REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiat Tipo 1.4 T-Jet - 120 KM - S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Tipo to  pretendent do korony aut budżetowych. Jego głównym atutem jest oczywiście cena - ale czy jest w stanie się obronić, kiedy wyposażenie dodatkowe winduje wartość do prawie dwukrotnie ?

Model i odbiór ogólny

Zaprezentowany w 2015 roku (jako sedan wersja hatchback, zadebiutował rok później) pod wskrzeszoną nazwą modelową “Tipo” kompaktowy Fiat miał do zagospodarowania określoną niszę rynkową - budżetowego, przestronnego i praktycznego samochodu rodzinnego.

REKLAMA

Dużo prac projektantów zostało zużytych na zapewnienie, że samochód będzie na tyle atrakcyjny wizualnie, żeby nie trzeba było tłumaczyć się tylko ceną jako powodem zakupu. I to się udało - auto prezentuje się okazale, z masywną, muskularną bryłą.

Budżetowy rodowód wygląda jednak zza każdego narożnika “ściętego dla oszczędności”- zarówno w jakości wykonania jak i w cenie elementów “dodatkowych”, co do których pozostałych autach próżno szukać określenia innego niż “tak standardowe, że aż nie wymieniane w konfiguracji”.

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

Adam Kret

INFOR

Wygląd zewnętrzny

REKLAMA

Testowany model w prostym, białym kolorze z czarnymi aluminiowymi felgami prezentował się lepiej niż przyzwoicie. Projekt bryły nie zawiera wielu fajerwerków, uwagę zwraca dość szeroka atrapa chłodnicy i wyraźne przetłoczenia na drzwiach. Samochód jest zaprojektowany dość zachowawczo - co prawdopodobnie jest jego dużym autem - kierowany jest bowiem do dość konserwatywnego odbiorcy (co widać także w innych elementach - zwłaszcza wnętrza).

Samochód jest dość dużym przedstawicielem segmentu kompaktów, a sprawia wrażenie jeszcze większego, głównie przez wysoko poprowadzoną linię maski - daje to efekt “dużej ilości samochodu w cenie”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zauważyć, że nawet bieżące reklamy fiata Tipo skupiają się głównie na wyglądzie zewnętrznym, skrzętnie omijając wnętrze pojazdu (styl promocji zapożyczone prawdopodobnie od Dacii)- czemu nie ma się co dziwić.

Samochód sprawia bardzo dobre wrażenie, odpowiednio dobrany lakier (i wersja pozwalająca na wyeliminowanie nielakierowanych klamek i lusterek) i ładnie poprowadzona linia pozwalają uniknąć (z zewnątrz) łatki budżetowca. Niestety rachunek musi się zgadzać i oszczędności znajdziemy głównie w środku.

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

Adam Kret

INFOR

Wnętrze i wyposażenie

REKLAMA

Pierwszy rzut oka na wnętrze testowanego modelu może być złudny - nie pokazuje bowiem skali wykorzystania elementów o niskiej jakości. Przy bliższych oględzinach (ale też nieprzesadnie bliskich) okazuje się, że to co wydaje się skórzane, oczywiście takie nie jest, a praktycznie każdy element, z którym można się zetknąć to szorstki i tani plastik.

Ten pierwszy rzut oka pokazuje wnętrze, które jest estetyczne i wygląda nowocześnie (fotele ze skóropodobnej okładziny, ładny, choć niewielki, ekran multimediów, czytelne zegary) i gdyby na Tipo w środku tylko się patrzyło - prawdopodobnie wystarczyłoby to do satysfakcjonującego korzystania z pojazdu.  

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

Adam Kret

INFOR

Testowana wersja wyposażona była m.in. w automatyczną klimatyzację, tempomat, światła do jazdy dziennej (bez trybu auto, co było wręcz zaskakujące), regulację odcinka lędźwiowego fotela kierowcy (co był z kolei miłą niespodzianką) oraz system multimedialny z dotykowym ekranem, możliwością parowania telefonu i kamerą cofania (tu uwaga - rozdzielczość ekranu jest bardzo niska, a ziarnistość obrazu kamery jak z poprzedniego stulecia).

Bagażnik jest odpowiednio duży jak na klasę, za to sporym zawodem jest brak płaskiej powierzchni po złożeniu tylnej kanapy- samochód, który chce być przede wszystkim praktyczny (bo nie luksusowy) wypada tu blado.

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

Adam Kret

INFOR

W samochodzie jest dużo miejsca, tylna kanapa jest wystarczająca do przewożenia dorosłych, a brak opadającej linii dachu (co jest zmorą wielu obecnie produkowanych samochodów) sprawia, że wyżsi pasażerowie nie powinni ocierać się o podsufitkę.

Gorzej jest niestety z ergonomią korzystania - relatywnie pionowo poprowadzona szyba przednia utrudnia często widoczność świateł zawieszonych nad jezdnią (co w połączeniu z szerokimi słupkami przednimi, często odcina od wszystkich sygnalizatorów i wymusza zatrzymywanie się w nie intuicyjnych miejscach).

Kolejną zmorą jest obsługa wycieraczek, które nie są sterowane przez przesunięcie manetki - a przez obrócenie pierścienia NA manetce (przy czym w hatchbacku pierścienie mamy dwa - bliższy kierownicy do przednich i dalszy, do tylnej wycieraczki). W warunkach drogowych jest to rozwiązanie trudne do obrony (prawdopodobnie po dłuższym okresie korzystania jest łatwiej), pierścienie trudno namierzyć i wymagają więcej uwagi przy korzystaniu niż trącenie manetki.

Druga sprawa, choć tu pewnie bardziej indywidualna, to dźwięk sygnalizatora włączonych kierunkowskazów, brzmiący po prostu tandetnie i potrafiący irytować już po krótkim czasie.

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

Adam Kret

INFOR


Jazda

Kwestię jazdy należy podzielić na dwie główne kategorie - jakość prowadzenia i komfort jazdy. W zakresie jakości prowadzenia jest niestety różnie. Pochwalić należy manetkę zmiany biegów, mimo “upchnięcia” 6-u biegów działa precyzyjnie i nie ma zauważalnych luzów (zmory tanich samochodów). Inaczej, z kolei, ma się kwestia samej skrzyni biegów i jej zestrojenia- zmiana biegów z pierwszego na drugi jest możliwa bez rozpaczliwego spadku mocy tylko przy utrzymaniu wysokich obrotów, w innym wypadku auto wyraźnie … zwalnia. Kierowcy o szerszych stopach mogą także narzekać na umiejscowienie i wykończenie pedałów (można zahaczać butami przy zmianie biegów).

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

Adam Kret

INFOR

Układ kierowniczy nie należy do czołówki dostępnych na rynku - zadziwiająco duża kierownica kojarzy się z poprzednimi epokami motoryzacji (tak jak wskaźniki z retro czcionką - ale to już tylko estetyka), sam układ posiada zaś niepokojąco duże luzy. Prowadzenie Tipo nie należy więc do najprzyjemniejszych i jest mało precyzyjne.

120-o konny silnik benzynowy nie czyni z Tipo rakiety (co przy pozostałych układach raczej należy uznać za aut), pozwala jednak na w miarę efektywne rozpędzenie pojazdu i poruszanie się po autostradzie bez obawy o bezpieczeństwo - ale już nie o spalanie. Nawet 6-y bieg nie pozwala na ograniczenie obrotów przy prędkościach przekraczających 130 km/h - co odbija się widocznie na efektywności. Tipo nie może się jednak pochwalić dużym wyborem w zakresie silników (do dyspozycji mamy jeszcze 95-o konny wariant silnika benzynowego o tej samej pojemności - 1.4 l. i dwa warianty diesla o analogicznej mocy do benzynowych).

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

Adam Kret

INFOR

Omówienie silnika pozwala nam przejść bezpośrednio do komfortu jazdy - po przekręceniu kluczyka, byłem przekonany, że nastąpiła pomyłka w parku prasowym i otrzymałem egzemplarz z silnikiem diesla. Hałas i kultura pracy wskazywała na silnik wysokoprężny (i to dość wiekowy) - wyciszenie pomiędzy komorą silnika, a kabiną chyba nie istnieje.

Co jest o tyle dziwne, że w tym samym samochodzie odseparowanie od dźwięków z zewnątrz jest już poprawne.

Zestawienie tego z łomotem zawieszenia na nierównościach i jakością plastików- sprawia, że nie jest to samochód, który można z czystym sumieniem opisać jako komfortowy. 

Koszt i wersja

Testowany model (s-design z dodatkowymi opcjami) to koszt ok. 90 tys. zł - przy czym wersj hatchback startuje cenowo z poziomu 55 tys., a najtańszą wersję sedan, można kupić już za niewiele ponad 40. tys. zł. Należy jednak pamiętać, że najtańszy sedan to wersja specjalna ("Tipo"), ogołocona do poziomu minimum (nawet z dedykowanej nazwy wersji), taki wariant nie jest dostępny w nadwoziu typu hatchback.

Podsumowanie

Kiedy Fiat Tipo stara się być autem relatywnie tanim i bardzo praktycznym - spisuje się w tym bardzo dobrze. Gorzej kiedy próbuje aspirować do czegoś więcej. W cenie najwyższej konfiguracji można kupić (prawie) dwa egzemplarze najtańszej. Jak bardzo podwojenie ceny może jednak poprawić jakość i standard samochodu, w którego DNA wpisano obniżanie kosztów? Nie bardzo.

Nie można powiedzieć, że Fiat Tipo jest samochodem złym, dobrze spełnia swoją rolę, jest praktyczny, duży i wystarczająco wygodny- jeśli to nam wystarcza, lepiej trzymać się tańszych konfiguracji i wykorzystać główny atut tego auta - niską cenę.

Silnik Benzynowy T-JET 1.4
Liczba cylindrów/zaworów 4/16
Pojemność silnika 1368 cm3
Moc maksymalna 120 KM przy 5000
Maks mom. obrotowy 215 przy 2500 obr.
Rozrząd pasek
Skrzynia biegów Manualna 6-biegowa 
Napęd Przód
Zbiornik paliwa 55 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
8 l / 6 l/ 7 l
Długość 4368 mm
Szerokość 1792 mm
Wysokość 1495 mm
Rozstaw osi 2638 mm
Masa 1275 kg
Pojemność bagażnika 440/1400l

Adam Kret
INFOR
Adam Kret
INFOR
Adam Kret
INFOR
Adam Kret
INFOR
Adam Kret
INFOR
Adam Kret
INFOR
Adam Kret
INFOR
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Adam Kret
INFOR
Adam Kret
INFOR
Adam Kret
INFOR
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA