REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Fiat 500 przeszedł pod koniec 2015 roku drobny, acz znaczący facelifting. Postanowiliśmy sprawdzić jakie zmiany wprowadził do tego modelu włoski producent i czy mały, acz relatywnie mocny silnik 0.9 TwinAir to dobry wybór do tego auta.

Fiat 500 to rynkowy przebój włoskiego producenta. Mimo dość wysokie ceny, zwłaszcza na tle większej i bardziej praktycznej Pandy, to właśnie ten model cieszy się szczególnym zainteresowaniem klientów. Wraz z ostatnim liftingiem 500-tki zmienił się nieznacznie wygląd jej nadwozia i wnętrza, a paleta silników została lekko odświeżona.

REKLAMA

REKLAMA

Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Kamil Fraszkiewicz

Nowego Fiata 500, choć nie niełatwo, to można rozpoznać po kilku zmodyfikowanych detalach. Z przodu uwagę zwracają przede wszystkim górne reflektory, korzystające z innowacyjnych świateł polieliptycznych, zapewniając lepszą widoczność w trakcie nocnej jazdy. Światła mijania i kierunkowskazy są wbudowane w górne reflektory. Dolna jednostka optyczna integruje światła drogowe („długie”), światła do jazdy dziennej DRL i światła pozycyjne LED, które mają okrągły profil. Do tego bardzo gustowny przedni zderzaka z efektownym, bogato zdobionym wlotem powietrza.

Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Kamil Fraszkiewicz

Z tyłu zagościły nowe, tzw. puste reflektory światła, których konstrukcja o kształcie pierścienia pozwala kolorowi nadwozia przebić się od środka. Tylne światła przeciwmgielne i światła cofania są umieszczone w dolnej części zderzaka, na końcach czarnej lub chromowanej osłony. Całość wygląda elegancko a jednocześnie nowocześnie.

Fiat 500 - wnętrze po liftingu

Wnętrze Fiata 500 także jest unikatowe. Nietuzinkowe zestawienie kolorystyczne i interesujące detale potrafią zadać szyku! Elegancko tapicerowane fotele, śliwkowa skóra i bogato zdobiona kierownica w kolorze ecru tworzą unikatowych, retro klimat! Przy tym wszystkim projektanci Fiata pięknie wkomponowali w konsolę 500-tki nowoczesne ekrany ciekłokrystaliczne. Pierwszy pojawił się w miejscu analogowych wskaźników prędkościomierza i obrotomierza, a drugi umiejscowiono na środku deski rozdzielczej. Jego rola to prezentowanie danych z systemu multimedialnego UConnect. Choć jakość wyświetlanej na nim grafiki nie jest najwyższa, to cieszy fakt, że mapy są bardzo aktualne, a sterowanie świetnej jakości systemem audi powierzono tym razem pokrętłom a nie mało wygodnym przyciskom jak w poprzedniku.

REKLAMA

Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Kamil Fraszkiewicz

Przy tym wszystkim wnętrze Fiata ma jedną, dość poważną wadę. I nie mam tu na myśli jego 185-litrowego bagażnika. Ani też ciasnej, tylnej kanapy czy przeciętnej jakości plastików użytych do wykończenia deski rozdzielczej. Zasadniczym mankamentem 500-tki jest pozycja jaką musi zając za jej kierownicą wysoki kierowca. Brak regulacji kolumny kierowniczej w płaszczyźnie poziomej sprawia, że siedząc na fotelu kierowcy trzeba mieć mocno wyprostowane ręce, aby dosięgnąć wieńca kierownicy. W połączeniu z wyprostowaną pozycją na siedzeniach, jazda na dłuższych dystansach 500-tką jest męcząca. Być może właśnie z tych samych powodów auto tak bardzo przypadło do gustu filigranowym kobietom. Im te wady zapewne tak nie przeszkadzają, a wyżej umieszczony fotel poprawia widoczność na boki pojazdu w trakcie manewrowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fiat 500 - silnik 0.9 TwinAir 105 KM

Turbodoładowany motor 0.9 TwinAir, mimo aż 105 KM mocy, reaguje dość ospale nawet na mocne wciśniecie gazu w podłogę. Wszystko się jednak zmienia, gdy za pomocą przycisku SPORT umieszczonego na konsoli środkowej kierowca uruchomi inną mapę silnika. Wtedy w ten 2-cylindrowy silnik wstępuję nowy duch! Fiat w jednej chwili staje się prawdziwą rakietą, która z zaskakującą ochotą przekracza dopuszczalne na polskich autostradach prędkości. Co prawda jego kultura pracy i drgania mogą z początku zniechęcać do niego, ale i do nich można się z czasem przyzwyczaić. Tym bardziej, że motor naprawdę chętnie rwie się do pracy, a wygodnie umieszczony pod ręką lewarek skrzyni biegów dodatkowo zachęca do sprawdzania jego możliwości (szkoda, że momentami wyraźnie brakuje precyzji w jego pracy). Przyspieszenie na poziomie 10,0 sekund od 0 do 100 km/h nie robi może wrażenia na papierze, ale odczuwalne osiągi wydają się znacznie lepsze. 

Zużycie paliwa w Fiacie 500 0.9 TwinAir 105 KM jest wyjątkowo mocno uzależnione os stylu jazdy kierowcy,

Kamil Fraszkiewicz

Mała jednostka napędowa jest przy tym relatywnie oszczędna, ale pod warunkiem, że kierowca operuje gazem z głową. W mieście osiągnąłem średnie spalanie na poziomie 6,6 l/100 km, ale przy bardzo dynamicznej jeździe spokojnie można przekroczyć nawet i 9 l/100 km! Jak na gabaryty auta to sporo, ale z drugiej strony nadal są to wartości, które nie powinny zachwiać domowym budżetem.

Fiat 500 - zawieszenie i układ kierowniczy

W sportowych harcach na drodze pomaga specyficzne zawieszenie 500-tki i rozkład mas pomiędzy osiami. Auto dość sztywno wybiera nierówności nierówności, a ze względu na krótki rozstaw osi oraz mocno odciążony tył, lub też podskakiwać na większych nierównościach. Przyciśnięte do granic swych możliwości potrafi jednak dać doświadczonemu kierowcy sporo frajdy z jazdy. Sprowokowane mocnym wciśnięciem hamulca w zakręcie, chętnie zarzuca tylną osią, dając się niezwykle łatwo kontrolować w poślizgu. Zachwyca też niezwykłą stabilnością w trakcie jazdy autostradą. Nawet większe auta pokroju Hyundaia i30 potrafią zachowywać się znacznie mniej pewnie od filigranowego Fiata! Układ kierowniczy działa bezpośrednio ale brakuje mu nieco komunikatywności. Nieco irytować może też lekki luz kierownicy pojawiający się blisko jej centralnego położenia. Wyraźnej poprawie uległa za to średnica zawracania. Na tle pierwszej wersji tego modelu spadła ona z 11,7 m do 9,3 m!

Fiat 500 - cena i podsumowanie

Trudno pisać o Fiacie 500 jako o rynkowej okazji, przynajmniej w takiej wersji jak prezentowana w teście odmiana Lounge. Jego cena to m.in. 57 tys. zł (bez dodatkowych opcji i rabatów). Za skórzaną tapicerkę przyjdzie nam dopłacić dodatkowe 4400 zł, a za automatyczną klimatyzację 1650 zł. Reflektory bi-ksenonowe to kolejne 3300 zł. Fiat 500 to kosztowne w zakupie auto, ale duży popyt na to auto pokazuje, że pieniądze to nie wszystko. W mojej ocenie silnik 0.9 TwinAir to najciekawszy motor jaki może napędzać. Świetne osiągi, sposób rozwijania mocy, a gdy trzeba umiarkowane zapotrzebowanie na paliwo rekompensują z nawiązką wyższą cenę i niską kulturę pracy silnika. Szkoda tylko, że przy okazji kolejny z rzędu liftingu modelu, nie udało się poprawić pozycji za jego kierownicą. 

Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA