REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Test: Fiat Tipo Cross wykorzystał format popularnego, niskobudżetowego hatchbacka i stworzył na jego bazie mini-SUV-a. Jak tym autem się jeździ?

Fiat Tipo, czyli nowy Duży Fiat w cenie Fiata Pandy

Nowy Fiat Tipo narodził się na przełomie roku 2015 i 2016. Fiat wiązał z tym modelem ogromne nadzieje. Powód? Format auta segmentu C opatrzonego metką z wyjątkowo atrakcyjną ceną miał przywrócić Fiata do pierwszej ligi europejskiego rynku motoryzacyjnego. Z tych planów ostatecznie niewiele wyszło. Tipo nie było jednak winne. Auto sprzedawało się wyśmienicie, producentowi zabrakło gamy w pozostałych segmentach. Sukces sprzedażowy sprawił, że Tipo mniej więcej rok temu przeszło lifting. Jednym z jego elementów było ogromne logo z napisem Fiat pojawiające się na grillu. Kolejnym stała się wersja Cross inspirowana SUV-ami.

REKLAMA

REKLAMA

Test Fiat Tipo Cross

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Tipo Cross – duży, masywny i ładny

O stylizacji Fiata Tipo na przestrzeni kilku lat powiedziano już dużo. Ja mogę jednak dodać do tematu jeszcze kilka uwag. Bo ten hatchback jest naprawdę zgrabny. Ma piękny przód, lekki tył i elegancką linię boczną. I w tym momencie zwrócę uwagę na jeszcze dwa fakty. To chyba pierwszy hatchback, który po transformacji w niby-SUV-a wygląda jeszcze lepiej. To samo nie udało się np. w przypadku Corolli Trek. Poza tym Tipo to ładny hatchback, który pierwotnie powstał jako... sedan. Inżynierowie najpierw zbudowali nadwozie 4-drzwiowe i dopiero na jego bazie tworzyli 5D i kombi.

Po liftingu w Tipo pojawił się ekran. Olbrzymi ekran!

Kabina pasażerska nie przeszła dużej metamorfozy. Tipo to nadal zestaw serii obłości, które tworzą boczki drzwi i konsolę centralną. Tipo to też bardzo charakterystyczna kierownica. Lifting dodał jednak kilka nowości. Pierwszą jest ekran, który pojawił się w miejscu zegarów. Tak, być może nie oferuje imponującej grafiki, ale zdecydowanie poprawia funkcjonalność wskaźników. To kierowca decyduje o tym, które dane są dla niego kluczowe. Drugim i zdecydowanie bardziej imponującym dodatkiem jest przeszło 10-calowy ekran multimedialny dostępny w wersji testowej za dopłatą. W Tipo robi wrażenie ogromnego!

Test Fiat Tipo Cross

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Lifting w kabinie pasażerskiej Fiata nie zmienił tak naprawdę jednego. Mowa o materiałach wykończeniowych. Te są nadal bardzo przeciętnej jakości. Tak, góra cześć konsoli jest wyłożona miękkim materiałem, ten fakturą przypomina jednak skaję. Boczki drzwi powstały z twardego plastiku – tak twardego, jaki stosuje się w segmencie B. I choć zarzuty są poważne, warto pamiętać po co powstało to auto. Tipo ma być niskobudżetowy i za sprawą oszczędności na materiałach taki właśnie jest. Bazowy Fiat kosztuje nieco ponad 57 tys. zł. Dla porównania dużo lepiej wykonany Golf stanowi wydatek co najmniej... 93 290 zł. To 36 tys. zł więcej!

REKLAMA

Fiat Tipo Cross 1.0 T3. Doładowanie, 100 koni i 3 cylindry

Fiat Tipo Cross prezentuje się masywnie. Wygląda trochę jak miniaturowy SUV. Pod jego maską czeka jednak na kierowcę małe zaskoczenie. Bardzo małe nawet, bo o pojemności jednego litra. Motor benzynowy ma 3 cylindry i turbodoładowanie. Maksymalna moc? 100 koni mechanicznych przy prędkości 5000 obr./min. Moment obrotowy? 190 Nm. Moment obrotowy jest dość wysoki. To raz. Dwa jest dostępny przy bardzo niskiej prędkości obrotowej, bo wynoszącej tylko 1500 obr./min. Trzy gwarantuje dość dobrą dynamikę jazdy – sprint do pierwszej setki trwa 12,2 s.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Fiat Tipo Cross

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Fiat Tipo Cross 1.0 T3 bardzo sprawnie jeździ. Silnik zaskakuje jednak dwiema rzeczami. Po pierwsze pracuje zaskakująco gładko. Tak, czuć w nim 3-cylindrowy rodowód, mimo wszystko jakoś przesadnie nie szarpie czy nie wibruje. Po drugie zaskoczeniem jest przekładnia. Skrzynia biegów ma tylko pięć biegów. Na szczęście te są długie – zatem silnik mocno nie hałasuje nawet przy prędkości autostradowej. Ze skrzynią jest jednak inny problem. Włosi mogliby nieco popracować nad precyzją pracy przekładni. Nawet jak bieg jest wbity, gałka porusza się dość luźno. Spalanie? W teście w cyklu mieszanym oscylowało w granicy 8,5 litra.

Fiat Tipo Cross lubi komfort

Układ napędowy nie jest mocno sportowy. Mocno sportowe też nie jest zawieszenie. Pracuje dość sztywno, ale sprężyście. Z drugiej strony nie jest wielbicielem pokonywania zakrętów. Nadwozie przechyla się w zakręcie. Układ kierowniczy? Jest bardzo mocno wspomagany. Do manewrowania w mieście kierowcy wystarczy mały paluszek. Lekko pracujące koło kierownicy sprawia jednak, że uważniej warto kontrolować tor jazdy z większą prędkością poza miastem.

Test Fiat Tipo Cross

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Ile kosztuje Fiat Tipo, a ile Tipo Cross?

Stylizacja? Bez wątpienia jest ważna w Tipo. Bardziej kluczowy jest jednak stosunek wartości do ceny. Pamiętam bowiem moment, w którym Tipo wchodziło na polski rynek. Sedan z przeszło 500-litrowym bagażnikiem, posiadający klimatyzację i radio oraz napędzany 95-konnym benzyniakiem został wtedy wyceniony na przeszło 43 tys. zł. W tym punkcie mam dwie informacje. Jedną dobrą, drugą złą. Dobra jest taka, że Tipo nadal jest jednym z tańszych aut w segmencie C. Teraz jego cennik startuje jednak od 57 200 zł. Zła informacja jest taka, że model Cross jest zdecydowanie droższy. Kosztuje minimum 81 600 zł...

Blisko 82 tys. zł to spora kwota. Całe szczęście za tą sumę Fiat oferuje bardzo bogaty poziom wyposażenia. Wystarczy wspomnieć chociażby o 17-calowych felgach aluminiowych z diamentowym szlifem, przednich reflektorach Full LED, ekranie w miejscu zegarów, stylizacji w stylu crossovera czy aktywnym tempomacie. Za co trzeba dopłacić? Za olbrzymi, przeszło 10-calowy ekran multimediów, ładowarkę indukcyjną, system bezkluczykowy, monitorowanie martwego pola i kamerę cofania. W sumie daje to kwotę wynoszącą 97 250 zł – dopłata wynosi zatem blisko 16 tys. zł.

Test Fiat Tipo Cross

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Test: Fiat Tipo Cross – podsumowanie:

Czy blisko 100 tys. zł może przerażać w przypadku świetnie wyposażonego hatchbacka segmentu C stylizowanego na SUV-a? Bez wątpienia nie. Szczególnie że samochód jest naprawdę stylowy, a do tego sprawia wrażenie masywnego i przyjemnie się nim jeździ (co piszę z pełną odpowiedzialnością tych słów). I przy całej mojej sympatii do auta reklamowanego w roku 2016 hasłem nowy Duży Fiat w cenie Fiata Pandy, skupiłbym się głównie na drugiej części sloganu. Szczególną wartością Tipo jest stosunek ceny do wartości. Ja zatem być może i kupiłbym tego Fiata, jednak w wariancie zdecydowanie bardziej podstawowym.

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA