REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Fiat 500 przeszedł pod koniec 2015 roku drobny, acz znaczący facelifting. Postanowiliśmy sprawdzić jakie zmiany wprowadził do tego modelu włoski producent i czy mały, acz relatywnie mocny silnik 0.9 TwinAir to dobry wybór do tego auta.

Fiat 500 to rynkowy przebój włoskiego producenta. Mimo dość wysokie ceny, zwłaszcza na tle większej i bardziej praktycznej Pandy, to właśnie ten model cieszy się szczególnym zainteresowaniem klientów. Wraz z ostatnim liftingiem 500-tki zmienił się nieznacznie wygląd jej nadwozia i wnętrza, a paleta silników została lekko odświeżona.

REKLAMA

Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Kamil Fraszkiewicz

Nowego Fiata 500, choć nie niełatwo, to można rozpoznać po kilku zmodyfikowanych detalach. Z przodu uwagę zwracają przede wszystkim górne reflektory, korzystające z innowacyjnych świateł polieliptycznych, zapewniając lepszą widoczność w trakcie nocnej jazdy. Światła mijania i kierunkowskazy są wbudowane w górne reflektory. Dolna jednostka optyczna integruje światła drogowe („długie”), światła do jazdy dziennej DRL i światła pozycyjne LED, które mają okrągły profil. Do tego bardzo gustowny przedni zderzaka z efektownym, bogato zdobionym wlotem powietrza.

Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Kamil Fraszkiewicz

Z tyłu zagościły nowe, tzw. puste reflektory światła, których konstrukcja o kształcie pierścienia pozwala kolorowi nadwozia przebić się od środka. Tylne światła przeciwmgielne i światła cofania są umieszczone w dolnej części zderzaka, na końcach czarnej lub chromowanej osłony. Całość wygląda elegancko a jednocześnie nowocześnie.

Fiat 500 - wnętrze po liftingu

Wnętrze Fiata 500 także jest unikatowe. Nietuzinkowe zestawienie kolorystyczne i interesujące detale potrafią zadać szyku! Elegancko tapicerowane fotele, śliwkowa skóra i bogato zdobiona kierownica w kolorze ecru tworzą unikatowych, retro klimat! Przy tym wszystkim projektanci Fiata pięknie wkomponowali w konsolę 500-tki nowoczesne ekrany ciekłokrystaliczne. Pierwszy pojawił się w miejscu analogowych wskaźników prędkościomierza i obrotomierza, a drugi umiejscowiono na środku deski rozdzielczej. Jego rola to prezentowanie danych z systemu multimedialnego UConnect. Choć jakość wyświetlanej na nim grafiki nie jest najwyższa, to cieszy fakt, że mapy są bardzo aktualne, a sterowanie świetnej jakości systemem audi powierzono tym razem pokrętłom a nie mało wygodnym przyciskom jak w poprzedniku.

Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Kamil Fraszkiewicz

Przy tym wszystkim wnętrze Fiata ma jedną, dość poważną wadę. I nie mam tu na myśli jego 185-litrowego bagażnika. Ani też ciasnej, tylnej kanapy czy przeciętnej jakości plastików użytych do wykończenia deski rozdzielczej. Zasadniczym mankamentem 500-tki jest pozycja jaką musi zając za jej kierownicą wysoki kierowca. Brak regulacji kolumny kierowniczej w płaszczyźnie poziomej sprawia, że siedząc na fotelu kierowcy trzeba mieć mocno wyprostowane ręce, aby dosięgnąć wieńca kierownicy. W połączeniu z wyprostowaną pozycją na siedzeniach, jazda na dłuższych dystansach 500-tką jest męcząca. Być może właśnie z tych samych powodów auto tak bardzo przypadło do gustu filigranowym kobietom. Im te wady zapewne tak nie przeszkadzają, a wyżej umieszczony fotel poprawia widoczność na boki pojazdu w trakcie manewrowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fiat 500 - silnik 0.9 TwinAir 105 KM

Turbodoładowany motor 0.9 TwinAir, mimo aż 105 KM mocy, reaguje dość ospale nawet na mocne wciśniecie gazu w podłogę. Wszystko się jednak zmienia, gdy za pomocą przycisku SPORT umieszczonego na konsoli środkowej kierowca uruchomi inną mapę silnika. Wtedy w ten 2-cylindrowy silnik wstępuję nowy duch! Fiat w jednej chwili staje się prawdziwą rakietą, która z zaskakującą ochotą przekracza dopuszczalne na polskich autostradach prędkości. Co prawda jego kultura pracy i drgania mogą z początku zniechęcać do niego, ale i do nich można się z czasem przyzwyczaić. Tym bardziej, że motor naprawdę chętnie rwie się do pracy, a wygodnie umieszczony pod ręką lewarek skrzyni biegów dodatkowo zachęca do sprawdzania jego możliwości (szkoda, że momentami wyraźnie brakuje precyzji w jego pracy). Przyspieszenie na poziomie 10,0 sekund od 0 do 100 km/h nie robi może wrażenia na papierze, ale odczuwalne osiągi wydają się znacznie lepsze. 

Zużycie paliwa w Fiacie 500 0.9 TwinAir 105 KM jest wyjątkowo mocno uzależnione os stylu jazdy kierowcy,

Kamil Fraszkiewicz

Mała jednostka napędowa jest przy tym relatywnie oszczędna, ale pod warunkiem, że kierowca operuje gazem z głową. W mieście osiągnąłem średnie spalanie na poziomie 6,6 l/100 km, ale przy bardzo dynamicznej jeździe spokojnie można przekroczyć nawet i 9 l/100 km! Jak na gabaryty auta to sporo, ale z drugiej strony nadal są to wartości, które nie powinny zachwiać domowym budżetem.

Fiat 500 - zawieszenie i układ kierowniczy

W sportowych harcach na drodze pomaga specyficzne zawieszenie 500-tki i rozkład mas pomiędzy osiami. Auto dość sztywno wybiera nierówności nierówności, a ze względu na krótki rozstaw osi oraz mocno odciążony tył, lub też podskakiwać na większych nierównościach. Przyciśnięte do granic swych możliwości potrafi jednak dać doświadczonemu kierowcy sporo frajdy z jazdy. Sprowokowane mocnym wciśnięciem hamulca w zakręcie, chętnie zarzuca tylną osią, dając się niezwykle łatwo kontrolować w poślizgu. Zachwyca też niezwykłą stabilnością w trakcie jazdy autostradą. Nawet większe auta pokroju Hyundaia i30 potrafią zachowywać się znacznie mniej pewnie od filigranowego Fiata! Układ kierowniczy działa bezpośrednio ale brakuje mu nieco komunikatywności. Nieco irytować może też lekki luz kierownicy pojawiający się blisko jej centralnego położenia. Wyraźnej poprawie uległa za to średnica zawracania. Na tle pierwszej wersji tego modelu spadła ona z 11,7 m do 9,3 m!

Fiat 500 - cena i podsumowanie

Trudno pisać o Fiacie 500 jako o rynkowej okazji, przynajmniej w takiej wersji jak prezentowana w teście odmiana Lounge. Jego cena to m.in. 57 tys. zł (bez dodatkowych opcji i rabatów). Za skórzaną tapicerkę przyjdzie nam dopłacić dodatkowe 4400 zł, a za automatyczną klimatyzację 1650 zł. Reflektory bi-ksenonowe to kolejne 3300 zł. Fiat 500 to kosztowne w zakupie auto, ale duży popyt na to auto pokazuje, że pieniądze to nie wszystko. W mojej ocenie silnik 0.9 TwinAir to najciekawszy motor jaki może napędzać. Świetne osiągi, sposób rozwijania mocy, a gdy trzeba umiarkowane zapotrzebowanie na paliwo rekompensują z nawiązką wyższą cenę i niską kulturę pracy silnika. Szkoda tylko, że przy okazji kolejny z rzędu liftingu modelu, nie udało się poprawić pozycji za jego kierownicą. 

Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA