REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Test: Fiat Tipo Cross wykorzystał format popularnego, niskobudżetowego hatchbacka i stworzył na jego bazie mini-SUV-a. Jak tym autem się jeździ?

Fiat Tipo, czyli nowy Duży Fiat w cenie Fiata Pandy

Nowy Fiat Tipo narodził się na przełomie roku 2015 i 2016. Fiat wiązał z tym modelem ogromne nadzieje. Powód? Format auta segmentu C opatrzonego metką z wyjątkowo atrakcyjną ceną miał przywrócić Fiata do pierwszej ligi europejskiego rynku motoryzacyjnego. Z tych planów ostatecznie niewiele wyszło. Tipo nie było jednak winne. Auto sprzedawało się wyśmienicie, producentowi zabrakło gamy w pozostałych segmentach. Sukces sprzedażowy sprawił, że Tipo mniej więcej rok temu przeszło lifting. Jednym z jego elementów było ogromne logo z napisem Fiat pojawiające się na grillu. Kolejnym stała się wersja Cross inspirowana SUV-ami.

REKLAMA

REKLAMA

Test Fiat Tipo Cross

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Tipo Cross – duży, masywny i ładny

O stylizacji Fiata Tipo na przestrzeni kilku lat powiedziano już dużo. Ja mogę jednak dodać do tematu jeszcze kilka uwag. Bo ten hatchback jest naprawdę zgrabny. Ma piękny przód, lekki tył i elegancką linię boczną. I w tym momencie zwrócę uwagę na jeszcze dwa fakty. To chyba pierwszy hatchback, który po transformacji w niby-SUV-a wygląda jeszcze lepiej. To samo nie udało się np. w przypadku Corolli Trek. Poza tym Tipo to ładny hatchback, który pierwotnie powstał jako... sedan. Inżynierowie najpierw zbudowali nadwozie 4-drzwiowe i dopiero na jego bazie tworzyli 5D i kombi.

Po liftingu w Tipo pojawił się ekran. Olbrzymi ekran!

Kabina pasażerska nie przeszła dużej metamorfozy. Tipo to nadal zestaw serii obłości, które tworzą boczki drzwi i konsolę centralną. Tipo to też bardzo charakterystyczna kierownica. Lifting dodał jednak kilka nowości. Pierwszą jest ekran, który pojawił się w miejscu zegarów. Tak, być może nie oferuje imponującej grafiki, ale zdecydowanie poprawia funkcjonalność wskaźników. To kierowca decyduje o tym, które dane są dla niego kluczowe. Drugim i zdecydowanie bardziej imponującym dodatkiem jest przeszło 10-calowy ekran multimedialny dostępny w wersji testowej za dopłatą. W Tipo robi wrażenie ogromnego!

Test Fiat Tipo Cross

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Lifting w kabinie pasażerskiej Fiata nie zmienił tak naprawdę jednego. Mowa o materiałach wykończeniowych. Te są nadal bardzo przeciętnej jakości. Tak, góra cześć konsoli jest wyłożona miękkim materiałem, ten fakturą przypomina jednak skaję. Boczki drzwi powstały z twardego plastiku – tak twardego, jaki stosuje się w segmencie B. I choć zarzuty są poważne, warto pamiętać po co powstało to auto. Tipo ma być niskobudżetowy i za sprawą oszczędności na materiałach taki właśnie jest. Bazowy Fiat kosztuje nieco ponad 57 tys. zł. Dla porównania dużo lepiej wykonany Golf stanowi wydatek co najmniej... 93 290 zł. To 36 tys. zł więcej!

REKLAMA

Fiat Tipo Cross 1.0 T3. Doładowanie, 100 koni i 3 cylindry

Fiat Tipo Cross prezentuje się masywnie. Wygląda trochę jak miniaturowy SUV. Pod jego maską czeka jednak na kierowcę małe zaskoczenie. Bardzo małe nawet, bo o pojemności jednego litra. Motor benzynowy ma 3 cylindry i turbodoładowanie. Maksymalna moc? 100 koni mechanicznych przy prędkości 5000 obr./min. Moment obrotowy? 190 Nm. Moment obrotowy jest dość wysoki. To raz. Dwa jest dostępny przy bardzo niskiej prędkości obrotowej, bo wynoszącej tylko 1500 obr./min. Trzy gwarantuje dość dobrą dynamikę jazdy – sprint do pierwszej setki trwa 12,2 s.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Fiat Tipo Cross

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Fiat Tipo Cross 1.0 T3 bardzo sprawnie jeździ. Silnik zaskakuje jednak dwiema rzeczami. Po pierwsze pracuje zaskakująco gładko. Tak, czuć w nim 3-cylindrowy rodowód, mimo wszystko jakoś przesadnie nie szarpie czy nie wibruje. Po drugie zaskoczeniem jest przekładnia. Skrzynia biegów ma tylko pięć biegów. Na szczęście te są długie – zatem silnik mocno nie hałasuje nawet przy prędkości autostradowej. Ze skrzynią jest jednak inny problem. Włosi mogliby nieco popracować nad precyzją pracy przekładni. Nawet jak bieg jest wbity, gałka porusza się dość luźno. Spalanie? W teście w cyklu mieszanym oscylowało w granicy 8,5 litra.

Fiat Tipo Cross lubi komfort

Układ napędowy nie jest mocno sportowy. Mocno sportowe też nie jest zawieszenie. Pracuje dość sztywno, ale sprężyście. Z drugiej strony nie jest wielbicielem pokonywania zakrętów. Nadwozie przechyla się w zakręcie. Układ kierowniczy? Jest bardzo mocno wspomagany. Do manewrowania w mieście kierowcy wystarczy mały paluszek. Lekko pracujące koło kierownicy sprawia jednak, że uważniej warto kontrolować tor jazdy z większą prędkością poza miastem.

Test Fiat Tipo Cross

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Ile kosztuje Fiat Tipo, a ile Tipo Cross?

Stylizacja? Bez wątpienia jest ważna w Tipo. Bardziej kluczowy jest jednak stosunek wartości do ceny. Pamiętam bowiem moment, w którym Tipo wchodziło na polski rynek. Sedan z przeszło 500-litrowym bagażnikiem, posiadający klimatyzację i radio oraz napędzany 95-konnym benzyniakiem został wtedy wyceniony na przeszło 43 tys. zł. W tym punkcie mam dwie informacje. Jedną dobrą, drugą złą. Dobra jest taka, że Tipo nadal jest jednym z tańszych aut w segmencie C. Teraz jego cennik startuje jednak od 57 200 zł. Zła informacja jest taka, że model Cross jest zdecydowanie droższy. Kosztuje minimum 81 600 zł...

Blisko 82 tys. zł to spora kwota. Całe szczęście za tą sumę Fiat oferuje bardzo bogaty poziom wyposażenia. Wystarczy wspomnieć chociażby o 17-calowych felgach aluminiowych z diamentowym szlifem, przednich reflektorach Full LED, ekranie w miejscu zegarów, stylizacji w stylu crossovera czy aktywnym tempomacie. Za co trzeba dopłacić? Za olbrzymi, przeszło 10-calowy ekran multimediów, ładowarkę indukcyjną, system bezkluczykowy, monitorowanie martwego pola i kamerę cofania. W sumie daje to kwotę wynoszącą 97 250 zł – dopłata wynosi zatem blisko 16 tys. zł.

Test Fiat Tipo Cross

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Test: Fiat Tipo Cross – podsumowanie:

Czy blisko 100 tys. zł może przerażać w przypadku świetnie wyposażonego hatchbacka segmentu C stylizowanego na SUV-a? Bez wątpienia nie. Szczególnie że samochód jest naprawdę stylowy, a do tego sprawia wrażenie masywnego i przyjemnie się nim jeździ (co piszę z pełną odpowiedzialnością tych słów). I przy całej mojej sympatii do auta reklamowanego w roku 2016 hasłem nowy Duży Fiat w cenie Fiata Pandy, skupiłbym się głównie na drugiej części sloganu. Szczególną wartością Tipo jest stosunek ceny do wartości. Ja zatem być może i kupiłbym tego Fiata, jednak w wariancie zdecydowanie bardziej podstawowym.

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena
Kuba Brzeziński
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA