REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiat Tipo 1.4 T-Jet - 120 KM - S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Tipo to  pretendent do korony aut budżetowych. Jego głównym atutem jest oczywiście cena - ale czy jest w stanie się obronić, kiedy wyposażenie dodatkowe winduje wartość do prawie dwukrotnie ?

Model i odbiór ogólny

Zaprezentowany w 2015 roku (jako sedan wersja hatchback, zadebiutował rok później) pod wskrzeszoną nazwą modelową “Tipo” kompaktowy Fiat miał do zagospodarowania określoną niszę rynkową - budżetowego, przestronnego i praktycznego samochodu rodzinnego.

REKLAMA

Dużo prac projektantów zostało zużytych na zapewnienie, że samochód będzie na tyle atrakcyjny wizualnie, żeby nie trzeba było tłumaczyć się tylko ceną jako powodem zakupu. I to się udało - auto prezentuje się okazale, z masywną, muskularną bryłą.

Budżetowy rodowód wygląda jednak zza każdego narożnika “ściętego dla oszczędności”- zarówno w jakości wykonania jak i w cenie elementów “dodatkowych”, co do których pozostałych autach próżno szukać określenia innego niż “tak standardowe, że aż nie wymieniane w konfiguracji”.

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

Adam Kret

INFOR

Wygląd zewnętrzny

REKLAMA

Testowany model w prostym, białym kolorze z czarnymi aluminiowymi felgami prezentował się lepiej niż przyzwoicie. Projekt bryły nie zawiera wielu fajerwerków, uwagę zwraca dość szeroka atrapa chłodnicy i wyraźne przetłoczenia na drzwiach. Samochód jest zaprojektowany dość zachowawczo - co prawdopodobnie jest jego dużym autem - kierowany jest bowiem do dość konserwatywnego odbiorcy (co widać także w innych elementach - zwłaszcza wnętrza).

Samochód jest dość dużym przedstawicielem segmentu kompaktów, a sprawia wrażenie jeszcze większego, głównie przez wysoko poprowadzoną linię maski - daje to efekt “dużej ilości samochodu w cenie”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zauważyć, że nawet bieżące reklamy fiata Tipo skupiają się głównie na wyglądzie zewnętrznym, skrzętnie omijając wnętrze pojazdu (styl promocji zapożyczone prawdopodobnie od Dacii)- czemu nie ma się co dziwić.

Samochód sprawia bardzo dobre wrażenie, odpowiednio dobrany lakier (i wersja pozwalająca na wyeliminowanie nielakierowanych klamek i lusterek) i ładnie poprowadzona linia pozwalają uniknąć (z zewnątrz) łatki budżetowca. Niestety rachunek musi się zgadzać i oszczędności znajdziemy głównie w środku.

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

Adam Kret

INFOR

Wnętrze i wyposażenie

REKLAMA

Pierwszy rzut oka na wnętrze testowanego modelu może być złudny - nie pokazuje bowiem skali wykorzystania elementów o niskiej jakości. Przy bliższych oględzinach (ale też nieprzesadnie bliskich) okazuje się, że to co wydaje się skórzane, oczywiście takie nie jest, a praktycznie każdy element, z którym można się zetknąć to szorstki i tani plastik.

Ten pierwszy rzut oka pokazuje wnętrze, które jest estetyczne i wygląda nowocześnie (fotele ze skóropodobnej okładziny, ładny, choć niewielki, ekran multimediów, czytelne zegary) i gdyby na Tipo w środku tylko się patrzyło - prawdopodobnie wystarczyłoby to do satysfakcjonującego korzystania z pojazdu.  

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

Adam Kret

INFOR

Testowana wersja wyposażona była m.in. w automatyczną klimatyzację, tempomat, światła do jazdy dziennej (bez trybu auto, co było wręcz zaskakujące), regulację odcinka lędźwiowego fotela kierowcy (co był z kolei miłą niespodzianką) oraz system multimedialny z dotykowym ekranem, możliwością parowania telefonu i kamerą cofania (tu uwaga - rozdzielczość ekranu jest bardzo niska, a ziarnistość obrazu kamery jak z poprzedniego stulecia).

Bagażnik jest odpowiednio duży jak na klasę, za to sporym zawodem jest brak płaskiej powierzchni po złożeniu tylnej kanapy- samochód, który chce być przede wszystkim praktyczny (bo nie luksusowy) wypada tu blado.

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

Adam Kret

INFOR

W samochodzie jest dużo miejsca, tylna kanapa jest wystarczająca do przewożenia dorosłych, a brak opadającej linii dachu (co jest zmorą wielu obecnie produkowanych samochodów) sprawia, że wyżsi pasażerowie nie powinni ocierać się o podsufitkę.

Gorzej jest niestety z ergonomią korzystania - relatywnie pionowo poprowadzona szyba przednia utrudnia często widoczność świateł zawieszonych nad jezdnią (co w połączeniu z szerokimi słupkami przednimi, często odcina od wszystkich sygnalizatorów i wymusza zatrzymywanie się w nie intuicyjnych miejscach).

Kolejną zmorą jest obsługa wycieraczek, które nie są sterowane przez przesunięcie manetki - a przez obrócenie pierścienia NA manetce (przy czym w hatchbacku pierścienie mamy dwa - bliższy kierownicy do przednich i dalszy, do tylnej wycieraczki). W warunkach drogowych jest to rozwiązanie trudne do obrony (prawdopodobnie po dłuższym okresie korzystania jest łatwiej), pierścienie trudno namierzyć i wymagają więcej uwagi przy korzystaniu niż trącenie manetki.

Druga sprawa, choć tu pewnie bardziej indywidualna, to dźwięk sygnalizatora włączonych kierunkowskazów, brzmiący po prostu tandetnie i potrafiący irytować już po krótkim czasie.

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

Adam Kret

INFOR


Jazda

Kwestię jazdy należy podzielić na dwie główne kategorie - jakość prowadzenia i komfort jazdy. W zakresie jakości prowadzenia jest niestety różnie. Pochwalić należy manetkę zmiany biegów, mimo “upchnięcia” 6-u biegów działa precyzyjnie i nie ma zauważalnych luzów (zmory tanich samochodów). Inaczej, z kolei, ma się kwestia samej skrzyni biegów i jej zestrojenia- zmiana biegów z pierwszego na drugi jest możliwa bez rozpaczliwego spadku mocy tylko przy utrzymaniu wysokich obrotów, w innym wypadku auto wyraźnie … zwalnia. Kierowcy o szerszych stopach mogą także narzekać na umiejscowienie i wykończenie pedałów (można zahaczać butami przy zmianie biegów).

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

Adam Kret

INFOR

Układ kierowniczy nie należy do czołówki dostępnych na rynku - zadziwiająco duża kierownica kojarzy się z poprzednimi epokami motoryzacji (tak jak wskaźniki z retro czcionką - ale to już tylko estetyka), sam układ posiada zaś niepokojąco duże luzy. Prowadzenie Tipo nie należy więc do najprzyjemniejszych i jest mało precyzyjne.

120-o konny silnik benzynowy nie czyni z Tipo rakiety (co przy pozostałych układach raczej należy uznać za aut), pozwala jednak na w miarę efektywne rozpędzenie pojazdu i poruszanie się po autostradzie bez obawy o bezpieczeństwo - ale już nie o spalanie. Nawet 6-y bieg nie pozwala na ograniczenie obrotów przy prędkościach przekraczających 130 km/h - co odbija się widocznie na efektywności. Tipo nie może się jednak pochwalić dużym wyborem w zakresie silników (do dyspozycji mamy jeszcze 95-o konny wariant silnika benzynowego o tej samej pojemności - 1.4 l. i dwa warianty diesla o analogicznej mocy do benzynowych).

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

Adam Kret

INFOR

Omówienie silnika pozwala nam przejść bezpośrednio do komfortu jazdy - po przekręceniu kluczyka, byłem przekonany, że nastąpiła pomyłka w parku prasowym i otrzymałem egzemplarz z silnikiem diesla. Hałas i kultura pracy wskazywała na silnik wysokoprężny (i to dość wiekowy) - wyciszenie pomiędzy komorą silnika, a kabiną chyba nie istnieje.

Co jest o tyle dziwne, że w tym samym samochodzie odseparowanie od dźwięków z zewnątrz jest już poprawne.

Zestawienie tego z łomotem zawieszenia na nierównościach i jakością plastików- sprawia, że nie jest to samochód, który można z czystym sumieniem opisać jako komfortowy. 

Koszt i wersja

Testowany model (s-design z dodatkowymi opcjami) to koszt ok. 90 tys. zł - przy czym wersj hatchback startuje cenowo z poziomu 55 tys., a najtańszą wersję sedan, można kupić już za niewiele ponad 40. tys. zł. Należy jednak pamiętać, że najtańszy sedan to wersja specjalna ("Tipo"), ogołocona do poziomu minimum (nawet z dedykowanej nazwy wersji), taki wariant nie jest dostępny w nadwoziu typu hatchback.

Podsumowanie

Kiedy Fiat Tipo stara się być autem relatywnie tanim i bardzo praktycznym - spisuje się w tym bardzo dobrze. Gorzej kiedy próbuje aspirować do czegoś więcej. W cenie najwyższej konfiguracji można kupić (prawie) dwa egzemplarze najtańszej. Jak bardzo podwojenie ceny może jednak poprawić jakość i standard samochodu, w którego DNA wpisano obniżanie kosztów? Nie bardzo.

Nie można powiedzieć, że Fiat Tipo jest samochodem złym, dobrze spełnia swoją rolę, jest praktyczny, duży i wystarczająco wygodny- jeśli to nam wystarcza, lepiej trzymać się tańszych konfiguracji i wykorzystać główny atut tego auta - niską cenę.

Silnik Benzynowy T-JET 1.4
Liczba cylindrów/zaworów 4/16
Pojemność silnika 1368 cm3
Moc maksymalna 120 KM przy 5000
Maks mom. obrotowy 215 przy 2500 obr.
Rozrząd pasek
Skrzynia biegów Manualna 6-biegowa 
Napęd Przód
Zbiornik paliwa 55 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
8 l / 6 l/ 7 l
Długość 4368 mm
Szerokość 1792 mm
Wysokość 1495 mm
Rozstaw osi 2638 mm
Masa 1275 kg
Pojemność bagażnika 440/1400l

Adam Kret
INFOR
Adam Kret
INFOR
Adam Kret
INFOR
Adam Kret
INFOR
Adam Kret
INFOR
Adam Kret
INFOR
Adam Kret
INFOR
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Adam Kret
INFOR
Adam Kret
INFOR
Adam Kret
INFOR
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Fiat Tipo 1.4 S-design
Adam Kret
INFOR
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA