REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Fiat 500 przeszedł pod koniec 2015 roku drobny, acz znaczący facelifting. Postanowiliśmy sprawdzić jakie zmiany wprowadził do tego modelu włoski producent i czy mały, acz relatywnie mocny silnik 0.9 TwinAir to dobry wybór do tego auta.

Fiat 500 to rynkowy przebój włoskiego producenta. Mimo dość wysokie ceny, zwłaszcza na tle większej i bardziej praktycznej Pandy, to właśnie ten model cieszy się szczególnym zainteresowaniem klientów. Wraz z ostatnim liftingiem 500-tki zmienił się nieznacznie wygląd jej nadwozia i wnętrza, a paleta silników została lekko odświeżona.

REKLAMA

Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Kamil Fraszkiewicz

Nowego Fiata 500, choć nie niełatwo, to można rozpoznać po kilku zmodyfikowanych detalach. Z przodu uwagę zwracają przede wszystkim górne reflektory, korzystające z innowacyjnych świateł polieliptycznych, zapewniając lepszą widoczność w trakcie nocnej jazdy. Światła mijania i kierunkowskazy są wbudowane w górne reflektory. Dolna jednostka optyczna integruje światła drogowe („długie”), światła do jazdy dziennej DRL i światła pozycyjne LED, które mają okrągły profil. Do tego bardzo gustowny przedni zderzaka z efektownym, bogato zdobionym wlotem powietrza.

Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Kamil Fraszkiewicz

Z tyłu zagościły nowe, tzw. puste reflektory światła, których konstrukcja o kształcie pierścienia pozwala kolorowi nadwozia przebić się od środka. Tylne światła przeciwmgielne i światła cofania są umieszczone w dolnej części zderzaka, na końcach czarnej lub chromowanej osłony. Całość wygląda elegancko a jednocześnie nowocześnie.

Fiat 500 - wnętrze po liftingu

Wnętrze Fiata 500 także jest unikatowe. Nietuzinkowe zestawienie kolorystyczne i interesujące detale potrafią zadać szyku! Elegancko tapicerowane fotele, śliwkowa skóra i bogato zdobiona kierownica w kolorze ecru tworzą unikatowych, retro klimat! Przy tym wszystkim projektanci Fiata pięknie wkomponowali w konsolę 500-tki nowoczesne ekrany ciekłokrystaliczne. Pierwszy pojawił się w miejscu analogowych wskaźników prędkościomierza i obrotomierza, a drugi umiejscowiono na środku deski rozdzielczej. Jego rola to prezentowanie danych z systemu multimedialnego UConnect. Choć jakość wyświetlanej na nim grafiki nie jest najwyższa, to cieszy fakt, że mapy są bardzo aktualne, a sterowanie świetnej jakości systemem audi powierzono tym razem pokrętłom a nie mało wygodnym przyciskom jak w poprzedniku.

Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Kamil Fraszkiewicz

Przy tym wszystkim wnętrze Fiata ma jedną, dość poważną wadę. I nie mam tu na myśli jego 185-litrowego bagażnika. Ani też ciasnej, tylnej kanapy czy przeciętnej jakości plastików użytych do wykończenia deski rozdzielczej. Zasadniczym mankamentem 500-tki jest pozycja jaką musi zając za jej kierownicą wysoki kierowca. Brak regulacji kolumny kierowniczej w płaszczyźnie poziomej sprawia, że siedząc na fotelu kierowcy trzeba mieć mocno wyprostowane ręce, aby dosięgnąć wieńca kierownicy. W połączeniu z wyprostowaną pozycją na siedzeniach, jazda na dłuższych dystansach 500-tką jest męcząca. Być może właśnie z tych samych powodów auto tak bardzo przypadło do gustu filigranowym kobietom. Im te wady zapewne tak nie przeszkadzają, a wyżej umieszczony fotel poprawia widoczność na boki pojazdu w trakcie manewrowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fiat 500 - silnik 0.9 TwinAir 105 KM

Turbodoładowany motor 0.9 TwinAir, mimo aż 105 KM mocy, reaguje dość ospale nawet na mocne wciśniecie gazu w podłogę. Wszystko się jednak zmienia, gdy za pomocą przycisku SPORT umieszczonego na konsoli środkowej kierowca uruchomi inną mapę silnika. Wtedy w ten 2-cylindrowy silnik wstępuję nowy duch! Fiat w jednej chwili staje się prawdziwą rakietą, która z zaskakującą ochotą przekracza dopuszczalne na polskich autostradach prędkości. Co prawda jego kultura pracy i drgania mogą z początku zniechęcać do niego, ale i do nich można się z czasem przyzwyczaić. Tym bardziej, że motor naprawdę chętnie rwie się do pracy, a wygodnie umieszczony pod ręką lewarek skrzyni biegów dodatkowo zachęca do sprawdzania jego możliwości (szkoda, że momentami wyraźnie brakuje precyzji w jego pracy). Przyspieszenie na poziomie 10,0 sekund od 0 do 100 km/h nie robi może wrażenia na papierze, ale odczuwalne osiągi wydają się znacznie lepsze. 

Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Zużycie paliwa w Fiacie 500 0.9 TwinAir 105 KM jest wyjątkowo mocno uzależnione os stylu jazdy kierowcy,

Kamil Fraszkiewicz

Mała jednostka napędowa jest przy tym relatywnie oszczędna, ale pod warunkiem, że kierowca operuje gazem z głową. W mieście osiągnąłem średnie spalanie na poziomie 6,6 l/100 km, ale przy bardzo dynamicznej jeździe spokojnie można przekroczyć nawet i 9 l/100 km! Jak na gabaryty auta to sporo, ale z drugiej strony nadal są to wartości, które nie powinny zachwiać domowym budżetem.

Fiat 500 - zawieszenie i układ kierowniczy

W sportowych harcach na drodze pomaga specyficzne zawieszenie 500-tki i rozkład mas pomiędzy osiami. Auto dość sztywno wybiera nierówności nierówności, a ze względu na krótki rozstaw osi oraz mocno odciążony tył, lub też podskakiwać na większych nierównościach. Przyciśnięte do granic swych możliwości potrafi jednak dać doświadczonemu kierowcy sporo frajdy z jazdy. Sprowokowane mocnym wciśnięciem hamulca w zakręcie, chętnie zarzuca tylną osią, dając się niezwykle łatwo kontrolować w poślizgu. Zachwyca też niezwykłą stabilnością w trakcie jazdy autostradą. Nawet większe auta pokroju Hyundaia i30 potrafią zachowywać się znacznie mniej pewnie od filigranowego Fiata! Układ kierowniczy działa bezpośrednio ale brakuje mu nieco komunikatywności. Nieco irytować może też lekki luz kierownicy pojawiający się blisko jej centralnego położenia. Wyraźnej poprawie uległa za to średnica zawracania. Na tle pierwszej wersji tego modelu spadła ona z 11,7 m do 9,3 m!

Fiat 500 - cena i podsumowanie

Trudno pisać o Fiacie 500 jako o rynkowej okazji, przynajmniej w takiej wersji jak prezentowana w teście odmiana Lounge. Jego cena to m.in. 57 tys. zł (bez dodatkowych opcji i rabatów). Za skórzaną tapicerkę przyjdzie nam dopłacić dodatkowe 4400 zł, a za automatyczną klimatyzację 1650 zł. Reflektory bi-ksenonowe to kolejne 3300 zł. Fiat 500 to kosztowne w zakupie auto, ale duży popyt na to auto pokazuje, że pieniądze to nie wszystko. W mojej ocenie silnik 0.9 TwinAir to najciekawszy motor jaki może napędzać. Świetne osiągi, sposób rozwijania mocy, a gdy trzeba umiarkowane zapotrzebowanie na paliwo rekompensują z nawiązką wyższą cenę i niską kulturę pracy silnika. Szkoda tylko, że przy okazji kolejny z rzędu liftingu modelu, nie udało się poprawić pozycji za jego kierownicą. 

Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    REKLAMA