostałych wersji tego modelu?

Fiat Panda Cross: nadwozie

Przód samochodu charakteryzuje się całkiem nowym wyglądem, dzięki nowemu zderzakowi, który  wyróżnia pokaźna płyta podwozia w kolorze srebrnym „ultrashine" służąca do zabezpieczania elementów mechanicznych, z charakterystycznymi otworami, które nawiązują do „kwadratokółek" (ang. "squircle") Pandy. Solidność oraz off-roadowy charakter podkreślone są przez haki holownicze w czerwonym, błyszczącym kolorze, które są natychmiast rozpoznawalne. Całkowicie nowe są też lampy zespolone, dzięki reflektorom oraz nowym światłom przeciwmgłowym wbudowanym w okolicach grilla oraz światłom do jazdy dziennej DRL z technologią LED, wbudowanym w płytę podwozia.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Indywidualne tablice w Fiacie 500!

Również tył tego samochodu jest bardzo wyrazisty i obejmuje nowy zderzak z płytą osłonową nawiązujący swoim kształtem i wykończeniem do przedniej płyty podwozia, nowe, polerowane obramowanie zestawu lamp tylnych oraz chromowaną końcówkę wydechu.

Fiat Panda Cross: wnętrze

Siedzenia wykonane są z naturalnej tkaniny o „technicznym wzorze", a ich boki wykończone brązową eko-skórą - identycznie, jak panele drzwiowe. Siedzenia przednie zdobi logo Cross z metalizowanego poliuretanu.
Deskę rozdzielczą wykonano w nowym, miedzianym kolorze, a na jej tle wyróżnia się nowe, srebrne wykończenie „ultrashine" zestawu wskaźników. W tej samej barwie wykończono konsolę centralną, w której znajduje się selektor do jazdy off-road „Terrain Control"'. Całości dopełnia obszyta skórą kierownica z przyciskami sterowania audio oraz skórzana gałka dźwigni zmiany biegów. Bagażnik ma pojemność 225 litrów.

REKLAMA

Fiat Panda Cross: napęd 4x4

Nowa Panda Cross wyposażona jest w układ napędowy 4x4 „Torque-on-Demand" z dwoma mechanizmami różnicowymi oraz elektronicznie sterowanym sprzęgłem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest to system napędu na cztery koła pozostający pod kontrolą modułu elektronicznego, który na podstawie analizy sygnałów docierających z samochodu kieruje rozdziałem mocy na oś przednią i tylną, odpowiednio do warunków przyczepności podłoża. Zaletą tego systemu jest pełna automatyka działania bez konieczności obsługi ze strony kierowcy.

Panda Cross wyposażona jest w standardzie w system elektronicznej stabilizacji jazdy ESC wraz z funkcją ELD, czyli elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego, która wspomaga ruszanie i jazdę na podłożu o niskiej przyczepności (śnieg, lód, błoto... itp.).

Fiat Panda Cross: tryby napędu 4x4

Jako jedyna w swoim segmencie, Panda Cross oferuje selektor jazdy, który pozwala amatorom off- roadowej jazdy włączyć napęd 4x4, w zależności od panujących warunków, wybierając jeden z trzech trybów pracy: Auto, Off-road i Hill Descent Control.

W trybie Auto, moment obrotowy jest rozkładany optymalnie pomiędzy oboma osiami pojazdu, zależnie od stopnia przyczepności podłoża oraz bez konieczności włączania przez kierowcę napędu.

Na normalnym podłożu, na przykład w mieście albo na autostradzie, Panda Cross porusza się z napędem na przód, wtedy 98% momentu kierowane jest na koła przednie. Natomiast kiedy podłoże jest śliskie albo jazda odbywa się po nierównościach, system kieruje automatycznie moment obrotowy tam, gdzie jest potrzebny, dzięki pracy sprzęgła, które stale dozuje napęd na oś tylną.

Tak więc, sprawdzone i przetestowane sprzęgło sterowane elektro-hydraulicznie, przenosi do 190 Nm momentu obrotowego na tył (co odpowiada całemu momentowi obrotowemu dostarczanemu przez silnik) w zaledwie jedną dziesiątą sekundy: oznacza to, że zdolność samochodu do przystosowania się do warunków niskiej przyczepności jest niemal natychmiastowa.

W trybie Off-road, napęd 4x4 jest stały do 50 km/h, tak aby reakcja samochodu była natychmiastowa i włączana jest też elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (ELD), która wstępnie kieruje  moment obrotowy na tył, dzięki czemu następuje szybsze włączenie 4x4; zapobiega włączeniu się ASR, aby poprawić kontrolę niskiej przyczepności i w pełni wykorzystać moment obrotowy silnika. Działa, hamując koła, które tracą przyczepność lub ślizgają się bardziej niż inne, przenosząc w ten sposób siłę napędową na te, które lepiej trzymają się podłoża. W ten sposób udoskonalany jest napęd na niejednolitym podłożu.

Służący do optymalnej kontroli prędkości zjazdu z wyjątkowo stromych wzniesień lub bardzo nierównych tras, tryb HDC (Hill Descent Control) utrzymuje stałą prędkość samochodu podczas zjazdu, poprzez samodzielne i zróżnicowane oddziaływanie na hamulce. W ten sposób system wspiera kierowcę, pomagając mu pokonać duże stromizny, przy użyciu tylko pedału hamulca i przyspieszenia. Poza tym, Hill Descent Control pomaga zachować linię zjazdu, niwelując uślizgi boczne na nierównej powierzchni o zróżnicowanej przyczepności. Integralna część systemu ESC, funkcja HDC włącza się automatycznie, jeśli prędkość spada poniżej 25 km/h i pozostaje w gotowości do 50 km/h.

Fiat Panda Cross: zdolności terenowe

Wychodząc od doskonałej bazy - Pandy 4x4, jedynego w historii miejskiego samochodu, który otrzymał wyóżnienie „SUV Roku" - w nowej Pandzie Cross wykonano kilka technicznych zabiegów ukierunkowanych na poprawę właściwości off-roadowych. Przede wszystkim, do 161 mm wzrósł prześwit w wersji TwinAir, a do 158 mm w wersji Multijet: jest to zasługa przeprojektowania przedniego i tylnego zderzaka oraz zastosowania specyficznych sprężyn i opon większych o 10 mm. Również lepsze niż w Pandzie 4x4 są kąty charakterystyczne dla samochodów terenowych: kąt najazdu 24°, zejścia 34°, rampowy 21°. Są to wartości bardzo zbliżone do tych spotykanych w „rasowych" samochodach terenowych i wyższe, niż w głównych SUV-ach występujących na rynku. Tak więc, Panda Cross może pokonać maksymalne nachylenie 70% oraz pochylenie boczne 55%.

Panda Cross to uterenowiony maluch również w małych, technicznych detalach oraz zastosowanych środkach bezpieczeństwa. Na przykład, osłony pod podwoziem wraz ze stalowymi tarczami, pozwalają jej pokonać nawet najtrudniejszą trasę, bez uszkodzenia znajdujących się na spodzie części mechanicznych. Poza tym, kanał ssący jest podniesiony od ziemi o 739 mm w wersji diesel i o 711 mm w wersji benzynowej. Dzięki temu Panda Cross nie ma trudności nawet na głębokich wgłębieniach terenu, na przykład podczas pokonywania brodów.

Fiat Panda Cross: opony

Aby zapewnić maksymalną przyczepność na każdym niemalże podłożu, nowy model wyposażony został w opony „All Season" 185/65/R15 (większe niż w Pandzie 4x4), o charakterystyce  zoptymalizowanej pod kątem lepszych własności trakcyjnych na drogach ośnieżonych, ale także precyzji i łatwości kierowania na nawierzchniach mokrych i suchych oraz skuteczności w warunkach off-roadowych.

Fiat Panda Cross: silniki

Klient może polegać na najmocniejszych silnikach z gamy, pozostających w doskonałej harmonii z terenową „orientacją" nowej Panda Cross, a wyposażonych w Start&Stop: turbodieselu 1.3 Multijet i benzynie 0.9 TwinAir Turbo, które, w porównaniu z silnikami dostępnymi dla innych wersji, oferują większą moc, odpowiednio do 80 i 90 KM.

Prekursor nowej rodziny dwucylindrowych silników benzynowych Fiata, jednostka 0.9 TwinAir Turbo rozwija moc 90 KM (66 kW) przy 5500 obr/min i moment obrotowy 145 Nm w zakresie 1900 obr/min (stały do 3.000 obr/min). Aby jazda była bardziej ekologiczna, a spalanie paliwa mniejsze, wystarczy na desce rozdzielczej nacisnąć przycisk ECO, powodujący ograniczenie momentu obrotowego do 100 Nm przy 2000 obr/min. W cyklu mieszanym silnik ten zużywa 4,9 l/100 km, a emisja CO2 wynosi 114 g/km.

Mając ciągle na uwadze poszanowanie środowiska oraz przyjemność z jazdy, Panda Cross może zostać wyposażona w silnik 1.3 turbodiesel MultiJet II z montowanym w standardzie filtrem cząstek stałych (DPF), rozwijający moc 80 KM (59 kW) przy 4000 obr/min i moment 190 Nm przy 1500 obr/min. Prawdziwe arcydzieło technologii w miniaturze - ważący łącznie z osprzętem tylko 140 kg- silnik ten należy do drugiej generacji jednostek MultiJet i wyposażony jest w turbosprężarkę o stałej geometrii oraz intercooler, udoskonalony pod kątem rozwijania momentu obrotowego na niskich obrotach. W cyklu mieszanym silnik 1.3 MultiJet II spala 4,7 l/100 km, a emisja CO2 wynosi 125 g/km.

Fiat Panda Cross: skrzynia biegów

W wersji z silnikiem TwinAir Turbo w Pandzie Cross oferowana jest specjalna, sześciostopniowa skrzynia przekładniowa o "skróconym" przełożeniu pierwszego biegu akcentującym charakterystykę off-roadową pojazdu i szczególnie przydatnym przy ruszaniu pod górę. "Skrócony" pierwszy bieg ułatwia także jazdę off-road, umożliwiając utrzymanie niewielkiej prędkości przy obrotach jałowych silnika i maksymalną kontrolę nad pojazdem.

Źródło: materiały prasowe Fiat

Fiat Panda Cross
Fiat
Fiat Panda Cross
Fiat
Fiat Panda Cross
Fiat
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA